פאי דובדבנים

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

cherrypie.jpg

תיזהרו ממנו, כי פרוסה אחת אף פעם לא מספיקה. הוא אמנם לוקח קצת זמן, אבל הוא קל מאוד להכנה (רוב הזמן הולך על גלעון הדובדבנים, אפשר לחסוך בזמן ולהשתמש בדובדבנים מקופסה – הזהרו מחרצנים!), את הגלעון אפשר להטיל גם על ילד או חבר שהזדמן לסביבה. כדאי לנצל את הדובדבנים הטריים – עונתם מסתיימת עוד שבוע בערך, והם טעימים טעימים!! הכי טוב לקנות בשוק, שם עולה בערך 10 ש"ח לקילו, ויש גם בפחות (לטעום לפני שקונים, הדובדבנים צריכים להיות מוצקים וחמצמצים – ככל שחמוץ יותר יצא יותר טעים). "מאותגרי" הבצק הפריך מוזמנים לצפות בוידאו חינני ומאוד רטרו-שיק של מרת'ה סטיוארט מכינה פאי תפוחים עם אליזבת' ראיין – ידנית, בקערה, בחן ובנחת (שימו לב למכונת קילוף התפוחים הגאונית!). המתכון ממגזין Everyday Food.
הכמות: פאי אחד בתבנית 24 ס"מ.

  • לבצק פריך:
  • 200 גרם חמאה קרה
  • 2 וחצי כוסות קמח
  • 1 כפית סוכר
  • חצי כפית מלח (כן!)
  • חצי כוס מי קרח
  • לזיגוג: ביצה או חלב
  • למלית דובדבנים:
  • 5 כוסות דובדבנים חמוצים מגולענים (מכ-850 גר' טריים, או 2 צנצנות שימורים מסוננות מנוזלים)
  • חצי כוס סוכר
  • 2 כפות קורנפלור (3 כפות אם משתמשים בדובדבנים מקופסה)
  • 2 כפות מיץ לימון (מבערך חצי לימון)
עלות משוערת:

20 שקלים

עבודה נטו:

50 דקות

ההכנה

מתחילים עם הבצק
בצק פריך מפחיד הרבה אנשים, אבל יש כמה עקרונות פשוטים שצריך רק להקפיד עליהם, והוא יצא נהדר. וכפי שדב סיכמה את זה, הפאי מריח פחד. ואם תפחדו שהוא יתחרבש לכם, אז הוא יתחרבש!!! אפשר להכין בפוד פרוססור (תוך דקה וחצי), ואפשר להכין אותו ידנית בקערה ושתי ידיים (תוך בערך 10 דקות). בתמונות השתמשתי בכלי לפירור החמאה (pastry cutter) שמזרז את העסק ומצמצם את הלכלוך. אל תשכחו לחמם מראש את התנור לחום של 180 מעלות – שהפאי יקבל מכת חום כשאתם מתחילים לאפות!
אגב, זו לא אשליה – אין בבצק כמעט סוכר ויש כפית שלמה של מלח! הבצק הזה לא להיט כשאוכלים אותו לבד בלי כלום, אבל כשהוא משתדך למלית עשירה ועסיסית של דובדבנים חמוצים נוצרת בפה חוויה עילאית של טעמים. אל תיגעו במינונים – זה יצא מעולה, באחריות!!

ידנית בקערה
חותכים את החמאה לקוביות, מניחים בקערה, ומעבירים למקפיא לרבע שעה. גם החמאה וגם הקערה!! כשכל העסק קר מאוד מוציאים ומוסיפים פנימה את הקמח, המלח והסוכר. מכינים בצד חצי כוס מים וממלאים אותה בקוביות קרח.

cherrypie2.jpg

מערבבים את הקמח עם קוביות החמאה ומועכים אותן בין האצבעות. ממשיכים לשפשף את החמאה והקמח בין הידיים עד שנוצרת תערובת פירורית שנותרת כגוש כשחופנים אותה עם היד. זה בסדר אם נשארים פה ושם גושים של חמאה. אם התערובת מתחילה להתחמם ולהיות דביקה, תתקעו אותה במקפיא ל-10 דקות. במיוחד אם ממש חם בחוץ.

cherrypie17.jpg

מוסיפים 4 כפות של מי קרח אל התערובת הפירורית. מערבבים אותה קלות עם מזלג או עם הידיים עד שנוצרים כמה גושים. אם התערובת יבשה מידי הוסיפו עוד כף-שתיים של מים קפואים בין כל ערבוב עד שיווצרו לכם גושים.

cherrypie3.jpg

אל תלושו את התערובת אלא רק הקפיצו את הפירורים בין האצבעות כדי שהמים יתפזרו באופן שווה. לא אמור להיווצר בצק לגמרי עדיין. זה אמנם נשמע לכם כמו ניג'וס והרבה עבודה אבל כל התהליך לא ייקח יותר מ-10 דקות והבצק בסוף יוצא ז'ונגלר. כמו במאפייה צרפתית.

בפוד פרוססור
מעבדים את הקמח והחמאה בפולסים קצרים עד שנותרת תערובת פירורית. מוסיפים פנימה את 4 הכפות הראשונות של מי הקרח, ומערבלים בפולסים קצרים מאוד עד שנוצרים כמה גושים. במידת הצורך אפשר להוסיף עוד כף או שתיים של מי קרח. לא לערבל יותר מ-10-15 שניות, כי הבצק יצא כמו דיקט.

cherrypie4.jpg

יש בצק? מעבירים אותו לשקית (אפשר לשקית ריצ'-רצ' כזו, ואפשר לשקית סופר רגילה – כל עוד היא אטומה לחלוטין ובלי חורים).

cherrypie5.jpg

מקווצ'צ'ים את הבצק לפיתה שטוחה (כדי שהוא יצטנן באופן אחיד, ומהר) ומוציאים את כל האוויר מהשקית. אוטמים וזורקים לפריזר למינימום חצי שעה או למקרר למינימום שעתיים. הבצק חייב להיות קר קר קר כשעובדים איתו, אחרת בלתי אפשרי לעבוד איתו – הוא דביק ומתפרק. בקיץ, כשחם, מומלץ להקפיא גם את התבנית בפריזר!

cherrypie6.jpg

בשלב זה אפשר לשמור את הבצק חודש שלם במקפיא והוא עדיין ישאר טעים (תכל'ס אני שמרתי פעם חודשיים והיה בסדר גמור). במקרר אפשר לשמור עד 24 שעות.

המלית
בינתיים כשהבצק מצטנן לו מכינים את הדובדבנים. אם יש לכם צנצנת עם שימורי דובדבנים – סבבה לכם: סננו אותה היטב מכל הנוזלים וגשו למלאכה (שימו לב, דובדבנים מקופסה הם מושי יותר וצריכים עוד כף של קורנפלור). אגב – עדיף להשתמש בדובדבנים חמוצים כי הם יוצאים טעימים יותר בפאי. דובדבנים מתוקים הם קצת סתמיים במאפה הזה. ואגב – במקרה של דובדבנים מקופסה הזהירו את הסועדים כי לפעמים נשארים חרצנים!!! אל תתנו לאף אחד לשבור שן.

cherrypie7.jpg

אם התמזל מזלכם ונפל לידיכם קילו של דובדבנים טריים – אז עוד יותר סבבה לכם. קחו צ'ופסטיקס (מקלות אכילה סיניים), תפסו כל דובדבן, וחוררו אותו ב – 90 מעלות לאיזור ממנו יצא הגבעול. הסטיק ידחוף את החרצן החוצה מהצד השני. בפעמים הראשונות זה קצת נראה קשה, אבל אחרי כמה דקות תבינו את הפרינציפ ותוכלו לחסל את כל הדובדבנים ביעילות-על. אגב, זה מאוד מלכלכך! מומלץ לעשות את זה בתוך הכיור להצטייד בסינר מטבח כי הכתמים לא יורדים בכביסה. אם עוד יותר התמזל מזלכם ונפל עליכם מגלען דובדבנים מכני (יש כאלה בחנויות וגם בשוק) אז החיים עוד יותר יפים, אם כי שיטת הצ'ופסטיק, אחרי קצת אימון, לא נופלת מהמגלען האוטומטי.

cherrypie8.jpg

אחרי שאספתם חמש כוסות של דובדבנים מגולענים, הוסיפו פנימה לקערה את מיץ הלימון (מבערך חצי לימון), את הסוכר, ואת הקורנפלור.

cherrypie9.jpg

ערבבו את הכל עד שנוצר מיץ ורוד וסמיך שעוטף את כל הדובדבנים. בשלב זה אפשר להשהות את הדובדבנים בקערה כמו שהם לכמה שעות בלי בעייה.

cherrypie10.jpg

כשהבצק קר מספיק הוא יהיה קשיח כמו חמאה קרה. מתחילים לחמם את התנור (180 מעלות) ומוציאים את הבצק החוצה. בוצעים ממנו חתיכות ומועכים אתן אל התבנית. לא רידוד ולא נעליים – פשוט מועכים ישירות אל התחתית עד שהיא כולה מצופה בשכבה לא-עבה של בצק (בעובי של בסביבות ה-5 מ"מ – שימו לב בוידאו שהבאתי למעלה – הן מכינות כך את הבצק של פאי התפוחים). שימו לב, אל תשתמשו בכל בצק, אלא רק מספיק כדי ליצור שכבה דקה ואחידה שתצפה את התבנית. בזמן שתכינו את משארית הבצק את השכבה העליונה הכניסו את התבנית עם הבצק למקפיא.

cherrypie11.jpg

השכבה העליונה היא שכבת הרושם. תוכלו לעצב אותה כרצונכם. אפשר לרדד את שארית הבצק לעיגול דק ולהניח אותו מלמעלה, לחרוץ בו כמה חריצים (כדי שהאדים יוכלו לברוח החוצה והבצק לא ייסדק ו"ייפצע"). תוכלו גם לחתוך ממנו צורות עם קורצן עוגיות -עיגולים או לבבות – ולהניח בצורה חופשית על הפאי.

cherrypie14.jpg

אבל אם אתם רציניים, תכינו לכם דוגמה מגניבה של שתי-וערב (מה שנקרא lattice). פשוט מרדדים את מה שנשאר מהבצק בין שתי פיסות ניילון נצמד (חשוב!!! אחרת הבצק יידבק לכם) ופורסים אותו לרצועות ארוכות. מניחים את הרצועות בשתי וערב מעל הפאי (אל תטרחו לקלוע אותם, את זה רק martha עושה – אבל אם אתם מתעקשים – הנה מדריך מאוייר) ואופים כ-50 דקות בתנור שחומם מראש ל – 180 מעלות.
cherrypie12.jpg

כמה מילים על הרידוד. הבצק בהתחלה יראה לכם פירורי מידי. אבל ברגע שתניחו אותו בין שני ניילונים נצמדים ותתחילו לרדד אותו קדימה ואחורה עם המערוך, הוא יתאחד היטב לבצק חלק ונוח לעבודה. אם הוא מתחיל להיות דביק (והוא יתחיל, כי עכשיו קיץ וחם בחוץ) פשוט שימו אותו במקפיא ל-10 דקות. אחרי כמה מעברים עם המערוך יהיה לכם בצק מרודד לתפארת. לא מומלץ לעבוד על שיש מקומח כי לא משנה מה תעשו הבצק יידבק לכם, והקמח ייבש אותו (עם הניילונים קל גם להכניס אותו לפריזר אם הוא נהיה דביק).

cherrypie13.jpg

כשסיימתם להכין את הציפוי העליון הוציאו את התבנית עם בסיס הבצק מן המקפיא ושפכו פנימה את מלית הדובדבנים (עם כל המיץ! אל תדאגו, שמנו קורנפלור). סדרו את שכבת הבצק העליונה כרצונכם, והדקו את השוליים. כשהתנור חם חם, מכניסים את הפאי פנימה ואופים ל-50 דקות.

cherrypie15.jpg

אם אתם רוצים שהפאי יצא זהוב ואלגנטי תוכלו למרוח את ציפוי הבצק העליון במעט חלב או ביצה טרופה (אם אתם רוצים את זה ממש שחום השתמשו רק בצהוב של הביצה). אם תרצו, פזרו קצת סוכר רגיל בשביל קראנצ'.

cherrypie16.jpg

הפאי מוכן כשהבצק למעלה זהוב, והמלית מבעבעת וגועשת מבפנים. הוא טעים בטירוף כשהוא חם (במיוחד עם כדור גלידה), אבל הוא עלול להיות קצת נוזלי. כשהוא פושר הוא יציב וסמיך יותר.

הפאי נשמר היטב ל – 4 ימים ונשאר טעים מאוד (אם כי הבצק מתחיל לאבד מפריכותו אחרי יום).

דגשים לבצק פריך מושלם
– צננו היטב את כל המרכיבים! קמח, חמאה, בקיץ אפילו אפילו את הקערה והתבנית! בצק פריך טוב צריך להישאר קר כל הזמן (אחרת הוא נהיה דביק וקשה לעבוד איתו).
– מינימום ערבוב, מינימום התעסקות. בצק שעיבדו אותו יותר מידי יוצא קשה כמו דיקט.
– אם הבצק נעשה דביק מידי, בכל שלב, העבירו למקפיא ל-10 דקות והמשיכו כרגיל.

פינת התכל'ס
חותכים את החמאה לקוביות, מעבירים לקערה ומקפיאים לרבע שעה. מוציאים ומעבדים עם הקמח, המלח והסוכר עד שנוצרת תערובת פירורית. מוסיפים 4 כפות מי קרח ומערבבים בעדינות. אם לא נוצרים גושים ממשיכים להוסיף כף אחר כף של מי קרח עד שזה קורה. משטחים את הבצק לפיתה, עוטפים, ומצננים עד שהוא קר וקשיח. מערבבים את הדובדבנים (אם זה מקופסה אז מסננים היטב) עם הקורנפלור, הסוכר, ומיץ הלימון. בוצעים חתיכות מן הבצק ומרפדים את התבנית בשכבה דקה. מקפיאים את התבנית המרופדת בבצק ל -10 דקות ומכינים בינתיים את הבצק העליון (אפשר רצועות שתי וערב, ואפשר עיגול גדול של בצק מרודד עם כמה חורים לשחרור אדים). מוזגים את המלית אל בסיס הפאי ומצפים בשכבת הבצק העליונה. מורחים בחלב או ביצה ואופים 50 דקות על 180 מעלות עד שהבצק שחום והמלית מבעבעת.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




107 תגובות בינתיים:

  1. כמה מגרה…
    מאיה, איך הבצק הזה בהשוואה לבצק פריך עם ביצה או חלמון? לא נתקלתי בפריך מתוק כזה.

    מאיה עונה: הרבה יותר מוצלח. בריבועי טוויקס אני משתמשת בבצק עם חלמון והוא יוצא יותר קראנצ'י ופחות עדין. בלי שום קשר, בצקים פריכים עם חלמונים נוטים לצאת לי פחות מוצלחים משום מה… 

  2. יאממ!

  3. כדאי להוסיף זסט לימון לבצק.

  4. אם כבר מתעסקים בדובדבנים, אני כבר מתחילת העונה מכינה מהם קרמבל. לא מוציאה חרצנים, ככה יש סיכוי שהקרמבל ישרוד יותר מעשר שניות… ממש מהיר וקל וטעים

  5. הי מאיה,
    טיפ לגלעון מהיר של דובדבנים:
    מניחים על משטח העבודה ומניחים את הצד השטוח של סכין השף על הדובדבן ונותנים מכה קלה עם שורש כף היד. בדיוק כמו לקלף שום… עובד יופי גם עם זיתים.
    http://www.cookthink.com/reference/1508/How_to_pit_an_olive
    http://startcooking.com/public/images/imgp4252_305.jpg

  6. […] השבוע, מאיה אפתה פאי דובדבנים שנראה ממש מעולה (זאת לא חוכמה. כל המתכונים שלה נראים מעולה) ועשה לי חשק להכין אותו גם. אז הכנתי. הבוקר, היו בשוק דובדבנים בעשרה שקלים לק"ג. אז קניתי. באתי הביתה והתחלתי עם הבצק פריך. בצק פריך נורא קל להכין, גם ביד (כפי שהכנתי טרום תקופת המג'ימיקס) ובעיקר במעבד מזון. הסוד של בצק פריך זה מינימום עבודה. פשוט להכין ולא לשחק איתו יותר מדי. […]

  7. הכנתי את הפאי, אבל עם קמח מלא וסוכר קנים, היה קשה אבל התוצאה יפה (עדיין לא טעמתי מפאת השעה).
    יש לך מושג מה הכמויות כשמכינים מקמח מלא?

    מאיה עונה: אף פעם אל תכיני כלום מ-100% קמח מלא, כי הוא יוצא קשה אחרי האפייה. אני ממליצה על יחס של 50% רגיל, 50% מלא. יוצא מוצלח, קצת מזכיר ביסקוויט בטעם.

  8. הוגש אתמול בערב לאורחים. יצא מדהים, אסתטי בטירוף (לא עמדנו בפיתוי והשקענו בשתי וערב). הגשנו פושר עם גלידת וניל.
    מושלם.
    נראה לך שאפשר לחמם את מה שנשאר לפני שמגישים שוב? במיוחד הבעיה היא הבצק למטה שמאבד את הפריכות במקרר.נגיד 5 זקות בתנור חם מאוד, או עדיף לא להתעסק?
    האורחים היו מנומסים מדי, ומעטים מדי, ההסבר היחיד ההגיוני, לזה שנשאר משהו.

    מאיה עונה: לא חייבים לשמור את זה במקרר. אפשר לכסות ולשמור בתנור הכבוי. אם את רוצה לחמם אני לא ממליצה במיקרו, אולי זץ קצר של כמה דקות בתנור חם.

  9. […] פאי דובדבנים – יאמי יאמי יאמי […]

  10. אוי… היה טעים!
    בדיוק ביום שפרסמת את הפוסט היו לי אורחים, צמחונים, שלא אוכלים ביצים! (אם אתם קוראים את זה, הי…) חיפשתי בנרות קינוח בלי ביצים (אין כזה דבר!) ו… מצאתי!
    היה מצוין!
    אבל… במחנה יהודה נשאר רק דוכן אחד שעדיין מוכר דובדבנים חמוצים, והם בכלל לא עלו 10 ש"ח לקילו :(

    אם כבר אני כותבת זו הזדמנות מצוינת להגיד תודה, המתכונים תמיד טעימים ונראים תאווה לעיניים. מחכה בכל פעם לפוסט הבא!

  11. את פשוט מלכה! הכל כל כך מושקע ויפה. תודה רבה!

  12. גם אני הכנתי, ,היה מעולה, תודה על המתכון. אבל הבצק יצא לדעתי קצת מלוח מידי… אולי כפית מלח זה כן יותר מידי?

    מאיה עונה: הבצק אמור לצאת מאוזן בטעמיו. לא מלוח מידי, לא מתוק מידי. ראי תגובתי ליואל למטה.

  13. מה זה עשית לי חשק להכין, נראה טעים ברמות שלא ייאמנו !

  14. הי מאיה,

    הכנתי את הפאי ביום שישי עבור מסיבת בר-מצווה של קרובים, לצערי קנינו דובדבנים מתוקים, ולטעמי מינון המלח מעט מוגזם. הבצק יצא פריך (הרבה הפסקות to chill down) אבל… מלוח כמו ביגלה מזרחי.

    אני רוצה לנסות עוד פעם עם מינון מלח/סוכר עדין יותר, מה דעתך?

    יואל.

    נ"ב, יש לך במקרה מתכון מומלץ לפיא בננונת?

    מאיה עונה: ניסיתי את המתכון עם 3 כפיות שונות, כולל אחת סטנדרטית שמיועדת למדידה בלבד. המסקנה היחידה שלי היא שהכפיות שלכן גדולות מידי!! איאלץ לעדכן את המתכון כדי למנוע נפילות בעתיד. הכמות היא בהחלט כפית שטוחה של מלח – הבצק אמור לצאת מאוזן בטעמו. לא מלוח מידי, עם רק רמז של מתוק. יכול בהחלט להתאים גם למלית של קיש ולאו דווקא פאי מתוק. בפעם הבאה השתמש בחצי כפית מלח ובכף של סוכר, ליתר בטחון. אשמח לשמוע איך יצא!

    לגבי פאי בננה – יש לי מתכון שנראה מדהים של פאי בננה מגליון ישן של בון אפטיט שעוד לא ניסיתי. משהו עם קרם וניל מבושל עם בננות, ושמורחים שוקולד צ'יפס על בסיס הטארט מיד אחרי האפייה והם נמסים. אקליד אותו הערב.

  15. עשינו היום כאן בונקובר השמשית ויצא טעים מאוד , יש כאן הרבה פירות יער/גרגרים אז נראה לי שכל פעם נעשה עם פרי אחר.
    רק שאלה והערה אחת – כמה זו כמות של כוס? השתמשתי בכוס מדידה של בערך 230 סמ"ק , אז הורדתי קצת קמח. אם אפשר בבקשה לתת מידות של נפח או משקל ולא כוסות , גם ככה קשה כאן עם הפאונד שהוא פחות מחצי קילו , יש כוסות מדידה של 250 סמ"ק וכו'

  16. כל אלו שנמצאים בואנקובר, ויש להם שמש וגרגרי/פירות יער, מתבקשים להפסיק לזרות מלח על פצעים של כאלו שיש להם דובדבנים פעם בשנתיים! (ובמחירי שחיטה!)

  17. הי איילת
    אין מה לקנא מבחינת פירות וירקות , אי אפשר לתאר כמה זה יקר ותנסי להשיג כאן עגבניות עם טעם של משהו , מלפפונים או חצילים . שומר קיווי ולימון קונים כאן בבודדת (ואל תנסי לנחש כמה עולה שומר אחד!).
    הביטוי "ונקובר השימשית" היה בדיחה עצמית , לפעמים השמש יוצאת לכמה ימים ומיד מתחבאת שוב מעל העננים האפורים.

  18. ניראה מצוין!!!!
    אוהבת את האדום הזה העונה פה מעולה מבטיחה לנסות בכייף
    תודה מאיה

  19. נראה מעולה בטירוף, אבל יש מצב לרעיונות של עוד מילויים שונים?

  20. מבחינת המליחות יצא מושלם. מלוח קצת שמשתלב נפלא עם המתיקות של הדובדבנים והגלידה. השתמשתי בכפית מדידה. כך שלא ברור לי מדוע יש כאלה שטוענים שהמליחות גבוהה מדי. אולי השתמשו בכף?

  21. אתמול הכנתי את הפאי לארוחת ערב.
    היה מרשים וחשוב יותר טעים.
    שמתי בבצק סוכר וניל והפאי הוגש פושר עם גלידת וניל.
    תודה על המתכון, מומלץ בחום.

  22. wow your cherry pie looks delicious

    Maya Replies: Cheers Jaime, your blog looks awesome as well 

  23. מתכון דומה – ואפילו פשוט יותר(!) – הוא המתכון של דורעם גונט לעוגת שזיפים ומשמשים עם פירורים:
    http://www.mouse.co.il/CM.food_item_recipe,594,217,1018,.aspx
    עשינו לא מזמן בבית, רק עם שזיפים, והתוצאה טעימה מאוד וגם יפהפיה (השזיפים יוצרים צבע סגול מדהים שפשוט קשה להאמין שהוא טבעי לגמרי). ובסוף השבוע האחרון עשינו אותה שוב, בגלל שהיו לנו במקרר כל מיני שזיפים ומשמשים ונקטרינות ואפרסקים מסכנים שהיה צריך לנצל איכשהו… ואין לי ספק שהיא תעבוד מצוין גם עם דובדבנים או פירות יער אחרים.
    מומלץ מאוד.

    מאיה עונה: זה כאילו פירות קיץ נולדו בשביל להיות בעוגות. גם לי יש מרשם לעוגה בסגנון הזה (רק בלי הקראמבל מלמעלה) וזה אדיר!

  24. העוגה יצאה מדהים!!! ובמיוחד הבצק – הוא יצא פריך וטעים כמו שאף פעם לא יצא לי. מה שבטוח – המתכון לבצק ינוסה עוד רבות על מאפים רבים ואחרים. תודה

  25. היי מאיה, הפאי נראה מדהים. אולי יש לך מתכון לאנשים שיש להם רק תבנית פאי בגודל 26? קשה מאוד למצוא היום תבניות 24…

  26. התמונות שלך מקסימות, ממש עושות חשק.
    את התמונות שלך ראיתי בדיוק אחרי שראיתי מתכון לפאי דובדבנים חמוצים בbon appetit שנראה גם הוא נפלא.
    בדיוק כשהתחלתי לפנטז על הכנת פאי כזה (ואפילו רציתי להשקיע ולעשות lattice crust) , די נגמרה העונה, וכל מה שנשאר זה דובדבנים לא יפים במיוחד.
    טוב, תמיד יהיו דובדבנים בשנה הבאה…

    מאיה עונה: הלו, הלו! גם מדובדבנים מקופסה זה יוצא מצויין! אפילו יותר טוב, כי הדובדבנים מקופסה הם חמוצים, וזה הולך הרבה יותר טוב בטארט מאשר דובדבנים מתוקים. שווה לנסות!

  27. […] השבוע, מאיה אפתה פאי דובדבנים שנראה ממש מעולה (זאת לא חוכמה. כל המתכונים שלה נראים מעולה) ועשה לי חשק להכין אותו גם. אז הכנתי. הבוקר, היו בשוק דובדבנים בעשרה שקלים לק"ג. אז קניתי. באתי הביתה והתחלתי עם הבצק פריך. בצק פריך נורא קל להכין, גם ביד (כפי שהכנתי טרום תקופת המג'ימיקס) ובעיקר במעבד מזון. הסוד של בצק פריך זה מינימום עבודה. פשוט להכין ולא לשחק איתו יותר מדי. […]

  28. לגבי כתמי הדובדבנים- אם הרטבת את הבגד בערך בזמן שהוצאת את הפאי מהתנור ואחר כך פינקת אותו במסיר כתמים טוב (אני מעדיפה סבון קשה- אבל משהו מודרני ולא סינטבון!!!) אני מבטיחה לך שכל הכתמים יצאו בכביסה….

  29. היי ,
    יצא מדהים עם דובדבנים משומרים ! , הוספתי לשלב הכנת הבצק כפית חומץ לסיוע בפירכיות ..טריק ישן שעובד בבצקים קרנצים .
    אחלה מתכון\הסברים\צילומים .
    בארוע שהיה אתמול העוגה חוסלה ראשונה מבין רבות .
    יש צילום לפני ..

    תודה מאיה

  30. מאיה שלום- נראה מגרה , רצתי לדעת אם אפשר למלא את הפאי בתותים או ריבה במקום הדובדבנים?
    ועוד שאלה- למה אי אפשר לראות את כל רשימת מתכונים של האתר במקום אחד?

    מאיה עונה: אפשר להחליף את הדובדבנים בתותים טריים או בפירות יער קפואים.

  31. המתכון מדהים! אני ואחי עכשיו גמרנו את האפייה וטעמתי כי לא יכולתי להתאפק.. וזה באמת מתכון מעולה, אנחנו רק שינינו ממלית דודבנים למלית תותים הפעם והאמת שזה אפילו עדיף כך.

    תמשיכי לשים פה מתכונים נפלאים ולגרום לנו לרצות לאפות ולבשל אני באמת השתמשתי בהמון מהמתכונים ואף פעם לא התאכזבתי.

    איפה אוכל למצוא את המתכון של פאי הבננות? נשמע לי מגרה:)

  32. אני יושבת עכשיו עם קפה ועם העוגה ומתענגת על הפינוק המושלם הזה.

    במקום דובדבנים טריים השתמשתי בתערובת של פירות יער קפואים ודובדבנים בצנצנת.

    אמנם זמן ההכנה ארוך (עם כל ההפסקות באמצע) אך בהחלט פשוט וקל אם נצמדים להוראות.

    העוגה יצאה גם מקסימה מבחוץ (שתי וערב עם קישוטי ורדים משאריות הבצק) וגם מעולה מבפנים- מרקם, טעם, מושלם!!

    תודה רבה!!

  33. שאלה בקשר לתבנית- התבנית שיש לי היא בגובה של 5 וחצי ס"מ..
    יש צורך לקנות תבנית יותר נמוכה או זו שיש לי מתאימה למתכון (מבחינת כמויות בצק ומלית)?

    תודה מראש, אנה

    נ.ב- אתר מ-ד-ה-י-ם!!!

  34. הכנתי יצא ממש ממש טעים!!!
    הבצק מדהים, לא מלוח מדי כמו שכמה אמרו ממש מושלם.
    רק אני והמשפחה לא כ"כ אוהבים דובדבנים אז רציתי לשאול לפעם הבאה שאני אכין אם אפשר לשים פרי אחר (חוץ מדובדבנים, תותים ופירות יער), נגיד שזיפים?
    תודה רבה=)

  35. וואוו העוגה נראית נפלא ואני בטוח שגם טעימה מאוד, אבל יש לי שאלה קטנה.
    פעם הכנבתי עוגת שזיפים עם מלית שזיפים וכשהשתמשי בקורנלפלור נוצרו גושים שהרסו את הטעם, יש דרך כלשהי להמנע מגושים אלו? ובכלל יש איזה תחליף לקורנפלור כי הטעם שלו קצת הרס לי את העוגה לטעמי. תודה מראש!

    ד"א יש לך בלוג מהמם!!!

  36. מתכון נהדר!

    כמה טיפים:
    1. אם רוצים לחסוך בקולוריות או שפשוט נגמר לכם הסוכר (מה שקרה לי), אז אפשר להחליף את חצי מהכמות של הדובדבים החמוצים למתוקים + 3 כפות סוכר (במקום חצי כוס) – יצא מדהים!

    2. להוסיף חצי כפית חומץ לקבלת בצק פריך יותר.

    3. לנעם – התחליף הכי טעים הוא תפוחי עץ.

  37. תודה רבה על מתכון הבצק! השתמשתי בו לפאי לימון ויצא מוצלח מאד. כשיהיו דובדבנים אנסה גם. שאי ברכה.

  38. שאלה לגבי הבצק הפריך כבסיס בפשטידה ובכלל:
    האם יש צורך לאפות אותו לפני ששמים מעל את החומרים של הפשטידה? ניסיתי להכין את הבצק הזה כבסיס לפשטידה, אפיתי אותו כ-5 דקות והוספתי את החומרים של הפשטידה, לאחר סיום האפייה מאד התאכזבתי לגלות שהבצק כלל לא נאפה, והוא די רטוב… איך אני אמנע את התופעה בעתיד?
    כנ"ל לגבי הפאי: האם צריך לאפות את התחתית לפני הוספת המלית על מנת לקבל בצק פריך?
    תודה,
    אירה

    מאיה עונה: זוהי בדיוק הסיבה. חובה לאפות את הבצק 10 דקות לפחות עד שהוא מעט מזהיב, ורק אז למזוג פנימה את המלית. לאחר האפייה של הפאי כולו, מתחיל תהליך של ספיגת נוזלים הדרגתי, בו הבצק הופך להיות פחות ופחות פריך עם הזמן. הפתרון היחיד הוא לאכול אותו כמה שיותר מהר :)

  39. מה לגבי גודל וצורת התבנית? יש לי תבנית עוגה רגילה 26 סמ קוטר
    ויש לי תבנית פאי בקוטר בערך 22 ס"מ מפיירקס
    מה עדיף?
    חייבת תשובה דחוף כי אני באמצע ההכנה!
    המון תודה!!!!!!!!!

  40. אויש, מאיה, שתי תגובות מעליי ענית למישהי שחובה לאפות את הבסיס 10 דקות לפחות ורק אז להוסיף את המלית, אבל במתכון זה לא מצוין… הפאי שלי כרגע בתנור, ורק עכשיו ראיתי את ההערה. בינתיים אני מחזיקה אצבעות, אבל אולי כדאי לתקן את המתכון. כתוב גם ברשימת המרכיבים לשים חצי כפית מלח, ואילו בהמשך המתכון כתוב לשים כפית שלמה.

  41. מאיה, תודה על הכל – רק בזכותך התחלתי לאפות! מאז שגיליתי את הבלוג המדהים שלך התחלתי להכין כל מיני מתוקים מעולים – זה מתאים בדיוק למתקשים במטבח, כמוני, והכל יוצא מצוין.
    והתמונות מעוררות תאווה, משהו נורא :-)

    הכנתי את הפאי לאירוע חשוב והוא יצא טעים מאוד.
    אבל מה עם הסירופ של הדובדבנים מהצנצנת? נשארה צנצנת שלמה וחבל לשפוך אותו… את מכירה מתכון שאפשר לעשות בו שימוש?

    מאיה עונה: הייתי מוסיפה לו קצת סוכר ואיזו כפית או שתיים של חומץ בלסמי ומבשלת על אש קטנה לרבע שעה. נוצר סירופ מהמם שהולך טוב על גלידות, עוגות, בראוניז, מוסים, פנקייקס, ומה לא. הסירופ המצומצם יישמר במקרר לחודשים ארוכים.

  42. כל כמה שבועות אני באה לעמוד ומסתכלת בתאווה על פאי הדובדבנים הזה. אני כל כך פוחדת להכין אותו זה נראה כל כך מסובך ונועד רק למומחים.

  43. בעצתך, הכנתי מסירופ הדובדבנים שנשאר בצנצנת השימורים רוטב דובדבנים מעולה!
    הוזמנו לארוחה אצל חברים אז הכנתי קראמבל תפוחים לפי מתכון שלך ואכלנו אותו עם גלידת וניל ועליה הסירופ דובדבנים (לגמרי מתאים!) וכולם התעלפו… תודה רבה! מומלץ בחום!

    פספסתי את מבצע הtake away, זה לא פייר…
    איך אני יכולה להרשם כדי לקבל הודעות במיילים?

  44. הכנתי כבר כמה פעמים וכל פעם קיבלתי מחמאות מחדש! אחד המתכונים האהובים עליי באתר!
    רק שאלה, האם אפשר להחליף את הדובדבנים בפירות אחרים כמו למשל תותים…? ואם כן , איך ?
    תודה :)

    מאיה עונה: אפשר וגם אפשר. תותים יעבדו מצויין. לדעתי ייכנסו בטארט קצת פחות מחבילת תותים אחת, תלוי כמה קטן תחתכי…

  45. זה נראה מקסים!
    ואם אני משתמשת בשימורים, איזה גודל של צנצנת אמורים?
    כי כתבת שתיים, ולא את הגודל שלהם…

    מאיה עונה: בכל צנצנת יש בערך 560 גר' לפני הסינון.

  46. מזה מי קרח?

  47. המתכון נראה מדהים! בדיוק סיימתי להכין את הבצק.
    אני מציעה להוסיף את הקטע של אפיית הבצק במשך 10 דקות לפני הוספת המלית.
    פעם ראשונה שאני מכינה בצק כזה ולא ידעתי שצריך לאפות לפני….בפוקס הסתכלתי בתגובות.

  48. הכנתי!!
    לא אפיתי 10 דקות לפני הוספת הבצק,והכנתי מדובדבנים טריים, יצא מ-ע-ו-ל-ה.

  49. מאיה אני חייבת עצה דחוף! אני באמצע הכנת הפאי דובדבנים ואני רואה שכתבת בתגובות למישהו שצריך לאפות את הבסיס 10 דקות לפני. במתכון כתוב בכלל לשים אותו במקפיא. מה לעשות?! תודה וסופ"ש נעים

    מאיה עונה: לא חייבים לאפות את הבצק לפני שממלאים אותו, אפשר לאפות את כל הפאי במכה. יחד עם המלית בפנים. אם את רוצה, את יכולה לאפות את הבצק אפייה מקדימה והוא יצא קצת יותר פריך, אבל ממש לא חובה. הזץ בפריזר מסייע ליצירת פריכות באפייה.

  50. עשיתי, יצא מעולה. תודה

  51. יש חמישה נספקים של דובדבנים במקרר, נראה לי שזה הזמן להכין את הפאי הזה… ;)
    חושבת שזה יעבוד כמאפינס?

  52. הי מאיה,
    אני צריכה עזרה!!
    תמיד כשאני מכינה פאי, הדפנות של הקלתית נופלות. ניסיתי כל מיני שיטות- לשמן את הדפנות, לא לשמן אותן, להכניס למקפיא ומיד לתנור, להדק אותן קצת כלפי חוץ וכד'..
    שום דבר לא עוזר! באפיה הראשונית של הקלתית, הדפנות נופלות.
    מה עושים??
    תודה!

    מאיה עונה: התופעה הזו נגמרת מעיבוד יתר של הבצק, שמייצר גלוטן. ההשהיה המקפיא אמורה לצמצם את תוצאות הלוואי אבל לא תמיד מצליחה להעלימם לחלוטין. יש שני פתרונות: א. לאפות ראשית "אפייה עיוורת", להניח מעל הבצק נייר אפייה, ומשהו כבד שישמור עליו במקום, כמו מלח גס או שעועית או עדשים או מה שיש לך במזווה (אי אפשר להשתמש בהם לבישול אח"כ, אבל זה חוסך קנייה של משקולות אפייה ייעודיות), לאפות 10 דק', להוציא את המשקולות, ואז לאפות אפייה סופית 3 דקות נוספות, כדי לייבש את הבצק סופית ולעשות אותו פריך (הוא יוצא קצת רטוב אחרי שמכסים אותו). תיארתי את התהליך בפירוט בפוסט הטארט שוקולד. ב. לאפות את הבצק כמו שאת רגילה ואז מיד כשהוא יוצא מהתנור להדק אותו בחזרה לשוליים עם תחתית של כוס מדידה כשהוא עדיין חם (אם הוא מתצטנן הוא הופך לפריך ומתפורר וזה לא יעבוד). זה ירוויח לך סנטימטר-שניים בגובה, וכשהבצק יצטנן אף אחד לא יחשוד ב"טיפול" שקיבל. אגב, התופעה הזו לא אמורה לקרות אם אופים את הבצק עם מילוי, כמו שהוריתי לעשות במתכון כאן למעלה.

  53. יצא טעים מאוד, אבל רציתי לעשות שתי וערב יפה כמו שאת עשית ולא הצלחתי לחתוך את הבצק כמו שצריך כי הוא התפרק… למה זה קרה?

    מאיה עונה: חתכת עם סכין או עם גלגלת פיצה? אם הבצק מתפרק לך כנראה שלא "איחדת" אותו מספיק, נסי לקפל אותו על עצמו ולרדד שוב, ולחזור על זה פעם-פעמיים. זה יאחד את הבצק. אם זה עדיין לא עוזר. טפטפי עליו כף מים (הכי טוב עם שפריצר) ורדדי אותו על עצמו. עוד אפשרות היא לתקוע אותו בפריזר לאיזה 10 דקות (ובגלל זה נוח לרדד על שקית ניילון כי ממש קל להזיז את הבצק מכאן לכאן.

  54. ואו. יצא מושלם! ואפילו שאני לא אפיתי פאי בחיים!! יצא ממממממש מדהים הרגשתי כמו אופה מקצועית! תודה על מתכון נפלא!

  55. היי מאיה :)
    האם לדעתך ניתן להחליף את הקמח בקמח מצה כך שיתאים לפסח? המתכון נראה מעולה, תודה!!

    מאיה עונה: בצק פריך זה אחד הצרות הצרורות ביותר של פסח. לקמח מצה, מניסיוני, יש טעם של נסורת ברוב האפליקציות שלו, למעט ייצוב של תערובות שהן יציבות כבר, כמו לביבות או קישים. בתור כוכב ראשי באיזשהו בצק, זה פשוט מתכון לצרות. אני מציעה לך להכין את הבצק של טארט הגבינה והתותים, להכפיל כמות, ולפזר חצי ממנו מלמעלה על מלית הדובדבנים (מכאן) כקראמבל. ואז לקרוא לזה קראמבל פאי דובדבנים. חג שמח!

  56. כבר תקופה ארוכה שאני משתוקקת להכין את הפאי אבל לא מוצאת אירוע מספיק חגיגי+ארוחה חלבית שהקינוח יתאים לה. סוף סוף הכנתי אותו אתמול ליום ההולדת של החצי השני.
    מה אני אגיד? יצא מושלם. היינו שמונה אנשים וחיסלנו הכול (אחרי תוספות לכולם). שמתי אותה בתנור ל-10 דקות שתתחמם קצת לפני והכנתי מראש סירופ מצמצום הנוזל מצנצנת הדובדבנים. אמא שלי לא הפסיקה לדבר על כמה שהבצק מעולה וכולם נורא שמחו שלא היה מתוק מדי.
    שוב תודה על אחד המתכונים – אם לא ה…!!

  57. שאלה אחת – האם הבצק הזה מתאים גם לעוגת גבינה-פירורים? או שזה לא מספיק מתוק בשביל עוגה כזו?
    תודה!

    מאיה עונה: לא מספיק מתוק. לעוגת גבינה פירורים את יכולה פשוט להשתמש בפירורי ביסקוויטים, קצת סוכר, וחמאה מומסת… קלי קלות.

  58. אז ככה.
    אני כבר שבועיים מריירת מול המתכון הזה (ככה זה כשהולכים לקטיף דובדבנים וקונים יותר ממה שיכולים לאכול. 7 ש"ח לקילו! כואב הלב להשאיר על העץ…)
    כבר שבוע שהבצק ממתין בסבלנות במקפיא לאורחים הנכונים (הייתי ממש סקפטית לגביו-הוא התפורר לגמרי במקפיא), הדובדבנים כבר עייפו והתרככו, אך לא אמרתי נואש!
    הרכבתי את הכל (אפילו שתי וערב מלמעלה!) ואפיתי.
    האורחים טרפו את העוגה לפני שהספיקה להתקרר, לפני שהספקתי להגיד "סליחה..זה מתכון שעוד לא נוסה" או "הדובדבנים היו גוססים, זו הייתה המתת חסד.."
    מסקנה- לא להתייאש ולתת סיכוי אחרון לאוכל שעומד להתפגר.
    אולי יצא להיט, אולי קילקול קיבה- הפתעה!

  59. היי מאיה,
    נראה מדהים!
    האם הכמויות יספיקו גם לתבנית פאי 26?

    מאיה עונה: את הבצק יש מצב שתצליח למתוח, אבל המלית לא תספיק. ממליצה להכין 50% יותר כמות ממנה.

  60. הכנתי הרגע ובכלל לא היה לי מספיק בצק לקשט מעל, ממש רק לפס אחד
    מאכזב :/

  61. קראתי את כל התגובות ולא הצלחתי להבין-
    אם אני קונה בשוק דובדבנים רגילים (אני מניחה שמתוקים), האם זה גם כן יוצא בסדר? יוצא פחות טוב? צריך לשנות משהו במתכון?

    אם זה יוצא פחות טוב, האם מישהו יודע איפה ניתן למצוא דובדבנים חמוצים בשוק בירושלים?

    תודה,
    קרן.

    מאיה עונה: זה לא כזה משנה אם קנית דובדבנים "מתוקים" או "חמוצים". כל ההבדל הוא פלוס כף או פחות כף של סוכר במלית. תזרמי עם איזה דובדבנים שאת מוצאת, ויצא לך נהדר.

  62. מאיה שלום,
    זו הפעם הראשונה שאני מגיבה בבלוג, ובטח בכזה של בישולים…
    הכנתי את הפאי הזה וכל כך נהנתי!
    ובסוף לא האמנתי שאני עשיתי את זה, כמסבירים טוב ולאט זה כנראה עובד:)

    תודה תודה

  63. יש לי דובדבנים טריים במצב "גסיסה" האם אפשר להכין את הפאי כולו , לאפות להקפיא ולהפשיר במועד מאוחר יותר?

    מאיה עונה: בוודאי! להפשרה למצב "כמו חדש", פשוט אפי ישירות מהפריזר בתנור חם על 150 מעלות למשך כ-10 דקות.

  64. אחרי שהקפאתי את הבצק והכנתי את הדובדבנים שיחכו בצד, הוצאתי את הבצק מהמקפיא והוא היה קשה מ-א-ו-ד! ניסיתי ללחוץ עליו- לא הלך. נתתי לו להפשיר קצת בתבנית ורק אחרי איזה שבע דקות היה אפשר להתחיל ללחוץ עליו כדי שיכסה את התבנית.
    עכשיו התבנית שוב במקפיא. האם להוציא אותה לפני האפייה לזמן מסוים כדי שלא תיכנס קשה בטירוף לתנור? מה עשיתי לא בסדר?

  65. חיפשתי נואשות קינוח ללא ביצים, מצאתי, הכנתי, יצא יפה וטעים בטירוף :)
    הבצק הספיק לי לתבנית 26 (כולל שתי וערב), אבל הכמות של שתי צנצנות דובדבנים משומרים נראתה לי קטנה מידי גם עבור תבנית 24. הוספתי קוביות משלושה תפוחי סמית והגדלתי את כמויות הסוכר, הקורנפלור והלימון.
    יצא פשוט מעולה וכולם ליקקו את האצבעות.

    תודה על הבלוג המקסים, תמיד הוא מציל אותי :)

  66. אפשר במקום חמאה שמן?

    מאיה עונה: לא…

  67. מתכון מדהים! יוצא טעים להפליא, במיוחד עם דובדבנים טריים!

  68. יצא נהדר!! כבר הכנתי את עצמי למלחמה עם הבצק – אבל האמת שעבד נהדר וממש לא קשה!
    הפאי היה פשוט מעולה – תכננתי לטעום רק כפית, אבל זה היה כל כך טעים שירדנו על חצי מהתבנית…
    תודה!

  69. היי,
    תענו ג היה להכין ועוד יותר תענוג לאכול. עכשיו רק נתקעתי עם השאלה- איפה מאפסנים בעונה זו של השנה….מקרר או בחוץ?

    מאיה עונה: מקרר דפנטלי. מחוץ למקרר זה תופס עובש תוך יומיים. במקרר זה יחזיק למעלה משבוע.

  70. הי מאיה!
    הכנתי ויצא פשוט מעולה – גם בבית התלהבו!
    אני רוצה להכין את הפאי כקינוח לארוחת שישי מחר, אבל אחותי שומרת בשר-חלב. אפשר לעשות החלפת חמאה-מרגרינה, או שזה עוול לפאי?

    מאיה עונה: אפשר.

  71. אגב, בגלל שבפעם הראשונה הכנו כמות ממש מצומצמת (שתי תבניות פאי אישיות), תכננו רק לטעום כפית כדי לוודא שיצא טוב לפני שלוקחים להשוויץ להורים. דבר הוביל לדבר והורדנו תבנית שלמה…

  72. הכנתי אתמול ויצא פשוט מעולה! הגשתי עם תוספת גלידת וניל..
    האורחים לא הפסיקו לדבר על הפאי:-)
    תודה רבה!

  73. היי מאיה, תודה רבה על שיתוף המתכון. הכנתי ויצא מעולה. רוצה לדעת אם ניתן לשלב אולי עוד פרי? תודה!

    מאיה עונה: אפרסקים, שזיפים, ואפילו תפוחים.

  74. הי מאיה, נראה נפלא :)
    שאלה קטנה- מה לגבי פירות יער קפואים?

    מאיה עונה: אין בעייה, רק שימי טיפה יותר סוכר

  75. היי מאיה, הכנתי את הפאי אתמול והוא היה הצלחה מסחררת!! כעבור שעה מרגע האפייה כבר לא היה זכר וכולם עדיין מדברים עליו.. אז תודה רבה!

    אני תוהה האם אפשר להכין את אותו הפאי עם קמח ללא גלוטן??

  76. היי מאיה,

    שבוע הבא יש יום הולדת לחצי ואני פשוט חייבת להכין את הפאי הזה!!! מאחר ואין לי פוד פרוססור ולא בא לי לערבב בידיים, האם אפשר להשתמש במיקסר?

    מצאתי מתכון דומה באתר אחר והיה כתוב שאם משתמשים במיקסר אז החמאה צריכה להיות בטמפרטורת החדר.

    מה דעתך????

    מאיה עונה: אפשר להשתמש במיקסר והחמאה יכולה להיות קרה דווקא. אבל בטמפ' החדר יצא לך בצק קצת אחר – יותר קשה ופחות עדין.

  77. טוב אז ככה, ויתרתי על המיקסר, לשתי את הבצק בידיים ויצא לי פאי מ-ד-ה-י-ם!!!!!!!!!!!

    תודה רבה!

  78. אני לא יודעת!! כתבת במרכיבים חצי כפית מלח, ובהסבר ובתגובות כתבת כפית שלמה! אני חצויה נורא!!

  79. היי מאיה
    אני מתכננת להכין את הפאי הזה שנראה מוקלם בסופ"ש לה מ ו ן אנשים, יש לי תבנית פאי 28 מתפרקת – בכמה את חושבת שכדאי לי להגדיל את הכמויות כדי שיכנס ובנדיבות..?

    איך הפאי הזה שורד חילוץ מהתבנית המתפרקת למטרת הגשה?

    ושאלה אחרונה – קראתי פה שניתן להכין עד הסוף כולל אפייה מלאה ואז להקפיא לחלוטין ולהפשיר רק 10 דק על 150 מעלות?? האמנם?? הוא חוזר למצב מושלם ללא זכר להקפאה שעבר??

    אני שואלת כי במקרה הזה יתארחו כאן המון אנשים ועדיף להכין כמה שיותר מראש.

    שאלה אחרונה – נראה לך שאפשר להקפיא אחרי החילוץ מהתבנית ולחמם על תבנית תנור גדולה? אולי נכין שניים :)

    סליחה על ההפצצה בשאלות ממש בא לי עליו ולא בא לי לפשל….

    מאיה עונה: אכן אפשר להקפיא בכיף כפי שאמרתי. לתבנית 28 הייתי מכפילה כמויות. הפאי שורד היטב כל עוד משאירים אותו מחובר לעיגולד הקטן שהוא תחתית הפאי המתפרקת. בהצלחה!!

  80. […] בניתוח להוצאת כדור בתנאי שטח, אבל בכללי זה עבר בהצלחה. בבצק אלים, ראיתי שהיא ממליצה לגלען דובדבנים עם צ'ופסטיק וכך […]

  81. היי מאיה, תודה על המתכונים והצילומים המושקעים, אין מילים. יש לי שאלה לגבי הפאי: הפתיתי והכנתי, נראה לי שלא פספסתי כלום. (השתמשתי בדובדבנים טריים). הפאי סיים את האפיה לפני זמן קצר ויש בעיית נוזליות משמעותית כרגע- עודפי מיץ בגללם הפאי ממש לא נראה כמו בתמונה. נראה מבאס. האם זה אומר שבכל זאת פספסתי משהו? האם יש דרך להציל את המצב?

    מאיה עונה: קודם כל, כשהוא יתקרר לטמפ' החדר המיצים קצת יסמיכו (ובמקרר עוד יותר). ולהבא, תגדילי קצת את כמויות הקמח/קורנפלור כדי לפצות על העסיסיות של הדובדבנים. אם הוא עדיין נשאר juicy מידי, את יכולה פשוט לחפור לתוכו עם כף גדולה במקום לפרוס פרוסות, ולהגיש אותו כקראמבל עם גלידה או קצפת. מקווה שבטעם לפחות הוא טעים!

  82. היוש מאיה,
    עכשיו הפאי בתנור. טייק 2!
    פעם שעברה הבצק היה יבש אז שמתי הרבה יותר מים ממה שאמרת והוא לא יצא אוורירי כמו שתואר. בכל מקרה אין תלונות, הוא נגמר תוך שניה וחצי.
    הפעם התאפקתי ושמתי את מה שאמרת אבל היה ממש קשה לעבוד איתו.
    לא הצלחתי לרדד אותו אז פיזרתי את הפירורים למעלה.
    מה אני לא עושה נכון?

  83. הי מאיה
    הפאי נראה מדהים!
    אם אני משתמשת בפירות יער- להפשיר אותם קודם? לשים אותם על הבצק עם הנוזלים? או לסנן?

    מאיה עונה: הייתי מפשירה אותם במסננת קודם.

  84. היי מאיה, ניתן להקטין לתבנית אינגליש ולעשות חצי כמות?
    יש לי רק חבילה אחת של דובדבנים

    מאיה עונה: כן, אין בעייה.

  85. היי מאיה אני רוצה להכין את הפאי לארוחת ערב ביום שישי…האם יש אםשרות להכין הכל בצהרים…להכניס למקרר…ולאפות ממש בערב כשמתחילים לאכול שיהיה מוכן לקינוח? או האם משו יתחרבש שם כשהפאי יושב לו במקרר עם כל הדובדבנים והמיץ בתוכו? תודה מראש על עצה כלשהיא:-)

    מאיה עונה: לדעתי עדיף לאפות מראש ופשוט לחמם קלות על 150 מעלות כ-10 דק' לפני ההגשה, ויצא כמו חדש. אם הפאי ממש שחום אפשר לכסות בנייר כסף.

  86. היי מאיה…יש לי חברה שמכינה בצק פריך עם חלב במקום מים…עובד פה?

    מאיה עונה: מניחה שכן. לא כל כך יודעת איך זה ישפיע על המרקם, אבל ההבדל יהיה מזערי.

  87. האם יצא טוב גם עם פירות יער אחרים?

    מאיה עונה: בהחלט! צריך לשחק עם כמויות הסוכר כי לכל פרי יש חמיצות קצת שונה.

  88. כנראה שיש לי שתי ידיים שמאליות… עשיתי הכל כפי שכתוב, ובסוף יצא לי עוגה עם בצק מאוד קשה שבקושי ניתן לגרד אותו מהתבנית (לא שרוף, פשוט נורא קשה)… בכלל לא ניראה פריך כמו בתמונה. לא יודעת מה עשיתי לא בסדר.

    מאיה עונה: או שהוספת יותר מידי מים, או (יש מצב שבנוסף אפילו), לשת או עיבדת יותר מידי. נסי לעבוד עם מזלג בפעם הבאה וכמה שפחות לגעת בידיים, ולעצור את הערבוב 10 שניות לפני שאת חושבת שצריך.

  89. אפשר שמן קוקוס במקום חמאה? אני רוצה להכין טבעוני ושונאת מרגרינה…

    מאיה עונה: כן. אני לרוב לא ממליצה עליו פה סתם כי הוא יקר, אבל הוא תחליף לא רע בכלל לחמאה.

  90. כמה גרם של שמן קוקוס לשים במקום החמאה? תודה!

    מאיה עונה: באותה כמות. יש להקפיא את השמן כדי שיהיה מוצק.

  91. זה היה נראה מדהים! לא חשבנו שגם יצא ככה! ובכזאת קלות.
    הבצק לא דורש מיומנות מיוחדת.
    היה פשוט מדהים!!!!
    תודה לך!!
    אם יש עוד פירות שאפשר להחליף בהם את הדובדבנים, אשמח שתכתבי.
    תודה רבה שוב!

  92. […] אלכוהול. אנחנו בעיקר אכלנו אותם טריים.  מתכון מומלץ לפאי דובדבנים של בצק אלים הוכן בהצלחה בדיוק לפי המתכון המצורף. אני הוספתי גם מעט […]

  93. ניסיתי עם דובדבנים ויצא חלומי! הפעם בא לי קצת לגוון- איזה שילובים יכולים ללכת טוב? נגיד תפוחים ופטל? איך משלבים אותם במקום הדובדבנים?

    מאיה עונה: מקלפים, קוצצים גס, ומצמצמים משמעותית בכמות הסוכר. אני ממליצה גם על שילוב של אגסים וסוכר חום – יוצא מדהים! ניתן להוסיף הפתעות כמו חמוציות, ג'ינג'ר מסוכר קצוץ דק, צימוקים, וכד'. גם פטל בפני עצמו יהיה מעולה, או כל פרי יער קפוא מעניין שמוצאים בסופר.

  94. […] מאיה אפתה פאי דובדבנים שנראה ממש מעולה (זאת לא חוכמה. כל המתכונים שלה נראים […]

  95. יצא ממש ממש מוצלח אם כי דרש הרבה עבודה. תודה רבה על המתכון (גם אם במרחק של כמה שנים… )

  96. מכינה את הפאי הזה כל שנה ליומולדת של בני כבר 8 שנים. טעים, חגיגי, מדהים!! כולם מחכים לו…

  97. הכנסתי עכשיו לתנור איזה כיף. מחכה כבר לטעום אותה

  98. את קוראת תגובות על פוסט ככ ישן? :)
    איך את חושבת יצא עם פירות אדומים קפואים (ולא משומרים)? אפשרי? או שהכל יגיר מים וירטיב את כל העסק?

    מאיה עונה: אפשרי בהחלט! יש שתי אפשרויות, או להוסיף כף קמח כדי שיספוג את המיצים המיותרים (קצת הימור, כי יכול להיות שזה יצא סמיך מידי ויציקתי ככה), ואפשרות אחרת היא להפשיר את הפירות על מסננת מעל קערה במקרר למשך לילה, ולהשתמש בפירות המופשרים והמסוננים אחד לאחד במקום הדובדבנים. סורי על העיכוב בתשובה!

  99. יעבוד עם דובדבנים חמוצים מצנצנת?

    מאיה עונה: כן!

  100. הי מאיה,האתר שלך נפלא והוא הדיפולט שלי!
    הכנתי את הפאי ויצא מאוד טעים. רק הבצק לא צלח. משהו ביחסי קמח-נוזלים-שומנים הופר. כמה כפות מים הגיוני להוסיף? הוספתי 4 ולא היה לי אומץ להמשיך. הבצק היה יבש ומתפורר מאוד.
    פסי השתי וערב נקרעו לי ובבצק המרודד התקבלו שכבות (כמו בבצק עלים) קצת נוקשות בתוצאה הסופית.
    מנסה להבין איפה טעיתי. ייתכן שקמח שנשמר במקרר ולא נופה דחוס יותר?

  101. […] בפעם האחרונה שאפיתי פאי דובדבנים, לפני הרבה שנים (לפני הטבעונות), הכנתי את המתכון המוצלח מאוד מהבלוג בצק אלים.  […]

  102. הי, קניתי כמות גדולה של דובדבנים אבל הם קצת תפלים בטעמם. יש משהו שאפשר להוסיף לפאי שיפצה על הטעם התפל?

    מאיה עונה: הסוכר והלימון במלית יעשו את שלהם. אל דאגה.

  103. הי,
    הכנתי את הפאי והוא יצא יפה להפליא וטעים מאד.
    דא עקא… גם לאחר שקיבל צבע נאה, נותרו נוזלים רבים והפאי היא פריק מאד ולא ניתן לפרוס ממנו פרוסות נאות.
    האם תוכלי לעוץ עצה לפעם הבאה?
    תודה מראש.
    גיל

  104. היי! קניתי דובדבנים חמוצים קפואים, איך עליי לעבוד טיתם? להפשיר/ להשאיר קפוא?

  105. תודה על מתכונים מדהימים! אפשר להשתמש בדובדבנים קפואים?

  106. היי,
    בעבר הכנתי את הפאי ויצא מהמם!
    קראתי את התגובות שלך על פירות קפואים ושהם בהחלט מתאימים. אשמח לדעת אם ספציפית דובדבן חמוץ קפוא גם יתאים. תודה רבה!

  107. חוזרת לעדכן –
    השתמשתי בדובדבן חמוץ קפוא.
    הוצאתי מהמקפיא ערב לפני. אחרי סינון מאסיבי של נוזלים המילוי יצא יבש מדיי.
    לקח – לא להפשיר יותר מדיי זמן, הדובדבנים ממשיכים להגיר נוזלים. כמה שעות כנראה יספיקו.
    לקח #2 –
    לא להוסיף את הסוכר, הלימון והקורנפלור הרבה זמן מראש. הדובדבנים יגירו עוד נוזלים. לערבב ממש לפני שרוצים לאפות.
    עוד נקודה, אפיתי את הקלתית אפייה עיוורת ויצא טוב.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!