פסטה ביתית ללא מכונה

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

אני לא אכחיש שיש לי מכונת פסטה. ואני לא אכחיש שאני ממש טובה בלהכין פסטה טרייה (כן כן, יהיה פוסט). אבל אני גם לא אכחיש שהתקלקלתי קצת. כי המאיה של לפני 5 שנים הייתה מגלגלת אותי מכל המדרגות אם הייתה שומעת על כל התועבה הזו. פסטה טרייה?! ציר עוף תמיד מוכן במקרר?! הו, מיאו. אז הפעם, כדי לפצות על הכל, יש לי עבורכם מתכון כל כך קל להכנה, שצריך להיות אידיוט מוחלט כדי לפשל אותו. הוא כל כך פשוט ונקי (בלי קיצוצים!!), שכמעט ולא היה לי חומר לצילומי אווירה כאן. הוא פשוט לא מייצר לכלוך. והכי חשוב – לא צריך בשבילו מכונת פסטה, או שום ציוד מיוחד. רק את האצבעות שלכם. התוצאה היא כופתאות פסטה רכות, נימוחות, ונמסות בפה. כמעט כמו ניוקי! באיטלקית קוראים לפסטה הזו "פרסקטלי". היא אמנם נראית קצת שונה מהפסטה הטרייה שאתם רגילים להזמין במסעדה, אבל ככה נראית פסטה שמכינים בבית. לאורחים שלכם תספרו שיש לכם בכלל שורשים בפוליה והנונה שלכם לימדה אתכם איך מכינים. כל מי שמעיז לפקפק, הכו בראשו עם מערוך וקללו באיטלקית. המתכון הגאוני מתוך בון אפטיט, ואני החלפתי את הרוטב הפלצני שלהם ברוטב רוזה (שמנת-עגבניות) חלקלק, קרמי, וקל להכנה. הכמות: 3-4 מנות.

  • לפסטה:
  • 2.5 כוסות קמח דורום (קמח מיוחד שניתן להשיג בעדן טבע מרקט ובחלק מהמעדניות. לצערי לא ניתן להחליף בשום קמח אחר)
  • בערך כוס וחצי מים
  • לרוטב רוזה:
  • 1 כוס פסאטה (רסק עגבניות איטלקי. אסור להחליף בישראלי. ראו תחליפים למטה)
  • שליש כוס שמנת מתוקה (כל אחוז שומן, אפשר שמנת סויה)
  • 1 כפית אורגנו

עלות משוערת:

24 שקלים

עבודה נטו:

22 דקות

ההכנה:

טוב, אז ברור לכם שיש כאן קאצ', נכון?
לא הייתם יכולים לצפות להכין את המתכון הכי מגניבול בעולם עם קמח רגיל וזול מהסופר נכון? הרי זה היה יוצר כשל שוק והיקום היה קורס לתוך עצמו.

אז הנה הקאצ'.

המתכון הזה עובד רק עם קמח מחיטת דורום (שנקרא באנגלית, כדי לבלבל אותנו, semolina, בדיוק כמו שקוראים לסולת. כי למה לעשות לנו חיים קלים?).

הוא לא עובד עם קמח רגיל, ולא עובד עם קמח מיוחד לפסטה, והוא גם לא עובד עם סולת. אם תנסו להכין עם קמחים אחרים יצאו לכם קובבות קטנות ולא בצקניות רכות ועסיסיות. הדרך היחידה שתצליחו להכין פסטה מהממת שכזו, במהירות בזק, ובלי שום כלי מיוחד בבית, היא לשלם קנס ולקנות קמח מיוחד מחיטת דורום במחיר מופקע של 20 שקל לקילו. כן כן. אבל החדשות הטובות הן שבניגוד לפעם, שהיה בלתי אפשרי להשיג את הקמח הזה בארץ, היום דווקא אפשר. ספציפית בכל סניפי עדן טבע מרקט יש, וגל דיווח לי שיש גם בכל מיני חנויות קטנות ברמת גן (ואפילו בזול יותר). אז נסו לחפש בחנות הטבע או במעדניה שליד הבית שלכם. והכי חשוב, אל תתנו למוכר לערבב אתכם ולשכנע אתכם לקנות קמח שהוא לא דורום!!!!

לא סולת, לא קמח פסטה, לא קמח תירס, לא קמח קשה, ולא קמח רך. ד-ו-ר-ו-ם.

אל תתבאסו מהמחיר. הקמח מחזיק לנצח במזווה ומספיק להמון מנות של פסטה. תחשבו על המחיר כפרמייה שאתם משלמים על זה שאתם לא צריכים מכונת פסטה מיוחדת ויקרה, שתופסת הרבה מקום בארון שגם ככה אין לכם.

כמה טיפים לזיהוי קמח דורום אמיתי: א. הוא יקר. בסביבות ה-20 שקל לחבילה. ב. הוא של יצרנים מחו"ל וכתוב עליו באנגלית semola או semolina.

אם למעדניה שלכם אין דורום, הכו בראשם עם מערוך וקללו באיטלקית.

אה, ושיקרתי. יש עוד מרכיב פלא סודי במתכון הזה. הוא לא חובה, הוא פשוט חוסך את כל הקיצוציאדה והלכלוך. מדובר בפסאטה (passata), רסק עגבניות איטלקי משובח שמגיע בבקבוקי זכוכית גבוהים. אין שום בסיס להשוואה בין הרסק הזה לרסק הישראלי, ואי אפשר להחליף ביניהם. גם הוא לא זול (בין 8-12 ש"ח לבקבוק של 750 מ"ל, תלוי עד כמה מזל יש לכם), אבל גם כאן תחשבו שבקבוק אחד חוסך לכם רבע שעה של קיצוץ, בישול, וניקוי. הרוטב הזה טעים ישירות מהבקבוק ובניגוד לעגבניות מרוסקות בפחית, הוא לא צריך שום טריטמנט. אולי טיפה מלח ופלפל.

את הפסאטה ניתן להשיג ברוב הסופרים הגדולים, באיזור של רטבי העגבניות. יש כל מיני סוגים, ורובם איכותיים (במיוחד אלה תוצרת MUTTI או דה צ'קו, מניסיוני). יש גם בחנויות טבע, ובמעדניות מאובזרות, ואפילו אצל חלק מהקצבים. אפשר גם להשתמש בפסאטה מתובלת – יש כאלה עם בזיליקום, לדוגמה.

אז אחרי שהפלתי את כל הפצצות, תראו במה זכיתם. מינימליזם במיטבו. ארוחת ערב מרהיבה וממיסת לבבות, ב-4 מרכיבים בלבד.

הערה לגבי השמנת – אני השתמשתי בשמנת לבישול 15% כדי לחסוך קצת בקלוריות. עדיין יוצא מצויין. אפשר בהחלט להשתמש בשמנת מתוקה 32% או 38% וזה יצא אפילו עוד יותר טעים. אפשר גם להשתמש בשמנת סויה בכל אחוזי השומן. עדיין יוצא טעים בטירוף.

קדימה לעבודה.
קודם כל שמים על הגז סיר גדול עם הרבה מי ברז, על אש גבוהה  כדי שירתחו טוב טוב. זה יקח בערך אותו הזמן כמו שייקח לכם להכין את הפסטה.

מכינים משטח עבודה כלשהו (זה יכול להיות השיש הנקי שלכם, או אם אתם עצלנים, על תבנית אפייה גדולה ונקייה, או מגש יציב. כל משטח גדול שקל לנקות.
שופכים על המשטח את כל הקמח ומטלטלים אותו לפיזור אחיד של הקמח לשכבה אחידה בעובי כחצי ס"מ.

החישוב המקורי לכמות הקמח הדרושה היה בערך חצי כוס קמח לאדם, אך בפועל בכל הפעמים שהכנתי היה צריך יותר מזה, כדי למנוע מהבצקניות להדבק אחת לשנייה, ולכן אני ממליצה להכין עם 2.5 כוסות קמח, ל-3-4 איש. זה תלוי גם כמה סבלנות תהיה לכם עם התהליך. ככל שתחזרו על הפעולה יותר פעמים, יצאו לכם יותר בצקניות.

מכינים כוס או קערה עמוקה וממלאים אותה בהרבה מים, כך שכשאתם טובלים את האצבעות שלכם עמוק פנימה, המים מגיעים כמעט עד כף היד.

צרו עם האצבעות (ביד שנשארה יבשה) גומות גומות בקמח, כמו במדבר סהרה. הגומות עוזרות ליצירת בצקניות אחידות. השתדלו שהגומות לא יגיעו עד התחתית ושתהיה עדיין שכבה דקה של קמח בתחתיתן.

ועכשיו הכיף מתחיל. טובלים יד אחת בכוס המים ומרימים אותה כך שתהיה מעל הקמח. עושים עם האצבעות תנועה של "רגע, רגע" (רק הפוך) כדי לתעל את כל המים שעל האצבעות למעין מפל קטן שנופל בזרזיף אחיד ועבה (יותר מאשר היה נופל מכל אצבע בנפרד).

מטפטפים כך מהמים על גומות הקמח ונזהרים לא לטפטף יותר מידי במקום אחד וליצור שלולית גדולה.

הכוונה היא שהגומות יתמלאו במים, שתוך כמה שניות ייספגו ויהפכו למעין בצקניות קטנות.

חלק יהיו יותר גדולות (כמו ניוקי) וחלק יהיו יותר קטנות (כמו פתיתים). כעקרון עדיף לחתור לצורות גדולות יותר, אבל בסוף כשהכל מתערבב ברוטב זה לא כזה משנה. גם הקטנים טעימים והם לא ממש פוגמים במראה של המנה.

החוכמה היא ליצור טיפות גדולות יותר באמצעות הצמדת האצבעות (כמו ג'סטה של: "רגע, רגע". לא כשהאצבעות נפרדות. תצטרכו לסלוח לי על התמונות האלה – קשה לעשות "רגע רגע" עם יד טבולה במים וגם לצלם בפוקוס), וכך יווצרו יותר בצקניות גדולות, ופחות טיפות קטנטנות.

בלבלתי אתכם. רוצים המחשה? טוב, קבלו וידאו של השף מייקל רומנו מכין מתכון מאוד דומה (הוא מצפה את הפסטה ברוטב קרבונרה… בעיני זה עשיר מידי ומשתלט על הטעם). שימו לב לאיך הוא מטפטף את המים על הקמח, ולטיפ שהוא נותן – שלא כדי להשפריץ את המים על הקמח, אלא לתת למים לטפטף וליפול בעצמן.

כשקיבלתם בריכות קטנטנות בתוך הגומות, אבל לפני שהכל מתחיל להיות מוצף לגמרי, עוצרים.

לוקחים מרית, או bench scraper (איך קוראים לדבר הזה בעברית?! שפכטל של בצק? או קלף…), או את צידה הקהה של סכין שף גדולה, או תרווד שהופכים איתו חביתה. או אפילו פלייר קרטון קטן של מסיבות. כל משהו שטוח ועמיד עם קצה דק.

מתחילים "להסיע" הצידה את כל הבצקניות שנוצרו, יחד עם הקמח שמקיף אותן. אם נסחפתם קצת עם טפטוף המים ונוצרו לכם שלוליות גדולות מידי או בוציות מידי, פשוט פזרו מעליהן עוד קצת קמח דורום מהשקית. זה יעזור לכם לגרוף אותן אל המסננת בלי שיווצר סחלה על המגש.

מרימים את הכל ולאט לאט אוספים את הכל, כולל הקמח, לתוך מסננת פסטה גדולה עם חורים גדולים יחסית, כשהיא מונחת בעצמה על המגש.

עוברים על כל המגש ומרימים את הכל, עד כמה שאפשר לתפוס, לתוך המסננת.

עכשיו יש לנו בתוך המסננת ערימה יבשה של קמח ובצקניות.

מטלטלים את המסננת ומקפיצים מידי פעם את הבצקניות כדי לשחרר את מצבורי הקמח המיותר ולנפות אותו החוצה. דרך החורים הגדולים יחסית תיפולנה בצקניות קטנות שלא עומדות בסטנדרטים שלנו, וכל הקמח היבש גם יצפה את הבצקניות כדי שלא יידבקו, וגם ייפול אח"כ בחזרה למשטח העבודה, שם הוא יחכה לסיבוב שני.

משאירים במסננת את הבצקניות המוכנות בינתיים, ומניחים אותה בצד של המגש, ליד ערימת הקמח שהסתננה החוצה.

וחוזרים על פעולת יצירת הגומות, הטפטוף והגריפה עוד פעם על אותו הקמח שהצטבר מטה.

מניסיוני אפשר לחזור על הפעולה לפחות 3-4 פעמים, וכל פעם להוסיף למסננת עוד ערימה קטנה של בצקניות.

שני דגשים:
א. משתדלים כמה שפחות לגעת בבצקניות עצמן עם הידיים. הן דביקות ועלולות להידבק אחת לשנייה אם תיגעו בהן. יוצא הדופן היחיד הוא אם נוצרה לכם בצקנית ענק (כמו כאן בתמונה), למקרה שנסחפתם עם טפטוף המים:

ואז אפשר לפרק אותה בעדינות עם הידיים לכמה בצקניות קטנות יותר:

ב. פעולת הניפוי החוזר של הבצקניות החדשות עם הישנות באותה המסננת מצפה את הכל בשכבה דקה ואחידה של קמח ומונעת הידבקות. אם הבצקניות ישבו בתוך המסננת מבלי שינפו אותן עם קמח נוסף, הן תידבקנה אחת לשנייה תוך כ-5 דקות.

קחו את זה בחשבון. אם אתם מניחים לבצקניות בצד, פזרו עליהם כף או שתיים של קמח וטלטלו קלות את המסננת, כדי להימנע מהדבקה.

אחרי שמיציתם את כל הטפטוף/איסוף/ניפוי וכל הבצקניות מוכנות ומזומנות במסננת, כל מה שנותר זה לבשל אותן.

עד שזה יקרה, אני ממליצה לשפוך את כל הקמח המיותר שוב על המסננת ולטלטל פעם-פעמיים (לא לנפות עד הסוף). שנייה לפני הבישול אפשר לטלטל חזק את המסננת כדי לסנן את כל הקמח החוצה. אבל כל עוד הבצקניות בהמתנה, מומלץ להשאיר עליהן הרבה קמח כדי שלא יידבקו.

לא נלחצתם, נכון? זה הרבה להסביר, אבל זה מאוד פשוט בביצוע. ואחרי פעם אחת שתכינו, כבר תדעו את הכל לבד וזה יבוא לכם טבעי.

המים בסיר ששמנו להרתחה אמורים כבר לרתוח חזק. ברגע שהם רותחים ממליחים אותם בכף אחת גדושה של מלח. שימו לב שאין תיבול בפסטה עצמה, ולכן המים צריכים להיות מאוד מלוחים כדי שהפסטה לא תצא תפלה.

שופכים לסיר עם המים הרותחים את כל הפסטה בבת אחת, ונותנים איזה ערבוב או שניים על ההתחלה כדי לוודא שאין גושים גדולים של בצקניות שנדבקו אחד לשני. הערבוב אמור לפרק אותן. מבשלים על אש גבוהה עד שהסיר חוזר לרתיחה (בערך 2-3 דקות). זה בערך הזמן שלוקח לפסטה להיות מוכנה. הרבה הרבה פחות זמן מפסטה קנויה יבשה.

בזמן שהפסטה מתבשלת, מכינים את רוטב הרוזה הפשוט ביקום. זה כל כך פשוט שזה מצחיק. אבל אני בונה על זה שיש לכם פסאטה. אין? הכינו את רוטב הרוזה הנהדר של גל. או ראו תחליפים למטה ליד פינת התכל'ס. זה הולך כך. שופכים לתוך סיר את כמות הפסאטה (ישירות מהבקבוק). כמות הרוטב שאנחנו מייצרים כאן גדולה מספיק כדי להכיל גם כמות וחצי של מתכון (לכ-5 איש). אז אם אתם רוצים להכין עוד ברגע האחרון, אין צורך להכין עוד רוטב.

מוסיפים גם את השמנת המתוקה.

מתבלים את העסק במלח ופלפל (אני מתחילה עם כשליש כפית מלח וחצי כפית פלפל שחור טחון טרי), ובאורגנו. מערבבים טוב טוב עד שנוצר רוטב ורוד, ושמים את הסיר על אש גבוהה ליד סיר הפסטה המתבשלת. ייקח להם בערך את אותו הזמן להגיע לרתיחה.

ברגע שהרוטב האדום חם, מעבירים אותו לאש קטנה כדי שהוא לא יישרף בתחתית.

אחרי שהמים חוזרים לרתוח ולבעבע, שולפים החוצה בצקנית גדולה במיוחד ונוגסים בה כדי לוודא שהיא מוכנה מבפנים.

אם כן, אוספים שליש כוס ממי הבישול של הפסטה (מומלץ להשתמש בכוס מדידה עם ידית, או מאג עם ידית – זהירות, זה חם!).

מוזגים את מי הבישול לסיר עם הרוטב. מערבבים טוב טוב. אל תדאגו, הרוטב לא יצא דליל מידי, הוא יצא סמיך בול בסוף. אוספים עוד שליש כוס מי בישול ושומרים אותם בצד.

מסננים את הפסטה (לא שוטפים תחת מי ברז חס וחלילה חס ושלום טפו טפו חמסה חמסה), וזורקים אותה כמו שהיא, עדיין קצת מטפטפת, ישירות לתוך הסיר עם הרוטב. אני מעדיפה לסנן את הפסטה עם כף מחוררת ולהעביר אותה לתוך הסיר עם הרוטב מבלי לשפוך את כל המים, למקרה שאני ארצה להכין פתאום עוד פסטה כדי להוסיף לרוטב. קרה לי 50% מהפעמים שברגע האחרון החלטתי שיש יותר מידי רוטב ופשוט הכנתי ברגע האחרון עוד נגלה של פסטה, בישלתי, והוספתי.

אפשר גם להחזיר את הפסטה המסוננת לסיר של עצמה ולהוסיף את כל חומרי הרוטב ישירות עליה, כולל השליש הראשון של מי הבישול, אם אתם רוצים לחסוך סיר. מערבבים טוב טוב את הפסטה עם הרוטב.

היא לא אמורה להיות ממש מוצפת רוטב כמו בתמונה (הכנתי כמות קטנה יותר של פסטה על אותה כמות של רוטב. למרות שעדיין יצא טוב). אם הרוטב סמיך מידי או לא מצפה את הפסטה טוב (לרוב זה לא קורה), מוסיפים את השליש הנוסף של מי בישול הפסטה ששמרתם בצד. אם במקרה אתם רואים שיש לכם יותר מידי רוטב ואתם רוצים שתהיה עוד פסטה – אין שום בעייה. המגש עם שאריות הקמח עדיין מחכה לכם בצד. שימו בו עוד קצת קמח, טפטפו מים לתוך הגומות, חזרו על זה צ'יק צ'ק פעמיים, ופשוט בשלו את הבצקניות בעוד מים רותחים. הפסטה המוכנה עם הרוטב יכולה להמתין בסיר כ-10 דקות על אש קטנה מבלי שייפגם המרקם שלה. כשהנגלה החדשה מוכנה, פשוט מסננים ומוסיפים לסיר עם השאר.

מחלקים בין קערות הגשה.

מזלפים טיפטיפונת שמן זית על כל צלחת (זה מוסיף המון!!!!!), זורים מעט מלח גס, ואם רוצים ממש להשקיע, אפשר לגרר מלמעלה קצת פרמזן. אני הוספתי גם פלפל שחור טחון וקרעתי קצת עלי בזיליקום, כי זה יפה.

יאמי.

גרסה טבעונית
הפסטה טבעונית בפני עצמה (הידד!). ניסיתי להכין את זה אצל גל איזה ערב אחד, והכנו את הרוטב עם שמנת סויה אלפרו 5%, ויצא פשוט נפלא. אמנם לא הצלחנו להתאפק ופוצצנו את זה בפרמזן (גל משקיען וקונה טרי. לא כמוני שחיה על אותו רג'יאנו כבר חצי שנה), אבל זה היה טעים גם בלי. חשוב לא לוותר על זילוף השמן זית בסוף. אפילו טיפטיפונת מוסיף.

מה עושים אם אין דורום?
פשוט מכינים את רוטב הרוזה, מבשלים פסטה רגילה, ומערבבים אותה בסיר יחד עם הרוטב וקצת מי הבישול. זה אולי ירגיש קצת פחות יוקרתי, אבל זה עדיין יהיה טעים בטירוף.

מה עושים אם אין פסאטה?
יש שתי אפשרויות. להכין רוטב רוזה מושקע מעגבניות שרי טריות כמו של גל, או להכין את הרוטב על בסיס עגבניות מרוסקות רגילות מפחית – שזה קצת יותר עבודה כי הטעם שלהן יותר תוקפני והוא צריך טיפול ראשוני ותיבול נכון. בשום פנים ואופן לא מחליפים פסאטה ברסק עגבניות ישראלי. ראו הוזהרתם!! להכנה מעגבניות מרוסקות: קוצצים דק חצי בצל ומזהיבים במעט שמן זית על אש בינונית למשך 2 דקות. מוסיפים גם שן שום אחת קצוצה דק ומטגנים כ-30 שניות. מוסיפים חצי פחית של 800 גר' עגבניות מרוסקות (שימו לב, זה לא רסק, ולא פריכוז! זה שונה). מבשלים כרבע שעה על אש בינונית. טועמים ומתבלים במלח ופלפל לפי הטעם. מומלץ גם לטחון את הרוטב בבלנדר מוט כדי לקבל מרקם חלקלק ואחיד שייחבק את הפסטה העדינה ולא יגנוב לה את ההצגה עם כל החתיכות הגדולות. מערבבים לתוך הרוטב שליש כוס שמנת מתוקה וכפית אורגנו, ויש רוזה. ווהו!

איזה עוד רטבים עובדים כאן?
בגלל שהפסטה כל כך קטנה ועדינה, אני ממליצה על רוטב חלק בלי יותר מידי טקסטורה בפני עצמו (כמו בולונז, נניח), שיגרום לפסטה ללכת לאיבוד. עוד רוטב נהדר שניסיתי כאן ועבד מצויין – פטריות שמנת: קצצתי חצי קופסה של פטריות שמפיניון טריות לקוביות דקות דקות. טיגנתי שן שום קצוצה דק בכף שמן זית על אש פיצפונת ל-30 שניות עד שניחוחו עלה אל-על (נזהרתי מאוד לא להשחים את השום). הוספתי את הפטריות ועברתי לאש גבוהה. טיגנתי כ-4-5 דקות עד שהפטריות הפכו סמרטוטיות. הוספתי חצי כוס שמנת מתוקה וחצי כפית אגוז מוסקט (לא חובה). ערבבתי טוב טוב. ברגע שהפסטה רתחה, הוספתי לרוטב שליש כוס מי בישול והבאתי לרתיחה עד שהפסטה תהיה מוכנה. ערבבתי את הכל ביחד. יצא עשיר וסופני. לצערי אין תמונה. אבל זה מעולה ומומלץ.

פינת התכל'ס
מכינים את הפסטה: מפזרים 2.5 כוסות קמח דורום (לא קמח רגיל/פסטה/סולת. אך ורק קמח דורום!! להשיג בעדן טבע מרקט ובמעדניות נבחרות) על משטח עבודה נוח לניקוי. יוצרים גומות בקמח עם קצות האצבעות. מטפטפים מים על הגומות, עד שנוצרות שלוליות קטנות. מרימים את הבצקניות שנוצרו, כולל הקמח, אל תוך מסננת פסטה ומטלטלים היטב מעל המשטח. חוזרים על התהליך עם הקמח שחזר מטה. משאירים את הבצקניות המוכנות במסננת ודואגים לטלטל אותן עם כמה כפות קמח כל כמה דקות כדי שלא יידבקו אחת לשנייה. מבשלים במים רותחים מומלחים כ-2-3 דקות או עד שמוכן (טועמים בצקנית אחת גדולה כדי לוודא). מומלץ לתת ערבוב זריז בהתחלה כדי לפרק גושים שאולי נדבקו אחד לשני.

מכינים את הרוטב: מרתיחים 1 כוס פסאטה (רסק עגבניות איטלקי) יחד עם שליש כוס שמנת מתוקה (מכל סוג, אפשר גם שמנת סויה) וכפית אורגנו. מתבלים במלח ופלפל. שומרים 2/3 כוס ממי בישול הפסטה ומסננים. מערבבים את הפסטה עם הרוטב וחצי ממי הבישול. מוסיפים עוד מי בישול לפי הצורך. אם רואים שיצאה מעט מידי פסטה, אפשר במהירות להכין עוד (באותו המגש, רק מוסיפים עוד קמח דורום), ולשמור בינתיים את הפסטה המוכנה ברוטב על אש קטנה עד 10 דקות, מבלי שייפגע המרקם שלה. מגישים עם זילוף שמן זית, ואם רוצים, קצת פרמזן מגוררת.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




53 תגובות בינתיים:

  1. מגניב בטירוף! הכנת מנה פחמתית מושקעת מעום לא נראתה קלה יותר.
    ולידע כללי- סמולינה מתייחס לגודל הטחינה של החיטה, ואכן השם בעברית לסמולינה הוא סולת. פה במתכון צריך קמח סמולינה מחיטת דורום. בדרך כלל ההמלצה להשתמש בחיטת דורום לפסטה נובעת מכמות החלבון (גולטן) הגבוהה היחסית שיש בחיטת דורום.

  2. בונא בונא! הנונה הזאת עוד דקה הייתה נותנת לג'יימי אוליבר המסכן את המערוך בראש!!!!!
    x___x

    נראה מעולה, הולכת לנסות ברגע שאשים את ידיי על קמח דורום!!

  3. מדהים. להונגרים יש מסננת מיוחדת בשביל להכין בצקניות פסטה כאלה. זה נראה כמו איזושהי הכלאה בין פומפיה לבין מסננת, וזה דוחף החוצה חתיכות של בצק פסטה שזורקים אל המרק (הפסטה מתבשלת בתוך המרק). לא ראיתי מכשיר כזה בארץ אף פעם אבל יכול להיות שפשוט לא ידעתי איפה לחפש משהו כזה.
    הבצק שהם מכינים דומה קצת למה שהכנת כאן במראה ובמרקם שלו, אבל יש בזה לדעתי גם ביצה. ואולי גם קצת פירה תפוחי אדמה (כמו בניוקי).

  4. מאיה,
    תוכלי לצרף את המתכון לפסטה שנעשית במכונה?

    מאיה עונה: לכל בנאדם מחשבים 3/4 כוס קמח על ביצה אחת. כל מה שתצטרך לדעת נמצא בוידאו הזה.

  5. Mamma Mia! זה נראה טוב!.
    כמה צריך לעלות רוטב פסטה כזה?

    (ואחת לסיום: הידעת? באיטליה, תנועת "רגע, רגע" – עם האצבעות למעלה – נחשבת תנועה מגונה!)

  6. הכנתי.
    יצא מעולה!
    פשוט, קל, טעים מאוד:)
    תודה רבה מאיה!

  7. אחלה מתכון, בהחלט ינוסה בקרוב!

    ורק בשביל שהנונה עם המערוך לא תתרגז, אומרים פוליה ולא פוגליה – לא מבטאים את ה g.

  8. רציתי להגיד שזה נראה קרמי, טעים ומפנק ממש, אבל בגלל שגם טעמתי אני יכול להגיד שזה לא רק נראה ככה.
    לא מסתדרת המשוואה הזו של פסטה כל כך פשוטה להכנה מצד אחד ועדיין טעימה בצורה קיצונית.

  9. פשוט תענוג צרוף לקרוא אותך! ממש עונג שבת.
    פוסט מרהיב,
    בא לי להכות בראשי עם מערוך :-)

  10. אם אני רוצה להכין רוטב יותר בסיסי על בסיס הפסאטה (אני מכינה בד"כ רסק+מים ותיבול) איך זה עובד? צריך לדלל אותה במים?

    מאיה עונה: שום כלום. רק פסאטה ומלח פלפל. אין צורך לדלל. אפשר לשדרג ע"י הזהבה קלה של שן שום כתושה במעט שמן זית, ואז הוספה של הרסק.

  11. נראה מופלא ושתענוג להכינו

    ולפוסט הבא בבקשה נא לצרף רצף קללות באיטלקית (שלי יספיקו רק עד להנפת המערוך).

  12. אני כ"כ שמחה שניתן עכשיו להשיג מבחר מוצרי עגבניות משומרות של Mutti בארץ – אין מה להשוות את האיכות והטעם הנפלאים למוצרים הישראליים המקבילים.

    יש לי בבית אולי 10 סוגי קמח אבל דווקא דורום אין אבל המתכון נשמע מצויין אז נקנה גם את קמח הדורום.

  13. משעשע. תגידי, זה "רוזה" כמו בשיר של יהורם גאון, או "רוזה" כמו עמנואל רוזן (רק בלי הנון)?

    לגבי המוטטי הוא טיפה טפל, לא?

    תודה!!

  14. נראה מצוין, ינוסה כשאשים ידיי על קמח דורום.
    ולגבי תגובתה של עלמה – להונגרים יש שני סוגי בצקניות: נוקדלי וצ'יפטקה. הנוקדלי עשויים מקמח, מלח ומים בלבד (קשה להאמין שזה הכל כשטועמים), ומכינים אותם עם המכשיר שתיארת. נהוג להוסיף אותם לתבשילים עם רטבים עשירים, כמו גולאש ופפריקש צ'ירקה. הצ'יפטקה קצת יותר מורכבים, וכוללים גם סולת, ביצה ולפעמים שמן. הם יותר גדולים ואם מרקם גרגירי יותר, ועל כן יותר "עומדים בפני עצמם" (כלומר, מתאימים גם למרק וכאלה). פירה תפוחי אדמה לא נכנס לאף אחד משני הסוגים האלו, אלא רק לכופתאות מתוקות, כמו גומבוץ ושלישקי.

  15. אנה תודה על ההסברים! כנראה שבלבלתי הכל בראשי וערבבתי דברים ממטבחים הונגריים שונים לכדי מנה אחת. את יודעת אם אפשר להשיג מכשיר כזה גם בארץ? בא לי להכין את הבצקניות במרק..

  16. ואו! זה נראה מדהים! איזה פוסט גאוני!

  17. הכנו עם הרוטב של פתיתים, יצא מושלם! מתכון מעולה, קל וטעים!

  18. הכנתי הרגע! יצא ממש טוב!
    קצת מלכלך הרבה כלים, אבל שווה!

  19. המכשיר הזה להכנת הנוקדלי קיים בהרבה חנויות מתמחות..
    אני את שלי קניתי בחוות התבלינים בבית לחם הגלילית אבל לדעתי גם בלגעת באוכל\ספייסס וכל החנויות האלה אפשר למצוא.
    דרך אגב, לסבתא שלי אף פעם לא היה מכשיר לנוקדלי והיו יוצאים לה הכי טעימים!!

  20. מצטער, אבל הרבה פלאברה. פסטה אמורה להיות מהירה וקלה. לא כך מכינים באיטליה ואני איטלקי.

  21. מאיה, ואם יש לי את המכשיר שעלמה מדברת עליו – נראה לך שאפשר להשתמש בו כאן במקום טריק המסננת? בדרך כלל אני עושה עם זה שפצלי שהתערובת שלו נוזלית…

    מאיה עונה: לא, כי הבצקניות שנוצר הן במרקם של בצק ולא במרקם נוזלי. אפשר להשתמש רק במסננת של פסטה כדי להכין את הפסטה הזו.

  22. אבל עם כל הכבוד לא מדובר בפסטה. אי אפשר כל מאכל מבצק שמבשלים אותו במים לקרוא לו פסטה… :-)

  23. I have long thought about buying a pasta machine, I feel like the pasta would be oh-so-fresh and delicious!

  24. שלום, יש לי שאלה חשובה. אנחנו שומרים שבת. אם אני רוצה להכין את המנה הזו לסעודת ליל שבת, האם לדעתך להכין אותה בשישי בצהרים ואז לחמם אותה בשנית (בתנור על חום נמוך או על פלטה) לקראת הערב יהרוס אותה? או שזה יכול לעבוד?

    מאיה עונה: לא נראה לי שיש ברירה אחרת… הייתי מבשלת אותה ושומרת אותה בנפרד מהרוטב, ומחממת עם הרוטב בערב.

  25. וואלה, אז היא לא כזו שברירית אם כך. תודה רבה!

  26. נראה ונשמע נפלא!!! חייבת לנסות. את משהו!

  27. הכנתי אתמול עם חבר שלי.
    מסקנות:
    משעשע למדי להכין,
    מלכלך קשות כל חלקה טובה במטבח,
    והטעם נחמד אבל לא יותר.

    לא התלהבתי מהפאסטה הזה יש לה טעם תעשייתי מאד.

    אבל מאיה את שפיצית ואני כל כך שמחה שחזרת לעדכן את הבלוג שלך בתדירות גבוהה של פעם בשבוע.
    גם את החוברות שלך יש לי.
    כל הכבוד.

  28. הייתי צריכה דחוף רוטב לפסטה, ועל הדרך להיפטר מהשאריות בבית..
    לכן במקום רסק השתמשתי בעגבניות שכבר שבוע אצלי, אך עדיין לא ממש רכות.. ובמקום שמנת מתוקה בחלב קוקוס.
    הייתי מוסיפה גם פלפל אדום חריף, אך שכחתי=\

    בקיצור, יצא לא רע.

    קוראת מושבעת,
    נועה.

  29. יצא מעולה! כיף שיש זמן ביום בחירות…
    הצעת ייעול- לעשות את העבודה עם הקמח על משטח ועליו נייר אפיה, ככה ניתן להשתמש בנייר כמשפך ולהעביר את הבצקניות והקמח בקלות למסננת…

  30. I've tried out that recipe today but instead of semolina I used cream of wheat – which is very popular in Poland and it worked just well! You may check out here http://alkitchen.blogspot.com/2013/01/kluski-z-kaszy-mannej-w-pomidorowym.html

    Greetings from snowy Poland :)

    מאיה עונה: נהדר!!!

  31. איפה קונים את רוטב הפסאטה?
    הלכתי לסופר ולא מצאתי ):

    מאיה עונה: לרוב בסופרים גדולים (דוגמת שופרסל דיל), ובחלק מהמגה-אים. יש להרבה קצבים מאובזרים, ובמעדניות.

  32. שאלה דחופה- יש לי בבית קמח שטיבל 9 וכתוב עליו באנגלית SAMOLINA. זה מתאים? אני ממש רוצה להכין את זה הערב ואין לי מתי ואיפה לקנות קמח של רציניים….

    מאיה עונה: לא הייתי בונה על זה. אבל אם את מנסה דווחי איך יצא.

  33. טוב, את הפסטה בינתיים אין לי סבלנות להכין, אבל הרוטב נראה מגניב לאללה. אז קניתי את הפאסטה הזאת (איך הוגים את זה בעצם?) אבל עכשיו אני שם לב שאת משתמשת בכוס אחת ממנה כשהבקבוק הוא בערך שלוש כוסות.
    בהנחה שאני לא אכין את הרוטב שלושה ימים ברציפות, יש לך הצעות מה אני יכול לעשות עם שאר הפאסטה? להקפיא אותה זה אופציה?

    מאיה עונה: קודם כל הפסאטה (pa-SAH-ta) מחזיקה אצלי לרוב שבועיים במקרר. אחכ נהיה לה קצת עובש על הפקק שאני מנגבת בשקט בשקט ולפעמים משתמשת בשאר. אפשר גם להקפיא, במיוחד יהיה נוח אם תעביר את זה לקופסת פלסטיק קומפקטית יותר. הפסאטה טובה לגג'יליון בג'יליון דברים: שקשוקה, מרק עגבניות מהיר, רוטב לעוף מוקפץ, וכד'. כנס לארכיון של בצק אלים וחפש מתכונים עם המילה "עגבניה" בכותרת (ctrl+f). כל מתכון שאני משתמשת בו בעגבניות מרוסקות או ברסק אפשר לשים פסאטה במקום. בתאבון!

  34. היי מאיה,
    אני מניחה שהסיכוי נמוך אבל אני שואלת בכל זאת – מה הסיכוי לעשות את הפסטה הביתית בגרסה נטולת גלוטן? בד"כ התחליפים לסולת הם קמח אורז מלא טחון, ויש לנו גם קמח תמי ותגמיש (שני תערובות קמחים נטולי גלוטן). איזה תכונות אני צריכה לחפש בקמח כדי שיתאימו לזה?

    מאיה עונה: התכונות שאת מחפשת הן בדיוק התכונות של גלוטן, לצערי :( אני מאוד מאוד בספק אם זה יעבוד עם קמח אחר. אבל למזלנו, היתרון הוא שכל כך קל ופשוט לבדוק את זה על כמות קטנה – שמשתלם לך לנסות עם כל הקמחים שאמרת. פשוט לטפטף עליהם קצת מים ולעשות נגלת ניסיון בסיר קטן עם מים רותחים. אם את מנסה, נשמח מאוד לשמוע על התוצאות.

  35. מאיה, אם אני מעוניינת להכין את הרוטב הזה כרוטב עגבניות לשימוש רב תכליתי (לענייני פסטה), אוכל לוותר על הוספת מי הבישול בעת ההכנה?

    מאיה עונה: כן.

  36. ונזכרתי בעוד שאלה: ניתן להקפאה?

    מאיה עונה: כן.

  37. יאמי! אחרי שבועיים עמוסים בלימודים שהקמח חיכה בסבלנות הכנתי את זה לעצמי לכבוד היום הולדת (מכאן הזמן הפנוי) ויצא טעים! אמנם אכלתי עם רוטב שהיה לי (שאריות כדורי בשר ברוטב עגבניות) אבל הפסטה עצמה הייתה מעולה, הקץ לפסטה רכה מידי! עכשיו זה בשליטתי, אל דנטה היר איי קום.

  38. מה עם פוסט פסטה טרייה עם מכונה?

  39. מאיה, זה מתכון נהדר! הכנו כמה פעמים וזה יצא יופי. ת'נקס

  40. מאז הפעם הראשונה שהכנו- זה הפך להיות רוטב הפסטה הקבוע שלנו ושל כל מי שטעם ממנו והתמכר.

    הטעם ופשטות ההכנה פשוט כבשו אותנו

  41. תודה רבה על המתכון! פסטה זה אחד המאכלים האהובים עלי, ותודה על השיתוף לגבי הכנה של פסטה בקלות ובמהירות.

    בנוסף, לכל מי שמעוניין, יש שיטה להכין פסטה בבישול מהיר גם בתנאי שטח, ללא כל צורך באש! ניתן לעשות זאת באמצעות שימוש בכלי הבישול של quick-cook. מידע נוסף אפשר למצוא באתר שלהם:

    http://www.quick-cook.co.il

  42. יצא מעולה מעולה מעולה. התיאור שלך היה מדויק ולמרות הסקפטיות שלי, יצא בול כמו בתיאור וממש לא מסובך. תודה! וגם על כך שבזכותך אני מכירה עכשיו את הפסאטה :-)

  43. היי מאיה יקרה.
    אני חובבת מושבעת של אוכל מתכונים וכל מה שנספח וכמו כן של כתיבה משובחת, ואין לי מושג למה לקח לי כ"כ הרבה זמן כדי להכיר את האתר המדהים שלך!!! נהנתי מכל מילה, תמונה ומתכון.
    מקווה לחזור עם תגובות טובות.
    שתי שאלות:
    א. אני דתייה, ואשמח אם תביאי יותר מתכונים כשרים באתר, אני בטוחה שיש ביקוש .
    ב. תוכלי להביא מתכונים לראש השנה? אני מחפשת גיוונים נואשות!
    בינתיים להתראות וכל הכבוד לך על היוזמה המדליק.

  44. לאיזו כמות של פסטה יבשה הרוטב מתאים? חבילה אחת?
    תודה!

    מאיה עונה: חצי חבילה

  45. היי מאיה,
    רציתי לנסות את המתכון כבר מזמן ואני לא מוצאת בשום אופן קמח דורום. את יכולה אולי להפנות אותי למקום בו אפשר למצוא?
    תודה מראש!
    דרך אגב, המתכונים שלך מדהימים!!!

    מאיה עונה: בעדן טבע מרקט יש

  46. מגניב לגמרי! בוצע בהצלחה בגרסא טבעונית עם הרוזה המעולה של גל שאני מכיר כבר זמן רב.. תודה!

    אגב יצא לך למצוא סמולינה מדורום מלא בארץ?

    מאיה עונה: לא ראיתי כזה דבר. מצד שני, לא חיפשתי. מניחה שאפשר למצוא…

  47. היי!
    אפשר להשתמש בקמח פסטה של סוגת שמשווק בחנויות? שטיבל 9 סמולינה רשום עליו.

    מאיה עונה: לא ניסיתי אז קשה לי לדעת. אין לי ניסיון מי יודע מה עם קמחי המספרים האלה. זה בדרך כלל הימור טוטאלי הקמח שבפנים. כותבים משהו אחד בחוץ ובפנים בכלל משהו אחר (קניתי "קמח קל ללחם" ובפנים היה קמח מלא, דחוס וכהה. עאלק קמח קל). אם זה באמת "קמח סמולינה" כמו שהם אומרים, אז לכאורה זה אמור להיות זה. אנא דווחי אם עבד לך! אם כן, אעדכן את המתכון – כי זה הרבה יותר קל להשגה.

  48. האייוש!
    את חושבת שהפסטה תעבוד טוב עם רוטב ע"ב שמן זית?

    מאיה עונה: עלולה לצאת תפלה, אלא אם כן תשימי מלא מלא מלא שום.

  49. טוב, אני גיליתי את המתכון המופלא הזה רק עכשיו- קלי קלות להכין את הפסטה ככה, והיא יוצאת מאוד מגניבה! :) כמו כן- הוספתי צ'וריסו חתוך לרוטב של הפסטה ויצא יאמי לגמרי.

  50. ראיתי את המתכון, התלהבתי, ורצתי להכין. הפסאטה זה דבר גאוני, והחלפתי את השמנת ברוטב בשאמל [עם חלב דל לקטוז] לקבלת רוטב דל לקטוז ומאווווד טעים. הבצקניות, לעומת זאת, יצאו כמו גושי בצק דביקים ודחוסים שלא היו מאוד טעימים וממש הרגישו כבדים בבטן )-: בטוח השתמשתי בקמח הנכון (בול אותה האריזה והכיתוב כמו בתמונות כאן) ועקבתי אחרי כל השלבים באדיקות, אז איפה זה השתבש?!

    מאיה עונה: יכול להיות שלא בישלת אותם מספיק. המרקם שלהם אמור להיות כמו ניוקי.

  51. נראה מעולה, ננסה! הערה אחת לגבי תחליפי פסאטה: ניתן לקחת את אחד הרוטבים של ברילה במקום ועל אותו משקל. יוצא מעולה (אני מוסיף פלפל, אגוז מוסקט ומלח אם צריך, אך לא חובה).

  52. ואם אני עצלנית ומתחשק לי סתם להכין את הרוטב עם שקית פסטה יבשה (500 גרם) – להכפיל כמויות או שיספיק?(:

  53. היי, הכנתי הכל נראה מצוין, אבל בבישול הכל הפך לעיסה אחת גדולה ונוראית…מה שיבשתי?



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!