חיסול חמץ ממוקד: בוסטוק שקדים

נחשב אצלי: מתוק ומושחת


בכל השנה אתם מתעלמים ממצבור הפחמימות העבש שמצטבר לכם בפריזר, אבל כשמגיע פסח אין יותר משחקים. חסל סדר פיתה בודדה שחטפה כבר כווית קור! פרוסות של עוגת שמרים ישנה שלא באמת תפשירו לעולם! והלחם המהמם הזה שקניתם במאפייה המפונפנת בכיכר רבין? כבר לא יאה אפילו לטוסט. אז לקראת חיסול החמץ המסורתי של פסח, שילבתי כוחות עם נטלי מעוגיו.נט, כדי להציע לכם שתי דרכים שוות ביותר לניצול מקסימלי (שלא לומר רומני!) לכל זנבות הלחם שאף אחד לא רוצה לאכול. אני מציעה בוסטוק – מאפה שקדים צרפתי שבדרך כלל מכינים מקרואסונים ישנים, אבל עובד פצצה עם כל מאפה פחמימתי אחר. נטלי מציעה פודינג לחם שוקולדי מהמם – סוג של פרנצ' טוסט אפוי – שילוב קטלני בין פריך ומתפצפץ לרך ונמס על הלשון. תעשו טובה ותכינו את שניהם כי בינינו, חבל למכור את כל החמץ הזה לנוכרים אם יכול לצאת לכם מזה קינוח מופתי.

על דוגמנות הידיים, כאמור – עוגיו.נט :) הכמות: 10 בוסטוקים מהממים.

  • 10 פרוסות לחם יבשות (אפשר להחליף בכל לחם או מאפה אחר, פשפשו בפריזר ותראו מה יש)
  • לקרם שקדים:
  • 100 גר' חמאה
  • חצי כוס סוכר
  • קורט נדיב מלח (כן!)
  • 1 ביצה
  • 100 גר' שקדים טחונים
  • חצי כפית תמצית וניל
  • לסירופ שקדים:
  • 1 כוס סוכר
  • 1 כוס מי ברז
  • חצי כפית תמצית שקדים (להשיג בגרושים בסופר ליד מוצרי האפייה. ואם אין, לא ייפול העולם. אבל עדיין מומלץ להשיג)
  • לקישוט: חופן שקדים פרוסים

עלות משוערת:

18 שקלים

עבודה נטו:

17 דקות

ההכנה

אז כמו שכבר אמרתי, למי שלא הקשיב, בוסטוק מכינים הקונדיטורים הצרפתיים עם כל הקרואסונים שנשארו להם מאתמול. מה זה אומר "עושים"? פורסים באמצע, מברישים סירופ שקדים, מורחים בקרם שקדים (שגם ככה נשאר להם ספייר מהמלית של הטארטים), וזורקים לתנור. אתם מבינים כבר לאן אני חותרת, נכון?! כן, חברים, המורכבות הקולינרית של העסק משולה בעיני להכנת פיצה-טוסט עם קטשופ וצהובה. וזה כבר עשיתם פעם או פעמיים בחיים שלכם. כן, טוב, צריך גם להכין קרם שקדים, אבל אם זה לא היה קלי קלות לא הייתי כותבת על זה, נכון?

לא צריך לעבוד בקונדיטוריה כדי להנות מהגאונות הזו בבית, וממש לא חייבים להכין את זה רק מקרואסון. את קרם השקדים מכינים תוך שתי דקות בקערה אחת, בערבוב זריז עם מזלג, וכל מה שצריך זה כמה מרכיבים פשוטים וקלים להשגה. המרכיב היחיד שהוא קצת אקזוטי נכנס בסירופ: תמצית שקדים, שאפשר להשיג בקלות ובזול בכל סופר, ונגיע אליה בהמשך.

אז מה יקרה אם פרוסת לחם יבש תעבור את אותו הטיפול שעובר הקרואסון הנ"ל? היא תקבל שדרוג לסוג של קרואסון שקדים. רכה, חמאתית ונימוחה במרכזה, ופריכה ומרציפנית בקצוות השרופים שלה. מעדן!!!!!!

אז מה עוד עובד בשיטת הבוסטוק-ובניו-על-האש? הרבה דברים:

לחם שאור, לחם אחיד רגיל פשוט, לחם דגנים מפונפן, לחם מקמח מלא, לחם של סופר, לחם של מאפייה, לחם קל, לחם כבד, חלה מתוקה, כעך (פרעצל), בריוש, קרואסון גדול, קרואסונים קטנים, עוגות שמרים מכל הסוגים (אישיות, או גדולות שאותן צריך לפרוס לפרוסות), בגאט, לחמניות מכל סוג, פיתות (קפואת או לא). תהיו יצירתיים. אם היה בזה שמרים פעם, זה יעבוד. מה לא עובד? פרוסות עוגה רגילה, נניח. הן רכות מידי ותתפרקנה מיידית ברגע שנבריש עליהן סירופ.

אז קדימה לעבודה. שימו לב לעקרון חשוב לפני שמתחילים:
– אם הלחם שלכם עבה מאוד, מומלץ לפרוס אותו לפרוסות בעובי לא יותר מסנטימטר-שניים.
בגאט, לדוגמה, הוא עבה מידי ולא יוצא טעים וקרואסוני אם לא פורסים אותו לפרוסות. כנ"ל לגבי הבריוש – לפרוס! קרואסון – לחצות באמצע לשניים! זהו, הבנתם את הפרינציפ.

מכינים סירופ שקדים:
שמים בסיר כוס אחת של סוכר לבן, יחד עם כוס אחת של מים ומערבבים. מבשלים על אש גבוהה עד שרותח, וממשיכים לבשל ככה שתי דקות שלמות עד שהסירופ טיפטיפונת מסמיך. מכבים את האש ומוסיפים פנימה חצי כפית של תמצית שקדים (לא חייבת להיות מאיכות טובה, מוצאים את התמציות האלה בסופר ליד תמציות הוניל ומוצרי האפייה, הן עולות גרושים ומחזיקות לנצח. תזהו את התמצית השקדים לפי הצבע הצהוב הזרחני שלה. שימו לב לא לקנות צבע מאכל בטעות. אם חס וחלילה לא הצלחתם להשיג, הכינו את הסירופ בלעדיה. יצא פחות מיוחד אבל עדיין טעים). למה שמים את התמצית רק בסוף? כדי שהטעם שלה לא יתנדף עם החימום.

אוקיי אז עכשיו יש סירופ. כמעט סיימנו.

מכינים קרם שקדים:

לוקחים 100 גר' חמאה מהמקרר. למתכון צריך חמאה רכה ואני תמיד שוכחת לרכך אותה בטמפ' החדר מבעוד מועד, ולכן אני כוללת הוראות ריכוך לכל מי שמפוזר כמוני. את החמאה לא חותכים לקוביות אלא משאירים שלמה. שמים אותה בקערית שאפשר להכניס למיקרוגל (לא ממתכת), ומחממים 10 שניות בלבד. מוציאים את החמאה והופכים אותה לצד השני. מחממים עוד 10 שניות. הופכים עוד פעם לצד השלישי ומחממים 10 שניות. בודקים עם האצבע אם החמאה רכה (כשלוחצים עליה נשארת גומה), או שמנסים למעוך עם מזלג (כמו בתמונה), ואם לא נמעך בקלות, מחממים עוד במיקרוגל, אבל מעכשיו בפולסים של 5 שניות בלבד. כי החמאה נמסה בצ'יק, וזה דופק את המרקם של הקרם. בגלל זה גם לא חתכנו אותה לקוביות, אחרת היא הייתה נמסה ממש מהר בלי שיהיה לה צ'אנס להתרכך.

אז יש לנו חמאה רכה. מערבבים אותה טוב טוב עם מזלג עד שהיא קרמית כמעט כמו גבינה לבנה.

מוסיפים את הסוכר יחד עם קורט נדיב של מלח (כן, כן, כבר דיברנו על זה בעבר) ומערבבים שוב טוב טוב מהר עד שהתערובת אחידה וקצת אוורירית.

מוסיפים ביצה ותמצית וניל ומערבבים.

זה ייראה כאילו זה מתפרק קצת, אבל תמשיכו לערבב ובסוף זה ויתאחד כמו בובה. לא לדאוג.

מוסיפים שקדים טחונים. את השקדים האלה (המכונים לפעמים גם קמח שקדים, מרוב שהם טחונים דק) קונים בסופר באריזות מוכנות של 100 גר', להשיג באיזור האפייה, או במדפים הקטנים שמעל הירקות. החבילות האלה מדודות לכם מראש כך שלא רק שלא צריך משקל, אפילו לא צריך ללכלך כוס בשביל זה. אם בכל זאת אתם מתעקשים, או שכבר קניתם בתפזורת, מדדו לכם כוס אחת של שקדים טחונים.

שימו לב הכוונה היא לשקדים טחונים דק ולא לשקדים גרוסים, שהם יותר כמו פירורים כאלה ולא אבקה כמו שאנחנו צריכים. מערבבים טוב טוב.

מוסיפים גם קמח. מותר עדיין, כי עוד לא ניקיתם את הבית מחמץ הרי. בגלל זה יש לכם הר של פיתות בפריזר, לא?? כי יש לכם מבט אשם על הפרצוף.

מערבבים טוב טוב, וזהו –  הקרם מוכן!

אם אתם משתמשים בפרוסות לחם (כמה שיותר ישן ויבשושי יותר טוב!! לחם טרי יהפוך לדייסה כשתמרחו עליו את הסירופ), הן מוכנות לפעולה. אם אתם משתמשים בעוגת שמרים קפואה, הפשירו אותה לילה אחד במקרר לפני השימוש ורק אז פרסו לפרוסות של סנטימטר-שניים. אני ממליצה לקלות את הפרוסות קצת בתנור עד שהן פריכות וקצת יבשות. כנ"ל אם לא הצלחתם למצוא לחם או חלה ישנה – אפשר לקחת פרוסות טריות ולקלות כמו טוסט לפני השימוש. אם משתמשים בפיתה מנסרים אותה במרכז כדי להפריד אותה לשני עיגולים שווים (אחרת היא תהיה עבה מידי).

מברישים בערך 2 כפות סירופ שקדים על כל פרוסה. אם היא ממש עבה, שמים יותר מ-2 כפות. אם היא ממש דקה, שמים קצת פחות. לא חייבים מברשת כמו שלי. אפשר להבריש גם עם כף.

מורחים כף גדושה של קרם שקדים על כל פרוסה שמרוחה בסירופ. אפשר לעשות את זה עם סכין או עם כף. מורחים את זה בערך כאילו אתם מורחים נוטלה, ופחות או יותר באותו עובי.

קישוט אופציונלי: חופן של שקדים פרוסים (אפשר גם לקצוץ שקדים טבעיים, או כל אגוז אחר שאתם אוהבים תכל'ס) מלמעלה.

אופים את הבוסטוקים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך כ-12 עד 15 דקות, או עד שהקצוות שחומים, וקרם השקדים מתנפח וקצת משחים גם הוא. היזהרו לא לשרוף את העסק. אפשר להגיש חם, פושר, או אפילו קר. הבוסטוק טעים מאוד גם ביום שלמחרת. תראו איזה מרקם יש לו כשבוצעים ממנו חתיכה:

אני אומרת לכם – בול כמו קרואסון שקדים. מי היה מאמין שמדובר בפיתה ישנה עם כווית קור מהפריזר.

נשאר קרם שקדים ספייר? שמרו במקרר מכוסה היטב עד שבוע, או הקפיאו עד חודשיים-שלושה. זה הולך מעולה בתור מלית לטארט.
נשארו זנבות של לחם או פיתות? תכינו את פודינג הלחם השוקולדי השווה של נטלי (הוא באמת שווה, טעמתי!!).

רוצים קומפוט תותים יפה כמו בתמונה שלמעלה?
חותכים חופן נאה של תותים לקוביות ומערבבים עם קצת סוכר וקצת מיץ לימון. נותנים לזה לשבת רבע שעה כדי להפריש מיצים. מניחים על כל בוסטוק כף גדושה של תותים חתוכים ועסיסיים. מעדן!

פינת התכל'ס
מרתיחים כוס סוכר עם כוס מי ברז בסיר גדול, ומבשלים ברתיחה שתי דקות. מערבבים פנימה חצי כפית תמצית שקדים ומסירים מהאש. מרככים 100 גר' חמאה במיקרוגל בפולסים של 10 שניות כשבין פולס לפולס הופכים צד לחמאה ועוצרים ברגע שאפשר לעשות בה גומה עם האצבע (נזהרים לא להמיס!!). מוסיפים פנימה חצי כוס סוכר יחד עם קורט נדיב מלח ומערבבים היטב עם מזלג עד שנוצרת תערובת אחידה ואוורירית. מוסיפים חצי כפית תמצית וניל, ביצה אחת, ומערבבים היטב לתערובת אחידה. מוסיפים 100 גר' שקדים וכף אחת של קמח ומערבבים לתערובת אחידה. מכינים 10 פרוסות לחם ישנות (או כל מאפה אחר שרוצים, ראו פירוט למעלה) ומברישים כל אחת בנדיבות בסירופ השקדים. מורחים על כל פרוסה כף גדושה של קרם שקדים, ואם רוצים, מפזרים שקדים פרוסים או קצוצים מלמעלה. אופים על 180 מעלות למשך 12 עד 15 דק', או עד שפריך בקצוות ותפוח ושחום במרכז.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




31 תגובות בינתיים:

  1. מהממת!! :)

  2. ארורה !!!
    לא מפרסמים מתכון כל כך טעים, כל כך פשוט וכל כך משמין לפני פסח ובידיעה שיש אנשים שהתחילו דיאטה השבוע (בכל שבוע מישהו תמיד מתחיל דיאטה).

    זה נראה ונשמע כל כך טעים שאני באמת לא יודע מה אני הולך לעשות עם עצמי עכשיו.

    שערוריה!

    (וחג שמח)

  3. אחחחח, שתי אהובותיי צוזאמן (ביחד, באידיש)….
    נטלי מהממת, את מהממת, השילוב הזה הוא שילוב מנצח.
    אז ככה, את הרעיונות האלו אימצתי באחת.
    זה כל כך טוב לי לירכיים שקצת הצטמקו לאחרונה, רחמנא לצנונית…
    שולחת לשתיכן חיבוק גדול , שיחקתן אותה ביג טיים.
    חג שמח וטעים, מעכשיו.
    נשיקות
    אריאלה

  4. אדיר!

  5. וואו, וואוווו…!!
    נראה פשוט מושלם!!

  6. אני אוהבבב בוסטוק (:

  7. יו! בא לי לשכוח לחם בחוץ במיוחד כדי להכין!
    גאוני!

  8. איזה שיתוף כייפי יצא לכם פה….בראבו

    מאיה הבוסטוק מאוד אהוב עלי..זה קיים בבולונגרי ליד ביתי קרוסאון ממולא בממרח שקדים…זה פשוט מ ע ד ן…
    הפודינג של נטלי מדבר אלי גם…..אנסה אם שאריות חלת השבת..

    תודה לכן נשים נהדרות וחג שמח

  9. מאיה את צריכה לקבל מענק פסח משגרירות רומניה!

  10. שאלה של קטנונים- איך יראה לחם קל בתמונה הזאת?

    מאיה עונה: אין שום בעייה, יעבוד אחלה בחלה. שימי לב אבל שהפרוסות דקות אז שימי קצת פחות סירופ, וודאי שהוא יבש כהוגן לפני השימוש.

  11. אצלך הכל נראה טעיםםםםםםם
    אפילו שאריות לחם מהמקפיא :)
    (או בשפתך- "נום!" אפשר לאמץ את זה?)
    פשוט לא חוקי בעליל…
    שאפו על שיתוף הפעולה, בהחלט רעיון נפלא לקראת החג

  12. נהדרת את!! במקרה יש לי לחם מחיטה טרום נבוטה לא פחות ולא יותר שנשאר מיותם זה ימים רבים (ובצדק) עכשיו יש חבר נפלא להצמיד לו! תודה רבה, כן ירבו

  13. אתן תותחיות בצורה שלא נתפסת.

    פודינג חלה מככב אצלי מדי כמה שבועות כשנשארת הרבה חלה ביתתית משבת, אבל על הבוסטוק שקדים עוד לא שמעתי, וקרואסון שקדים זה אחד הדברים, ועל כן נותר לי רק להתבאס קשות שנגמרו השאריות.
    הבוסטוק ינוסה בהקדם לאחר החג, והקרם הזה…. הקרם הזה. מפתה מדי.

  14. נראה נהדר וינוסה היום!
    רק הערה קטנה: כף הקמח לא רשומה במתכון,
    רק בהוראות ובתמונה…

    הצילומים, כרגיל, מופלאים ומגרים!

  15. לנגה האחרת- מה זה פודינג חלה ואיך מכינים את זה?
    מאיה זה נראה נפלא!
    אני ממש אוהבת אגוזים למיניהם אולי אפשר לקבל מתכון ט"ו בשבט מאוחר?

  16. טוב, זה היה כ"כ טעים…
    חבל שהיו לי רק 2 קרואסונים..

  17. מאיה שלום
    ברביעי האחרון חגגתי יומולדת. בנותי בנות 22 ו-16 (כמעט) הכינו לי בהפתעה ארוחת בוקר, שהכילה איך לא את המאפה המוצלח
    הזה וגם סקונס שנלקח מכאן. נרשמה הצלחה לא קטנה בפרט לבוסטוקים שטעמם לא נפגם גם לאחר שהוכנסו למקרר.
    תודה לך על המתכונים המעולים והבנות מודות על ההסברים המפורטים.
    ישר כוח.

    מאיה עונה: איזה כיף!!!!! תמסרי טפיחה בשכם לבנותייך :)

  18. נפלא, מאז שפורסם חיפשתי הזדמנות להכין, לצערי לא היו פחמימות יבשות בבית, אז קצת רימיתי והלכתי היום לסופר לקנות 10 קרואסונים קטנים (יבשים מטבעם..) ממש טעים! וכיף להכין..

  19. היי מאיה,

    אני רוצה להכין את הטארט אגסים כפי שפירסמת בפייסבוק.
    שתי שאלות בבקשה –
    אחרי שאופים את הבצק וממלאים כמה זמן יש לאפות כאשר מילאתי בקרם שקדים והאגסים?
    אני רוצה להכין את האגסים בסירופ לבד, באיזה רוטב צריך לבשל אותם?

    תודה רבה

    מאיה עונה: אופים בערך 25 דק', או עד שהקרם מתנפח ומזהיב בשוליים. בשביל האגסים: קולפים, חוצים, ומסירים ליבה מ-5-6 אגסים גדולים. מביאים לרתיחה בסיר בינוני בערך 2 כוסות מים ו-3/4 כוס סוכר, עם קצת וניל, ואז מוסיפים את האגסים. מבשלים על אש נמוכה כ-20 דק', עד שסכין חודרת לאגסים בלי התנגדות, אבל הם לא רכים בטירוף עדיין. מסננים היטב ומשתמשים בטארט. הסירופ טעים מאוד ואפשר לשמור אותו במקרר לשלל שימושים יצירתיים.

  20. הי מאיה,
    במצרכים של הקרם שקדים לא כתוב כף קמח אבל בהסברים ובתמונות הוא קיים. אפשר להכין בלי קמח או להחליף לקמח מצה?
    עוד שאלה – תבנית של פאי נמוכה גם תתאים לפאי שקדים (עם אגסים כמו שהמלצת לפסח)? תודה וחג שמח..

    מאיה עונה: אין בעייה להחליף בקמח מצה. הכמות מתאימה לתבנית טארט בקוטר 24 ס"מ (כזו נמוכה). אפשר למתוח את הכמות גם לטארט של 26 ס"מ אם שמים פי שתיים יותר אגסים וטומנים אותם עמוק פנימה.

  21. את פשוט גאונה!

    חסל סדר זריקת לחם יבש שנשכח בפריזר!

  22. רעיון גאוני!! הכנתי עכשיו… ממליצה בחום!

    תודה על עוד מתכון מעולה =)

  23. תיקון קטנטן: ברשימת המצרכים בתחילת המתכון לא רשום שצריך כף קמח (כמו שנאמר בהמשך המתכון).

  24. תגידי, אם אני רוצה להכין רק מנה אחת (או שתיים) של זה, איך לחלק את קרם השקדים? להשתמש בעשירית ביצה?

    מאיה עונה: חבל, כי שאר הביצה ילך לפח. אני אומרת: תכיני כמות רגילה ותקפיאי את השאר. קרם שקדים זה בסיס להמוווון דברים טעימים. אפשר גם למרוח אותו על בצק עלים או בצק פריך ולהכין ממנו טארטים משגעים, או אפילו למרוח על פירות ולקרמל בתנור.

  25. מדהים, אני נכנסת בשבת בבוקר בשביל למצוא את המתכון הזה ובדיוק באותו זמן יש איזשהו שף מפונפן שמכין גם בוסטוק שקדים . כמובן שהוא אופה בצק במיוחד בשביל זה, ולא משתמש במה שיש בבית, וליקר ולא תמצית ….

    אני ממש אוהבת את הבלוג שלך, לא חושבת שיצא לי להגיד לך את זה עד עכשיו :-)

  26. האם אפשר להשתמש באמרטו במקום תמצית טעם?

    מאיה עונה: כן. שימי 2 כפיות, נניח.

  27. אפשר להישתמש במקום מילוי רגיל (ממרח שוקולד)לעוגת שמרים?
    נראה לך שזה יהיה טוב?

    מאיה עונה: זה יהיה מדהים! ממליצה להוסיף עוד 2-3 כפיות של קמח כדי שהמילוי לא יעלה על גדותיו יותר מידי.

  28. הכנתי עכשיו,זה מעולהההה!!!! אי אפשר להפסיק לאכול!

  29. האם אוכל להשתמש בשקדים הטחונים שנשארים לי, אחרי שאני עושה חלב שקדים? (הם יוצאים לחים אבל טחונים דק מאוד. טרמומיקס).

    מאיה עונה: רעיון מעולה!

  30. היי
    זה נראה ככ טעים!!
    אני רוצה להשתמש בקרם שקדים כמילוי לפאי טבעוני שאני עושה לחברה. אפשר להחליף את הביצה ברסק תפוחים? אם כן בכמה? ואחרי שאני אופה אותו 25 דקות (כמו שכתבת בתגובות) אפשר לפזר מלמעלה פירות יער קפואים מופשרים ( ומסוננים? )
    אשמח לעזרתך! תודה!

    מאיה עונה: אי אפשר להחליף את הביצה ברסק תפוחים. הייתי מריצה חיפוש בגוגל לקרם שקדים טבעוני. לא נראה לי שאפשר לטבען את המתכון הזה כלשונו. אם את לא מוצאת בעברית נסי באנגלית: vegan frangipane

  31. היי.. האמת שעשיתי חיפוש הכל היה נראה לי די דומה בגלל זה הנחתי שאפשר. את חושבת שזה ייצא דומה בטעם? ( או טעים בכלל עם פירות יער?)
    3/4 כוס רסק תפוחים ללא סוכר
    5 כפות קמח שקדים
    3 כפות שמן קוקוס
    3 כפות אבקת סוכר
    קליפה מגורדת מלימון אחד
    מיץ מ-1/2 לימון

    מאיה עונה: אין לי מושג איך זה יצא – נשמע לי כמו ניסוי הרפתקני למדי. אשמח לדיווח. קרם שקדים רגיל יהיה מצויין עם פירות יער… מקווה שיצליח!



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!