שפרד'ז פאי רומני

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

בתור רומניה, אני גאה להכריז שהקומפורט פוד האולטימטיבי שלי זה פשוט צלוחית של ממליגה. כן, דייסת קמח התירס הצהובה והרוטטת הזו, למי שלא מכיר את התענוג (הידוע גם בתור פולנטה). אצלנו במשפחה מושחים אותו בחמאה, מגררים עליו הר של גבינה מלוחה, ומעל הכל מורחים שמנת חמוצה. אבל חוץ מקומפורט זה לא מביא הרבה, בעיקר פחמימות ושומן רווי. אז כשנתקלתי במתכון הנהדר הזה מגליון דצמבר 2012 של EVERYDAY FOOD, עזבתי את הכל וליטרלי רצתי להכין אותו. במקור השתמשו בחזיר טחון שאותו החלפתי כמובן בעוף טחון, ואת המנגולד שלהם החלפתי בתרד, שאני הרבה יותר אוהבת. ובסוף קיבלתי ארוחה נהדרת ומשביעה, בחמישה מרכיבים בלבד (ולא, שמן ומים לא נחשבים מרכיבים!). המתכון כמובן לא באמת רומני, זו סתם תווית שאני הדבקתי לו, כי הוא מזכיר בצורה שלו את פאי הרועים – תבשיל הבשר הבריטי שמכוסה בפירה מלמעלה. הכמות: 5 מנות נדיבות.

  • 1 בצל גדול
  • 500 גר' עוף טחון
  • 3/4 כוס + 2 כפות קמח תירס צהוב
  • חצי חבילת תרד טרי (או מנגולד)
  • 3/4 כוס פרמזן מגוררת

עלות משוערת:

32 שקלים

עבודה נטו:

22 דקות

ההכנה

המתכון הזה אמנם מלכלך שני סירים, אבל הוא די פשוט להכנה, והוא טעים טעים טעים!

הנה המרכיבים:

בקשו מהקצב 500 גר' עוף טחון, ותישארו בסביבה לפקח שהוא לא טוחן לכם את העוף פעמיים חס וחלילה. קצבים אוהבים משום מה לטחון בשר פעמיים, כי כל מיני זקנות משוגעות יושבות להם תמיד על הראש כדי שהקציצות שלהן תצאנה חלקות או משהו. לא ברור. כל הכיף של הבשר הולך לאיבוד ככה והוא הופך לרסק מימי עם מרקם של גרבר. שהעוף יהיה טחון רק פעם אחת! עוף טחון עולה בסביבות ה-35 ש"ח לקילו, ואמורים לטחון לכם אותו על המקום לבקשתכם – בדרך כלל מנתחי חזה עוף שלמים. אם נזכרתם ב-2 בלילה שאתם רוצים להכין והולכים לסופר באמצע הלילה שאין לו קצבייה, נזרום איתכם. בדרך כלל באיזור הפריזרים אפשר למצוא בשר עוף טחון קפוא בחבילות של חצי קילו. אם תוציאו אותו מהחבילה ותשימו אותו במים חמימים (לא חמים!!) למשך חצי שעה הוא אמור להפשיר (יעזור אם תעשו לו מסאז' כל כמה דקות).

את הפרמזן אתם יכולים לגרר לבד בבית (כמו שאני עשיתי).

אני מגררת עם מיקרופליין, שזה מגררת משוכללת שמייצרת תלתלים קטנטנים ועדינים שיכולים למלא 3/4 כוס מבערך 20 גר' פרמזן, בגלל שהם כל כך אווריריים.

או שאתם יכולים למצוא בסופר קופסאות פלסטיק חד פעמיות של פרמזן מגוררת מראש עם מדבקות כאלה עליהן. אין שום בעייה עם לקנות את הקופסאות האלה. תמיד חשבתי שהגבינות שם לא טריות, או שמגררים רק את הטוסיקים היבשים של הגבינות שאף אחד לא קנה במעדניה, אבל לרוב הגבינות האלה פשוט מגוררות במפעל בכמות גדולה. והכי טוב – הן מחכות לכם שם במקררי הסופר לצד מוצרי החלב, ולא צריך לעמוד בתור למעדניה עם הזקנות המשוגעות (לא שיש לי בעיה עם זקנות משוגעות. אני בעצמי סוג של זקנה משוגעת. תשאלו את עובדי ד"ר צמח עם מפוחי האוויר שמטרידים את מנוחתי בין 2 ל-4 ואת הקקות שהולכים לי על שביל האופניים).

לגבי התרד – הכמות שבמתכון היא של חצי חבילה סטנדרטית של תרד, שזה אומר בערך חצי מ-250 גר', או 2 כוסות דחוסות בטירוף של תרד. אפשר גם להשתמש, לחלופין, בחבילה אחת של עלי מנגולד, כל עוד נפטרים מהגבעולים העבים שלהם וחותכים אותם גס. אם אתם רוצים להשתמש בתרד קפוא במנה הזו ולא בטרי, אין בעייה – פשוט השתמשו בכוס אחת דחוסה של תרד מופשר וסחוט היטב מנוזלים (שזה בערך בערך 2.5 כוסות של מדליוני תרד קפוא). לא אוהבים תרד ולא אוהבים מנגולד? ממליצה לכם לנסות בכל זאת. הם ממש טעימים במנה הזו. הם כמעט מתמוססים לתוך הרוטב והמרקם שלהם רך ונעים. עקשנים ורוצים ללכת ראש בקיר? השמיטו. תראו אם אכפת לי. הנה, ככה אני נראית כשלא אכפת לי.

לגבי קמח התירס – למי שתמיד מתבלבל, הנה הבהרה: מדובר בקמח תירס צהוב, מאותו הסוג שמכינים ממנו ממליגה או פולנטה. לא מדובר בעמילן תירס (קורנפלור, האבקה הלבנבנה והדביקה הזו שמוסיפים לפודינג ולמוקפצים וכד'). קמח תירס צהוב כזה שעשוי מתירס מיובש וטחון דק דק!! מהסוג המכונה "אינסטנט" שאפשר למצוא בכל סופר, באיזור של הקמחים בד"כ.

מתחילים בקיצוץ הבצל גס.
קודם מקלפים. יודעים אתם איך, לא?

הנה ככה. חותכים אותו קודם כל באמצע לשני חלקים שווים.

ואז חותכים החוצה את השפיץ בכל חצי בצל.

ואז ממש קל לקלף את הקליפה החיצונית.

קלי קלוטו. כיף כיופאק!

קוצצים את הבצל לפרוסות עבות לאורך, ואז חותכים שוב לרוחב, עד שנוצרות קוביות גסות.

יופי. עכשיו הכל מוכן, אז אפשר להתחיל!

נטגן את הבצל עד שהוא יתרכך וקצת ישחים.

נשתמש במחבת רחבה וגדולה ככל האפשר, שתכיל אחר כך את התבשיל. יש לוודא שהמחבת יכולה להכנס לתנור, ואין לה כל מיני ידיות פלסטיק שיכולות להינמס וכאלה. אם אין, אפשר להשתמש גם בסיר רחב (לא צריך מכסה), ואם אין, מכינים במחבת שיש לכם, ואז פשוט מעבירים את התבשיל לתבנית של עוגה או משהו רנדומלי בסגנון, ואופים. אל דאגה, משטרת השפרד'ז פאי לא תעצור אתכם. להיפך. משטרת השפרד'ז פאי הם רומנים, כידוע, ומגיבים היטב לשוחד – בין אם זה כסף או אוכל. או ממליגה.

לי יש קטע חדש – אני מטגנת את הבצלים חצי טיגון על יבש (כלומר, בלי להוסיף עדיין שמן) למשך 3 דקות עד שהם מתרככים, מאבדים מהנפח שלהם, ומתחילים לתפוס קצת צבע בקצוות. גיליתי שאפשר לחסוך המון שמן ככה, כי השמן בהתחלה לא באמת גורם להשחמה כי הבצל עדיין מלא נפח ונוזלים ולא תופס כמעט צבע, אלא רק מפריש נוזלים החוצה. חפרתי? אה, טוב, סליחה.

אם אתם רואים שהמחבת שלכם לא זורמת איתכם בנושא הזה והבצל מתחיל להידבק לתחתית ולהישרף, תגידו לה מהר סליחה ותוסיפו שמן. ואל תחזרו על התעלול הזה שוב.

אם אתם ברי מזל והתברכתם במחבת איכותית עם תחתית עבה מספיק, הבצל ייראה ככה אחרי כמה דקות. בלי טיפה של שמן עדיין:

כשהוא נראה כאילו הוא לא יכול לשאת את זה יותר (כלומר, מתחיל מאוד להשחים ולהדבק למחבת), מוסיפים כף או שתיים של שמן.

מטגנים את הבצל 2-3 דקות נוספות או עד שהוא מתחיל להשחים. מתבלים בנדיבות במלח ופלפל.

אפשר עכשיו גם לטגן אותו 10 דקות אם יש לכם סבלנות, וזה יוסיף לטעם, אבל לא הכרחי.

מצב הצבירה הזו מספק בהחלט לצרכינו.

מזיזים את הבצל הצידה במחבת כדי לעשות מקום לעוף, ומוזגים עוד כף או שתיים של שמן. זורקים את גוש העוף הטחון למחבת ולא נוגעים בו ל-30 שניות.

אנחנו רוצים שהוא יקבל צבע טוב למטה על ההתחלה. תעמדו בפיתוי ואל תגעו בו פליז.
עברו 30 שניות? יופי. אפשר לפרק את גוש הבשר פירוק ראשוני ל-4-5 חתיכות. ולהפוך כל אחד מהגושים בנפרד כדי שהצד שהושחם כבר יהיה למעלה.

בערך כמו שהופכים חביתה עצומה שמתפרקת לחתיכות כשמנסים להזיז אותה. נותנים לחתיכות עוד 30 שניות, ואז מפרקים את הגוש עוד קצת.

אתם מבינים כבר איך זה ממשיך…

חוזרים על הפעולה עוד כמה פעמים, עד שהמחבת מתמלאת בגושי עוף גסים אבל לא גדולים מידי – בערך בגודל של גולות, או טיפה יותר גדול. מתבלים שוב במלח ופלפל.

מערבבים גם את הבצל יחד עם העוף, שלא יישאר בנקודה אחת יותר מידי זמן כי הוא עלול להשרף.

ובאותו הקשר – אם נדבקים לתחתית המחבת שאריות של עוף שחומות, כמו אלה, זה בסדר גמור:

רק שימו עליהן עין שהן לא נשרפות והופכות לשחורות לגמרי. אם זה מתחיל לקרות, הוסיפו קצת מים ושפשפו את החתיכות האלה טוב טוב עם כף העץ עד שהן משתחררות מהמחבת (לא משפשפים מחבת עם מזלג או כלי מתכת כלשהו, רק כף עץ!!)

הרציונל מאחורי הטכניקה הזו של פירוק הדרגתי של גוש העוף, היא למקסם את כמות ההשחמה שהעוף הטחון מקבל, ולהשאיר אותו בגושים קטנים ועסיסיים, בניגוד לפירורים קטנים ויבשושיים. בנוסף, אם לא היינו עומדים בפיתוי ומפוררים את כל העוף על ההתחלה, כי אולי היינו חושבים שהוא יותר ישחים ככה, המחבת הייתה מתקררת מהעוף והוא היה מתחיל להגיר המון המון נוזלים ולהתכבס, במקום להיצלות.

באיזשהו שלב, העוף מתחיל להגיר מיצים, ואז הצריבה וההשחמה נעצרת. זה תמיד קורה באיזשהו שלב. ככל שהמחבת איכותית וחמה יותר, הרגע הזה יכול להתעכב יותר. כשזה קורה, אתם תשמעו את הצליל של הצריבה ("צצצצצצצצצצצטטטט") מתחלף בצליל עמום של בעבוע ("פק פק פק" – ?). בשלב זה אפשר להתחיל לערבב את העוף בלי חשש כי הוא לא צריך להצרב יותר, רק להתפורר לגודל המתאים.

אל תפוררו אותו יותר מידי. תשאירו גושים קטנים, אחרת זה לא יהיה עסיסי אלא יבש.

ברגע שכל גושי הבצק אפורים מבחוץ (בין אם העוף התחיל להגיר מיצים או לא), אפשר לעבור לשלב הבא. הגושים לא אמורים להיות מוכנים מבפנים!!! הם עוד מקבלים אפייה בתנור. אל תיסתכנו בעוף יבש. בשלו רק עד שהעוף נראה מוכן (כלומר, לא ורוד) מבחוץ ועברו מיד לשלב הבא.

בזמן שהעוף נצלה לו, ואתם עובדים על כישורי ההתאפקות שלכם בלכסח לו את הצורה עם כף העץ, נסו לעבור על ערימת התרד ולראות אם יש גבעולים גדולים במיוחד שכדאי להעיף החוצה. לרוב יש איזה 4-5 כאלה בכל נגלה.

אל תגזימו עם ברירת התרד. הגבעולים של העלים, גם אם הם קצת עבים, זה בסדר גמור. מה שאנחנו לא רוצים זה גבעולים גדולים שמחברים הרבה עלים ביחד, כי הם בדרך כלל עבים מידי, ולא יהיו נעימים ללעיסה אח"כ.
הנה, כאלה.

פשוט תלשו מהם את העלים בתנועה סיבובית, והשליכו את הגבעולים הגדולים הצידה לפח.

הוסיפו בערך חצי מכמות התרד למחבת. נתחיל בהדרגה כי הכמות הראשונית מפלצתית ותעוף לכם מהמחבת לכל עבר, אבל תצטמצם במהרה לכמות מאוד קטנה. מערבבים בעדינות את התערובת ומשתדלים לכסות את התרד עם קצת מהעוף למטה, כי העוף החם יעזור "להמיס" את התרד לתוך התבשיל.

כשהתרד נמס והתבשיל חזר למימדיו הנורמליים, מוסיפים את שאר כמות התרד. מערבבים עד שגם הוא "נמס".

ועכשיו לפטנט הגדול –

לוקחים בערך 2 כפות של קמח תירס (שמדדתם מראש, כמובן!) ומפזרים אותם על התבשיל. מערבבים עד שהכל מצופה. הקמח סופג את הנוזלים והמחבת תתחיל להיות יבשה ולעשות תכף "צצצטט". אבל רגע.

מערבבים פנימה שליש מכמות הפרמזן (שמדדתם מראש, כמובן!), יענו רבע כוס, ומערבבים היטב לפני שהפרמזן נוגעת בשולי המחבת ונמסה.

עכשיו מוסיפים כוס וחצי מי ברז רגילים (שמדדתם… בנוהל. ואפילו לא צריך כאן ציר עוף! הידד!) ומערבבים טוב טוב. אם המחבת חמה כמו שצריך, המים מיד ייספגו לתוך התבשיל ויתחילו להסמיך לרוטב של ממש. אם זה לא קורה מיד, אל תיבהלו, תנו לגז המצ'וקמק שלכם לעשות את שלו. הרוטב יסמיך באיזשהו שלב.

בינתיים מערבבים. ברגע שהרוטב רותח טוב טוב ומתחיל להסמיך אפשר להסיר את המחבת מהאש ולעבור להכנת הציפוי הרומני שלנו.

מתחילים לחמם את התנור ל-200 מעלות. אם המחבת / הסיר שלכם לא יכול להכנס לתנור או שאתם לא מספיק בטוחים, זה השלב להעביר את התבשיל הטעים לתבנית פיירקס טובה, או תבנית מתכת מצופה בנייר אפייה (אחרת זה סיוט לנקות אותה).

שמים על אש גבוהה סיר בינוני ומביאים בו כוס וחצי של מי ברז לרתיחה. מוסיפים לשם חצי כפית מלח ובינתיים מודדים את שאר קמח התירס.

כשהמים רותחים מתבלים אותם בקורט נדיב מאוד של מלח, ומתחילים לזרזף פנימה את 3/4 הכוס של קמח התירס הצהוב.

עושים את זה תוך כדי שטורפים את המים טוב טוב עם מטרפה או עם מזלג. אחרת עלולים ליווצר גושים. אנחנו מייצרים פה סוג של ממליגה, למעשה.

כשמסיימים לזרזף את הקמח פנימה ממשיכים לטרוף היטב את התערובת עד שהיא מסמיכה לרמה של פירה בערך.

מסירים מהאש, מוסיפים פנימה 2 כפיות שמן זית, ושליש נוסף מכמות הפרמזן (יענו, רבע כוס).

מערבבים טוב טוב. נזהרים לא לטעום כי זה הדבר הכי טעים בעולם בערך (טוב, אני משוחדת, מה לעשות…)

יוצרים כדורי בצק עם שתי כפיות ומפזרים באחידות מעל התבשיל שמחכה במחבת בצד (או בתבנית).

כדורי הבצק לא אמורים לכסות את התבשיל לגמרי, אז השאירו ביניהם קצת רווח. אחרת יהיה קשה לחלק את התבשיל לצלחות אחר כך.

אם הכל מלא בכדורי בצק ועדיין נשאר לכם בצק בסיר, אל תדחפו עוד בכוח. פשוט תזללו את השאריות. זה טעים טעים.

מפזרים מעל הבצק את שארית הפרמזן (רבע הכוס האחרונה), ותוקעים את כל העסק בתנור לרבע שעה. בדקות האחרונות מומלץ להדליק את הגריל של התנור, אם יש לכם, כדי לגרום לכדורי הבצק מלמעלה להשחים יפה. לא חובה, רק מוסיף למראה.

מגישים חם חם חם.

שמים ליד זה שמיר, לא כי הוא משתלב טוב אלא כי הוא רומני וזו מנה רומנית הרי. הממ, מה חשבתי לעצמי. מה קשור כאן שמיר.

את כל מה שלא זוללים, שומרים במקרר עד שבוע. זה טעים טעים גם כמה ימים לאחר מכן.

פינת התכל'ס
התבשיל: קוצצים גס בצל גדול ומטגנים אותו בכ-2 כפות שמן עד שהוא מתרכך ומזהיב קצת, כ-5 דקות. מתבלים במלח ופלפל. מוסיפים עוד 2 כפות שמן וגם 500 גר' עוף טחון. משאירים אותו בגוש 30 שניות ואז הופכים ומפרקים קצת. מניחים שוב ל-30 שניות ומפרקים עוד קצת עם הכף, או עד שנוצרים גושי בשר בגודל של גולות. מתבלים במלח ופלפל. כשהגושים אפורים מבחוץ מוסיפים פנימה חצי חבילת תרד טרי (או כוס תרד מופשר סחוט היטב, או חבילת מנגולד טרי קצוץ גס, ללא הגבעולים) ומערבבים עד שהתרד "נמס" ומאבד מנפחו. מוסיפים 2 כפות קמח תירס צהוב ומערבבים. מערבבים פנימה רבע כוס פרמזן מגוררת. ואז כוס וחצי מים. מבשלים עד שרותח ומסמיך. מסירים מהאש.

הציפוי: מרתיחים בסיר נפרד כוס וחצי מים יחד עם חצי כפית מלח. כשרותח – מזרזפים פנימה 3/4 כוס קמח תירס צהוב וטורפים היטב עד שמסמיך למרקם של פירה. מסירים מהאש ומערבבים פנימה 2 כפיות שמן זית ועוד רבע כוס פרמזן מגוררת. מניחים כדורי בצק על התבשיל שבמחבת (אם המחבת לא יכולה להכנס לתנור, מעבירים לתבנית מתאימה). מפזרים את רבע כוס הפרמזן הנותרת ואופים על 200 מעלות כרבע שעה, ועוברים לגריל בסוף, להשחמה מהירה.

אוף טופיק
ברזילאיות יקרות, הושיעוני נא! אני זקוקה לעזרה בתרגום מתכון קריפטי ישן, אך שווה בטירוף, בשפה הפורטוגזית שהשתרבב לידי מאיזשהי סבתא ברזילאית. מיהי עלמת החן שתקפוץ לעזרי?? אנא צרו קשר. תודההההה!



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




68 תגובות בינתיים:

  1. אני רוצה להכין לך סטיקר כזה לאופניים: "רומניות נהנות יותר"

  2. אפשר להכין עם בשר טחון ולא עוף?

    מאיה עונה: אפשר.

  3. היי, נראה אחלה מתכון.
    אני לא מערבבת בשר וחלב יחד, יש אפשרות להחליף את הגבינה במשהו אחר?
    מאוד מאוד נהנית מהאתר שלך,תודה רבה!

  4. קודם כל מחמאה קטנה,כל מה שהכנתי מהמתכונים שלך יצאו מעולים באמת!הכל מוסבר עד הפרט הקטן ועל זה תודה.עכשו אם אני לא רוצה לערבב פרמזן מה אפשר במקום?חשבתי ולא עליתי על שום רעיון.

  5. מאיה, הסגנון כתיבה שלך קורע אותי מצחוק. ולעולם אל תפסיקי לחפור, זה נפלא ואני לומדת המון. הכי נורא – יש לי את כל המרכיבים בבית, אפילו עוף, רק שהוא לא טחון!
    המתכון נראה מעולה, אבל אאלץ לדחות אותו לסופ"ש הבא.

    מאיה עונה: להבא – את יכולה להכין עוף טחון בעצמך אם תקצצי אותו לקוביות בינוניות ותטחני אותו בפוד פרוססור בכמה פולסים של 2 שניות כ"א.

  6. נראה ונקרא מעולה!! לא חסרים קצת תבלינים לחגיגה? מלח אולי יש מספיק מהפרמזן והבשר… אבל בלי קצת פלפל גרוס? או אולי קצת שום? בכל זאת… רוח רומניה.

    מאיה עונה: תאמיני או לא, לא צריך כלום. זה מדהים ומלא טעם של עוף! רק מלח ופלפל ברגעים הנכונים במהלך ההכנה.

  7. בדיוק הפשרתי בשר טחון ומתכננת ארוחת ערב, אפשר גם עם בשר מהסוג הזה?

    מאיה עונה: אפשר להחליף את העוף בכיף בבשר טחון מכל סוג.

  8. הרגת אותי סופית, זה נראה מדהים. אם הייתי חוואי ברומניה קרוב לוודאי שזה מה שהייתי אוכל כל היום.
    "נזהרים לא לטעום" כל כך במקומו! :)

  9. אוף, זה נראה כל כך טעים, אבל אני לא יכולה להכין את זה עכשיו כי אני בדיאטה ואם זה לא 80% ירקות (תירס זה לא באמת ירק), אני לא אוכלת את זה. מה שכן, נראה לי שאפשר לחסוך בשמן ע"י זה שכשהבצל מתחיל להידבק למחבת, אפשר להוסיף כף-שתיים מים במקום עוד שמן. המים מתאדים, כך שזה לא יפריע להשחמה של העוף (בשבילה באמת כדאי להוסיף עוד שמן), אבל המים גם משחימים את הבצל מהר (הם "מנקים" חתיכות מקורמלות מהמחבת) וגם אין בהן קלוריות של שמן.

  10. זה נראה נפלא ומושלם ו-אוי- איזה צילומים מושלמים – בא לי להיות גרגר של קמח תירס בכוס מדידה שלך 0:
    שבת מעולה! :-)

  11. מאיה התעלית על עצמך פעם נוספת!!!!!
    אני פשוט לא מערבבת בשר וחלב יחד, אפשר להחליף את הבשר בטופו? או לא לשים גבינה בכלל?

  12. גם אני מהמעריצות הותיקות שלך, שלא פעם ליקקו את העצבעות על שולחני מהמתכונים שלך (עד היום המתכון של העוף עם רוטב הרימונים וזרעי הכוסברה הוא התבשיל המעודף…). ובכל זאת קצת מפתיע אותי שאת לא מתיחסת לכל אלה שמזכירים שיש להם בעיה של עירבוב בשר וחלב. גם אם אין פיתרון, נחמד יהיה להתיחס לנקודה. היא הועלתה כאן שוב ושוב.

  13. הלו רומניה, אין שום שום ? מה עם קצת שום ?

  14. אם את לא מוצאת ברזילאית….יש במסילת ישרים סכונת שפירא חנות ירקות שמנוהלת ע"י משםחה מברזיל בטח ישמחו לעזור לך ,,החנות שהכי קרובה לקיבוץ גלויות חנות ירקות…

  15. חלאס כבר עם ענייני הבשר וחלב. מאיה כתבה לא פעם בעבר: האתר הזה לא כשר ולא יהיה כשר. מפריע לכם – יש מיליון אתרים אחרים, ויש את המדור של מאיה בידיעות שהוא כן כשר.
    אני לא שמתי לב שצמחונים / אלרגים לגלוטן / לחלב / לביצים / לצבעי מאכל מתנפלים על מאיה כל פעם שיש מתכון שמכיל איזה מרכיב שהם לא אוהבים או רגישים אליו. אז היה יכול להיות נחמד אם נקבל פעם אחת מתכון לא כשר בלי לשמוע את האויויוי שלכם בתגובות.

  16. ראשית, מאיה זה נראה מקסים! שנית, בתור אחד ששומר כשרות, אני רוצה לענות לכולם: אם הגבינה רק בשביל הטעם, אפשר להחליף בטח בשמרי בירה. לא טעמתי אבל זה אמור להיות עם טעם של פרמזן.

  17. מאז'י לא המלחת פעמיים את המים לממליגה? קודם חצי כפית ואז קורט נדיב מאוד.
    אני ממש רעבה.

  18. לרונה- לידיעתך, דווקא -כל- פעם שיש מתכון שמכיל מרכיב שמישהו לא אוהב, מישהו בתגובות משמיע "אויויוי":
    גם צמחונים [למשל בעוגיות קרים פאי יש מישהי שרוצה לדעת מה לעשות אם יש צמחונים בבית והם לא אוכלים ג'לטין],
    גם אנשים שאלרגים לגלוטן [כמו מישהי בפונדנט ריבת חלב שרוצה להחליף את הקמח],
    גם אנשים שרגישים לחלב [כמו בעוגיות ג'ינג'ר תפוזים שמישהו מחפש תחליף לרוויון]
    גם אנשים שלא אוכלים ביצים [כמו בפוסט על אוזני ההמן שאחד/ת רוצה להשתמש בתחליף], ואני בטוח שיש עוד קבורים בין הררי התגובות.

    כל עוד זה לא מפריע למאיה לענות על המוני השאלות וההחלפות הספציפיות, אוכלי הכשרות ביניהם, אולי כדאי שאת תדלגי על התגובות אם זה כ"כ מציק לך.

  19. במבה יקר/ה, לשאול תמיד אפשר, אבל בנימוס. הבעיה עם הכשרותיים היא שהם מצפים שכולנו ניישר קו לפי האמונה שלהם, ואם אנחנו לא עושים את זה, אנחנו לא יהודים מספיק טובים ולכן צריך לתת לנו "נו-נו-נו". אז ניוזפלאש: לחלקנו נשבר כבר מהנזיפות האלה.
    "ובכל זאת קצת מפתיע אותי שאת לא מתיחסת לכל אלה שמזכירים שיש להם בעיה של עירבוב בשר וחלב" – עכשיו תחפש לי בבקשה תגובות של רגישים לחלב שיכתבו משהו בסגנון "אני מתפלאת עליך מאיה, שלא חשבת עלינו הרגישים לחלב". לא תמצא כזו… מעניין למה?
    אולי כי אין אף טבעוני / צמחוני / רגיש למשהו שהגיע לרמות החוצפה שהגיעו כאן באתר הזה שומרי הכשרות. ולמאיה זה בטוח מפריע – חפש את פוסט הקרבונרה שלה ואת ההערה בסוף המתכון והתגובות שבעקבותיה.

  20. היי מאיה,
    שאלה – אפשר להשתמש בבשר בקר טחון במקום בעוף?
    זה ייצא טעים באותה המידה?
    תודה :-)

    מאיה עונה: ר' כמה תגובות למעלה.

  21. רונה, בינתיים התגובות של שומרי הכשרות כאן לא הכילו הטפות ל"יהדות טובה-מהי?", כך שאולי את משליכה, אבל אין טעם לקפוץ עליהם לפני שהם עשו משהו בכלל.
    בנוגע לתגובה של אילאיל המופתעת- אין לי מושג אם היא בעצמה שומרת כשרות או לא; אני, אחרי שקראתי את התגובה הזו, לא קיבלתי את התחושה שלך.
    מאיה כמעט תמיד מציינת מה אפשר להחליף או לא, מה ניתן להשמיט, מה לא כדאי, ובטח דברים שידועים שיש איתם בעיה בציבור הרחב [הדוגמא הראשונה שעולה לי היא החמאה בפוסט של המקרונים, במלית הלימון, אבל נדמה לי שהיו גם התייחסויות לסירופ תירס, תבלינים, צבע מאכל, ואפילו מלח].

    וגם, אולי לא בבלוג הזה, אבל אני ראיתי המון פעמים שבמתכונים עם בשר מגיבים על ה"רצח"; בפוסטים עם ביצים מגיבים על ה"התעללות" וכו'. אולי אפילו בדף הפייסבוק של בצק אלים.

    בכל אופן, נראה לי שאת פוסט הקרבונרה אני אשאיר במקומו, ב-2009 (: יום יפה היום.

    מאיה עונה: חברים וחברות, הפוסטים האלה לוקחים לי שעות רבות של עבודה, והסיבה שהם ארוכים זה כי אני מנסה לענות מראש על מקרי הקצה (או איך שאופיר, ידיד שלי, קורה להם: מק"תגים). אני מנסה לעזור בתגובות עד כמה שאפשר, אבל לפעמים זה מרגיז שבמקום להעריך את המתכון כפי שהוא, ואת העבודה הרבה והמחשבה שהושקעה בו [מבחינת חסכון בעלות ההכנה, קיצור ופישוט התהליך, ושמירה על מינימום כלים מלוכלכים], אנשים ימצאו את השטויות הקטנות – והתגובות מלאות בטענות והערות במקום בפידבק או התייחסות לאיכות הפוסט. בפעם המיליון – בצק אלים הוא בלוג בישול אישי, וזה האוכל שאני מבשלת, ולפעמים הוא לא כשר, לא טבעוני, לא נטול ביצים, וכד'. אם אני כל הזמן אחשוב על איך לקלוע לטעם של כולם יצא לי כל הכיף והחשק. מי שרוצה אוכל כשר מומלץ לסור למדור השבועי שלי בזמנים מודרניים. מי רוצה להכין בלי פרמזן, שיכין. מי שרוצה להכין פבלובה בלי ביצים, שיכין. בתאבון לכולם!

  22. שאלה מהותית – איך משיגים מחבת כזאת, שלא נדבקים אליה דברים ושבאמת אפשר לטגן בה בלי שמן? אשמח לקבל טיפים כלליים או פשוט לדעת באיזה את משתמשת, כי לא הצלחתי למצוא משהו כזה..
    ניסיתי מחבת קרמית ואחרי כמה שבועות היא התחילה להתנהג בדיוק כמו כל מחבת אחרת..

    מאיה עונה: לצערי אין לי המלצות. המחבת שלי הובאה מאמריקה לפני 15 שנה והיא תוצרת KIRKLAND, שת'אמת זה לא כזה מותג איכותי. אבל היא כבדה ומצויינת. לדעתי גם היה לה ציפוי די טוב אבל לא נראה לי שנשאר ממנו משהו. מה שאני כן יודעת להגיד זה שאני מתעבת מתעבת מתעבת מחבתות קרמיות.

  23. מאיה זה נראה דלישס וגם אני כנצר לשושלת הונגריה, חובבת ממליגות מושבעת. אגב בהונגריה קוראים לזה פוליסקו וזה הולך נהדר עם כל סוגי הגבינות השמנות וגם עם כבד זה מעדן. תודה על ההשקעה כאן באתר, אצלי במשפחה כולם כבר מכירים אותך וכל מתכון שלך יוצא פיגוז :)

  24. היי מאיה.
    ראיתי את הפוסט הזה אתמול וזה היה נראה כל כך טעים ופשוט להכנה שהיום בבוקר כבר הייתי בטיב טעם וקניתי קמח תירס לראשונה בחיי :)
    הכנתי ויצא מעדן! אז תודה על המתכון ובעיקר הטיפ הגאוני עם הבצל על יבש חסכת לי מלא קלוריות לשארית חיי…
    יש לי שאלה לגבי הפולנטה, שאני לא בטוחה שיצאה לי כמו שצריך כי זו היתה הפעם הראשונה שהכנתי: צריך לבשל אותה כמה דקות או שמספיק להוריד מהאש כשהיא מסמיכה? כי המרקם יצא טיפה גרגירי ולא חלק וקטיפתי כמו שדמיינתי את זה. זה תקין? או שאולי הקמח שקניתי לא משהו? היה כתוב על האריזה קמח תירס אינסטנט לפלנטה וממליגה, של ווילי פוד.
    תודה וכל הכבוד על הפירוט וההשקעה , הבלוג מהמם! :)

    מאיה עונה: מספיק להוריד אותה מהאש כשהיא מסמיכה. המרקם של קמח אינסטנט הוא קצת גרגירי, אבל השמן והפרמזן אמורים לרכך את זה. את יכולה להוסיף טיפונת יותר שמן בפעם הבאה.

  25. נראה שווה ביותר! האם אפשרי להחליף את הפרמז'ן במשו לא חלבי? או את הבשר במשו לא בשרי? או שאין טעם בכלל לנסות…? תודה :)

  26. מתכונים מדהימים פשוט כיף להסתכל על התמונות ולקרוא את ההסברים והטיפים, מתה כבר לנסות את המתכון!!
    תודה תודה תודה!!! מתה על הבלוג שלך (0:

  27. טוב, אני חייבת לשאול- הכנתי את הפולנטה מהחוברת (המהממת) שלך אבל לא הבנתי איך אוכלים רק את הקוסקוס הצהוב הזה (סליחה, זו הקונוטציה הראשונה שעלתה לי) בלי הראגו פטריות המושלם שהתווסף אליו.. אז כאן את אומרת שאת טועמת מהממליגה (סיים סיים) גם בלי העוף וכל זה? וזה טעים? נראה לי שעשיתי משהו לא בסדר… יכול להיות שקמח תירס בא בכמה "עובי"ים ובחרתי אחד עבה מידי? אולי הטעמים הנוספים שמוסיפים הם מה שעושים את הטעם (שכחתי להוסיף את העלים והשום בפולנטה)?

    בסופו של דבר זו יצאה הצלחה מדהימה, לא יכלתי להפסיק לנשנש את הפטריות, וחברה אפילו לקחה קצת ממה שנשאר אליה הביתה, אבל סיקרן אותי לדעת אם עשיתי משהו לא בסדר…

  28. ל-or, אם תרתיחי מים במחבת הקרמית שלך ואז תוסיפי סבון כלים ותתני לזה רתיחה של 3-4 דקות זה אמור לשפר את הנון סטיקיות של המחבת.

  29. אויש זה נראה משהו משהו.
    בא לי להכין!
    והתמונות שלך נהדרות, אחת אחת.

    תמיד כשהייתי נשארת בשבתות לבד בדירת השותפים שלי ולא היה לי מה לאכול הייתי מכינה לעצמי את הממליגה לפי המתכון שלך (מהפוסט על הגבינת שמנת) ואוכלת עם כל מוצר חלב שהצלחתי לגרד מהמקרר. :)

  30. הכנתי. יצא פשוט מ ע ו ל ה!

  31. היי מאיה,

    דוקא בתור עוקבת ותיקה אחר הבלוג, שקנתה גם את כל החוברות שלך בשמחה ואהבה רבה, התגובה שלך לאוכלי הכשר ממש מפתיעה אותי. אף אחד לא התלונן על זה שהבלוג לא כשר, זה ידוע וברור, ולרוב שומרי הכשרות זה גם לא עקרוני, אנחנו פשוט עושים את ההתאמות.
    אבל בסה״כ שאלו אם אפשר להחליף את הפרמזן, ואיך יהיה הטעם בלעדיו- משהו שהוגת המתכון יכולה להשיב עליו טוב מכולם.

    איכשהו, כשמדובר בשומרי כשרות ישר מתנפלים עליהם, התגובה היתה זהה גם אם מישהו היה אומר שהוא אלרגי לחלב? לא בטוח, וחבל. נכון, זה המקום הפרטי שלך, אבל את מצפה לגולשים ולקונים, לא? אז לא מגיעה לנו מינימום של התייחסות?

    אחזור ואומר כמה אני אוהבת את הבלוג ועוקבת אחריו ממש מימיו הראשונים, המתכונים שלך מככבים אצלי בחיים.

  32. מצטרפת לתגובה של מעיין. היא הצליחה לנסח יפה את מחשבותי.

  33. רציתי לומר תודה! ולשאול שאלה קטנה..
    פעם ראשונה בחיי שלמדתי איך לקלף בצל, וממש נחמד להשתמש בחות שמן, באמת כשיש מחבת או סיר טוב אז לא צריך.
    אני השתמשתי בבקר, והחלפתי חלק מהפרמז'ן בקשקבל כי לא היה לי מספיק, בנוסף הוספתי קצת שום. יצא מ-ע-ו-ל-ה!. דבר אחד שלא הסתדר לי הוא ההסמכה של התבשיל עם הבשר- בישלתי את זה המון זמן ונשארו די הרבה נוזלים, בסוף איבדתי סבלנות והכנסתי את זה ככה לתנור וזה יצא פחות יפה מהתמונה שלך. טעים בטירוף, אבל פחות יפה ולכן פחות מתאים להגשה. יכול להיות שעם בקר מספיק פחות מים?או לשים יותר קמח להבא? אם יש לך רעיון שיפתור את זה אני אשמח.

    ובנושא לסוגיית הבשר-חלב שנידונה למעלה- מציעה ששומר כשרות ירים את הכפפה וינסה להכין, אבל לדעתי הורדת הגבינה תפגע משמעותית בתבשיל. לקמח תירס אין המון טעם בפני עצמו והוא דורש גבינה/ חמאה/ שמנת – בלי זה כבר אולי עדיף להכין שפרד'ס פאי אמיתי עם פירה…

    מאיה עונה: אם לא הסמיך זה אומר שלא היה מספיק קמח תירס…

  34. האמת, לא מבינה אותך מאיה.. התגובות לגבי הכשרות בסה"כ היו די תמימות, ואילו התגובה שלך הייתה חריפה ואפילו מתנשאת… אני מבינה את הצורך שלך לקבל תגובות שבעיקרן כמה את מדהימה ומההממת ואיך אפשר היה בלעדייך וכדו' וכדו'.. ורוב הקוראים אכן גם קראו מבינים בין השורות את הצורך הזה שלך ואף נענים לו, אך מדובר בבלוג בישול שמטבעו גם מציף שאלות טכניות ולא רק שירי הלל ליוצרת.. נשמע לי שיותר התבאסת מכך שלא היו מספיק תשבוחות וזה העצים את התגובה הכעסנית על השאלה הפשוטה סה"כ במה אפשר- אם אפשר- להחליף את הגבינה. הרי לא היתה פה תגובה שכועסת או ביקורתית בכלל.. נכון -זה בלוג אישי- אבל אל תשקרי לעצמך את זקוקה לקהל לא פחות משהקהל זקוק לך. הפוסטים שלך הם לא מעשה חסד – זו מערכת יחסים הדדית ומטבעה את גם נדרשת לסוג של יחס הגון ונעים. מקווה שתוכלי לזהות את השורש של האמת בדברייולא רק להיפגע/לזעום/לנקום ובשקט תלמדי מזה.. וכן – גם אני מאוד אוהבת את הבלוג/חוברות שלך ומרוב המתכונים נהנית מאוד- אז תודה!

  35. רותי – תודה על תגובה מלאה בפסיכולוגיה בגרוש ועצות 'ידידותיות'. את מלינה על תגובה מתנשאת ועונה עם תגובה מתנשאת עוד יותר שמסבירה לאדם בדיוק מה הוא מרגיש ומה עובר לו בראש. אחלה.

  36. יערה- תודה על תגובה מתנשאת על תגובה מתנשאת על תגובה מתנשאת (ראי פסיכולוגיה בגרוש). א"א לצאת מזה – לא? ממש לא התיימרתי לדעת בדיוק – ניחשתי והבעתי את דעתי, כאמור "נשמע לי". וכן גם הבעתי את דעתי האישית לגבי טיב היחסים בין בלוג לקוראיו והמותר והאסור בתוכו.

  37. רק לציין- שאינני שומרת כשרות- בעקבות הערה למעלה עיינתי ברעש שהיה ב2009 בעקבות הפסטה קרבונרה, אלא שכאן לעניות דעתי הקטנה יערה,לא היו תגובות שהצריכו כזו הדיפה..

  38. רותי – התגובה המקורית שלך היתה מאוד תוקפנית גם לדעתי. כותבת הבלוג בד"כ משתדלת לענות על שאלות בנוגע לתחליפים למיניהם. האם ייתכן שבמקרה זה לדעתה אין תחליף לשימוש בגבינה? יכול מאוד להיות שתגובה מצידה של 'לא יכולתי לחשוב על תחליף טוב לגבינה, לדעתי הוא הכרחי למתכון. מי שיש לו תחליף מוזמן להציע' היתה מתאימה. עם זאת, את בחרת לרדת לפסים אישיים בצורה מאוד לא נעימה. לא 'הבעת את דעתך', אלא קבעת עובדה בשטח – "אני מבינה את הצורך שלך לקבל תגובות שבעיקרן כמה את מדהימה ומההממת ואיך אפשר היה בלעדייך". הטון שלך מאוד צורם ותוקפני גם בהמשך תגובתך "אל תשקרי לעצמך", "הפוסטים שלך הם לא מעשה חסד". אפשר להעביר ביקורת בצורה יותר אובייקטיבית שלא יורדת לפסים אישיים. אף אדם לא ייאות להיפתח לביקורת שתוקפת אותו באופן שכזה. אולי את תופסת את סגנון הכתיבה שלך כלגיטימי ולא פוגע, אך קחי בחשבון שלצד השני הוא יכול להיתפס בצורה הרבה יותר אגרסיבית מכוונותיך המקוריות.

  39. אני רוצה להגיב על כל הרעש פה שנוצר: אני נמצאת בהריון מתקדם עכשיו, ואסור לי חלמונים חיים, בשר ודגים נאים, וכל מיני סוגים של גבינות. אז כשאני רוצה להכין משהו מהאתר ולא ברור לי אם מותר לי, אני שואלת, ב-נ-י-מ-ו-ס, האם אפשר להחליף ובמה. אני לא אומרת למאיה "אני מתפלאת שלא חשבת על חלופות לנשים בהריון" כי אני מבינה את מה שמאיה אומרת – זה הבלוג האישי שלה ולכן היא כותבת על מה שהיא אוכלת ולא על מה שאני אוכלת.
    וכן, להגיד "מפתיע אותי שאת לא מתיחסת לכל אלה שמזכירים שיש להם בעיה של עירבוב בשר וחלב" זה לא בדיוק כמו לשאול "במה אפשר להחליף את הפרמזן" (לשאלות האלה תמיד יש תשובה.) לדעתי (וכנראה שגם לדעת כותבת הבלוג) זה נשמע קנטרני וקטנוני. ואגב, אני לא חושבת שמאיה מחפשת תגובות משבחות ומהללות אלא רק שיכבדו את צורת החיים שלה. לי זה מאוד מפריע לראות את התגובות פה בבלוג עם ההערות האלה, ואל צריך ללכת רחוק עד 2009 – מספיק להסתכל בתגובות של הטיול שהיא עשתה לדרום צרפת.
    מי שמתנשא פה זה אלה שחושבים שהם יכולים להגיד למאיה איך לכתוב ועל מה לכתוב.

  40. רונה, התגובה שלך העבירה את מחשבותיי בדיוק.
    עם זאת, נראה לי שעשינו פה הר מעכבר, ואנשים הגיבו פה בכלליות לנושא של אוכל וכשרות בבלוגים אישיים, ולא לתגובות הספציפיות שהופיעו כאן – היו בסה"כ 2 שאלות שנבעו מחוסר רצון לערבב בשר וחלב ונוסחו בצורה מאוד מנומסת, ורק תגובה אחת בלבד שיכולה להיתפש בעייתית מבחינת ניסוח, עד שהתחיל הדיון בנושא והתגובה ממאיה. 3 תגובות, זה הכל!
    חשוב שנזכור שהאווירה כאן בדרך כלל מאוד מכבדת וסובלנית, ולא ניתן לכל הערה קטנה להוות פתח לדיון בנושאי דת וכשרות שלרוב הופכים מהר מאוד לוויכוחים שמעכירים את האווירה, ואין להם דבר עם האהבה לאוכל ולבישול.

  41. עשיתי את המתכון ויצא מדהים – הוא חוסל תוך דקות ספורות. עם ממליגה אף פעם אין לי מזל ולא משנה כמה דברים נוראים ומשמינים אני שופך לתוכו (גבינות, חמאה, שמנת) הוא תמיד יוצא לי חסר טעם ולא נעים לאכילה. פה עם כל הדברים מעורבבים ואחרי אפיה הוא יצא אחלה, אבל עדיין לא משהו שהייתי אוכל כמנה בפני עצמה. אולי אני צריך להוסיף שמן כמהין, כמו במנת הפולנטה במ'חניודה' שהפכה מבחינתי למעין גביע קדוש.

  42. טוב, לא יודעת, יכול להיות שהייתי תוקפנית- מצטערת. באמת התעצבנתי מאוד מהתגובה של מאיה שהייתה נראית לי מאוד לא נעימה וחסרת כל פרופציות לשאלות שנשאלו כמו שנעמי כתבה. יתכן שהרחקתי לכת בפרשנות שלי מהעצבים- לא מתה על הציניות הזו והלגלוג. סליחה מאיה אם פגעתי.

  43. טוב, רק חייבת להגיד עוד משהו אחד קטן – ומשתדלת מאוד שזה לא יהיה תוקפני. נכון שזה הבית של מאיה , אבל אני אישית אם אני מארחת בבית שלי שומר כשרות והכנתי רוטב בלונז עם פרמזן והוא יבקש מה אפשר לשים במקום , אני אשתדל לחשוב על חלופה או לאמר- מצטערת אין לי רעיון טוב, או אפילו בלי המצטערת. אבל אני לא אתעלם ובטח לא אגיב בסגנון של " מה לעשות זה הבית שלי ואני אכין מה שאני רוצה לפי הטעם שלי ואני משקיעה והתאמצתי ומה אתה מתקטנן איתי, ואם לא מתאים לך אז ביי ולך תאכל נעליים במקום ופעם הבאה גם אל תבקש".זה פשוט לא מנומס ותוקפני. והאמת שביאס אותי היחס הזה, כי בבית כזה לי אישית לא בא להתארח .

  44. חברים, לא צריך להיות יצירתיים יותר מדי. גשו לסופר הקרוב וקנו את הטופו הכי קשה שתמצאו, זה התחליף הכי טוב לעוף שאתם לא רוצים לערבב עם הגבינה. על הדרך זה גם יותר בריא, אבל זה סיפור אחר. תודה מיה על ההשקעה, אני מוכיר ומעריך את זה. ג'ינג'י.

  45. היי מאיה,
    נראה טוב.
    אני אלרגית לחלב אז רציתי לשאול האם יש אפשרות להחליף את הגבינה במשהו אחר כי היא נראית לי מהותית פה בשביל הטעם והמרקם? אולי בשמרי בירה? חלקי טופו? דברים דומים?
    אשמח לתשובה:)

  46. נראה ממש מצויין. יש לי הרגשה שלפחות אחת הבנות שלי תארח לי חברה כשאוכל את זה…

  47. קודם כל תודה! על המתכון ועל האתר הזה בכלל. תענוגות.

    הכנתי את המתכון כלשונו ויצא טעים מאד. יש לי שתי הערות למתכון – כפי שאני חויתי אותו:
    1. לדעתי יכולתי להוסיף את כל חבילת התרד במקום מחצית וזה היה טוב עוד יותר.
    2. שלושה רבעים כוס קמח תירס (מהסוג המומלץ) על כוס וחצי מים יצרו עיסה שהתקשתה תוך שניות הרבה מעבר לרמת ה"פירה" המומלצת. לדעתי, נדרשו שתיים וחצי כוסות מים לקבלת עיסת פולנטה רכה.

    ולעניין אחר לגמרי, נושא ה"כשר או לא". קשה לי להבין ולקבל את עיקשות שומרי הכשרות; הרי הבלוג הזה מוגדר כ"לא שומר כשרות", מדוע אינכם מכבדים את הכותבת? יש מספיק אפשרויות ותחליפים שאפשר לנסות (כן, כן, לנסות ולהסתכן בפלופ למען אמונתכם) מבלי לחזור ולדרוש המלצות לתחליפים כשרים ו/או להתאונן על גבינה ובשר הדרים יחדיו. אמונתכם תכובד רק כשתכבדו את אמונתם של החושבים אחרת מכם. הרי בהקדמה כתוב שבמקור משתמשים בבשר חזיר וכאן הוא הוחלף בבשר עוף. כשר וסביר. מדוע איננו מתמודדים עם כך שלא מעט ישראלים – כולל אותי – צורכים בשר חזיר ללא הסתיגויות? משום שאיננו מנופפים בכך בראש חוצות, לא מחשש מביקורת אלא משום שאלו העדפות פרטיות שאינן נחלת הציבור.
    אז אם מטיפים, גם אני יודע איך. רק שכל הכיף בהחלפת רשמים על מתכון תמים וטעים הופך למעמסה ולהגברת חוסר הסובלנות. הרגעו, חיו ותנו לחיות.

  48. פוסט מצוין תודה

  49. עשיתי פעמיים והרבה יותר טעים יצא עם תרד דחוס מופשר מאשר תרד טרי

  50. נראה מעולה!

    למי שמחפש תחליף לפרמזן בגלל סיבות בשר-וחלב-יות, לפתיתי שמרי בירה יש טעם גבינתי-אגוזי שכזה שיכול להוות תחליף ראוי מבחינת הטעם. זה אמנם לא יימס מלמעלה כמו גבינה, אבל זה מה יש אלא אם כן מוציאים מלא כסף על גבינות צהובות פרווה (שזה די מגעיל).

    זה גם אחלה על פופקורן!

    מתכון מגניב ודפינטלי ינוסה בקרוב!

  51. מאיה יקרה,
    עשיתי פעמיים וזה מאכל נשמה קלאסי. בפעם השלישית הורדתי את הפרמזן מהתבשיל (צריך לשמור על ההיקפים) ושמתי כפול תרד ופרמזן רק בכופתאות.
    טעים טעים!
    יש לך עוד מתכונים לסול פוד?

  52. יצא מעולה. עשיתי עם בשר בקר טחון והוספתי עוד פרמזן- לא הזיק בכלל
    תודה!

  53. האמת-האמת-האמת?באמצע הייתי ממש סקפטית.
    אממה- שלושת רבעי תבשיל הלך (שני סועדים)!

    כל הכבוד לך ותודה על המתכון!

  54. אני מוכנה לנסות לתרגם את המתכון מפורטוגזית: anatot_y@yahoo.com

  55. האיש שלי הביא מהשכנים צרור מאלוחייה, אני קניתי טחון, קמח תירס יש בבית, ותיכף ננסה את המתכון.
    מה אני אגיד לכם, פעם ראשונה שאני יורדת מעבר למתכון לקרוא את הטוקבקים, ואם משהו מעורר כל כך הרבה יצרים – הוא חייב להיות שווה במיוחד ;-)

    שבת שלום והרבה בריאות.

  56. הי,
    ראשית שאפו על האתר! מהרגע שנתקלתי בו (שבועות ספורים) המלצתי עליו לכל מי שאני מכירה.
    זקוקה לעזרתך, מגיע אלי בחור שומר כשרות ואני עדיין רוצה להכין את השפרדס פאיי הרומני, במה אפשר להחליף את הפרמזן?
    מודה לתגובתך המהירה :)
    קירה

  57. הכנו היום ויצא מושחת וטעים בטירוף! הפולנטה הייתה מושלמת.. השתמשנו בבשר טחון ולא בעוף ויצא אלוהי! אולי פעם הבאה נשתמש בפחות פרמזן על מנת להפחית ברגשות האשם..

  58. מאיה, את גאון. תודה ענקית על כל פוסט שלך.
    זה כל מה שרציתי לומר.

  59. היי מאיה, יש לך רעיון לגרסה צמחונית? לא שאני צמחונית, סתם אין לי עוף בבית. נגיד רק תרד? או פירה במקום עוף?

    מאיה עונה: ישמצב שרק תרד יעבוד, אבל תצטרכי ממש ממש הרבה ממנו. באופן כללי לא הייתי מכינה את זה בלי עוף. יש רק 5 מרכיבים אז לא חוכמה סתם להשמיט אחד ולצפות שזה יעבוד…

  60. מאיה, זה יצא מהמם!!!, כל כך טעים שאיך שסיימתי לאכול הייתי חייבת להגיד לך תודה. בכלל כל מתכון שהכנתי מהאתר שלך יצא מדהים ונכנס ישר לספר המתכונים!!!

  61. מאיה שלום…
    נחשפתי לבלוג שלך רק לאחרונה וזה המתכון הראשון שאני מכינה. רק רציתי לומר שיצא מדהים!!!!
    ללא ספק אכין שוב גם למשפחה
    אז תודה !!!

  62. היי מאיה,
    האם יש לך הצעה במה אפשר להחליף את הפרמזן (שלא יהיה חלבי) או האם ניתו לוותר עליה?
    המתכון נראה מעולה!

  63. נטרף וקיבל מחמאות רבות :)
    מוצלח מאוד וקל להכנה!!!

  64. האם אפשר להכין את הפולנטה בתבנית נפרדת? מתים על זה ביוחד ותמיד א נשאר מספיק בשביל לרצות א כולם :)

  65. הי, אני אוהבת את האתר והמתכונים שלך מאוד!ובמקרה גם רבע רומניה- אבל עם הפרעה: לא סובלת קמח תירס. מה אפשר במקום אם אני נורא רוצה להכין את זה ורק הממליגה מונעת בעדי? תודה!

    מאיה עונה: ויידה מינה!!! אם תרצי להחליף את הטופינג את יכולה להכין חצי כמות של בצק סקונס ולאפות באותו האופן. תנסי ליצור בצקניות יחסית שטוחות ולא עבות כדי שתיאפנה מהר יותר.

  66. בצק סקונס נשמע רעיון גאוני ומהמם! ימי! אנסה בקרוב.

  67. למרות כל הדיונים פה לא ענית האם יש משהו שיכול להחליף את הפרמז'ן (לטובת השומרי כשרות שגירית מאוד במתכון)

  68. […] שפרד'ז פאי רומני […]



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!