סברינה

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

sabrina.jpg

שבוע שעבר אכלנו ב"בלאק" של בוקששתר בסינמה סיטי. המנות העיקריות היו בינונית בעיני (והם גם שינו את הצ'יפס – שפעם היה רך ואירי ומדהים, לצ'יפס סטקיות סטנדרטי, יבש ומשעמם), אבל הקינוחים, אחחח – רק בשבילם שווה הארוחה כולה! אם אתם מחכים שם לסרט, מומלץ להכנס כמה חבר'ה ופשוט לטרוף מסדר של מנות אחרונות. זה יעשה לכם את היום. ולענייננו, אחת המנות הייתה סברינה. פשוטה, מתוקה, ושוחה ברוטב של פירות יער. מיד נזכרתי במתכון המצויין של קרין גורן בספר "סודות מתוקים" וישר רשמתי לי כפרוייקט לשחזר את המנה. קרין היא האלילה שלי, ואת רוב כישורי האפייה שלי למדתי ממנה. היא אפילו אמרה לי פעם אחת שאני מתוקה אמיתית! יש לה גם מאגר מתכונים מרהיב בוידאו באתר של ערוץ החיים הטובים. לעניינו שוב, הנה היא, הסברינה, כמו באייטיז, רק במקום דובדבן למעלה – תותים! (כבר אמרתי שהם זולים עכשיו?). אני רק אציין שכייאה לי, עשיתי נסיון גרוע לאפות אותן במנז'טים לבנים וזה לא מומלץ. הכמות: 24 סברינות או שתי תבניות מאפינס.

  • לסברינות:
  • 3.5 כוסות קמח רגיל
  • 1/2 שקית "שמרית"
  • 3 כפות סוכר
  • 3 ביצים
  • 1 כפית תמצית וניל
  • 1 ורבע כוסות חלב פושר
  • 200 גר' חמאה מומסת, פושרת
  • חצי כפית מלח
  • לסירופ:
  • 1 ליטר מים = 4 כוסות
  • 3 כוסות סוכר
  • חצי כוס רום אמיתי (לא תמצית), אפשר גם ליקר מליבו
  • להגשה:
  • 1 מיכל שמנת מתוקה
  • 3 כפות סוכר
  • תותים טריים
עלות משוערת:

27 שקלים

עבודה נטו:

30 דקות

ההכנה

sabrina1.jpg
הכנת הבצק:
מערבבים בקערה גדולה את הקמח והשמרים. "שמרית" היא סוג של שמרים טריים שמתחילים לפעול בסביבה רטובה, חמימה, ומתוקה (כשיש סוכר באיזור) – זה בא בתוך שקית פלסטיק עם פס אדום בצד (ראו תמונה) ואפשר למצוא את זה במקררים בסופר בד"כ ליד החמאות והמרגרינות. קרין משתמשת במיקסר כדי לערבב את הבלילה, ואני עושה את זה בקערה, כי כיף ללוש בידיים. חשוב לערבב קודם את השמרים היטב כדי שהקמח יצפה אותם היטב ולא יבואו במגע עם שאר החומרים, מה שיכול לפגום בתהליך התפיחה. מוסיפים את שאר החומרים של הבצק לקערה, הכל בבת אחת: סוכר, ביצים, תמצית וניל, חלב, חמאה מומסת (שממיסים במיקרו כ – 40 שניות), ומלח. מערבבים טוב טוב עם הידיים, ולשים כמה דקות עד שהבצק חלק, רך ויחסית נוזלי. לקרין יש פטנט מעולה עם החומרים "הפושרים": מערבבים את החמאה החמה מהמיקרו עם החלב הקר מהמקרר, ומקבלים תערובת פושרת. השמרים לא אוהבים חום חזק או קור חזק, ולכן הכל צריך להיות פושר. sabrina2.jpg

מכסים בניילון נצמד ומניחים להתפחה עד שהנפח מכפיל (זה קורה לבד! לא צריך לעשות כלום…). השמרים יתפחו טוב יותר אם תניחו אותם במקום חמים – כמו בחדר כביסה, או ליד התנור. אם קיץ וחם, אפשר פשוט להשאיר אותם על השיש. אבל חשוב לכסות אותם.sabrina3.jpg

משמנים שקעים של תבנית מאפינס (שופכים ממש מעט שמן לכל שקע ומשתמשים ביד כדי למרוח אותו על הדפנות והבסיס). אל תנסו להשתמש במנז'טים, כי כשתקלפו אותם חצי מהסברינה תתקלף איתם (זה לא פוגם בטעם, אגב)! תבנית מאפינס היא תבנית מרובעת שיש בה שקעים עגולים עמוקים. אפשר גם להכין בתבניות קטנות אישיות בכל מיני צורות, ואפילו בקוקטים חד פעמיים. לא לשכוח לשמן! כשהבלילה בקערה שלנו תפחה יפה, מערבבים אותה קצת כדי להוציא את האוויר. לוקחים שתי כפות גדולות, ומעבירים כף גדושה של הבלילה לכל שקע של תבנית המאפינס (משתמשים בכף אחת כדי לאסוף בלילה, ובשנייה כדי "להוריד" אותה אל השקע). הבלילה אמורה להגיע רק לחצי מגובה השקע (אפשר אפילו קצת פחות מכך). מכסים שוב ומתפיחים עד שהבצק מגיע לגובה הדפנות. כמה דקות לפני תום ההתפחה חממו את התנור ל-200 מעלות (כך במתכון המקורי – אצלי זה קצת היה יותר מידי, אני ממליצה לאפות רק על 180). הכניסו את שתי התבניות לתנור, ואפו כ – 20 דקות. שימו לב שלא נשרף. הסברינות אמורות לצאת מאוד קלות במשקל, ומאוד יבשות (כדי שיהיה להן מקום לשתות קצת סירופ רום). נותנים לזה להתקרר קצת ומשחררים מהתבנית. sabrina4.jpg

בישול בסירופ
בזמן שהסברינות מתקררות להן על השיש, מתחילים להכין את הסירופ. מרתיחים בסיר רחב (או מחבת גבוהה) את המים והסוכר, ומערבבים מידי פעם. כשרותח מוסיפים את הרום (אני השתמשתי במליבו – ליקר קוקוס ורום ויצא מעולה). לא מרתיחים את הרום מההתחלה כי אנחנו לא רוצים שהארומה של האלכוהול תתנדף לגמרי. מנמיכים את האש ללהבה נמוכה וכשהסירופ מגיע לבעבוע עדין, מניחים 4-5 סברינות בפנים כאשר החלק העליון באפייה (שהשחים יותר מהשאר) נכנס קודם עם הפנים למטה. הוא יותר יבש וצריך לשתות יותר סירופ. מבשלים 30 שניות והופכים בעדינות. עכשיו הסברינות כבר לא יבשות, הן די רכות ועדינות, אז זהירות לא לשבור אותן.

מוציאים את הסברינות אל רשת קירור – למי שאין (למי יש?!) אפשר פשוט להעביר אותן ישירות לקופסת פלסטיק ולמקרר. אמורים לאכול אותן קרות (נראה אתכם מחזיקים). את הסירופ המשיכו לצמצם עוד כמה דקות עד שהוא סמיך וטעים, מזגו אותו על הסברינות, והופ למקרר. לקראת ההגשה (למחרת, נגיד) מקציפים את השמנת המתוקה עם הסוכר (אחרי שיעור ספינינג אני מסוגלת אפילו להקציף ביד, נסו זה ממכר), ועורמים עד כמה שניתן בלי שכל הקינוח יקרוס. חותכים כמה תותים לקוביות קטנות ומפזרים. אפשר גם פירות יער. כרגיל, העליתי עוד תמונות של התהליך עם הסברים בפליקר שלי (הניווט, שימו לב, הוא בריבועים בצד ימין).



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




20 תגובות בינתיים:

  1. הרגת אותי עם התמונות. הרגת אותי.

  2. בהחלט נראה טוב.
    למה המנות בבלאק בינוניות? יש להם את אחד ההמבורגרים הטובים שנוצרו אי פעם. לפחות ברחובות.

    מאיה עונה: לדעתי ההמבורגר במוזס יותר טוב. חברי הקרניבורים לשולחן הסכימו. בכל מקרה: הצ'ימיצ'ורי לא הולך טוב על ההמבורגר, ורוטב הפטריות שליווה את הפרגיות בנוסח בלאק היה רע (טעם חזק מידי של יין לבן). כנראה שברחובות יותר מוצלח… אבל אין על הלייט-נייט של מוזס!

  3. לדעתי דוקא הצ'ימיצ'ורי על ההמבורגר זה מה שעושה אותו טעים. בלי זה, הטעם שלו קצת יבש ומשעמם.
    ובכל מקרה אין על המוז'ס.

  4. בפעם הבודדה שאכלתי ב"בלאק" התפוצצתי עד אימה
    ככה שהצ'יפס (ההוא מפעם) סתם את כל הדרך לקינוח.
    הצילומים שלך טעימים עד מאד,ובמתכון הזה האחרון אהוב
    עליי במיוחד.

    הבלוג שלך מקסים ומרגש,בובה.הוא גורם לי לחייך כל פעם
    שאני נכנסת אליו ואני בטוחה שאני לא היחידה.
    קיפ איט אפ!:)

    (אגב,עניתי על מה ששאלת אצלי בבלוג)

  5. נפלא!
    סברינה זה הקינוח שאימי הכי אוהבת. היא מספרת שאבא שלי ז"ל היה מביא לה סברינה בכל הזדמנות. מנה מפנקת ביותר.
    שאלה – האם ניתן במקום שמרית להכין עם שמרים יבשים?
    אני רוצה להכין לאמי בהפתעה.יש לי תבניות חד פעמיות (של סופלה) מאלומניום ואפילו תותים.
    ובעניין ההמבורגר מוזס טעים פי כמה וכמה (בייחוד בדיל של הלילה) מבלאק של הסינמה סיטי, ייתכן שברחובות חלים כללי טעם אחרים, כי הרבה משבחים את הבלאק שם, אולם לא השתכנעתי לשים פעמיי לשם במיוחד.

    מאיה עונה: לגבי השמרים – חצי שקית שמרית יוצא כף אחת של שמרים יבשים. אני ממליצה להקציף את השמנת המתוקה יחד עם חצי חבילת פודינג וניל – מה שיניב קצפת יציבה שתהיה דומה יותר ל-"קצפת סברינות" שאמא שלך מכירה. ולמעלה שימי דובדבן. ואל תשכחי לשמן היטב את התבניות. את מוזמנת לדווח איך יצא!

  6. מאיה,

    נראה לי שתאהבי את בלוג האוכל הבא:
    http://www.nordljus.co.uk/en/
    תענוג, לפחות לעיניים.

    מאיה עונה: אני מאוד אוהבת את נורג'וס! עוד בלוג אוכל עתיר צילומים יפהפיים הוא קידורי. ויש גם את הבלוג הצמחוני המרהיב 101 ספרי בישול. ואיך לא, matt bites – שהיה מקור ההשראה העיקרי שלי כשהקמתי את הבלוג הזה.

  7. כשהייתי עם חברים ב"בלאק" שאלנו את המלצרית על איזה קינוח היא ממליצה. היא אמרה שהכל טוב חוץ מהסברינה :-)
    אבל מניסיוני המר, אף פעם אל תקשיבו למלצרית!
    אני בדרך שואל את המלצרית על מה היא ממליצה ואז אני יודע מה לא לקחת…

  8. הייתי אתמול בבלאק ברחובות,
    הסופלה לא יאומן.

    אני עכשיו מעט מתחרט שלא הזמנתי את הסברינה :)

  9. יקירתי תודה רבה רבה על הפרגון.
    גיליתי את הבלוג המקסים שלך בזכות הכתבה ב"הארץ" ואני מבטיחה לבוא לבקר. תמשיכי לאפות ולבשל במרץ ובהנאה.
    לכבוד ולעונג לי להיות לך השראה.
    שלך
    קרין גורן

  10. טיפ להתפחת בצק ביום חורף קר (נו, כאן זה ירושלים)
    לחמם תנור ל50 מעלות, לכבות אותו ולהניח בתוכו את קערת הבצק
    יוצא יופי של פינוק לשמרים

  11. חחחחחחחחחחחחחחח לי קוראים סברינה ברצינות אני לא משקרת ואחי עובד בצ'ילי אז אני יבקש שיכין לי סברינות על שמי חחחחחחחחח ובאמת קוראים לי סברינה מי שלא מאמין לי אז הוא זבל וחרא כי באמת קוראים לי סברינה ודרך אגב זה נראה לי טעים עוד לא ביקשתי מאחי שיכין לי אז אני יבקש אה וגם מי שלא מאמין שאחי עובד בצ'ילי אז הוא חזיר מטומטם טמבל ומפגר בי מנה טעימה בתאבון

  12. לי קואים סברינה יש גם כזות סידרה ואני אוהבת את המאפה הזה אז כדי לכם ליטעום.

  13. תמיד שאני מקפיצה את השמנת בסוף שהוא ניראה ממש כמו קצת אחרי כמה דקות הוא הופך להיות ממש מימי..[כמו חלב..
    למה? מה אני אמרוה לעשות שזה לא יקרה?

  14. יש לי שמרים של שמרית באריזת קוביה כלומר גוש קטן של שמרים. האם אפשר להשתמש בזה וכמה לשים?

  15. היי. אפשר לאפות את הסברינה בתבנית קוגלהוף ולא במנות אישיות?

  16. היי
    רציתי לדעת כמה זמן לפני ההגשה מומלץ להכין אותן
    תודה :)

  17. מה לדעתך היה קורה אם הייתי שמה את כל הבצק בתבנית קפיץ? מתפיחה ואופה ואחר כך שופכת את הסירופ על העוגה? ראיתי מתכוני "עוגות סברינה" עם קמח ופירורי לחם אבל בלי השמרים- איך לדעתך תצא העוגה?
    תודה

  18. עם הקצפץ אני יכולה לחיות ובשלום ממש השאלה אם אפשר להחליף את החלב בסויה או במים? כנ"ל לגבי החמאה…קצת בעיתי, יותר מידי חלב לרגישים שבינינו….
    וחוץ מזה הבלוג שלך מעלף וכל מילה נוספת..מיותרת

  19. המתכון מצוין . רק תיקון קטן: שם העוגה הוא SAVARINA לא SABRINA

  20. היי, כמה זה חצי שקית שמרית, יכול להיות 5 כפיות?
    תודה



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!