גבינת שמנת ביתית

נחשב אצלי: השקעה

creamcheese.jpg

בכל שבועות אני נזכרת מאוחר מידי להכין משהו עם גבינה. אז הנה משהו בשביל המאחרים שביננו (שיכולים, אגב, לנצל לטובתם את עודפי מוצרי הגבינה שיווצרו בסופר ויימכרו בהנחות מטורפות לוודאי). והפעם מתכון של אמא לגבינה ביתית מעולה, שלמרות שיש בה רק 9 אחוז שומן, יש לה טעם ומרקם של גבינת שמנת אמיתית (לא ברור הסיפור הזה). המרכיבים הם פשוטים – שמנת חמוצה, ולבן 3% (או בשמו המסחרי "גיל"). את הגבינה אפשר למרוח בסנדוויץ' טעים עם ירקות, למרוח על פולנטה זריזה, או להכין ממנה קינוחי גבינה מדליקים כמו מוס גבינה ושוקולד לבן שמצאתי בחוברת השבועות הנהדרת של "תנובה". הכמות: בערך 350 גרם גבינה.

  • לגבינה עצמה:
  • 2 גביעי שמנת חמוצה 15% (לא "שמנת של פעם")
  • 2 גביעי "גיל" (לבן 3%)
  • כפית שטוחה מלח
  • לפולנטה עם גבינה:
  • 2 כוסות מים
  • פחות מ-2 כוסות קמח תירס
  • למוס גבינה ושוקולד לבן:
  • 100 גרם שוקולד לבן
  • 2 כפות אבקת סוכר
  • שקית שמנת מתוקה (250 מ"ל)
עלות משוערת:

7 שקלים

עבודה נטו:

10 דקות

ההכנה

creamcheese1.jpg

קונים בסופר שני גביעים של שמנת חמוצה 15% (מדובר בשמנת החמוצה הרגילה, לא "שמנת של פעם" עם 30% שומן שלא יוצאת טוב במתכון הזה כי יש לה טעם חמוץ דומיננטי מידי) – אפשר גם להכין עם שמנת חמוצה 9% אבל הגבינה תצא קצת פחות עשירה ויותר דומה לגבינה לבנה רגילה. קונים גם שני גביעים של "גיל" (לבן 3% שומן, אפשר גם "אשל"). אין לי העדפה לשמנת / לבן ספציפיים, אני קונה את מה שהכי זול.

creamcheese2.jpg

לוקחים קערה ומערבבים בה את השמנת והלבן עד שנוצר קרם חלק ואחיד ללא גושים. אל הקרם מוסיפים כפית שטוחה של מלח (לא משנה אם אתם משתמשים בגבינה לקינוח מתוק או לא, אנחנו מייצרים כאן העתק כמעט זהה לגבינת שמנת רגילה שמכילה מלח בעצמה ומשתמשים בה לקינוחים). המלח הכרחי, בלעדיו הגבינה תצא לא טעימה.

creamcheese3.jpg

אם אתם רוצים לשדרג את הגבינה – תוכלו להוסיף עכשיו תוספות מעניינות: שום קצוץ דק עם שבבים של עירית טרייה, או בזיליקום קצוץ, או זעתר. אפשר ממש להעתיק מהגבינות בסופר ולהכין גבינת שום-שמיר או גבינה עם זיתים (שימו פחות מלח כי הזיתים מאוד מלוחים).

creamcheese5.jpg

אבל חכו, עוד אין כאן גבינה. צריך לסנן ממנה את הנוזלים לכמה שעות. לצורך כך נזדקק לפיסת בד ולמסננת. בתור בד יכול לתפקד היטב בד חיתול או בד כותנה או אפילו מגבת מטבח דקיקה. חשוב שהבד יהיה נקי מהכביסה (וזה לא כזה מובן מאליו לחלק מהאנשים, מסתבר). אם אין לכם בד נקי ספייר בבית תוכלו לקנות בחנות בדים כמות קטנה של חצי מטר בכמה גרושים והנה אתם מסודרים. ואם לא, שותפה שלי סיפרה שאבא שלה, אלוף הלבנה של כל המשפחה, מכין את הלבנה הקבועה שלו בשיטה דומה בתוך ציפית של כרית – לשיקולכם :) אני, אגב, הכנתי את הגבינה שבתמונות בבד כותנה שקניתי בנחלת בנימין.

creamcheese4.jpg

מרפדים את המסננת (לא משנה איזה סוג – צפופה או כזו של פסטה עם חורים גדולים) עם הבד, ומוזגים פנימה את הקרם שלנו. מניחים את המסננת מעל הכיור או מעל סיר גדול (חשוב שהמסננת לא תיגע בתחתית, אחרת לא השגנו כלום). הנוזלים יחלו לטפטף החוצה.

creamcheese6.jpg

שימו לב, את הגבינה משאירים בחוץ (לא במקרר). ניסיתי את תהליך ניקוז הנוזלים במקרר והתוצאה לא הייתה מוצלחת – אין לי הסבר לזה כל כך. אמא שלי תמיד משאירה את הגבינה בחוץ על השיש, וזה תמיד יוצא מוצלח. אם אין לכם מסננת, קשרו את הבד היטב כדי שהגבינה לא תיזל החוצה, ותלו אותו על הברז מעל הכיור במטבח.

creamcheese7.jpg

מניחים לנוזלים להתנקז למשך לילה שלם (אפשר גם כמה שעות. אבל ככל שתניחו לגבינה ליותר זמן, כך היא תצא יציבה יותר). אם הנחתם את המסננת מעל סיר, תגלו בבוקר שהוא התמלא בנוזל שקוף-לבנבן כזה (שאותו זורקים, כמובן). הגבינה אמורה להיות קרמית ומאוד יציבה. העבירו אותה אל תוך קופסה לצינון במקרר (הגבינה תתייצב עוד יותר). שטפו מיד את הבד של הסינון, כי הוא מסריח מהר מאוד.

creamcheese8.jpg

אחרי כמה שעות של צינון במקרר תתקבל גבינה עשירה ונפלאה שנהדרת אפילו סתם ככה על פרוסת לחם. טעימה כמו גבינת "נפוליאון" או "פילדלפיה", בשליש מהשומן ובחצי מהמחיר. והנה שתי דרכים נפלאות להשתמש בה:

פולנטה / "ממליגה" – מנה אחת
דייסת קמח תירס זריזה ומשביעה. טעימה בעיקר לרומנים, אבל לא רק.

creamcheese9.jpg

מביאים שתי כוסות מים לרתיחה בסיר וממליחים בשניים-שלושה קורטים נדיבים של מלח (חשוב שהמים יהיו מלוחים, אחרת זה לא יצא טעים). כשהמים רותחים מזרזפים פנימה קמח תירס דק (לא קורנפלור, למען השם!!!) ומערבבים היטב תוך כדי. ממשיכים להוסיף פנימה את קמח התירס תוך כדי ערבוב עד שהמים נצבעים בצהוב ומתחילים להסמיך. קשה לי להגיד פה כמויות, כי זה משתנה מפעם לפעם. תכינו לכם כמות של לפחות 2 כוסות ותשתמשו בכמה שצריך. מביאים לרתיחה נוספת (זה ייקח בערך 40 שניות). כשהממליגה סמיכה דיה היא תתחיל לבעבע כמו לבה רותחת (זהירות, כי זה שורף ומלכלך).

creamcheese10.jpg

אם הממליגה לא מספיק סמיכה מוסיפים פנימה עוד קמח תירס תוך כדי ערבוב, עד המרקם נכון (אני אוהבת את זה סמיך יחסית, אבל כל רומני והדרישות שלו – יש כאלה שהופכים את זה על צלחת ופורסים לפרוסות). מוזגים את העיסה החמה (וואו, זה נשמע נורא) אל צלחת גדולה ומשטחים עם כף. אצלנו במשפחה מגישים את זה עם חמאה, שפע של גבינה מלוחה מגוררת, ומעל הכל שמנת חמוצה. אבל כאן – טעים ומספק בהחלט למרוח 3 כפות גדושות של גבינת השמנת הנהדרת שלנו, לבזוק מעט מלח גס, ולטרוף כשזה עוד רותח.

מוס גבינה ושוקולד לבן (וריאציה של מתכון מהחוברת של תנובה) – 4-5 מנות
קינוח קליל וטעים ביותר. טוב גם בפני עצמו, וטוב גם עם זירזוף של סירופ שוקולד או תלתלים של שוקולד לבן שמגלחים ישירות מטבלת השוקולד עם קולפן ירקות.
creamcheese12.jpg

ממיסים חבילה (100 גרם) של שוקולד לבן יחד עם שתי כפות מן השמנת המתוקה (אפשר גם חלב) בפולסים של 30 שניות במיקרו. מערבבים היטב בין פולס לפולס, עד שהתערובת צהבהבה, מבריקה וללא גרגרים (במרקם של שמפו!). שוקולד לבן הוא קצת קפריזי, וצריך להזהר לא לחמם אותו יותר מידי, אחרת הוא מתפרק. את התערובת מערבבים עם 250 גרם מהגבינה שהכנו (בערך כוס) – לערבב היטב עד שחלק לגמרי. בצד מקציפים את שאר השמנת המתוקה עם שתי כפות אבקת סוכר (אפשר גם סוכר רגיל). אפשר – אגב, להקציף את הקצפת ידנית עם מטרפה, וזה לא קשה כל כך (במיוחד אם תוקעים את הקערה, המטרפה, והשמנת עצמה במקפיא רבע שעה קודם לכן). מערבבים את הקצפת בעדינות עם קרם הגבינה והשוקולד בתנועות איטיות וסיבוביות עד שהתערובת חלקה ועדיין תפוחה. מכסים בניילון נצמד ומצננים במקרר לפחות שעתיים-שלוש – עדיף לילה שלם.

creamcheese11.jpg

מומלץ לחלק למנות אישיות בכוסות או קעריות קטנות.

פינת התכל'ס – גבינת שמנת
מערבבים שני גביעים של שמנת חמוצה ושני גביעי "גיל" בקערה ומוסיפים כפית שטוחה של מלח (המלח הכרחי ואין לוותר עליו גם אם בונים על הגבינה לקינוח מתוק!). מעבירים את התערובת למסננת מרופדת בבד חיתול או כותנה (אפשר גם לקשור את הבד ולתלות אותו באוויר מהברז בכיור המטבח) מניחים לנוזלים לטפטף החוצה למס' שעות או ללילה שלם (עדיף) בטמפ' החדר. כשהגבינה מוכנה מעבירים למקרר.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




70 תגובות בינתיים:

  1. שתי הערות:

    אחת, הגבינה זקוקה לטמפרטורה מאחר וחלק מההבשלה שלה מערב תסיסה נוספת. במקרר החיידקים לא פעילים, ולא נוצרים חלק מהמרכיבים שנותנים ארומה וטעם.

    שתיים, הגבינה מכילה אחוז שומן קצת יותר גבוה. התערובת עצמה מכילה סביב 9% שומן. בשהייה בחוץ היא מאבדת מים, ובמקביל מעלה בתכולת השומן (כמה שיותר מצמצמים בנפח, עולה אחוז השומן בתוצאה הסופית). אין "קיצורי דרך" בדברים האלה. טעים הוא שמן, ושמן הוא טעים :)

    מאיה עונה: החכמנו, תודה!! :)

  2. שאלה, וסליחה על הקטנוניות,
    האם אפשר עם שמנת 9%? יוצא טעים?

    מאיה עונה: כפי שכתבתי בגוף הפוסט: "אפשר גם להכין עם שמנת חמוצה 9% אבל הגבינה תצא קצת פחות עשירה ויותר דומה לגבינה לבנה רגילה"

  3. אני גם עושה משהו בסגנון, בד"כ מוסיפה אבקת שום/ עירית קצוצה, עשבי תיבול וכו' וכו…
    רק שאלה קטנה:
    איך הגעת למסקנה שמדובר בתוצר של 9% שומן? הרי הנוזלים מתנקזים והשומן נשאר, כך שגם אם אחרי הערבוב המסה היא בעלת 9% (ממוצע של השמנת והגיל) אבל הרי הנוזלים מתנקזים ואותה מסה של שומן נשארת על פחות כמות – כך שבאחוזי שומן זה הרבה יותר…

    מאיה עונה: תודה על ההערה. בכל מקרה זה יוצא הרבה פחות מ-30% שומן כך שאני אישית עדיין מרוצה מהתגלית.

  4. לידע כללי: "אשל 4.5% שומן", "גיל 3% שומן" ו"שמנת חמוצה רגילה 15% שומן" הם מוצרים שיש פיקוח על מחיריהם ועלותם, נכון לעכשיו, 1.53 ש"ח, 1.41 ש"ח ו-2.15 ש"ח בהתאמה.

    ://www.tamas.gov.il/NR/exeres/839F8039-FB90-494F-B0CE-6C6EE0350060.htm

    מאיה עונה: זה קטע מעניין – בחלק מהסופרים מוכרים שמנת חמוצה רגילה ב 2.4 ש"ח (אם טורחים בכלל לסמן את המחירים, ולפעמים טרה יותר זול אבל אין שום דרך לדעת את זה מבלי לסחוב את המוצרים לקופה). הזמנתי פעם פקחים לשופרסל ליד הבית שלי כדי לבדוק את הקטע הזה. כצפוי, הם לא מצאו ראיות בשטח ביום הביקורת ושלחו לי מסר מנומס וממלכתי שארד להם מהוריד.

  5. אפשר עם מגבת צבעונית, או שתצא לי גבינה כחולה?

    מאיה עונה: אני מעריכה שלא תהיה בעייה. 

  6. אבוי, לא לזרוק את המים שיוצאים מהגבינה!!!
    מאוד מומלץ לשתות אותם, הם מכילים המון סידן ומאוד בריאים…

  7. מחפשת מאד בד כזה.
    אפשר כתובת בנחלה?

    מאיה עונה: כל נחלת בנימין משובצת בעשרות חנויות בדים קטנות. תיכנסי לראשונה שאת רואה ותבקשי "בד חיתול".

  8. וואו, המוס מגרה. אפשר לעשות אותו עם סתם גבינה לבנה (או 9%) או לפחות גבינת שמנת קנויה, אם רןצים את זה עכשיו ומיד?

    מאיה עונה: במתכון המקורי השתמשו בגבינת שמנת רגילה – אז קודם כל, כן. לגבי הגבינה הרזה יותר, את יכולה להשתמש בה, וזה יצא טעים, אבל לא מספיק על רמה כדי להחזיק כקינוח, לדעתי (לא יהיה מספיק עשיר, יותר כמו מלית בלינצ'ס כזו). בתור נשנוש זה אכיל לחלוטין.

  9. היי. אני מאוד רוצה להכין את הגבינה, אבל אני בחו"ל ואין לי מושג מה זה גיל או לבן. עזרה? איך אפשר לתרגם את זה לאנגלית? ועוד משהו, אני ממש אעריך את זה אם תוכלי לכתוב את המידות של המוצרים שאת משתמשת בהם, כי אין לי ממש גישה לתנובה או טרה כאן בשוודיה.

    מאיה עונה: לבן באנגלית זה buttermilk ותזדקקי ללבן עם 3% שומן. אני בטוחה שתסתדרי, כי בשוודיה יש מוצרי חלב נפלאים. גביע של לבן / שמנת חמוצה הוא בדיוק 200 מ"ל, ז"א צריך סה"כ 400 מ"ל מכל אחד.

  10. ליעל משוודיה, שימי לב: גביע שמנת חמוצה ישראלי מכיל 200 מ"ל אבל גביע "לבן" מכיל 150 מ"ל בלבד.

  11. מאיה, המוס נראה חלומי! עשית לי חשק אדיר!

  12. תודה לשניכם!
    לצערי לא מוכרים בשוודיה לבן. הכנתי לבנה בכל מקרה באותה שיטה :)

    תמשיכי לפרסם מתכונים מדהימים, מאיה!
    (ואגב, פגשת פעם את אחי, כך הוא מספר לי, הוא זה שכותב את הבלוג פיירפנג בנושאי מחשבים. עמרי שמו. ביקשתי ממנו למסור לך, אם הוא יראה אותך עוד פעם, שאני ואחותי מאוד אוהבות את האתר שלך. נראה אם הוא יזכור :) )

  13. אני לא אוהב גבינה אבל אולי תרצו לנסות: פלאפל גבינה
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3399819,00.html
    הכנתי את זה בתחרות שערכו לנו בעבודה, הגעתי מקום שלישי וקיבלתי תלוש לצומת ספרים של מאה שקל (חברה קטנה, אבל כל המצרכים עלו לי יותר…)

  14. הכי הכי טוב זה חיתולי בד רב-פעמיים ישנים, בי נשבעתי.
    אחרי המון נגלות של לבנה, החיתולים העתיקים שלנו תפסו צבע *ורוד*. אף אחד לא יודע איך. אז קנינו חדשים. להפתעתי באמת לא קשה להשיג אותם – אפשר לקנות שישייה בבערך שני שקלים, והם מחזיקים מעמד המון זמן.
    עכשיו 12 בלילה ואני שוקלת ברצינות רבה מאוד להכין פולנטה. תראי מה את עושה לדיאטה שלי. :)

  15. sorry no hebrew fonts, so am writing in English
    regarding the water that comes out of the cheese, and the suggestion above to drink them
    I could never bring myself to drink it nor to throw it out but a good compromise is to give them to any plants you might have growing in pots it is supposed to do wonders

  16. רציתי לשאול מזמן, ושכחתי…
    אפשר לעשות את המוס גם עם שוקולד מריר? כי הוא נראה נחמד מאוד, אבל אני לא ממש אוהבת שוקולד לבן.

    מאיה עונה: אני לא בטוחה שהשילוב של שוקולד מריר עם גבינה חמצמצה ילך פה טוב. עדיף לך פשוט להמיס שוקולד מריר עם שמנת מתוקה, לצנן לילה במקרר, ואז להקציף את זה עם עוד שקית שמנת מתוקה ויצא לך מוס שוקולד ז'ונגלר. 

  17. יצא נהדר וטעים ! תודה לך מאיה :)

    למי שחיתול וגבינה ביחד מפריע לו בעיניים יכול להשתמש במפת שולחן מבד לא ארוג. בסופר ב3 שקל

    לאחר כמה נסיונות הוספתי שמן זית יחד עם הזיתים לאחר הערבוב ויצא מרקם מעניין.
    למישהו יש עוד הצעות לשדרוגים מעניינים?

  18. עשיתי אתמול בלילה ויצא מדהים!!! מאיה, האתר שלך מקסים והתמונות מדהימות!
    וליעל משבדיה- אם את עדיין מחפשת את המקבילה השבדית ללבן, פה בהולנד קוראים לזה קווארק או קווארק צרפתי (Kwark) וזה 0% שומן. השתמשתי בו וזה יצא ממש טוב, יכול להיות שבשבדיה זה גם נקרא כך, בכל מקרה, אם את עדיין מתלבטת, אנחנו נהיה בשבדיה עוד 10 ימים אז אני אוכל לבדוק לך בסופר שם.
    ושאלה למאיה או לשאר המומחים כאן – מתכון לגבינת טוב טעם/כנען. אין בהולנד גבינות כאלו, האם אפשר לעשות זאת באותה דרך כמו הגבינה הנ"ל פשוט עם מוצרים דלי שומן? או שזה לא יעבוד?

  19. הגבינה יצאה מדהימה !! לכמה זמן היא טובה?

  20. לשירי מהולנד: אני אשמח לקבל אימייל שלך להתכתבות; בשוודיה אני עדיין בגדר תיירת בגלל שפחות או יותר לא יצאתי מתחומי העיר בה גרתי כל השנה האחרונה. עם זאת, עדיין אוכל אולי להמליץ על פה שם אם תצטרכי.
    לגבי הסופר, אחלה, בכיף, אני אשמח. את בטח תבקרי בסטוקהולם – אני בטוחה שהמבחר גדול יותר מבעיר בה אני גרה, ומצאנו תחליף דיי שווה בשם כפיר, או kephir, שזאת גבינה רוסית מסתבר. יוצא נורא טעים עם זיתים. :)
    תהני בשוודיה, המזג אוויר מקסים! :)

    וסליחה למאיה על ההתכתבות האישית על גלי האתר.

    מאיה עונה: שירי מהולנד, תוכלי להעביר לי את המייל שלך ואני אקשר ביניכן :)

  21. קצת באיחור… אבל מאיה, אודה לך אם תעבירי את המייל שלי ליעל.

  22. היי, תודה רבה רבה על האתר פשוט מקסים. אני אמנם בדיאטה (הורדתי כבר 20 ק"ג אז אני לא יכולה להרשות לעצמי לבשל את המתכונים המקסים שלך) אבל למרות הכל אני בודקת כל הזמן אם יש משהו חדש הכל נראה מאוד טעים האתר מעוצב מקסים, ידידותי למשתמש והתמונות משגעות. שוב תודה, שפרה.

  23. היי מאיה!
    הכנתי לי כרגע את הממליגה ואיך שטעמתי אותה אמרתי לעצמי "because i'm worth it!"
    זה לקח לי כוס תירס על 3 כוסות מים משום מה. אולי כי בישלתי על אש גבוהה? התמונות עזרו לי מאד לקבוע את הסמיכות. איך שלא יהיה, מתכון מנצח לחורף הבא עלינו לטובה, וכשחושבים על זה, זה תחליף ראוי לפירה שליד הבשר לילדות רק ללא הטרחה.

  24. התוצאה הטובות ביותר שלי:

    http://www.flickr.com/photos/31130654@N02/2917490649/

    http://www.flickr.com/photos/31130654@N02/2917481105/

    http://www.flickr.com/photos/31130654@N02/2918317748/

    איזה יופי של מרקם אה? הא הא, והטעם עוד יותר

    מסקנות:

    אני משתמש במפה לא ארוגה של ניקול (חתכתי חצי מטר על חצי).
    מערבב את הגיל והשמנת אחרי שעה של ישיבה בנחת על השיש – כך הם מתערבבים יותר טוב. לא ממליץ לערבב כשהם קרים.
    שם כפית של מלח ים – מעדנת את המליחות.
    שופך הכל למסננת שעליה מונח הבד, ותולה בעזרת אזיקונים על המייבש כלים ל-18 שעות שיטפטף לו מעל הכיור. הכי נוח

    ושמעי מאיה – צדקת. אשכרה טעם של נפוליאון !
    כל יום אני מעריך אותך יותר

  25. את הגבינה שלך הכנתי כבר הרבה פעמים עם כל מיני ויראציות וטעמים.
    מה שהולך אצלנו הכי טוב בבית זה "מלוחה למריחה", במקום התוספות לערבב פנימה שתי כפות גדושות (מאוד) של מלח.
    (הולך מעולה עם פסטו בסנדביצ'ים לאוניברסיטה)
    אבל אני עושה כמות גדולה יותר.

    הפעם גם עשיתי את החישוב (עם כל המדידות והשקילות והאחוזים) והגבינה שלי שעשויה מחצי ליטר שמנת תנובה 15% וארבעה גביעי גיל 3% היא גבינת שמנת 14% שומן.
    (האמת שזה יוצא 14.14285714 וכך הלאה, אבל יותר נוח להגיד 14.)

    במתכון שלך השמנת והלבן הם ביחס של 1:1 ובמה שאני הכנתי היחס הוא 5:8 לטובת הגיל, אבל אני לא חושבת שיש הבדלים משמעותיים באחוזי השומן. (הגיל אמנם יותר רזה אבל הוא גם מגיר יותר מים אז יכול להיות שזה מתקזז.)

    בכל מקרה- מתכון מנצח שישאר אצלנו להרבה זמן.
    תודה רבה!
    :-)

  26. ההקבלה שלך גיל/אשל לBUTTERBILK שגויה. הBUTTERMILK הוא למעשה רויון ואילו גיל ואשל או לבן מתאים יותר להחליף בכפיר, למרות שהוא מעט יותר דליל.

  27. רק שתדעי שאחוז שומן הכוונה היא ל100 גרם ואחרי סינון המים נשארת אותה כמות של שומנים שביחס לנפח הסופי הקטן מהווים יותר אחוזי שומן. (הרבה יותר) לדוגמא 5 אחוז שומן על חצי כמות סופית יתן 10 אחוז שומן.

  28. אחת ההמלצות הכי הכי שקיבלתי זה לסנן גבינות וכד' באמצעות רב-מגבת (מגבות נייר חד-פעמיות-רב-פעמיות מבד לא ארוג). זה זמין מאד, ואפשר לזרוק את זה אחר כך.

  29. מתגוררת כרגע בקליפורניה וסובלת קשות ממוצרי החלב, במיוחד הילדים שלי. מה התחליף האמריקאי לגיל או אשל.

    מאיה עונה: באמריקה רוויון (שהוא כמו "גיל" רק טיפה יותר דליל) נקרא Buttermilk. ודי להתלונן, יש לכם פילדלפיה קרים-צ'יז בזיל הזול!!

  30. אם נחליף את הגיל ביוגורט טבעי 4%
    איזה מין גבינה תצא?

    מאיה עונה: גבינה קצת יותר חמצמצה, אבל עדיין טעימה לדעתי. שווה לנסות!

  31. […] קיבלתי הרבה פידבקים (כאן ובמייל) על התפריט של ארוחת שבועות משנה שעברה, מה שאומר שהשנה מתבקש מאוד להציג את התפריט המעודכן, כשירות לציבור (וכדי לגרום לאחות הקטנה להתבאס עוד קצת שהיא מפספסת את ארוחת השנה שלה. כן, כזו אחות נהדרת אני). מה בתכנון? מנות ראשונות / פתיחה: – שבלולי פסטו ולחמניות גאודה – הכל על בסיס מתכון הבצק הבסיסי שלי. – צזיקי (של אמא) – ממרחים ביתיים: גבינת שמנת רגילה, ועם בצל וסומק (להיט היסטרי מלפני שנה), עגבניות מיובשות בתנור, קונפי שום. […]

  32. […] להכין גבינות שמנת לבד בבית – שזה כיף וטעים (אבל לא תמיד יותר חסכוני). כולם כבר מכירים את הבלוג "בצק אלים" אחד הבלוגים החזקים ביותר בנושא שהוקם על ידי מאיה, מעצבת וצלמת מוכשרת שגם מבשלת מצוין. הנה הדרך שלה להכין גבינת שמנת מעולה, עם מידע על זמן ההכנה ואפילו עלות המתכון. […]

  33. אההה…. לא נעים לי לקלקל את המסיבה, אבל… הגבינה יוצאת טיפה יותר מ- 25% שומן. צר לי… אחוז השומן בתערובת המקורית הוא באמת 9% אבל אחרי ניקוז המים, נשארה אותה כמות שומן (90 גרם) על 350 גרם גבינה. זה כבר קרוב מאוד ל-30 אחוז של הקנויות.
    מצד שני – גבינה שמכינים לבד הרבה יותר טעימה.
    אגב, יש מה לעשות עם מי הגבינה! ריקוטה מכינים בדיוק מזה! אבל צריך כמות די גדולה (משהו כמו 5 ליטר) כדי להפיק 300 גר' ריקוטה.

  34. ניסינו כמה גרסאות שמשלבות כל מיני אחוזי שומן, וכל אחת יצאה מוצלחת מאוד בדרכה שלה.
    למרות ההמלצה שלא להשתמש בשמנת 9% התפרענו וניסינו גם את זה (עם אשל 4.5%)- והטעם שהתקבל אמנם חמוץ יותר ואולי פחות מתאים לקינוחים, אבל קרוב מאוד מאוד לפילדלפיה, ומוצלח מאוד.

    מתכון מעולה! כל הכבוד :)

  35. יש לי אתר צימרים פעיל ואני מכינה גבינות שמנת ולבנה בעצמי לארוחות הבוקר. מנסיון אישי התוספת המנצחת לגבינות השמנת היא : בצל ירוק קצוץ!! מומלץ בחום. האורחים מלקקים את האצבעות ומבקשים באופן קבוע מתכון. נסו את זה בבית.

    מאיה עונה: תודה על הטיפ! מסכימה ביותר

  36. לפעמים כשאין לי זמן וחשק לחכות שהמים יתנקזו אני מערבבת גבינת טוב טעם עם שמנת של פעם וקצת יוגורט ומייד יש גבינה מעולה ויציבה, אני אישית מוסיפה הרבה פפריקה מתוקה, קצת פפריקה חריפה , שמן זית, פלפל ומלח ויוצא מעולה

  37. היי מאיה
    אתר מדליק!
    אני מכינה אותו דבר.כשהגבינה מוכנה מחלקת לצלוחיות זכוכית "מעוצבות" שמה בכל הצלוחיות ניילון נצמד,עליו טיפה שמן זית ובכל צלוחית מתאימה תיבול אחר:מלח ופלפל גרוס בשני זעתר ושומשום או קצח..פפריקה…עירית קצוצה…זיתים…כיד הדימיון..שמים את הגבינה ומיישרים.וסוגרים את הניילון.
    כשרוצים להגיש הופכים על צלחת הגשה קטנה ומקבלים את גבעת הגבינה ועליה תוספות שונות.
    אגב,מאותו מתכון גלגלתי גם לכדורים והוספתי את התבלינים
    מקסים להגשה!

  38. הי! הכנתי אתמול את הגבינה ורציתי לשאול- האם לדעתך אפשר לשים אותה במקום גבינת השמנת הנחוצה בעוגת גבינה קרה- נניח זאת?
    http://www.carine.co.il/htmls/page_213.aspx?c0=13159&bsp=13092

    תודה! וזה גם המקום לומר שהאתר שלך מדהים ואני מכורה אליו קשות… :)

    מאיה עונה: לא רק אפשרי, מומלץ בחום. זה יוצא מעולה בעוגות…

  39. אכן החלפתי, ובאמת יצא מעולה :) תודה!

  40. היי מאיה,
    אני גרה בארה"ב ורוצה להכין את הגבינה. יש לך רעיון במה אני יכולה להשתמש במקום "גיל" או "אשל"?
    תודה!

    מאיה עונה: נסי להשתמש ב-buttermilk במקום. אם זה לא עובד, נסי greek yogurt.

  41. שלום מאיה.
    האם ניתן את תהליך המיקרוגל של המוס (המסת השוקולד הלבן וכו') לבצע על ידי חימום בגז?
    אם כן מהן זמני החימום המותאמים לו ?
    תודה ענקית על הבלוג המהמם.

  42. גבינת שמנת מהממת.נהנינו מאד ממנה.

  43. רגע, סליחה, איך מכינים ריקוטה מהמים שניגרים מהגבינה?

    מאיה עונה: את הריקוטה שמכינים במחלבות הגדולות מכינים בתהליך קצת אחר, בליווי אנזימים מיוחדים שמוסיפים למי הגבינה. צריך המוווווווווווווווון מי גבינה בשביל זה. אם את מחפשת שימוש למים האלה – הם מצויינים להכנת כל בצק שמרים (גם מתוק).

  44. לא חייבים חיתול, מסננת שעליה נייר מגבת (נו-למטבח כזה) עושה את העבודה נפלא.
    תמונות מהממות-בלוג נאה ביותר…

  45. בגבינה יש 20.5% שומן

    לפי הכמויות במתכון (אם מייצרים 350 גרם גבינה)
    2 גביעים שמנת חמוצה 15% נותנים 60 גרם שומן
    2 גביעי גיל נותנים 12 גרם שומן

    סה"כ 72 גרם שומן ב350 גרם גבינה – בערך 20% שומן

  46. >אם הנחתם את המסננת מעל סיר, תגלו בבוקר שהוא התמלא בנוזל שקוף-לבנבן כזה (שאותו זורקים, כמובן)

    חבל לזרוק! זה בריא לשתות. ומי שזה יותר מידי חמצמץ בשבילו – אפשר לעשות על בסייס זה פנקייקים. כך תמיד עושים אנשים נורמאליים שחיים בכפרים שלא זורקים אוכל כי גידלו אותו בעצמם.

    הפונט של תגובות חיוור מידי!
    תורה רבה על הרעיון והמתכון!

  47. יש פה בתגובות כמה דיונים על לבן/גיל/אשל/רוויון/buttermilk. נשאלת השאלה: מה זה לעזאזל buttermilk? בחלק מהתגובות את אומרת שזה לבן ובחלק את אומרת שזה רוויון, והייתי רוצה להיות בטוח כי בהרבה מתכונים אמריקיים משתמשים בbuttermilk הנ"ל. מקווה שתוכלי לעזור לי

    מאיה עונה: רוויון זה לבן. ולבן זה רוויון. ושניהם זה buttermilk.

  48. מאז שהכנתי את הגבינה הזו
    אני לא קונה גבינה בסופר!
    המקרר שלי מוצף גיל ושמנת באופן קבוע
    הבן שלי דורש אותה יום יום לבית הספר (עם ריבה)
    סחטיין מאיה
    פחות מלח, פחות חומרים משמרים, ופחות כסף

  49. הי מאיה, הגבינה יצאה מעולה.. רציתי לשאול, האם ניתן לשים את הגבינה במקום גבינת שמנת בעוגת גבינה אפויה? (שאלו כאן לגבי עוגה קרה)
    תודה רבה!

    מאיה עונה: זו היא גבינת שמנת תקנית למהדרין ואפשר להשתמש בה בכל קינוח או מתכון הדורש גבינה רגילה או גבינת שמנת, כולל עוגות גבינה קרות או אפויות. לפני שבועיים הכנתי עם הגבינה הזו טירמיסו ויצא מעולה.

  50. אבא שלי כבר שנים אחראי לחיסול המלאי השבועי של היוגורט בסופר (ההוא עים הפרחים בלבד) לטובת עירבוב עם מלח – וסינון ללילה שלם
    ובבוקר יצאה לנו לבנה נהדרת!!
    הינו אוכלים אותה עם כל הבא ליד…
    אני אהבתי אותה עם עגבניה בטוסט………..
    אח………..
    היו ימים…

  51. אהלן מאיה!
    הכנתי את גבינת השמנת כמו שרשום והוספתי לה רבע צרור שמיר קצוץ ו3 שיני שום.
    תליתי אותה מעל הכיור ללילה והיום בבוקר.. היא עדיין רטובה לאללה. הבעיה היא שהגבינה בקושי מטפטפת ואם אני לוחצת על הצרור, פתאום יוצאים מלא נוזלים (אבל זאת בטח לא היתה הכוונה…) מה עושים?? אני לא רוצה להשאיר את הגבינה מעל הכיור כל היום ועוד מעט צריכה לצאת לעבודה :(

    מאיה עונה: תעבירי אותה כמו שהיא למקרר. כשאת חוזרת בערב תלחצי עליה שוב כדי לסחוט עוד נוזלים, והעבירי לקופסה. היא תצא בסדר, אל דאגה.

  52. ניתן להפוך גבינת פילדלפיה לגבינה לבנה??

    מאיה עונה: ??

  53. לגבי הבד- ניתן לקנות חיתול טטרה בסופרפארם או ניופארם וזה בול מתאים לשימוש זה

    בהחלט אנסה את המתכון. המתכון לריקוטה ביתית מככב אצלנו כל סופשבוע.

  54. היי! נראה מתכון מעולה! אפשר לעשות רק חצי כמות? ז"א גיל 1 ושמנת 1? כי אני מפחדת שיתקלקל.. תודה!

    מאיה עונה: אין בעייה לחצות כמויות. FYI זה מחזיק הרבה זמן במקרר.

  55. היי מאיה:-)
    ציפית של כרית במקום חיתול גם תעבוד?

    מאיה עונה: יאפ!

  56. היי מה עם איזה מתכון ללבנה??:-):-):-)

  57. תודה רבה! ושאלה- אם אני מכינה רק עם שמנת חמוצה? ללא גיל, הגבינה תהיה מוצקה יותר? או שזה לא קשור..

    מאיה עונה: ישמצב שהיא תהיה מוצקה יותר, אבל יהיה לה טעם מאוד חזק וחמצמץ של שמנת חמוצה אז אני לא ממליצה.

  58. תודה!
    נראה לך שיתאים לציפוי קאפקייק עם שמנת מתוקה מוקצפת? זה יהיה מספיק יציב?
    ועוש שאלה- אם התשובה שלך תהיה כן, אז צריך להוסיף לציפוי גם אנסטנט פודינג?
    תודה! את מהממת!!

    מאיה עונה: כן, יהיה מעולה לציפוי. אבל לא הייתי עושה את זה עם שמנת מתוקה אלא עם כמות של בערך 50% מהמשקל של זה עם חמאה, והרבה אבקת סוכר. זה ציפוי הרבה יותר יציב ונוח לשימוש. ערבוב עם קצפת יניב מוס טעים, אך לא יציב מספיק לציפוי עוגה או קאפקייקס. יהיה טוב בהגשה אישית בכוס אבל (עם פודינג, כמו שציינת), או בקרם של עוגת ביסקוויטים.

  59. או למשל לצפות עוגת יומולדת..?

  60. 2 questions:
    How long does it hold in the fridge?
    Can I add pesto to it before hanging to dry??

    <3 looks great :-)

    מאיה עונה: מחזיק שבועיים במקרר (!). אפשר להוסיף כף או שתיים של פסטו בכיף. ממליצה אבל להוסיף אחרי שהתלייה כי אחרת הטעם קצת ילך לאיבוד.

  61. מאיה שלום,
    עשיתי שני נסיונות: הכנתי גבינת שמנת משמנת חמוצה וגיל, לפי המתכון שלך, ובפעם השנייה- משמנת חמוצה בלבד (בלי הלבן). אני חייבת לציין שהגבינה משמנת בלבד- יצאה טעימה הרבה יותר וקרובה יותר לטעם של גבינת השמנת האמתית…

    מאיה עונה: וואלה! נדמה לי שניסיתי את זה פעם והיה טעם מאוד חזק של שמנת חמוצה לגבינה הסופית. השתמשת בשמנת ישראלית?

  62. מנסה עכשיו אבל בעיה קטנה, אני צריכה אותה למחר בבוקר… האם שלב הקירור הוא קריטי? כלומר, אין לי זמן להכניס למקרר בבוקר אני ישר צריכה לצאת (לוקחת אותה בארוחת בוקר אצל ההורים)
    האם היא לא תצא טוב? האם לא תהיה יציבה?

    מקווה שתספיקי לענות לי הערב… (-:

  63. אמא שלי נגעלת שמשאירים משו בחוץ גם אם זה התהליך יש אפשרות ליותר זמן במקרר במקום?

    מאיה עונה: לא ניסיתי, ולא מומלץ לדעתי.

  64. מאיה , קראתי (אני לא מפסידה אף פוסט) נהניתי !! (כמו תמיד)
    ה-אתר במועדפים .
    בהזדמנות , המלצה : במקום לחפש בדים למיניהם ולהיאלץ לכבס את החמצמצות הזו (איכס..) אני מכינה קבוע גבינת שמנת או לבנה
    בסנו רב מגבת או דומיו , להניח 2 שכבות במסננת בתוך קערה, לזרוק בסיום.
    ושוב תודה על המתכונים המעלפים והכתיבה המעולה :)

  65. וואו, זה יצא מצוין!
    עירבבתי שמנת 15% יחד עם 9% (זה מה שהיה לי בבית), ותוך שעה התחיל במטבח ריח עדין של גבינת שמנת. לא התאפקתי וטעמתי, והטעם היה נפלא. תוך כמה שעות בחוץ זה היה מוכן. תענוג. תודה רבה!

  66. היי! אני צריכה לקנות את הגיל הגדול(206 גרם) או הגיל הקטן (129 גרם) ?

    מאיה עונה: הגדול

  67. יו המתכון שלך פשוט נפלא. הכנתי אותו מלא פעמים. בפעם הראשונה הכנתי עם שמנת וגיל אך בפעמים האחרות הכנתי רק משמנת חמוצה 15% וזה יצא נפלא. הכנתי גם פעם אחת משמנת 27% אבל לא היה הבדל בטעם של הגבינה (ציפיתי שיהיה יותר טעים כי זה יותר שמןן) אז החלטתי שעדיף להכין משמנת 15% כי יותר זול לקנות אותה :P.
    בכל מקרה תודה על המתכון. זו הגבינה האהובה עלי :).

  68. הי מאיה,

    הכנתי כמה פעמים, המתכון טעים מאוד!
    האם ניתן להשתמש בה גם במתכונים בהם מקציפים גבינת שמנת עם שמנת מתוקה במקום גבינת שמנת קנוייה?
    תודה!

  69. מה הכמות הסופית המתקבלת מהכנת הגבינה הזו? פשוט כי צריכה 1 ק"ג גבינה

  70. BUTTERMILK זה לא אשל באנגלית. זה ריוויון.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!