לביבות בטטה

נחשב אצלי: השקעה

yampatties-b.jpg

זה די מדהים שאני גרה פה שנה, ואפילו יש לי את ספר הבישול שלהן, אבל מעולם לא ביקרתי ב"אורנה ואלה". על לביבות הבטטה שלהן שמעתי ממגוון רחב של ממליצים נלהבים. והשבוע יצא לי סוף סוף לנסות. והתלהבתי מאוד (בכלל האוכל היה מעולה. מהמומלצים: סביצ'ה דניס על סלט קינואה, ניוקי ברוטב עגבניות, שגם אותו אנסה להכין בקרוב, וסלט "הכל" פשוט וטעים. לגבי עוגת הגבינה, טעמתי טובות יותר [נגיד זו של לחם ארז]). תוך ביקור מקרי בשוק הכרמל מצאתי צרור של עירית פריכה וטרייה, וכל מה שנותר היה למצוא בטטות, ואותן מצאתי בשוק התקווה שם יצאנו לצלם במסגרת סדנת צילום האוכל. לביצוע המשימה הצטרפה אלי מעיין, בשלנית מדופלמת עם כשרון טבעי לדוגמנות ידיים. באופן מפתיע, רשימת המרכיבים של הלביבות קצרה (בטטות, רוטב סויה, קמח, וקצת סוכר. בלי ביצים!) וההכנה שלהן ממש פשוטה. אבל, כמובן שיש קוץ – הטיגון. בחמאה. אני שונאת לטגן. תמיד נשרף לי השמן בקצוות. אבל עם כל נגלה גיליתי עוד עקרון להצלחה: הרבה חמאה (מזוקקת אם אפשר, שהוסרו ממנה מוצקי החלב שנשרפים תמיד. אפשר להכין בבית), אש בינונית, 2-3 דקות לכל צד, ויש. מתקבלים מעין "פנקייקס" כתומים אווריריים, שהולכים פצצה עם רוטב שמנת ועירית שמכינים תוך דקה וחצי. המתכון מגיע מספר המתכונים המעולה של אורנה ואלה. הכמות: כ-25 לביבות.

  • ללביבות:
  • 1 ורבע קילו של בטטות (בערך 2 ענקיות, שוקלים אצל הירקן)
  • 2 כפיות רוטב סויה
  • 3/4 כוס קמח רגיל
  • 1 כפית סוכר
  • 1 כפית מלח, חצי כפית פלפל
  • חמאה לטיגון, בערך 100 גרם (עדיף חמאה מזוקקת)
  • לרוטב שמנת עירית:
  • בערך חצי צרור של עירית, קצוץ דק מאוד
  • 1 מיכל שמנת חמוצה
  • 3 כפות מיונז
  • מלח ופלפל שחור
עלות משוערת:

17 שקלים

עבודה נטו:

35 דקות

ההכנה

yampatties2.jpg

קולפים את הבטטות (קולפן טוב = קילוף זריז וכיפי. קולפן פושט = קילוף ארוך ומלוכלך. אני הלכתי וכמו פריאיירית אמיתית פינקתי את עצמי בקולפן שוויצרי ב-50 שקל, mind you, ומאז אני מאושרת. כל היום אני יכולה לקלף איתו). חותכים לחתיכות גדולות. מניחים בסיר עם 2-3 כוסות מים (המים לא צריכים לכסות את הבטטות לגמרי, אלא ליצור הרבה אדים, בעיקר). מבשלים על אש גבוהה (עם מכסה) כחצי שעה עד שהבטטות רכות לגמרי (דוקרים ובודקים). בשלב זה אורנה ואלה מורות על העברת הבטטה המבושלת למסננת והשהייה למשך שעתיים לסינון הנוזלים (אפשר אפילו לילה שלם במקרר). כמובן שמאיה רעבה וקצרת סבלנות, אז מאיה מסננת היטב את הבטטות מכל מיצי הבישול, מחזירה אותן לסיר, ומבשלת "על יבש" עוד 3-4 דקות כדי לייבש את הבטטות.

yampatties5.jpg

מעבירים את הבטטות הרכות והיבשות יחסית אל תוך קערה גדולה. מוסיפים פנימה את רוטב הסויה ו"מערבבים-לשים" את התערובת בידיים. הבטטות רכות וזה ממש כמו פלסטלינה מהגן. תענוג. מוסיפים פנימה את הקמח, הסוכר, המלח והפלפל, ומערבבים עם הידים בעדינות עד שהעיסה מתאחדת. לא לערבב יותר מידי, כי זה נהיה דביק. אם נתקלים בחלקים שחורים או קשים, מסלקים אותם החוצה.
yampatties3.jpg

מכינים את הרוטב
שופכים לקערה את השמנת החמוצה ואת המיונז. קוצצים את העירית הכי דק שאפשר (אפשר גם לגזור עם מספרים, כפי שהציעה אודטה מהתגובות) ומוסיפים לקערה. אורנה ואלה ממליצות להוסיף כמה טיפות של לימון וקצת חרדל אם אתם משתמשים במיונז קנוי. אני השתמשתי במיונז דל שומן (!) ולא הוספתי כלום וזה יצא מעולה. מערבבים היטב את הרוטב ושומרים במקרר עד ההגשה.

yampatties4.jpg

עכשיו צריך לטגן
שימו לב שהתערובת דביקה וקשה לעבוד איתה. טריק נחמד להתמודד עם זה הוא פשוט להשתמש בשקית זילוף חד פעמית (היא עולה בערך שקל וחצי בחנויות של אפייה). אם אין לכם, תעבדו עם שתי כפות ותהיו בסדר גמור. יש כאן שתי חוכמות בטיגון – להשתמש בחמאה (ולא בשמן זית או שמן רגיל, פחדתי לנסות אפילו) והרבה (לפחות כף וחצי חמאה לכל נגלה, ואפילו להוסיף עוד באמצע הטיגון אם כל החמאה נספגת), ולטגן על אש בינונית. צריך להזהר שהחמאה לא תישרף (כשזה קורה היא מתחילה להעלות עשן, במיוחד בקצוות, ומתחיל ריח של שרוף). הדרך הכי טובה להמנע מזה היא שימוש בחמאה מזוקקת (שדי פשוט להכין בבית, ולשמור במקרר בדיוק כמו חמאה רגילה) שנשרפת פחות ויותר טובה לטיגון.

yampatties6.jpg

החוכמה השנייה היא לטגן על אש בינונית. לא נמוכה (כמו שכתוב בכל המתכונים שמצאתי), ולא גבוהה (שתשרוף את הלביבות מהר מידי). מטגנים את הלביבות כשתיים-שלוש דקות מכל צד עד שהן מספיק יציבות בשביל שתהפכו אותן, ואז הופכים ומטגנים בצד השני. מעבירים לנייר סופג ומטגנים את הנגלה הבאה. אני אוהבת להכין ערימה של מפיות ולהניח אותן בשכבות עם כל נגלה של לביבות – סופג הכי טוב את שאריות השומן. אגב, באופן מפליא למדי, גם הלביבות שנשרפו לי יצאו טעימות ולא מרות בכלל.

yampatties7.jpg

לא לשכוח בין נגלה לנגלה לשפוך החוצה את השומן השרוף, להעביר ניגוב עם מפית או מגבת נייר (זהירות, זה חם), ולהתחיל נגלה חדשה על נקי. ממיסים גוש חמאה נוסף, ומטגנים לביבות חדשות. מגישים חם עם רוטב היוגורט. הלביבות נשמרות במקרר עד יומיים, ומחממים אותן בעדינות בתנור או בטוסטר אובן (זהירות לא לייבש אותן). לא מומלץ לחמם במיקרו.

פינת הת'כלס
מבשלים את הבטטות עם 2-3 כוסות מים בסיר מכוסה כחצי שעה עד התרככות. מועכים ולשים יחד עם הסויה. מוסיפים פנימה את הקמח, הסוכר, המלח והפלפל ומערבבים לתערובת אחידה (לא ללוש יותר מידי, זה נהיה דביק). יוצרים לביבות עם שתי כפות (או מזלפים עם שקית זילוף לביבות ישירות למחבת) ומטגנים בחמאה על אש בינונית. קוצצים את העירית ומערבבים עם שאר חומרי הרוטב, ומגישים.

אוף טופיק
השבוע הייתה לי שעה פנוייה והזדמנתי לי לסטימצקי. שם מצאתי את אחד הספרים היפים ביותר שראיתי לאחרונה. באנגלית. על אוכל ישראלי. הספר נקרא "The Book of New Israeli Food". אני עדיין לא מאמינה ששרפתי 180 שקל על כזה דבר, אבל קשה לי להפסיק לדפדף ולהשתאות מהיופי שנוטף מכל עמוד ועמוד. הן מבחינת הטיפוגרפיה, והן מבחינת הצילומים (עליהם אחראי איילון פז המוכשר). בניסוח קליל ואלגנטי מספרת ומסבירה ז'אנה גור (מ"על השולחן") על בישול ותרבות חובקי-ישראל ומדלגת בין מוסדות הקודש של האוכל הישראלי (מ"סטקיית חצות" בירושלים, ועד "בר לחם" בתל-אביב ו"אורי בורי" בעכו). סוף סוף יש כבוד לאוכל הישראלי. מתנה מופלאה למארחים בחו"ל, ומתנה עוד יותר מופלאה לישראלים שפשוט אוהבים אוכל.

ועוד השבוע, הכתבה השלישית בסדרת "שקט מצלמים" ב -YNET, והפעם על תאורה מלאכותית. בין הדוגמאות, קרואסונים תחת סוגים שונים של פלאשים. השבוע ניסיתי לא לטרוף את הקרואסונים שצילמתי כי חדר הכושר שלי בשיפוצים ואין לי איפה לעשות ספינינג. אז הם הלכו לפריזר. מומלץ לבקר, בעיקר בגלל התגובות. נראה שעם ישראל השתגע סופית.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




76 תגובות בינתיים:

  1. תודה-תודה-תודה על המתכון.
    הייתי צריכה לחשוב על מיליון דולר כי בדיוק לפני יום או יומיים תהיתי האם תתני מתכון ללביבות בטטה :) (יש מצב גם לקיש?).

    התמונות, כרגיל, נראות מדהימות ומעוררות רעב וחשק לבשל.
    ממש תענוג של אתר, ננסה את המתכון ממש בקרוב.

  2. המתכון של הניוקי מעולה.
    הכנתי פעמיים ויצאו לא פחות ממושלמים.

    תודה על הלביבות.

  3. נסי את הלביבות-בטטה בביתא-קפה ברמת אביב במרכז ברודצקי

  4. במה אפשר להחליף את הקמח (למי שרגיש לגלוטן)?

    תודה על המתכון

  5. הרבה יותר קל לגזור את העירית עם מספרים מאשר לקצוץ אותה.

    מאיה עונה: רעיון מצויין! נוסף לפוסט.

  6. הפעם אני מאוכזבת מהמתכון וכן גם מהתמונה האחרונה של הטיגון!!!
    הלביבות נראות ספוגות בשמן.
    לא אנסה אותם בבית
    אשמח לנסות מתכונים עם הרבה פחות שמן.
    כן אני מצדיקה את תלתלים,אכן ניסיתי את הניוקי והן יצאו מעולות.

    מאיה עונה: נא לא להלעיז, לא כתבתי בשום מקום שהן דלות שומן. טעימה של אחת או שתיים לא תהרוג אף אחד. 

  7. הכנו אתמול ויצא נהדר. תודה רבה.
    רק שאלה אחת – האם הלביבות צריכות להיות קריספיות? לפי התמונה נראה שכן (או לפחות קצת), אבל שלנו יצאו די רכות (אך טעימות מאוד, כאמור).

    מאיה עונה: הלביבות אמורות לצאת קריספיות, אכן. אבל הן יוצאות טעימות גם אם הן רכות!

  8. כ"כ אוהבת את כל מה שאת מעלה…הכל לטעמי! והצילומים מקסימים ביותר.
    חשבתי על אופציה שאולי אפשר לאפות את הלביבות, מה דעתך? פשוט ישנם סוגים שונים של לביבות וקציצות שאני אופה בתנור על נייר אפייה משומן אז אולי גם כאן זה יתאים?
    למרות שאין לי ספק שזה יהיה פחות טעים….

    מאיה עונה: עוד לא ניסיתי לאפות אותן, את מוזמנת לנסות ולדווח! :) 

  9. התמונות כל כך טעימות!
    וטיפ שלי – חמאה נשרפת מהר ותוך שניות אם לא משגיחים על האש. אפשר להוסיף (קצת!) שמן זית, והוא מעלה את נקודת השריפה שלה ושומר על החמאה מהשחרה וחריחה.

  10. להרוג לא אך צרבת כן.
    לא ממליצה לשומרות משקל/דיאטה.

  11. הכנתי אתמול, היה מאוד טעים. במקום הרוטב על בסיס שמנת אפשר פשוט לערבב יוגורט(כבשים) עם העירית. זה יותר בריא ולטעמי גם יותר טעים.

  12. כיוון שזו התגובה הראשונה שלי כאן הייתי רוצה להחמיא לך על עיצוב האתר והצילומים.
    בנוגע למתכון:
    ניסיתי להכין והתערובת אכן יצאה טעימה מאוד אבל החמאה נשרפה מהר למרות שהקפדתי להחזיק אש בינונית. כשראיתי שזה לא הולך החלטתי לשים בתנור. עוד כמה דקות ונראה איך יצא :-)
    יכול להיות שכדאי להדגיש יותר את הצורך להשתמש בחמאה מזוככת.
    ישר כוח!

  13. […] לביבות בטטה – בלי ביצה בכלל! הרוטב אמנם חלבי, אבל אני בטוחה שאפשר לוותר עליו, להחליף אותו, או להשתמש במוצרי טופו דמויי חלב למיניהם. […]

  14. ניסיתי אותם אתמול, אומנם היה לי קצת קשה להתעסק איתם על המחבת ולהפוך אותם אבל הן יצאו כל כך טעימות, והרוטב.. למרות שהשילוב בין מיונז ושמנת לא נשמע לי טוב יצא באמת מוצלח ומתאים.
    חבל שלא נשאר לי להיום )):

  15. הלביבות מאוד טעימות אך הן יצאו לי רכות מאוד (יותר מידי…) יש לך השערה מה מקור הבעיה שלי? (הבטטות יובשו הייטב…)

    מאיה עונה: אם הלביבות רכות מידי אז הבלילה הייתה נוזלית מידי. נסי בפעם הבאה לבדוק אם הבלילה דלילה, ואם כן אז להוסיף טיפה קמח…

  16. בעיתון המקומי שלנו
    The Chicago Jewish News
    הייתה השבוע כתבה על "מה ישראלים אוכלים בראש השנה" וכל הכתבה דיברה על הספר שהזכרת וכמובן שהיה ראיון עם JANNA GUR
    וכמה מתכונים לחג…

  17. ממש מעולה!!!! הכנתי והכל נחטף תוך שניה!!!

  18. היי.. אפשר להחליף את רוב החמאה בשמן זית..
    גם יותר בריא, וכך החמאה לא נשרפת.. :)

  19. אפשר לאפות את הלביבות?

    מאיה עונה: אפשר. הנה טכניקה שעובדת לי מצויין עם לביבות כרובית: מרפדים תבנית בנייר אלומיניום ומחממים בתנור חם למשך 10 דקות עד שהתבנית חמה מאוד. מורחים שמן בנדיבות על התבנית עם מברשת (בערך 2-3 כפות) עד שכל התחתית מצופה בשמן חם. מניחים את הלביבות על התבנית ואופים עד שקריספי מלמטה (לדעתי ייקח בערך 10-12 דקות). הופכים ונותנים מכת חום נוספת לחלק התחתון. ספרי איך יצא!

  20. מתכון מעולה!!
    הוגדר כהצלחה מסחררת באירוח האחרון!!
    ובקשר לתלונות שזה שמן מידי – פעם ב..מותר לחטוא ואם כבר חוטאים אז עם לביבות בטטה עם האוטב המעולה :)

  21. התפשל המתכון! ;-)

    לא באמת המתכון, אבל יש לי שאלה לגבי השיטה לאפיית הלביבות שהצגת שתי תגובות למעלה.
    ניסיתי את השיטה, עם תנור על 200 מעלות והרבה שמן. אחרי 10 דקות באתי לבדוק אם הן קריספיות מלמטה, והשכבה התחתונה שלהן הייתה כבר דבוקה לגמרי לנייר האלומיניום, ולא יכולתי להפריד אותן. כלומר, יכולתי, אבל השכבה התחתונה נשארה על הנייר. האם לדעתך פיספסתי את השלב שבהן הן היו קריספיות ובנות-הפרדה? האם חום התנור היה גבוה מדי? לא מספיק שמן?

    האם אפשר להשתמש בנייר אפיה, ואם כן, האם יש לך טיפים לגבי שיטה שכזו?

    תודה מראש, ובכלל תודה על הבלוג הנהדר הזה,
    עפרה.

    מאיה עונה: אפשר לאפות עם נייר אפייה וזה פחות יידבק. אף פעם לא היו לי בעיות עם נייר אלומיניום, אבל זה בגלל ששימנתי מאוד בנדיבות (בערך 5 כפות שמן, אם לא יותר). זה בטוח לא הטמפ' אלא כמות השמן.

  22. ואם אני טבעונית? (או סתם רוצה מתכון פרווה)

    במה אפשר להחליף את החמאה?

  23. הלביבות בטטה מצוינות, אבל לוקח קצת יותר מ-35 דקות… שעה בערך כולל הטיגון

  24. יצא מעולה!!! תודה

  25. יש לך אתר יוצא דופן! וזהו אכן מתכון מעולה! הנה טיפ במקום שק זילוף או כפות. ניסיתי ליצור את הלביבות כפי שרשום במתכון, עם 2 כפות ויצא לי משהו יותר דומה ל"אמבה" משוננת ולא עיגול מושלם. אז שימנתי את הידיים במעט חמאה ופשוט יצרתי לביבות כמו שעושים קציצות שטוחות, בשתי ידיים, מתערובת הבטטה,והנחתי במחבת. זה גם מאפשר יחסית אחידות בגודל הלביבות והן יוצאות עגולות ומדוייקות להפליא וכך לא נדבקת עיסת הבטטה לכל מקום/כפות/ידיים. בהצלחה…

  26. לביבות מרות !

    מאיה יקרה,
    הכנתי אתמול את הלביבות לחברים (עם החמאה המזוקקת, וכל השאר)
    אבל הטעם שלהן יצא די מר.
    החברים אמרו שיצא טעים, הם הגיעו מורעבים, והיו עוד לביבות מעבר – כך שהכל חוסל.
    אבל אותי זה די אכזב. מה עשיתי לא בסדר?

    אולי זה כי השארתי את הבטטות להתייבש בחוץ להרבה יותר משעתיים? או האם זו "נפילה" בבטטות שבחרתי אצל הירקן?

    תודה רבה,
    ניצן

    מאיה עונה: אין שום סיבה שהלביבות תצאנה מרות, אלא אם אולי שרפת אותן, ושרוף זה מר. הסיבה היחידה שאני יכולה לחשוב עליה זה הבטטה הלא טובה. אני מציעה לך לזרוק על זה מילה לירקן שלך.

  27. אפשר לרכך את הבטטות 10 דקות במקרוגל-יותר מהיר,יותר קל ואותה תוצאה :)

  28. טיפ קטן-
    החלפתי את השמנת החמוצה ביוגורט. יוצא טעים באותה מידה (עשיתי בלי מיונז, עם שום כתוש ועירית). גם חוסך קצת באחוזי שומן, וגם- לי באופן אישי יש תמיד במקרר, ושמנת חמוצה זה פחות זמין….

    מאיה עונה: אחלה טיפ, תודה!

  29. למה מומלץ לטגן דווקא בחמאה ולא בשמן קנולה\ זית?

    מאיה עונה: יותר טעים. אם את רוצה יותר בריא, השתמשי בקנולה…

  30. ספר מעולה סיפורים מעולים
    הספר עצמו שווה כתבה

  31. היי מאיה,
    תודה על אתר נהדר, הרבה מתכונים מעולים (הגרנולה שלך נהייתה להיט בקרב החברים)
    הערה קטנה- לביבות הבטטה נמצאות בקטגורית "טבעוני" וזה קצת מאכזב לטבעונים לראות משהו כה מגרה שהם לא יוכלו לאכול. אז נא להתחשב בזה.
    וגם, בתור צתחונית, מתכונים צמחונים חדשים תמיד יתקבלו בברכה!!!
    ושוב, תודה על אתר מאוד מהנה

    מאיה עונה: היי דימה, מאחר וניתן להשיג רוטב סויה טבעוני (המכונה "TAMARI" למיטב ידיעתי), קיטלגתי את המתכון תחת טבעוני. כל טבעוני ממוצע מכיר את התחליפים שמתאימים לו לרוב מוצרי המזווה ה"רגילים", ואני סומכת על כל אחד כזה לדעת מה לעשות. המתכון הזה הוא טבעוני קלאסי…

  32. יצא מעולה, והשילוב עם הרוטב תמיד משובח.
    פעם הבאה אנסה לטגן בשמן רגיל ולאו דווקא בחמאה, ונראה איך ייצא. לא חושב שהרגשתי ממש את טעם החמאה.

  33. תודה על הטיפים, הכנתי כבר פעמים בעבר, אבל עם ההנחיות מכאן יצא מושלם

  34. המ.. מעניין איך זה הגיע ללשונית פרי…
    אגב, זה ששמתי לב רק מעיד על כמה שעות אני משוטטת פה בבלוג המקסים שלך… :)

  35. איזה כיף!
    הכנתי, יצא מעולה, ובכלל כיף בגלל שאת כל הדבר הנפלא הזה הכנתי על תקן נשנוש, קרי – בא לי להכין משהו קליל ומהיר ממה שיש בבית. ויש הרבה בטטות בבית.
    אז הווריאציה שלי הלכה כך: את הבטטות אידיתי (סיר עם מים, מסננת אידוי וכו'…). תוך רבע שעה הן היו מוכנות ולא היה צורך לסנן בכלל. הקמח היה כמובן מלא ועל כן הורדתי מעט בכמות. לא הוספתי סוכר היות ולטעמי הבטטות מתוקות מספיק וסוכר הוא לא רצוי בביתם של שוחרי בריאות כמוני. הוספתי מעט אגוז מוסקט לתערובת. את הטיגון עשיתי בשמן קוקוס, שהוא טבעוני, בריא, בעל טמ' שרפה מאוד גבוה ומאוד הולם בטעמו את הבטטות (רק מה, יקרררר!).
    וזהו! על הרוטב ויתרתי מטעמי טבעונות והיעדר מרכיבים חליפיים בבית. עדיין טעים :)

    נ.ב. מאוד אוהבת את הבלוג :)

  36. יצא מעולה למרות שהשתמשתי בקמח מלא (זה מה שיש כאן בבית) ולא ייבשתי את הבטטות בשום צורה (למי יש סבלנות?)

    לגבי הרוטב – לא היתה לי עירית, אז השתמשתי בשמיר. יצא מעולה, ללקק את האצבעות.

    הטיגון היה ממש פשוט – בין כה וכה אני משתמש בגהי (חמאה מזוקקת).

    רציתי גם לשבח את האתר שלך ואת התמונות מעוררות התיאבון.

    תודה!

  37. היי מאיה,
    האם חובה להשתמש בחמאה לטיגון?
    אני אישית מעדיפה לטגן בשמן, ייצא פחות טעים? ייהרס?

    מאיה עונה: לא ייהרס. אולי יהיה טיפה פחות טעים, אבל בינינו כל דבר שמטוגן בהרבה שומן יוצא טעים בסוף (ע"ע סופגניות. שבכלל לא מטוגנות בחמאה אבל יש להן טעם של גן-עדן גוד-דאמיט)

  38. היי מאיה,
    ראיתי שהזכרת בתגובות לביבות כרובית, אמא שלי פעם הייתה מכינה, אך היא שכחה את המתכון ומאז אני מנסה לשחזר אותו..
    את יכולה לספר לי את המתכון שלך, אפילו בנקודות ממש יעזור לי!

    מאיה עונה: מבשלים פרחי כרובית במים רותחים עד שהם רכים. מעבירים לקערה ומועכים עם מזלג. לפרחים מכרובית בינונית אחת מוסיפים ביצה אחת, ובערך חצי כוס פירורי לחם, או עד ש"מחזיק" יציב. מתבלים במלח ופלפל וקצת אגוז מוסקט. מטגנים או אופים על 200 מעלות בתנור. אפשר להוסיף לבלילה גם עירית קצוצה. מגישים עם שמנת חמוצה.

  39. אני השתמשתי במיונז 5 אחוז ויוגורט ולרוטב ויצא מעולה. טיגנתי במעט מאוד חמאה וגם לא הרס ולא כלום. אם מכינים באותו אופן זה אפילו מנה די בריאה….

  40. Hi all,

    Does anyone know if i can find this recipe in English?

    Thanks,
    Eyal

    מאיה עונה: use google translate

  41. […] לביבות בטטה מהבלוג "בצק אלים" […]

  42. קמח תופח זה גם בסדר?

    מאיה עונה: אם אין ברירה, אז כן.

  43. זה לא נשאר בסוף קצת תחושה שאוכלים חתיכות של פירה בטטה? אולי הייתי צריך לעשות אותן פחות עבות. אין לי שק זילוף אז ניסיתי להעביר את זה במשפך. זה עבר, אבל יצא מן שרוך כזה שלא היה מזכיר לביבה בשום צורה (אולי ייבשתי אותן יותר מדי), אז השתמשתי בשתי כפות ועשיתי מעין קנלים אבל זו לא צורה מתאימה כ"כ אז מעכתי אותן במחבת קצת.

    הן נדבקו לי לסיר בשיטת הייבוש המהירה (בלי מים בסיר), אז פשוט העברתי אותן לתנור בחום נמוך לכמה דקות.

    הוספתי גם טיפה ג'ינג'ר, שהשתלב לא רע.

    אפשר גם להכין את הרוטב מיוגורט ויוצא טוב ואפשר גם שמנת חמוצה בלי המיונז.

    מבחינת החמאה, השתמשתי בתרסיס אז אולי במקרה הזה זה באמת לא מספיק טוב כדי לקבל תחושה של לביבות. בכל מקרה, הן נשרפות ממש מהר (לא הספקתי למלא את המחבת וכבר הראשונות נשרפו קצת לפני שהספקתי להפוך, אבל באמת זה לא נהיה מר). אולי הייתי צריך להעביר ללהבה קטנה יותר. אולי הייתי צריך לכתוב קצת פחות.

    מאיה עונה: לא נורא, אני אוהבת מגילות בתגובות :) בכל אופן, בפעם הבאה אתה יכול פשוט לאפות אותן על תבנית אפייה משומנת (עם נייר אפייה ונניח 2 כפות שמן זית), או להשתמש בחמאה מזוקקת (שזה פשוט אומר לחמם את החמאה במיקרוגל, ולשים אותה בכוס שקופה ולחכות עד שמוצקי החלב הלבנבנים ישקעו לתחתית, ולמזוג רק את השומן השקוף לכלי בצד. מוצקי החלב הם אלה שגורמים לחמאה להשרף מהר, וחמאה מזוקקת מעולה לטיגון אינטנסיוי בלי להישרף).

  44. אסור לחמם נייר אלומיניום – זה גורם לאלצהיימר

  45. מאיה שלום –

    האם ניתן לטגן במזולה בטעם חמאה ?
    מישהו מהגולשים ניסה והצליח..

    שרית

    מאיה עונה: אם דיווחו על הצלחה אז לכי על זה. אני לא אוהבת מרגרינה…

  46. היי מאיה,
    איזה כיף שהגעתי דרך גוגל והלביבות המפורסמות לאתר שלך. אין סיכוי שהמתכון לא יצליח עם ההסברים האלה. יופי של בלוג, והתמונות, נפלאות!
    אני גרה 10 שנים כבר בהולנד, ואם באים אורחים הולנדים ורוצים להרשים, אז מתחילים לדפדף בספרים מהבית או באתרים מהבית…..קשה למצוא כאן בטטות כתומות, ההולנדים צרכני תפו"א ולא קיבלו בברכה (בנתיים) את הבטטות הנפלאות והבריאות. השבוע מצאתי!

    השאלה שלי, כמעט ושכחתי, איך אפשר להכין בבית חמאה מזוקקת??
    בתור דיאטנית אני יכולה להגיב על השאלה של שרית שעדיף חמאה על פני מרגרינה….!ואם אפשר ומתאים אז לשלב עם שמן זית.
    תודה מראש,

    נעמי

  47. אופס, התשובה לשאלה שלי כבר נתת לפני כמה תגובות, לא שמתי לב,
    אז תודה…

    נעמי

  48. עשיתי אתמול את המתכון ויצא מושלם!!!ממש הזכיר מאד את לביבות הבטטה המושלמות של אורנה ואלה.
    היינו 14 איש בארוחה והם נטרפו כמו כלום.
    השינוי היחידי שעשיתי הוא החלפת הקמח בחצי כוס קמח כוסמין.
    ובאמת לא קל לעבוד עם החמאה אך עם הרבה תשומת לב זה מסתדר(:
    אגב,סיננתי רק כשעה את הבטטות והכל היה טוב
    תודההה

  49. אני מחזקת את נטלי שכתבה כאן לפני שאפשר לבשל את הבטטות במיקרו. לא רק שזה יותר מהיר – 10 דקות, המיקרו גם מייבש אותן לגמרי, פשוט לשים את הבטטות ככה על עוצמה גבוהה בלי מים בלי כלום, ותתקבלנה בטטות מרוכזות ודלות נוזלים.
    אופציה אחרת היא לאפות אותן בתנור, לוקח אותו דבר כמו בסיר רק שהן יוצאות יבשות לגמרי ומרוכזות.

  50. ניסיתי אתמול וייצא מ-ע-ו-ל-ה.
    לא לוותר על ייבוש הבטטות .
    תודה רבה :)

  51. לטבעונים שבנינו או מי שמחפש תחליף לחמאה: אני השתמשתי בשמן קוקוס שהוא גם בריא וגם עומד בטמפרטורות גבוהות ויצא פצצה.

  52. הי מאיה!
    זו הפעם ראשונה שאני מגיבה כאן –
    אז קודם כל, בתור בשלנית מתחילה, אני ממש מאוהבת בבלוג שלך. הכל כתוב בצורה כזו קלילה ומזמינה, ועם תמונות והסברים מפורטים – והמתכונים יוצאים נהדרים! כשבא לי לנסות משהו חדש, זה האתר הראשון שאני נכנסת אליו.
    אז לגמרי ישר כח, את מטפחת בהרבה אנשים את האהבה לבישול (או לפחות מפחיתה את החשש :))

    ולשאלה:
    ראיתי במתכון של הניוקי שאפשר לאפות את תפוחי האדמה בתנור במקום להרתיח ואחר כך לסנן מנוזלים (וכך אפשר ישר להתחיל לעבוד איתם). אפשר להשתמש באותו פטנט עם הבטטות?

    מאיה עונה: כן.

  53. אחרי שהכנתי את הגירסה המקורית, ניסיתי גם גירסה דיאטטית יותר- אפיתי בתנור ואת הרוטב הכנתי מיוגורט. אני חייבת להגיד שההבדל זניח לחלוטין וגם הגירסה האפויה טעימה וכיפית! אולי כי שימנתי את התבנית בחמאה.. ;)

    עוד דבר- מישהו כתב שכדאי לבשל את הבטטות במיקרו- ניסיתי וזה היה אסון. הבטטה מפרישה נוזלים ונעשית צמיגית, וכשמדובר בכמה בטטות אז גם כך זמן הבישול במיקרו הוא ארוך. בבישול בסיר הבטטות מתרככות צ'יק צ'ק, בייחוד כשהן חתוכות.

  54. ועל זה אומרים: " נום… נום… נומממממ…"
    כל כך טעים.
    החלטתי לאפות.. חיממתי את תבנית התנור ואח"כ שימנתי את ניר האפיה בחמאה…
    לקח די הרבה זמן עד שהתחתית קיבלה צבע מקורמל וקריספי…
    אבל זה משתלם..
    כבר אמרתי שזה יצא טעים(:

  55. לגבי אפיית הלביבות: אפיתי פעם אחת ויצא ממש לא משהו (מזל שעליתי על זה בזמן וטיגנתי את השאר): הלביבות נדבקו לנייר האפייה, ולקח ים זמן תנור עד שהן התגבשו.
    להלן המסקנות (לאחר טייק טו): אם רוצים לאפות, כדאי לעשות שני דברים: 1. למרוח בשמן את נייר האפייה. 2. להוסיף ביצה לבלילה. כך הלביבות האפויות יוצאות בשלמות מהתבנית, וכך הן גם מקבלות את האישור להגישן לתינוקות שלי :-) (אשר לא מקבלים מטוגן)
    בהצלחה!

  56. היי!

    יש אפשרות לעשות את הקציצות האלה בתנור, או לקבל גרסא כזו שמתאימה לאפייה בתנור?

  57. ללירוןג

    לא היית צריכה לחשוב על מיליון דולר כי אז לא היה לנו מתכון מושלם של מאיה ללביבות בטטה!

    בתאבון

  58. אפשר המלצה לקולפן בבקשה? איזו חברה זו?

    מאיה עונה: ציליס (zyliss). הוא נינג'ה. מומלץ בחום.

  59. הלביבות עצמן, אכן על טהרת הטבעונות.
    אבל הרוטב (מכיל שמנת חמוצה, מיונז=ביצים)
    והטיגון (חמאה)
    מכילים חומרים מתחום החי ולא יעברו אצל אף טבעוני.
    אולי אפשר לטגן בשמן או לאפות בתנור?
    אולי אפשר רוטב סלסה עגבניות?

    מאיה עונה: אפשר לטגן בשמן, ואפשר גם לאפות (מומלץ לשמן בנדיבות את נייר האפייה). לגבי רוטב – אפשר לזייף גרסה טבעונית: יוגורט סויה + מיונז טבעוני (יש מתכונים בגוגל)

  60. היי מאיה,
    האם אפשר להחליף את הבטטות בדלעת?
    תודה
    הבלוג שלך הוא הבלוג אוכל האהוב עלי ביותר!!!

    מאיה עונה: יש מצב, אם כי לא ניסיתי.

  61. […] Ricetta da questo blog bellissimo e buonissimo! […]

  62. טעים, כיפי ומעלה נשכחות. פרסמתי גם בשביל האיטלקים. תודה!

  63. היי מיה,

    בגרסה האפויה – על כמה מעלות ובאיזו תוכנית את ממליצה לאפות?

    מאיה עונה: על 180, טורבו.

  64. האם אפשר להחליף את הקמח בקורנפלור?

  65. היי מאיה,
    הכנתי את המתכון בעבר ואכן יצא לא פחות ממושלם.
    הבעיה היא שכרגע אני בקנדה והסאוור קרים שיש כאן לא ממש דומה לשמנת החמוצה שיש בארץ.
    האם יש לך המלצה על מה בצפון אמריקה יהווה תחליף?
    במקרה הכי חמור אני אשתמש ביוגורט כמו שממליצים כאן חלק מהמגיבים אבל אני ממש אשמח לשחזר את הרוטב בצורה יותר מדויקת. תודה רבה!

  66. היי תהיתי עכשיו לקראת פסח אם יש אפשרות להפוך את המתכון לכשר לפסח… יש אפשרות להליף את הקמח בקמח מצה או משהו אחר? או שזה יהרוס את זה לגמרי?…

  67. יצא מעולה בתנור. אבל זה לוקח קצת זמן.
    בפעם הבאה אנסה בלי סוכר כי זה קצת מידי מתוק.

  68. מתכון מדהים! עשיתי אותו כמה פעמים ותמיד היה הצלחה מסחררת!

    שאלה, אני רוצה להכין את המתכון לארוחה שבה יש אנשים עם צליאק. האם יש תחליף לקמח במתכון?

    תודה רבה :)

    מאיה עונה: מניחה שאפשר להשתמש בקמח אורז או קמח תפוחי אדמה במקום. חשוב להקפיד לעבוד במטבח נקי ומלוקק אחרת תהיה קרוס-קונטמינציה של שיירי קמח (!!!) שהיא שקולה לשימוש בקמח רגיל, לצורך העניין.

  69. מתכון מעולה! תודה רבה
    כשאת כותבת אש בינונית – הכוונה היא ללהבה הכי גדולה שתודלק בחצי מהחוזק שלה? או ללהבה הבינונית של הכיריים בהכי חזק? או בבינוני? בקיתור- אשמח להוראות מדוייקות יותר לגבי הטיגון… תודה!

    מאיה עונה: הכוונה היא לאש בינונית בלהבה הכי גדולה על הכיריים.

  70. היי מאיה תודה על המתכונים הנפלאים
    האם בסדר להכין את הבלילה יום לפני ולשמור במקרר למחרת או לטגן יום לפני ולשמור במקרר? מה אומרת?

    מאיה עונה: לא נראה לי שתהיה בעייה. מה שכן, נראה לי שיותר מומלץ להשאיר את הבטטות לבד במסננת במקרר ללילה ולמחרת להוסיף את שאר המרכיבים.

  71. היי מאיה!
    יצא לי קצת צמיגי… יש לך השערה למה?

    מאיה עונה: הן אמורות להיות קצת צמיגיות. אפילו במסעדה זה ככה.

  72. היי מאיה,

    יש לך המלצה על תחליף לסויה? לילדה רגישה. תודה!

  73. הי מאיה! מעריצה את האתר אך המתכון הספציפי הזה הוא קטסטרופה. הטיגון בחמאה מאוד לא פשוט, התערובת קצת מתפרקת, הבית מסריח מהטיגון ברמות. בקיצור- לא קצר הצלחה. תודה על כל מתכונייך האחרים המככבים אצלי בתדירות גבוהה.

    מאיה עונה: אני אשפץ את המתכון הזה בהזדמנות. לדעתי הוא ישתפר פלאים עם שימוש בחמאה מזוקקת (לכדי ללמוד איך להכין אפשר לחפש ביוטיוב clarified butter how to)

  74. הי הי ותודה על המתכון.
    האם לא עדיף לאפות מראש את הבטטות? האם יש חשיבות לבישול דווקא?

    מאיה עונה: זה מתכון מהתקופה שלא הבנתי כלום מהחיים שלי ולא העזתי להעלות בדעתי שינוי במתכונים. היום אני יודעת לענות שכן, אין שום בעייה לאפות במקום וזה אפילו מומלץ.

  75. הי,
    האם קורנפלור יעבוד פה במקום קמח, לנמנעים מגלוטן?

    מאיה עונה: לדעתי יותר שווה ללכת לכיוון של קמח עדשים או קמח חומוס.

  76. אהלן,
    אני מנסה לקצר תהליכים ביום של האירוח ולהכין הכל לפני.
    יש אפשרות להכין את הבלילה ערב לפני הטיגון, לשמור בשקיות זילוף במקרר ולהכין יום אחרי?



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!