ניוקי חגיגי

נחשב אצלי: השקעה

gnocchi.jpg
הנה לכם פרוייקט לראש השנה – פסטה איטלקית מיוחדת שעשויה מתפוחי אדמה. כן, זה לא נשמע מי יודע מה – אבל אם מקפידים על ההוראות, ואפילו לא צריך מיקסר או מכונת פסטה, יוצאת לכם מנה פיגוז שלא תבייש דודה איטלקיה גדולה וכמובן ששום שולחן חג. והיא עולה גרושים! ניוקי טובים הם רכים ונימוחים ומרגישים כמו עננים קטנים שנמסים בפה – קשה לתאר את זה. את הרוטב מכינים תוך שנייה וחצי מחמאה מומסת וכמה תבלינים. וזהו. לא צריך להתחכם עם רוטב מסובך (הם כל כך מעולים לבד שפשוט חבל להתאמץ), לא צריך לבשל אותם הרבה כמו פסטה, הם מוכנים תוך 3 דקות כשהם צפים במים רותחים. אם רוצים לעשות מזה ארוחה לחג, מגישים את זה לצד סלמון טוב צרוב במחבת וקצת יין לבן, ויש! סבתא רוחמה ודודה בסבוסה תהיינה מרוצות. המתכון מהספר של אורנה ואלה, בהשמטת הרוטב שלהן – כי הרוטב שלי יותר מגניב ויותר פשוט! אל המשימה הצטרף גל בשמחה ובחדווה, ואפילו הביא כמה עדשות מגניבות לשדרוג חויית הצילום. תודה גל! המתכון המקורי, אגב, מניב כמויות מפלצתיות ואנחנו ממליצים להכין חצי ממנו, ע"פ הכמויות כאן. הכמות: 3 מנות עיקריות נדיבות.

  • 600 גרם תפוחי אדמה צהובים (בערך 2-3 גדולים)
  • 1 ושליש כוסות קמח
  • 2 חלמונים (הצהובים של הביצה)
  • גוש קטן גבינת פרמזן (40 גרם)
  • כפית מלח
  • קורט אגוז מוסקט (לא חייבים)
  • לרוטב:
  • 50 גרם חמאה
  • אופציה: מלח גס, פרמזן מגוררת, עלי טימין, קליפת לימון מגוררת
עלות משוערת:

20 שקלים

עבודה נטו:

45 דקות

ההכנה

לניוקי טובים באמת (רכים ולא דחוסים וקפיצים כמו קניידלעך – אתם תבחינו מיד בהבדל) יש כמה עקרונות בסיסיים. תפוחי האדמה צריכים להיות כמה שיותר יבשים אחרי הבישול, ואת הבלילה מכינים מתפוחי האדמה החמים שמגררים ומערבבים ביעילות ובזריזות (לא ללוש! מינימום עבודה עם הידיים – יותר מידי התעסקות פוגעת במרקם הבצק) ומוסיפים לה חלמוני ביצה, קמח, וקצת תבלינים (זה קצת ניג'וס – צריך אגוז מוסקט וגבינת פרמזן אמיתית שאפשר להשיג בכל סופר, לא מאוד ביוקר – ויוצאת לכם מנה של מסעדת יוקרה). את הבצק מגלגלים על משטח מקומח לצורה של נחש, פורסים לחתיכות, ושומרים במקרר עד הבישול. כשהאורחים מגיעים מפילים את הניוקי בנגלות לבישול של שתיים שלוש דקות במים רותחים, ומוכן.

gnocchi1.jpg

הכל מתחיל מתפוחי אדמה טובים. אורנה ואלה ממליצות על זן דזירה (נראה לי שזה האדום), אבל אנחנו השתמשנו בהצלחה רבה בזן הצהוב הרגיל. עכשיו צריך לבשל אותם. אפשר בסיר עם מים, או בתנור (שם תפוחי האדמה לא יספגו לחות והמרקם שלהם יצא יבש ומושלם לניוקי). אנחנו בישלנו במים (פשוט כיסינו את התפוחי אדמה הלא מקולפים במים עם קצת מלח, ובישלנו עד שהם היו רכים – בודקים עם שיפוד), והבלילה יצאה לנו די נוזלית (פחדנו להוסיף יותר מידי קמח כדי שלא תצא לנו יציקה). אז או שעוטפים בנייר כסף באופים בחום של 200 מעלות עד שהתפוחי אדמה יתרככו (בודקים עם שיפוד) – זה ייקח סביב השעה, אולי קצת פחות. או שמכסים במים מהברז עם קצת מלח ומבשלים עד שהם רכים (גם זה ייקח בערך שעה).

gnocchi2.jpg

כשהתפוחי אדמה מוכנים, אם בישלתם את בסיר עם מים, צריך ליבש אותם קצת. אז מסננים החוצה את כל המים (אפשר להעביר למסננת ואז להחזיר לסיר) ומבשלים את התפוחי האדמה בלי מים על יבש למשך כמה דקות עד שהם יתייבשו קצת. עכשיו, כשהם עוד חמים, צריך לקלף ולגרר אותם ויש לכך שתי אפשרויות: א. להשתמש ב potato ricer המגניב שרוברטה ומרב הביאו לי, שנראה כמו כותש שום ענק ומועך תפוחי אדמה ללא-רחמים ובלי צורך לקלף. ב. לקלף כמו בני אדם נורמלים, לחתוך לקוביות בינוניות ולמעוך אותן עם מזלג, או פשוט לגרר בפומפייה דקה. שוב, את כל זה עושים כשהתפוחי אדמה עוד חמים (ככה חיים כהן אמר בספר שלו, בניגוד למה שאורנה ואלה כותבות). לא! אני חוזרת, לא! מרסקים אותם בבלנדר ולא מעבירים דרך מסננת – זה יעשה אותם דביקים והניוקי לא יצליחו.

gnocchi3.jpg

פנימה מוסיפים את הקמח, החלמונים (הצהוב, כן? את הלבן תשמרו לכם במקרר ותכינו ממנו חביתה עם פסטו וגבינה בולגרית אחרי אימון), את המלח, ואת האגוז מוסקט (קונים באגף התבלינים בסופר, עולה 10 שקל, מחזיק שנתיים, ומעולה להמון דברים). לא חייבים אגוז מוסקט אבל מאוד מומלץ. מוסיפים גם גבינת פרמזן מגוררת דק (אל תשתמשו באבקה המוכנה הזו, תקנו חריץ של 100 גרם גבינת פרמזן אמיתית בסופר – ההבדל הוא תהומי – יעלה לכם בערך 18 שקל, יספיק להרבה, ותרצו להשתמש בו על הכל!). מערבבים בעדינות (לא ללוש!) ומאחדים לתערובת אחידה שמזכירה במרקמה חומוס (הממ. אבל של אשכרה, לא של אסלי).

gnocchi5.jpg

קחו כדור קטן ונסו לגלגל אותו על משטח מקומח כנסיון. אם הוא לא מתגלגל לכם והוא רך מידי הוסיפו קצת קמח ופרמזן לבלילה, ערבבו מעט ונסו שוב. להזהר עם הקמח, כי יותר מידי ממנו הופך את הכל ליציקת בטון. ואנחנו רוצים עננים של כותנה. זה מפתיע כמה שהכדור מתגלגל בקלות על המשטח המקומח, למרות שהבצק נראה נוזלי קצת – אז נסו קודם.

gnocchi6.jpg

לוקחים חופן בצק ומגלגלים אותו לנחש לא עבה מידי, ממש כמו בפלסטלינה, על המשטח המקומח. חותכים לחתיכות קטנות (בערך ס"מ וחצי). את החתיכות מעבירים הצידה לכלי אחר, וממשיכים עד שכל הבצק הופך לניוקי קטנים וחמודים. בשלב זה, אם אתם הרפתקנים ויש לכם כוח, תוכלו לגלגל אותם על האחורה של המזלג כדי ליצור צורה כזו של כוורת. אבל כמובן שמאיה רעבה ולמאיה אין סבלנות לקטנות האלה.

gnocchi7.jpg

בשלב זה אפשר לשמור את הניוקי במקרר עד הבישול עצמו. ולבישול: מכינים סיר עם הרבה מים רותחים (מהקומקום – יותר מהר ככה) ומלח, בדיוק כמו פסטה רגילה, ושמים על אש גבוהה. מפילים פנימה את הניוקי בקבוצות של 8-10 (יותר מידי ניוקי בקלחת יקררו את המים וגם ידבקו אחד לשני). דקה וחצי אחרי שרובם מתחילים לצוף, הם מוכנים. דגים אותם החוצה למסננת, וממשיכים עם הנגלה הבאה.

gnocchi8.jpg

ולרוטב – מוכנים?! ממיסים במיקרו 50 גרם חמאה בתוך קערה. מחלקים את הניוקי לצלחות. מטביעים כל צלחת בחמאה. מפזרים מלח גס (שדרוג אדיר שעולה גרושים ושקית מחזיקה לכם שנים, כבר דיברנו על זה). המהדרין מגררים פרמזן טרייה ונפלאה שכבר יש לנו במקרר. אם רוצים אפשר להוסיף קצת טימין או גרידת לימון, הטעם נפלא. וזהו!! לא צריך יותר! בשלב זה כבר תדעו אם יצא לכם ניוקי או סתם קניידלעך, הטעם האמיתי בלתי ניתן להכחשה. ניסינו להגיש אותם, אגב, עם שמן זית ובזיליקום טרי – ולא שזה יצא רע, אבל אין בכלל מה להשוות לרוטב פשוט ומנצח של חמאה מומסת.

נשמע טוב הא? אספר לכם סוד: כל תפוחי האדמה מרגישים ממש עצובים ובודדים עכשיו בחנות הירקות כי כולם קונים רק גזר לגפילטע פיש. טוסו לשם, תעקפו את כל הסבתות בתור ותביאו הביתה שקית גדולה. סנג'רו חבר או חברה לסשן של גיבוש רומנטי של גלגולי ניוקי (סטייל אנדי גרסייה וסופיה קופולה) ויש לכם מנה פיגוזית לספתח של ראש השנה.

gnocchi9.jpg

שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה!

פינת התכל'ס
מכסים את תפוחי האדמה במים מומלחים ומבשלים כשעה עד שהם רכים (בודקים עם שיפוד). אפשר לחלופין לעטוף אותם בנייר כסף ולאפות בתנור – וזה אפילו עדיף. כל עוד הם חמים מקלפים אותם ומגררים אל תוך קערה. מוסיפים פנימה את הקמח, החלמונים, המלח, הפרמזן ואגוז המוסקט. מערבבים לכדי תערובת אחידה (לא ללוש). לוקחים חופן בצק ומגלגלים אותו לנחש ארוך, וחותכים לפיסות קטנות. כך גם עושים עם שאר הבצק. אפשר בשלב זה לשמור במקרר עד הבישול. מבשלים במים רותחים (לא יותר מידי בבת אחת, עובדים בנגלות) – זה מוכן דקה וחצי אחרי שרוב הניוקי צפים. מסננים ומגישים עם חמאה מומסת ומלח גס. אפשר לגרר גם פרמזן.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




79 תגובות בינתיים:

  1. נראה טעים ומפתה. התמונה הראשונה מדהימה ומעוררת תיאבון.

    תמונה נוספת שאהבתי היא תמונת הביצה.

    שתהיה שנה טובה, הרבה צילומים…ומתכונים..

  2. כרגיל כתוב ומצולם לעילא.
    רק ענין קטן מציק לי – למה במתכון מופיעות 3 ביצים, פרט לשני החלמונים?

    תודה ושנה טובה!

    מאיה עונה: צודק צודק צודק!! טעות מרגיזה שלי. רק 2 חלמונים במתכון הזה. מקווה שזה לא חירבש לאף אחד :(

  3. היי מאיה! האמת היא שאין לי הערה או הארה לגבי המתכון, חוץ מהמובן מאליו – להגיד שהוא מובא בצורה ברורה ומגרה ושהצילומים מופלאים כתמיד!!, רציתי פשוט לאחל לך שנה טובה
    :-) אני כל כך נהנית מהאתר שלך ואפילו מיישמת, כל פעם מחדש התמונות המרהיבות עושות לי כייף עצום וחשק לנסות הכל אפילו דברים שמעולם לא חשבתי שאעיז להכין בבית.
    אז רציתי לאחל לך שנה טובה! שתהיה לך שנה נפלאה מלאה בחוויות והתרגשויות הרבה אושר ועושר ובכלל שיהיה לך טוב.

    מאיה עונה: תודה רבה! עשית לי את היום… :)))

  4. ניסיתי את המתכון היום ויצא מלוח מידי,

    הייתי ממליצה לשים פחות מלח.

  5. תודה למאיה על המתכון הנפלא!
    בעלי מאוד אוהב ניוקי ואני הולכת לפנק אותו בתקווה ויצא טוב.

  6. […] את הטריק הזה למדתי מגל ממליה, מעצב, צלם ובשלן, במהלך שיחה על כלי WEB2.0 ו-Semantic Web (העניין הזה עם התגיות…). […]

  7. ניסיתי בלי הפרמזן שהיה חסר בבית ויצא מעולה ! (ולא כל כך קשה כמו שתיארת) .

  8. אתר מדהים יש לך.
    שאלה – למה רק את צהוב הביצה ולא את הלבן במתכון הניוקי?
    האם תוכלי להביא גם מתכונים דיאטטים?
    תודה

    מאיה עונה: רק צהוב כי ככה כתוב במתכון, והוא יצא מעולה. הצהוב יותר עשיר ושומני. גם בגלידה משתמשים רק בצהוב וגם בעוגיות אלפחור'ס.

    לגבי דיאטטי – אני אישית דווקא מתה על ירקות וסלטים וחביתות חלבונים (עכשיו, לדוגמה, אני טוחנת סלט עדשים מדהים שהעתקתי מלחם ארז), אבל אני מנסה לדלל מתכונים כאלה גם באוכל מושחת כדי להשביע גם את רצון ההמונים.

  9. בס"ד
    למאיה, שלום!
    המתכון נראה ממש טוב, אנסה בע"ה להכין…
    אבל סליחה על השאלה הקצת טיפשית… איך מקלפים ומגררים את התפו"א כל עוד הם חמים? זה לא חם בידיים?
    אני לא צוחקת,למרות שהשאלה נשמעת קצת מגוחכת, אני באמת שואלת…

    מאיה עונה: תפוחי אדמה שמבושלים כשהם מקולפים סופגים יותר מים ופחות טובים לניוקי. לכן הניג'וס הזה של לקלף אותם אחרי הבישול. לא חייבים לעשות את זה כשהם ממש רותחים. אפשר לחכות 10 דקות עד שאפשר יהיה להחזיק אותם בידיים בלי לצעוק :)

  10. המתכון נראה נפלא ולא מפחיד.
    האם את יודעת אם ניתן להקפיא את הניוקי לאחר ההכנה (לפני הבישול) ואם כן איך מאחסנים אותו?

    מאיה עונה: אם תקפיאי את הניוקי המרקם שלו יהרס והוא יהפוך לקניידעלך. אפשר לשמור כמה שעות במקרר, אבל לא מעבר. לצערי, ניוקי זה אוכל שדורש הרבה השקעה וצריך להכין אותו ולאכול אותו מיד :( 

  11. אין לי משהו לכתוב ספציפית עבור המתכון הזה (חוץ מזה שהוא נראה מעולה, בימוחד לחובב ניוקי שכמותי – וינוסה בקרוב :))

    ובכל אופן – אתר מעולה, מתכונים מפורטים ומעוררי חשק, ותמיד גוררים מחמאות :)

    ממליץ עליך בכל מקום ובכל פה, תודה על מתכונים מעולים!

  12. היי מאיה
    רוצה לספר לך שהכנתי את הניוקי יצא מעולה הגשתי
    ליד עוף צלוי בתנור עם שיני שום ורוזמרין פשוט מהנה…..
    הבנות ובעלי לא האמינו שזה עשוי בבית חההה תודה לך..

  13. יצא לי ערמה דביקה ולא אסטתית, אך טעימה בטירוף.
    השאלה היא למה הניוקי יצאו לי כל כך דביקים…

  14. אתר מגניב לאללה, אני ממש שמח שמצאתי אותו. ככה יש לי מלא דברים חדשים לנסות על אישתי בעבודה…
    :)

  15. הכנתי עכשיו, יצא ממש טעים. ברוטב השתמשתי בטרגון במקום טימין- טוב מאוד. הוספתי גם פלפל שחור, להדגשת טעם.
    מתכון מעולה (תודה!)- נכנס למועדפים שלי…

  16. כמה זמן אפשר לשמור את הניוקי במקרר? כמה זה יהיה גרוע אם אני אאחסן אותם במקפיא עד לנגלת האורחים הבאה?

  17. הכי כדאי לרכך תפוחי אדמה במיקרוגל. 3.5 דקות לכל תפוח אדמה. אם מכניסים כמה ביחד אז 3 דקות. ואם צריך מוסיפים עוד זמן. ריכוך כזה מצוין גם להכנת פירה.

  18. היי מאיה
    האם אפשר להפוך את המרשם הנהדר הזה לכשר לפסח? אולי להשתמש בקמח מצות או תפו"א?

  19. הכנתי אתמול ויצא מצוין.
    זוגתי התנגדה לעננים הרכים שיצאו בטסט הראשון והכנתי לה גרסא קשה יותר: פשוט להוסיף עוד 100 גר' קמח קמח. זה גם מחסל את הדביקות.

    הגשתי עם 3רטבים: רוטב חמאה כמו במתכון, רוטב בשמל ובולונז שהכנתי למטרה אחרת.

    המנצח היה הבשמל!

    וגם: הרגע חיממתי במיקרו את השאריות של אתמול ונשנשתי בהנאה. לדעתי זה לא גרע מהטעם בכלל, אבל קטונתי מלהבחין בהבדלים.

    תודה על הפוסט, נעים לעין, נעים בבטן :)

  20. לגבי הקפאה של ניוקי –
    אני דווקא הכנתי ניוקי (ממתכון אחר במקרה) והקפאתי אותם לפני ששמתי אותם במים הרותחים והם יצאו טובים כמו אלו שזרקתי ישר למים.

  21. הכנתי עכשיו ויצא מעולה!

    הכי טעימים שאכלתי אי פעם. תודה!

  22. כאוהבי ניוקי (קנוי) מושבעים ניסינו אמש ויצא פגז!!!
    חסל מנהג הניוקי הקנוי…
    אנחנו הוספנו קצת חריף וזה הוסיף המון לטעם.
    כל הכבוד ואחלה בלוג
    גמר חתימה טובה

  23. האם אפשר להכין כמות ולהקפיא? כך אוכל להשתמש בכל פעם שארצה…

  24. בשלב מסויים בהכנה נראה שלא הולך לצאת מזה כלום, אבל בניגוד לכל האינסטינקטים (להוסיף עוד ועוד קמח) פשוט עקבתי אחרי המתכון ויצא מצויין!!!

  25. אז ככה, תפוחי אדמה רק בתנור לשעה אחת ב 190 מעלות. לתת להתקרר עד שהם נעימים למגע , הקליפה מתנפחת וקל לקלף. באותה הזדמנות להוסיף ערמונים לתנור
    מצאתי שהדרך הנוחה ביותר היא להעביר את תפוחי האדמה במטחנת בשר ביחד עם הערמונים, להשתמש בחורים הבינוניים של המטחנה. התערובת יוצאת אוורירית ונעימה, מנוקדת בנקודות כהות מהערמונים וטעם אלוהי. הכמויות של הביצים והקמח די דומות אני מוסיף גם מעט שמן זית ומלח לתערובת. והכי חשוב ! אם מכניסים את הניוקי למקרר הם ידבקו. הדרך הנכונה ביותר וזה ממש מנסיון היא להכניס אותם למים רותחים מיד אחרי שחותכים אותם עד שהם צפים, להעביר למסננת, כשהם מתקררים להעביר לקערה, ליצוק עליהם שמן זית ולרענן אותם בין האצבעות כך שכל הניוקי מצופים בשמן. עכשיו אפשר להכניס למקרר למספר ימים, לא יותר מידי, הם עלולים להעלות עובש. ניתן גם להקפיא במצב הזה לחודש (אם תחזיקו מעמד עד אז )
    כל הכתוב הוא מנסיון של שנים בהכנת ניוקי.

  26. […] לאחר הייבוש הרבה יותר קל לקלף אותם, וכשהם יבשים הם לא מכניסים לחות מיותרת לבצק של הניוקי. נותנים להם להתקרר לחלוטין, מקלפים, ואז מחשבים כמויות לפי המשקל של תפוחי האדמה. המתכון המקורי מבצק אלים. […]

  27. הכנתי :)

    יצא טעיייייים

    לטעמי, כדאי לעשות את הרוטב מלוח…

    נ.ב.
    מאיה, אני מחכה למתכון פיצה :)

  28. הי, הכנתי אתמול את הניוקים החמודים והטעימים, יצא מעולה!
    משהו שכדאי לשים לב אליו: כדאי לקמח אותם טוב-טוב אם מכניסים למקרר לפני הבישול, כי הם נהיים דביקים והצורה היפה שלהם מצטקמקת כשמפרידים אותם מנייר האפיה..

    מאיה, האם ניסית את המתכון עם בטטות? ניוקי בטטה זה אחד הדברים הטעימים… האם כדאי לשים במקום כל התפו"א בטטות או לחלק חצי תפו"א וחצי בטטות?

  29. טוב, אז לא מזמן טעמנו מנה מדהימה של ניוקי ברוטב אפונה עדינה, ערמונים וכמהין, ב"הרברט סמואל", והיום החלטנו שאנחנו חייבים להכין אותה. קנינו שמן כמהין – בקבוק קטן ויקר שברגע שפותחים אותו המטבח מתמלא בריח גן עדן – וניגשנו לעבודה. אני זכרתי משום-מה שניוקי זה דבר מאוד מסובך להכנה, אבל המתכון שלך היה פשוט מהיר להפליא! בזמן שהניוקי צפו להם בסיר, הקפצנו קצת אפונה עדינה עם ערמונים וערבבנו אותם ביחד. הרוטב יצא שמימי ואי אפשר היה להפסיק לאכול את הדבר הזה. תודה על המתכון המעולה לניוקי!

  30. הכנו
    לא בדיוק עקבנו אחרי ההוראות…כשל פנימי שלנו
    ולא היה פרמזן אז שמנו במקום פרומעז
    כן אני יודעת, אבל יצא ממש טעים!!

  31. הניוקי יצאו מבולגנים ומעוכים אבל מאוד טעימים. ניסיתי עם חמאת מרווה – נחמד מאוד.

  32. מתכון מעולה! בעיקר העניין של לייבש את התפוחי אדמה. תודה אימצתי אותו בחום

  33. […] לידיעתכם, אפשר לבשל בעזרת Flickr. את הטריק הזה למדתי מגל ממליה, מעצב, צלם ובשלן, במהלך שיחה על כלי WEB2.0 ו-Semantic Web (העניין הזה עם התגיות…). […]

  34. אחלוק עמכם סוד!! אסור לבשל הניוקי במים רותחים! המים אמורים להיות על סף הרתיחה. בועות קטנות אך ללא ביעבוע. זה די מסובך לייצב את הטמפ, שאמורה להיות בסביבות ה 90 מעלות, אבל לגמרי משתלם. אתר נפלא! אני למעשה טבח עצלן שמחפש רעיונות לארוחת הצהריים הצמחונית של מחר במסעדה :) בתיאבון!

  35. הכנו היום
    שיניתי את הרוטב כי רציתי קצת יותר מסה
    הכנתי את הניוקי בדיוק לפי המתכון, רק שהשתמשתי בבטטה אחת גדולה ותפו"א בינוני

    לרוטב טיגנתי בצל, פטריות, ואז שפכתי חלב קוקוס דל שומן (יחסית) עם מעט טריאקי ומעט סויה, וצימצמתי חצי שעה
    יצא מדהים מדהים מדהים
    המתכון מעולה ופשוט
    רק קצת מלכלך :)

  36. היי . הכנתי ויצא לי טוב וטעים . תודה על המתכון .

  37. אני יודעת שהמתכון הזה התפרסם לפני יובלות אבל היום ניסיתי את המתכון הזה עם קמח מלא (WholeFoods Whole wheat pastry flour) ויצא מגניב לגמרי!

  38. אני הכנתי את הניקוי של אורנה ואלה פעמיים. בפעם הראשונה עם תפוחי האדמה האדומים ובפעם השנייה עם הצהובים. ומניסיוני האישי למדתי שיותר קל לעבוד עם הסוג האדום, כי הסוג הצהוב פשוט הופך לעיסה ואז זה יותר מאתגר לעשות ממנו צורות :)
    אבל זה יוצא מעולה בכל מקרה!

  39. למען חולי הצליאק למיניהם – אפשר להחליף את הקמח לקמח תפו"א (או אחר ללא גלוטן) בלי לפגוע במגניבות הניוקי?

  40. […] תפוחי האדמה (והחג גם יחד) – מתכון לניוקי חגיגי מהבלוג "בצק אלים" הפוסט הזה פורסם בתאריך עלונים […]

  41. הכנתי את הניוקי היום בגרסה כשרה לפסח – במקום קמח רגיל קמח תפוחי אדמה – ויצא מדהים! אחרי שני ניסיונות כושלים עם מתכונים שונים סופסוף הצליח!

    חג שמח!

  42. הי,
    אני מכינה את הניוקי הזה המון (אליפות!).
    הטיפ שלי הוא פשוט לשטוף את תפוחי האדמה, לעשות חורים עם מזלג, ולבשל במיקרו 13 דקות. אז לא צריך לייבש וזה מקצר את זמן ההכנה.

    מאיה עונה: אחלה רעיון נועה! אני אנסה את זה

  43. היי מאיה,
    היוזרית נועה הציעה לשים את תפוח האדמה במיקרוגל,
    האם אכן ההצעה מומלצת?
    בכל זאת, זה חוסך ה-מ-ו-ן זמן של המתנה ליד התנור.
    אשמח אם באמת תבדקי ותספרי לנו, כדי שנוכל להתנסות בידיעה שהמתכון לא יתפקשש.
    תודה
    וסחתיין על העבודה המושקעת!!!

  44. יצא לי בדיוק כמו שצריך להיות, אגב החלפתי את הקמח בקמח מלא אורגני, לא נורמאלי כמה שזה טעים, השותפים שלי סיימו הכל ברגע אחד, כל כך הרבה עבודה (יחסית) ונגמר בעשר דקות! תודה!!

  45. מאיה, של איזה חברה מועך תפוחי האדמה שלך? זה נראה לך סביר?
    http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Potato-Masher-Ricer-Puree-Fruit-Maker-J-/160499200018?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item255e7f7012#rpdId

  46. הכנתי לכבוד הארוחה המפסקת. יצא עננים!!! השארתי לאחרי הצום עוד מנה… תודה!

  47. אפשר לשים בולגרית במקום הפרמזן?
    או עדיף כבר לא לשים…?
    תודה רבה רבה!!!באמת אתר מהמםםם!!

    מאיה עונה: עדיף כבר לא לשים.

  48. אני קצת מפחדת הכין.. פעם אחרונה שהכנתי ניוקי (ממתכון אחר כמובן) יצא ממש לא להיט..
    פשוט יש פה המון דברים שעלולים להתחרבש..

    מאיה עונה: אל תתני לפחד לשתק אותך! בסה"כ כמה תפוחי אדמה וכמה ביצים. מרכיבים מאוד זולים.. נסי ואולי תופתעי.

  49. אפיתי את התפ"א בתנור ואחרי המעיכה והערבוב עם שאר החומרים יצא בצק די כבד וקצת יבש (ממש לא במרקם של חומוס). יכול להיות שזה כי הם היו קצת יותר מדי זמן בתנור או שבמקרה כזה כדאי להוסיף טיפונת מים רותחים לתפ"א לפני שמוסיפים את שאר המרכיבים?
    (זה עדיין יצא מאוד טעים אבל לא מספיק כמו עננים :)
    ואם אני רוצה להוסיף בטטות, הן צריכות להיות בתנור אותו משך זמן או יותר/פחות?

    תודה!

    מאיה עונה: שתביני, רק עכשיו אני מבינה איזה חלום המתכון הזה, אני מנסה לפתח מתכון של ניוקי ללא גלוטן וזה פשוט סיוט לעבוד עם הבצק. אם את רואה שהבצק יבש לך מידי, עדיף להוסיף חלמון של ביצה ולא מים, כדי שהבלילה לא תאבד מהטעם שלה. בכל אופן, מומלץ להוסיף רק 70% מהקמח, ואת השאר להוסיף רק לפי הצורך. כמות הנוזלים משתנה מתפוד לתפוד. בטטה צריכה להיות בתנור אותו הזמן (תלוי בגודל, כמובן. יש בטטות מפלצתיות לפעמים, הרבה יותר גדולות מכל תפוח אדמה שראיתי, והן דורשות בערך שעה ועשר דקות כדי להתרכך). ממליצה להפוך אותה באמצע האפייה, כי נוטה להצטבר בתחתית שלה שלולית קרמלית שעלולה להשרף.

  50. כרגע חוויתי את שלוש השעות הקשות של חיי והכנתי את הניוקי. יצא אחושרמוטה, כולל הגרידת לימון והטימין. אבל מעט מתיש נפשית :)

  51. המתכון מעולה ללא ספק הכנתי מלאאא פעמים ויצא מדהים!

    רק ראו הוזהרתם… ניסיתי עם קמח תפוחי אדמה במקום קמח חיטה (שיתאים לפסח) ויצא גועלי דביק ודוחה במיוחד (כמו מרשמלו)…
    עף לזבל… ואני הכי לא אוהבת לזרוק אוכל אבל זה באמת לא היה אכיל :(

  52. מאיה,
    תודה רבה על המתכון! עשיתי כל מה שצריך (חוץ מהפרמז ןשלא היתה לי), אבל הבצק יצא סופר דביק "שתה" לי המון קמח. יצא לי יותר מ-2 כוסות (לא כולל קימוחים)..
    מה עשיתי לא בסדר?

    מאיה עונה: יכול להיות שהתפוחי אדמה שלך היו רטובים מידי. אולי שווה היה לייבש אותם קצת בסיר על אש בינונית. בכל אופן, צריך להוסיף לניוקי כמה קמח שצריך כדי שאפשר יהיה לגלגל אותם כמו שצריך. אחרת הם ממש מתפרקים במים הרותחים.

  53. בקשר להקפאה…
    אני חולה על ניוקי בכלל ועל המתכון הזה בפרט.
    עשיתי כמות כפולה, קימחתי את הניוקי והכנסתי אותם בנאגלות על גבי קרש לפריזר (כדי שלא ידבקו), הכנסתי לשקיות ואחרי זה כשהוצאתי מהפריזר זרקתי ישירות למים רותחים (בלי להפשיר) ויצא ממש לא רע!
    לא כמו טרי טרי, אבל בהחלט לא מבייש את הפירמה;)

  54. הכנתי לראש השנה.
    מטעמי כשרות ויתרתי על הפרמז'ן, ולרוטב הקפצתי פטריות בבצל, שום ושמן זית. יצא מעלף. אני חוששת לשלמות המנה עד הערב :)
    [מה שכן, הניוקי המוכנים טיפה יותר דביקים ממה שזכרתי מפעם שעברה. אולי זה העדר השומן מהגבינה].

  55. יש אופציה להחליף את הפרמזן במשהו אחר שיהפוך את המתכון לפרווה? או שפשוט לא לשים?

    מאיה עונה: פשוט לא לשים…

  56. הי מאיה הכנתי הכנתי כבר פעמיים , ויצא ממש טעים :) אני הכנתי את התפוח אדמה (אדום) במיקרו אז שמתי לב שצריך קצת פחות קמח. יצא נימוח וטעים ! תודה על המתכון :)

  57. הי,המתכון נראה ממש טוב,(דרך אגב,בערך כל המתכונים בבלוג הזה..)אני רוצה להכין את זה לאיזה אירוע,יש מצב להחליף את הפרמזן בצהובה,או שכמו בולגרית-עדיף שלא?

    מאיה עונה: עדיף שלא…

  58. נועה תודה רבה לך.
    מתכון מעולה.

  59. היי מאיה,

    אני מאוד רוצה להכין את המנה לשבועות אך בגלל כל העומס במטבח רציתי לדעת איך הכי כדאי לאחסן אותם (ראיתי למעלה שאפשר לשמור כמה שעות במקרר). האם כדאי לערבב עם חמאה/שמן זית? אפשר לשים בקופסת פלסטיק יחד או שצריך לשמור בתבנית כדי שהם לא ידבקו?

    תודה רבה וחג שמח :)

    מאיה עונה: אפשר להקפיא אותם כשהם עוד לא מבושלים. צופפי אותם על מגש גדול ופדרי שפע של קמח מלמעלה ומלמטה עם מסננת (הם נהיים דביקים עם הזמן). אחרי שהם קפואים כמו אבן העבירי לשקית אטומה ושמרי בפריזר עד חודש. מבשלים ישירות מהפריזר, בסיר עם הרבה (!!) מים רותחים מומלחים. אם אפשר, מומלץ אפילו שני סירים, כי הניוקי הקפואים יקררו את המים ועלולים להתבשל יתר על המידה. הרבה מים בסיר יורידו את הסיכוי שהמים יתקררו מאוד מהניוקי הקפואים.

  60. נראה מדהים!
    לפני כמה ימים גם הכנתי ניוקי עם רוטב עגבניות קנוי (אני יודע, חטאתי, אבל לפחות זה מיוצר באיטליה, שזה גם משהו..)
    עם התזה נדיבה של שמנת 38% וקצת חמאה, ולא יכולתי לבקש ארוחת ערב טובה יותר!
    (עד שגיליתי לפני יומיים שבעצם הכנתי רוטב רוזה אז אין פה שום חידוש, לצערי..)
    ד"א אפשר גם "לאפות" את תפוחי האדמה במיקרו, לפני שאת מוחקת את התגובה, אני חושב שבישול במיקרו דווקא תורם ל"ייבוש" התפוחי האדמה עוד יותר..
    וזה בסדר גמור (ואפילו מומלץ יותר מלמעוך עם מזלג) להעביר את תפוח האדמה דרך מסננת כי זה עושה לתפוח האדמה מרקם גרגירי וזה יוצר ניוקי אווריריים יותר..
    (גם שף ג'ון מ-FOODWISHES מדגם בסרטון הזה: http://www.youtube.com/watch?v=VA0KT97MRM8)

  61. יש חשיבות מבחינת התוצאה לעבוד כשתפוחי האדמה חמים?

    מאיה עונה: לקלף ולמעוך, כן, אבל ברגע שהכל מעוך זה יכול לחכות גם לילה במקרר לפני שמכינים את הבצק עצמו. הכי חשוב רק לקלף ולמעוך את תפוחי האדמה כל עוד הם לוהטים ומעלים אדים. את שאר המתכון אפשר אח"כ.

  62. קודם כל רציתי להגיד שזה אתר מ-ד-ה-י-ם למאותגרי מטבח כמוני
    ועוד שאלה, האם אפשר ללוש לישה קצרה בקיצן אייד אם וו של הקצפה במקום ללוש ביד?

    מאיה עונה: אפשרי, אבל יהיה לך מאוד קשה לדעת מתי להפסיק ללוש, ואת מסתכנת בלישת יתר. הייתי עושה את זה רק אם יש לך ניסיון של הרבה הכנות של המתכון ואת מזהה בקלות את מרקם הבצק המושלם…

  63. מאיה התותחית! הכנתי את הניוקי האלה שלך כבר 1000 פעם (בקירוב), כל פעם יוצא פצצה שאין לתאר. טיפ שלי לקיצור תהליכים בעניין בישול תפוחי האדמה – אני זורקת אותם למיקרו עם הקליפה (ואחרי שחתכתי בכל אחד מהם מלמעלה ומלמטה צלב קטן עם סכין), לסדר גודל של 10 דקות. לא רק שזה חוסך בישול, או לא עלינו אפייה, אלא שהתפוחים יוצאים יבשים ונטולי כל נוזל. זו הדרך שלי להכנת פירה באופן כללי ובמקרה הזה הם יוצאים גם מושלמים לניוקי

    מאיה עונה: אינטרסטינג! את עוטפת אותם במשהו או מניחה בכלי כלשהו? או סתם ככה זרוקים במיקרו?

  64. בהחלט אינטרסטינג :) לא עוטפת בכלום, משליכה אותם על צלחת, חיתוך קטן בצורת צלב וחיתוך בצורת צלב למטה והיידה למיקרו. חוסך המון זמן והם יוצאים סוף הדרך. ולהקתו.

  65. המתכון הזה כבר הועתק לספר מתכונים האישי..
    מעולה מעולה מעולה וטעים טעים טעים
    בא לי עכשיו…

  66. נשמע מעולה וממש בא לי לנסות, אבל יש אפשרות להכין ללא ביצים? תחליף כלשהו או סתם לוותר? לא טבעונית, אך ממש סולדת מביצים

    מאיה עונה: האמת היא שאכן אפשרי להכין ללא ביצים. יש להוסיף קמח עד שנוצר בצק נוח ללישה.

  67. כמה גרם בערך זה כוס ושליש?

    מאיה עונה: אין לי מושג, חפשי בגוגל

  68. סוף סוף הכנתי ובאמת יצאו עננים! התפוחיאדמה היו במיקרו עשר דקות וזה ממש הוריד את כמות הקמח. לרוטב חמאה הוספנו קצת מרווה ויחד עם האגוז מוסקט מלח גס וגרידת לימון היה נפלא. תודה!

  69. אני רוצה להכין את הניוקי אבל שאלה חשובה, אפשר להכין את התפוחי אדמה במיקרו? זה זמן קצר יותר

    מאיה עונה: אפשר.

  70. היי מאיה, אני מעוניינת להכין את הניוקי הללו, אבל הסבתכתי עם הכמות של התפוח אדמה, תוכלי לרשום כמה כוסות בערך של מחית תפוח אדמה זה 600 גרם?

  71. בתור מאותגר מטבחית, נדהמתי כמה זה קל, פשוט וטעים!
    הכנתי את הניוקי ללא גבינה ויצא פשוט פגז!

  72. שאלה – אני יודעת שאת מתמחה בקיצורי דרך, אבל לא התייחסת אם באמת באמת חיוני לקלף את תפוחי האדמה או שאפשר לוותר על הניג'וס הזה.
    תודה (:

  73. תודה מאיה על המתכון המנצח שהפך לנכס אצלי במטבח (:
    אני משתמשת בקמח סמולינה שמתאים במיוחד לפסטה ולניוקי ואז אפשר להשתמש בפחות קמח.
    ואיך שהניוקי צפים במים מעבירה במיידי לקערת מי קרח. זה עוצר את הבישול ושומר אותם אווריריים ויפים עד רגע ההגשה והאיחוד עם הרוטב.

  74. היי!
    אני רוצה להכין ולהקפיא (לפני בישול כמובן).. אני מכירה שאפשר לשים אותם מסודרים אחד אחד על מגש ולהקפיא ככה וכשהם קפואים להעביר לקופסא עם הפרדות בין הקומות.. מה את אומרת?

    תודה :)

    מאיה עונה: רעיון מ-ע-ו-ל-ה.

  75. עד כמה קריטי השלב של לשים את בצק הניוקי בסיר עם מים לרתיחה? נתקלתי ועשיתי מתכון שבו אחרי שמועכים לפירה מוסיפים קצת קמח וסויה , עושים צורת עיגולים ואז שולחים לתנור ויצא לי ניוקי דווקא בסדר

    מאיה עונה: לא ניסיתי אף פעם לאפות ניוקי, וזה רעיון מסקרן. אלפי שנות ניסיון של העם האיטלקי שטפו את מוחי כנראה, ואף פעם לא חשבתי לעשות שום דבר חוץ מלבשלם במים!!

  76. אפשר להכין את מתכון הניוקי עם קמח כוסמין? מה הכמויות? משהו משתנה?

  77. היי מאיה, שאלה: האם יעבוד גם עם פירה ישן שהוכן לפני יומיים ומאז מחכה לגאולה במקרר?
    או שחייב שתפוחי האדמה יבושלו ממש רגע לפני הכנת הנעורים? תודה!

    מאיה עונה: אם תשאלי שף הוא יגיד שאין מצב ואין סיכוי. אם את שואלת אותי אני אגיד שכן. מה שבטוח, אל תצפי למרקם רך ואוורירי כמו ניוקי טרי. יצא לך טיפה דחוס, אבל שומדבר שתועפות פסטו והר של פרמזן לא יפצו עליו.

  78. אין עלייך! ניסיתי היום בפעם הראשונה בחיי להכין ניוקי ביתי ומישהו המליץ לי על המתכון שלך, בתור אחת שמאוהבת באיטליה ובאוכל שלה דיי חששתי שלא אעמוד ברף שהצבתי לעצמי אבל המתכון שלך לא אכזב! הניוקי יצאו עם טעם משגע ובמרקם כמו עננים! תודה תודה תודה!!

  79. הכנתי, יצא מדהים 3>
    גם יצא שהגרלתי אפונת שלג אצל הירקן, אז הקפצתי אותה עם החמאה והוספתי למחבת את הניוקי לאחר הבישול.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!