קראמבל שזיפים

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

crumble1.jpg

קינוח טעים שקל להכין ותמיד עושה שמח. הכנתי אותו לכל ארוחות החג והוא תמיד נטרף עד הפירור האחרון (גם על ידי שוחרי השוקולד המרירים!). מה שהכי כיף פה זה שבכל רגע נתון – גם כשנוחתים עליכם החבר'ה בלי כל התרעה – אפשר לאסוף את כל הפירות העייפים מהמקרר, לכסות בפירורי בצק שמכינים בידיים תוך 2 דקות משלושה מרכיבים זולים וזמינים, ולתקוע בתנור לחצי שעה. וכשהחבר'ה נרגעים עם הבירה בסלון, הריח החמאתי של הפירות המבעבעים בזיגוג של עצמם ימצא את דרכו לנחיריים של כולם ואתם תהפכו לשיחת היום – כי אתם כל כך מגניבים שהשקעתם שעות בהכנת היצירה הזו. ואם יש קצת גלידה במקפיא או שמנת מתוקה לקצפת, החגיגה תהיה גדולה שבעתיים. ותודה למיכל המקסימה על המטבח והעזרה! לא מומלץ להחליף חמאה במרגרינה (ניסיתי) – הבצק מקבל טעם של עוגיות פסח. המתכון מבוסס על הקראמבל של מרתה סטיוארט. הכמות: 5-6 מנות נדיבות מאוד.

  • לפירורי הבצק:
  • כוס ורבע קמח לבן רגיל
  • כוס סוכר
  • 100 גרם חמאה קרה
  • כפית קינמון (לא חייבים)
  • קורט אגוז מוסקט (לא חייבים)
  • שקדים פרוסים (לא חייבים)
  • לשכבת הפרי
  • 6-7 שזיפים גדולים או 4-5 אפרסקים או תפוחים גדולים או מיקס ביניהם
  • שתי כפות סוכר
  • מיץ מלימון אחד
  • חמוציות או צימוקים (לא חייבים)
עלות משוערת:

11 שקלים

עבודה נטו:

12 דקות

ההכנה

crumble8.jpg

העקרון הבסיסי הוא גיוון. אפשר להשתמש בכל פרי טעים או ערבוב של כמה ביחד. אני ניסיתי בהצלחה רבה עם שזיפים מכל הצבעים, אפרסקים (הסוג הכתום יותר מוצלח ועסיסי מהסוג הירקרק), נקטרינות, ותפוחים (יותר עבודה כי צריך לקלף אותם, והם גם פחות טעימים בקראמבל לטעמי). פירורי הבצק הפריכים מלמעלה יכולים להשתדרג גם הם: אפשר להוסיף להם פרוסות של שקדים קלויים, פקאן סיני מתוק, או אפילו קצת ג'ינג'ר מגורר. תוספת של קצת קינמון ואגוז מוסקט לבצק תלך טוב במיוחד עם תפוחים. ג'יימי אוליבר ממליץ בספר שלו ממש להשתולל ולהשתמש בכל פרי שעולה על הדעת: פטל, משמש, אוכמניות, אגסים, תפוזים, פומלות, וכו'. נסו ותופתעו.
crumble2.jpg

קודם מכינים את פירורי הבצק
מערבבים בקערה את הקמח והסוכר. אם רוצים, מוסיפים קצת תבלינים כמו קינמון ו/או אגוז מוסקט. מוציאים את החמאה מהמקרר וקוברים אותה בקמח (אפשר לחתוך אותה לקוביות, זה יהיה קצת יותר קל). משפשפים אותה בין האצבעות ובוצעים ממנה חתיכות ומפוררים אותה. כל הזמן מצפים אותה בעוד קמח כדי שלא תידבק לידיים. ממשיכים לשפשף את התערובת בין הידיים עד שהיא נהיית פירורית. נסו להתעסק איתה כמה שפחות כדי שהחמאה לא תתרכך יותר מידי ולא יווצר לכם בצק של ממש. רק פירורים. יש אנשים שמוסיפים גם שיבולת שועל לתערובת, לי יותר טעים בלי. אפשר גם להכין בפוד פרוססור (לטעמי לא משתלם לשטוף אותו בניגוד לקערה אחת וזה חוסך רק דקה אחת בזמן ההכנה).
crumble3.jpg

שמים את קערת הפירורים במקרר עד שנכין את הפירות. זהו הסוד לפריכות – כמו שאומרת מרתה אהובתי – make it cold, bake it hot. מדליקים את התנור ומחממים ל – 180 מעלות.

crumble4.jpg

מכינים את שכבת הפירות
שוטפים בזריזות את הפירות. מעיפים את הגלעינים, וחותכים לקוביות גסות, או לפרוסות – איך שמתחשק לכם באותו הרגע. מסדרים בתבנית אחת גדולה או בכמה תבניות אישיות (לא חייבים תבניות מיוחדות. רוב כלי ההגשה מקרמיקה שיש לכם בבית עברו שריפה של אלפי מעלות בתנור בתהליך הייצור, אז סביר להניח שהם יעמדו ב-180 מעלות של התנור המסכן שלכם. טריק שלמדתי מדונה היי. לא מומלץ, אגב, להעמיד למבחן את עמידות החרסינה היוקרתית שירשתם מסבתא).

סוחטים מיץ לימון מעל הפירות, ומפזרים סוכר. בזהירות עם הסוכר – הדבר היחיד שיכול לדפוק פה את המתכון (חוץ מלשרוף אותו לפחמים, אלון :) – מתיקות יתר זה בעסה וזה בלתי הפיך. לא לשים יותר משתי כפות בשביל כל הפירות (ואם הפירות מתוקים, שימו פחות). הבצק למעלה יהיה מתוק, והסוכר רק שובר קצת את החמיצות של הפרי. אפשר, אגב, להטמין בין הפלחים של הפרי קצת חמוציות מיובשות או צימוקים, זה נפלא. איילת הירשמן מטמינה גם מרציפן. חלק מהמתכונים מורים על הוספת חמאה גם לפרי, אבל לא באמת צריך, כי החמאה מהציפוי מחלחלת פנימה גם ככה.
crumble6.jpg

מערבבים את הפרי בתוך הכלי כדי שכולו יצופה במיץ לימון וקצת סוכר. יותר אסטתי לעשות את זה מראש בקערה ואז לחלק לתבניות האישיות, אבל זה עוד כלי לשטוף. מפזרים יפה את הפירורים מעל הפירות. לא בשכבה עבה מידי, ולא להתפתות להדק את זה עם האצבעות, אנחנו לא רוצים עוגה. אפשר לפזר גם שקדים פרוסים, זה מוסיף קראנצ' נהדר.
crumble7.jpg

אופים את הקראמבל בתנור שחומם מראש עד שתערובת הפרי מבעבעת וגועשת (לפעמים היא אפילו נוזלת קצת החוצה מרוב התרגשות, אבל זה בסדר כי זה נראה מאוד כפרי ואותנטי), והפירורים למעלה מזהיבים. זה לוקח בערך חצי שעה (לתבניות קטנות יותר זה ייקח קצת פחות). מגישים חם עם גלידת וניל קפואה שנמסה פנימה, או עם קצפת, או אפילו עם שמנת חמוצה (מומלץ!! שילוב מטריף שניסיתי לראשונה בבראסרי). טועמים ונמסים. טעים גם פושר, טעים גם למחרת, טעים תמיד!!

crumble9.jpg

אם רוצים, אפשר להכין את הכל מראש, עד לרגע בו מחברים את פירורי הבצק עם שכבת הפרי ואופים. אפשר לחתוך את הפירות ולסדר בתבנית, ולשים במקרר יחד עם קערת פירורי הבצק עד רגע האפייה. לא מערבבים ביניהם מראש – אחרת הפירורים יהיו כמו קורנפלקס עצוב ששכב בחלב יותר מידי (וככה לא נגיע לפריכות שאנחנו רוצים וצריכים). אם אתם מתכננים את הקראמבל כקינוח לארוחה, הכניסו אותו לתנור בדיוק כמתחילים לאכול, שימו טיימר לחצי שעה, וכשמוכן הוציאו אותו החוצה להתקרר קצת (יותר כיף לאכול כשזה קצת מתקרר) עד שיגיע זמן הקינוח.

crumble10.jpg

פינת התכל'ס
מחממים את התנור מראש ל – 180 מעלות. מערבבים את הקמח עם הסוכר ומפוררים פנימה חמאה קרה מהמקרר. משפשפים בין האצבעות רק עד שנוצרים פירורים. שומרים במקרר עד האפייה. חותכים את הפרי לחתיכות גסות, ומערבבים עם מיץ לימון ומעט סוכר (בהתאם למתיקות הפרי). מסדרים בתבנית (או בתבניות אישיות). מפזרים את פירורי הבצק ואופים כ – 30 דקות עד שהמלית מבעבעת והפירורים זהובים. מגישים עם גלידה או עם קצפת או בלי כלום.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




109 תגובות בינתיים:

  1. תבורכי, בדיוק הכנתי קראמבל תפוחים שיצא טעים לאללה, אבל הפירורים למעלה יצאו לי עדינים מדי. נתת פה 2 טיפים נהדרים איך לעשות אותם עבים יותר. תודה!!!

  2. הצילומים מדהימים. הכלי קרמיקה בהתחלה, שבה את ליבי.
    וחוץ מזה תודה על הצעות הגיוון.
    אני מיישמת את אהרוני, מוסיפה אוכמניות טריות באלפי שקלים (כדי שתהיה כמות מכובדת, צריך לפחות שתי חבילות…) או בקפואים שאז מוציאים יותר מידי נוזלים. -וזה מה שקורה לאנשים לא יצירתיים באוכל.

    נ.ב. אהרוני שם " 1 כפית גרידת לימון" על הפירות, במקום מיץ.

    מאיה עונה: אני לא טורחת עם מתכונים של אהרוני. יותר מידי דיזאסטרים היו לי… :(

  3. מאיפה התבניות אמייל? לצערי יש לי פטיש לכלים מאמייל.

    מאיה עונה: התבניות עלו לי 5 שקלים האחת, ומצאתי אותן עצובות ומאובקות בחנות מקסימה בשם "אדריאן" בכניסה לכפר שמריהו.

  4. נראה ממש טוב, וואו.
    אני תמיד מגיע לכאן כדי לאכול מהתמונות ;]

    יש לי הצעה: אולי תארגני גרסאות להדפסה של הפוסטים שלך, כמו בכתבות של וואלה, נענע תפוז ושות'?
    כזו שתהיה רק הטקסט בצורה שתתאים לדף A4 (רגיל) של מדפסת, פלוס אולי התמונות בקטנה.

    מה את אומרת?
    שבוע טוב :]

  5. מדהים! הצילומים משגעים, כרגיל
    ואני מת על הכלים הישנים

  6. נראה נפלא ואני מתכננת להכין לחג.
    שאלה: איך מגישים אם לא מכינים במנות אישיות? אין מצב שהאורחים הספציפיים יאכלו איתנו בקומונה ישר מהתבנית…. זה ניתן לחיתוך מסודר?

    מאיה עונה: חופרים בתבנית עם מרית רחבה (אל תנסי אפילו לחתוך עם סכין) ומגישים ב-scoops של קראמבל לכל צלחת יחד עם כדור גלידה. הנה כמה דוגמאות. ככה הגשתי את זה בערב ראש השנה:

  7. תודה על המתכון
    הערב יככב בארוחת החג בתור הקינוח המרשים.

    אוהבת את הבלוג שלך.

  8. תודה על דוגמאות ההגשה. אכן הכנתי לחג.
    הארוחה היתה בשרית ולכן השתמשתי במרגרינה בטעם חמאה. היה נהדר, טעים ומרענן. הצבעים של הפירות המבעבעים נראו מרהיבים ועמוקים (שזיפים בסגול כהה ונקטרינות.)
    מאד מאד אוהבת את האתר והוא מהווה בשבילי מקור לא אכזב למתכונים מוצלחים.

  9. הגשתי למנה אחרונה בסוכה. יצא פצצה. תודה רבה על כל המחמאות שקבלתי.

  10. יצא נהדר !
    הוספתי לצימוקים גם מישמש מיובש, ג'ינג'ר מסוכר וגרידת לימון.

    קבלי מחמאות על הבלוג שלך.

  11. לנעמה, בכדי להימנע ממרגרינה ולשמור על המתכון פרווה, אני משתמשת בשמן כרבע כוס חמניות או קנולה והפירורים נוצרים בעזרת הוספה של אגוזים קצוצים (לא משנה איזה הכל טעים).

  12. הכנתי עם נקטרינות ופטל, ובלחץ הזמן שכחתי להוסיף סוכר ולימון לפירות. יצא נהדר, נראה לי שאשאר עם הואריאציה נטולת התוספות.

  13. […] קראמבל שזיפים לפי המתכון של מאיה […]

  14. This is a great recipe!! I ate it day after with yogurt for breakfast.

  15. הכנתי עם שזיפים ומעט תפוח (והוספתי קצת מהקצפת של עוגת הביסקוויטים שבדיוק הכנתי). יצא. מדהים.

  16. טוב,

    לאחר כמה קראמבלים שונים שהכנתי, להלן מספר רשמים:
    * הקראמבל הטוב ביותר שהכנתי: שזיף בננה תפוח וקינמון, אנשים נשבעו שיש לזה טעם של תות שדה
    * כאשר בוחרים פירות, יש לשים לב שיש לפחות פרי אחד עם ריכוז נוזלים גבוהה כגון שזיף או אפרסק, אחרת הפירות לא מבעבעים וניתכים. ניסיתי בננה תפוח פקאן. יצא לא רע אבל הטעמים של כולם לא התמזגו.
    * הבצק של הקראמבל מאוד דומה לבצק של הטוויקס.
    * כשמשתמשים בפומלות או תפוזים לא צריך הרבה לימון (אם בכלל). זה לקח שלמדתי רק בנסיון השני

    זהו.
    את הקראמבל הזה הכנתי לא מעט פעמים וגרפתי לא מעט תשואות. את כל הקרדיט אני תמיד מחזיר למיה! כל הכבוד!!

    מאיה עונה: כשהייתי בקיבוץ אצל ציפי, הכנו קראמבל עם ארבעה סוגי פירות: בננה, קיוי, מנגו, ופירות יער קפואים – שהפיצו את המיצים והניחוחות שלהם לכל עבר. החלק עם הבננה יצא הכי פחות מוצלח לטעמי. אין מה לעשות, בננות כנראה נועדו רק להקפצה בחמאה ולהטבעה ברוטב טופי חם…

  17. שאלה…
    לפני השאלה… ממש ממש כל הכבוד על ההשקעה, ההסברים, התמונות
    והכי חשוב האופן שבו את מציגה את הפשטות שבעשיה.
    שאלה…
    קרמבל כשר לפסח? הולך? כיצד?

  18. הבלוג הזה שלך נועד ללא יוצלחים כמוני… אבל כל פעם שאני מכינה משהו- אני מקבלת כאלו מחמאות…
    לעניין הקראמבל- ממה שאני גיליתי- כמה שהפירות יותר רכים (או בעברית- ככל שמתקרבים למועד הזריקה שלהם לזבל) כך הקראמבל הופך לטעים יותר… (כן, כן, הזדמנות לנצל את כל הפירות שכבר נמאס מקומפט… אגב, יש לך מתכון לקומפוט???)

    קראמבל תותים זה ליגת על! אין על קראמבל תותים… המבאס הוא שצריך לחתוך את כל התותים… אבל שוב- אין על קראמבל תותים!

    מאיה עונה: בתכל'ס בעצם, אין על קראמבל תותים.

  19. טוב,
    קודם כל – אחלה אתר!
    בכל פעם שבא לי להכין משהו, אני מחפשת פה ותמיד מתלהבת מהמתכונים הפשוטים-אך-מעולים ומהתמונות המדהימות…

    לגבי הקראמבל – החלפתי חצי כמות סוכר לבן בסוכר חום – קצת הקשה עליי להבחין מתי הפירורים משחימים, אבל יצא אחלה!
    תודה רבה!!!

  20. מאיה יקרה,
    איפה קנית את התבניות האישיות האלה? זה נראה קלאסי ביותר להגיש ככה…

  21. אתמול הכנתי קרמבל בננות מקורמלות של מסעדת אדורה(שם זה נקרא שטרוייזל.
    השטרוייזל של אדורה אדירה.
    יצא בול אותו הדבר .
    באתר החיים הטובים השף אבי ביטון מראה סירטון בדיוק איך להכין את הקינוח של המסעדה.

    מאיה עונה: הכנתי פעם קראמבל עם בננה, ודווקא לא התלהבתי. היא נהיית קצת עיסתית מידי מתחת לציפוי לטעמי…

  22. יצא נפלא ממש!
    אין לי תבניות אישיות ובאמת קשה לחלק למנות קטנות כשמכינים בתבנית גדולה (וגם למתחילה כמוני היה קשה להעריך מהמתכון באיזה תבנית גדולה להשתמש) אז חשבתי פעם הבאה להכין במנג'טים או משהו כזה – את חושבת שזה יכול לעבוד?

  23. יצא אחלה!
    מתכון קל, מהיר ומעולה :)

  24. מה לגבי פירות יער קפואים? אין בעיה עם זה שבאפיה זה עלול לצאת עסיסי יותר מדי או משהו בסגנון?

    מאיה עונה: אם פירות יער קפואים, צריך להוסיף קצת קורנפלור או קמח כדי שיסמיך את זה. בנוסף, זמן האפייה ייתקצר מעט. על כל שלוש כוסות של פירות יער מוסיפים כף שטוחה של קורנפלור או קמח ומערבבים היטב פנימה.

  25. אין על הבלוג הזה , פשוט כיף כיף כיף , בהיר , ברור ומקצועי , ובעיקר ידידותי ללא מקצוענים כמוני , ו- בעזרת הארכיון הבא עלינו לטובה הגעתי לקראמבל הזה (באיחור !!! ).

    רק רוצה לספר שעשיתי הרגע עם קמח מלא ( בקמח הרגיל היו יצורים מסתבר ) ועם סוכר חום דמררה , תפוחים , אפרסקים וחמוציות מצומקות ויצא מהמם !! רק זמן האפייה התארך אצלי ל-45 דקות משום מה , אבל שווה את הסבלנות , הקינמון מוסיף המון בעיני , קל ומעולה – תודה תודה :) אמשיך לחטט לי בארכיון ואראה איזה אוצר אדוג , שנה טובה מאיה !!

  26. נראה מעולה- ינוסה בקרוב! (כרגע בתנור כבר יש עוגת תםוחים הפוכה, נחכה לשבוע הבא).

  27. הכנתי היום עם שלושה שזיפים קשים וחמוצים, אגס אחד ותפוח עץ ויצא מצוין, ואוו! זה כל כך קל, טעים ומזמין שקיימת פה סכנה לשידור חוזר ויומיומי.

    הוספתי טיפה וויסקי לפירות ויצא מעולה.

    עוד טיפ לכלים לאפייה – מאחר ולא היו לי תבניות אישיות או אפילו תבנית גדולה מתאימה, אפיתי את הקרמבל בספלי קפה, יצא גם חמוד וגם טעים.

    תודה רבה!

  28. אז כך – זאת פעם ראשנה בחיי שאני כותבת טוקבק
    תמיד יש פעם ראשונה :)

    למרות שאמרו לך את זה מליון פעמים – האתר שלך נהדר, המתכונים עושים חשק לבשל ולאכול, וצילומים פשוט מפתים בטירוף. תודה :)

    עכשיו תכל'ס: אני מתה על קרמבלים, וזה שאין על קרמבל תותים נשמע לי מאוד הגיוני (בגלל זה אחד כזה בדיוק משתזף לו בתנור לפי המתכון שלך). אבל אני קצת הסתבכתי עם כמות התותים שהייתי צריכה לשים לכמות הזאת של של בצק. לא יודעת מה יצא מזה שכבר כמעט מוכן, אבל אשמח לדעת כמה לדעתך היה צריך לשים.

    תודה רבה :)

    מאיה עונה: הכמויות זה לא מדע מדוייק. כעקרון, אני אוהבת לכסות את כל תחתית התבנית בשכבה לא דקה מידי של תותים (כך שייערמו קצת אחד על השני), ואז לכסות בכמה קראמבל שמכסה היטב עם כמה בצבוצים פה ושם. חשוב שלא תהיה שכבה עבה מידי של בצק, כדי שזה לא ירגיש כמו "עוגה" אלא כמו קראמבל. אבל פחות או יותר בכל קומבינציה שתעשי יהיה טעים.

  29. אני הולכת לנסות את המתכון,הוא נראה מעולה !
    יש לי שאלה : מה עם גושי חלבה בפירורים ? הולך ?
    תודה על המתכון המדהים ! תודה על הבלוג המדהים ! :)
    המשיכי כך…

  30. יותר מדי טעים!
    איפה הצנזורה?

  31. ברור שאני הולכת להכין…
    מאיה יש לי שאלה למומחים.
    תמיד ידעתי שצריך גלידת וניל טובה בבית, להגיש עם כל מיני וגם לעשות לה גיוונים מעניינים.
    השאלה היא איזו גלידת שמנת אמיתית אפשר להשיג בסופרים רגילים (אם בכלל)? אם אינני טועה כל מה שמוכרים זה על בסיס חומרים מחומרים שונים…
    יש משהו שפוי חוץ מגלידריות יקרות?

    תודה מראש והמשך טעים לכולם!

  32. יצא נהדר!
    באמת עדיף להכין את זה בכלים אישיים ולא בתבנית גדולה, אבל חוץ מזה מעולה :)

  33. מאיה, זה היה הקינוח הכי פשוט שעשיתי בחיי! אדיר! זה עכשיו בתנור, אעדכן איך יצא (בגרסת התפוחים-אגסים הטבעונית)

  34. אחלה מתכון !
    אהבו מאוד..
    אפשר בבקשה רעיונות לשילובים מענינים של פירות העונה ?
    ושוב,תודה !

    מאיה עונה: נקטרינות, אפרסקים, דובדבנים, פירות יער קפואים, קיווי, בננה ניסיתי ולא יוצא משהו, אגסים גם יוצא מעולה (אפשר להוסיף עוגיות אמרטו לפירורי הבצק).

  35. מתכון מעולה. לטעמי ולטעם משפחתי מתוק מדי (לפחות אם עושים את זה עם תפוחים גרנד)

    לאחר 3 ניסיונות שונים, לדעתנו מספיקה מחצית (כן כן, מחצית!) מכמות הסוכר – 1/2 כוס סוכר לבצק וכף אחת של סוכר לרוטב.

    מעבר לכך – מתכון מעולה ומרשים!

  36. הכנתי ונהנתי! מי צריך לקנות קינוח בקונדיטוריה כשיש כאלה מתכונים קלים להכנה? יצא מעולה עם הנקטרינות העסיסיות שהיו לי בבית=)

  37. הי מאיה,
    האתר שלך לא מפסיק לספק לי ולכל סביבתי הנאות קולינריות. סחתין עלייך! :)
    שאלה בעניין הקראמבל – יש שמצב להחליף את הקמח הלבן בקמח מלא? אמור לקרות אסון?

    מאיה עונה: לא יקרה אסון בכלל. להיפך, הבצק יקבל טעם "ביסקוויטי" כיפי כזה. אבל לדעתי המרקם יצא טוב יותר אם תעשי חצי חצי קמח מלא ולבן.

  38. יצא מעולה!
    את הסוכר הלבן החלפתי לסוכר קנים אורגני.

    קיץ!

  39. יצאטעים והכנתי שתבנית עגולה וגדולה ככה שלמרבה הצער כל מיצי הפרות הצטברו יחדיו והרטיבו את הפירורים ): נראלי שאני אשאר עם הגירסה של קרין גורן כשהיא מכינה אותם בתבניות אישיות (:

  40. הי מאיה,

    האם אפשר גם להכין מקמח מלא?

    תודה מראש,
    דפנה

  41. שכחת עוד יתרון שיש למתכון הזה- אפשר להכין, לסוע שעתיים לדודים שנולדה להם ילדה, ולהגיש את חמים וטעים!!
    יצא לי נהדר, הכנתי עם אגסים ומיקס פירות יער…
    פעם הבאה ננסה כיוון אחר..

  42. יצא מעולה!!
    אבל האם יש דרך לחמם אותו איכשהו בדיעבד, אחרי שזה יישב יומיים במקרר?
    או שמה שלא אוכלים מייד ביציאה מהתנור (או פושר למחרת, כמו שכתבת) כבר לא יחזור להיות קריספי ויאמי לעולם..

    מאיה עונה: אין בעייה לחמם אותו 6-7 דקות בתנור חם על 180 מעלות. הוא יחזור להיות קריספי למעלה. זהירות שלא יישרף לא הלמטה ולא הלמעלה.

  43. הי מאיה,

    לא כל כך הלך לי עם הפירורים. נוצרו כמה גושים של חמאה וקמח וכל היתר ממש לא התגבשו לפירורים. יש לך עצה מה לעשות?

    מאיה עונה: לשפשף את זה בטירוף ולפורר את רוב הגושים. אם זה לוקח יותר מ-2-3 דקות אני ממליצה לתקוע את הקערה כולה במקפיא ל-10 דקות לפני שממשיכים, כדי שהחמאה תישאר קרה ויציבה ולא תתרכך מהחום של הידיים. בסוף זה מסתדר. אם המרקם עוד לא נכון, ממשיכים למולל את הגושים בין הידיים.

  44. הא מאיה, הבלוג שלך מקסים!!
    את לא מאמינה כמה הצעות לשיתופי פעולה עסקיים קיבלתי בעקבות הקראמבל הזה… כל הדודים שטעמו מיד הציעו שאולי נפתח יחד בית קפה או קונדיטוריה, אני יאפה והם… לא.
    בקיצור הוצאת לי שם של קונדיטורית! :)
    אגב, חלמתי עליך!!! חלמתי שאני בתל אביב ואני פוגשת אותך ואת מזמינה אותי אליך ועוזרת לי לבשל איזה משהו מסובך!! וזה בלי שאני אפילו יודעת איך את נראית…
    אגב2, מה עם איזה פוסט פרופיל על הבלוגרית/ טבחית/ צלמת הכי אהובה על כולנו?

  45. הכנתי עם חצי קמח לבן חצי מלא,וסוכר חום בהיר,שזיפים בלבד,הכנתי 2 תערובות בבוקר וחיברתי ביניהן לקראת שלב הקינוח,הפירורים יצאו מדהימים והקראמבל מעולה!!

  46. לא אהבתי את הטעם… אחרים חיסלו בהתלהבות אבל אני פשוט לא התחברתי לקינוח הזה. בכל אופן האתר שלך מקסים!

  47. […] probably something like 5-8min in 180C, until it is just lightly golden. For crumble recipe see: Hebrew, English. I recommend adding a tiny pinch of salt to the […]

  48. מעולה!! האם אפשר להקפיא את השזיפים (חתוכים עם סוכר ולימון) כך שניתן יהיה לעשות את המתכון לא בעונה עם שזיפים?

    מאיה עונה: רעיון מצויין. אבל אני ממליצה לתת לשזיפים קצת להתבוסס בסוכר לפחות חצי שעה-שעה לפני ההקפאה.

  49. הכנתי אתמול לארוחת חג קראמבל עם שזיפים שהוגש חם עם גלידת וניל. אנשים גלגלו עיניים, נאנחו "למה זה מגיע לנו" ודרשו קראמבל נוסף ליום שישי. תודה. תודה. תודה.

  50. הי מאיה, אם אני רוצה להכין בתבנית אחת שתספיק בערך ל12 מנות. איזה גודל תבנית מומלץ?
    נ.ב תודה על בלוג מהמם שעושה לנו את החיים טעימים ומתוקים יותר!

    מאיה עונה: להאכיל 12 איש מכמות אחת זה פושינג איט. הייתי מכינה שתי תבניות של בערך 30 על 25, ומכפילה את כמויות המתכון.

  51. היי מאיה אני רוצה להכין את המתכון למחר. אני חייבת להכין את הקראמבל היום מפאת זמנים, אז השאלה היא כמה נורא אם אכין היום וזה יחכה למחר? יהיה אפשר להעביר חימום זריז בתנור לפני ההגשה?

    מאיה עונה: את יכולה להכין את הפירורים ולשמור במקרר בשקית ניילון, ולחתוך עוד היום את הפירות ולשמור בתבנית עצמה. מחר כל שנותר לעשות זה רק לפזר את הפירורים ולאפות ישירות מהמקרר. אפשר גם לאפות את הקראמבל יום או יומיים מראש, והוא עדיין יהיה טעים מאוד, אבל הפירורים יהיו פחות פריכים.

  52. יצא מדהים כבר 3 פעמים עם שזיפים . מתכוונת לנסות עם פירות יער ואגסים . מקווה שיהיה טוב כמו האגסים לפחות . תודה לך שפית יקרה על מתכון גאוני בדקה

  53. היי מאיה,
    אני רוצה להכין את הקראמבל היום לארוחת חג, ואני עושה את זה עם פירות יער קפואים, אוכמניות ופטל. קניתי קורנפלור, כמה גרמים של פירות כאלה (שהם די קטנים כל אחד) לשים לכמות בצק שבמתכון? וכמה כל גרמים לערבב עם קורנפלור?
    חשבתי גם על משהו, ואני לא בטוחה עד כמה הוא טוב.. לפזר בין הפירות לפירורים מעט נטיפי שוקולד מריר, אבל ממש לא בהגזמה. בגלל ששנים לא אכלתי קראמבל, אני לא סגורה אם זה יוסיף, יהרוס, סתם לא ישנה או מה.. דעתך המלומדת?
    תודה!

    מאיה עונה: אם זה פירות יער, עדיף בלי שוקולד, כי יש להם טעם חמוץ מאוד חזק. לא לשכוח לאזן עם סוכר בהתאם, ולהגיש עם קצפת רכה לא ממותקת, לשבירת הטעם העז. הייתי שמה חבילת פירות יער אחת ומערבבת לתוכה 2-3 אגסים קצוצים כדי לתת לזה נפח ולעדן את הטעם החזק שלהם.

  54. מיותר לציין(שוב)שהקראמבל הזה שמימי ויוצא מהמם כמעט עם כל פרי שרק אפשר לחשוב עליו… ורק אחרי עשרות ניסיונות מוצלחים, גיליתי היום פרי אחד שלא עובד טוב עם קראמבל (ואני מרגישה צורך לחלוק את פיסת המידע הזאת, שבאה לי די בהפתעה, עם שאר הגולשים): ענבים (ירוקים). מזל שבחצי השני של בצק הפירורים השתמשתי לקראמבל דובדבנים, שיצא חלומי!

  55. מהתגובות פה הבנתי שאפשר להשתמש בדובדבנים, השאלה שלי היא האם צריך קורנפלור? ואם כן אז כמה?

  56. תשובה לאלי מתגובה מעליי:

    השמועה על הצורך בקורנפלור הגיעה אליי רק אחרי שכבר ניסיתי להכין עם דובדבנים, ככה שלא הוספתי קורנפלור ויצא מדהים גם בלי. אולי זה יותר הכרחי כשמדובר בפאי…
    אגב, מכל הפירות שניסיתי בינתיים, הקראמבל דובדבנים היה הכי מוצלח!

  57. בזמן האפייה הנוזלים של הפרי כיסו את הבצק ולכן הבצק לא נאפה!

    אשמח לעצתך מה לעשות בכדי למנוע זאת באפייה הבאה..

    תודה,
    והאתר אדיר!!

    מאיה עונה: אבל באיזה פרי השתמשת?

  58. אפשר להוסיף לקראמבל השזיפים גם תותים..? זה ישתלב טוב ביחד?

    מאיה: כן!

  59. הי מאיה יצא מעולה!
    הכנתי עם שזיפים ונקטרינות ויצא פשוט אליפות!

    כל מתכון כאן הוא מתכון מנצח!
    תודה רבה!

  60. מתכון מצוין. הכנתי פעם אחת עם חמאה ופעם אחרת עם מחמאה ולא הורגש הבדל. מה שכן, בפעם האחרונה הקראמבל עצמו יצא קשה יותר – יש לך מושג למה?
    עוד שאלה – האם אפשר לשים שאריות במקרר ולחמם במיקרו?

  61. מישהו ניסה שילוב עם אפרסמונים?
    יש לי מלא במקרר.. אבל אני ממש לא בטוחה שזה אמור ללכת ביחד.
    אופציה אחרת היא שילוב של אגסים, תפוחים ואולי תפוז?
    כדאי להוסיף את התפוז כמיץ או בחתיכות?

    מאיה עונה: זה נשמע כמו ניסוי מעניין. אף פעם לא ניסיתי לאפות אפרסמון! את התפוז כדי להוסיף בחתיכות, לטעמי.

  62. נראה לי שעשיתי משהו לא טוב (אם כי לא ברור היכן)- נשאר לי יותר מדי קמח בתערובת, כאילו לא שמתי מספיק חמאה. עכשיו זה בתנור ולא בדיוק נאפה כמו שצריך. איפה טעיתי? לא קראתי מקרה כזה בתגובות פה. או שזה נורמלי שנשאר קמח וסוכר בלי גושי חמאה?

  63. יצא מעולה!!
    הכנתי עם תותים, גרעדת תפוז ומיץ מחצי תפוז.
    ובתוך הבצק הכנסתי גם קצת שקדים מרוסקים.
    עוד מתכון מעולה שלך.
    תודה!
    :)

  64. הי מאיה! לאחר שהכנתי את המקרון לערב חג המתקרב אשמח להכין גם את הקראמבל עם תותים. יש לך רעיון איך לעשות אותו כשר לפסח? תודה!(:

  65. היי מאיה האדירה!!
    אף פעם לא הכנתי את הקינוח הזה אז אני אשמח לדעת עם איזה פרי זה הכי ילך טוב בשביל הפעם הראשונה??
    מה כדאי?תותים?
    תודה!

    מאיה עונה: זה הולך מעולה עם כל פרי! נראה לי שתותים הכי קלים לחיתוך, ואולי זה יהיה הכי טוב בפעם הראשונה. אבל תצטרכי להזדרז, כי עכשיו סוף עונת התותים וצריך קצת מזל כדי למצוא תותים שלא הפכו כבר לקוואטצ' עוד בחנות.

  66. הצעת להחליף את השזיפים ב2 סלסלות תותי סוף עונה "מצ'וקמים". כמה זה במשקל? :)

    מאיה עונה: בערך 800 גר' סה"כ.

  67. הי מאיה,
    תודה על המתכון.

    האם לא כדאי להכניס לשם אלכוהול כלשהו? ליקר או רום?

    תודה,
    ניר

    מאיה עונה: לך על זה. כף או שתיים במלית הפרי יעשו את הטריק.

  68. יצא מעולה!! הכנתי עם שזיפים ומעט אפקרסקים ומשמשים. יש לי רק שאלה קטנה בנוגע לפירורים-פעמיים ניסיתי להכין ביד, פעמיים יצאו לי גושי חמאה שכמה שניסיתי לשפשף, נמסו ובסוף נשברתי והעברתי הכל למג'ימיקס. כשאני מכינה עם המג'ימיקס, נוצר מצב של כמה גושי חמאה ובצק "תקניים" וכל השאר נראה כמו קמח וסוכר. כאילו לא מעובד. האם יש צורך להוסיף מים לתערובת?

    מאיה עונה: ממש ממש לא, בשום פנים ואופן לא להוסיף מים. נסי בפעם הבאה לחתוך את החמאה לקוביות קטנות ואשכרה לתקוע בפריזר לחצי שעה, כולל הקמח והסוכר, ואם בא לך, את הכל כבר בקערה והלהב של המג'ימיקס! תכיני מראש במג'ימיקס. עכשיו קיץ וחם, והחמאה קצת סרבנית בבצקים שכאלה.

  69. פשוט מתכון מטריף!
    רצינו פרווה אז החלפנו בשמן קוקוס (במצב מוצק) את החמאה והוספנו שקדים, יצא מעולה!

  70. מתכון מעולה,תודה!! יצא ממש טעים :)

  71. היי,
    אפשר להחליף את הסוכר הלבן בחום כהה הדביק?

    מאיה עונה: אין בעיה.

  72. העוגה מדהימה בפשטות ההכנה וטעימה מאד.
    ניסית עם מנגו?

    עשיתי כמה שינויים בפרורים ויצא נהדר , הרי הם:
    *אני לא אוהבת מתוק אז שמתי רק שליש כוס סוכר(דמררה).
    *ס"ה יש כוס ורבע קמח. אני שמתי שליש כוס אגוזי מלך טחונים גס. נשאר עוד קצת פחות מכוס קמח לשם. שמתי חצי מהכמות קמח מלא והחצי השני קמח לבן.
    חייבת לנסות עם עוד פירות, מחכה לתותים שנה הבאה.

  73. עשיתי את העוגה כבר כמה פעמים, יוצאת כל פעם מדהים.
    עכשיו יש הרבה תאנים בשוק אז ניסיתי.
    נפלא וטעים נהנו גם כאלה שלא אוהבים תאנים. מומלץ !

  74. שאלה, הכנתי בצק לפירורים ואפיתי כי אני רוצה להכין בכוסיות קטנות גבינה פירורים אבל חשבתי פתאום לעשות חלק עם פירות במקום גבינה. אם אבשל קצת את הפירות ואשים בין הפירורים זה ייצא טוב? מפחדת מהרטיבות שציינת בפירורים עם הפירות לפני האפייה זה לא אותו הדבר אבל רציתי להתייעץ :-) תודה רבה!

    מאיה עונה: תלוי מאוד איזה פירות. תצטרכי לשים יותר מיץ לימון ולהסמיך עם קורנפלור או מעט קמח, אבל כעקרון אין בעייה לבשל עד שזה מגיע חצי דרך מלהיות ריבה, ופשוט לפזר פירורים מלמעלה לפני ההגשה.

  75. היי, אני הולכת לארוחה כשרה ורוצה להכין את הקראמבל. איך הכי מומלץ להפוך אותו לפרווה?

    מאיה עונה: מרגרינה :(

  76. מאיה,
    ראשית רציתי לומר לך בהזדמנות זו שהאתר שלך מלא מתכונים נפלאים. כל פעם משהו חדש ומעניין . כיף לקרוא ולהתעדכן . תודה רבה לך!

    לשאלתי: אני רוצה להכין את הקרמבל מראש , האם עדיף להקפיא אותו אפוי או לא ?

    אשמח לעצתך :)
    שבת שלום,
    אביטל

    מאיה עונה: זה מאוד תלוי באיזה פרי משתמשת. ברוב המקרים הייתי נוטה להקפיא דווקא אחרי. היזהרי לא להשחים את פירורי הבצק יותר מידי באפייה, כדי שכשתחממי את זה מהפריזר יהיה לו לאן להשחים בלי להישרף.

  77. היי מאיה, נראה לך שאפשר להכין את הקרמבל בתבנית אלומיניום חד פעמית?
    סטודנטים וזה :)

    מאיה עונה: בוודאי! אין שום בעייה.

  78. היי מאיה
    אם אני חותכת את הפירות יום מראש, מתי להוסיף את הלימון והסוכר?
    אחרי החיתוך או לפני האפייה?
    תודה!

    מאיה עונה: אחרי החיתוך

  79. האם המתכון תופס עם קמה מצה?
    ראיתי שאלות מימים ימימה לגבי איך להפוך את המתכון לכשר לפסח, אבל ללא תשובה :) (ולכן אני שואלת שוב)

    חג שמח!

    מאיה עונה: לא הייתי ממליצה – לקמח מצה לבדו טעם סופר דומיננטי. מה שכן, אפרת פרסמה בפייסבוק שלה נוסחה מעניינת לתחליף קמח כלל-שימושי: להחליף כל כוס קמח בשליש קמח מצה, שליש קורנפלור, ושליש שקדים טחונים. לדעתי הנוסחה הזו תעבוד לא רע כאן.

  80. רק שתדעי שאני ממליצה על המתכון הזה לכל מי שמתקרב עלי (בתוספת מנה לשכנוע…)
    הוא פשוט מעולה, וגם בדיוק כמות הפירורים שאני אוהבת מעל הקראמבל שלי, אחרי כמה וכמה נסיונות לא משהו…

    תודה!

  81. יצא מעולה!
    רציתי לדעת אם יש אפשרות להכין עם תחליף סוכר כשיש חולי סכרת בין האורחים…

    תודה :)

    מאיה עונה: אין בעיה. לצערי אין לי ניסיון עם החומרים האלה אז לא יודעת להמליץ על כמויות.

  82. הכנתי בגרסה הטבעונית- 6 כפות שמן קוקוס במקום החמאה.
    והוספתי גם בננות ותפוחים- כי לא היה מספיק שזיפים, יצא אדיר והתחסל בשנייה!

  83. יצא מדהים! (2 שזיפים, 2 אגסים, 2 תפוחים ירוקים) הקרמבל המוצלח ביותר שהכנתי! תודה!

  84. אני כל שנה מחכה לעונת השזיפים רק כדי להכין את הקראמל הזה
    הפעם הוספתי צ'ילי לתערובת קמח סוכר. אני יודעת, תודה!

  85. היי מאיה, נשמע מעולה! מה את אומרת על השילוב של תפוחים ופטל לקראמבל?

    מאיה עונה: נשמע חלומי

  86. הכנתי את הקראמבל .. הפירורים עדינים מידי. למה ?
    שמתי קמח אז סוכר וקוביות חמאה קרה

    מאיה עונה: לא כל כך הבנתי מה זה אומר שהפירורים עדינים מידי. האם הבצק נשאר גוש כשחפנת אותו? אם כן אז הוא תקין לחלוטין.

  87. הי מאיה,
    מתכון מעולה! הכנתי אותו כבר אינספור פעמים ותמיד יוצא טעים.
    אני חושבת להכין הערב עם תותים בלבד. האם לדעתך יעבוד? איך את מציעה לשדרג? יש לי מקל וניל. כדאי להוסיף? אם כן באיזה שלב? אולי להשרות את התותים לפני? ולא צריך לימון נכון?
    תודה רבה!!

    מאיה עונה: אפשר בהחלט! נשמע לי חלומי. אפשר להוסיף את המקל (חצוי, וכשכל הגרגרים גרופים החוצה ממנו עם סכין חדה) לתותים יחד עם הסוכר ולאפות. בעת ההגשה את יכולה לשלוף את המקל בשקט בשקט ולטמון אותו בצנצנת עם סוכר ואז תקבלי סוכר בטעם וניל ותותים (אפשר גם להוסיף אותו לקנקן תה חם, או להרתיח אותו עם כמויות שוות של סוכר ומים ולקבל סירופ וניל מדהים לקפה או לקינוחים. לימון תמיד מוסיף בעיני לפירות חמצמצים, אבל לא חובה להוסיפו.

  88. החלפתי את החמאה בשליש כוס שמן וכף מיץ תפוזים. יצא נהדר!תודה רבה :)

  89. תודה! יצא טעים, פשוט (ביותר) להכנה, עם קמח מלא – קצת חששתי אבל יצא פגז.
    סוף מעולה לפירות עייפים בקיץ (:

  90. יא חלאולאו של עוגה
    אחת העוגות טוב עם עוגה אחרת בצד

  91. לקראת החורף הניו יורקי החלטתי ללכת על הקרמבל המשוגע הזה. שזיפים ומעט תפוחים- יצא נהדר!! מלקקים את האצבעות. אם כי כן הוספתי מעט יותר חמאה כי הרגשתי שאין מספיק. אין על הבלוג הזה..

  92. הי מאיה!
    מתכון מהמם שנהנים ממנו כבר המון פעמים.
    שאלה, בא לי לעשות ערבוב של אגסים ופקאן, ופתאום חשבתי אם קשור להוסיף איזה גבינה שווה (ויחסית סולידית – מוצרלה?), סתם מחשבה. מה דעתך?
    ועוד שאלה – האגסים יחסית יבשים, מה כדאי לעשות כדי שיהיה קצת רוטב?
    תודה! את אלופה :)

  93. היי מאיה, מאוהבת באתר שלך!!!

    לא ראיתי אם כבר שאלו ושואלת:
    האם ניתן להוסיף לשכבת הפירורים קמח שקדים?
    האם בנוסף או להחליף חלק מכמות הקמח?
    תודה!!

    מאיה עונה: אפשר להחליף מהקמח 50% בקמח שקדים

  94. יאללה, על החיים ועל המוות, נראה שאין דרך לפספס את זה. ויהיה גלידונית בצד!!

  95. טוב, הוכן פעמיים מאז התגובה מעל..
    יצא מהמם לגמרי, קלי קלות. רק כמות הסוכר גדולה לי, זה יצא מתוק מדי בשתי הפעמים. יש מצב שבפעם הבאה אוריד את זה לחצי כוס אפילו.
    תודה על עוד מתכון נהדר!

  96. היי מאיה,
    לצערי עברתי לדירה (יותר בכיוון של צימר) ואין לי כאן מטבח נאות.
    לדעתך יעבוד בטוסטר אובן ? האם יש לעשות התאמות מיוחדות ?

    תודה ! :)

    מאיה עונה: אין שום בעייה ואין צורך לבצע התאמות, רק לבדוק יותר בתכיפות שלא נשרף כי גוף החימום של הטוסטר אובן עובד יותר יעיל מתנור גדול..

  97. היי מאיה
    יש לדעתך דרך להכין את הקראמבל בגרסה טבעונית ולצאת בחיים?
    ראיתי כאן הצעה להחלפה של החמאה בשמן קוקוס, אבל מעניין אותי מה דעתך

    בכל מקרה, הגרסה הרגילה טעימה בטירוף!

  98. ומאיה – צריך לסדר כאן את ענייני הסימני פיסוק ויתר חבריהם שהכיווניות שלהם מתבלבלת…

  99. היי מאיה,

    יצא טעים נורא! תודה!

  100. אני יודעת שמתכון הוא מוצלח במיוחד כשאני חוזרת אליו מס פעמים,
    אז שוב התפוחים במקרר רכים מדי לטעמי אז אני הולכת על עוד קראמבל, מנסה לשלב כול פעם משהו אחר, החלפתי צימוקים בחמוציות וזה משדרג בטירוף כי זה לא רק נותן טוויסט מתוק אלה חמוץ.
    ובפעמים אחרות הוספתי חתיחות פירות הדר/ אשכולית / פמולית/ תפוז, וזה גם נותן טוויסט חמוץ מתוק משגע.
    היום הכנתי עם מיקס פירות יער ותפוחים ויצא מהמם, גם נראה מהמם.
    ובקפקיקס אישים מאוד נוח להגשה.

    תודה רבה שוב יצא מוצלח

  101. מצטרפת לשאלה העולתה כאן- האם יש דרך להפוך לטבעוני? רשמת שמרגרינה לא מתאימה פה, יש משהו שכן?

    מאיה עונה: רשמתי את זה כי אני פשוט ממש לא אוהבת מרגרינה. היא תעבוד פה בלי בעייה.

  102. הי,
    הכנתי היום עם שזפים ואפרסקים – יצא מושלם !!!

  103. יואוווווו, איזה קראמבל פשוט ומעולה. היו לי שזיפים ובמשך שעה חיפשתי מתכון זריז למשהו שלא מצריך מיקסר, שמרים או כל חרדה אחרת שיש לי. וווווהוווו, בסט קראמבל אבר! אתמול הכנתי עם שזיפים אבל חוסל כבר אתמול. היום הכנתי את השני עם תפוחים וברנדי. מתכון שאנצור לנצח. מיליון תודה!

  104. תודה על מתכון נפלא
    איזה סיבה יש לקראמבל להשתתח באפיה? עשיתי אותם בשיטת המקסר ושמתי במקרר עד לאפיה…האם לדעתך הייתי צריכה לשמור את הפירורים במקפיא? האם להוריד בכמות החמאה?

  105. יש לך את זה בתבנית פחות חלודה ומיושנת?

    מאיה עונה: הדלי של הספונג'ה היה תפוס

  106. הכנתי בגירסא הטבעונית (כפי שכתבו פה בתגובות – המרתי את החמאה ב-6 כפות שמן קוקוס) – ויצא מדהים! שמן הקוקוס בכלל לא מורגש בטעם והאורחים חיסלו וביקשו עוד… תודה על מתכון מעולה!

  107. האם ניתן להמיר את החמאה בשמן קוקוס?

  108. הכנתי אתמול- ויצא מעולה!!

  109. אפשר להכין את זה מקמח כוסמין לבן ועם המתקה טבעית כלשהי (מולסה/דבש)? מילוי תפוחים..
    איך זה יעבוד עם ההמתקה של סילאן?



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!