דג צלוי בתנור ברבע שעה

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

roast-fish.jpg

לא הרבה אנשים אוהבים דגים. הרבה עצמות, ריח חזק, והתעסקות שלמה בשביל כמה ביסים קטנים – צריך ממש סבלנות בשביל זה. אבל זה כל כך טעים!!! אפילו דני, ש-"לא סובל דגים", מתקשה להסתיר את התלהבותו כשאני מגישה לו ביס מנתח מוצק ובשרני של איזה מושט או דניס, עם הרבה מיץ לימון ומלח גס. הכוונה העיקרית שלי בפוסט הזה הייתה להראות כמה מגניב זה לטגן פילה של דג על המחבת, וכמה זה דומה ללחמם "עוף טוב" רק פי אלף יותר טעים והרבה יותר בריא. אבל המוכר בחנות דגים הפציר בי, כמעט בתחנונים, שלא לפלט (להפוך לפילה, יענו, בלי עצמות, "סטייק" דג נטו) את המושט הטרי כי יש המון בשר טעים בין העצמות. לא יכולתי שלא להבין לליבו והסכמתי. הוא ניקה את הדג בזריזות, קטם לו את הזנב וחצה אותו לשניים (עם האדרה בפנים). בבית, חיש קל פתחתי את הספר של ג'יימי אוליבר (שזכרתי מאחת התוכניות שלו מעין מעטפה מאולתרת מנייר אפייה לאידוי הדג בתנור) ושיחזרתי את היצירה. למשימה הפעם שוב הצטרף גל, ששדרג את החוויה בסלסת מנגו מרהיבה (שהספקתי להכין עוד פעמיים מאז ומגיע לה פוסט משלה).

roast-fish9.jpg

כשהולכים לקנות דגים לא ננעלים על דג ספציפי. שואלים את המוכר: "מה טרי היום?", וככה תקבלו את הסחורה הטעימה ביותר. מושט הוא דג נפלא (בשרו עדין ורך, ויש בו 5% שומן בלבד), אבל יש עוד המון דגים נהדרים שמתאימים לאפייה. תתייעצו ותשאלו את המוכר שלכם, כי הוא מבין יותר ממני. אני אישית לא ממליצה להכין דג שלם אפוי כשחוזרים עייפים בערב מהעבודה (למרות שמהיר להכין אותו) – כי זה קצת פרוייקט לאכול אותו (כיפי, בעיני, אבל פרוייקט – יש פה ושם עצמות, וצריך ללעוס לאט ובזהירות). אבל הטעם מפצה על הכל. אם אתם מהטיפוסים שלא מתים על דגים, ומדגדג לכם לנסות – עדיף פילה מטוגן (בשר נטו, בלי עצמות – דרשו מהמוכר לנקות לכם) במחבת עם קצת שמן זית, לסחוט עליו מיץ לימון טרי ולזלול אותו עם פלפל ומלח גס, ואז נראה אתכם גיבורים. אם אתם מכירים מישהו שניסה את זה ועדיין לא אהב – תשלחו אותו אלי. הכמות: דג בינוני אחד (משביע סועד רעב אחד).

  • דג גדול וטרי שמתאים לאפייה בתנור (התייעצו במוכר)
  • חופן טימין
  • חצי לימון פרוס
  • 2-3 שיני שום
  • חופן מלח גס
  • פלפל גרוס
  • מזיגה נדיבה של שמן זית, או כמה גושים קטנים של חמאה
  • אופצייה: עשבי תיבול נוספים כמו פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, רוזמרין
  • מלח ולימון סחוט להגשה
עלות משוערת:

27 שקלים

עבודה נטו:

5 דקות

ההכנה

roast-fish2.jpg

בוחרים דג יפה וטרי בחנות שמתאים לאפייה (ע"פ המלצת המוכר, עדיף). אם אין טרי, תקנו קפוא – זה קצת פחות טעים, אבל יותר זול וכמובן שעדיף על פתיתים עם קטשופ. וודאו שהדג לא מסריח אלא בעל ריח נעים של ים (דג עם ריח של דג הוא מקולקל. פיכס, יאק!). תסתכלו לו בעיניים ווודאו שהן צלולות ולא אדומות (מה שגם מעיד על חוסר טריות). ע"פ חיים כהן, דרך נוספת לוודא טריות של דג היא ללחוץ לו על העור עם האצבע ולוודא שהעור גמיש ונשאר מתוח, ולא נוצרת בו גומה. ברגע שקניתם דג טרי אפשר לעטוף אותו היטב בכמה שקיות (שלא ינסה להפיץ ריח) ולאכסן בחלק הקר ביותר במקרר שלכם (במגירות למטה, בדרך כלל) למשך יומיים שלושה (לא יותר! מעבר לכך מעבירים למקפיא – אל תסתכנו בדג מקולקל). בקשו מהמוכר לנקות אותו (להסיר גם קשקשים כמובן) ולחצות אותו באמצע. אפשר גם לבקש ממנו להסיר את האדרה ואז תעשו לכם חיים קלים יותר, אבל תזכו לפחות בשר (בין העצמות הוא הכי טעים!!).

roast-fish3.jpg

בבית, זה רק אתם והוא. שטפו אותו היטב מתחת למים זורמים מהברז וייבשו במגבות נייר. הניחו אותו על שתי שכבות של נייר אפייה (אפשר גם לעשות את זה עם שתיים-שלוש שכבות של נייר אלומיניום, אבל הוא עלול להוסיף טעם לוואי). מתבלים את שני חצאי הדג מבפנים במלח ופלפל. עכשיו נכין ממנו סנדוויץ'.

roast-fish4.jpg

פורסים לימון לפרוסות דקיקות, ומקלפים כמה שיני שום ופורסים גם אותן (אפשר גס אפשר דק – מה שבא לכם). מה עוד הולך טוב בתוך הדג? גושים של חמאה או זרזוף של שמן זית (לא ביחד), רוזמרין, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, למון-גראס או כל שילוב שטעים לכם. אנחנו נצמדנו לבייסיקס ועשינו משהו פשוט: פרוסות לימון, שום, טימין, ושמן זית.

roast-fish5.jpg

מניחים על החצי התחתון של הדג חצי מהשום הפרוס, את פרוסות הלימון, וחופן גדול של טימין (לא צריך לטרוח להפריד את העלים). מעל זה מניחים את שאר השום, קצת מלח גס, זרזוף של שמן זית, וסוגרים עם החצי השני של הדג, ככה שהוא נראה כמעט כמו דג רגיל מהים, רק שיש לו גינת ירק בתוך הבטן. עכשיו נקפל את הנייר אפייה ונכין לו תיבת נח בתוכה יתאדה לו בנחת.
roast-fish-diagram.gif

מצמידים את שתי קצוות נייר האפייה (אלה שמקבילים אליכם – אחד קרוב אליכם ואחד רחוק), מקפלים פעמיים למעלה, ומהדקים עם מהדק. אוטמים את שני הצדדים הפתוחים – מקפלים אותם כלפי מעלה, מקפלים עוד פעמיים ומהדקים. הכוונה היא ליצור מעטפת נייר אטומה לגמרי – שלא יברחו ממנה לא אדים ולא נוזלים – וכך הדג יתבשל באדים של עצמו ויצא רך, ריחני, ומשגע! אם תרצו, אפשר להניח את הדג על מצע של עשבי תיבול, או אפילו פרוסות של שומר או תפוחי אדמה, כדי שהדג לא ייגע במיצים של עצמו – מה שהופך אותו לקצת מושי, אבל לא פחות טעים.

roast-fish6.jpg

אם אתם מזלזלים בכוחותיו של נייר האפייה שלכם, תוכלו לעטוף אותו בעוד שכבת נייר כסף ליתר בטחון. אבל לא באמת צריך. זה בעיקר פוטוגני. שמים את החבילה היפה שלנו בתוך תבנית (שוב, ליתר בטחון, וגם קל יותר להכניס ולהוציא ככה), ומכיניסים לתנור חם מאוד (250 מעלות) שחומם מראש, ואופים בחישוב של כ – 10 דקות לכל 450 גרם של דג.

roast-fish7.jpg

הדג שלנו היה ג'מוס במיוחד (700 גרם) ורבע שעה לא הספיקה לו, אז אפינו אותו עוד חמש דקות והוא היה מושלם. אחרי שזמן האפייה המתוכנן עובר, מוציאים לרגע את הדג, חותכים את המעטפה, ונועצים סכין דרך העור. אם הסכין עוברת את העור ללא התנגדות ורואים שהבשר רך ולבן מבפנים – הדג מוכן. אם לא, תנו לו עוד חמש דקות בתנור (קפלו קצת את המעטפה כדי לאטום אותה, למרות שזה בסדר גם להשאיר אותה פתוחה).

מגישים עם המון לימון סחוט ומלח גס ומתענגים על כל ביס. אפשר להגיש יחד עם פרוסות בטטה שמערבבים עם קצת שמן זית ומלח ורוזמרין ואופים לצד הדג עד שהם שחומות ורכות (בערך 20 דקות). כדי להנות מדג באמת, צריך לדעת איך לאכול אותו. בקרוב אני אעשה על זה מדריך. בינתיים תסתדרו עם הידיים, תאכלו לאט ולעסו בזהירות. בתאבון!

roast-fish8.jpg

פינת התכל'ס
קונים דג טרי ומבקשים מהמוכר לנקות ולחצות לשניים. בבית שוטפים היטב בכיור ומייבשים. מניחים על שתי שכבות נייר אפייה וממלאים בפרוסות לימון, שום פרוס, טימין ושמן זית או חמאה (אפשר גם עשבי תיבול אחרים). עוטפים את הדג בנייר האפייה ומהדקים עם מהדק. מוודאים שהמעטפה אטומה היטב מכל הצדדים. אופים כ-10 דקות עבור כל 450 גרם של דג, בחום גבוה מאוד – 250 מעלות. מגישים עם לימון סחוט ומלח גס.

אוף טופיק
ב – 12 באוקטובר נפתחת אצל שגיא ודיווי סדנת צילום אוכל נוספת. אם אתם אוהבים לצלם, ולאכול הרבה אוכל טעים תוך כדי, זה בשבילכם. המדריך הוא דניאל לילה המוכשר והמקסים. פרטים נוספים באתר של צילום בעם.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




28 תגובות בינתיים:

  1. הערונת בעניין נייר העיתון: נכון שהאגדה אומרת שנייר עיתון דאתמול טוב לעטיפת דגים, אבל זה מאוד לא מומלץ, לא לעטיפה, ובוודאי שלא לספיגת נוזלים (אלא אם מדובר בנייר הקרוי נייר עיתון, ולא בעיתון מודפס). הצבע שאיתו מדפיסים עיתונים הוא רעיל ומאוד לא מומלץ לתת לו להתקרב בכלל לאוכל.

    מאיה עונה: קיבלתי. תיקנתי. תודה!

  2. מממ… נראה טעים במיוחד. עכשיו ברור לי מה נאכל בארוחת שישי בשבוע הבא

  3. את מדהימה כתמיד, ואני בקושי יכולה לחכות עד שבוע הבא בכדי להכין את הדג.

    ואם אני כבר מגיבה, הכנתי המון מתכונים שלך, ותמיד יוצא מעולה. זה לא טריוויאלי בכלל בעיני לתת מתכונים שיצליחו תמיד (ע"ע אהרוני, אבל לא רק הוא) ורציתי לנצל את ההזדמנות להחמיא ולהגיד תודה ענקית.

    אגב, הערת פעם ששבלולי הקינמון של הקאנטרי גירל לא הצליחו לך. אני מכינה מתכונים שלה על בסיס קבוע, כולל את זה, ויוצא מדהים – צרי קשר אם את מעוניינת בטיפים על המרת מתכונים מאמריקאית לישראלית ולהיפך, יש לי הרבה נסיון בנושא.

  4. העור לא יוצא קריספי בדרך ההכנה הזו, נכון? זה נראה מהמם וטעים אבל עור קריספי זה בערך שישים אחוז מהסיבה שבגללה שאני אוכלת דגים.

    מאיה עונה: לצערי העור לא יוצא קריספי… אני אף פעם לא אוכלת את העור, כך שלי זה לא משנה :) 

  5. עצמות זה מסובך.

    אפשר גם פילה בתנור?
    ואם כבר מדברים, אפשר להחליף תנור בטוסטר אובן, נכון?

    אה כן, ומחמאות גם. למדתי להכין לי אוכל כאן.

  6. ג'ולזי – בשביל עור קריספי אפשר לפתוח את האריזה, ולהעביר לגריל ב5 דקות האחרונות
    אבל להיות עם יד על הדופק, כי לכל תנור יש אופי משלו.

  7. לדני, אפשר פילה בתנור. קח בחשבון שזה יוצא פחות זמן בתנור.
    התוספות יכולות להיות מעל ו/או מתחת לפילה. ואפשר כמובן לגוון רק בעדינות, כדי לשמור על טעם הדג ולא להשתלט.

    פרסתי, מתחת לפילה סלומון, פרוסות דקיקות של תפוח עץ חמצמץ.
    -אבל אני הייתי היחידה שאהבתי…

  8. משתבחת מפוסט לפוסט! אין מילים בפי, פשוט בא לי לשים סינר ולהתחיל לבשל משהו :) וזה נדיר

  9. מאיה!!!!!
    אני לא יכול יותר עם התמונות האלה!!!
    אולי די?????????!!!!!!!!!!!!!!
    אוףףף
    רק ראיתי את התמונות וכבר נהייתי רעב.
    אנחנו עושים את אותו הדבר עם פילה אמנון (בלי העצמות) ומוסיפים ירקות שורש כמו גזר, בצל ירוק ומה שבא בשביל הטעם
    יוצא הכי הכי טעים
    חג שמייח
    מאיר.

  10. כבר איזה 5 שנים שלא העזתי לאכול מושט בגלל ההפחדות על הקוצים הרעילים שלהם… נכון שהוא נותן תמורה טובה לכסף אבל כשאנחנו כבר מתפנקים בדגים אז מעדיפים להשקיע עוד קצת באיזה לברק או דניס או אפילו בורי (גם לא יקר בד"כ).
    בכ"א כיף לחזור לכאן בכל פעם. תאווה לעיניים בטוח (את החיך עוד לא בדקתי אבל לא נראה לי שאתאכזב).

  11. גל, תודה על העצה :). כן, את השיטה הזאת אני כמובן מכירה. פשוט חשבתי (אולי אולי קיוויתי) שמאיה עלתה כאן על שיטה לקבלת עור קריספי תוך שהדג נמצא בעטיפה כלשהי, דבר שימנע ממיציו לטנף את הטוסטר/תנור המסכן ולא מתנקה בקלות שלי.

    מאיה עונה: ג'ולזי, בשביל דג קריספי צריך לטגן פילה במחבת. זה פחות משביע ויוצא קצת יותר יקר, אבל זה אחושילינג טעים!

  12. […] מכאן […]

  13. בשביל עור קריספי באמת, כדאי ללכת על שיטת הטיגון העמוק בסיר מיוחד – פחות בריא, אבל טעים מאוד. אם מטגנים בדיוק במידה הבשר רך מאוד, אבל העור והבטן יוצאים פריכים וטעימים להפליא (רק חשוב לנגב את הדג אחרי שהוא יוצא מהסיר כדי לספוג את השמן העודף).
    פילה דג אמנון הכי כיף להכין בטיגון קל במחבת עם ציפוי פריך – טבילה אחת בקמח מתובל במלח ופלפל, אחת בביצה טרופה, ואז בפנקו (פירורי לחם יפניים, יותר קריספיים מהמקבילה הישראלית). מכינים קצת צ'יפס ואפילו צ'יפס בטטה ליד, וקיבלתם פיש אנד צ'יפס מצוין.

    למתכון הנוכחי הייתי מוסיפה תיבול גם מחוץ לדג – להניח את עשבי התיבול גם מעליו ומתחתיו (ואפילו להוסיף ג'ינג'ר ושום). כך הטעמים נספגים הרבה יותר טוב לכל אורכו של הדג, ולא רק בחלל הפנימי.

  14. היי,

    עדיין מתפעלת מהמיגוון העצום של מתכונים יפים, ובעיקר מההדגמות והצילומים היפים.
    בלוג יפהפה ומושקע אשר חובה לבקר בו !

    בקשר למתכוני הדגים: יהיה מועיל במיוחד אם תביאי סקירה של שמות הדגים, ובעיקר אלו אשר [u]אינם[/u] מכילים עצמות קטנות בכלל, וכמובן – מחירים יועיל במיוחד !

  15. יצא מצוין, ממש.
    שכחתי לשים שמן ובכל זאת יצא טוב, אז אפשר לראות בזה אפילו מתכון דיאתטי.

  16. איזה אתר כלבבי-כל הכבוד!
    רוצה לשאול שאלה על דגי האמנון לפני שאני מכינה:
    כמה דגים אפשר בנגלה אחת הכי הרבה?
    אני רוצה להכין לערב החג את הדגים אז חשבתי בשתי נגלות.אני צריכה 11 דגים.
    וגם-שתי קוקולידןת גמרתי להכין היום לערב החג. אחת עם עם עוגיות סנדביץ ונפוליאון והשניה ביסקוויטים עם מסקרפונה. אדווח איך יצא.

  17. ראשית כל מאיה, האתר שלך פשוט נפלא!

    המתכון נראה מצוין ואני לא יכול שלא לחכות ולנסות אותו באופן אישי רק שאלה מטרידה – איפה בדיוק כדאי לקנות את הדג? אני גר במרכז תל-אביב, ולא יכול לחשוב על שום מקום שמוכר דגים פרט לשוק הכרמל. אז אולי למישהו יש איזושהי המלצה?

    מאיה עונה: בדלפק הדגים של "מגה בעיר" יש מציאות לא רעות לפעמים. באבן גבירול בין פנקס לז'בוטינסקי יש את "דגי דג" שהם מצויינים.

  18. האם אפשר להשתמש בפילה במקום דג?

  19. ליה, אני משתמש בפילה קפוא שאני מפשיר כמה שעות כודם ויוצא מאוד טעים. כמובן שדג שלם יוצא הרבה יותר טעים.
    עם פילה שימי לב שלפעמים גם 10 דקות זה יותר מידי. אחרי כמה פעמים תמצאי את הזמן הנכון, אחרת הפילה יוצא יבש.

  20. אני מכינה את זה מפילה מושט,זה יוצא מעולה כמו כל המתכונים פה :)

  21. מעדן! גם אני מעדיפה קריספי ושמחתי לקרוא תגובה שמדריכה איך להפוך את הדג לקריספי. אלא שכשהוצאתי את הדגים בכדי להחזיר אותם לתנור ללא נייר הכסף הם היו כל-כך יפים שפשוט היה חבל להרוס.

    תודה!

  22. לא כדאי לשם מלח ולימון לשעה על הדג לפני האפיה ?
    זה אמור להוציא את הטעם הדגי מידי.

  23. […] 38:45 אירועים כנותני רקע לדברים אחריםדיברנו הרבה על הטרמה ועל בניית ציפיות, בפרק 48.דיברנו הרבה גם על יצירת עולם באמצעות הרקע של דמויות השחקנים – אז חשוב לזכור שגם אירועים וחגים הם חלק מהעולם, וכדאי שיהיו חלק מסיפור הדמות (לא חשוב מי מהם יוצר את השני).מתכון לדג טעים מחגיגות האבירוש. […]

  24. המתכון מעולה, מפורט ומאיר עיניים, והדג יצא רך וטעיםםםם!

    עם זאת, העור התקלף ונדבק ברובו לנייר. איך אפשר למנוע את זה?

    מאיה עונה: אפשר לנסות עם טיפה שמן, אבל זו תופעה ידועה. עוד אפשרות היא לחמם את התבנית יחד עם התנור ולהניח את הדג בתוכה כשהיא חמה.

  25. הי,
    האם לא שמות דבר על הדג מבחוץ? לא שמן, לא לימון? כל התיבול הוא רק בחלק הפנימי?

    מאיה עונה: אכן. אני מניחה שמריחה קלילה של שמן על העור דווקא תוסיף.

  26. היי מאיה!
    נראה לך שאפשר לעשות עם פילה דג? ייצא גם טוב?

    תודה!
    .
    מאיה עונה: למה לא! זמן האפייה יתקצר אפילו.

  27. פצצה של בלוג

  28. היי! לא היה בסופר רוטב בלסמי.. :( יש לי חומץ בלסמי, זה מתאים? במה אפשר להחליף את הרוטב??



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!