סטייק אמיתי – ספיישל עצמאות

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

steak.jpg

סטייק טוב על האש הוא הדבר הכי קל בעולם. וכי למה, תשאלו? כי הוא לא צריך תיבול, ולא צריך הכנה מיוחדת. לא מלח, לא פלפל (ובטח שלא לפני הצלייה), לא משרה ולא מרינדה. קונים בשר טוב ומשובח, והטעם מדבר בפני עצמו. כל מה שצריך לעשות הוא להניח את הבשר לצלייה על אש גחלים טובה, ואת השאר הבשר יעשה בעצמו. השנה, לכבוד יום העצמאות, פנקו את עצמכם בכמה נתחי בשר טובים. צאו עם החבר'ה לפיסת הדשא הקרובה אליכם (אי תנועה גם הולך), יחד עם מנגל פושט, כמה בירות צוננות, שש-בש או פריזבי, ורדיו קטן.

שוב, החלק הקשה ביותר פה הוא הקנייה. חשוב מאוד לקנות בשר טוב ואיכותי. שני נתחי הבקר הכי פופולרים, ובעיני הכי טעימים הם האנטריקוט, והסינטה, שגם נותנים תמורה טובה לכסף (סטייקים זה דבר יקר יחסית, אבל פעם בשנה, מותר). שני נתחים אלה מגיעים מאיזור הגב של הפרה, שהוא איזור שלא זז הרבה, ולכן הוא כל כך רך וטעים. האנטריקוט (באנגלית rib-eye) – אמור לעלות בסביבות ה-70-100 ש"ח לקילו (מחיר נמוך יותר לאו דווקא מעיד על איכות נמוכה, זה פשוט תלוי איפה קונים). הוא שזור בסיבי שומן לכל רוחב הנתח, שנצרבים ונמסים בצלייה ומעניקים לו טעם וארומה מאוד מיוחדים. לסינטה לעומת זאת (שנקרא באנגלית ניו-יורק סטריפ או סירלוין ומחיריו נעים בין 60-90 ש"ח), יש סטריפ של שומן בצידו, ואין בו שומן שזור, ולכן מומלץ לצלותו לא יותר ממדיום (הוא יתייבש מהר יותר). יש כמובן את פילה הבקר, שהוא נתח יקר מאוד, רך מאוד, ונטול שומן לחלוטין.

steak2.jpg

סטייק טוב יהיה עבה – בערך 2 עד 2.5 ס"מ גובה. סטייקים דקים יותר יוצאים פחות עסיסיים. אפשר לקנות סטייקים פרוסים (אם הם מספיק עבים בשבילכם), או לקנות בלוק שלם של בשר ולפרוס אותו לסטייקים בעצמכם. ככה תשלטו בעובי של הסטייק בעצמכם ותוכלו לפרוס אותו עבה. הסטייקים הפרוסים מראש הם בד"כ דקים יותר. כשפורסים לבד זה יוצא קצת יותר זול, ונשמר יותר זמן (בגלל ששטח הפנים של בלוק הבשר קטן יותר – יש פחות מגע עם האוויר ופחות מצע לחיידקים). פורסים לסטייקים ממש בסמוך לצלייה עצמה.

את הסטייקים מומלץ לקנות אצל קצב או רשת ידועה. לא בסופר השכונתי (שם ימכרו לרוב נתחים קפואים). וודאו שאתם קונים בשר טרי (כלומר, שלא עבר הקפאה מעולם) ומיושן (בשר לאחר שחיטה הוא קשה ולא נעים לאכילה. יישון של זמן מה בטמפרטורות נמוכות הופך אותו רך וטוב לצלייה). בשר טרי ומיושן הופך כהה יותר בצבעו (הוא אף פעם לא יהיה אדום בוהק), וכשלוחצים עליו עם האצבע, הוא לא קפיצי ונשאר בו שקע. ניתן לקנות ולשמור במקרר מספר ימים, אך לא מומלץ להקפיא ולהפשיר. בשורה התחתונה, עדיף לקנות את הבשר כמה שיותר סמוך לברביקיו שלכם ולשמור אותו במקרר.

steak5.jpg

לפני הצלייה עצמה מוציאים את הסטייקים מהמקרר כדי שיגיעו לטמפ' החדר. סטייק מתחילים לצלות כשהוא פושר, ולא קר. בכל מקרה, לא מומלץ להשאירם בחוץ יותר משעה. את הבשר לא מתבלים במלח בשום שלב לפני שהוא נוחת על הצלחת. המלח מייבש אותו ופוגע במרקם שלו. אם הבשר איכותי, טעמו הטבעי יהיה טעים מאוד בפני עצמו, אל-דאגה.

אם אתם משתמשים בגרילר גז, הדליקו אותו וחממו אותו לאש הכי גבוהה. תוך 10 דקות בערך הוא יהיה מוכן לצלייה. אם אתם משתמשים בגריל פחמים, וודאו שהגחלים חמות, לבנות ועושות "פצצצצצ". אז אפשר להתחיל עם הצלייה. ההכנה אחרונה היא שימון הגריל. את זה עושים עם חצי בצל לבן רגיל שטובלים במעט שמן רגיל (לא חייבים שמן זית), ומעבירים אותו בזהירות (הוא יוצר להבות) באמצעות מלקחיים ארוכות או אפילו מקל לאורך פסי הגריל. פעולה זו מונעת מהסטייקים להדבק. את הסטייקים מניחים בעדינות כשהגריל חם מאוד. כשהסטייק בצלייה לא מציקים לו, ולא מתפתים להזיז אותו. כשהוא מקבל ציפוי פריך, אפשר להפוך לצד השני. הופכים פעם אחת בלבד. ואיך יודעים מתי הסטייק מוכן? רבים יגידו לכם לרכוש מד-חום מיוחד (בכל דרגת צלייה הטמפ' הפנימית של הבשר משתנה. בדרגת rare הוא לא מבושל באמצע וכמעט קר!), אבל לדעתי לא צריך להסחף, אפשר לעשות חתך קטן בסטייק ולבדוק מה קורה בפנים מבחינת הצבע. אם הבשר עדיין ורדרד (לא אדמומי) במרכז ואפור בקצוות, הסטייק הגיע לדרגת medium. זוהי הדרגה שאני מעדיפה תמיד. כך הסטייק יוצא מאוד רך ועסיסי. אם הסטייק כבר אפור בפנים, הוא הגיע לדרגת well-done והוא עלול להיות קצת יבשושי. וודאו עם החבר'ה שלכם מי אוהב מה, וארגנו את הסטייקים על הגריל ע"פ זמן הצלייה.steak3.jpg

שאריות?! אם נשארו לכם סטייקים ספייר, חוץ מלתת אותם לחתול, אפשר לשמור אותם ולעשות דברים טעימים. אפשר לפרוס אותם לפרוסות דקות ולהגיש בסנדוויץ מלכותי סטייל המבורגר עם ירקות טריים ורטבים. אפשר לטגן בצל במעט שמן במחבת, כשהוא מזהיב להוסיף את הפרוסות, וכשהן חמות וקריספיות להוסיף פרוסת גבינה צהובה, ולהגיש בג'בטה עבה (ואז יוצא לכם פילי צ'יז סטייק! כמו באוונגארד! יאם!). הם גם הולכים מצויין פרוסים בתוך טורטייה עם קצת אבוקדו, כוסברה, וקוביות של עגבניות. לאמא שלי שמור הפטנט האולטימטיבי: לחתוך לקוביות ולהשתמש בתוך מרק גולאש הונגרי. אז בקיצור, אם נשארים לכם אקסטרות, שמרו אותם במקרר או אפילו במקפיא, יוצאים מהם דברים טובים.
רצועות פיתהטוסט עם זעתר ושמן זית

ומה עוד הולך טוב על הגריל?

חזה עוף – שבניגוד לסטייקים, הולך מצויים עם רטבים ומרינדות. אפשר להשרות אותו במהלך הלילה במרינדה, כדי שיספוג עוד יותר טעמים. מרינדות אפשריות: רוטב טריאקי, מרינדת חרדל-לימון (שמכינים מכפית חרדל, מיץ מחצי לימון, מעט אבקת מרק עוף, ואבקת שום עבור שני נתחים).

נקניקיות עגל – הכוונה היא לא לנקניקיות עוף קפואות מהסוג הפושטי לילדים שקונים בסופר, אלא נקניקיות עגל אמיתיות שקונים במקומות רציניים כמו מעדנייה, אצל הקצב, או ברשת מזון איכותית. הן טעימות פי מיליון! מגישים בתוך לחמניות שקולים על הגריל, עם הרבה קטשופ, חרדל, מלפפונים חמוצים, ופרוסות של בצל.

פיתהטוסט – מורחים חצאי פיתות במעט שמן זית, ומתבלים כיד הדמיון. אפשר שום קצוץ, אפשר פסטו, אפשר זעתר (ערבי אסלי) וסומק, אפשר קצת רוטב עגבניות וגבינת פטה, ואפשר סתם ככה! כשהפיתה קריספית פורסים לרצועות, ומגישים.

ואיזה עוד דברים טעימים אוכלים ביום העצמאות? בקרוב!



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




17 תגובות בינתיים:

  1. לא הבנתי מה זה התמונה האחרונה? פיתה או ג'בטה? ואיך מכינים את זה נראה מעולה.

    מאיה עונה: התמונה האחרונה היא פיתהטוסט עם שמן זית וזעתר, שקליתי על הגריל ופרסתי לרצועות ארוכות. טעים! 

  2. שמעתי שיש שיטה לבדוק עם הסטייק מוכן,

    צריך ללחוץ עליו ואז ללחוץ על כף היד (כשהכף יד רפויה) באזור שמתחת לאגודל, ואז להשוות בין הסטייק ליד. אם זה אותו דבר אז זה M. אני לא בטוח שאני מדייק

  3. הצילום פה – ממש אומנות :)

  4. סיבי השומן של הrib-eye, האם הם נצרבים ונמסים בצלייה עד כדי כך שהם לא מורגשים, או שעדיין מרגישים את הסיבים כנותנים ביס?

    מאיה עונה: רוב השומן נמס אל תוך הבשר ונותן טעם טוב ועסיסי. בד"כ נשארים כמה סיבים גדולים שלא נמסים (אותם אני מפרידה בצלחת, אבל המון אנשים מתים על זה). בגלל זה אני מעדיפה סינטה (שמופיע כאן בתמונות).

  5. וואו, גילית את הבלוג שלך רק השבוע וכבר אני רואה שזה אחד הבלוגים האהובים עלי :)
    בתור בשלן מתחיל (מאוד) זה בדיוק מה שחיפשתי.

    ועוד משהו – התמונות, פשוט תענוג!!!

  6. רק לראות את זה עושה לי תאבון.

  7. שאלה: כמה זמן לאחר קנייה של סטייק (בקצביה או מסעדה) ניתן לשמור אותו בקירור? ולחידוד- האם ניתן להקפיא את הבשר ולהפשירו לפני ההכנה, וכמה זמן, ואם את הסטייק המתוכנן להכנה באותו יום יש לשמור רק במקרר ולא במקפיא ולכמה זמן? שאלות של מתחילים…תודה!

    מאיה עונה: בשר טרי לא מומלץ לשמור יותר מיום-יומיים במקרר, הוא עלול להתקלקל. אם אין ברירה, להקפיא. אם את הברביקיו עושים ביום שלישי בצהריים, את הבשר הקפוא מעבירים למקרר ביום שני, ושעה-שעתיים לפני הצלייה מוציאים מקירור. אם שכחת להעביר למקרר, אפשר פשוט להוציא מחוץ למקרר בבוקר יום שלישי (פחות מומלץ מהפשרה הדרגתית).

  8. Oh man…
    foodporn

  9. ראשית, כצלמת, אני רוצה להחמיא לך על הצילומים. הם נראים טוב מאוד ובהתחשב בציוד שאת עובדת איתו, אפילו מצויין.
    אם תרצי, אוסיף מדי פעם הערות הערות בונות לצד הצילומי.
    לעניין הסטייקים – יש דרך לבשל סטייק מבלי לחתוך אותו. מניחים אותו על המנגל וכאמור לא נוגעים, כל זאת עד אשר הסטייק מתחיל להפריש נוזלי דם בצדו העליון או אז הופכים אותו לצד השני (לא להפוף בשנייה הראשונה שרואים את הנוזלים אלא אם כן רוצים סטייק במידת רייר). אותו התהליך יתרחש גם בצדו השני – מחכים עד שהסטייק יתחיל להגיר דם בצדו העליון. זה השלב שבו הסטייק הוא מדיום. אם רוצים שיהיה מוכן יותר מחכים עוד מעט (שתיים שלוש דקות), הופכים בפעם האחרונה את הסטייק לשניות ספורות ומורידים מהאש.
    ישנה גם דרך לדעת את מידת העשייה של הסטייק על ידי לחיצה שכן לסטייק מוכן יש מידת קושי וצמיגות אחרת מבשר טרי.

    בתיאבון.

    מאיה עונה: סיוון! אני אשמח מאוד לביקורת על הצילומים! אם כי עוד לא בטוחה עד כמה זה יעניין את הקוראים הבשלנים… :) את מוזמנת גם לפנות במייל. חג שמח.

  10. מאיה, הבלוג שלך הוא תענוג צרוף לעין, לבלוטות הריר וכמובן לקיבה. ולעניין הסטייק, מאותגרי המנגל שביננו ישמחו לשמוע הערות רלוונטיות להכנתו באמצעות מחבת (מרובעת עם חריצים).

  11. בתור טבח לשעבר שעבד עם תיירים ואנשי היטק במסעדת בשרים בצפון ,אהבתי את ההסברים שלך. הם מראים על השקעה מצידך
    ואני מצטרף לסיון בענין בדיקת הבשרים וכן איכות הצילומים…
    כה לחי
    עלי והצליחי
    אביחי

  12. איזה בלוג מדהים! והצילומים חבל על הזמן, איזה כיף

  13. חזרתי ממסעדת "טרקלין" ואמרתי שאני פשוט חייבת לבוא ולהגיב בפוסט הבשרי ביותר שלך!
    גם אחרי שראיתי אותך ב"אחד נגד מאה", לא יכלתי לשכוח :)
    אני קוראת נאמנה בבלוג וב"זמנים מודרניים" ואני חייבת לשתף אותך בהמלצתי – לטרקלין יש עכשיו את המבצע החודשי שלהם, 6 מנות זוגיות ב89 לאדם, את פשוט חייבת לגרור איתך מישהו וללכת לנסות את המקום. הבשרים שם ברמה גבוהה, כמעט מזכירה את שלך מפה למעלה.
    מילה שלי :)

  14. ממש חילול הקודש! אין לחתוך את הסטייק בשום מצב בגלל שהנוזלים שם נמצאים במצב של אקסטזה. לחתוך את הסטייק יגרום לכך שכל הנוזלים שלו פשוט ימצאו מקום נוח לצאת ממנו. סטייק צריך להיות בעובי של שלושה ואף ארבעה ס"מ במיוחד אם מדברים על סינטה (שלדעתי הפרטית מוביל אפילו על פילה שגם אותו אני טוחן לא מעט). מנגל של גז חייבים להלהיט למקסימום טמפ'- ממש עד סוף הסקאלה. מניחים הסטייק ולא נוגעים בו למשך ארבע דקות (מכסה סגור וכפתור הגז מסובב למקס' – לא לפחד!) ולהפוך אותו לעוד שלוש וחצי דקות לרמה של מדיום טיפה רייר. מוציאים ומחכים שלוש ארבע דקות כדי שהנוזלים ינוחו ורק אז מתנפלים עליו. התוצאה רבותי מטורפת. הסטייק אולי מדמם אבל הוא לוהט ולא רופס וקריר כפי שקורה כשממנגלים על אש נמוכה. מומלץ לפזר מלח ים גס (בלבד) פלפל שחור לפני העשייה ולעסות הבשר בכדי להחדיר אותם פנימה.
    חוץ מזה אתר נחמד

  15. ואותי מעניינים התפוחי אדמה….
    הם נראים מעולים!! מה עשית להם? ;)

    מאיה עונה: ערבבתי עם שמן, מלח, פלפל, וצליתי על 200 מעלות עד שנהיו קריספיים. החוכמה היא לא לצופף אותם בתבנית.

  16. שתיתי בצמא את מה שכתבתה.
    תודה ענקית

  17. הי מאיה, אשמח לדעת אם יש לך הוראות להכנת סטייק ע"ג מחבת פסים או פלנצ'ה ביתית. תודה.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!