עוף ברוטב רימונים ויין

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

pomegranate.jpg

הארוחה הנהדרת הבאה תתבסס לרוב על בקבוק יין שקיבלתם במתנה. לפעמים אדום, לפעמים לבן, אבל כמעט תמיד מצטרף אחר כבוד לחבריו הזקנים במזווה וצובר אבק בעצב. הנה ההזדמנות לנצל קצת שאריות מהסילווסטר או מסיבות חנוכה או לדלל קצת סטיפות מאביקות אצל אבא ואמא. הפוסט מוגדר כהשקעה בשל עלות מרכיביו, אך הוא לחלוטין ארוחה של אמצע שבוע בגלל שהוא קל להכנה, והכי חשוב – אפשר להכין אותו מראש, לשמור את העוף במרינדה במקרר עד 24 שעות, ומהמקרר לצלחת זה פחות מ-10 דקות. מבוסס על מתכון מבריק מהספר הראשון של סדרת "מבשלים" מאת חיים כהן ואלי לנדאו. הכמות: 2 מנות.

  • לעוף:
  • 450 גר' חזה עוף (אפשר גם פילה עוף או פרגיות)
  • שליש כוס יין (אדום או לבן)
  • שליש כוס רכז רימונים
  • חצי בצל בינוני
  • 2 שיני שום
  • 2 כפות סוכר חום
  • 2 כפיות גרגרי כוסברה
  • לתוספת:
  • 1 כוס בורגול גס
  • 2 כוסות מים רותחים
  • חצי כפית מלח
עלות משוערת:

25 שקלים

עבודה נטו:

20 דקות

ההכנה

קודם כל מתחילים מהתוספת. אם אתם נעולים על אורז, סבבה לכם. אבל אם אתם רוצים משהו קצת שונה והרבה יותר קל להכנה, נסו בורגול (במקרה זה, בורגול גס). מכינים על ידי השריה של חצי שעה במים רותחים, וזהו. לא צריך לבשל, לא צריך לטגן, ואפילו לא צריך לתזמן. מניחים את הבורגול בקערית, מוסיפים פי שתיים מים רותחים ומתבלים במלח. משהים חצי שעה עד שהבורגול מתנפח ומתרכך.

pomegranate2.jpg

לאורך ההשריה אפשר ממש לראות איך הבורגול "שותה" את כל המים ומתנפח. בהתחלה הוא ממש קשה, אבל אחרי שעובר זמן הוא נהיה רך ונגיס. אחרי חצי שעה לכל היותר, הוא מוכן לאכילה. לפעמים זה לוקח לי רק 20 דקות. אבל אפשר להשאיר אותו ככה יום שלם ולא יקרה לו כלום (הוא לא יתרכך מעבר למה שיתקבל בתום ההשריה). לפני ההגשה מסננים אותו היטב משאריות המים שנשארו בתחתית, ומחממים במיקרוגל עד שהוא חם. והנה יש לכם תוספת בחצי דקה עבודה (מראש).

pomegranate22.jpg

והפעם הסתקרנתי וקניתי לי בורגול אורגני כדי לנסות. אבל כצפוי, לצערי הרב, חוץ מהמראה, לא הצלחתי להבחין בשום הבדל בין שני סוגי הבורגול. האורגני יוצא יותר לבן ו"נקי" לאחר ההשרייה, מבעוד שהבורגול הרגיל יוצא עם כתמים חומים פה ושם (יותר יפה, לא?). אין שום הבדל בטעם בעיני, ולא שווה לשלם אקסטרה. אבל כל אחד ומה שבא לו.

למרינדה שני תפקידים: לרכך את העוך ולתבל אותו. העוף יכול לשהות בה החל מ-10 דקות על השיש, ועד לילה שלם במקרר. בסופו של דבר תיכנס גם היא למחבת, והעוף יצופה כולו ברוטב – כך שזה לא ממש קריטי אם לא היה לכם לילה שלם להשרות אותה, עדיין יצא לכם מוצלח.

pomegranate21.jpg

את המרינדה מכינים בקלי קלות בקערה בה מערבבים את כל החומרים. אבל כמובן שזה לא יהיה קל כמו שזה נשמע – כי אתם צריכים לצאת לסופר ולקנות שלושה דברים שאולי אין לכם בבית: האחד זה בקבוק יין, לא בקשה מטורפת (וגם לא מי יודע מה יקרה, כל עוד אתם לא קונים שאטו-לה-טוקטוק משנת '76), השני זה רכז רימונים (רכז = סירופ = כמו מיץ פטל, רק מרימון אמיתי). את שני אלה אפשר למצוא בכל סופר מאובזר, ושניהם מחזיקים הרבה זמן במקרר. המרכיב השלישי הוא קצת יותר מתוסבך כי הוא תבלין וצריך לקנות אותו בחנות תבלינים – עוד בהמשך.

pomegranate3.jpg

אז כן, מייד יגיעו יפי הנפש המהוללים ויטענו שיין לבישול אמור להיות רק יין שהייתי מוכנה לשתות. אז א) שום יין לא אסכים לשתות כי אני שונאת יין. ב) אין שום מצב בעולם שאני אבדיל בין בקבוק יין שעולה 40 שקל לבקבוק שעולה 370. לא בכוס, ובטח ובטח שלא אחרי בישול. אז בואו נסכם שאלה מכם שכן יכולים להבדיל, ישכילו להשתמש ביין של 370 שקל גם לבישול. שלא תבואו להאשים אותי אם לא יוצא לכם טעים. שימו לב, במתכון המקורי השתמשו ביין אדום, אבל ניסיתי גם עם יין לבן (יבש וחצי יבש) ויצא מצויין.

pomegranate4.jpg

ולגבי הרכז רימונים – מדובר בסירופ סמיך וחמצמץ שמגיע בבקבוקי זכוכית קטנים. ניסיתי פעם להכין רכז רימונים לבד ויצא טעים מאוד, אבל אפילו שהרימונים שקניתי היו מבני ברק, עדיין יצא לי יותר יקר מלקנות בקבוק מוכן (רימונים זה חומר גלם יקר – פחות מכוס אחת של רכז עלתה לי 26 ש"ח, כשבקבוק של כוס וחצי רכז מוכן עולה 20). אז לשיקולכם.

pomegranate5.jpg

שנתחיל? מוזגים לקערה את היין ואת רכז הרימונים ומערבבים היטב עם מזלג בהדרגה. קצת קשה לערבב, ובהתחלה נראה כאילו אין מצב שהם יתערבבו יחד, אבל אם ממשיכים בעקשנות זה עובד בסוף ונוצר נוזל אדמדם וסמיך מאוד, עם ריח חזק וטוב.

pomegranate6.jpg

קוצצים את הבצל הסגול (לא באמת חייב להיות סגול, אבל זה יותר מגניב שיש הרמוניה בין הצבעים) לפרוסות דקות.

pomegranate8.jpg

את השום קוצצים דק דק ומוסיפים את לקערה לפני הבצל. מערבבים עם המזלג עד שהכל מתפזר טוב.

pomegranate9.jpg

אחרי שהשום התפזר כמו שצריך מוסיפים את הבצל ומערבבים. סדר הפעולות פה לא קריטי, כמובן.

pomegranate10.jpg

והופה – חשבתם שהחיים יפים וקלים? אז חשבתם. עכשיו מגיע המרכיב הסודי שיעיף את המרינדה הזו לשמיים – גרגרי כוסברה. הרשו לי לסבר לכם את האוזן – אני שונאת כוסברה. מתעבת. אבל לגרגרי הכוסברה יש טעם וריח שונים לגמרי מעלי הכוסברה המגעילים, ולא הייתה לי שום בעייה להשתמש בהם כאן, כי הם מה שהופך את התבשיל הזה למיוחד במינו. הם נראים קצת כמו הכלאה בין גרגרי קינואה לזרעים היבשושיים שנופלים מהעצים בסתיו. אפשר להשיג אותם בכל חנויות התבלינים, בשווקים, בחנויות טבע, ובחלק מהסופרמרקטים הגדולים. במתכון המקורי יש גם כוסברה טרייה במרינדה – אז אם אתם אוהבים, הוסיפו. ואזהרה – אם התעצלתם להשיג גרגרי כוסברה (ולשונאי הכוסברה אין תירוץ, כפי שהסברנו) אל תטרחו עם המתכון הזה כי הוא יצא סתמי מאוד. עדיף טבעול קפוא.

pomegranate11.jpg

את הגרגרים כותשים כדי לשחרר את הארומה שלהם. המאובזרים מביניכם יעשו זאת בעלי ומכתש (וכך גם אני עשיתי עד שהם נעלמו לי במעבר הדירה), אך פשוטי העם יתערממו וישתמשו במערוך כדי "לפצלח" את הגרעינים. גם אם אתם ממש "אלרגים" לכוסברה, אתם חייבים לנסות את זה כי תופתעו. זה אדיר. אז מניחים חופן יפה של גרגרי כוסברה על קרש החיתוך ועוברים עליהם עם המערוך 3-4 פעמים עד שהם מתפצלחים כמו שצריך.

pomegranate12.jpg

והמרכיב הכי חשוב למרינדה (שלא היה במתכון המקורי): 2 כפות סוכר חום (אפשר גם לבן). בלי זה הרוטב יוצא חמוץ מידי לטעמי. אל דאגה, זה לא רוטב מתוק. וזהו! נוסיף מלח-פלפל וסיימנו.

pomegranate1222.jpg

ועכשיו לבשר. במתכון המקורי דורשים פרגיות. אני מרשה לעצמי להתפשר עם חזה עוף, ולפעמים, כשלקצב יש כוח בשבילי, אני קונה רק את הפילה. ההבדלים במחיר משמעותיים, וגם במרקם. הפרגיות תצאנה הכי עסיסיות, אחריהן הפילה עוף (שהוא פשוט פיסות קטנות ורכות במיוחד מחזה העוף השלם), ובמקום האחרון (אך המכובד, כי זה עדיין טעים, רק צריך יותר להיזהר לא לייבש אותם) חזות עוף רגילים. לא מומלץ לקנות נתחים מוכנים לשניצל (חזות עוף שנדפקו עם פטיש לכדי דקיקות מפחידה) כי הם מתייבשים בטיל, וזה לא טוב לנו כאן. עוד טיפ: אם אתם קונים פרגיות, תשבו לקצב על הווריד שינקה לכם אותן טיפ-טופ, כי לפרגיות יש הרבה חלקים לבנים שומניים ומעצבנים שנתקעים בשיניים (מה שניכר היטב בתמונה) וזו עבודה של שעה להוריד אותם לבד.

pomegranate13.jpg

אחרי שהמרינדה אחידה מוסיפים פנימה את העוף ומערבבים היטב. פילה עוף שמים כמו שהוא, אבל חזה עוף ופרגיות צריך לפרוס לרצועות ברוחב 2 ס"מ. שימו לב שהנתחים שלנו עבים יחסית. החוכמה היא שאפשר יהיה לצרוב אותם במחבת וגם לבשל אותם עם הרוטב כדי שיספיק להתקרמל בלי שיתבשלו יותר מידי ויהיו יבשושיים. ולכן אסור לדפוק את חזה העוף או את הפרגיות חס וחלילה, אלא לפרוס אותם לרצועות בעובי הטבעי שלהם. אם הקצב שלכם יסכים לעשות את זה בשבילכם על המקום, זה יחסוך עבודה ולכלוך, אז שווה לנסות ולבקש. אם קניתם פילה עוף, הוא בגודל המושלם ולא צריך לגעת בו.

שימו לב שוב – חותכים את העוף לרצועות ולא לקוביות. למה? כי בטיגון הראשוני ייקח לכם יותר מידי זמן להפוך את כל הקוביות אחת אחת והן תתייבשנה. רצועות עבות הן הכי נוחות לטיגון ומתבשלות בדיוק במידה הנכונה עד שהרוטב מוכן.

מערבבים את העוף עם המרינדה ומניחים בצד. מה זה בצד? אם אתם מתכוונים לבשל אותם תוך חצי שעה או פחות אז בצד זה על השיש. אם מעבר לכך, בצד זה במקרר. לא מעבר ל-24 שעות בבקשה, כי הוא מתקלקל.

pomegranate14.jpg

מחממים מחבת גדולה וכמה שיותר כבדה על אש גבוהה עם 2 כפות שמן זית. מה שנעשה עכשיו זה לצרוב את העוף. אני יודעת, אתם בטח חושבים שהיה הרבה יותר קל פשוט לשפוך את כל העוף עם המרינדה למחבת ולבשל עד שמוכן, נכון? אז ניסיתי, וזה יוצא על הפנים. העוף נהיה סמרטוטי וסיבי. הטיגון שעושים לו לפני שמוסיפים את המרינדה איכשהו אוטם את כל העסיסיות שלו בפנים. קשה לי להסביר – פשוט תאמינו לי.

מנערים פיסה אחר פיסה מהמרינדה, מניחים בשמן החם ומטגנים למשך כדקה, ואז הופכים את כל הנתחים ומטגנים כ-30 שניות על הצד השני. נשאר קצת רוטב על הנתחים אז הוא ירחש ויבעבע קצת, וזה בסדר.

pomegranate15.jpg

שופכים את כל המרינדה לסיר ומבשלים על אש גבוהה כ-2 דקות עד שהרוטב מבעבע בפראות ומצטמצם מעט. מוציאים נתח אחד של עוף (מומלץ אחד עבה) וחותכים באמצע כדי לבדוק רמת מוכנות. העוף אמור להיות לבן ומבריק מבפנים, ולא סיבי. אם הוא עדיין קצת שקוף או ורדרד צריך לתת לו עוד כ-30 שניות ולהסיר מהאש מיד.

pomegranate16.jpg

שימו לב לבועות מסביב לעוף – הן אמורות להיות גדולות וקשיחות יחסית, זה אומר שהרוטב הצטמצם דיו ונהיה סירופ טעים ומתובל. חשוב מאוד לא לבשל את העוף יתר על המידה כי אם הוא מתייבש ונהיה סיבי אז ממש לא כיף לאכול אותו. אל דאגה, זה נסיון שנרכש אחרי פעם-פעמיים שמכינים את זה. הכי חשוב זה לעבוד על אש גבוהה מאוד כל הזמן, אבל להיות ערים למה שהולך במחבת – שהרוטב לא יצטמצם יותר מידי (כי אז יש לו טעם שרוף) ושהעוף לא יתבשל יותר מידי.
pomegranate17.jpg

בזמן שהתערובת מתבשלת לכם, סננו היטב את הבורגול המוכן מכל שארית המים וחממו אותו במיקרוגל למשך דקה או שתיים עד שהוא חם. ערמו עליו הר של פיסות עוף עם רוטב דביק וקצת בצל מקורמל, ותהללו את הרגע כל עוד הוא שם.

pomegranate18.jpg

פינת התכל'ס
מוזגים על הבורגול מים רותחים ומוסיפים מלח. משרים כחצי שעה עד שהבורגול מתנפח ומתרכך. בקערה מערבבים את היין, רכז הרימונים, בצל פרוס, שום קצוץ, גרגרי כוסברה כתושים (אפשר לכתוש עם מערוך), סוכר, מלח ופלפל. פורסים את העוף לרצועות ברוחב 2 ס"מ ומשרים במרינדה עד חצי שעה בטמפ' החדר ומעבר לכך במקרר. מחממים מחבת גדולה עם שמן זית. מנערים את פיסות העוף מהמרינדה ומשחימים כדקה בשמן החם, הופכים, ומשחימים 30 שניות בצד השני. מוזגים את המרינדה למחבת ומבשלים ברתיחה כ-2 דקות עד שהרוטב מצטמצם והעוף מוכן. מסננים את הבורגול משארית המים, מחממים במיקרוגל, ומגישים עם העוף.

pomegranate20.jpg

אוף טופיק
אני שמחה לבשר כי "בצק אלים" זכה במקום ראשון בקטגוריית הבלוגים של תחרות פרסי האינטרנט של וואלה ובזק-בינלאומי! מה שזיכה אותי בלפטופ שווה, בו אני כותבת את הפוסט ברגעים אלה ממש. אז אמנם קצת מאוחר, אבל אני רוצה להודות לכל מי שהצביע לי בתחרות – אז תודה!



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




74 תגובות בינתיים:

  1. מזל טוב מאיה! תתחדשי!
    גרגרי כוסברה הם אחד התבלינים האהובים עלי. אני מסכים שאין כל קשר לכוסברה עצמה, והם עושים קסמים לתבשילים.
    (למרות שבסלסלה הכוסברה המקורית עשתה עבודה לא רעה, אה? :)

  2. חלום……

  3. ברכות על זכייתך המוצדקת.
    בלוג נהדר תכנים מושקעים, בראבו !

  4. נראת מנה נפלאה.

    אם יש לך אדנית עם קצת שמש, נסי לזרוע את הכוסברה (אני יודע שאת שונאת) אבל… תני לכוסברה לצמוח ולהוציא זרעים ואז תטעמי את הזרעים כשהם עדיין ירוקים. זה פשוט מעדן!!!

    אה.. וגם אני במעבר דירה איבדתי את המכתש שלי ובדיוק ביום שיצאתי לקנות אחד חדש, הייתי צריך לחפש משהו באחד הארגזים שמעולם לא פרקתי ובאופן פלאי מצאתי אותו בארגז הלא קשור :)

    טל.

  5. מזל טוב! מגיע לך!

  6. איזה יופי של מנה.
    יש לי במטבח תערובת של גרגרי כוסברה, סלרי, כמון וחרדל שיכולה להשתלב טוב עם המתכון המקורי.

    אנסה!

  7. ומזל טוב!

  8. מזל טוב על הפרס, אבל זו סיבה לא לעדכן את הבלוג יותר מחודש? או לפחות להשחיל מילה קטנה על ההיעלמות?
    קצת מאכב את הקהל הקבוע שלך.

  9. אם עלה כאן נושא הפרגיות, יש לי שאלה שרציתי לברר אחת ולתמיד: האם נכון הדבר ש"פרגיות" זה בעצם הבשר שעל השוק (פולקע) ואין לו דבר וחצי דבר עם תרנגולות צעירות?

    מאיה עונה: נכון, אין לזה שום קשר לתרנגולות צעירות. "פרגיות" זו שפת העם לכרעיים = הבשר שיושב על השוק.

  10. מזל טוב על הזכייה! בהחלט מגיע לך, עם בלוג כה מושקע וטעים
    :)
    יש לי כמה תוספות, הארות והערות למתכון:

    אורגני קונים לאו דווקא בגלל הטעם, כמו בגלל שאורגני אמור להיות נקי מחומרי ריסוס ושאר רעלים. ובאותו עניין – יש גם קוסקוס אורגני, הוא טעים, והכנתו בדיוק כמו הבורגול, עשר דקות פחות ההשריה.

    לגבי רכז הרימונים (מרכיב אהוב עלי במיוחד!) לתל אביבים, יש מכולת/מינימרקט בפינה הדרום מזרחית של מפגש בן יהודה עם יהודה הלוי, בה מוכרים מצרכי מזון מוזלים. לפני כחודש וחצי קניתי שם שני בקבוקי רכז רימונים ב-16 שקל (לשניהם. מחיר מוזל כי התוקף שלהם היה רק לעוד חודש). ובעניין מה עוד אפשר לעשות עם רכז רימונים (מיליון דברים!), חובבי המשקאות האלכוהוליים יכולים להוסיף קצת מזה ליין לבן ולקבל מה שאני קוראת לו קיר טורקי (כי הרכז מיוצר בטורקיה) די טעים.
    לגבי ערבוב של שני נוזלים (יין ורכז) שצמיגותם שונה מהותית, הדרך הקלה והמהירה היא לשפוך לקערה את הסמיך מביניהם, להוסיף רק מעט יין, לערבב, ולהמשיך להוסיף תוך כדי ערבוב. חוסך עצבים.

    לגבי גרגרי הכוסברה, הם נפלאים, אני מתה עליהם, ואם בא לך פעם ממש להתפנק, נסי להכין גרגרי כוסברה מסוכרים. (קרמל במחבת, לו מוסיפים גרגרים מעוכים קלות אך לא מבוקעים). זו תוספת נפלאה להמון דברים.

    לגבי איטום הבשר, זו טכניקה ידועה. אם תשפכי את הרוטב, הכל יתבשל ומכיוון שלרוטב לוקח זמן להתחמם (כי יש בו הרבה יותר מים), הכל יתבשל בנוזל לא חם במיוחד. לעומת זאת כשזורקים רק את העוף למחבת הלוהט, הוא מיטגן, שזו טמפרטורה גבוהה בהרבה, שמשאירה בו יותר מיצים ולפיכך עסיסיות.

    ואחרון חביב: עוף מנקים וחותכים במספריים, לא בסכין! זו טרחה הרבה יותר קטנה וממש קלי קלות, בין אם זה לנקות פרגיות ובין אם לחתוך חזה עוף לרצועות. פשוט וקל.

    מאיה עונה: תודה רבה על כל הטיפים! נעמת לי מאוד…

  11. הי מאיה,
    את בטח כבר התרגלת לכל המחמאות על כל מתכון שאת שולחת.
    אבל בטח עוד מחמאה לא תזיק.האתר שלך מעולה המתכונים שלך מעולים וטעימים אני לא חסה כמעט על אף מתכון.

    מאכזב לגלות שצריך לחכות חודש פחות או יותר שתציפי אותנו בעוד מתכון נוצץ

  12. מיותר לציין אז רק אוסיף שמגיע לך חדר תקשורת מלא!
    טוב… וגם איזה בקבוק רוטב משובח למתכון הבא.
    וגם איזו מצלמה מקצועית עוד יותר.
    בקיצור – מגיע לך!!!

  13. מאיה מזל טוב!!
    אני כל כך שמחה בשבילך…מגיע לך!!
    את מקסימה ואני אוהבת את הבלוג שלך (למרות ששכחת את דצמבר אבל נסלח לך) ואני מתה על הפינה שלך בזמנים מודרנים (אני אוספת את כולם).
    אשריך וכל הכבוד!!
    תודה רבה לך ותמשיכי כך.
    שרית.

  14. שלום מאיה,

    ברכות על הזכייה. בלוג מצויין, אני תמיד לומדת משהו חדש.

    רק רציתי לספר לך שבמטבח הגרוזיני משתמשים הרבה ברכז רימונים וגרגירי כוסברה.
    יש מתכונים נפלאים של בשר בקר מבושל ברוטב רכז רימונים עם ים של שום ובצל. אשמח לתת. וגם ממתקים שמכינים עם אגוזים. דרך אגב, אמא שלי תמיד נתנה לנו לשתות כפית של רכז רימונים ביתי (שהוא חמוץ מאוד) כדי להקל על כאב גרון. סוג של קלגרון.
    לגבי גרגירי הכוסברה, הולך מצויין במרק עגבניות.

  15. פעם התבלבלתי ובישלתי גרגרי כוסברה במקום קינואה. יצא זוועה (לקח: לכתוב על שקיות ממחלקת התבלינים של הסופר מה יש בפנים. לא להתעצל).
    אז זהו שעכשיו נזכרתי שאני באמת צריכה לקנות עודפם גרגרי כוסברה כי זה באמת תבלין משו-משו והולך מצויין עם תבשילים הודיים.

    תודה רבה על המתכון. נשמע שווה ביותר וינוסה בקרוב.

  16. אין ספק שהזכיה הגיעה לך…
    עכשיו אני אפיץ לכל המשרד שלי שפרסמת פוסט חדש… כבר לא האמנו שהיום הזה יגיע :)

  17. הפתעה נעימה למצוא פוסט חדש !!!
    ברכות על הזכיה !!!!
    לפני שנים הייתי בסדנת בשול של סיליה (לשעבר בת זוג של רביבה), היא שמה את גרגרי הכוסברה במטחנת פלפל וזרתה את אבקתם על כל תבשיל…

  18. אוי זה נראה מצויין. האם כדאי להכין את זה לארוחה שכוללת את הילדים גם זאת השאלה..האם יטעים לחיכם ה"אנין".. ברכות על הזכייה WELL DESERVED

  19. נקרא ונראה משובח!

    את זרעי הכוסברה מאוד מומלץ לקלות במחבת לפני שמפצלחים, זה משחרר מהם ארומה נהדרת.

    למי שלא אוהב שנתקעים לו דברים בין השיניים (למשל קליפות של גרעיני כוסברה במרינדה) מומלץ לארוז אותם בשקיק גזה ואז להוסיף למרינדה.

    בריאות!

  20. מזל טוב על הזכיה, מגיע לך ביג טיים, מאד אוהבת את הבלוג שלך המתכונים שווים ומעניינים והתמונות חבל"ז.
    תודה ובאמת תעדכני יותר, מתגעגעים פה.

  21. וואו!! חשבתי שעזבת אותנו, מזל שאת פה.

    מאיה עונה: כל מי שמחפש "בצק אלים" בתדירות יותר גבוהה מוזמן לפתוח "זמנים מודרנים" בימי רביעי ולקבל מנה שבועית של אוכל ותמונות לוריד.

  22. היי מאיה!

    אני חייבת להגיד שמאז ששרית הראתה לי את הבלוג שלך, אני לא מפסיקה להכין מנות לפי המתכונים שלך. הם פשוט נפלאים!

    מזל טוב על הזכיה!!! ותמשיכי להמהם אותנו!

    לגבי המנה יש לי שאלה:
    האם ניסית להכין בקר או בשר אדום אחר במקום עוף?

    אגב, גם אני שונאת כוסברה, אבל לגרגרים, במיוחד כשהם מפוררים, יש רח כה קסום שלא יכולתי להפסיק להריח אותם ורק העובדה שאני צריכה להוסיף אותם למרינדה עצרה אותי :)

    תודה על מה שאת עושה!

  23. מזל טוב על הזכייה הראויה בהחלט, הבלוג שלך מקסים ואני נהנית ממנו מאוד! מנת העוף נראית יאמית ביותר ותהליך ההכנה – מקסים ופוטוגני כמו תמיד!

  24. מזל טוב על הזכייה!

    לגבי הכוסברה: אפשר גם לקנות את הזרעים כבר טחונים לאבקה. היתרון הוא שאז אפשר להשתמש בה גם למרקים (יותר תיבול של כמון-כוסברה-קארי וכו' על חשבון כמות אבקת העוף הסינטטית), אורז וכו'.
    עם זאת, אני מתה על הארומה של הזרעים, וכפנאטית לתבלינים ממילא מחזיקה במגירה גם אותם וגם את האבקה…

  25. לפני הכל ברכות על הזכיה.
    כרגיל המתכון נראה מעולה והיה כיף לראות שוב בשר לאחר הפצצת העוגות והמאפים.
    זה נורא מצחיק שכל מקום מוכר במחירים שונים את הבשר, הקצב שלי לדוגמא מוכר את הפילטים של העוף במחיר של פחות מ20 ש"ח לקילו כי לדבריו אין לזה בכלל ביקוש, פעם הוא ניסה לדחוף אותם יחד עם השניצלים אבל התלוננו על זה.
    התמונות כרגיל קסומות אבל זאת של גרגרי הכוזברה היא מדהימה ביותר.
    שיהיה בתיאבון
    מאיר.

  26. וואו כבר חשבתי שמשהו קרה… טוב שחזרת! ועוד עם כזה מתכון שווה… מזל טוב על הזכיה-מגיע לך בגדול.
    תודה על ששתפת אותנו בכך שכוסברה וגרגרי כוסברה זה לא אותו דבר. בתור שונאת כוסברה לא העזתי בכלל להתקרב לגרגרים… עכשיו נראה לי שאנסה.

  27. הכנתי וייצא מעולה! תודה רבה!!!

  28. לא היה לי בקבוק יין פתוח, אז הכנתי אותו דבר רק במקום יין מיץ תפוזים, קצת קוונטרו, קינמון וציפורן (לא נראה לי חיוני) ויצא ממש מגניב!

  29. מאיה. מזל טוב על הזכיה. כמובן שהצבעתי בעבורך.
    אנסה את המתכון ואנסה לכתוב פידבקים.
    עכשיו אני צריך למצוא את הגרגירים האלו והתרכיז פה בארה"ב. מקווה שיש אותם. :)

    מאיה עונה: אני לא חושבת שאמורה להיות בעייה. הרכז נקרא: Pomegranate Mollasses, והגרגרים Coriander Seeds. בהצלחה!

  30. ברכות על הזכיה!

    ושאלה: האם בתמונה גרגירי הכוסברה מוגדלים?
    קניתי אתמול בסופר והם ממש קטנים כך שלא הייתי בטוחה שזה אכן גרגירי כוסברה.

    מאיה עונה: צודקת, הייתי צריכה לשים משהו לקנה מידה. כעיקרון הם קטנים יחסית, קצת יותר גדולים מקינואה.

  31. ניסיתי אתמול ויצא חמצמץ, גם עם שתי כפות סוכר. לטעמי חמוץ מדי, אבל אולי רימונים זה פשוט לא הטעם שלי…

  32. מצאתי לנכון לעדכן את מאיה ואת הקוראים מאמריקה…
    מצאתי את התרכיז בחנת ויטמינים – עלה לי 5 דולר לבערך 500CC
    את הגרגירים מצאתי בחנות תבילינים מדהימה שהופתעתי למצוא ממש ליד הבית
    יש להם גם אתר די טוב
    http://www.penzeys.com
    והמחירים שם מאוד סבירים… אז הכל מוכן עכשיו רק צריך לנסות את המתכון – עדכונים בהמשך
    יובל ממרילנד

  33. מממ…מתכון מפתה ^.^
    דבר שני….לפי ידע שלי (אני רק רוצה להיות בטוחה),
    האלכוהול מתנדף בבישול נכון?(אני בת 14,אסור לי אלכוהול).
    תודה!

    מאיה עונה: אל דאגה, כל האלכוהול מתאדה.

  34. מאיה האם ניתן לשים גרעיני רימון במקום הרכז רימונים? או שפשוט אפשר למעוך אותם עד שיצא הרכז? פשוט יש לי רימון בבית והוא קצת עצוב שלא משתמשים בו וזאת נראית לי כמו הזדמנות מצויינת לעשות אותו קצת שמח…

    מאיה עונה: את יכולה לנסות, אם כי אין לזה את אותו האפקט. לי אישית יש ניסיון לא טוב במיוחד בסחיטת גרגרי רימון, כי המיץ שלהם יוצא לי מר.

  35. אדווה הפטריה, רכז רימונים זה שונה לחלוטין ברמת הסמיכות מרימון… אבל אולי אפשר לצמצם אותו…
    בכל מקרה, יש רימון? מה הבעיה, תוציאי לו את הגרעינים, ותאכלו בתוך סלט פירות או ירקות, או אפילו סתם ככה, אין על רימון- הוא מלך הבריאות!

  36. מצוין, חיפשתי רעיונות לניצול רכז הרימונים שלי :)
    בלוג מקסים, פעם ראשונה שאני מבקרת ומאוד אהבתי, במיוחד את הצילומים האיכותיים
    נראה שהפרס שקיבלת בהחלט מגיע לך :)

  37. שנה שלמה שאני עוקב אחריך ועוד לא יצא לי להגיד לך תודה !

    אז תודה, תהני מהלפטופ הדנדש ( מקווה שבתחרות הבאה תזכי במצלמה דנדשה… )

  38. גם אני ניסיתי היום, ואני מצטרפת לתשואות! כל בני הבית (כולל אלו שלא היו רעבים) ליקקו את האצבעות.

    מחר נכין שוב!
    \מאיה, כרגיל שיחקת אותה

  39. אז הנה העדכון שלי באיחור כמובן –
    ניסיתי פעמיים עם שני סוגים של עוף , כמו התמונה – ובשתי המקרים יצא מדהים. אין ההדעה מסויימת לסוק העוף (ניסיתי חזה עוף דק ופרגית)…
    המלצה קטנה לאילו שיכינו בעתיד –
    עדיף לשים את הגרגירים של הכוסברה בשקית פלסטיק קטנה ולרסק אותם שם, אחרת הם מתפזרים …
    תודה מאיה !!!

  40. הכנתי, התפעמתי וליקקתי את האצבעות (ואפילו לזוגי לא היה שום דבר רע להגיד :-)).
    תודה!!!

  41. …וקולות 'יאמ יאמ!' בקעו מלוע האלמוג והדהדו בחלל החדר!

  42. כל הכבוד על הזכיה ! ותמשיכי להמם עם מתכונים וצילומים (וגם סוד קטן – לפעמים אני משתמש בצילומים בתור הרקע בדסקטופ…)

    תמשיכי כך !!

  43. הכנתי אמש לארוחת שישי ולא ממש הצליח.. יצא לרוטב טעם מאוד מוזר. יכול להיות שהרכז רימונים שקניתי לא היה איכותי במיוחד.

  44. מתכון מצויין. הכנתי ויצא מאוד טעים.
    שאלה: האם ניתן להוסיף קורנפלור על מנת לרכך את רצועות העוף?

  45. אני לא אלים, אני אוכל עלים.

  46. גם תוספת רוטב וסטרשיר עושה דברים לא רעים למתכון :)

  47. לא נעים לי לספר אבל יצא לי מזעזע :-(
    הכנתי לאורכת יום שישי לאורחים מיוחדים וזה הגיע לפח.
    אולי רכז הרימונים שלי לא היה טוב?
    אולי היין לא התאים (דןקא יין לבן טעים)
    בכל מקרה היתה פדיחה.

  48. תודה מאיה! הכנתי את המנה היום לארוחת ערב ויצא מאוד טעים (קצת מתוק מדי, אולי כי רכז הרימונים היה ממותק בעצמו).

    התמונות מעולות.

    סחתיין על הזכיה, תתחדשי על הלפטופ וד"ש ל-ד'.

  49. הי מאיה,
    תודה על הבלוג והמתכונים – אני אנסה גם את המנה הזאת אבל אם אפשר יש לי בקשה….
    לא כ"כ נוח לבשל עם המחשב במטבח…
    אולי תוכלי לעשות גרסאות הדפסה כפי שעשית בעוגיות השוקלדצ'יפס המופלאות?

  50. שכנעתי את אמא שלי בת ה-70 ללמוד לגלוש באינטרנט בזכות האתר שלך.

    מאיה עונה: ברכותי, עכשיו שכנע אותה לפתוח בלוג

  51. הי מאיה,
    באיחור משהו נתקלתי במתכון- את חובת שהוא יעבוד גם עם טופו?
    כי הוא ממש נשמע טעים…
    תודה
    שרון

  52. היי מאיה
    איזה עבודת קודש את עושה
    בבקשה תמשיכי :)

  53. הכנתי הערב ויצא… איך לומר בעדינות? לא כל-כך טעים.
    חמוץ בטירוף (למרות ששמתי את כל הסוכר שבמתכון), גרגרי הכוסברה נתקעו בשיניים, הכל היה דומיננטי מדי, ואפילו הריח של הקרמל היה עז מדי. פייר? התאכזבתי. ובעלי נשאר רעב.

  54. אז לכל מי שלא הצליח לו….
    יצא לי מעולה!!! אמנם הרוטב יצא לי חמוץ (כי הוספתי יותר רכז ממה שהומלץ במתכון), אבל דווקא הרוטב החמוץ היה להצלחה גדולה!
    טעם מאוד מעניין ולא שגרתי!

    לגבי הכוסברה, אני לא אוהבת אותה, לכן השתמשתי בפחות מכפית 1. את העוף ששמתי לטיגון, ניקיתי מהגרגירים,ולבסוף כששפכתי את המרינדה- שפכתי למחבת דרך מסננת!!! הרוטב היה נקי אבל עם כל טעמי התיבול!!

    מאיה, תמשיכי ככה!!! (עד כה, כל המתכונים שעשיתי מהאתר שלך, היו להצלחה אדירה!)

  55. הי מאיה,

    האם אפשר לשים מיץ רימונים במקום תרכיז?
    אתר מדהים דרך אגב!

    מאיה עונה: אפשר, אבל הרוטב יצא קצת יותר דליל. אולי עדיף לצמצם אותו דקה-שתיים במחבת לפני שמחזירים את העוף, כדי שלא יהיה יבש.

  56. איזה כיף, חיפשנו משהו אחר לעשות עם חזה עוף ובמקרה היו לנו את כל המרכיבים במזווה, כולל הכוסברה והבורגול. יצא מעולה ומתברר שבורגול זה ממש אבל ממש טעים!

  57. אתר מעולה, והתמונות… אפשר להריח את האוכל.
    לגבי זרעי הכיסברה, טיפה חימום באובן לפני הכתישה והשדרוג משתדרג.
    ולא נשכח את הגבינה הקשה עם זרעי כוסברה שהבאנו מהולנד!!!

  58. את המתכון אנסה בראש השנה הבא עלינו לטובה, וחשבתי להוסיף גרגירי רימון (אחרי הבישול, כמובן) לקישוט.

    עם כל המחמאות המופיעות באתר, ומגיע לך כל אות, בוש אני להוסיף את מילותיי הדלות.

  59. מאיה יקרה – טרם ניסיתי את המתכון, אך בגלל הרימונים החלטתי שזה מה שאכין לארוחת החג. רק לא הבנתי – האם מטגנים קודם את העוף במחבת ואז מעבירים אותו לסיר?
    את תחילה אומרת לטגן את העוף במחבת כבדה ואז את אומרת לשפוך את המרינדה לסיר.
    האם מעבירים גם את נתחי העוף לאותו הסיר?
    האם התכוונת לומר "לשפוך את המרינדה למחבת"?
    אשמח להבהרה.

    מאיה עונה: את הכל עושים באותה מחבת (חס וחלילה ללכלך כמה סירים, ככה את מכירה אותי? :)
    כשמסיימים לטגן את העוף שופכים עליו את שאריות המרינדה ממנה סיננו אותו. המרינדה חייבת לרתוח טוב טוב כי היא נגעה בעוף לא מבושל…

  60. עשיתי פעם אחת ויצא מדהים!!!
    אני רוצה לעשות עכשיו למספר גדול יותר של אנשים…

    אם אני עושה את המתכון עם קילו חזה עוף (במקום 450 גרם), איך לשנות ולהתאים את המוצרים במרינדה? האם פשוט להכפיל את הכל?

    מה היית ממליצה?

    המון המון תודה!

    מאיה עונה: תכפילי כמויות על הכל, אבל את ההשחמה של העוף תעשי בשלוש נגלות נפרדות (הטיגון הראשוני, לפני שמוסיפים את הרוטב), כדי שהעוף ישחים כמו שצריך ויהיה לו מספיק מרווח נשימה. כשתסיימי להשחים את כל הנגלות, הוסיפי את כל המרינדה וכל העוף ביחד למחבת ובשלי כרגיל…

  61. בשבוע שעבר הוצאתי סופסוף את המתכון אל הפועל בביתנו ויצא ממש מדהים. את צודקת לגבי גרגרי הכוסברה – הם מעלים את העוף לליגה משלו. אז תודה! :-)
    השתמשתי בפרגיות שהיו קצת שמנמנות מדי כנראה וזמן הבישול שלהן היה ארוך בהרבה. הבעל הציע לחרוץ את השמנמנות יותר בפעם הבאה.

  62. תודה על המתכון המעולה! יצא מאד טעים גם בלי גרגרי הכוסברה, מחכה ליום חול כדי לרכוש ולבשל שוב בליגה++.
    אגב, מחצית מנתחי העוף בושלו לפי המתכון, ומחציתם בשיטה "רגילה" – טיבול בפפריקה, פלפל ומלח וטיגון במעט מאד שמן. כל סועד קיבל נתח "בהיר" ונתח "אדום", לצד פירה עם כף מהרוטב המופלא. ברקע הוקרנה החתונה המלכותית, והסועדים הרגישו כאילו שהם נמצאים שם!

  63. הי מאיה,
    הרוטב יתאים גם לבישול עוף על הגז?

    מאיה עונה: לא הבנתי. גם העוף הזה מבושל על הגז. כוונתך לצלי עוף? אז כן. אבל צריך יותר נוזלים, אז תכפילי כמויות של רוטב.

  64. היי מאיה,

    יש לך רעיונות איך אפשר לשדרג את המתכון שיתאים גם לבישול של כרעיים בתנור?

    מאיה עונה: להשתמש רק ברכז רימונים + כוסברה + בצל סגול כמרינדה, ולהוסיף לזה 2-3 כפות בלבד של יין או מיץ רימונים. הרבה פחות נוזלים, כדי שהעוף לא יתכבס.

  65. הכנתי את זה הרגע, יצא ממש ממש מעולה! תודה
    הרוטב נורא מיוחד כי הוא חמצמץ!

  66. קודם כל, רק עכשיו גיליתי את האתר שלך והוא מצויין.
    לגבי המתכון, שווה לקנות בקבוק יין רק בשביל המתכון הזה או שאפשר לוותר על היין כאן? (אני לא אוהב יין).

    מאיה עונה: אפשר להחליף במיץ רימונים או במרק עוף.

  67. אני הוזה או שזה נשמע כמו אחלה רוטב לכבד?

    מאיה עונה: נשמע הגיוני, אם כי אני לא ממעריציו המושבעים של הכבד, בלשון המעטה.

  68. היי,

    אשמח לעצתך: הכנתי בלינצ'סים ממולאים בבשר טחון ואני מחפשת רוטב טוב שילך עם זה. האם רוטב הרימונים המוצע פה במתכון יתאים ואם לא, יש הצעה לרוטב אחר?

    תודה ושנה טובה,
    עדי

  69. הי מאיה
    מתכון מדהים
    ניתן להקפיא לדעתך את העוף לאחר הבישול?
    תודה

    מאיה עונה: לא מומלץ. הוא יהיה יבש וסיבי לאחר ההפשרה.

  70. תודה,יצא טעים לאללה! אומנם הכנתי עם חזה הודו, אבל עדיין יצא טעים (זה יוצא טיפ'לה יותר יבש מהמתוכנן).

  71. הי מאיה,
    האם הרכז רימונים אמור להכיל סוכר?
    מצאתי משהו שנקרא רוטב רימונים של ווילי פוד ויש בזה סוכר ורק 3% רימון, זה מתאים?
    במה את משתמשת?
    האתר מדהים!

    מאיה עונה: לצערי הרכז הנפוץ בסופר מבוסס בעיקר על סוכר וסירופ גלוקוזה. הוא לכאורה עושה את העבודה, אבל כמו שאבקת מרק עושה את העבודה (או כמו שאמא שלי אומרת – "באין ציפור שיר, גם התחת זמיר"). בכל פעם שאני נתקלת ברכז רימונים אמיתי (שהמרכיב הראשון בו הוא מיץ רימונים), אני פשוט קונה כמות גדולה ומתקמצנת עליו בטירוף. אם ימות העולם ואין להשיג, גם רכז תעשייתי מהסופר יעבוד ויצא גם טעים.

  72. מאיה יקרה,
    עשיתי את העוף ברימונים שלך פעמיים, פעם עם פרגיות והיום עם נתחי "פילה עוף". בשתי הפעמים היה טעים, ותודה גם על הטיפ שאפשר לעשות בורגול בשתי דקות מאמץ. עם זאת, הרוטב לא יצא סמיך, אלא נוזלי לגמרי. השתמשתי ברכז רימונים שמייבא "תומר", שמכיל רק רימונים והוא לא סמיך בכלל. האם יתכן וזאת הבעיה?

    מאיה עונה: אם רואים שהרוטב לא מסמיך, מוציאים את העוף החוצה לצלחת בצד ואת הרוטב שבמחבת, בלי להתבייש, מרתיחים לו את הצורה לכמה דקות טובות עד שהוא מסמיך כמו ילד טוב. מחזירים את העוף לעיטוף סופי ומסירים מהאש מיד, כדי שהעוף לא יצא יבש מחימום יתר.

  73. היי מאיה, הכנתי ויצא מעולה!אך לא היה מספיק רוטב לטעמי.האם ניתן לשים כמות גדולה יותר של יין או שהיחס בין היין לרכז רימונים צריך להיות 1 ל 1?
    תודה!!

  74. הכנתי היום אחרי הרבה שנים שלא הכנתי. יצא טעים ברמות



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!