טארט השוקולד הקל ביקום

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

אני גאה להכריז שמצאתי את השיטה הכי מכוערת, "חוראנית", אבל מוצלחת, להכנת בצק פריך. ובצירוף עם המלית הקלה ביקום (רק שלושה מרכיבים), נוצר כאן אוצר: טארט שוקולד עשיר, רך, מענג ויפהפה, שכל אחד יכול להכין, במינימום לכלוך ומינימום זמן. באים אליכם חברים הערב? תפציצו עם קינוח מטורף, וכולם יחשבו שעמלתם עליו שעות. למטיבי הלכת הצעתי גם ציפוי מפתיע ומשובח. זמן העבודה מחושב להכנה ידנית של הבצק (לא בפוד פרוססור, שיחסוך מכך 8 דקות). הכמות: טארט בקוטר 24 ס"מ.

  • למלית עבור תבנית 24 ס"מ:
  • 250 מ"ל שמנת מתוקה (בדיוק שקית אחת)
  • 200 גר' שוקולד מריר (שתי חפיסות)
  • 1 ביצה
  • קורט נדיב של מלח
  • אם צריך: כף או שתיים של סוכר
  • לבצק עבור תבנית 24 ס"מ:
  • 100 גרם חמאה קרה
  • כוס וחצי קמח + כף קקאו
  • כפית גדושה של סוכר
  • קורט נדיב של מלח
  • קצת פחות מחצי כוס מים קרים
  • לכמויות עבור תבנית 26 ס"מ – ראו הערה בסוף הפוסט
עלות משוערת:

15 שקלים

עבודה נטו:

20 דקות

ההכנה

הכל מתחיל מבצק פריך טוב. פעם הייתי כולי משקשקת רק למשמע הביטוי "בצק פריך". את הראשון שלי הכנתי בפוד פרוססור, בדיוק לפי ההוראות, והוא יצא קשה כמו אבן. רק אחרי אינספור נסיונות ומדריכים שקראתי הצליח לי. ובפעמים האחרונות ניסיתי כמה טכניקות חדשניות (שלא לומר, רומניות) כדי להכין ולרדד אותו במינימום לכלוך ומאמץ. לא נראה לי שמרת'ה הייתה מרוצה משיטת הרידוד הזו (על שקית ניילון של סופר, פוי!), אבל תכל'ס, מה אכפת לי.

את הבצק אפשר להכין ידנית (9 דקות) או בפוד פרוססור (דקה אחת). בשני המקרים העקרונות הרגילים של בצק פריך תקפים: משתמשים בחמאה קרה וקשה ישירות מהמקרר, ומנסים לעבד את הבצק כמה שפחות. הוא אמור להיות גושי, פירורי, ולא אחיד – עם חתיכות קטנות של חמאה. אם הגעתם לכדור בצק אחיד, הבצק נדפק.

אם מכינים ידנית: חותכים את החמאה הקרה לקוביות ומערבבים בקערה עם הקמח, הסוכר והמלח. אם רוצים להיות בטוחים, אפשר להשתמש בקערת מתכת ולהקפיא אותה רבע שעה לפני ההכנה, וכך היא תסייע בשמירה על החמאה קרה, שלא תתרכך מחום הידיים שלכם. משפשפים את קוביות החמאה עם הקמח בין האצבעות כדי לפורר אותן אל תוך הקמח. לוקח בערך 3 דקות לעבור על כל הקערה, ואז אמורה להיווצר תערובת פירורית שנשארת גוש כשחופנים אותה (שימו לב לגוש הגדול שייצרתי בתמונה הבאה:)

זה בסדר אם יש עדיין גושי חמאה בגודל אפונה פה ושם. את הגרסה הידנית הכנתי דווקא בלי קקאו (שנותן צבע חום יפה לבצק, והולך נהדר עם מלית השוקולד). אם בכל שלב אתם מרגישים שהחמאה מתרככת ומתחילה להידבק לכם לידיים, שימו את הקערה במקפיא לכמה דקות.

בפוד פרוססור השיטה זהה: מניחים בקערת המעבד את החמאה, הקמח, המלח והסוכר (וכאן גם הוספתי קקאו, שיצבע את הבצק) ומערבלים ב"פולסים" קצרים של שנייה-שתיים.

כמו בגרסה הידנית, גם כאן מעבדים רק עד שהחמאה מתפוררת לגושים קטנים ונוצרת תערובת פירורית שנשארת גוש כשחופנים אותה.

ועכשיו לחלק הטריקי. איך הופכים גושי בצק פירוריים שכאלה לבצק שאפשר לרדד ולשטח על תבנית טארט יפה? מים. חצי כוס. אבל עם מים יש שתי בעיות – א. אנחנו צריכים לעבד אותם פנימה, מה שעלול להקשיח את הבצק, ב. הם עלולים להיות חמים מידי ולהפוך את הבצק לקווטצ' אחד גדול. הפתרון? משתמשים במים קרים מאוד (מומלץ לשים בהם קרח), ומערבבים אותם פנימה רק עד שמתחילים להיווצר גושים קטנים ואז מפסיקים מיד. אסור שיווצר גוש בצק אחיד. אסור!!

ועתה לחידון נושא פרסים – ענו על השאלה הבאה (בין המשתתפים יוגרל בצק פריך מושלם): מה אסור? התשובה: שיווצר גוש בצק אחיד. הודעה נמסרה לזוכים.

בקיצור – הבנתם את הפואנטה. אם מכינים ידנית, מוסיפים את המים (זהירות שלא יישפך קרח פנימה) ומערבבים עם מזלג רק עד שמתחילים להיווצר גושים גסים.

בפוד – מערבלים בכמה פולסים קצרים עד שנוצרים גושים והבצק מתחיל "ליפול" לתוך עצמו (תבינו כשתראו את זה קורה). הבצק מוכן כשהוא נדבק היטב לגוש חלק ואחיד כשחופנים אותו. זהו. לא לגעת בו יותר.

ועכשיו לטריק הרומני שכולכם חיכיתם לו.

לוקחים שקית ניילון גדולה ונקייה של סופר ומשטחים אותה על השיש. שופכים עליה בזהירות את גושי הפירורים.

שימו לב למרקם של הבצק (גם גרסת הקקאו בפוד פרוססור וגם הגרסה הידנית ללא הקקאו) – כרגע הוא עדיין פירורי ולא אחיד.

מקפלים את שולי השקית מעל ערימת הפירורים ומועכים קלות עם הידים עד שנוצרת "פיתה" של בצק. מהדקים היטב כדי שה"פיתה" לא תתפורר בקלות. ומה עושים עכשיו? מרדדים! אם הבצק נשאר מאוד פירורי ולא מתרדד היטב, לא משנה כמה מועכים אותו ומהדקים אותו, תיאלצו להוסיף עוד טיפה מים. אם אתם עושים את זה, תנו לו לנוח קצת במקפיא, כדי לפצות על התעסקות היתר עם הידיים.

קודם כל מפזרים כפית או שתיים של קמח כדי שהמערוך לא יידבק. כדי שיצא עיגול מושלם ויפה צריך לרדד בדרך מאוד מסויימת. רק מהאמצע ולכיוון אחד בכל פעם. כל פעם עושים רידוד או שניים מהאמצע לכיוון ההפוך ממכם, ואז הופכים שישית סיבוב (זה קל, כי הבצק יושב על הניילון והניילון מסתובב בקלות).  חוזרים שוב ושוב עד שיש לכם עיגול יפה ואחיד, בערך בקוטר התבנית העגולה שלכם. זה אמנם קצת מנג'ס, כי האינסטינקט אומר פשוט לרדד לכל הכיוונים בלי סדר, אבל מניסיון, בשיטת הרידוד הזו העיגול יוצא יותר עגול ויותר אחיד בעובי.

לי יש כשרון – אני מצליחה לרדד כמות של תבנית 24 ס"מ כך שתתאים גם לכמות של 26 ס"מ. שימו לב שרידדתי כמה ס"מ מעבר לקוטר של התבנית כדי שיספיק גם לשוליים.

בשתי התבניות שאתם רואים בתמונות השתמשתי בכוס וחצי קמח על 100 גר' חמאה [שזה, אגב, גם יחס ששיחקתי איתו הרבה]. אם לכם אין כישרון כזה ואתם רוצים להיות בטוחים שיהיה מספיק בצק לתבנית של 26 ס"מ, תכינו מ- 2 כוסות קמח על בערך 150 גר' חמאה (כן שרלוק, זה לא בדיוק אותו יחס – תתבע אותי – זה פשוט יותר קל למדידה, וזה עובד).

בגלל שהייתם ילדים רעים ורידדתם על שקית ניילון (פוי!) במקום נייר אפייה, או, חס ושלום, משטח מקומח, אתם זוכים בבונוס – אפשר להרים את השקית כמו שהיא, יחד עם הבצק, בלי דאגות, ולהפוך ישירות לתוך התבנית. אני הולכת לרשום פטנט על השטיק הזה.

הבצק נדבק מספיק לשקית כדי שאפשר יהיה להרים אותה באוויר בלי שהוא יפול, אבל השקית מספיק גמישה כדי להיפרד ממנו בקלות ברגע שצריך. אל תבדקו אותי ותצאו עם השקית לריקודי סלסה סוערים ברחבי הבית, כי אז הבצק כן יפול לכם.

ברגע שהבצק בתוך התבנית והעפתם את השקית (אם היא כן נדבקת מידי, ואז פשוט תוקעים את כל העסק בפריזר ל-10 דקות), הוא עדיין "צף באוויר" מעל התבנית וצריך לדחוף אותו פנימה בעדינות. בבקשה אל תדחפו אותו ותמתחו אותו, אלא תרימו בעדינות את השוליים הרופסים מבחוץ כך שהחלק הפנימי "יצנח" פנימה.

ככה. רואים?

כן, יש עוד שוליים אקסטרה, אני יודעת. תכף ניפטר מהם. קודם כל מהדקים עם האצבעות כך שהבצק בפנים דבוק היטב לדפנות של התבנית.

אם השתמשתם בתבנית מתפרקת, פשוט תעברו עם מערוך על החלק העליון ואז כל השוליים העודפים ייפרדו בקלות, ויווצר לכם בסיס הטארט היפהפה הזה.

זוהי יצירתכם. תהיו גאים.

גם מי שמשתמש בתבנית לא מתפרקת (עם שוליים גבוהים יותר) יכול ליצור צורה יפה. דרך אחת היא לעבור עם גלגלת פיצה על השוליים וכך ליישר את הכל בצורה אחידה ואסתטית.

דרך אחרת יוצרת מראה ביתי ומלבב יותר: מקפלים את קצוות הבצק העודפים כלפי חוץ ודוחפים אותם אל תוך התבנית כך שיווצרו שוליים כפולים עבים שכאלה (בשלב זה הבצק התחיל להיות לי דביק, אז דחפתי לפריזר קצת).

רואים את השוליים העבים? זה בגלל שתחבנו את השוליים פנימה אל תוך התבנית.

ואז עושים fluting: מניחים אצבע מאחורי הבצק, ושתי אצבעות מקדימה לבצק, דוחפים ביחד, ואז נוצרת גומה קטנה. חוזרים שוב ושוב מסביב לכל התבנית, וזה מה שקיבלתם.

את הבצק אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך כ-11 עד 13 דקות, או עד שהוא מזהיב מעט. הבצק נוטה להתנפח ולהתכווץ במהלך האפייה, ואני ממליצה למנוע זאת על ידי שתי דרכים: א. בזמן שהתנור מתחמם (לרוב התנורים לוקח בין 10 ל-20 דקות להגיע לטמפ' הדרושה, ואז נורת החימום נכבית והתנור חם ומוכן) לתקוע את התבנית עם הבצק בפריזר.

ב. לאפות "אפייה עיוורת" – ז"א: לשים על הבצק נייר אפייה (אני אוהבת לקמט אותו לפני כן, כך הוא רך יותר ומתאים את עצמו לצורה של הבצק) ומעל נייר האפייה למלא את השקע ב"משקולת" כלשהי, שתמנע מהבצק להתנפח ולאבד צורה. אפשר לקנות נטיפי ברזל מיוחדים בעשרות שקלים, אבל גם שעועית יבשה ישנה שיש לכם בארון תתאים למטרה. אם אין לכם קטניות ישנות, לכו וקנו בערך 800 גר' מהקטנייה הזולה ביותר בסופר. אני משתמשת באותם גריסי פנינה שוב ושוב, ושומרת אותם בצנצנת מיוחד משלהם בארון (אל תבנו על הקטניות האלה לבישול). מוזגים את המשקולות שבחרתם לתוך הבצק המצופה בנייר האפייה המקומט, ומהדקים היטב לתחתית ולשוליים. אופים רק 10 דקות מתוך ה-13. למה?

כשאופים ב-"אפייה עיוורת" הבצק נוטה "להזיע", נשאר קצת לח, ולכן בסיום האפייה צריך להסיר את הנייר עם ה"משקולות" ולאפות אותו עוד 2-3 דקות בלי כיסוי כדי שיהיה פריך ואחיד.

בזמן שהבצק נאפה בתנור מכינים את המלית.

שמים בקערה את השמנת והשוקולד השבור ומחממים במיקרוגל לדקה אחת. השמנת קצת תתחמם והשוקולד קצת יתרכך. ערבבו את התערובת עם כף גדולה או מרית למשך חצי דקה.

לאט לאט הנוזל הצחור יתמלא בפתיתים של שוקולד מומס, וגושי השוקולד יתחילו להתרכך. כשהעניינים מפסיקים להתקדם מחזירים את הקערה למיקרו לדקה נוספת של חימום. זה אמור להספיק. אחרי חצי דקה-דקה של ערבוב התערובת תהפוך כולה לשוקולדית וסמיכה ומבריקה. שימו לב שאין כאן סוכר. אם משתמשים בשוקולד מריר "רגיל" עם עד 50% מוצקי קקאו, הוא מתוק דיו (תטעמו ותראו!). אם אתם משתמשים בשוקולד משובח יותר עם 60% מוצקים, אני ממליצה להמתיק את המלית עם כף או שתיים של סוכר. אחוזים גבוהים יותר אני כבר לא ממליצה לשים, כי זה לא כיף לאכול קינוח מר (אבל אני לא שוקוהוליקית, אז אל תסמכו עלי).

בודקים שתערובת השוקולד לא חמה מידי ומוסיפים את הביצה והמלח. כן, אמא, צריך פה מלח, כי זה "שובר" את הטעם של המלית העשירה. לא, אמא, חייבים לשים מלח, אל תוותרי עליו. לא, אמא, זה לא יצא מלוח.

מערבבים היטב ו"מסרקים" את דפנות ותחתית הקערה כדי לוודא שאין שם פתיתי שוקולד לא הומוגניים. ברגע שבסיס הטארט מוכן מוציאים אותו החוצה כדי שיתאוורר קצת ללפחות 5 דקות לפני שמוזגים לתוכו את המלית (אם מוזגים את המלית כשהוא עדיין חם, הוא עלול להיות SOGGY אח"כ).

המלית אמורה להיות חלקה, מבריקה, ומאוד פאדג'ית. מוזגים בעדינות לתוך בסיס הטארט (שימו לב לא למלא אותו מעל גדותיו. אם נשארה לכם מלית אקסטרה, בשלו אותה על אש קטנה ותקבלו פודינג טעים). מנמיכים את טמפ' התנור ל-160 מעלות. מכניסים את הטארט לתנור ומשאירים את הדלת פתוחה ל-20 שניות כדי לעזור לו לרדת ל-160.

אופים את הטארט בין 22 ל-25 דקות או עד שהמלית מבעבעת ורוטטת בעדינות כשמטלטלים אותה.

היא תיראה קצת רכה, אבל זה בסדר, כי היא תתייצב כשתצטנן.

זהו. מוכן.
כשהפאי מצטנן לטמפ' החדר מכסים אותו ומעבירים למקרר.

מגישים סתם כך, או עם קצפת לא ממותקת (מומלץ מאוד, היא משתלבת מצויין עם השוקולד). את הקצפת אפשר להקציף במטרפה ידנית תוך 2 דקות, וזה לא קשה כמו שזה נראה (במיוחד אם תוקעים את הקערה, המקצף, והשמנת המתוקה לפריזר לרבע שעה לפני-כן). זה מאוד מרשים אורחים כשמקציפים להם קצפת מול העיניים. אפשר להוסיף לקצפת כף או שתיים של אבקת סוכר, אם רוצים, אבל לא חייבים.

תחליף נהדר וקליל לקצפת הוא גביע אחד של שמנת חמוצה מעורבב עם כף או שתיים של סוכר וניל (גבישי הסוכר מתמוססים תוך כמה דקות בטמפ' החדר) – תענוג!

ולמרות שהפוסט הזה כבר ארוך מידי, קיבלתי בקשות לפרסם את ציפוי המרשמלו שפורסם במדור ב"זמנים מודרניים" :

למטיבי לכת בלבד – ציפוי מרשמלו מהמם
אציין שוב, התוספת הזו מקפיצה את הפאי למימדים חדשים והופכת אותו לאטרקציה מטורפת בכל מסיבה או ארוחה. המרשמלו לא מסובך במיוחד להכנה, אבל דורש מרכיב מיוחד (סירופ תירס – חובה! להשיג בחנויות מתמחות), הכנת סירופ סוכר בטמפ' מדוייקת מאוד (מה שדורש מדחום, אבל ניתן להכין בלי מדחום עם תשומת לב רבה וקצת אינטואיציה), והקצפה רצופה של 13-15 דקות (!!). הכמות הזו מספיקה בדיוק לציפוי הפאי, אבל אפשר להכין ממנה סתם מרשמלו ביתי ולחתוך לקוביות. אם אתם מתכוונים להכין את הציפוי אני ממליצה לצפות בפרק הרלוונטי בתכנית האמריקאית המופתית good eats – ותודה להילה שגילתה לי את הפלא הזה). שימו לב – אם מכינים ציפוי מרשמלו אסור להמתיק את מלית השוקולד! אחרת זו פצצת סוכר וזה לא נעים לאכילה.

מתחילים עם המסה של כפית אחת של אבקת ג'לטין בקערת המיקסר עם רבע כוס מים קרים. הג'לטין צריך לשבת במים לפחות חמש דקות ולהתנפח מעט. בינתיים מכינים סירופ סוכר: מערבבים בסיר שלושת רבעי כוס סוכר לבן, רבע כוס מים, ורבע כוס סירופ תירס (אי אפשר לוותר עליו. כפי שאמרתי, זה מתכון למתקדמים. אין קיצורי דרך). מביאים לרתיחה ומבשלים על אש גבוהה כ-3 עד 5 דקות בבעבוע חזק עד שהתערובת מגיעה לטמפ' 112 עד 115 מעלות – ולשאר שאר עם ישראל ללא מדחום לבישול – מפילים חצי כפית מהסירופ החם לתוך כוס עם מים קרים, ממתינים כמה שניות, ומועכים בין האצבעות.

אם הסירופ הופך לג'לי יציב אבל רך שכזה, הגעתם לדרגת ה"כדור רך" (soft ball), ואז הוא מוכן. אם הסירופ נשאר רך מאוד במים, צריך לבשל עוד קצת, עד שלב הכדור הרך. כשהסירופ מוכן, מסירים מיד מהאש. מפעילים את המיקסר על מהירות נמוכה ומזרזפים מיד את הסירופ החם לתוך תערובת הג'לטין תוך כדי הקצפה איטית מאוד. מוזגים את הסירופ על שולי קערת ההקצפה ולא על המקצף עצמו!! (זה משפריץ). ברגע שמסיימים לזרזף את כל הסירופ עוברים למהירות גבוהה, ומקציפים לפחות 13 דקות בלי הפסקה (בדירה הקודמת שלי הכנתי בהצלחה עם מיקסר ידני. הוא מאוד התעייף והתחמם, אבל עמד במשימה בהצלחה).

הבעסה במרשמלו זה שאי אפשר לדעת אם הוא הצליח עד שלא עוברות לפחות 10 דקות של הקצפה. ככה הוא נראה מהרגע שמסיימים עם הסירופ, ועד בערך 10 דקות אחרי.

אחרי 10 דקות התערובת קצת מתאווררת ומבהירה.

אחרי 13 דקות היא נעשית לבנה ומבריקה. אם אתם רוצים מרשמלו יציב יותר (כדי שאפשר יהיה לעשות עליו קישוטים עם המרית), תקציפו 15 דקות. ככל שהמרשמלו מצטנן הוא מתייצב ונעשה קשה להקצפה. לקראת הסוף מוסיפים כפית אחת של תמצית וניל פנימה.

ברגע שהוא יציב, מוזגים אותו מיד על מלית השוקולד האפוייה והצוננת (לא למזוג את המרשמלו על מלית חמה). אל תתעסקו איתו יותר מידי, כי הוא מתחיל מיד להתקשות ונדבק לכל דבר שנקרה לדרכו. דביק דביק דביק! היזהרו! מניחים להתייצבות לשלוש שעות לפחות לפני פריסה והגשה.

אחרי כמה שעות המרשמלו מתייצב כמו גומי, ונפרס היטב לפרוסות יפות וחדות. מעניין אתכם להכין מרשמלו? אם כן, הגיבו על כך בתגובות. אם יהיה ביקוש, ארחיב על כך בפוסט שלם ומפורט יותר.

טיפים למרשמלו מושלם
אם אתם מבצעים את בדיקת הכדור עם המים הקרים ופספסתם (ז"א, נוצר כדור קשה, או, חס וחלילה, משהו שיותר דומה לסוכרייה), נסו להוסיף כשליש כוס מים קרים לסיר, לערבב היטב, להביא לרתיחה, ולבצע שוב את הבדיקה. זה הציל אותי כמה פעמים, אבל לא בטוח שזה יעבוד. עדיף פשוט לעמוד ליד הסיר ולבצע בתכיפות את הבדיקה עם המים הקרים. בכל מקרה, אל תמזגו סירופ מפוספס (חם מידי) לתוך הג'לטין כי תהיה לכם קטסטרופה (מניסיון…).

לכל מי שרוצה להכין את ציפוי המרשמלו – חובה לצפות בשני קטעי וידאו מעולים מתוך good eats שיכינו אתכם היטב למלאכה: פרק המרשמלו מראה את תהליך ההכנה היטב, ובפרק הפאדג', הם מראים איך נראה הסירופ בטמפ' שונות כשמפילים אותו למים קרים – לי זה מאוד עזר (לשני הוידאואים קישרתי ישירות לאמצע הוידאו לחלק הרלוונטי, כי יש הרבה בלבולי שכל).

רוצים להכין את הטארט בתבנית גדולה יותר?
אם יש לכם תבנית 26 ס"מ, מומלץ לגדיל את הכמויות ב-50% – אבל במקום ביצה וחצי שימו ביצה אחת וחלמון אחד.  בכל מקרה שלא יהיה, אל תמלאו את בסיס הבצק מעל גדותיו, כי אז הטארט יצא מאוד מכוער. אם אתם מיומנים, תוכלו לרדד את אותה כמות בצק כך שתתאים גם לתבנית 26 (פשוט מרדדים קצת דק יותר). אם לא, תכינו את הבצק משתי כוסות קמח, 150 גר' חמאה, כפית וחצי סוכר, ואותו קורט מלח.

פינת התכל'ס
משפשפים קוביות חמאה קרה, קמח, מלח וסוכר עד שנוצרת תערובת במרקם פירורי שנשארת כגוש כשחופנים אותה. מוסיפים מים קרים (בלי הקרח!!) ומערבבים עם מזלג (או בפולסים) רק עד שנוצרים גושים גסים. מעבירים לשקית ניילון ומשטחים לפיתה. מרדדים, מעבירים לתבנית ואופים 10-13 דקות על 180 מעלות עד שמזהיב. מצננים מעט.

מחממים במיקרוגל שמנת ושוקולד מריר ומערבבים עד שאחיד ולא חם יותר. מוסיפים ביצה ומלח ומוזגים לבסיס הטארט האפוי. אופים כ-22-25 דקות על 160 מעלות עד שהמלית מבעבעת ורוטטת מעט. מצננים ומגישים עם קצפת או עם שמנת חמוצה עם סוכר וניל.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




180 תגובות בינתיים:

  1. מקסים.
    נכנס ל Queue המתכונים שלי (כלומר אחרי הבחינות) :)

    אדווח מהשטח איך יצא.

  2. נראה מעולה – אבל מבחינה בריאותית אסור לי

    מכירה בצק פריך עם שמן קנולה במקום החמאה? ובכלל- כמה שמן מחליף 100 גרם חמאה?

    מאיה עונה: סורי, אני לא מכירה מתכון לבצק פריך בלי חמאה (ומרגרינה לא בא בחשבון. פיכס!).  אבל אני כן יודעת ש-100 גר' חמאה זה בדיוק חצי כוס שמן.

  3. מלח בשקולד?….. טעים משהו…..אכלנו…. מהמם
    אמא

  4. קודם נפלא!!
    חייבת לנסות..
    דבר שני – הבצק פריך שאני מכירה מכינים עם ביצה או חלמון. אחרי שלב הפירורים מוספים למעבד מזון ביצה אחת או חלמון אחד ומעבדים דווקא עד שנהיה כדור (למרות מה שכתבת..) – יש סיבה שויתרת על השלב הזה?
    הערה נוספת או הצעת ייעול – יותר קל לחמם את השמנת דקה במיקרו ואז לשפוך אותה על השוקולד ולערבב. ככה בעצם מכינים גאנש. לא מומלץ לחמם שוקולד במיקרוגל בעיקר כי זה הורס אותו (חימום יתר עלול גם לשרוף).
    גרסת המרשמלו נראית סוף!!
    בהצלחה!!

    מאיה עונה: יש כל מיני מתכונים לבצק פריך, וכל אחד מניב מרקם טיפה שונה. בריבועי הטוויקס השתמשתי במתכון שציינת עם החלמון ונוצר לי בצק מאוד פירורי ודביק שאפשר היה רק לשפוך לתבנית ולשט. הוא לא מתאים לרידוד. גם אחרי האפייה הוא היה עדין ופירורי מאוד. במקרה הזה נוח לי להשתמש בבצק הזה עם מים בלבד, והוא יוצא מצויין, נוח מאוד לעבודה, ונפרס היטב. העובדה שציינת לגבי חימום השוקולד נכונה, אבל חימום השמנת בנפרד מלכלך לי עוד כלי, וזה לא שווה לי. אם מכניסים את השוקולד והשמנת ביחד למיקרוגל ומחממים דקה אחת בלבד, השמנת מתחממת קלות בלבד, ושומרת על השוקולד שלא ייהרס. תודה על הפידבק!

  5. מתכון מצויין! גם אני גיליתי את המלית הפשוטה הזו לטארט שוקולד, וכשהכנתי אותה נשארה לי המון בלילה אקסטרה אז פשוט אפיתי אותה במנז'טים מסיליקון. כשזה יצא מהתנור זה היה מוזר ומבעבע, אבל יום אחרי זה – תענוג צרוף! כמו פאדג' – רק אפוי! מאז אני קוראת לזה פאדג'אפוי וכל החברים שלי השתגעו מזה…

    לא ידעתי שאפשר להכין מרשמלו בבית! תגידי, במקום סירופ תירס אפשר להשתמש בגלוקוז? המוכר ב"לגעת באוכל" אמר לי שזה אותו הדבר בערך.

    מאיה עונה: כן. אפשר להחליף בגלוקוז.

  6. ואגב, הטריק עם הרידוד נחמד, אבל לא ברור לי איך לא ציינת את הטריק של ג'יימי אוליבר – במקום לרדד, פשוט לחתוך את הבצק לפרוסות ו"להרכיב" אותן על תחתית התבנית! מאז שקראתי את זה, אני סיימתי עם הרידודים בחיי.

    מאיה עונה: ניסיתי את הטריק שלו, אבל הבצק חייב להיות קר קר קר, אחרת זה לא עובד :) כאן לא חייבים לצנן את הבצק, אלא רק לפני האפייה בזמן שגם ככה התנור מתחמם.

  7. כן! פוסט על מרשמלו! בבקשה!

  8. היי מאיה, אני עוקבת אחרייך כבר יותר משנה ופשוט נהנית לקרוא כל פוסט שלך!! חזקי ואימצי!!
    השיטה לרידוד הבצק ממש מגניבה, אני בדר"כ מרדדת ומקפלת את הבצק ל-3, מעבירה לתבנית ופותחת אותו. אבל חייבת לנסות את השיטה שלך.
    אני בעד פוסט מרשמלו. אפילו אם אנשים לא יעשות אותו בבית, זה מעניין לראות את אופן העבודה והשיטה שלך להכנת מרשמלו.
    תודה!

  9. הוספתי מיד לרשימה שלי! מרשמלו…לא כוס התה שלי

  10. מממ, בא לי להכין כבר! ינוסה בהחלט בסופ"ש…
    שאלה:
    אם שמים במקרר אחרי האפייה ומגישים רק למחרת – הולך?

    מאיה עונה: הולך וגם הולך. הטארט נשמר מצויין במקרר למשך שבוע ואף יותר. רק הקפידי לכסות אותו היטב. את הקצפת מכינים רק לפני ההגשה.

  11. מרשששששששממלוווווו… יס יס! הו מאמא!

    סליחה. זה קורה לי עם מרשמלו לפעמים. וכן, אני מאוד אשמח לדעת איך מייצרים כזו תועבה בבית! :)

  12. כרגיל את אוצר בלתי נדלה לרעיונות ,תמיד אחרי פוסט שלך יש לי חשק לרוץ למטבח.
    תודה

  13. מיה,
    באת בדיוק בזמן.
    אני מחפשת בקדחתנות מתכון לטארט שוקולד מתאים לארוחה משפחתית בעוד כמה שבועות…
    אני קוראת אדוקה שלך כבר המון זמן. מיותר לציין כמה מוכשרת את וכמה אני מחכה בציפייה לפוסטים חדשים..
    תודה

  14. את מדהימה. קוראת מחשבות.

    בדיוק חשבתי איזה כיף זה לאפות אבל איזה בעסה זה ללכלך את כל השיש. שקית סופר – איך לא חשבו על זה קודם?
    ינוסה בתור קינוח אחרי השניצלים מהפוסט הקודם.

  15. רעיון השקית – יפה מאוד. אני משתמשת בד"כ בנייר אפיה, אבל שקית מהסופר זה זול יותר :)

    ויש לי רעיון שהוא בגדר חילול קודש: אני לשה בצק פריך ביד, לא במיקסר, וגיליתי שאם אני מחממת את החמאה במיקרו עד שהיא ממש רכה (אח"כ מוסיפה את המרכיבים היבשים) לוקח לי שלושים שניות ללוש את כל הבצק. אמנם, לפני הרידוד יש לקרר אותו קצת, אבל הוא יוצא הרבה יותר פריך ומוצלח מכל בצק שהפקתי אי פעם בשיטת החמאה הקרה + כלי קר + מי קרח וכו'.
    אני מעיזה לומר שיותר חשוב שזמן הלישה יהיה קצר (פחות סיבי גלוטן וכו') מאשר לשמור על טמפרטורה נמוכה.

  16. כן! פוסט מרשמלו!!!
    אגב, האם אפשר להכין כזה מרשמלו כציפוי לקאפיקייקס? (כלומר, להכניס אותו לשקית זילוף) או שזה לא ילך?
    (צריכה להכין קאפקייקס פרווה… :-/)

  17. אוהבת מאוד מאוד את התמונה עם השאלה על מרתה (-: בהחלט מזדהה עם התהיה what would martha do? במצבים שונים.

    אני בד"כ מרדדת בצק פריך על ניילון נצמד שנפרש על המשטח. כך גם קל לארוז את הבצק לאשפוז במקרר במידת הצורך.

    אהבתי את השילוב עם שמנת חמוצה וקצפת לא ממותקת (נוהל רגיל במשפחתי) – המרשמלו ממש לא עשה לי את זה אבל אני רואה שאני במיעוט…

  18. בבקשה פוסט על מרשמלו. לבקשה מצטרף חבר שלי שממש רוצה להכין כזה, אבל מצא רק מתכונים מסורבלים ושלא כל כך מתאימים למטבח הביתי.
    תודה, תודה, תודה.

  19. שעל זה נאמר nom nom nom
    אני מפחדת להכין את הטארט הזה כי אין סיכוי שהוא יחזיק מעמד אפילו 10 דק'. :)
    בעצם את מי אני משלה כאן, בסופ"ש הקרוב אצלי בתנור!

  20. הבלוג מדהים, מעניין וכיפי לקריאה!
    רציתי לשאול כמה קקאו צריך להוסיף לבצק?

    מאיה עונה: צודקת, שכחתי לרשום! מוסיפים כף אחת גדושה.

  21. בייבי, זה טריק ששווה מיליונים. אני חייבת לנסות את העניין בקרוב, העניינים של הבצק הפריך העסיקו אותי לא מעט בזמן האחרון. אני באמת עשיתי משהו דומה למה שאת עושה במתכון הטוויקס שלך (עם הפירורים שמשטחים), אבל אנסה גם את זה.

    לגבי העניין עם המסת השוקולד (רינת) אני גם גיליתי ששוקולד נשרף לי במיקרו לעיתים קרובות מידי וזה מבאס. מצד שני, זה גם תלוי מאוד באיכות של השוקולד. שוקולדים מעפנים מתנהגים ממש מוזר בהמסה ונהיים גבשושיים

    מאיה עונה: עלמה, גם לי היה נשרף שוקולד במיקרוגל עד שהתחלתי להטביע אותו בשמנת מתוקה תוך כדי החימום. היא שומרת עליו, והתופעה הפסיקה לקרות לי.

  22. אפשר להמיס את השמנת עם השוקולד על בן מארי?

    מאיה עונה: אם בא לך להשקיע, לכי על זה

  23. אפשר להחליף את השמנת בחלב רגיל\ לקפה אולי אם תוספת קרונפלור? נראה מעולה אבל צריך ללכת לסופר לקנות שמנת טריה
    (:
    רוצה להכין תאווה לשוקולד

    מאיה עונה: המחשבה עלתה לי לראש, אבל פחדתי לנסות. יש מצב שזה יעבוד, אבל כואב לי הלב שתבזבי מרכיבים יקרים. יותר בטוח לנסות עם שמנת מתוקה לבישול שיש בה רק 15%. יותר סיכוי שזה יצא אכיל.

  24. בהמשך להערתה של רחלי, ראי כאן מתכון של הילה א-לה דויד ליבוביץ' לבצק פריך דווקא בחימום. http://bissim.com/2009/08/29/figtart/

    ניסיתי וזה שוס השוסים.

    מאיה עונה: גם אני ניסיתי את המתכון של לייבוביץ', ומאשרת שמדובר בשוס רציני. אני מיליתי בקרם פרש ומשמשים טריים (זה היה בעונה). ואז קרתה תקלה קטנה. למזלי הספקתי לטעום לפני כן.

  25. איזו תאווה לעיניים!!

    מאיה: האם אפשר להוסיף לתערובת השוקולד חצי כוס תמצית תה ארל-גריי כדי ליצור עוגת שוקולד-ארלגריי נימוחה (כמו בצפרה), או שזה יהפוך אותה לדלילה מדי ובלתי יציבה (כשתצטנן) ?

    מאיה עונה: חצי כוס תמצית?? נשמע לי קצת יותר מידי. בכל אופן, חצי כוס נוזל תשנה את מאזן הנוזלים/חומרי הסמכה במלית וזה ייצור מלית מימית (במיוחד אם הנוזל דליל יותר משמנת מתוקה). אתה יכול להרתיח 2-3 כפות מים עם כפית גדושה של עלים לתה, לסנן, לצמצם את זה לכף אחת, ולהוסיף למלית ללא חשש. או לקצפת. אגב, על אבקת MATCHA שמעת?

  26. אשמח גם-כן לקרוא על איך מכינים מרשמלו. כבר כמה זמן שזה מסקרן אותי :) למרות שאני חושש שלא יצא לי להכין את זה בפועל… אבל אפשר לקוות :)

  27. מאיה!!! שברת את ליבי עם המישמישים השפוכים :-(

    תשובה לעו"ד פלילי. פשוט תרתיח את השמנת עם שקיק תה (או עלים בתוך בד), שלוף את התה אחרי 2-3 דק' (או יותר אם אתה רוצה טעם חזק יותר. זה ניסוי וטעיה) ושפוך את השמנת החמה על השוקולד. תן לזה לשבת כמה דקות עד שהשוקולד יתרכך ואז ערבב עד לקבלת נוזל אחיד. מכאן ממשיכים לפי המתכון. דרך אגב, אפשר לתת ככה לשמנת איזה טעם שרוצים…

  28. נראה מבטיח ואכן עושה חשק. אני מאלה שמנסים לאפות (למה מנסים? כי זה לא תמיד מצליח..) ללא גלוטן (לבעלי יש צליאק)
    האם יש לך מושג איך יצא כזה בצק עם קמח ללא גלוטן?יש לך אולי טיפ כלשהו בענין?

    מאיה עונה: לצערי יש לי אפס ניסיון באפייה ללא גלוטן. אין לי מושג איך זה יעבוד. בלי שום קשר (קיבלתי היום שאלה דומה גם באימייל), נתקלתי אתמול בטארט שוקולד קרמל מהמם בבלוג של טארטלט, עם מתכון לבסיס בצק ללא גלוטן (תכין את עצמך, יש בו כמה מרכיבים יוצאי דופן).

  29. אוקיי, הכנתי היום, יצא מהמם. כמה הערות:

    1. הטיפ הזה עם השקית הוא הדבר הכי טוב שהיה ב"בצק אלים" לפחות שנה. אהבתי אהבתי אהבתי. הבצק יוצא גמיש וחתיך ופריך והמטבח נשאר (יחסית) נקי. ובכלל, הכי טוב טיפים חורניים שישמחו סטודנטיות עניות בלי פודפרוססור.

    2. לכו על שקית גדולה! (לא מהסוג ששמים בו עגבניות, אלא הגדולות הלבנות ששמים בהן את כל הקניות). אני עשיתי את הטעות של שקית קטנה מידי ואז החלפתי.

    3. אם יש לכם תבנית פאי (כזו עם מסגרת) תשמנו אותה ותקמחו לפני הבצק כאילו חייכם תלויים בדבר, אחרת הכל מתפרק ונדבק לחריצים ובמקום טארט אלגנטי יש חורבן.

    4. היית קצת אופטימית מידי לגבי המחירים. רק השוקולד הוא 12 שקלים לפחות…  

    5. מאיה, אני יודעת שאת אוהבת אותה, אבל מרת'ה היא תאגיד ענק אמריקאי בלי שום טעם אישי שנותן לך טיפים כמו להתאים את הלק לקאפקייקס. זה הורג לי את התאבון עוד לפני המתכון…

    6. את חייבת חייבת חייבת להפסיק לפרסם פוסטים כאלה עד שאני מסיימת את המבחנים! לא יאמן שביליתי באפייה במקום בלימודים גם היום!!!

  30. תודה על הטיפ.

    לא, מעולם לא שמעתי על אבקת התה המסורתית הזו. רק בשבוע שעבר גיליתי שיש "תה ירוק ארל גריי". אני לתומי חשבתי שכל הרעיון של ארל גריי הוא השילוב בין ניחוח קליית עלי התה והארומה של קליפת תפוזי ברגמוט.

    ובכן, כף אחת מרוכזת תעשה את העבודה?

    מאיה עונה: זו אופציה אחת, ועוד אופציה מצויינת היא מה שהציע גל הקטן, כמה תגובות מעלייך.

  31. הו, עכשיו ראיתי.
    תודה לשניכם.

  32. מאיה, הכנתי את הבראוניז שלך שפרסמת היום בעיתון כעוגת הפתעה ליום ההולדת של אמי ו….. התבנית של ה20X20 הייתה קטנה מידי אז זה יצא חתיכות גדולות מידי ולא דחוס וכיפי כמו שאמור להיות. אוף, זה ממש מבאס – זה נסיון ראשון שלי עם אפיית בראוניז ושלישי בכלל בבית וזא אף פעם לא מצליח, תמיד משהו מתפקשש :(

  33. כבר אמרתי לך היום שאני אוהב אותך?
    לא?, אז הנה, אוהב אוהב אוהב אותך.

  34. מאיה, חייב לך התנצלות – לאחר שקיררתי את העוגה כמו שכתבת בכתבה, טעמנו אותה כל המשפחה והיא יצאה ממש מעולה ועם המרקם הנכון. הקירור הציל אותה, למרות ערבוב היתר שלי שכנראה הכניס הרבה בועות וגרם לה להתרומם. תודה רבה על המענה ועל המתכון :)

  35. צר לי כל כך להפריע לרצף התגובות המהמות שכאן מעלי.
    ציפיתי בכליון שיניים לביס הזה, לאחר שהפאי שוקולד עמד שעה בחוץ
    עם המראה הפשוט מושלם שלו, לאחר שהלכתי צעד צעד, תמונה תמונה,
    הלוך ושוב בין המטבח למסך המחשב (הם באותו חלל).
    הבצק לא יצא דומה לבצק פריך, לא ממש במרקם ועוד יותר לא בטעם…..
    למרות שראיתי שהוא אפוי לפני ששפכתי את מלית השוקולד, הוא יצא במרקם של לא אפוי. לא מתוק.
    אולי הבעיה היא שאני באיטליה…החומרים שונים. השתמשתי בקמח שנקרא 00…..
    אשמח לדעת מה הבעיה אם עלית עליה.

    תודה רבה!

    מאיה עונה: היי מירית. האם חיכית שהבצק יצטנן מעד לפני שמזגת את המלית? יש לו נטיה לצאת SOGGY אם לא נותנים לו להתאוורר קצת, וישר שופכים עליו מלית רטובה.

    לגבי הקמח, קשה יהיה לי לתת פידבק מבלי לדעת את אחוזי הגלוטן בקמח. כי קמח 00 רק אומר לי שמדובר בקמח מאוד מאוד מאוד דק. לי יש בבית קמח 00 עשיר בגלוטן (מכינה איתו פיצה ולפסטה), ובאותה מידה היה בחנות קמח 00 דל גלוטן, שעדיף להכנת עוגות ובצקים פריכים, שהיווצרות גלוטן פוגעת במרקמן. ההימור שלי הוא שבגלל שהקמח כל כך עדין (הוא כמו אבקת סוכר), הבעייה כאן הייתה הפוכה – לא עיבדת אותו מספיק! בחלק מהמתכונים שנתקלתי בהם בספרי אפייה מקצועיים, ההוראות אומרות להשתמש בקמח "רך" ולעבד אותו טיפה יותר כדי ליצור "structure", שזה קצת הפוך להוראות שצירפתי כאן במתכון. בפעם הבאה נסי לעבד את הבצק קצת יותר אחרי הוספת המים.

    אם לא בא לך לנסות את זה שוב, אני ממליצה בחום רב על הבצק שהומלץ כאן בתגובות – הבצק הפריך הרבוך של דייויד לייבוביץ, שעשה נפלאות לטארט הלימון שהכנתי לפני יומיים.

  36. רעיון לשדרוג היסטרי וקטלני, לא לאנשים עם לב חלש:
    במחבת להמיס קצת סוכר עד שנהיה קרמלי. להוסיף 2-3 בננות חתוכות לפרוסות ו"לטגן" אותן טיפה בקרמל, עד שהן הופכות…ובכן, מקורמלות :).
    לסדר על תחתית הבצק (לא צריך להיות יפה במיוחד, פשוט בשכבה אחת פרוסות פרוסות), ולצקת מעל את תערובת השוקולד (אפשר ורצוי לפזר כפית קינמון מעל הבננות לפני הוספת השוקולד).

    יוצא פשוט מחרפן, ואנשים לא מאמינים בכלל שזה לא הצריך כמעט עבודה.

  37. יצא מעולה!
    העוגה חוסלה עד שהגעתי למצלמה.

    הולכת להכין שידור חוזר.

  38. היי מאיה,
    אני קוראת אדוקה פה כבר חודשים ארוכים והכנתי כבר את כל המתכונים מהאתר ומהעיתון. לכן כלכך שמחתי לראות מתכון חדש שנראה כלכך טוב וטעים.
    לצערי כשהכנתי את המתכון הוא יצא פשוט לא טעים. (ואני לא מתכוונת לא טעים "אפשר לאכול בנימוס" אלא פשוט זרקתי את כל התבנית לפח!)
    גם הבצק וגם המילוי היו חסרי טעם. בהחלט יכול להיות שפישלתי קצת עם הכנת הבצק אבל במילוי אין כלכך איך לטעות ועדיין הוא יצא סתם דלוח.

    מאיה עונה: היי דנה. אני מצטערת שהשקעת חומרים ועבודה לחינם. כל הנסיינים של המתכון (והטועמים שלי) היללו אותו מאוד, ולכן הרשיתי לעצמי לפרסם אותו (אגב, אני מקווה שניסית אותו גם עם קצפת, כי בעיני הוא שוקולדי מידי בלעדיה). אני מניחה שאפשר לשדרג את המלית כך שטעמה יהיה עשיר יותר: להשתמש בשני חלמונים במקום ביצה, להוסיף מעט ליקר כלשהו או תמצית וניל, או להוסיף 30-40 גר' חמאה מומסת לתוך הבלילה. אני העדפתי לשמור את המלית קלה ופשוטה עם טעם שוקולד טהור. יכול להיות שיש אנשים שמעדיפים טעמים קצת יותר מורכבים. שוב סליחה, ומקווה שתמשיכי להנות מהמתכונים שלי בעתיד.

  39. היי מאיה! הכנתי את העוגה ליום ההולדתי ה-15 והוספתי כמה שידרוגים:
    -במלית שמתי 100 גרם שוקולד מריר רגיל ועוד 100 גרם שוקולד 85%(נכון זה כל כך מר שבא לבכות אבל זה מה שהיה בבית) והוספתי עוד סוכר כדי לאזן את המתיקות.
    -עשיתי ציפוי לטארט עם גנאש שוקולד ואז ציירתי עיגולים לבנים עם שוקולד לבן ומשכתי עם קיסם -יצא מדהים ומרשים!
    -הטארט הוא באמת הטארט הכי קל שאי פעם הכנתי והפטנט עם השקית כל כך טוב! בטח אפשר להשתמש בזה גם להכנת קיש.
    -אני חושבת שיש להוסיף לבצק של הטארט עוד סוכר כי בקושי היה לו טעם.

    תודה רבה!

    מאיה עונה: קודם כל, מזל טוב!!
    במתכון המקורי של בסיס הטארט (pate brisee של מרת'ה סטיוארט, שהיה בו הרבה יותר חמאה) הייתה כפית שלמה של מלח וכפית אחת של סוכר. באחת הפעמים שהכנתי את הטארט קיבלתי הערות מהטועמים שה"עוגה מלוחה" – שזה אף פעם לא משהו טוב (מי שמגיש קינוח מלוח עושה רושם כאילו הוא לא יודע מה הוא עושה!) אז צמצמתי מאוד את כמות המלח בבצק לקורט בלבד (גם במלית יש קצת מלח). אפשר להוסיף לו עוד קצת סוכר, אבל לדעתי הנייטרליות שלו היא מה שהופך אותו לכל כך מוצלח, הוא לא "גונב" את תשומת הלב מהמלית העשירה (הבצק הזה אכן עובד מעולה עם קישים, וגם עם טארט לימון).

  40. כן מרשמלו!
    MOON PIE!

  41. הכנתי כבר פעמיים רצוף, בפעם השנייה שכחתי בתנור לחצי שעה נוספת ובכל זאת יצא נפלא. גם המילוי שנשאר יצא מדהים אפוי בתוך קוקוטים ליד העוגה. מסוג העוגות שנכנס לתפריט הקבע… המון תודה.

  42. היי מאיה

    אני קוראת את הבלוג כבר זמן רב ונהנית מאוד לכלות את הזמן שבו אני אמורה ללמוד בלהביט בתמונות המדהימות ולהשוות למתכונים שאני רגילה להכין.
    אני לא נוטה להגיב, אבל הפעם הייתי חייבת לשבח אותך על השימוש בפונט המסורתי של האתר של מרת'ה בתמונה הנוגעת אליה. לא חמק מעיני!

    כל הכבוד,
    אלה

    מאיה עונה: זה הפונט הכי יפה בעולם, נכון?!

  43. היי מאיה

    קודם כל- בלוג נהדר.. אני רק מחכה שתעלי עוד מתכונים. ההסברים בפרטי פרטים עובדים מעולה.

    ושאלה- ניסיתי אתמול את הפאי. בהתחלה- שמתי חצי כוס מים בבצק, והוא יצא רטוב נורא (והלך לפח). אחר כך, בפחד- שמתי כנראה מעט מדי מים, ויצא יבש ומתפורר. יש לך איזו הצעה אחרת ממה שרשמת במתכון?
    ושאלה שנייה- את חושבת שאפשר לנסות להדביק את הבצק לתבנית בשיטה של הפאי דובדבנים, ואז לחסוך את שלב הרידוד המתפורר והמפחיד?… שם זה עבד מעולה.

    בכל מקרה- הפאי יצא טעים מאוד בסוף וכולם נראו מרוצים ביותר מכל ההמון שוקולד הזה.
    תודה! :)

    מאיה עונה: אלא אם כן לא יצא לך בצק, אלא שלולית, או בלילה, זה אמור להיות המרקם שלו. ברגע שמרדדים אותו הוא מסתדר. את יכולה להוסיף רק שליש כוס מים, לעבד ממש מעט, ואז למעוך דוגמית בצק בין הידיים. זה אמור להראות כמו בתמונה של בצק הקקאו אחרי שלב הוספת המים (חלק ואחיד לגמרי, לא מתפורר). אם זה לא, צריך עוד מים. בכל מקרה, כל טכניקה להכנת בצק פריך (גם זו שתיארתי בפוסט על הפאי דובדבנים) תעבוד כאן, ותשתמשי במה שנוח לך. את מוזמנת גם לבדוק את המתכון של דייויד לייבוביץ' לבצק פריך רבוך, שהוא עוד יותר פשוט להכנה (אני מכינה אותו בסיר על הגז, כמו בצק לפחזניות).

  44. מאיה, תודה רבה. יש לי שאלה לגבי הבצק: אני מכין בדיוק איך שאת אומרת ותמיד, אבל תמיד, באפיה הבצק מתכווץ והשוליים לא נשארים יפים כמו בצילום שלך. אני מקפיא, מחורר עם מזלג (קלות) ולא שם משקולת. בעבר שמתי משקולת ולא ראיתי הבדל. יש לך מושג מה הבעיה?
    תודה! :-)

  45. אתמול פגשתי בחורה מוזרה, שגם כמוני לא אוהבת שוקולד
    על כן, בגלל שאני לא המוזר היחיד, אני מרגיש בסדר לצאת כנגד המתכון הזה, כאחד שלא אוהב שוקולד
    אחכה בסבלנות למתכון עם פסטה! :)

    מאיה עונה: זה בסדר ניר, גם אני לא בנאדם של שוקולד. אבל כל העולם דווקא כן אוהב שוקולד, כך שמידי פעם צריך לרצות גם אותם :)

  46. בדיוק תהיתי לפני כמה ימים איך מכינים מרשמלו ואם אפשר בבית. אשמח מאוד אם יהיה פירוט בבלוג…

  47. שאלה לאחר כמה ימים של מחשבה, אחרי שהעוגה התפקששה:
    למה אי אפשר להכין את העוגה הזאת באותה צורה שמכינים את עוגת הגבינה (המעולה) שמופיעה פה באתר?
    כלומר, להכין את אותו בצק פריך של עוגת הגבינה לשפוך פנימה את מלית השוקולד ולאפות את שניהם ביחד?
    היה ניסיון כזה? שווה לנסות לדעתך?

  48. אלופת העולם.
    יש סיכוי שתגרמי לי לאפות משהו – למרות שאני מעדיף לבשל מאשר לשקול כל דבר כמו טכנאי.

    הבעיה היא שאני לא בטוח שיש לי מספיק מקום בפריזר לכל הדברים שאני אמור לדחוף לשם בזמן ההכנה…

    ובלי קשר – הצעה למשהו טכני בבלוג:
    אני בדרך כלל קורא את הפוסטים שלך ישר מהעמוד הראשי וכשאני מגיע לתחתית לוחץ על תגובות כדי לראות מה אומרת הקהילה שלך. הלחיצה מקפיצה אותי לעמוד הפוסט הספציפי, אבל לתחילתו – מה שמכריח אותי לגלול שוב דרך הפוסט – הבדרך כלל ארוך, וטוב שכך – שזה אתה קראתי. נראה לי שאם לחיצה על התגובות תקפיץ אותי ישר לתחילת התגובות זה יהיה נכון יותר מבחינת UI – אבל זו רק דעתי.

  49. מתכון מצויין !
    צנחו לי שולי הפאי למה?
    בגלל שימון התבנית ?

    מאיה עונה: כן. לא אמורים לשמן את התבנית. וגם לא אמרתי לשמן! אם צריך לעשות משהו אני תמיד אומרת :)

  50. מרשמלו הכינו פעם משורשי צמח שנקרא בעברית חוטמית והמצרים העתקים נהגו להכין משקה: היו סוחטים את שורשי הצמח שם נמצא כל הטוב אל דבש ואגוזים ומי שנהנה משתית המשקה הו כמובן המלכים. אח"כ כבר המרשמלו עבר גילגולים מגלגולים שונים והיום הוא כולו כימיקליים. אבל זה שלך הוא באמת שווה את העבודה

  51. היי מאיה!

    אמנם עוד לא ניסיתי את הטארט (לא מאוהבי השוקולד…)
    אבל ראיתי שהגבת כמה פעמים שהכנת טארט לימון – אולי תפרסמי גם אותו? :)
    חוץ מזה, בגלל שאני פשוט מאוהבת בכל המתכונים שלך ולא הייתה פעם הכנתי שהכנתי משהו שלא צלח – יש לך אולי מתכון טוב לבצק שמרים לעוגות? (עוגת שוקולד שמרים וכו'…)

    תודה!

  52. היי מאיה,

    אני קוראת את הבלוג שלך כבר קרוב לשנה וחצי ותמיד נהנית כשאני נכנסת ורואה מתכון חדש :)
    עד עכשיו לא הגבתי (אני לא משהו עם טכנולוגיה וזה הבלוג היחידי שאני מסתכלת עליו) אבל הפעם הייתי חייבת:
    לפני כמה ימים כשישבתי עם חברים (הייתי בבסיס), איכשהו הגענו לדבר על מרשמלו ועל זה שאנחנו בטוחים שזה לא מסוג הדברים שאפשר לעשות בבית. כמה שעות מאוחר יותר נכנסתי לבלוג לבדוק אם משהו התעדכן ןלתדהמתי ראיתי את המתכון הנהדר הזה שבדיוק מדבר גם הוא על מרשמלו!
    אז לשאלתך: בבקשה פוסט על מרשמלו! (אפילו כבר יש לי סירופ תירס)

  53. אחחחח פשוט למות מהצילומים שלך :)
    למות!

  54. היי מאיה,

    אני קורא אדוק שנהנה מאוד מהמתכונים שאת מציגה באתר (:

    תודה על הכל!

    ואני מצטרף לעדת המעריצים שקוראים לפרסם על מרשמלו (:

  55. שאלה כללית

    האם בבצק של פאי,שמכיל בתוכו הרבה חמאה, אמורים בכלל לשמן את התבנית?

  56. היי מאיה!
    קודם כל אני מעריצה את המתכונים שלך, בייחוד את האפייה (יש מצב שרשמתי את זה כבר באיזה תגובה), כי הם מקוריים יחסית לעוגות הרווחות בארץ וגם בגלל שאת כל כך מפרטת זה יוצא מעולה :)

    ועכשיו לפאי שוקולד.
    קומדיה של טעויות זו אני :)
    בגלל שכל כך חששתי לעבד יותר מדי את הבצק הפריך נראה לי שעיבדתי אותו פחות מדי.. הוא היה אבקתי כשלשתי אותו על השקית, ואחר כך כשהרמתי בשביל לשים על התבנית השיש התמלא בקמח.. בכל אופן זה באשמתי הסיפור הזה :) (גם הפוד פרוססור שיש לי הוא די קטן ובעצם מרסק כזה שמתחבר לקערה והיה לו קצת קשה עם כמות הבצק הזו, עם הטוויקס הולך לו יותר טוב).

    אבל המרשמלו.
    אכן הדבר הכי דביק שנתקלתי בו.
    ברור שיום אחר כך הסתובבתי וסיפרתי לכל מי שרצה לשמוע שהכנתי מרשמלו בבית לבד.
    מה שקרה זה שהכנתי אותו בסיר, וכל פעם שרציתי לשפוך חצי כפית לכוס מים קרים זה לא נשפך כגוש אלא כזרזיף חוטי (קשה לתאר) והיה לי קשה להבין באיזה שלב אני נמצאת.
    כשהחלטתי שכנראה זה מספיק וניסיתי לשפוך אותו למיקסר, הסתבר שהוא היה יותר מדי עשוי וכמה שברי סוכריות החלו להתעופף לי במטבח :) שלא לדבר על ידיות המיקסר שצופו בסוכר קשה (מזל שהשקעתי במיקסר איכותי יחסית שקצת קושי לא שורף לו את המנוע וגם בהמשך הוא בקושי התחמם).

    טוב. החזרתי לאש והוספתי שליש כוס מים קרים וכו'. כל שנייה בערך הפלתי חצי כפית חדשה לכוס מים קרים. הרגשתי שזה עובר כל כך מהר בין השלבים השונים שקיימים, שלמרות שלא הצלחתי בדיוק להפיל חצי כפית אלא לזרזף בערך את הנוזל נראה לי שהגעתי לשלב הרצוי ובאמת הוא התקצף יופי עם הג'לטין והפך אוורירי וכו'.
    אך אבוי! עברו 14 דקות והוספתי כפית תמצית וניל להקצפה.. לא יודעת, נראה היה לי שזה שובר את כל האווריריות של המרשמלו.. זה די הפיל אותו.

    למרות כל השטויות ברור שהוא היה טעים מאוד (יעידו הק"ג העודפים שנוספו לי מללקק את דפנות הקערה). אבל האמת, לא הכי השתלב עם הפאי. ז"א מבחינת חומרים הוא לא נצמד טוב לפאי אלא באכילה צ'יק צ'ק נפרד ממנו…

    ועכשיו לפואנטה – יש דרך ממש להפיל את החצי כפית סירופ לתוך כוס מים קרים?
    האם וניל ממוטט קציפות מרשמלו?
    כל זאת ועוד בפרק הבא?

    תודה מאיה!

  57. אפשר לשדרג את הפאי נורא בקלות- לפני ששופכים את המלית פנימה, לשים פרוסות לא דקות מדי של אגסים משומרים (כאלו שמגיעים בקופסת שימורים- כמו הלפתן). יוצא מעולה, ומזכיר קצת את העוגת שוקולד-אגסים האלוהית שהייתה פעם בפסטה מיה…

  58. קודם כל רוצה להחמיא לך על האתר המקסים והממכר!

    שנית, לגבי המתכון הספציפי הזה, הבצק יצא לי רך מידי וכלל לא פריך.
    יש לי נסיום באפייה, ועיבדתי ממש מעט ולא יתר על המידה.
    הניחוש היחיד שלי הוא שהאפייה של הבצק לבד לא היתה ארוכה מספיקלפני יציקת התוכן השוקולדי.
    מה את אומרת מאיה?

  59. קודם כל, שלא יובן לא נכון – סחתיין על ההשקעה, כל השבוע הסתובבתי עם חשק להכין את הטארט, והמתנתי בציפייה דרוכה לסופש כדי שסוף-כל-סוף זה יתאפשר.

    הערה אחת לי, והיא שהתזמון והתמחור קצת לא מדויקים. אמנם אני לא מיומן, יחסית אלייך זאת אומרת, אבל למרות שעשיתי בפוד פרוססור לקח הרבה יותר מדקה להכין את הבצק – ואם נוסיף לכך את העובדה שנתתי לבצק עוד להצטנן קצת במקפיא – זה היה יותר קרוב לעשר דקות.

    בעניין המחיר זה קצת פחות דרמטי, אבל בכל זאת אהיה קטנוני. 15 ש"ח זה בערך שתי חפיסות של שוקולד וקופסה אחת של שמנת מתוקה. תוסיפי לכך ביצה (1 ש"ח), קמח (1) וחמאה (3-4) וזה כבר יותר קרוב לעשרים (בהתחשב בעובדה שמחירי השוקולד והשמנת לא אחידים במרבית המקומות, זה יכול גם לצאת יותר, כמו שיצא לי).

    בכל מקרה, כדי לסיים עם טעם מתוק – הצלחת גם להפיג את החששות שהיו לי מהכנת בצק פריך (הצליח לי! פעם ראשונה לבד!) וגם להמתיק את הסופ"ש.

    תודה!
    איציק

    נ.ב.
    אני הוספתי בסיס של אגוזי פקאן בין שכבת השוקולד לקלתית. פשוט ערבבתי בקערה שלושה חופנים של אגוזים עם שתי כפות גדושות של המלית ופיזרתי אותם על הבסיס לפני שיצקתי את שאר המלית… יצא סופר טעים.

  60. קודם כל רציתי להגיד שהאתר פשוט מקסים וכיפי!

    יש לי שאלה קטנה: אפשר להשתמש גם במיקסר ידני עם ווי לישה במקום בפודפרוססור בשביל הבצק הפריך?

  61. היי מאיה, רציתי לשאול האם אפשר להכין את המלית של העוגה הזו על הבצק של טארט הגבינה-תותים-יין?
    במחשבה על להפוך את זה לקינוח לסדר פסח… :)

  62. מניסיון, לא כדאי
    להכין את הטארט לשבת
    ואז להניח אותו על מכסה המנוע ולחזור הביתה להביא משהו,
    בלי להגיד לבנזוג שהוא שם

    אלא אם כן אתם מ מ ש אוהבים את הנמלים והחתולים בחניה שלכם

  63. אהההההה!!!! טעייייייים!!!!!
    טעם עמוק ומשגע! הכנו את הטארט (קראנו לו פאי) בהשפעת גיסי חובב המתמטיקה לכבוד יום הפאי (3.14) והתוצאה המצולמת אצלך במייל.
    אנחנו שבעים ומאושרים…

  64. מעולה!
    האם אפשר לאמץ את המתכון לפסח ולהחליף את הקמח הרגיל בקמח מצה?

  65. היי, רק רציתי לספר שהכנתי את העוגה למסיבה לפני כמה ימים, והיא הייתה פשוט להיט המסיבה!!! מיליון מחמאות קיבלתי עליה, וזה אפילו ששכחתי להוסיף מלח, וגם כמות הבצק הייתה קטנה מדי, ומתוך חוסר זמן החלטתי שיאללה- נוותר על הבסיס היפה ונאפה את השוקולד על עיגול בצק וזהו :)
    תודה! בהחלט מתכון שאימצתי בחום.

  66. הי מאיה, אחרי שיטוטים אינסופיים בבלוג הנפלא מצאתי הזדמנות להשתמש באחד מהמתכונים ומה יותר מתאים מטארט שוקולד. (אני מחובבי הז'אנר המושבעים). אז הפעם לכבוד יום הולדתי פתרתי את הציבור והדעתי שהעוגה עלי. לצערי נחלתי אכזבה… חשבתי שזו תהיה הזדמנות פז להפריך את הפחדים מבצק פריך, אבל לצערי הוא יצא ספוגי, לא פריך בכלל ועם טעם משונה. חשבתי שעבדתי בחרדת קודש עם הוראות ההכנה, אבל לפי שאר התגובות אני מניחה שהבעיה טמונה בי ולא במתכון. אני מתכוונת לנסות היום את ריבועי הלימון, גם שם יש בצק פריך, אבל יש לך רעיון למה זה לא עבד?

  67. שלום,מאיה…
    אני בת 10 ואני נורא הואבת את האתר שלך, אני גיליתי אותו לפני בערך חודש כשאמא שלי הסתכלה על מתכון… זה כיף להסתכל באתר שלך ולראות מתכונים כאלה מ ד ה י מ י ם !…
    את כותבת בצורה כייפית ונעימה!

    תמשיכי לכתוב מתכונים טעימים!!!

    :)
    ביי!

    מאיה עונה: תודה ליאן! שמחה לשמוע שאת נהנית :)

  68. אהלן מאיה!
    אחרי שהכנתי פעם אחת את הטארט למשפחה הגרגרנית שלי, הם לא נתנו לי לחזור הביתה לפני שהכנתי עוד שניים (כל זה בשבוע וחצי של חופשת פסח)- במילים אחרות- הצלחה מסחררת!
    אני עדיין חייבת לך תמונות של הקנאלה המדהימים!
    את אלופה :)
    יסמין

  69. היי מאיה, אני מגניב שאלת מרשמלו בדלת האחורית-יש לי כמה חברים טבעוניים שלא אוכלים ג'לטין אבל מאוד אוהבים מרשמלו. יש משהו שאפשר להחיף איתו את הג'לטין?

    תודה.

    מאיה עונה: לפי דעתי אגר-אגר זה טבעוני. השימוש דומה לג'לטין, אבל לי אין כל כך ניסיון איתו. להשיג בחנויות טבע וחנויות מתמחות לאפייה.

  70. היי מאיה,
    כבר תקופה ארוכה אני נהנית לקרוא את הפוסטים שלך ומשתעשעת במחשבה שאולי יום אחד אני באמת אעמוד להכין אחד מהם..
    לבעלי יש יום הולדת בשבוע הבא וחשבתי להפתיע אותו עם הטארט, אבל קצת פאדיחה – אין לנו מיקרוגל..
    יש עוד דרך להכין את המלית? חשבתי אולי להניח את השוקולד עם מעט שמנת בקערה קטנה, ולהכניס אותה לתוך קערה גדולה עם מים רותחים.. זה יעבוד? אשמח לפיתרון(:

  71. הי מאיה,
    הבלוג שלך מהמם. אני קוראת את הפוסטים שלך כבר הרבה זמן ואין ספק שהם מעוררי השראה. לגבי הטארט- עכשיו הוא יוצא מהתנור. ואני סקרנית לדעת איך יגיבו החבר'ה לקינוח יום העצמאות שהכנתי להם.
    אז בנתיים- חג שמח!! ואני אעדכן בהמשך איך יצא..
    תודה,
    דנה

  72. הי. הבטחתי שאעדכן איך יצא. ובכן, יצא מושלם. כל הכבוד. החבר'ה טרפו. היה טעים, תודה!

  73. טוב אז.. מהכי קל ביקום זה הפך להכי בלאגן..
    אל תשאלי, ברגע שהוספתי את המים הקרים (כנראה שזה היה יותר מידי למרות ששמתי פחות מחצי כוס מים) כל הבצק הפך לעיסה דביקה ומטורפת שאפילו שקית משומנת היטב נדבקה אליה.. מה עשיתי לא נכון???
    שמתי את זה קצת במקפיא בכל זאת, אבל עדיין היה מאוד קשה לשטח אותה על התבנית בלי מריחה עם כף.. עכשיו הבצק בתנור, יותר מעשר דקות.. די מגיר נוזלים אני חושבת אבל זה רק לפי איך שהצצתי.. מה את אומרת- יש דרך להציל אותו..??

  74. אני מצטרפת לשני, יצאה גם לי עיסה נוראית ברגע שהוספתי את המים, ואז התחלתי לפקפק בעצמי עם הכמויות של הקמח (את בטוחה, מרבי שהוספת כוס וחצי ולא רק חצי?!) אז הוספתי כוס קמח, ויצאה לי קטסטרופה מזן אחר. לקחתי את החצי השני של החמאה וניסיתי מחדש עם יתר תשומת לב לקמח. לא. שוב בִּיצה. חזרתי ובדקתי שכל הכמויות ישנן ומדובר ב"פחות מחצי כוס" ולא "פחות מחצי כף". לא מצאתי מה הלך הפוך.
    ניסיתי את המרשמלו, אגב, וכמו כל שאר המתכונים שפירסמת- יצא מצויין ונהנתי מההכנה ומהמגניבות של המתכון.

  75. לאור התגובות הנלהבות לאתר שלך (אכן, האתר מושקע. המתכונים מגרים והתגובות נלהבות). החלטתי לנסות מתכון זה לארוע משפחתי. ואבוי! בהקפדה ובשקידה עשיתי את כל שלבי הטארט. התוצאה? טארט עם מלית נמוכה מאוד. הבצק שבתחתית- צר לי לכתוב זאת אבל יצא מזעזע, תפל, לא פריך ואפילו גועלי. האורחים פשוט גירדו את המלית (הטעימה!)והשאירו את קלתית הבצק בצלחת. סיפרתי לחברה בעבודה והיא טענה ששמעה שמתכון זה אכן בעייתי. מה הסיבה? אולי כדאי לבדוק שוב את המרכיבים הכתובים מעלה?

  76. יש מצב לוותר על הביצה ו/או להחליף אותה במשהו אחר ? (מטעמי אלרגיה) ובכלל הייתי שמח עם בכל המתכונים שלך תצייני כבר בתחילת המתכון את האלרגניים הקיימים (והתחליפים אליהם)

    מאיה עונה: היי עידו. באופן כללי אתה צודק. הבעייה היא שאני לא יכולה TO ACCOMODATE את כל הצרכים בעולם בכל פוסט, כי זה יהפוך את התהליך הארוך (וכרגע, עדיין כיפי ותחביבי עבורי) למייגע מידי. יש גם את שומרי הכשרות, הצמחוניים, הטבעוניים, ואלה שלא אוהבים את הצבע ירוק. אם יש לך שאלה לגבי איזשהו מתכון אתה מוזמן לשאול ואני אענה לך מהר ובשמחה לגבי תחליפים אפשריים.

    ולענייננו – יש לבעייה שלך פתרון קל מאוד. פשוט להשמיט את הביצה מקרם השוקולד, ולא לאפות אותו בכלל! למזוג את הגנאש המבריק והטעים ישירות לבסיס הטארט האפוי, ולשלוח לצינון במקרר. אם לא אופים את העניין, זה מרחיב את עולם האפשרויות לשדרוגים וגיוונים – אפשר לפזר פטל (טרי או מופשר במסננת ומסונן היטב) על הגנאש מלמעלה לפני או אחרי הצינון (לפני הוא קצת ישקע בשוקולד, שזה יפה לדעתי), אפשר לפזר פיסטוקים קצוצים או אגוזי לוז (ואם כך, אפשר להוסיף כף גדושה של נוטלה לגנאש כשהוא עדיין חמים). ועוד ועוד ועוד!

  77. אולי ניסית – האם אפשר להכין את הבצק יומיים לפני, שיחכה במצבו המיד-פירורי (כשהוא בכלי אטום) במקרר?

    הכנתי את הפאי כבר כמה פעמים, והוא תענוג. אפילו קניתי רק בשבילו תבנית מתפרקת…

    מאיה עונה: בוודאי! הבצק הלא אפוי יכול להמתין במקרר אפילו שלושה ימים, ואולי ארבעה (רק להריח אותו ולוודא שאין לו ריח מוזר לפני האפייה).

  78. למי שרצה עוגת שוקולד עם ארל גריי: את השמנת של המילוי? זו שמחממים בה את השוקולד במיקרו? אז אמנם צריך ללכלך עוד סיר אבל אפשר להרתיח את השמנת על סיר קטן, עם איזה שניים-שלושה תיונים של ארל גריי, (לערבב מדי פעם, היא תקבל גוון של קפה), להוציא את התיונים (אחרת נהיה מר! לא לקרר עם התיונים!), לקרר ולהמשיך במתכון כרגיל.

  79. […] אז המתכון המקורי (והמקסים) נמצא כאן. […]

  80. האם יש לך מתכון לבסיס נטול גלוטן?

  81. הכנתי את הטארט, הבצק מצויין והמלית…פצצה!!! יצא מקצועי ביותר. חששתי ממלית אפויה, שאולי תאבד את המרקם של הגאנש, אבל בגלל שאין קמח כלל יצאה במרקם מושלם! רך ושוקולדי (מי שטעם השמיע את המצמוצים האלה שכיף לשמוע)
    הוספתי לפני המלית שכבה של פקאנים ובוטנים (ללא הקליפה המלוחה) שריסקתי, שובר קצת את המתיקות של השוקולד…האצבעות לוקקו ולא נשאר פירור.

  82. הי מאיה,
    שאלה קצת מוזרה – אני רוצה להכין את הפאי והקהל בחלקו שומר כשרות. האם לדעתך אצליח לעשות את הפאי בתנית אלומיניום חד פעמית???
    תודה!

  83. הי מאיה רציתי לשאול מה הכמויות לטארט אישי…
    תודה :)

    מאיה עונה: לא כל כך הבנתי את השאלה. את רוצה להכין כמות קטנה שמתאימה בדיוק לטארט אישי?? אם כן, הייתי מכינה חמישית כמות, אם זה מסתדר לך איכשהו…

  84. מאיה היקרה !
    אני חולת צליאק ואני מנסה כל מתכון מתוק בעולם עם הקמחים שלנו :)
    אני חייבת לציין, שזה אחד המתכונים המוצלחים ביותר שעשיתי עם ההמרה לקמחים שלי!
    אני נהנית מאווווד מהמתכונים שלך וחייבת להמליץ להתחיל לפרסם פוסטים ללא גלוטן :)

    מאיה עונה: היי ירדן, תודה על הפידבק! אני סקרנית מאוד לשמוע באילו קמחים השתמשת במתכון בהצלחה…

  85. אם אני הכנתי את הטארט יום קודם , לשמור אותו במקרר או בחוץ ?

    מאיה עונה: במקרר. הוא גם טעים כשהוא קר…

  86. המתכון נקרא מעולה. חשבתי להכין אותו לפסח עם הבסיס טארט של העוגת גבינה ותותים. האם את ממליצה? כדאי אולי להוסיף קקאו לבסיס או שזה לא ישתלב טוב?

    מאיה עונה: יעבוד מצויין. לא בדקתי את הבצק עם הרכבי קקאו, אבל אני מניחה שתוספת של כף אחת לא תחרב את המתכון לגמרי.

  87. מה דעתך על להפוך את הפאי לשוקולד מנטה. עם תיון של חליטת מנטה בשמנת? נשמע לך טעים?

    מאיה עונה: חבל להשתמש בתיון, שימי חופן נדיב של עלי מנטה טריים וחממי אותם עם השמנת (לא לשכוח לסנן אותם החוצה).

  88. מדהים! מתכון למרשמלו נשמע כמו רעיון ממש מעניין!

  89. שאלה קטנה, אני כרגע בתהליכים של הכנת המתכון, הבעיה ששמתי חצי כוס מים קרים עם קרח כמו שאמרת, אבל לא שמתי את זה במדורג מה שקרה זה בצק אחיד שאי אפשר לרדד אותו בכלל אלא רק לשטח אותו עם הידיים, האם כדי להכין בצק חדש או שהוא יהיה סביר למתכון ?

    הקפאה של כ-30 עד 60 דקות תפתור את הבעייה. חבל להשליך את הבצק, הוא אמור לצאת בסדר גמור אחרי האפייה. המים גם ככה מתאדים באפייה, כל החוכמה היא להמנע מעיבוד יתר. מים בכמות גדולה מידי לא אמורים לחרב לגמרי את המתכון, הם רק הופכים את הבצק לרגיש יותר לעיבוד יתר (לישה והתעסקות בידיים).

  90. מאיה שלום,
    הבלוג שלך מאוד מרשים ואני נהנת לשוטט בו.
    לגבי המתכון הזה, אני לצערי מסכימה עם התגובה של דנה.
    ניסיתי את המתכון והוא לא מוצלח לפי דעתי. הבצק עבד טוב, המילוי גם כן – פשוט התוצאה לא היתה טעימה במיוחד. אכלנו קצת בערב ואחרי זה הצטערנו על כך. עוד קצת בבוקר, בתוספת קצפת ושברי בוטנים (שיפר את הטעם אבל לא מספיק) וגם כן הצטערנו שאכלנו. בסוף חצי מהעוגה נזרקה לפח – ואני לא מאלו שזורקים אוכל.
    בטוחה שאמצא באתר המושקע והמרשים שלך מתכון אחר שימצא חן בעיני.
    אגב – טריק השקית ניילון נוסה ואומץ, עבר יותר טוב מנייר אפייה. תודה!

  91. כל הכבוד על ההשקעה. עקבתי אחרי ההוראות ויצא טעים מאוד.
    ניסיתי להכין את הכמות לתבנית 26 כפי שציינת ויצא לי בצק בגודל של תבנית פיצה משפחתית גדולה. בסוף יצאו 2 עוגות (עם תוספת חומרים למלית).

  92. הי מאיה

    נראה מדהים וגם לא מסובך מדי!
    אני רוצה להוסיף קצת וויסקי למלית, מה דעתך? האם זה יתאים ומה הכמות שכדאי לשים?

    תודה

  93. לא הבנתי משהו..
    אם מכינים את הבצק ביד, לא אמורים להוסיף את הכף קקאו?
    ואם לא מוסיפים אותה, צריך להוסיף כף קמח במקום?
    ואם בכל זאת רוצים שהבצק ייצא חום מה עושים?

    מאיה עונה: טעות שלי, מוסיפים את הכף קקאו גם ידנית.

  94. שישי שלום!
    אז ככה, אני הכנתי את עוגת הגבינה עם בצק העוגיות ועכשיו אני רוצה להכין את טארט השוקולד, אך מפאת חוסר בשני תנורים יש לי את התנור עם הגבינה על 160 מעלות, עד כמה נורא זה יהיה לעשות את בסיס הטארט על 160 וקצת יותר זמן??

    שאלה נוספת לגביי השוקולד והשמנת, ניתן לעשות זאת גם על הגז אם אין מיקרו נכון?
    אני יודעת שזה נראה כאילו אלו שאלות שהייתי יכולה לענות עליהן בעצמי אך אני אוהבת לעשות בדיוק כמו שכתוב כי אם עושים בערך גם הטעם יוצא בערך לא? :)

  95. שאלה מהירה- בדיוק באתי להתחיל את העוגה וגיליתי שתבנית הטארט שלי היא בקוטר 20 ולא 24.

    תוכלי בבקשה רבה לכתוב את הכמויות שצריך?…

    תודה!! ואתר פנטסטי כמובן :)

  96. היי מאיה

    רציתי לדעת אם לדעתך אפשר להכין את הטארט הזה עם ה"בצק פריך שישנה את חייכם" :) הוא באמת שינה לי את החיים ולא בא לי לחזור אחורה…
    אם לא, אני רוצה להכין את הבצק בגירסא הבהירה, בלי קקאו. לשים פשוט עוד קמח? אם כן, כמה?

    תודה!

  97. […] מרדד ומכין בצק פריך בכל מיני דרכים שונות ומשונות, וכשמאיה מבצק אלים הראתה את הדרך החוראנית שלה (המילים שלה, לא שלי!) הייתי סקפטי, אבל אני חייב להודות […]

  98. היי מאיה
    אין ספק האתר מדהים ומופלא ופשוט כייפי…

    בכל מקרה – :)
    מה שקרה לי עם הבצק היה דיי מצער – הוא היה סוג של מושלם – לפני – שהוספתי את המים, נעים לעבודה ונראה כי אפשר היה לרדד אותו…אבל אז הוספתי רבע כוס מים והוא פשוט הפך לדביקי –
    יש לך רעיון?
    כרגע הוא בפריזר..יש לו סיכוי??!?
    מה לעשות???
    תודה רבה מראש!!!

    מאיה עונה: אם הוא בפריזר, יש לו סיכוי. רדדי אותו על שקית ניילון כרגיל, ואם הוא הופך לדביק, פדרי במעט קמח, או דחפי לפריזר ל-10 דקות כל פעם. בהצלחה! אני בטוחה שיצא מעולה.

  99. מאיה זה מתכון מנצח שאפו… לכל השאר אל תחששו להוסיף טעמים בסגנון ליקרים , פלפל שחור, וכל מה שעולה בדעתכם העיקר לכבד את המתכון ולהיות מספיק רגישים למסה שלכם. תודה למאיה

  100. לא הבנתי למה אסור להגיע למצב שהבצק כמעט אחיד? הרי זה בסופו של דבר מה שקורה שאת מרדדת אותו בעזרת השקית…

    מאיה עונה: עיבוד יתר של הבצק מביא להיווצרות גלוטן, שהורס את מרקם הבצק באפייה. אי אפשר להמנע מ"עיבוד" נוסף כשמרדדים את הבצק. אז אם גם תהפוך אותו לכדור במהלך ההכנה, וגם תשטח אותו ותרדד אותו, הבצק יצא קשה באפייה וייהרס. ולכן צריך מינימום עיבוד כדי להביא אותו למרקם של בצק אחרי הרידוד. ולכן אסור להגיע למצב של כדור.

  101. מאיה! תודה על המתכון יצאה עוגה משגעת ועוד בנסיון הראשון!
    יצרתי פאטנט קטן בהשראתך והוא גנאש מרשמלו, במקום להסתבך עם התהלין ושמן התירס קונים מרשמלו וממסים בשמנת במיקרו (אפשר בטח גם כל נוזל אחר).

    תוצאות תוכלו לראות כאן:

    http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2284220389878.133978.1379915028&type=1#!/photo.php?fbid=2508536597643&set=a.2284220389878.133978.1379915028&type=1&theater

    בתאבון!

  102. מאיה את מדהימה!

    נתחיל בעובדה שפשוט תענוג לקרוא את מה שאת כותבת, כ"כ שנון ויפה:-) ונמשיך לעובדה שהבלוג שלך פשוט הפך לתחביב שלי. כל פעם שאני קצת משועממת או מצוברחת, הבלוג שלך מרים לי את המצברוח, שלא לדבר על התוצר הסופי של מה שקורה שאני מדוכדכת- אני פשוט מכינה מתכונים.
    את נהדרת, תודה.

  103. הכנתי את העוגה ויצא ממש טעים!!
    רציתי לשאול עם אפשר להחליף את השוקולד המריר בשוקולד חלב?

  104. היי מאיה המלכה,
    יש לי שאלה של נודניקית – אני סאקרית רצינית של הבצק הפריך מהקיש – יש לדעתך מניעה להכין את הבצק לטארט כמו את הבצק לקיש? על האש, בסיר, במינימום ערבוב?

    מאיה עונה: ג'וין דה קלאב, סיסטה! הבצק הזה עובד מעולה גם למליות מתוקות. את יכולה להוסיף לו כפית סוכר, אבל ממש לא חובה.

  105. המתכון נשמע מדהים ואני מתה להכין אותו אבל…
    אני סטודנטית ובמעונות יש לי טוסטר אובן במקום תנור אז כמה זמן צריך לאפות בטוסטר אובן?

    מאיה עונה: אותו זמן אפייה בטוסטר אובן. אני ממליצה לאפות על 20 מעלות פחות כי הטוסטר אובן נוטה להיות קצת יותר חם מתנור רגיל, כי האוכל מאוד קרוב לגוף החימום. אל דאגה – כמה מהארוחות הכי טובות שלי בושלו בטוסטר אובן!

  106. הי מאיה,

    קודם כל תודה, מתכונים מדהימים!

    שאלה קטנה – הכנתי את הטארט פעמיים, הוא קיבל מלא מחמאות אבל אני יודעת שבשתיהן קצת פישלתי עם הבצק – בראשונה הוא יצא רך מדי ובשניה יציקתי מדי.. הבעיה היא שהתבנית שלי היא של 30 ס"מ ואני לא מצליחה לחשב את הכמויות המדוייקות. עזרה?

    מאיה עונה: 30 ס"מ זו תבנית ממש גדולה. הייתי מכפילה כמויות לבצק.

  107. אני רוצה פוסט על מרשמלו! אני אני :)

  108. איזה באסה!! ממש ציפיתי ויצא לי ממש ממש גרוע :-(
    הבצק יצא כמו בצק עלים ולא כמו בצק פריך :-(

  109. את פשוט גדולה!!!
    מעניקה מתכונים בנדיבות ובאהבה
    אני קוראת, צוחקת המון בדרך, מכינה והכל מצליח.
    כל הכבוד לך, והמון תודה

  110. נראה טוב!

    רציתי לשאול אם נראה לך שהמילוי שעשית יכול להתאים כמילוי לאוזני המן, או שזה יהיה נוזלי מדי.
    ואם נוזלי, האם יש לך פתרון? אולי פחות שמנת מתוקה?

    אני לא מצליחה למצוא שום מילוי נורמלי לאוזני המן חוץ מהתשובה השגרתית "נוטלה או תמרמלית". לא שנוטלה זה רע, אבל בכל זאת..

    תודה!

    מאיה עונה: המלית הזו תעבוד, כל עוד "תרסני" אותה עם פירורי לחם או ביסקוויטים מרוסקים או שקדים טחונים. אחרת היא תבעבע ותעלה על גדותיה. בעניין כמויות, הייתי מוסיפה 3-4 כפות חומר יבש על כל כוס של מלית מוכנה.

  111. היי מאיה,
    אם אני רוצה לאפות את הטארט (אותה כמות חומרים) בתבניות קטנות, כלומר טארטלטים. איך אוכל לדעת כמה זמן לאפות (בניגוד לתבנית אחת גדולה) ? אני מניחה שזמן האפייה יתקצר אבל בכל זאת נראה לי בעיתי קצת. מה דעתך?
    תודה..

    מאיה עונה: תתחילי לבדוק אחרי רבע שעה אפייה. אפי עד להופעת הסממנים – כשמטלטלים את הטארט הוא רוטט קלות במרכזו.

  112. היי מאיה,

    עכשו פסח ואני מתכוונת להכין את הטארט עם פרורי עוגיות כשרים לפסח.
    מה דעתך? ילך? אם כן – נראה לך ש-150 גרם פרורי עוגיות הם החלופה לקמח שבמתכון?
    הכנתי כבר מספר מתכונים שלך, אני אוהבת לעיין בבלוג, סתם להנאתי כי הוא כזה נעים לעין ומשכיל ופשוט (! ). עוד לא נתקלתי בחיי (והם לא קצרים בכלל) בגישה נינוחה ומקסימה כמו שלך.
    אוהבת מאד, מצפה למענה.

    תודה על כולך.

    מאיה עונה: יש סיכוי. קשה לי לתת כמויות אבל. עדיף שתיעזרי במתכון טארט הגבינה, כי הבצק שם כשל"פ. אבל את יכולה להחליף שם את קמח המצה עם פירורי עוגיות יין.

  113. היי,
    הכנתי עם ציפוי המרשמלו (ושידרוגי המלית- חמאה+ ת.וניל) ובאמת היה מעולה (אנשים אמרו לי שזו העוגה/ פאי הכי טעים שהם אכלו בחייהם!)- אז תודה!!! :)
    שאלה: כשפורסים את הפאי (לאחר קירור) שכבת המרשמלו נפרדת מהפאי- יש לך רעיון איך כדאי לי "להדביק" אותה לשם? אולי גנאש (מחמאה או משמנת)?
    תודה, תודה, תודה! :)

    מאיה עונה: נראה לי שהדרך הכי יעילה היא לזלף את המרשמלו כשהטארט עדיין חם מהתנור.

  114. היי מאיה,
    אמנם כבר עבר פסח, אך הטעם של פאי השוקולד עדיין בפה…
    פוררתי עד-דק עוגיות יין של פסח ושאר המרכיבים כמו במתכון שלך. אולם לא רידדתי את העיסה אלא דחפתי בעזרת תחתית של ספל עד ששקעה היטב בפיתולי התבנית. אפיתי על פי הוראותייך. משפחתי לא שכחה לי את טעמה של מלית השוקולד המדהימה שלך. תודה לך על שנחלצת לעזרתי מיד באותו היום. תודה לך שאת משתפת בכזה רוחב – לב ונועם.

  115. שאמרתם את זה :את הבצק אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך כ-11 עד 13 דקות, או עד שהוא מזהיב מעט. הבצק נוטה להתנפח ולהתכווץ במהלך האפייה, ואני ממליצה למנוע זאת על ידי שתי דרכים: א. בזמן שהתנור מתחמם (לרוב התנורים לוקח בין 10 ל-20 דקות להגיע לטמפ' הדרושה, ואז נורת החימום נכבית והתנור חם ומוכן) לתקוע את התבנית עם הבצק בפריזר.
    אז לאיזה תבנית התכוונתם שלתקוע אותה בפריזר ?

  116. אפשר במקום שעועית להשתמש במטבעות כמשקולת. זה מפזר את החום בצורה מאוד יעילה !

  117. יש לי רק תבנית בקוטר 28, יש סיכוי שאפשר להגדיל מעט את הכמות ועדיין יצא טוב? אם כן, תוכלי לעזור לי בנושא? בבקשה…

    מאיה עונה: עם קצת מיומנות, אפשר למתוח את כמות הבצק הנתונה גם לתבנית 28. מקסימום אם אתה מגלה שאין מספיק, תכין צ'יק צ'ק עוד קצת בצק. אם אתה לחוץ, תכין כמות וחצי של הבצק מראש. לגבי המלית, לדעתי תצטרך להכפיל כמויות.

  118. שלום מאיה,תודה רבה רבה.רציתי להודות לך במתכון בחזרה:)
    זה מתכון מעולה לבצק פריך קל ומעולה שתמיד מצליח(אפילו לי)
    המתכון מתוך ספר זיכרון לרחל ששון("הבשלנית")
    חצי קילו קמח לבן
    200 גר' מרגרינה (אני שמה 100גר' חמאה וחצי כוס שמן)
    שקית אבקת אפיה
    רבע כוס שמן
    כוס מים
    כפית מלח
    לבצק מתוק-כוס וחצי סוכר ותמצית וניל
    לערבב הכל וללוש היטב.לאשפז במקרר לשעה וזהו-מוכן לעבודה,זה בצק מעולה לפאי,לבורקיטס…כל מה שצריך בצק פריך…נמס בפה.

  119. הכנתי את הפאי, המילוי באמת ממש טעים, והבצק נפילה לדעתי. הכנתי פעמיים (!) את הבצק כי בפעם הראשונה הנחתי שעשיתי איזו טעות, אבל אחרי שגם בפעם השנייה הוא יצא לא משהו, הבנתי שאולי זה לא אני (ובכלל אני אופה לא מעט, ככה שסביר שזה לא טעויות של מתחילים).
    ייתכן גם שמדובר על הבדלי טעם בין אנשים, אבל בעיניי זה לא מצא חן בכלל. אגב, גם אנשים שאכלו את הקינוח דילגו על הבצק הפריך של הפאי הזה והשאירו אותו בצלחת. ככה שזה לא רק אני.
    בקיצור, מתכוונת לחזור על הפאי, אבל עם מתכון שונה של בצק.

  120. ניסיתי להכין רק את המרשמלו וזה לא התייצב. יש לך מושג מה קרה?

    מאיה עונה: הכי סביר שסירופ הסוכר שלך לא היה מספיק חם…

  121. היי מאיה, אני בת 12, מבשלת הרבה, ובעיקר אופה..
    המתכון נראה מדהים אבל אני חוששת מהבצק הפריך…
    ומה עוד אפשר ללשים בתור משקולת אם אני לא רוצה לבזבז קטניות?
    ולגבי הבצק, אני עושה ביד, אפשר לא להוסיף קקאו?
    אשמח לתשובה מהירה כי אני חייבת להתחיל את הבצק.
    תוודה על הכל

    מאיה עונה: סורי על העיכוב בתשובה. את יכולה להשתמש בערימה של כל דבר קטן ממתכת. החל ממטבעות ועד ברגים, לצורך העניין. רק חשוב לוודא שהבצק מוגן היטב על ידי נייר האפייה. אפשר לא להוסיף קקאו לבצק, אין בעייה.

  122. היי מאיה, אני ממש ממש אוהבת את הבלוג. ניסיתי כמעט את כל המתכונים וחלקם פייבוריטים אצלנו בבית. את פאי השוקולד אימצתי רק לאחרונה והוא מוצלח ביותר. רציתי לשאול אם ניסית להכין אותו עם ציפוי של גנאש שוקולד ?

    מאיה עונה: לא ניסיתי, כי אני לא בנאדם של שוקולד וזה כנראה היה יוצא שוקולדי מידי בשבילי. אבל זה רעיון לא רע. אם הייתי עושה את זה הייתי לוקחת את זה צעד אחד קדימה ומפזרת מלמעלה טיפונת מלח גס (!!!!). אני מתה על שילוב של מלח עם שוקולד, או מלח במתוקים בכלל.

  123. מאחר שזה הפך להיות המאפה הקבוע שלי, התחלתי לעשות כמה נסיונות והתוצאה כדלקמן:
    1. בגלל שהבצק נטול טעם, הוספתי נוסף לסוכר, שקית אחת של סוכר וניל. שידרג לאללה!
    2. יצא לי באחת הפעמים בלילה סמיכה מדי, אז הוספתי טיפה חלב, גם הגיב טוב.

    בכללי- הטיפים עם המשקולת והשקית מדהימים וגורמים לי להרגיש כמו שפית! (:

  124. עוד רעיון לשדרוג- שילבתי את המתכון הזה עם המתכון של הפונדנט ריבת חלב ויצא מעולה. פשוט אפיתי את הבצק והשוקולד חצי מהזמן לבד, ואז הוספתי את ריבת החלב. השתמשתי בשוקולד עם 70% קקאו והניגוד עם המתיקות של ריבת החלב היה פשוט הורס.
    תודה על המתכונים!

  125. הבצק נורא נדבק לשקית וכשניסיתי להוציא הוא נקרע ונהיים בו חורים. אוף.
    שמתי אותו עכשיו שוב בפריזר לכמה דקות אבל נראה לי שזה אבוד ואני מבואסת כי זה נראה ממש טעים :( עצות??

    מאיה עונה: ממש לא בעייה אם יש לו חורים. תמיד יש בצק ספייר בקצוות ואפשר לעשות "טלאים" ולסגור את החורים ולהדביק. אם הבצק דביק ולא נפרד – עוד זמן בפריזר ובסוף הוא ייפרד כמו גיבור.

  126. שאלה לגבי המרשמלו.
    אני מאותגרת מטבח, אבל, עדיין רוצה ציפוי מרשמלו.
    אם אמרח שכבה עליונה של ממרח מרשמלו מוכן (פלאף), הוא יקבל מרקם מתאים?
    יהיה רך מדי? מתוק מדי?

    מאיה עונה: לא רואה בזה בעייה. צנני היטב לפני שאת מנסה לפרוס.

  127. מאיה שלום,

    יש לי שאלה – ראיתי בכל מיני מקומות שכשעושים טארטים לפעמים כדי שלא יתנפחו גם מחוררים אותם במזלג, למה פה לא הצעת את השיטה הזו ?

    תודה
    רן

    מאיה עונה: עם אפייה עיוורת אין צורך בחירור הבצק כי המשקל מונע ממנו להתנפח.

  128. היי מאיה, אם אני משתמשת במרשמלו לציפוי, האם אפשר לשרוף עם ברנר כמו מרנג? תודה

    מאיה עונה: כן!!!!! יאמי!

  129. הבעיה העיקרית עם הטארט הזה היא שהוא לא שורד יותר מיומיים בבית!

  130. היי מאיה,
    בא לי להכין את זה, אבל לא חלבי (רגישות לחלב).
    עם הבצק אני אסתדר (נשבעת שבלי מרגרינה), אבל לגבי השמנת – אין שמנת שהיא לא חלבית/דלת לקטוז.. יש מצב לשימוש בחלב במקום?

    תודה!

    מאיה עונה: היה לי בעבר ניסיון חיובי עם שמנת סויה של אלפרו. לדעתי היא תעבוד כאן. ממש ממש לא ממליצה להשתמש בחלב במקום.

  131. היי מאיה,
    נראה לך שזה יעבוד עם שוקולד לבן במקום מריר?
    מלא תודה!

  132. שלום!

    הכנתי את הטארט, ויצא מדהים! אימצתי לגמרי.
    שאלה: האם ניתן להשתמש עם הבצק הנ"ל לקישים? ואם כן, אפיית פשטידה היא ארוכה הרבה יותר, איך עליי להתנהג במקרה כזה בבצק?

    תודה!:)

    מאיה עונה: בקישים לפעמים אפשר לוותר על האפייה הראשונית. לא מספיק בדקתי את ההבדל בין המקרים כדי לדווח… בקיש כמובן צריך לוותר על הקקאו.

  133. היי,
    נשמע מעולה.
    בהמשך לשאלה הקודמת…. האם ניתן להשתמש בבצק הקיש המודולרי שפרסמת עם שינויים המתאימים לעוגה?

    מאיה עונה: בהמשך לתשובה הקודמת, כן.

  134. היי!!!
    טוב את הטארט כבר הכנתי פעם אחת והוא היה הצלחה מסחררת!
    עכשיו אני רוצה לנסות את ציפוי המרשמלו (בהצלחה לי :-)) שאלתי היחידה היא, איך שומרים את הפאי עם ציפוי המרשמלו? ניתן לשמור בקירור ללילה? ואם אני רוצה להשחים אותו עם ברנר?
    תודה,
    שבת שלום!

    מאיה עונה: ציפוי המרשמלו לא מצריך קירור. אפשר להשחים אותו כהוגן עם ברנר, אחלה רעיון.

  135. היי מאיה!

    תודה רבה על המתכון!
    לצערי הביצוע היה לא כל כך טוב… הבצק בתחתית הפאי יצא רטוב מאוד לאחר האפיה, ממש לא בצק פריך. אחרי שהייה במקרר, זה נהפך למשהו צמיגי יותר, אבל גם רחוק מלהיות בצק פריך.
    אני מודה שזו הפעם הראשונה מזה שנים שרידדתי בצק, אז כנראה שהאשמה היא עליי. גם נתתי לבצק 10 דקות לפני שהוספתי את השוקולד, אולי היה צריך הרבה יותר.
    בכל אופן, היה שווה לנסות ואולי בעתיד אחזור לנסות שוב מתכונים עם בצק פריך :)
    אגב, התערובת שוקולד היתה פשוטה וטעימה, אנחנו אהבנו!
    תודה רבה!
    קרן.

  136. הי! ניסיתי להכין את הבצק שלוש (!) פעמים ונשבעת שהיה לו טעם של פיתה. המלית מעלפת, נאכלה בכפית הישר מהקערה. מה יכול להיות שעשיתי לא נכון עם הבצק? או שפשוט אמור להיות לו טעם כזה פיתה-אי?

  137. הי מאיה. אז קודם כל תודה, את נהדרת.
    אני צריכה תגובה מהירה !!! (פליז)

    הכנתי את הטארט היום, בתבנית 26. הבצק הספיק..
    אבל כנראה שהתבנית גם היתה גבוהה מדי, אבל המלית לא מגיעה אפילו לחצי גובה.. וזה קצת מביך.. (הכנתי ליום הולדת בעבודה)
    אני לא אוהבת מרשמלו, אבל אני ממש רוצה לעשות שכבה נוספת על המלית שתמלא את התבנית והבצק. יו נואו.. שלא יראה כמו פדיחה.. גם המראה חשוב!
    יש לך רעיון איך למלא את החצי הריק בתבנית???
    חשבתי על משהו עם גבינה, אבל אני לא יודעת מה יקרה אם אאפה את הכל שוב.. לא נראה לי כמו רעיון טוב.
    וקצפת אני גם ממש לא אוהבת..
    בכל מקרה, מקווה שיצא טעים, אטעם רק בזמן אמת :)
    בבקשב תפציצי ברעיון מציל!!!

    מאיה עונה: יש המון דברים שאפשר לעשות. הקל ביותר ביניהם זה פשוט להקציף קצפת מ-2 שקיות שמנת מתוקה, לתבל אותה בוניל וליקר טוב (כפית וניל וכף ליקר קפה / אייריש קרים / משהו שהולך עם שוקולד), ולערום אותה בצורה דקורטיבית מלמעלה (אפשר לפדר קקאו סמוך למועד ההגשה כדי שלא ייספג). את יכולה להכין גם קרם פודינג (1 פודינג וניל או שוקולד + 1 שמנת מתוקה + 1 כוס חלב), וגם מרנג – להקציף 3 חלבונים עם חצי כוס סוכר לקצף יציב, למרוח מלמעלה, ולהשחים בתנור חם על 180 מעלות כ-2 דקות.

  138. תודה רבה, מאיה!
    הניסוי לא ככ צלח כי האפיה של המרנג פירקה לי את המלית וכל השמן התפרק ממנה והטארט יצא שוחה… אבל איכשהו זה עדיין היה טעים. הבצק לא… אנסה שוב עם המתכון של הבצק בסיר… תודה

  139. הי הכנתי ונהנתי בסך הכל.
    הבצק לא הכי מוצלח אומנם קל להכין אך יש בצקים טעימים יותר
    המילוי הורס וטעים.
    הכנתי את ציפוי המרשמלו לפי ההוראות לאחר גמר ההכנה טעמנו והתעלפנו התאפקנו לא לאכול הכל כי צריך לשים על הפאי…
    אך לאחר ששמתי על העוגה והשארתי לפי ההוראות 3 שעות ליצוב הטעם היה לא משהו וקצת צמיגי..
    יום למחרת הייתה הברקה חיממתי מעט והיה טוב אך עדיין לא מעולה כמו לאחר שגמרנו להכין.
    איפה טעיתי?

    מאיה עונה: לא טעית, מרשמלו הוא צמיגי… יכול להיות שהמרקם שאת מחפשת יותר דומה למרנג איטלקי (חפשי בגוגל, די דומה להכנה של המרשמלו, רק שמזרזפים את הסירופ לתוך חלבוני ביצה תוך כדי הקצפה).

  140. יש לי תבנית פאי בקוטר 28 ס"מ האים ניתן להכין פאי זה בתבנית?
    מה יהיו כמות החומרים אז
    תודה :)

    מאיה עונה: להכפיל כמויות. זו תבנית עצומה…

  141. היי מאיה!
    המתכון נראה מדהים!
    איך היית ממליצה לשלב טעם אגוזי בפאי?
    פקאן מסוכר שאטחן עם הבצק/במלית?
    אשמח לשמוע את דעתך
    תודה!

    מאיה עונה: הייתי מוסיפה פקאן קצוץ דק דק לבצק, ותכל'ס אפשר גם במלית. עוד אפשרות היא למרוח מלמעלה גנאש נוזלי ולשבץ בו שברי פקאן סיני… יאמי!

  142. אפשר להשתמש בבצק פריך פטנט שהראית בקיש בצלים? (רק פחות מלוח מן הסתם)
    עד שהתלהבתי שאפשר לעשות בצק פריך תוך שניה בסיר…

    מאיה עונה: אפשר בהחלט!

  143. מאיה, מדובר בגאונות לא פחות. בחיים לא היה לי קל יותר לעשות בצק פריך. לעד ייזכר טריק הניילון (טפו,פוי…) תודה!!!

  144. הי מאיה,
    אולי תוכלי לעזור לי:
    כשאני אופה בסיס טארט באפיה עיוורת, השוליים תמיד (אבל תמיד!) צונחים לי, וזאת על אף שאני שמה את התבנית עם הבצק איזה שעתיים לפני האפייה במקרר, ומשתמשת בקטניות כמשקולות.
    אני אופה אותו על טמפרטורה של 175 מעלות בטוסטר אובן.

    תודה מראש על העזרה.

    מאיה עונה: מריח כמו עיבוד יתר של הבצק. נסי להקפיא את החמאה ולגרר אותה פנימה עם פומפיה, כמו גבינה צהובה. זה עוזר קצת בלצמצם את כמות ההתעסקות בבצק.

  145. הפעם החמישית שהכנתי את הטארט הזה היום. תמיד יוצא מעולה! הפעם עם בסיס כשל"פ, ובד"כ משלבת בין הבצק שלך לבצק של דיוויד ליבוביץ', אבל הקלות והטעימות של המילוי הזה פשוט מעולים! תודה!

  146. הטארט עוד לא מוכן, אבל חיממתי ספלון אספרסו מהשאריות של המלית המיקרו וזה מעולה!

  147. היי. יש לך רעיון לציפוי אחר שאפשר להכין במקום המרשמלו? אני פחות אוהבת מרשמלו
    תודה :)

    מאיה עונה: אפשר פשוט קצפת רגילה, עם טיפה וניל וסוכר. יאמי.

  148. הי מאיה, קודם כל- אני כבר מצפה לנסות את המתכון! עד כה ממש נהנתי (ואחרים אף יותר) מהמתכונים שלך.
    חשבתי להוסיף אוכמניות לבלילה שיהיה קצת משהו חצוץ בין השוקולדים אבל יש לי רק אוכמניות קפואות. רציתי לשאול את דעתך? האם את חושבת שיתאים? האם להוסיף אותם קפואות אחרי שהלילה מוכנה? האם צריך להוסיף משהו נוסף?
    תודה רבה ושנה טובה!

    מאיה עונה: אפשרי. אני ממליצה בחום להפשיר אותן במסננת למשך לילה לפני השימוש (הן ממש נוזליות ועלולות להרטיב לך את הבצק אחרת).

  149. בתנור, מקווה שהצליח לי.
    המתכון ברור, קל ונוח .

  150. וואו. כמה חיפשתי אחר הטארט (או כפי שאני קוראת לזה-פאי שוקולד) המושלם. בכל מתכון משהו אחר לא היה טוב- אבל המתכון הזה- מושלם! גם שפוי בכמויות, גם קל להכנה, וגם טעים!!! הכנתי את הטארט לארוחת חג וחיסלו אותו. (עשיתי בתבנית 26, בכמויות ל24
    ) התוספת של הקצפת ללא תוספת סוכר, מתאימה בול.
    תודה רבה :)

  151. לכסות בחתיכות מרשמלו ולתנור, יעבוד כציפוי?

    מאיה עונה: המממ… כן! אחלה רעיון.

  152. היי מאיה
    אז ככה…יצא לי אחלה פאי חוץ מזה שהתחתית לא הייתה עשויה בכלל…אפיתי אותה עשר דקותעם המשקולות ועוד רבע שעה בלי…היא נראתה לי לא מוכנה, אבל חשבתי שאחרי שאוסיף את המלית היא תקבל את האקסטרא אפייה שהיא צריכה…אבל כדפרסתי אותה לעיני כולם בארוחת ערב משפחתית ראיתי שהבצק חי לגמרי…וזה אחרי שאמא שלי אמרה בגאווה "הנה גולת הכותרת" אווץ'….חחח…בכל אופן קרה לי אותו דבר עם פאי הדובדבנים המדהים שלך שהייתי צריך לאפות בתנור שלי בערך שעתיים עד שהייתה מוכנה…אבל שם יכלתי לחתוך לבדוק ולהחזיר לתנור…את חושבת שהתנור שלי פשוט חלש? ההאם היית.ממליצה להעלות את טמפ האפייה או פשוט את משך הזמן? וגם…בסיום האפיה של התחתית האם היא אמורה להראות מוכנה וקריספית כזו? כמו בריבועי טוויקס? אגב בבצק פריך של ריבועי הטוויקס הייתי צריך להוסיף רק עוד חמש דקות עד שהבצק היה מוכן…למה זה לדעתך? תודה וסליחה על החפירה:-*:-*:-*:-*

    מאיה עונה: לגמרי לגמרי נשמע כאילו התנור שלך חלש מידי. אין מצב שבתנור תקין שבצק פריך ייאפה 30 דקות (!!!) מבלי להישרף ועוד יישאר נא. עכשיו רק נשאלת השאלה בכמה מעלות להעלות. אני מציעה שתנסה לכייל את התנור עם משהו פשוט כמו פרוסת לחם. אפייה של טוסט ב-180 מעלות בתור חם אמורה לקחת כ-2 דקות בערך. חמם את התנור 20 מעלות אסטרה ממה שאתה רגיל, ותנסה לאפות פרוסת לחם לבן (חשוב שיהיה לבן כדי שתראה בקלות אם הוא משחים או לא). תחזור על הניסוי שוב ושוב עד שהלחם משחים לטוסט תוך הזמן הקצוב. זה ה-180 שלך. מקווה שהבעייה תיפתר!

  153. היי, בא לי להוסיף מחית פיסטוק למרשמלו… איזה כמות תתאים לדעתך?

    מאיה עונה: הייתי הולכת על כפית אחת. אל תשכח לדווח על הספרים, מיסטר! :)

  154. היי יש אופציה לפזר מעל שבבי שוקולד לבן?

    מאיה עונה: אם יש אופציה כזו, אז ללכת עליה לגמרי!!!!!!!!

  155. הייתי השבוע במיטבר והיה להם קינוח פאי סניקרס

    עכשיו בא לי לנסות גרסה שלי
    חשבתי להכין את הפאי הזה, לפזר מעליו בוטנים קצוצים ומעליהם רוטב טופי/קרמל כלשהו. ואז קצפת לא ממותקת. מה את חושבת? יכול להיות להיט!

    מאיה עונה: נשמע בהחלט כמו משהו שהייתי יכולה לטרוף תבנית שלמה שלו.

  156. מתה על הבלוג הזה!
    כבר הכנתי בצקים פריכים בחיי אבל הפעם משהו התפקשש איפשהו
    הבצק יצא ממש חסר טעם : ( ועקבתי אחרי כל הסעיפים! ובדקתי כמה פעמים את הכמויות! ! חשבתי שעם השוקולד מעל יהיה סביר אבל לא..
    זרקתי כמעט חצי
    אחזור להכין את הריבועי לימון – הצלחה מסחררת כל פעם!

  157. היי מאיה,
    לראשונה בחיי (!!!) הכנתי אי שוקולד. יצא מאד טעים, אבל אני מרגישה גם בדומה לתגובה מעליי שהבצק מעט חסר טעים, והשוקולד "מחפה" עליו. האם את ממליצה להוסיף סוכר לבצק?

  158. המתכונים נהדרים וההסברים בהירים אך בקשה לי אליך אולי יש לך מתכון לקיש או תחתית פריכה המכיל שמן בתור אלמנט שומני במקום החמאה ?
    אנא,אנא,אנא!

    מאיה עונה: בעבר נתקלתי במתכון הזה לבצק פאי על בסיס שמן זית שהיה נראה מאוד מסקרן (לא ניסיתי אותו עדיין). אנא דווחי אם את מנסה!

  159. הי מאיה
    האתר שלך מדהים והאמת היא שהכנתי פעם את הבצק-פריך הזה ויצא נהדר. שאלתי היא: האם אפשר להשתמש בשמנת 10%? (כי זה מה שיש לי בבית), או שזה ייצא ג'יפה? (ולרוץ לסופר)

  160. הי מאיה,
    מתכון מעולה. האם לגיוון ניתן להוסיף פרלין/נוגט (קנוי)? אילו כמויות ואיך לאזן המתיקות?
    תודה :)

    מאיה עונה: ניתן להוסיף עד 2 כפות אבקת פרלין. השוקולד המריר די דומיננטי אז לא חוששת שתהיה בעיית מתיקות (יש להמנע מהוספת סוכר במקרה זה). אם בכל זאת חוששים, אפשר להשתמש בשוקולד מריר במיוחד (70% נניח)

  161. אז אם אני רוצה את זה בגרסה הטבעונית עם שמן קוקוס.. אז נניח 50-75 גר' שמן קוקס לבצק וקרם קוקוס למלית.. אבל איך קרם קוקוס יתנהג? לחמם אותו כמו השמנת המתוקה? מעולם לא ניסיתי… help please!

    מאיה עונה: קרם קוקוס מתנהג בצורה מאוד דומה לשמנת מתוקה בחימום. קחי בחשבון שהביצה לא באה בחשבון ולכן את יכולה לוותר על האפייה של המלית ופשוט ליצור גנאש (להרתיח את הקרם קוקוס, להסיר מהאש, לערבב פנימה את השוקולד ולבחוש עד שנמס), למזוג פנימה, ולצנן עד שמתמצק. את הבצק פשוט תאפי בלי המלית עד שהוא קריספי ושחום, צנני, ומזגי את הגנאש, כאמור.

  162. היי מאיה,
    כבר שנים שאני משוטטת באתר שלך בהנאה צרופה, ומשתמשת בהמון מתכונים שוב ושוב, אבל אני מתנצלת להרוס את הרצף החיובי. כבר כמה פעמים שהכנתי את הטארט, ולמעט פעם אחת הבצק היה קשה מדיי. נראה לי שפה ארים ידיים, ופעם הבאה אשתמש בבצק הרבוך המעולה מקיש ארבעת הבצלים, אם כי קצת מוזר לי לדמיין אותו משתלב עם מלית השוקולד.

    מאיה עונה: הוא דווקא ישתלב טוב לדעתי. את יכולה להוסיף לו כף או שתיים של קקאו.

  163. הייייי !!
    עוקבת אחרייך בצפייה כל הזמן .
    רציתי לשאול האם יש אפשרות במקום שוקולד מריר לעשות עם שוקולד לבן?!?!

    מאיה עונה: שוקולד לבן נוטה להתפרק באפייה ממושכת ולכן לא ממליצה. ישמצב ששוקולד חלב יעבוד.

  164. היי מאיה! כרגיל תודה לך על הבלוג הנהדר :)
    רציתי לדעת, מה דעתך על להכין את המרשמלו עם גלוקוזה ואגר אגר? ניתן להחליף? ואם כן, באיזה יחס?

    מאיה עונה: עם גלוקוזה כן, עם אגר אגר אין לי ניסיון וזה חומר גלם קצת קפריזי. אני ממליצה לגגל agar agar marshmallows ולחקור קצת לפני שאת מנסה.

  165. היי מאיה:)
    באמת שהטארט מאוד מאוד פשוט להכנה וטעים להפליא, הכנתי אותו פעם אחת עם המתכון שלך לקלתית והיום הכנתי אותו בשנית, עם המתכון לקלתית של קרין גורן שלדעתי יותר פשוט להכנה (השתמשתי במיקסר עם וו גיטרה), אחיד, מתוק וקריספי בצורה מושלמת- מזכיר מאוד פתי בר, אבל טעים יותר.
    מצרפת את הלינק במידה ותרצי לעיין בו :)
    http://www.carine.co.il/page_181

  166. ראיתי שעלתה פה שאלה לגבי החלפה לשוקולד לבן וענית שהוא נוטה להתפרק באפייה
    נראלך יכול לעבוד אולי עם שוקולד לבן מקורמל?

    מאיה עונה: הלבן המקורמל סובל מאותן תופעות לוואי לצערי. לא מומלץ

  167. היי
    בלי שאף אחד ישמע….
    אפשר גם עם בצק פריך קנוי?
    לרדד דק דק או פחות?
    (ברידוד אני חזקה).
    תודה

    מאיה עונה: אפשר בכיף

  168. חייבת להחמיא לך . יופי של כתיבה יופי של פוסט והסברים ותמונות מאלפים ומעלפים. תודה רבה!!!!

  169. הייי רציתי לשאול בבקשה אם אני רוצה להוסיף שכבה של חמאת בוטנים את חושבת שזה יוסיף ויהיה טעים משהו דק בשביל הטעם ולא מעמיס אם כן איך אני עושה זאת? כי החמאת בוטנים היא כמו ממרח איך אני הופכת אותה לקצת נוזלית ובנוסף אחרי שאני מוציאה את העוגה מהתנור לא הבנתי ככ צריך לתת לה להצטנן בחוץ ואז למקרר? או שזה עוגה שאמורה להיות במקרר פשוט שאדע

  170. או אפילו קרם נוגט ניראלך ישתלב טוב ?

    מאיה עונה: סביר להניח, אם כי אין לי ניסיון עם חומר הגלם הזה כ"כ…

  171. קודם כל נראה נפלא כרגיל ואני חייבת לציין (בפעם המיליון) שהבלוג שלך קסם – המתכונים, הצילומים, העיצוב ואפילו הניסוח – פשוט תענוג! חשבתי להכין את המתכון הזה כעוגת יום הולדת, ובמקום להכין מרשמלו לבד, להשתמש במתכון שלך לפנקוטת מרשמלו ולעשות לו אדפטציות כמוס (כפי שהצעת בסוף המתכון, לטובת ההפחתה הקלורית). השאלה שלי היא האם לפי דעתך שני מיכלי שמנת מתוקה על פני חבילת מרשמלו יספיקו למוס לעוגה? שלושה מיכלים מרגיש לי המון… כמו כן, במידה ואני מוסיפה מעל את מוס המרשמלו, האם יש צורך להשמיט את הסוכר מהבלילה, כפי שהצעת במקרה ומכצפים במרשמלו?
    רב תודות ותמשיכי להמם את כולנו 3>

    מאיה עונה: אחלה רעיון, וכן, לגמרי יספיקו שתי חבילות, ואני נוטה לחשוב שאפילו אחת תספיק. לא לשכוח לצמצם את המרשמלו בהתאם. המממממ עשית לי חשקקקק

  172. יאי! ממש משמח אותי לדעת שחשבתי על רעיון שהוא טוב בעינייך!!!

    אז אני מבינה שבמקרה של הוספת מוס המרשמלו, אין צורך להשמיט את הסוכר מבלילת השוקולד כפי שהצעת כאן?

    והצעתי שני מיכלים של שמנת מתוקה, כי אחד נועד להמסה שלו והשני להקצפה – או שכדאי לחלק חצי חצי? אולי מיכל וחצי?

    תודה ענקית על הכל! :)

    מאיה עונה: סבבה, אז שני מיכלים. אין צורך להשמיט את הסוכר מהמלית כי המוס מרשמלו פחות מתוק מקצף מרשמלו טהור… בהצלחה!

  173. הבצק יהיה נוח גם להכנה של מיני טארטים (למילוי שלא מצריך אפייה)?

    מאיה עונה: כן, הוא נהדר.

  174. את חושבת שאפשר לקצר עוד יותר ולעשות את הבצק בדרך של "קיש ארבעת הבצלים" המופלא?
    יעני כמו בצק רבוך….?
    או שהגזמתי בעצלנות

    מאיה עונה: למה לא, לכי על זה! הבצק הרבוך מצויין ומתאים גם לטארטים מתוקים.

  175. תודה רבה על מתכון נפלא
    שאלה: אם אחליף את השמנת בחלב מרוכז, האם לדעתך עדיין יתייצב באפוה?
    תודה מראש
    אוסנת

  176. וואו…איז הסבר מעמיק…מפורט…ומסביר מעבר ..כל הכבוד..אנסה היום❤

  177. אם יש לי תחתית פאי מוכנה – יעבוד רק המילוי?
    איך עושים את זה במקרה כזה? מאיפה מתחילים? אופים לבד? ואז ממלאים ואז אופים יחד?

    הלפ!!!

  178. באפייה העיוורת השוליים צנחו…
    והבצק תפל ודי מבאס

    יש מצב שצריך לעדכן את המתכון, עשיתי הכל בדיוק כמו שכתוב

  179. האם הפאי יעבוד גם עם קלתית מביסקוויטים וחמאה?

    מאיה עונה: כן.

  180. ממש רוצה להכין את הפאי המגרה הזה!!!!
    יש אפשרות להפוך אותו לפרווה עם שמנת צמחית? או שיהרוס את כל הטעם? אשמח לתשובתך המהירה



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!