קציצות ברוטב עגבניות על אורז

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

קציצות ברוטב עגבניות

כשאני צריכה אוכל של בית, ואין לי כוח לבשל, זה מה שאני מכינה. טעם של בית – אינסטנט. את הקציצות האלה אמא שלי מכינה ממיקס של חצי בשר בקר, וחצי בשר הודו אדום. אני מכינה רק מבשר הודו אדום: טעים כמעט באותה מידה, פחות שומן, וגם יותר זול. אפשר גם להכין את זה מבשר עוף טחון, וכנראה שמבשר טלה או כבש (עוד לא ניסיתי). אורז לבן הוא מאוד פשוט להכנה, ואם תעקבו אחר המתכון צעד אחר צעד – הוא יצא לכם רך, טעים ו – "אחד-אחד".
הכמות: 4-5 מנות.

  • לקציצות:
  • 600 גר' בשר הודו אדום טחון
  • ביצה אחת
  • 3 כפות סולת או פירורי לחם
  • מעט כמון, מעט חוויאג'
  • בצל גדול
  • קופסה קטנה של רסק עגבניות
  • לאורז:
  • כוס וחצי אורז לבן רגיל פושט
  • 3 כוסות מים
  • מלח, פלפל
עלות משוערת:

23 שקלים

עבודה נטו:

25 דקות

ההכנה

תערובת הקציצות: מניחים בקערה את הבשר הטחון, הביצה, הסולת (או פירורי הלחם), ואת התבלינים, ומערבבים (אפשר עם כף, אבל הכי כיף בידיים). סולת, אגב, זה טריק של גיל חובב, והוא שילוב הרבה יותר מוצלח, לדעתי, שיוצר קציצות רכות, נימוחות, ונפלאות. אם התערובת רכה מידי ולא נראה לכם שהיא "תחזיק" במחבת, הוסיפו עוד קצת סולת/פירורי לחם, עד שתהיה יציבה יחסית – אך לא קשה ובצקית. מכסים בניילון נצמד ומניחים במקרר עד שהרוטב יהיה מוכן. מילה על היגיינה: בשר טחון הוא מצרך שתופס חיידקים בטיל. מומלץ לבקש שיטחנו לכם אותו מול העיניים, ולא לקנות תערובת טחונה מוכנה. כל דקה מיותרת שהוא יושב מחוץ למקרר לא מוסיפה לו בריאות. לפני הכנת תערובת הקציצות ואחריה, הקפידו לשמור את הבשר במקרר, ושטפו ידיים עם סבון היטב לאחר כל מגע.

קוצצים בצל דק, ומזהיבים אותו במעט שמן זית (בערך 2-3 כפות) במחבת גבוהה או סיר רחב. מומלץ לעבוד עם אש בינונית ולערבב הרבה, כדי שהבצל לא יישרף. זה מר ולא טעים. כשהבצל שחום, מוסיפים מים (עד גובה של כשניים-שלושה ס"מ), מלח ופלפל, ומביאים לרתיחה (על אש גבוהה). כשהמים רותחים מוסיפים פנימה את רסק העגבניות. מתבלים במעט חוויאג' (תערובת תיבול מזרחית מעולה. אם אין, אפשר להחליף במעט קינמון), ומעט כמון. מי שאוהב חריף יכול להוסיף חופן של פתיתי צ'ילי (אם אין, אפשר להשתמש בחצי פלפל ירוק חריף קצוץ דק , ולטגן אותו בהתחלה עם הבצל). מביאים לרתיחה נוספת. בפעם האחרונה שהכנתי, הוספתי פנימה גם עגבנייה רכה קצוצה דק, וזה יצא מאוד טעים.meatballs4.jpg

מוציאים את הקערה עם תערובת הקציצות מן המקרר ומניחים ליד הכיריים. עובדים עם ידיים רטובות. לוקחים מעט עיסה בין הידיים ומגלגלים לכדורים קטנים. מוסיפים אל תוך הרוטב הרותח. לאחר שכל הקציצות בפנים מעלים את האש לגבוהה ומביאים שוב לרתיחה (הקציצות הרי מקררות את הרוטב). לאחר מכן מכסים את הסיר ומנמיכים את האש לנמוכה. מבשלים 25 דקות. בינתיים מכינים את האורז.

האורז: מטגנים כוס וחצי של אורז לבן בשתי כפות שמן זית – לא יותר מידי, זהירות לא לשרוף (צריך לערבב כל הזמן). מוסיפים פנימה 3 כוסות מים (בדיוק פי שתיים מכמות האורז), ומביאים לרתיחה על אש גבוהה. כשהכל רותח מכסים, מנמיכים את האש לנמוכה, ומבשלים 10 דקות – או עד שהנוזלים נעלמים. מומלץ לערבב פעם-פעמיים במהלך הבישול כדי למנוע חריכה בתחתית הסיר. והסוד הגדול: בסיום הבישול "פותחים" את האורז בערבוב זריז של מזלג (לא כף! כף "שוברת" את האורז ויוצרת עיסה דביקה), מכסים, ומשהים 10 דקות בלי לפתוח את המכסה. האדים הופכים את האורז לרך וטעים במיוחד.meatballs3.jpg

הכל נשמר מצויין כמעט שבוע במקרר. הקציצות מעולות בסנדוויץ עם ירקות טריים ופסטו, ונשמרות טוב בהקפאה. האורז נוטה להתייבש בהקפאה.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




53 תגובות בינתיים:

  1. אין תרגום לדלישס בעברית, וחבל

    כל הכבוד. כרגע נכנסתי, לא ניסיתי אף מתכון, ואין לי מושג אם זה טעים, אבל הקטע של הכסף והזמן פשוט נפלא והתמונות נורא טעימות

  2. חייבת לציין שלא ניסיתי עדיין ,הולכת לנסות את עוגת הגבינה היום.
    אבל לגבי האתר ממש מהמם אסטטי ומוסבר טוב.
    מקווה שיהיו עוד מתכונים .בהצלחה ותודה

  3. ניסיתי את הקציצות ברוטב עגבניות ויצא מצויין. החלפתי את הבשר ההודו, בחצי בקר וחצי עוף ולדעתי חסרה גם כוסברה קצוצה לקציצות, אבל הרוטב יצא מעולה!
    כבר המון זמן חיפשתי מתכון טוב ופשוט- והנה מצאתי.

    מאיה עונה: היי ריטה, תודה! הסיבה, אגב, לחוסר הכוסברה בכל המתכונים היא פשוט העובדה שאני ממש לא אוהבת כוסברה. אבל פטרוזיליה זה סבבה :) 

  4. ניסיתי את הקציצות והן טעימות אבל יש לי כמה שאלות…
    את לא שמה מלח בתוך הקציצה?
    ושמתי כמות מים (אפילו מדדתי עם סרגל..) ויצא מרק עגבניות לא רוטב, כמה מים אמורים לשים?

    מאיה עונה: מלח בקציצה לדעתי יהפוך אותה לקשה. אבל אתה מוזמן לנסות ולדווח. שמת בדיוק כמות מים נכונה, הרוטב לא אמור לצאת סמיך. אם בכל זאת הרוטב הקלאסי דליל מידי לטעמך, תוכל להשתמש בחצי קופסת שימורים (400 גר' בערך) של עגבניות מרוסקות (עם פרצוף של דוד משופם) במקום רסק העגבניות, להוסיף שליש כוס מים, ולהמשיך ע"פ ההוראות, מה שיניב רוטב סמיך ועבה (יותר כמו בולונז).

  5. השתמשתי במתכון כבסיס, ויצא מעולה.

    (השינויים: הוספתי מלח ופטרוזיליה ושום קצוצים, ובמקום חוויג' השתמשתי בכמון, כורכום, פפריקה חריפה ומתוקה ופלפל שחור טחון).

    תודה רבה!

  6. המכון נראה מגרה מאוד מיוחוד האורז עם הרוטב יותר מאשר הקציצות (ייתכן שזה בגלל שאני מאוד אוהבת אורז אחד אחד ברוטב.)
    אנוכי כאחת שאף פעם האורז לא היה יוצא אחד אחד,לימד אותי ואת מחלקתי(זה היה יום גיבוש מחלקתי עם שף)שף את המתכון לאורז אחד אחד ומאז אני מודה לו על שיצא לי להכירו.
    על כל כוס אורז אני מוסיפה כוס וחצי מים(אותו כוס שהשתמשתי לאורז אני משתמשת לכמות המים), מוסיפה פטרוזליה ומכסה בנייר אפייה ומעל את המכסה הסיר. ודבר נוסף בניגוד לערבוב שאת רשמת בזמן הבישול , ציין השף לא לפתוח במשך 20-28 דקות את המכסה.ונקודה חשובה נוספת יש להשתמש בסיר עם ציפוי טפלון כדי למנוע חריכה והדבקות.
    יוצא אחד אחד .

  7. עשיתי היום את הקציצות, אני חייבת לומר שהמתכון כל כך פשוט שזה כבר נראה חשוד, ויצא מ-ע-ו-ל-ה. בתור בשלנית מתחילה שלא תמיד יודעת את הדברים שנראים לכולם ממש טריוויאליים, אני מורידה את הכובע בפניך ובפני האתר המקסים הזה. אני הולכת לנסות את המתכונים פה אחד אחד. סחתיין גם על התמונות היפהפיות. עשית לי ולחבר את השבוע. תודה מכל הלב, קיפ אפ דה גוד וורק.

  8. תודה על מתכון מקסים, יש כרגע בבית ריח משגע!!!!!!!
    מטעימה של הרוטב אני יכולה לומר שמאוד מאוד טעים, ואני מ-מ-ש לא נחשבת לבשלנית, והיה קל להכנה!!

  9. אני הוספתי למתכון עוד ירקות שיהיה צבעוני. שמתי שעועית ירוקה דקה וגזר גמדי וגמבה ירוקה. אין לי מושג איך ייצא כי זה עדיין תוך כדיי בישול אבל הריח טוב.

  10. עשיתי את המתכון בדיוק לפי ההוראות, אך הקציצות יצאו יבשות ולא עסיסיות. למה? כיצד ניתן לשפר?

  11. עשיתי את המתכון בדיוק לפי ההוראות, אך הקציצות יצאו יבשות ולא עסיסיות. למה? כיצד ניתן לשפר?

  12. ניסית את הקציצות – ועכשיו זה נכנס בתור מאכל אהוג קבוע הביתה. תודה!

    ניסיתי גם עם עוף וגם עם והודו, שניהם טעימים ובפסח שמתי קמח מצה במקום סולת, וגם זה עבד.

  13. אחלה מתכון.
    השיפורים שלי: הוספתי מלח, פלפל, שום וגזר מגורר לקציצות (להעלאת הערך התזונתי והאווריריות – מומלץ ביותר!). המלח לא הקשה את הקציצות, הן יצאו רכות ונימוחות. תיבלתי אותן בבהרט – תערובת תיבול מיוחדת לקציצות, שאפשר כיום לקנות בכל סופר.
    לרוטב העגבניות הוספתי פטרוזיליה קצוצה גס, כמה ענפי טימין (כי היו לי בבית…), וקורט סוכר. יצא פשוט מצוין, מלקקים כאן את האצבעות!
    תודה!

  14. מישהו ניסה עם בשר בקר טחון?

    מאיה עונה: כן, אני! יצא מעולה…

  15. רק רציתי להגיד שהמתכון הפך בן בית, אני מכינה אותו כבר חודשים.
    תודה רבה!

  16. הכנתי את הקציצות ברוטב ויצא פשוט מדהים! התיבול במקום והרוטב לא דליל ולא סמיך מידי, כזה שאפשר לטבול בו את הלחם/החלה ולהנות. וכך עשיתי את הקציצות:עשיתי את העיסה בדיוק כמו במתכון רק בתוספת של פטרוזיליה קצוצה שמשדרגת אותם, יצרתי כדורים קטנים עד בינוניים ושיטחתי אותם מעט ושמתי בסיר עם הרוטב,כמובן שבמחצית הזמן(כעבור 12 דק')הפכתי אותם לעוד 12 דק'.
    יצא פשוט נ-פ-ל-א!
    תודה.

  17. עם תוספת קטנה של פלפלים אדומים הרבה תבלון וכוסברה יצא מעולה!
    תודה רבה
    בלוג כייפי למדי

  18. פשוט מעולה!
    גם יצא טעים מאוד, וגם אחד המתכונים הקלים ביותר שראיתי!
    כמו רבים אחרים שידרגתי עם פטרוזיליה קצוצה.
    ואם אין פירורי לחם או סולת בנמצא – להשרות פרוסת לחם לבן במים (ללא ה"קשה" החום שמסביב לפרוסה), אחרי כדקה להוציא, לסחוט, להוסיף לשאר התערובת ולערבב. (כך אני עשיתי, וחוץ מזה זו דרך להיפטר מלחם לא טרי).
    תודה רבה

  19. שמי נעה ואני צמחונית וגם באתי מבית שלא בישלו בכלל.
    עכשיו יש לי שתי ילדות קטנות ואני חייבת להכיו להן אוכל (אני כמובן רוצה שיאכלו בריא)
    אז ממש ממש ממש תודה על המתכון.
    עשיתי אותו היום לקח לי משהו כמו חצי שעה ונראה מעולה ובן זוגי אמר שגם טעים!!!

  20. פשוט תודה .

  21. ההערה של הכותב לגבי היגיינה היא די שטויות. עם כל הכבוד כאשר מבשלים כל דבר לאורך זמן זה הורג את החיידקים (מעל 70 מעלות למעל 5 דקות אם אני לא טועה) בכל מקרה אין בכלל מה לדאוג לגבי חיידקים במתכון הזה. ברור שעדיף בשר כמה שיותר טרי אבל אם הוא יהיה בחוץ 5 דקות בזמן שאתה מבשל שום אסון לא יקרה

    מאיה עונה: חיידקים מפרישים רעלנים, והרעלנים לא "מתים" בבישול. אם מה שאתה אומר נכון, אז אף פעם אי אפשר היה לחטוף קלקול קיבה במסעדות, לא? כי האוכל תמיד מבושל. וזה קורה…

  22. רוב הרעלנים הם חלבונים במתפרקים בטמפ' הרבה יותר נמוכות. הסיבה שאפשר לקבל קלקול קיבה במסעדות זה כי בשר הרבה פעמים יושב בחוץ אחרי הבישול,זה תלוי גם בהיגיינה של הכלים וכלי ההגשה וכמובן בשאלה האם מי מותן לך את האוכל רחץ ידיים אחרי השירותים. בכל מקרה הכוונה הייתה רק שלא צריך להלחץ יותר מדי עם הבשר.

  23. מעולה !!!
    אני קצת אילתרתי והוספתי לעיסת הקציצות 1 תפו"א ו-1 בטטה שבישלתי והכנתי פירה(לכן גם שמתי 2 ביצים), לא עזר…הקציצות התפוררו…אבל הטעם מעולה :) אחלה מתכון, אחלה אתר :) המשיכי כך !

  24. אה-וגם הוספתי גרגרי חומוס שבושלו קודם במים

  25. שאלה לגבי הרסק עגבניות – זה הרסק הקטן של ה100 גרם? זה לא יוצא חמוץ? או שהתכוונת לעגבניות מרוסקות 400 גרם? פשוט, הרוטב בתמונה נראה מעולה ותהיתי אם זה מה שיוצא מהרסק האדום כהה הזה של ה100 גרם או מעגבניות…

    מתה להכין אבל פשוט תהיתי לגבי זה

  26. ביצעתי את המתכון בגירסתו הצימחוני וממש אהבנו (החלפתי את הבשר ב"טחון טבעול)
    מומלץ!

  27. למה הכוונה בקופסא קטנה של רסק עגבניות? כמה גרם?
    נכנסתי אתמול, פעם ראשונה, לאתר ו"נתקעתי" בו למשך איזה 3 שעות… האתר מקסים! נראה לי שבסופ"ש אני אנסה כמה מן המתכונים

    מאיה עונה: קופסה קטנה = 100 גר' = 2 כפות גדושות

  28. טוב..
    לעיסת הבשר הוספתי קצת בהרט וכך עם כל ביס הטעם/ריח הנפלא הה פורץ לפה.
    לגבי האורז ניתן לעשות בזריזות במיקרו כך: בכלי מתאים למיקרו שמים מנת אורז, כף שמן, (אופציה-כף אבקת מרק עוף קנור, לערבב עם האורז לפני הוספת המים) ושתי מנות מים רותחים ומפעילים ללא כיסוי בעוצמה מלאה ל 9-10 דקות. קצת הופכים עם מזלג את האורז כך שהשכבה העליונה, היבשה יותר, תגיע פנימה. אז נותנים לעמוד מכוסה לכ-20 דקות והאורז מושלם.
    בהצלחה

  29. הכנתי את הקציצות,יצא מעולה.
    הוספתי לעיסת הקציצות פטרוזיליה כי אנחנו לא יכולים בלעדיה.

  30. סוף סוף קציצות בלי טיגון שלא מתפרקות…וגם טעימות….
    תודה על המתכון הזה ועל אחרים מצויינים.

  31. הי מאיה,
    אני רוצה להכין קציצות כאלה לבן שלי, אבל הוא אלרגי לעגבניות…. יש לך רעיון במה אפשר להחליף את העגבניות במתכון?

    מאיה עונה: את יכולה להכין רוטב עם ירקות אחרים, כמו נניח תרד קפוא מופשר וסחוט היטב, ולהוסיף אותו במקום הרסק. הייתי ממליצה להשתמש במרק עוף במקום מים במקרה זה.

  32. אם אפשר להדגיש לגבי תיבול הקציצות.האם החוויאג' והכמון גם בתערובת הקציצות ? נראה יאמי בכל מקרה.השווארמה בקולה שלך מצוין.
    תודה מראש.

  33. המתכון טעים וקל להכנה.
    הוספתי אפונה עדינה של סנפרוסט לרוטב ויצא מעולה
    אין צורך לשים מלח בקציצות אני שם את המלח ברוטב

  34. יצא ממש טעים. תודה רבה רבה

  35. כל מתכון שלך שאני מנסה יוצא מ-ע-ו-ל-ה!
    תודה רבה :)!
    אני כבר מחכה לקנות את החוברת, אני רק חוששת לקנות און-ליין בגלל כל סיפור גניבת כרטיסי האשראי…

  36. פשוט מעולה!!
    אלופת עולם

  37. כתבת לשים בתערובת קציצות את התבלינים, אך את משתמשת בתבלינים ברוטב. לשים את הכמון והחוויאג' גם ברוטב וגם בקציצות?

    ד"א הזמנתי את החוברת מתכונים, לא יכולה לחכות :)

    מאיה עונה: הכמון והבהרט רק בקציצות. ברוטב שמתי כוסברה טחונה. אבל זה לא מדע מדוייק, את יכולה לשים מה שבא לך איפה שבא לך.

  38. טוב שבאמצע המתכון נזכרת להגיד שצריך שמן זית. הלכתי לפי המצרכים וקניתי את הכל, יצרתי קציצות אבל לא היה לי שמן זית או שמן בכלל.
    משום מה חשבתי שלקציצות על מחבת צריך שמן ולקציצות ברוטב בסיר לא צריך.
    דבר נוסף- חופן פתיתי צ'ילי??? את יודעת מה זה?! השטן לא יכול לאכול דבר כזה. צ'ילי שמים קמצוץ.

  39. רק שאלה: מה עם המלחת מי הבישול של האורז? או שמא בכוונה מבושל "תפל" ?
    תודה.

    מאיה עונה: צודקת. צריך קצת מלח במי הבישול. סילי מי, הייתי צעירה וטיפשה!

  40. יצא נדר, אני רוצה לקנות אי פד ולראות הכל במטבח

  41. מאיה הצילו!
    תמיד כשאני מכינה קציצות ברוטב הן יוצאות קשות…
    אני בד"כ מערבבת בקר ועוף חצי חצי
    מוסיפה ביצה ותבלינים
    וסולת כהמלצתך
    לא מטגנת את הקציצות מראש, רק מבשלת אותן כעשרים דקות ברוטב
    יש לך אולי רעיון מה אני עושה לא בסדר…?

    מאיה עונה: יש לי הצעה לתוספת. קחי 2-3 פרוסות לחם, השרי אותן במים 5 דקות, סחטי היטב, ולושי אותן לתוך תערובת הקציצות כך שיתפוררו באחידות. הלחם יעשה את הקציצות רכות יותר.

  42. סופר טעים!!

  43. שימו לב, שדרוג היסטרי לפניכם: הקציצות האלו עם רוטב עגבניות שמבוסס על החלק הראשון של מתכון מרק עגבניות צלויות (יעני עד החלק שמוסיפים ציר ואורז), מעדן שאין דברים כאלה.

  44. אחלה מתכון. הוספתי לרוטב פתיתים ואפונה ירוקה ויצאה ארוחה שלמה בסיר אחד. הקציצות יצאו יופי. תודהQQ

  45. מאיה, אני תמיד מסתבכת עם כמויות התבלינים. כמה כמון חוויאג' מלח ופלפל כדאי לשים? תודה! (וגם תודה נוספת על האתר המקסים)

  46. היי,
    אמנם באיחור (לאור גילו של הפוסט), אבל טיפ שמשדרג מאוד את הקציצות – להוסיף כף רסק עגבניות לתערובת הבשר.
    משדרג בטירוף והופך אותן לטעימות עוד יותר!

    אני חולה עליך, אמרתי לך כבר??? :)

  47. שאלה:לא צריך לשטוף את האורז בהרבה מים על מנת שהעמילן יצא ממנו?(הבנתי שהעמילן גורם לאורז להידבק)

    מאיה עונה: אני עושה בלי לשטוף ויוצא לי אחלה בחלה.

  48. ראיתי שבאתרים באנגלית הרבה מתכונית משתמשים בחלב בעבוביה, האם ניסית? לא הוזכר שום דבר פה על הנוסח הזה ותהיתי אם זה מטעמי כשרות או כי ניסית ויצא לא טוב.

    מאיה עונה: לא ניסיתי.. לא נראה לי שזה משפיע על הטעם יותר מידי.

  49. אני רותם ואני בת שמונה. הכנתי עכשיו עם אבא ויש ריח שמעורר לי את התיאבון. נעדכן איך יצא

    מאיה עונה: יאי! בתאבון

  50. יצה מאולה חוץ מהבצל. אכלתי 7 קציצות ואח שלי אכל 6קציצות

  51. עשיתי עם עוף טחון. יצא מעולה!! תודה רבה! מאד אוהבת את המתכונים שלך.

  52. אני מכינה את המתכון הזה כבר שנים והוא פשוט מעולה! תודה!

  53. מישהי כאן מחפשת תיק גב למחשב נייד? מצאתי את האתר הזה עם תיקים ממש איכותיים במחיר טוב, אני ממש ממליצה.
    https://swagg.co.il/product-category/bags/%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%A9%D7%91-%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%93/



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!