טראפלס פירות יבשים

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

ושוב, כהרגלי, פוסט שתוכנן להיות חגיגי לכבוד טו בשבט והפך להיות פוסט שאריות טו בשבט. נו שוין, עדיף מאוחר מלעולם לא! הנה ניצול מעולה לכל שאריות הפירות היבשים שיש לכם במזווה. המרשם, שמגיע מסרטון יוטיוב של הבחור האוסטרלי החביב הזה, מתברר כקלאסיקה עתיקה שכל ילד אוסטרלי מכיר ומעריץ (ומכונה באנגלית apricot balls). על פי בדיקה מדוקדקת שקיימתי, השטיק הזה עובד עם כל פרי יבש (אבל הכי הכי טעים עם תפוח מיובש!) ומוכן תוך דקות ספורות. מדובר בגרסה סופר מגניבה לכדורי ביסקוויטים ללא שמץ של שוקולד או קקאו. הכמות: 20-25 טראפלס, תלוי בגודל.

  • לטראפלס:
  • 300 גר' משמש מיובש (אפשר גם פירות יבשים אחרים)
  • 250 גר' ביסקוויטים (חצי חבילה גדולה)
  • חצי פחית חלב מרוכז (כזו של 400 גר')
  • לציפוי (לא חובה): 50 גר' ביסקוויטים נוספים
  • לשדרוג (לא חובה):
  • מעט גרידת תפוז או לימון מגוררת
  • 2-3 כפיות מיץ לימון

עלות משוערת:

34 שקלים

עבודה נטו:

13 דקות

ההכנה

אם אתם מצליחים, נסו להשיג חלב מרוכז אמיתי. המתכון עובד גם עם החלב המרוכז המזוייף (למה מזוייף? כי במקום להיות עשוי משני מרכיבים [חלב וסוכר] הוא עשוי מכל מיני פיכסות כמו מרגרינה["שומן צמחי מוקשה"], אבקת חלב, וסירופ תירס). את הפחית שבתמונה, חלב מרוכז אמיתי למהדרין עם רק שני מרכיבים, השגתי בטיב טעם. בשאר הסופרים לצערי נפוצות הגרסאות המזוייפות. באופן מפתיע הטעם די דומה, אגב. סתם מעצבן שעושים עלינו סיבוב ומוכרים תחליף זול במקום חלב מרוכז אמיתי. לא קריטי לטעם של הטראפלס, כאמור, סתם שתהיו מודעים. שלא אהיה סתם ממורמרת על זה לבד :)

אפשר להשתמש בשלל נאה של פירות יבשים, ואפילו לערבב ביניהם אם בא לכם (הצבעים עלולים לצאת פחות יפים אם מערבבים). ההחלפה היא  בכמות זהה, לפי משקל:

את התות וההיביסקוס, שהם קצת יותר מיוחדים, אפשר להשיג לפי משקל בחנויות טבע כמו ניצת הדובדבן ועדן טבע מרקט. כל השאר אמורים להיות זמינים ברוב הסופרים הגדולים.

עדכון: לא ניסיתי תמרים אבל הם יעבדו בלי בעייה. כל פרי יבש מגולען יעבוד פה בלי בעייה.

קחו בחשבון שההיביסקוס (איזה פרי מוזר ויפהפה!) אמנם מניב גרסה חמצמצה ומעולה, אבל הוא יבשושי וצמיגי מידי כדי להיטחן כמו שצריך. לכן, לפני השימוש, צריך קודם להשרות אותו דקה במים רותחים, לסנן ולסחוט טוב טוב, ורק אז לטחון. בגרסה הזו תצטרכו פחות חלב מרוכז. לדעתי גם לתות המיובש לא היה מזיק להתעורר קצת במים רותחים ולהיסחט לפני השימוש, כי המרקם שלו היה קצת יבשושי וזה זלג טיפה גם לטראפלס.

שמים את הביסקוויטים בפוד פרוססור וטוחנים עד שנוצרת אבקה דקה.

(אגב, סתם תהיה: אם המים בכיור באוסטרליה מסתובבים לכיוון ההפוך מכאן זה תקף גם על הסכינים של הפוד פרוססורים שם??!! גם מסתובבים הפוך??)

אם אתם לא רוצים טראפלס מאוד מתוקים, בשלב זה, כשהביסקוויטים כבר אבקה, אפשר למדוד החוצה בערך רבע עד שליש כמות ולהחליף בנפח זהה של פירורי לחם דקים (האלה של השניצלים שנראים כמו נסורת). את הפירורי ביסקוויטים שהוצאתם תוכלו להשמיש לציפוי הטראפל'ס אחר כך, אם תרצו.

מוסיפים את המשמשים פנימה. בתמונה ניסיתי להוסיף את המשמשים יחד עם הביסקוויטים כדי לחסוך זמן, אבל הם נטחנו פחות טוב. אז עדיף לעשות אבקה מהביסקוויטים ורק אז להוסיף את הפרי היבש.

טוחנים שוב עד שהפירות היבשים נקצצים דק דק

התערובת אמורה להפוך למרקם חול גושי.

זה בסדר אם יש גושים טיפה יותר גדולים של פרי יבש פה ושם. החלב המרוכז יעזור להכל להיטחן יותר טוב.

ועכשיו, אחרון חביב, מוסיפים את החלב המרוכז, באיטיות ובהדרגה, תוך כדי טחינה.

לא מוסיפים בבת אחת! רק עד שנוצר בצק לא דביק.

כמות החלב המרוכז שתצטרכו כדי להגיע למרקם בצקי לא קבועה, ומאוד תלויה בכמה הפרי היבש שלכם באמת יבש. פפאיה היא מאוד יבשה וקשיחה לעומת חמוציות, לדוגמה, ולכן תדרוש טיפה יותר חלב מרוכז. במתכון המקורי הדוד השתמש בפחית שלמה, ואין לי מושג איך נוצר לו משהו בצקי ולא דביק בטירוף.

החוכמה היא להוסיף בדיוק מספיק חלב מרוכז כדי להפוך את התערובת הפירורית למעין בצק, אבל שלא יהיה דביק מידי, כדי שאפשר יהיה לגלגל אותו לכדורים בקלות בלי לעשות סמטוכה על הידיים.

ממשיכים לטחון ולזרזף בהדרגה את החלב המרוכז עד שנוצרת תערובת אחידה במרקם בצקי אך לא מאוד דביק. ייתכן ולא תצטרכו את כל חצי הפחית. אולי יותר, ואולי פחות.

כשהבצק מוכן, הוא אמור להיראות כמו בתמונה כאן למעלה, ואמור להיחפן די בקלות לגוש דחוס.

שופכים את הבצק החוצה אל השיש (או לקערה אם אתם נקיים ואתם לא כמוני)

מגלגלים מהבצק עם הידיים כדורים קטנים בגודל הרצוי (נניח בגודל כדור פינג פונג, ואפשר גם יותר קטן) ומניחים בצד.

ועכשיו טיפ – אם חס וחלילה נשפך לכם יותר חלב מרוכז מהדרוש והבצק קצת דביק, אין בעייה, אפשר לשים קערית קטנה עם מים בצד, ולהרטיב את הידיים מידי פעם, וככה הבצק לא יידבק.

עוד אפשרות היא פשוט להוסיף פנימה לבצק הדביק עוד חופן ביסקוויטים ולהמשיך לטחון עד שהבצק פחות דביק. אם נגמרו לכם הביסקוויטים, אפשר גם להוסיף פירורי לחם דקים במקום (הבונוס הוא שיוצא גם פחות מתוק ככה).

אם רוצים, אפשר לטחון את הביסקוויטים הנוספים לציפוי אחרי ש"בצק" הטראפלס כבר מוכן (אין צורך לנקות את הפוד פרוססור) ולצפות את הטראפלס.

פשוט מניחים את הטראפלס בקערית עם הפירורים, מטלטלים קלות, והופ, מצופה!

שומרים את הטראפלס בקופסה אטומה במקרר עד 10 ימים.

פה בתמונה מימין, טראפלס פפאיה כתמתמים שצופו בביסקוויטים טחונים מבחוץ. משמאל טראפלס תפוחים שבעיני הכי הכי טעימים!

אהה, ושדרוג טעים במיוחד: הכדורים מעולים כמו שהם אבל יצאו עוד יותר טעימים אם תוסיפו מעט גרידת תפוז ואם בא לכם, כפית או שתיים של מיץ לימון טרי. יאמי!

בניגוד להרגלי, אני לא ממליצה להוסיף מעט מלח לכדורים האלה, כי הוא לא מסתדר פה טוב כל כך. כנ"ל וניל. הכדורים טעימים יותר בלי שני אלה.

פינת התכל'ס
טוחנים בפוד פרוססור 250 גר' ביסקוויטים (בדיוק חצי של חבילה סטנדרטית מהסופר, ששוקלת 500 גר') לאבקה. מוסיפים 300 גר' משמש מיובש (או כל פרי יבש אחר) וטוחנים שוב עד שטחון יחסית דק. מזרזפים פנימה בהדרגה, תוך כדי טחינה, בערך חצי פחית חלב מרוכז (של סה"כ 400 גר'). מזרזפים לאט ועוצרים רק כשנוצר מעין "בצק" אחיד ולא מאוד דביק. מגלגלים לכדורים. אם רוצים, טוחנים עוד ביסקוויטים לאבקה ומצפים את הטראפלס.

שדרוג: ניתן להוסיף מעט גרידת תפוז (או לימון) וכמה כפיות מיץ לימון לטוויסט חמוץ מתוק מרענן. אם אתם לא אוהבים מאוד מתוק, אפשר להחליף רבע עד שליש מכמות הביסקוויטים בפירורי לחם קנויים.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




28 תגובות בינתיים:

  1. היי
    מה דעתך, האם אפשר להשתמש בעוגיות פסחיות?

    מאיה עונה: כן, רעיון מעולה!

  2. יעבוד עם קוואקר?

    מאיה עונה: סביר להניח, אבל יש קצת סכנה של יבשושיות – כי בביסקוויטים יש שומן. דווחי איך יצא.

  3. בוקר טוב,
    מה עם הקלאסיקה – תמרים? בטח יעבוד גם לא רע…

    מאיה עונה: כן, בטוח יעבוד. עדכנתי בפוסט.

  4. היי, מה דעתך על החלפת החלב בטחינה?
    תודה :)

  5. הכנתי עכשיו עם משמשים שקיבלנו בט"ו בשבט מהעבודה. פשוט מתכון מעולה!

  6. היי. אשמח לדעת באיזה דגם מעבד מזון השתמשת? תודה

    מאיה עונה: מג'ימיקס, אין לי מושג איזה מודל. ישמצב שיש להם רק אחד. הכי פשוט.

  7. קניתי השבוע קוביות של תפוחים מיובשים בקינמון ונראה לי שזה יהיה מושלם בשבילם!
    נראה מעולה!

  8. היי, נראה מעולה! האם אפשר לטבען את זה (עם חלב קוקוס במקום החלב המרוכז או בדרך אחרת)? תודה :)

  9. לידיעת הגולשים במאליבו, חלב מרוכז במאמריקה הכוונה ל..Buttermilk?
    3>

    מאיה עונה: חס ושלום! הכוונה ל-sweetened condensed milk. באטרמילק זה רוויון :)

  10. היי אני סוכרתית איך אני עושה את בעוגיות כמעט ללא סוכר? והאם יש חלב מרוכז ללא סוכר או מתוק חלקית או שזה רק פנטזיה שלי
    תודה רבה❤
    מיקי

    מאיה עונה: אין תחליף שאני מכירה, וגם אם היה, פירות יבשים זה הדבר כמעט הכי פחמימתי שיש בסופר (יש בהם יותר פחמימות מסוכר!! לא חשבתי שזה אפשרי אפילו), וגם ביסקוויטים לא מדהים. בקיצור, לא מומלץ כל כך. נסי לגגל low sugar fruit truffles אולי

  11. תודה רבה

  12. קיים ברשת מתכון לחלב מרוכז ביתי, הכנתי ועובד טוב מאוד. כנראה גם יותר בריא אבל מאריך את זמני ההכנה של הכדורים הטעימים האלה.

  13. נראה מעולה! מזכיר מתכון של כדורי בנופי שאני מכינה, אולי גם פה אפשר להחליף את החלב המרוכז בריבת חלב שממיסים קצת במיקרו וזה ישדרג מאוד

  14. ניתן לטבען? חלב מרוכז= קרם קוקוס? חמאת קוקוס?

  15. תפוחים אוכמניות יצא לי מדהים :)

  16. מה דעתך על שזיף מיובש? הולך?

    מאיה עונה: בוודאי!

  17. במה אפשר להחליף את החלב המרוכז? רגישה ללקטוז כאן…

  18. i6kpu66

  19. tnknhh9

  20. phzide

  21. 9m8w5x

  22. vtcmck

  23. dis5wx

  24. n2bh3t

  25. uoxf22

  26. uu870v

  27. wdq1v8

  28. 3t1e98



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!