עוגת מוס לימון

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

מצטערת שאני עושה לכם את זה ותוקעת אתכם עם שני קינוחים ברצף, אבל עשיתי את הטעות של להתייעץ אתכם על מה אתם רוצים לפסח ולא זכרתי עם מי יש לי עסק (חולי סוכר כרוניים שיצביעו לקינוחים באש ובמים!!), אבל הבטחתי ולכן אקיים, והמנה העיקרית תחכה לאחרי הסדר. אני בטוחה שתסתדרו עם הגפילטע של סבתא זוריקה.

העוגה שלפניכם היא זו שריפאה אותי מהפחד הכרוני שלי מג'לטין, והגיע הזמן שגם אתם תירפאו כמוני. כמו רוב הקינוחים לפסח, היא מכילה ביצים, ובפסח קשה מאוד לברוח מהן. אבל היא יפה להפליא, טעימה עוד יותר להפליא, לא מכילה גרם של חמץ, ואפילו פרווה (יש גם גרסה לא פרווה). מדובר בעוגת מוס הלימון האגדית מספר הבישול העוד יותר אגדי של אורנה ואלה, עם כמה שפצורים שלי, כולל פרחי הריבה שהעתקתי מכאן. מלית המוס האוורירית והחמצמצה נפרסת בקלות, למרות שהיא רכה וקלילה כמו עננים (סיומת מושלמת לארוחה כבדה). הבסיס הפריך (בגרסה כשל"פית לגמרי) נותן קונטרה של קריספיות, ומלמעלה, שמלה לבנה של קצפת קוקוס (כן! חכו ותראו) עשירה עם וניל. השילוב של הכל ביחד הוא קינוח מפואר, שגם אפשר לשמור בפריזר זמן רב ולהגיש ישירות משם.הכמות: תבנית 24 ס"מ או 26 ס"מ, כ-10 מנות.

  • לבצק:
  • 170 גר' עוגיות יין כשרות לפסח (בערך שלוש וחצי עוגיות גדולות)
  • שליש כוס שמן רגיל + 1 חלמון (הצהוב) – לגרסה חלבית מחליפים ב-100 גר' חמאה מומסת
  • למלית:
  • 2 כפיות אבקת ג'לטין
  • חצי כוס מיץ לימון סחוט טרי (סוחטים מבערך 2-3 לימונים)
  • 3/4 כוס סוכר + כף
  • 4 ביצים, מופרדות
  • לציפוי (לא חובה):
  • 2 פחיות של קרם קוקוס (21% שומן) – או שקית אחת של שמנת מתוקה לקצפת
  • 1 כף סוכר וניל (או סוכר רגיל וחצי כפית תמצית וניל)
  • חצי סלסלת תותים
  • לגרסה לא כשרה לפסח:
  • מחליפים את עוגיות היין בכמות שווה של ביסקוויטים או עוגיות וניל (אפשר גם לוטוס)

עלות משוערת:

22 שקלים

עבודה נטו:

25 דקות

ההכנה

העוגה המקורית מבוססת על קרם לימון (lemon curd) שמבשלים על הכיריים, מוסיפים לו קצת ג'לטין, ומקפלים לתוכו מרנג. התחתית היא על בסיס ביסקוויטים, שהופכת ללא כל כך רלוונטית בפסח כי א. היא האמ-אמא של החמץ, ב. היא מכילה חמאה מומסת, וזה דופק את הקינוח הזה ל-90% מעם ישראל שמתארחים בליל הסדר, כי תמיד מישהו סביב השולחן שומר כשרות. אז שיחקתי קצת עם כל מיני חומרים חלופיים והגעתי לנוסחה מנצחת –

מחליפים את החמאה בכמות קטנה של שמן (הו, לא!), ומוסיפים חלמון של ביצה כדי לאחד את הפירורים למסה אחידה שתהפוך לבצק לאחר אפייה קצרה. את הביסקוויטים ניסיתי להחליף בעוגיות היין הידועות לשמצה, כי הן מאוד דומות לביסקוויטים במרקם ואפילו בטעם, וקל להשיג אותן בכל סופר.

מחוץ לפסח אפשר בכיף להשתמש בביסקוויטים רגילים, ואם אתם משקיענים, בביסקוויטי לוטוס. הציפוי די פשוט – במקור הוא קצפת פשוטה משמנת מתוקה עם קצת סוכר וניל. אם רוצים גרסת פרווה, נניח כקינוח לארוחת פסח חגיגית, אפשר או להשמיט את הקצפת לגמרי (העוגה טעימה להפליא גם בלעדיה), או להכין קצפת מקרם קוקוס עשיר (ואף מילה על הפיכסו'ש המכונה שמנת צמחית). קרם הקוקוס הוא גרסה עשירה של חלב קוקוס ואם מצננים אותו טוב במקרר, אפשר להקציף אותו ממש כמו קצפת! על כך בהמשך.

לעבודה!

הנה המרכיבים לגרסת הפרווה.
אם אין אצלכם לכם בעייה עם עוגה חלבית – הכינו את בסיס הביסקוויטים עם 100 גר' חמאה מומסת (במקום השמן והחלמון, ואז גם לא צריך לאפות), והשתמשו בקצפת רגילה לציפוי. כל השאר נשאר אותו דבר.

לגבי עוגיות היין – אפשר להשתמש בכל סוג של עוגיות כשרות לפסח (כל עוד הן לא הקוקוסיות המגעילולות האלה) – אני בחרתי את האלה העגולות הגדולות כי לדעתי הן הכי נפוצות.

תזדקקו לכ-170 גר', שזה שלוש וחצי עוגיות גדולות שכאלה. לא צריך להיות מדוייק על הגרם – זה רק סדר גודל כדי שתדעו כמה עוגיות/ביסקוויטים תצטרכו כדי להגיע לכמות של כוס ושלושת-רבעי פירורי עוגיות.

באיזו תבנית אפשר להשתמש? מה שיש לכם! לאפקט הרושם מומלץ להשתמש בתבנית עגולה מתפרקת שאפשר לשחרר את הדפנות שלה ואז לראות את העוגה במלוא הדרה (אפשר כזו בקוטר 24 ס"מ, או בקוטר 26 ס"מ – ואז העוגה תצא יותר רחבה ונמוכה), אבל ממש לא חובה – אפשר גם להכין בתבנית מלבנית רגילה (מפיירקס שקוף, ואז גם אפשר יהיה לראות את השוליים היפים). עוד אפשרות היא להכין את המוס בכוסות אישיות, וזה גם מאוד יפה, אם כי קצת יותר מסובך לשינוע. במקרה כזה אתם לא באמת צריכים לפרוס את העוגה אז המוס יכול להיות פחות יציב – אפשר לצמצם את הג'לטין, אם כך, לכפית אחת בלבד. בכוסות אתם יכולים להחליט אם בא לכם על הפירורים למטה או לא. טעים בשני המקרים.

בתמונה למעלה השתמשתי ב-"רינג" (שזה כמו תבנית רגילה, רק בלי תחתית. שיפצרתי לה תחתית מנייר כסף) בקוטר 22 ס"מ, כי רציתי שתצא לי עוגה יותר גבוהה שתתאים לי למעמד שהכנתי בחוג קרמיקה (חחחח, חוג קרמיקה. זה נשמע כאילו אני ילדה בגן עם צמות וכתפיות, הא?).

הכמות של הפירורים והמלית הספיקה לרינג אחד של 22 ס"מ (שעולה 30 שקל בחנויות מתחמחות. שווה כל גרוש!) ורינג קטן של 12 ס"מ (שעולה בהתאם 12 ש"ח).

שמים את העוגיות בשקית ניילון עמידה (הכי טוב מסוג ZIPLOC, האלה עם הריצ'רצ' למעלה). אפשר גם לבקש במעדניה של הסופר אחת משקיות הפלסטיק העמידות האלה שהם עוטפים בהן את הגבינות. אם אין ברירה, אפשר להשתמש בשקית סופר רגילה (עדיף כפולה – אחת בתוך השנייה, כי יש להן נטייה להקרע). ואם יש לכם פוד פרוססור, אפשר פשוט לרסק את העוגיות איתו בשניות.

מוציאים כמה שיותר אוויר מהשקית ואוטמים אותה.

חובטים בשקית העוגיות עם מערוך, או עם תחתית של בקבוק יין או שמן זית מלא (אפשר גם קופסת שימורים או סיר קטן – משהו כבד עם בסיס רחב). חובטים בהן שוב ושוב עד שהן מתפוררת לאבקה כמה שיותר דקה. כדאי שישארו בתערובת כמה שפחות פירורים גדולים. אם צריך, מנערים קצת את השקית ועוברים עליה שוב בחבטות. אפשר גם לגלגל את הבקבוק או את המערוך קדימה ואחורה על הפירורים כדי לעזור בריסוק. זה הזמן להוציא את כל האגרסיות של החג על העוגיות!!!1

עוד אפשרות שיש כאן, אגב, היא לעשות חור קטנטן בחבילה הסגורה של העוגיות עצמן, ולרסק אותן כבר בתוכה. זה עובד טוב במיוחד עם שקיות של עוגיות וניל רגילות שהאריזה שלהן פחות קשיחה. אריזת פלסטיק קשיחה יחסית עלולה להקרע בקלות וזה ימלא לכם את כל השיש בפירורים. לא כיף.

אחרי שיש לכם פירורים דקים של עוגיות אפשר למדוד אותן – בערך כוס ושני שליש של פירורים.

שמים את הפירורים בקערה ומוסיפים את החלמון ואת השמן. מערבבים טוב טוב עם שני מזלגות או עם הידיים.

לחלמון יש נטייה להשאר בגושים ולא להתפזר, אז חשוב לשפשף את הפירורים טוב טוב עד שנוצרת תערובת אחידה לחלוטין.

אחרת הבסיס יצא לכם פירורי מידי אחרי האפייה.

משטחים את הפירורים על בסיס התבנית שבחרתם.

אפשר עם הידיים (צריך ממש לדחוס את זה לתחתית כמו קובבה), ואפשר עם תחתית של כוס, אם לא בא לכם להתלכלך.

אופים את הבצק כ-10 דקות בתנור שחומם מראש על 180 מעלות, או עד שהוא מזהיב מעט בשוליים. שמים אותו בצד שיתקרר בזמן שמכינים את המלית.

סוחטים מיץ מבערך 2-3 לימונים, עד שמתקבלת חצי כוס.
שמים את מיץ הלימון בסיר קטן יחד עם הסוכר.

מפרידים את הביצים. את החלבונים שמים בקערת מיקסר גדולה, ואח"כ נקציף אותם. את החלמונים שמים בתוך הסיר עם המיץ והסוכר.

לפני שמתחילים עם הקרם יש עוד משהו אחד שצריך לעשות. להתחיל עם הג'לטין.
אל תפחדו, זה קל.

לוקחים קערה קטנה ומוזגים לתוכה בערך רבע כוס של מי ברז. מפזרים את אבקת הג'לטין על המים ומערבבים טוב טוב.

עכשיו הג'לטין צריך לשבת לו איזה 5-10 דקות, שזה בדיוק הזמן שייקח לנו לבשל את הקרם על הכיריים. בזמן הזה גרגרי הג'לטין יספגו מים ויתחילו להתנפח ולהסמיך. אחרי כמה דקות זה נראה ככה –

ממש כמו ג'לי. זה שלב הביניים, שמגיע תמיד לפני שממיסים ג'לטין בתערובות חמות. משרים אותו במים עד שהוא הופך לג'לי, ורק אז ממשיכים איתו הלאה. תכף נשתמש בו.

שמים את הסיר עם תערובת מיץ הלימון על אש קטנה וטורפים בתכיפות עם מטרפה למשך כ-8 דקות. אם אין לכם ניסיון עם דברים כאלה, עבדו על אש קטנה, וככה לא תסתכנו בהתקשקשות הביצים. התערובת אמורה להתחמם לאט לאט ולהפוך לקרם חלקלק וצהוב. כל עוד עובדים על אש קטנה וטורפים טוב טוב, אין ממה לפחד. אם אין לכם סבלנות (כמוני), אתם יכולים לעבוד על אש גבוהה ואז ההסמכה תיקח רק 3 דקות בערך. זה אומר שצריך לטרוף ממש נונ-סטופ.

אחרי בערך 5 דקות על אש נמוכה (או 2 דקות על אש גבוהה) התערובת תתחיל להראות כמו קצף לבן. זה הסימן שהיא אוטוטו מסמיכה. לא עוצרים עם הטריפה. ברגע שהקרם מסמיך מספיק כדי לצפות כף (כך שאם טובלים את הכף, נוצרת עליה שכבה סמיכה של קרם שאפשר להעביר עליה אצבע ונשאר שביל).

בשלב זה מכבים מיד את האש, טורפים טוב טוב בצד את תערובת הג'לטין (שהתנפחה בינתיים והפכה למעין ג'לי), ומוסיפים אותה לתערובת תוך כדי ערבוב. טורפים עוד 30 שניות ומניחים בצד. הסיבה שכיבינו את האש לפני הוספת הג'לטין היא להמנע מהסיכון של חימום יתר של הג'לטין, שעלול להרוס אותו ולגרום לו לא להיקרש.

שמים את הסיר עם הקרם בצד ומניחים לו להתקרר לטמפ' החדר. מנסים לא להגניב לק, כי אי אפשר להפסיק עם זה, מניסיון. אם אתם רוצים לזרז את הצינון, אתם יכולים להניח את הסיר בתוך סיר יותר גדול עם מים קרים – ולאלתר כך מעין אמבטיית מים קרים, שתגרום לסיר להתקרר פי 4 יותר מהר. מידי פעם מערבבים פה כדי שההצטננות תהיה אחידה. נזהרים מאוד שמפלס המים בסיר החיצוני לא יהיה גבוה מידי, כדי שלא ישתרבבו לכם מים לתוך הקרם הטעים. זה לא יהיה לנו טוב. אם אתם מפחדים שלא ערבבתם מספיק טוב והביצה קצת התקשקשה, אתם יכולים להעביר את הקרם דרך מסננת כדי להיות יותר רגועים.

ועכשיו לחלק האחרון המסובך במתכון – מקציפים את החלבונים ששמרנו בצד. אפשר לעשות את זה במיקסר עומד, וגם מיקסר ידני. מקציפים את החלבונים למשך כ-2 דקות או עד שנוצרת תערובת במרקם של קצף אמבט.

בשלב זה מוסיפים קורט נדיב של מלח (כן!) וכף גדושה של סוכר. מקציפים עד שנוצר קצף יציב, כך שאם הופכים את הקערה על הראש, הוא לא נשפך עליכם. אם אתם מפחדים, פשוט הטו לאט לאט את הקערה הצידה, וודאו שהקצף נשאר במקומו ולא מתחיל להשפך. אם כן, צריך להקציף עוד קצת.

כשהקצף מוכן, מוודאים שקרם הלימון התקרר לגמרי לטמפ' החדר. אם הוא יהיה חם מידי, הוא פשוט ימיס את המרנג וכל העבודה שהשקענו בהקצפה תלך קפוט. אם הוא צריך עזרה בצינון, פשוט תתקעו את כל הסיר בפריזר (אל תעשו את זה כשהוא חם, רק אם הוא עדיין חמים ואתם רוצים לתת לו קצת פוש של קור).

מפעילים את המיקסר על מהירות נמוכה, ושופכים פנימה את קרם הלימון תוך כדי.

ההקצפה האיטית של המיקסר "תקפל" בשבילכם את שתי התערובות מבלי לאבד יותר מידי מהאוויר בתהליך.

כשמסיימים למזוג את הקרם עוצרים את המיקסר ועוברים למרית (או לקקן, או איכשקוראיםלזה) ומסיימים את הקיפול של שתי התערובות בערבוב עדין.

גם עכשיו צריך להחזיק חזק כדי לא לטעום כי זה טעים בצורה בלתי רגילה. וכבר עכשיו אפשר לראות שהג'לטין מתחיל לפעול והתערובת מתחילה להסמיך.

התערובת אמורה להיות מאוד אוורירית, ובצבע לבן-צהבהב.

מוזגים את המלית על בסיס הבצק שהתקרר בינתיים. משטחים טוב טוב ומעיפים למקרר.

אם רוצים להשקיע כמוני, אפשר להשתמש בשקף של קונדיטורים כדי לרפד את הבפנוכו של התבנית המתפרקת (או הרינג).

השקף נצמד לעוגה וגורם לדפנות שלה לצאת חלקות ופוטוגניות במיוחד, והופך את השחרור שלה מהתבנית, אחרי שהיא מוכנה, לקל במיוחד. אפשר להשיג אותו בחנויות מתמחות לכלי אפייה, אבל לא צריך אפילו להשתגע: אפשר לקנות דפי דקף רגילים באופיס דיפו (כן, האלה בשביל המצגות), לגזור אותם לגובה של כ-12 ס"מ ולשים אותם אחד ליד השני כדי להרכיב יריעה ארוכה של עיגול. שימו לב שאת השקף מוסיפים *אחרי האפייה* של בסיס הבצק, אם הכנתם תחתית פרווה. אם הכנתם תחתית רגילה אין צורך באפייה אז אפשר לשים את השקף מההתחלה.

רוצים לבבות אדומים מגניבים למראה משודרג?
זה קל. ממלאים את התבנית רק עד 2/3 מהגובה שלה במלית. עושים עם כפית קטנה גומות קטנות בצמוד לשוליים, כדי שיהיה לריבה מקום לשלולית קטנה שתידבק לשוליים. עושים את הגומות האלה במרחק של כ-5 ס"מ אחת מהשנייה, וממשיכים איתן לאורך כל קוטר העוגה. מניחים בכל גומה קטנה בערך חצי כפית של ריבה חלקה (מומלץ ריבה בלי חתיכות פרי [כלומר, הכי פושטית והכי זולה], וכדאי ריבה אדומה, אבל הצבע לא כזה קריטי).

אחרי שכל שלוליות הריבה במקומן בשוליים "חותכים" כל שלולית עם סכין רגילה לכיוון מטה.

כמעט כאילו אתם באים לפרוס את העוגה, רק שעושים את התנועה בקצה בלבד – כדי שהסכין תעבור בדיוק דרך השלולית. התנועה הזו יוצרת מראה של לבבות בשולי העוגה.

עוברים על כל השלוליות, אומרים תפילה קטנה בלב, ומוזגים מלמעלה את שאר מלית הלימון. מומלץ לטלטל קלות את את התבנית כדי שהקרם ייצמד ללבבות מכל הצדדים ולא יהיו כיסי אוויר שיפגמו במראה.

מעבירים את העוגה לכ-4 שעות במקרר לפחות, או שעה וחצי במקפיא. העוגה נשמרת במקפיא, כל עוד מכסים אותה היטב בכמה שכבות של ניילון נצמד ונייר כסף, למשך חודש לפחות. אפשר להגיש אותה מהמקפיא כל עוד נותנים לה להפשיר בטמפ' החדר בערך רבע שעה-20 דקות. אפשר גם להעביר אותה למקרר שעתיים לפני ההגשה לאותו האפקט. היא מחזיקה במקרר למשך שבוע.

היא הכי טעימה עם תותים פרוסים דק מלמעלה. ועכשיו סוף עונת התותים וכולנו עצובים *כינור מנגן ברקע*.

כל כך עצובים שאנחנו נדחוף תות לכל דבר שזז.

ולכן נפרוס אותם דק ונקשט את העוגה איתם.

העוגה נהדרת כבר ככה בלי כלום, אמרתי את זה כבר?

אם רוצים ממש להשקיע ולשדרג את הטעם, אפשר להקציף קצפת זריזה ממיכל אחד של שמנת מתוקה עם כף אחת (או שקיק קטן אחד) של סוכר וניל. אם אין לכם סוכר וניל, אפשר לשים כף אחת של סוכר רגיל, וחצי כפית של תמצית וניל רגילה. יוצא בול אותו דבר. מורחים את הקצפת מעל העוגה כמה שיותר בסמוך למועד ההגשה (אפשר גם כמה שעות לפני, ולשמור במקרר).

את התותים מסדרים מעל הקצפת, כמובן.

ועכשיו לשוס – לגרסת הפרווה – פשוט מקציפים קצפת מקרם קוקוס סמיך. מכירים?

הוא נראה כמעט כמו חלב קוקוס מבחוץ (רק שכתוב עליו "קרם", גאון), ובניגוד לחלב, שיש בו כ-7% שומן, בקרם יש 21% שומן והוא מאוד מזכיר במרקם שלו שמנת מתוקה. וראו זה פלא, אם דוחפים את הפחית לפריזר לחצי שעה – החלק השומני מתקשה והופך לקל מאוד להפרדה. את החלק השומני הזה אפשר להקציף במיקסר בדיוק כמו שמנת מתוקה רגילה. מוסיפים לו את סוכר הוניל, ויש לכם תחליף פרווה נהדר. טעם הקוקוס מאוד מאוד עדין, ומשתלב עם עוגת המוס באופן חלק לגמרי.

איך משנעים?
באופן כללי אני ממליצה לשמור את העוגה הזו במקפיא. היא לא מאבדת מהטעם שלה, והמרקם שלה לא נפגם. אחרי שהיא קפואה כמו לבנת איטונג, אין שום בעייה לשנע אותה ממקום למקום, ואפילו לנתק אותה מהתחתית של התבנית כדי להעביר למעמד עוגה יפה. כשהיא קפואה אפשר פחות או יותר לשחק איתה כדורעף ולא יקרה לה כלום (טוב, לא באמת, אבל הסיכוי שהיא תתקווצ'צ' או תימעך יורד מאוד מאוד). לוקח לה בערך 20 דק' להפשיר בטמפ' החדר, וקצת יותר במקרר. אפשר להעביר את העוגה למעמד ולשמור במקרר על המעמד עצמו למשך ימים ארוכים (ואם מלבישים עליה את הרינג בחזרה, או את השוליים של התבנית המתפרקת, היא בכלל תישמר יציבה מאוד. וכך גם אני ממליצה לשנע אותה לליל הסדר, אם יש לכם נסיעה. שימו אותה קפואה על מעמד העוגה, והלבישו עליה מבחוץ את השוליים של התבנית. את הקצפת שמים ממש לפני ההגשה, כי היא מאוד רכה ואם היא תמתין על העוגה היא תתחיל להישפך מהצדדים.

 

פינת התכל'ס
לבצק: מרסקים 170 גר' עוגיות יין (בערך 3.5 גדולות) לפירורים כך שתתקבל כמות של כוס ו-2/3 פירורים. מערבבים בקערה עם שליש כוס שמן וחלמון אחד. משטחים בתבנית ואופים על 180 מעלות ל-10 דק', או עד שהבצק מזהיב בשוליים. מצננים (לגרסה חלבית מחליפים את השמן והחלמון ב-100 גר' חמאה מומסת, ואין צורך לאפות).

למלית: מערבבים 2 כפיות אבקת ג'לטין ברבע כוס מים לכמה דקות. בינתיים מערבבים בסיר חצי כוס מיץ לימון סחוט טרי יחד עם 3/4 כוס סוכר, ו-4 חלמונים (את החלבונים שמפרידים שמים בקערה בצד). טורפים את התערובת בסיר על אש נמוכה כ-8 דקות עד שהתערובת כמעט רותחת ומסמיכה (או 3 דקות על אש גבוהה, על אחריותכם – לטרוף נונסטופ!!). מסירים מהאש ומערבבים פנימה את הג'לטין שהתנפח בינתיים. טורפים עוד 30 שניות ומניחים לצינון לטמפ' החדר. מקציפים 4 חלבונים יחד עם כף סוכר וקורט נדיבמלחעד שנוצר קצף יציב. מוודאים שקרם הלימון הגיע לטמפ' החדר ומקפלים אותו לתוך הקצף תוך כדי ערבול במהירות איטי. מסיימים את הקיפול ידנית עם מרית. מוזגים את המלית מעל הבצק האפוי. מעבירים למקרר ל-4 שעות או למקפיא לכשעה וחצי.

לציפוי: מקפיאים 2 פחיות קרם קוקוס (21% שומן) לחצי שעה לפחות. מוציאים את הקרם הלבן הקשיח מהפחיות, ואת הנוזל השקוף שנשאר בתחתית שומרים לשימוש אחר. מקציפים את הקרם הלבן בדיוק כמו שמקציפים שמנת מתוקה עד שהוא הופך למעין קצפת. מוסיפים תוך כדי הקצפה כף אחת סוכר וניל, או כף סוכר רגיל וחצי כפית תמצית וניל. אפשר להקציף גם שקית אחת של שמנת מתוקה לקצפת במקום קרם הקוקוס, אם רוצים גרסה חלבית.

מחוץ לפסח: משתמשים בביסקוויטים רגילים במקום עוגיות היין (אפשר גם עוגיות וניל קנויות או ביסקוויטי לוטוס).

רוצים עוד מתוקים לפסח?
חלביים (אויש איזו מילה דוחה. שונאת טרמינולוגיית פסח.. גם אתם?)
ריבועי סניקרס ביתיים
פנה קוטה עם פטנט ללא ג'לטין (לאלה מכם שעדיין מפחדים)
גלידת שוקולד ללא מכונה
טארט גבינה בזיגוג תותים ויין

פרווה
פבלובה
מרק רימונים וטפיוקה (הורס! קינוח מושלם וקליל לארוחה כבדה, טבעוני)
מוס התותים האלמותי של אמא שלי

 



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




87 תגובות בינתיים:

  1. אפשר בכל זאת לנסות לשחק איתה כדורעף? אמנם לא שיחקתי מכיתה ט' בערך, אבל עוגהעף נשמע כמו ספורט הרבה יותר נסבל מ… נו… ספורט.
    כמו כן: זה ממש מזור שאת מדברת על עוגיות היין האלו. היום ראיתי משהו כזה בסופר ולא הבנתי מה זה, ולפני היום לא נתקלתי בזה מעולם. זה פטנט חדש? באמת יש בהן יין? האם זה מגעיל כמו שאר העוגיות לפסח?
    כמו כן כן: אני חושבת שהדגלים הקטנים על העוגה גורמים לה להיראות כמו מבצר, ואני בטוחה שזה בגלל ש"משחקי הכס" מתחילה בשבוע הבא. נכון? נכון?

    מאיה עונה: את הדגלים הזמנתי כמו פראיירית מניקול הריוט הגאונה. אך למעשה, לפני שהם הגיעו ארצה, באה אלי חברה שלי עדי והקמנו בסלון מפעל להכנת באט פלאגז (אה, סליחה, קייק פלאגז). אני חייבת לציין שכשהדגלים המקוריים של ניקול הגיעו, שלי עמדו בתחרות באומץ רב (ולראיה – שניים מתוך שלושת הדגלונים שבתמונה אני הכנתי. התוכלו לנחש אילו מהם?) . אם זה מעניין מישהו, אני יכולה לפרסם מדריך להכנה.

  2. מאיה מאיה מאיה
    הפלת אותי מהכיסא…
    בזה הרגע קבלת ממני את תואר מרתה הישראלית!!
    שאפו

  3. יש בחנויות יצירה מוצר חביב שנקרא וואשי-טייפ, שזה כמו סלוטייפ כזה עם דוגמה (נדמה לי שזה עשוי מבד, אבל אף פעם לא הסתכלתי מקרוב). יש מצב שזה מה שהשתמשת בו לדגלים פה? בכל מקרה, הוא מאוד צבעוני ויפה, ואפשר להכין ממנו דגלים בשתי דקות בערך.

  4. אני לא מאמינה! שינית לי את כל התוכניות עכשיו…

  5. היי,
    המתכון נשמע מעולה ובר ביצוע גם עבור מי שלא מומחה :)
    יש לי שאלה בקשר להקצפת החלבון, כמה זמן זה אמור לקחת עם מקציף ידני? פעם ניסיתי להקציף חלבונים ומצאתי את עצמי עומדת 20 דק ללא הצלחה (הפסקתי כשהמיקסר התחיל להעלות ריח שרוף). יש לך טיפים איך לעשות את זה נכון?
    ועוד שאלה, האם אפשר להשתמש בביסקוויטים עבור הבסיס אך להשאיר את המתכון פרווה (במקום חמאה שמן כמו שמוצע עבור העוגיות של פסח)?

  6. הצלת אותי. חיפשתי מתכון שווה מרשים טעים-ופרווה!! ברגע האחרון, שניה לפני הקניות נכנסתי וראיתי את העוגה הזו..
    רצה לקנות ולהכין. תודה חג שמח!!!

  7. נראה מצויןן אבל מפאת חוסר בזמן:
    מה דעתך לגבי שימוש בבצק הזה כדי להכשיר את עוגת הגבינה של טלי לפסח?

    מאיה עונה: הממ…. רעיון מעניין, אבל אני לא בטוחה עד כמה המתכון הזה יחזיק טוב באפייה עיוורת על שוליים של תבנית רגילה. הוא עובד מצויין על תבניות עם שוליים נמוכים (תבניות טארט). בעוגה של טלי נאפים המלית והבצק יחד, ואני לא יודעת עד כמה זה יחזיק כאן. זה הימור, אבל במקרה הכי גרוע הבצק יצא SOGGY ולא פריך. זה בטוח יהיה טעים ואכיל… אם את מנסה, נשמח לשמוע דיווח (בפוסט הרלוונטי כמובן :).

  8. מאיה תודה רבה על המתכון. נראה נהדר. יש תחליף לג'לטין או מה קורה אם לא משתמשים בו? (ושמים בכוסות הגשה ואל כעוגה)?

    מאיה עונה: המוס נשאר רך מאוד ונשאר לו מרקם של קצף ביצים.

  9. מאיה וואו!!!
    בדיוק השתחררתי עכשיו מהדביקות הנעימה של הכנת הפבלומה המושלמת עם קרם לימון והיא נחה לה מעדנות בתנור, מתייבשת לה, במובן החיובי. והנה עוד יציאה לימונית רעננית מהממת? מה יהיה??? זה כבר לא חוקי גם וגם. טוב, יבוא יומה אולי בחג השני. אני סומכת עלייך בעניין הג'לטין, אני מהנמנעות ממנו, בד"כ נגעלת מהמרקם המרטט.
    שיהיה חג מלא שמחה חירות ומתיקות!

  10. א. נראה נפלא.
    ב. לא מזמן נתקלתי בתחתית עוגת מוס לימון שמכיל עוגיות ושוקולד לבן (נדמה לי שבעוגיו.נט).
    האם יכול לעבוד כאן כדי לחסוך את האפייה/להמנע מטעם חמאתי מדי?

  11. אז מה אם אני הגבר היחיד פה… :)
    פשוט אין, אין עלייך מאיה.
    כבר לא יודע ממה אני נהנה יותר – מהקריאה והצפיה ביצירותייך
    או מהניסיונות לחקות אותם…
    חג שמח ומתוק לך!

  12. האם ניתן להכין את העוגה ללא תחתית העוגיות? עוגיות פסח לא חביבות עלי במיוחד…

    מאיה עונה: אפשר לגמרי.

  13. מעולה!!!
    תודה רבה וחג טעים… בטח יהיה לך ;)

  14. נגיד אם אני מכינה את זה היום ומשאירה במקרר עם הרינג עד ההגשה מחר בסדר (נסיעה קצרה), אפשר לשים את הקצפת כבר? אני עצלנית מידי לשלב נוסף מחר

    מאיה עונה: אם את נשארת עם הרינג, אז בסדר, אפשר לשים קצפת.

  15. אפשר לשים את הקצפת מעל לפני שמגיעים אורחים וככה העוגה תשב במקרר עד סוף הארוחה – מדובר על חג שני אז זהלא כל כך הרבה זמן.
    אם לא אז אולי לשמור אותה בנפרד במקרר ורק לשים על העודגה לפני הגשה?
    פשוט לא בא לי להתחיל להקציף כשהאורחים כבר בבית

    מאיה עונה: אפשר לשמור את הקצפת בנפרד ולערום ברגע האחרון.

  16. אליפות!
    פשוט עוגה מושלמת
    איזה יופי של תמונות ואיזה הסבר ברור ומדוייק.

    חג שמח כשר וטעים!!!!

  17. נראה מהמם :)
    שאלת צמחונים – האם אפשר להשתמש באגר-אגר במקום בג'לטין? אם כן- אשמח מאוד לדעת את הכמות הרצויה..

    תודה! (וחג שמח :))

    מאיה עונה: אין לי ניסיון עם אגר אגר. לגוגל הפתרונים.

  18. מאיה זה פשוט מדהים!! נראה מעולה, רענן, טעים, מקסים, ועוד תיאורים מצויינים…
    אבל שאלה: האם אפשר להכין קרם פטיסייר ולקפל אותו עם המרנג במקום קרם הלימון? (ואז יהיה קרם דיפלומט כזה אבל עם מרנג במקום קצפת…)

    מאיה עונה: כן.

  19. היי מאיה
    רציתי להגיד לך שהמתכון של החזה עוף שבחוברת מתכונים החדשה הייתה הצלחה מסחררת ( אגב מתכונים מעולים ותמונות יפיפיות) ושאלה לי עלייך לפוסט הזה … אחרי פסח אפשר להחליף את העוגיות יין בפטיבר?
    וחג שמח

    מאיה עונה: כמובן.

  20. חיפשתי המון מתכונים לעוגה כשרה לפסח ושום דבר לא דיבר אליי… עד שפגשתי במתכון הזה!
    העוגה נטרפה ולא נשאר כל זכר ממנה.
    היא יצאה כל-כך טעימה, אוורירית, לימונית וקלילה!
    פשוט התענגו על כל ביס!!!
    מומלצת ביותר להכנה.

    תודה רבה וחג שמח!

  21. גאונה אחת! ריפאת אותי משני פחדים:
    ג'לטין
    התעסקות בבישול בכל מה שקשור לעוגות…
    תודה רבה!! יצא נפלא ולא נותר זכר!
    חג שמח :)

  22. תיכננתי להכין קינוח אחר לסדר אבל ברגע שפירסמת את המתכון כל התוכניות נמוגו.
    הכנתי את המוס ויצא מדהים! עשיתי כמות כפולה בתבנית גדולה, הכל חוסל!
    פשוט מושלם!!! ת ו ד ה!

  23. הבלוג שלך ממש נהדר
    ואני הולכת לנסות להכין את המופתית הזאת מחר!
    בקשה אחת כדי שהכל יהיה מושלם – אפשר לתת בכל פוסט אופציה נוחה להדפסה?

  24. חח אני חייב לספר לך. הסתכלתי על איזה מתכון של עוגה, וברשימת המרכיבים היה רשום "חצי כפית מלח" ואיכשהו, אוטומטית ראיתי "כן!" חח ואז הבנתי שזה ה"כן!" שלך… אז כן! אני אשים חצי כפית מלח.

  25. ניסיתי היום לראשונה בחיי להכין מרציפן. מפה לשם זה נגמר במגש עצום בגודלו עם מלא כדורים קטנים, דביקים ומתוקים.
    את חושבת שזה יכול ללכת ביחד?
    בתוך העוגה? מעליה? או פשוט לוותר ולהמשיך לטחון את הכדורים עד שאני לא אצליח לעבור בדלת?

    מאיה עונה: תכיני את העוגיות האלה של מרת'ה. פאונד זה חצי קילו. החליפי את הalmond paste במרציפן (כן, כן, זה לא אותו דבר, וכד'). לדעתי יעבוד סבבה.

  26. נראה מעולה, כבר מתה להכין!
    רק שאלה, אם אני עושה את המתכון חלבי ולא כשר לפסח (אופס?), אני לא צריכה לשים את החלמון נכון? וצריך לאפות את התחתית בכל זאת?
    חג שמח!

    מאיה עונה: לגרסה חלבית, כפי שצויין במפורש, החליפי את השמן והחלמון ב-100 גר' חמאה מומסת, ואין צורך לאפות.

  27. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=562001557155284&set=a.194950767193700.44369.100000363342721&type=1&theater

    יצהא נהדר!עם תחתית פטי-בר חמאתית וקציפת קרם קוקוס, עם ההוראות שלך הצלחתי אפילו להתגבר על חרדת הג'לטין שלי.
    שבת שלום!

  28. אפשר להשתמש בתחתית של העוגה הזו כדי להכין את טארט הגבינה ותותים ביין או שמלית המסקרפונה תהיה טעימה יותר עם תחתית הקמח מצה והשקדים?

    מאיה עונה: לא מומלץ, היא הרבה פחות יציבה מבצק השקדים שם. שני הבצקים טעימים אבל זה עניין של יציבות וקלות פריסה…

  29. היי מאיה,

    נראה מדהים!!! אפשר לעשות את הקישוט של הריבה גם בלי שקף?

    תודה רבה וחג שמח

    מאיה עונה: רק אם מקפיאים טוב טוב (לילה שלם), מסירים את שולי התבנית כשהעוגה עדיין בפריזר, ומגישים ישירות משם.

  30. הכנתיבערב החג את הגרסא החלבית, כולל הקצפת.
    יצא טוב אבל לא מדהים , ויותר מדי בלגן בתחושה שלי, בשביל קינוח…

    מאיה עונה: הג'לטין קצת מסבך את העניינים, מסכימה, אבל אין מתכון מושלם. לכל יתרון יש גם חסרון – לעוגה הזו יש הרבה יתרונות, לעומת זאת: היא מאוד זולה להכנה, גרסת הפרווה שלה מאוד מוצלחת (בניגוד לקינוחי הפרווה הנוראיים שתמיד מציפים את שולחנות החג), והיא ממש ממש אוורירית וקלילה, ולא כבדה על הבטן. ותכל'ס – לדעתי יש בה הרבה פחות קלוריות מקינוחי החג הטיפוסיים, במיוחד אם מכינים בלי הקצפת. בקיצור, לכל מתכון יש טרייד-אוף :)

  31. בדיוק הכנסתי את העוגה למקרר ל4 שעות. אני חושב שמשהו התפקשש לי בחלמונים על הלימון. מקווה שיהיה טעים :)

    תוצאות בהמשך…

  32. העוגה נראית מדהים, כרגיל. תנוסה בהזדמנות.
    המעמד לעוגה (בתמונה הראשונה) זה זה שהכנת בשיעור קרמיקה? אני גם לומדת קדרות ואני מתה לדעת איך עשית אותו. הכנת אותו הפוך? או שחיברת צלחת וקערה נפרדות? בקיצור תתחילי לפרסם "מתכוני" קדרות בבקשה! =]

    מאיה עונה: עשיתי אותו על האובניים הפוך. זה שילוב של לעשות צלחת וקערה. מה שכן, לא בטוחה שאצליח לשחזר את הכלי הזה שוב. זה די מזל שהוא הצליח לי כי הוא יצא כ"כ דק ואלגנטי ולא נשבר או "צנח" בשריפה. מה שכן, הוא נסדק בשריפה שנייה ויש לו סדק קטן באמצע – אבל העוגה מכסה.

  33. היי מאיה! הכנתי אתמול עם פתי בר וחמאה ולא עם עם עוגיות יין ויצא מאוד מאוד טעים וקליל (תודה!!!), אבל הבסיס יצא מאוד פירורי…מה את ממליצה לעשות כדי לשפר לפעם הבאה?

    מאיה עונה: לא ציינת אם עשית בגרסת הפרווה האפויה או לא. בכל אופן, בשני המקרים, ככל שהעוגה ממתינה יותר במקרר, נספגים נוזלים מהמוס עצמו בבצק וגורמים לו להיות יותר יציב ופחות פירורי.

  34. מזמן כבר טוענת שהעובדה שג'לטין הוא מוצר בעייתי היא אגדה אורבנית.
    יום יבוא ויגלו שכל אלה יחד עם הפחד משמרים מופצים ע"י הטובות שבקונדיטוריות, בחיי…
    העוגה מקסימה ביותר, ולבבנות הריבה מקסימים לגמרי
    חוצמזה תרגישי חופשי להמשיך עם הרבה קינוחים ברצף P:

  35. אני לא מאמינה שהכנת את המעמד לעוגה בעצמך. את פאקינג מרת'ה סטוארט הישראלית (והרומנייה) ביג טיים!!!

  36. היי מאיה
    אני לא מתה על ג'לטין בעוגות מוס ואהבה לא מוסברת להכנת מרנג איטלקי את חושבת שאפשר להשמיט ולעשות במקום מרנג רגיל מרנג איטלקי ולהשמיט את הסוכר בשאר המתכון? ילך טוב או שלא יהיה יציב מספיק??

    מאיה עונה: גם אני לא הכי מתה על ג'לטין אבל לצערי אין לו תחליף בעוגה הזו. לא משנה כמה המרנג שלך יהיה יציב, ברגע שתקפלי לתוכו קרמים ותדחפים למקרר, המרקם שלהם יהיה רכרוכי כמו מעין קצף ביצה אחרי כמה שעות בקירור – מניסיון, ולא רק עם קרם לימון.

  37. היי מאיה,
    אני מעדיפה להתעסק כמה שפחות באפייה,
    לגרסת הפרווה אפשר לדעתך להשתמש בזיוף-חמאה (פרווה)?
    ואם כן, אז באותה הכמות כמו חמאה רגילה?
    תודה מראש על התשובה :)

    דא, עברתי כבר 4 (!) חנויות אפייה ולכולן נגמרו הרינגים בקוטר 22..!
    אני חושדת שזה קשור אלייך… (באמת :)) 

    מאיה עונה: אם את אוהבת מרגרינות וכד', אז אין בעיה. אותה כמות כמו חמאה רגילה.

  38. הי מאיה,
    יש מצב להשתמש במיץ לימון מוכן? (יש לי את זה הירוק עם תמונה של לימונים)

    מאיה עונה: אפשר, אבל לא מומלץ מחשש שיהיה טעם לוואי חזק של חומרים משמרים למוס.

  39. הי מאיה,רעיון מקסים ולכן הכנתי לערב החג במראה יצא מרשים והיה אמנם מורכב להכין אבל אפשרי. לא יכולתי להתעלם מהטעם הביצתי של הקינוח שלא עבר גם ביום למחרת, יש לך שיטה להעלים את טעם הלוואי הזה?

    מאיה עונה: אני לא מרגישה בעוגה טעם לוואי ביצתי. ייתכן ואת רגישה לזה במיוחד, או שיש גם אפשרות שבישלת את קרם הלימון יותר מידי זמן או על אש גבוהה מידי… את יכולה בפעם הבאה להעביר אותו דרך מסננת ליתר בטחון, לפני שאת מצננת.

  40. היי מאיה! הכנתי ביום שישי ויצא ממש ממש ממש טעים. עשיתי חלבי, אבל עם עוגיות פסח – לחסל את השאריות – לא הורגש בכלל שמדובר בזוועות היין הללו.

    רק הערה קטנה, דווקא התמונות נורא בלבלו אותי: בלילת הלימון הסופית שלי יצאה דלילה בהרבה משלך, וגם חצי שעה של ערבוב לא גרם לגל'לטין להתחיל לעבוד כמתואר.

    בסוף החלטתי לעשות מעשה והוספתי את שאר שקית הג'לטין פנימה באותה שיטה (מים חמים + קרים), אבל התערובת עדיין נשארה נוזלית. שפכתי על הבסיס, יהיה מה שיהיה. אחרי קירור המוס עמד כמו גדול – אבל התערובת עצמה פשוט הייתה נוזל לפני.

    מאיה עונה: זה בסדר, ככה זה אמור להיות. התערובת לא מאוד סמיכה. אני אוסיף תמונה של המרקם שלה ליתר בטחון, זה פאק שלי שאין תמונה של זה.

  41. אחלה פוסט. התרשמתי מאד מהסטיילינג.
    מאד השקעת ורואים

  42. עשיתי את העוגה והצלחתי להרוס אותה לגמרי. קודם כל 170 ג' אוגיות לוטוס לא הספיקו לתבנית בקוטר 26 סמ' ואחר כך בישלתי את הקרם לימון יותר מדי עד שהוא הסמיק למרקם של ריבה המרנג נפל בהקצפה אז העוגה עצמה יצאה לגמרי לא נפוחה כמו שהיא נראית במתכון. וגם 2 פחיות קרם קוקוס זה יותר מדי קצפת לעוגה כזאת, עדיף רק פחית אחת. נראה לי שתהחתית עוגיות נדבקה לגמרי לתבנית ואי אפשר לגרד אותה בשום צורה. לזרוק או לאכול עם כף בכל זאת?

    מאיה עונה: ברור שלאכול עם כף! לא ציינת איך הגדלת את הכמויות, אם בכלל ואיזו תחתית הכנת. להבא, שמני את תחתית התבנית.

  43. היי מאיה,אני חדשה טרייה בבלוג שלך אז תרשי לי קודם לציין שאני מתה על הכתיבה הסיפורית שלך,זה רק מוסיף לחשק לרוץ ולהכין כבר את העוגות…
    עוגת מוס הלימון זו העוגה הראשונה שהכנתי מהבלוק שלך לפני כמה ימים והאמת שלצערי לא ככ הלך לי טוב,האם תוכלי לעזור לי להבין מדוע?
    1.כאשר ערבבתי את הקצפת עם בלילת הלימון במיקסר ולאחר מכן הדלמתי עם המרית כפי שתיארת בבלוג והם התאחדו למוס לבן צהבצב,אך שהכנסתי את המוס עם התחתית האפויה למקרר בתבנית נשלפת נוזל רב של הבלילה נשפך לי רבות מצידי התבנית ולא ברור לי מדוע…

    2.עשיתי את הגרסה הפרווה ולכן קניתי שתי פחיות של קרם קוקוס אך הכנסתי אותם לשעות רבות למקפיא וכשפתחתי אותם לא ידעתי להבדיל מהו השומן להקצפה ומהו שאר הנוזל שאין צורך בו ולכן שהקצפתי את השומן ושמתי אותו על העוגה גם לאחר מספר שעות רב במקרר העוגה צנחה לי ולא החזיקה מעמד.

    אני צריכה את עזרתך!מאוד הייתי רוצה להכין אותה בשנית ולהצליח כי הטעם הוא שמייימי!!

    מאיה עונה: לגבי 2. השומן הוא החלק הלבן הקשיח והנוזל הוא הנוזל השקוף. אמור להיות די קל להבדיל. את 1. לא הבנתי אז אשמח אם תסבירי בצורה יותר ברורה. מאיפה נשפך לך המוס? הוא נזל דרך שולי התבנית מלמטה או נשפך מלמעלה? כמו-כן, אני מקווה שלא קיפלת קצפת לתוך המוס, אלא קצף ביצים לפי ההוראות.

  44. היי מאיה,בהשך להודעתי הקודמת ועל פי תשובתך,
    1. לגבי שאלה ראשונה התכוונתי שלמרות שראיתי בערבוב עם המרית שהמוס הפך להיות כמו בתמונה שהראית לבן צהבהב,לאחר הכנסתו לתבנית ולמקרר לארבע שעות הנוזל של תערובת הלימון התחילה לנזול משולי התחתית,לא מלמעלה כפי שאמרת.מדוע זה קרה לי?

    2. במידה והקפאתי את שתי פחיות הקרם ליום שלם ולא חצי שעה כפי שציינת,האם זה אמור להשפיע לי על הבדלת החומר הלבן מהחומר השקוף?

    אני ממש אודה לך על עזרתך!!

    מאיה עונה: 1. יש סיכוי שלא ערבבת מספיק את התערובות יחד, אבל מה שיותר סביר זה אחד משניים (או שניהם ביחד): שלא בישלת מספיק את תערובת הלימון אחרי הוספת הג'לטין והוא לא נמס כמו שצריך [ולכן התערובת נשארה נוזלית מידי ושקעה למטה ונזלה החוצה] או שהתבנית המתפרקת שלך לא אטומה מספיק. 2. הקפאה ליום שלם אמורה להפוך את החלק הלבן ליותר קשיח – כמעט כמו חמאה. ייתכן וגם הנוזל יקפא במצב כזה ואז אי אפשר יהיה להבדיל בין השניים. עדיף פשוט לשים במקרר לכמה שעות או אפילו לילה שלם, ואז הנוזל נשאר שקוף והלבן מאוד צמיגי וקשיח.

  45. היי מאיה, אני מתב על הבלוג שלך את תותחית, תמשיכי כך
    שתי שאלות לי אלייך,

    *על קופסת הגלטין עצמה כתוב שאחרי השריית המים עם האבקה יש לחמם את התרכובת בחום מסויים שהיא תהיה חמה וחלקה מגושים ואז מוסיפים אותה לבלילה. את פעולת חימום הגלטין לא הזכרת במתכון זה.האם צריך לעשות זאת לפני ההוספה לתערובת הלימון?

    *מידע קודם שלי שרוצים לערבב שתי חומרים שאחד מהם קצפת מוסיפים את הבלילה הרכה לכבדה ולא ההפך, כמו שציינת כאן בצתכון שמוסיפים את הלימון לקצפת תוך כדי הקצפה עדינה. כיצד עליי לעשות זאת?

    המשך יום נעים וטעיםםםם!

    מאיה עונה: כשמוסיפים את תערובת הג'לטין לתערובת הלימון החמה, החום ממיס את הג'לטין ולכן אין צורך לחמם אותו בנפרד. באופן כללי לגבי הקיפול את צודקת, אבל כך היה כתוב במתכון המקורי ואני מוצאת שמשום מה אין איבוד נפח, זה פשוט הופך את הקיפול להרבה יותר מהיר וקל. יצא לך מעולה, אל דאגה!

  46. היי מאיה,
    האם יש אפשרות להתכתב איתך באופן פרטי?? אני מעוניינת להתכתב איתך באופן יותר פרטני לגבי עוגה זו כדי שתוכלי לעזור לי כדי שאכין פעם שניה את העוגה והפעם היא תצליח לי, בניגוד לפעם הראשונה.
    אני מאוד אודה לך מקרב לב על כך!

  47. היי מאיה!
    בא לי מוס פסיפלורה! אני יכולה להחליף את מיץ הלימון במיץ פסיפלורה? האם הוא יעמוד בחימום? ומה הכמות תהיה אז?
    תודה!!!

  48. היי, אני מכינה עוגות מוס בדרך כלל עם גבינה ופרי תמיד על אותו עקרון רק הפרי משתנה. חששתי מהחמיצות של הלימון ומפתיע אותי מאוד לראות מתכון של מוס ללא גבינה. מה שמביא אותי לשאלה….כשאני מכינה בתפנית 26 ס"מ זה מספיק בחיתוך קמצני למדי (כזה שמבטיח שמצד אחד האורח יגמור את הפרוסה ולא אכפת לי שיבקש עוד ומצד שני לא ישארו לי פרוסות שאנחנו מלאים לא יכלו לגמור בלי קשר לטעימות המטורפת של העוגה). ובכך זה מספיק ל-17 איש בדרך כלל ונשאר לי עוד כרבע עוגה :-D..

    וואו איזה סיפור ארוך….מה יוצא גובה אם את מכינה את הכמות הנ"ל ב-26 ס"מ קוטר. שלי יוצאת משהו כמו גובה התבנית. ללא תוספות מעל המוס.

  49. חפרתי. סליחה :-) צריך להמציא מילה חפרתי+שיתפתי….חפרתפתי,,,,חפרשיתפתי….חפרשתי.

    חפרשתי נשמע לי מתוק…אמ..טעים ;-)
    תודה על המתכון

  50. תותים מעוכים במקום מיץ לימון, הולך?

  51. תשובה עצמית לשאלה – הולך ועוד איך.

  52. מי זאת ניקול הריוט????

    מאיה עונה: סתם איזו גאונה אחת

  53. שלום מאיה!
    טעמתי את הבלילה הסופית לפני שהכנסתי למקרר, והיא הייתה קצת מלוחה (לא מאוד, אבל עדיין..). זה אמור להסתדר אחרי הקירור, או שאני בבעיה?

    מאיה עונה: הקירור מקהה טעמים באופן כללי. מקווה שיצא בסדר!

  54. 1. אפשר להכין את הקצפת, לשים על העוגה ולהקפיא? האם אחרי הקפאה העוגה תשרוד עם הקצפת נסיעה של כמעט שעה וחצי?
    2. במה עוד אפשר לקשט למעלה חוץ מתותים?

    מאיה עונה: 1. כן. לשים במקרר מיד כשמגיעים. 2. קוביות קטנות של הדרים מסוכרים, נניח. והאמת היא, שהיא יפה גם בלי כלום מלמעלה. קישוטי הריבה מהצד מאוד מוסיפים.

  55. שלום מאיה,
    אני לא אוהבת ג'לטין כי תמיד אני מרגישה אותו בעוגות. האם אפשר להשתמש בג'לי במקום? נגיד, 2 כפיות ג'לי לימון או אננס?
    כדאי לנסות?
    תודה

    מאיה עונה: יש סיכוי שזה יעבוד, אבל הטעם השתלטני של הג'לי יהרוס לגמרי את העוגה הזו, שאמורה להיות עדינה ואצילית. גם אם את מחליטה לנסות, אני חושבת ש-2 כפיות לא יספיקו ותצטרכי חצי חבילה לפחות, אם לא יותר. לא בדקתי את הנושא. אולי תנסי אגר אגר במקום? אגב, ג'לי לימון ודומיו מכילים כולם ג'לטין…

  56. היי..
    קודם כל המתכונים שלך מדהימים ואת כותבת נפלא!
    שאלה לי – שמתי לב כמה פעמים שבמרכיבים את כותבת "שקית שמנת מתוקה" בחיים לא ראיתי כזו בסופר! השמנות היחידות שאני מוצאת הן בקרטונים. שאלה דבילית אבל אני חייבת לדעת..

    מאיה עונה: שקית = קרטונית. ז'רגון בלעבוסטי שדבק בי איכשהו…

  57. הי מאיה,
    העוגה נראית מעולה, מתאימה מאוד לליל הסדר, אבל אני לא אוכלת עוגיות יין בפסח :(
    יש תחליף לבסיס?

    מאיה עונה: אין לי שמץ. חפשי בגוגל – gluten free pie crumb ונסי את מזלך

  58. היי מאיה, בלוג מדהים יש לך :) הכנתי את העוגה אתמול לערב חג שבשני והכנסתי למקפיא-בלי קצפת. רציתי לשאול אם נראה לך שאוכל להוציא אותה מחר, לצפות בקצפת ולשמור במקרר עד ההגשה?

    תודה מראש על התשובה :)

    מאיה עונה: ממליצה למזוג את הקצפת רק לפני ההגשה. אפשר להקציף אותה מראש (ייתכן ויצטברו קצת נוזלים בתחתית הקערה – אל תמזגי אותם על העוגה.

  59. טוב אז הסתכנתי ופשוט הוספתי קצפת והקפאתי…מחר לפני ההגשה אפשיר במקרר כמה שעות ואתפלל :)

  60. היי מאיה,
    תבנית בקוטר 22 גם תתאים לדעתך? :)

  61. הי מאיה,
    במידה ואני רוצה להכין את העוגה בגרסת פרווה ללא אפייה, האם אפשר להשתמש בשמן קוקוס במקום חמאה? ואם כן אז באיזה מינון?

    תודה רבה,
    ניצן

    מאיה עונה: אפשר. לגבי הכמות – אין לי ניסיון עם זה כל כך. הייתי מגגלת "שמן קוקוס במקום חמאה"

  62. זה מה שקורה אם אין ג'לטין (או שמשהו משתבש איתו כמו שקרה לי):
    החלק עם החלמון נפרד מקצף החלבון ומקבלים נוזל למטה וקצף חלבון בטעם לימון למעלה.
    מי שלא ידע מה זה אכל בשמחה, אבל לא לזה התכוון המשורר ובאופן אישי לא הייתי מסוגלת אפילו לטעום.

  63. הי. אתר מהמם!! בקשר לקרם קוקוס, לא השגתי בשום מקום. היכן ניתן לרכוש? אם אקציף ריצ' זה יהיה נורא? אולי להוסיף משהו לריצ'? כי כן בא לי על השכבה הנוספת הזאת..
    תודה רבה!!

    מאיה עונה: ריצ' זה לא "נורא", זה פשוט קצפת מרגרינה. מי שאוהב, שיוסיף…

  64. עוד שאלה קטנה, מכיוון שאין תותים חשבתי לקשט בדובדבנים.יש לך רעיון לדובדבנים "ברוטב"?

  65. לצערי העוגה יצאה ממש בלתי אכילה. חמוצה מדי ובעלת טעם וריח של ביצים. ממש מאכזב!! עקבתי אחר ההוראות בקפידה, אולי תוכלי לדעת מה עשיתי לא טוב? מה שכן, יצאה מאוד יפה!!

  66. היי מאיה,

    האם אפשר להמס את הסוכר בחלבונים בבן מארי לפני ההקצפה? (כמו למרנג)
    זו עוגה בעייתית קצת להריוניות :)
    תודה!

    מאיה עונה: אין בעייה.

  67. היי,
    פעם ראשונה שאני מתעסקת עם ג'לטין
    ובזכות ההסברים המדוייקים יצא מליון דולר,
    הצלחה מסחררת, שנעלמה מיד מהשולחן, כולל ע"י כל נשות הדיאטה והגברים שלהן, שנצלו את ההזדמנות למנה כפולה :-)
    תודה רבה!!

    האם העוגה הזו תוכל להחזיק מעמד ערב שלם בבר מתוק של אירוע משפחתי?

  68. אפשר לינק למתכון המקורי?

    מאיה עונה: כפי שצויין, זה מהספר של אורנה ואלה.

  69. הי, העוגה נראית טעימה ביותר ויפהפיה!
    רציתי לדעת אם יש לך רעיון אחר לקישוט במקום התותים, אולי קליפות לימון מסוכרות או משהו אחר במוטיב לימוני.
    או לחילופין, האם את חושבת שלבבות דקים משוקולד לבן ישתלבו בטעמים?
    תודה מראש

    מאיה עונה: כן וכן וכן!!!!! אפשר גם פילטים דקיקים של תפוז (ללא הקרום)

  70. העוגה נראית מעולה, תודה. האם ניתן מיץ לימון להחליף במחית קיווי? ואם אפשר להכין את העוגה ללא סוכר? יפגע הטעם?
    תודה רבה

    מאיה עונה: קיווי הוא מסוג הדברים שלא מגיבים טוב לבישול. אפשרות חביבה אחרת היא להחליף את רוב המיץ באננס מקופסה (לא טרי!) מרוסק בבלנדר היטב. מומלץ להוסיף עוד מ – בערך 80% אננס מרוסק והשאר מיץ לימון כרגיל. לגבי הללא סוכר, אין לי ניסיון בהכנת מרנג ללא סוכר, נסי לחפש באינטרנט ולראות אם זה אפשרי. מניחה שכן, בהתאמות קלות עם תחליפים מתאימים.

  71. היי מאיה,
    סיימתי להכין את מוס הלימון ויש כמה דברים בעייתים שאשמח אם תוכלי לעזור לי:
    1. הריח של התערובת למוס היא לא נעימה. אולי בגלל הג'לטין? משהו בה לא מעורר תאבון.
    2. הקצפת החלבונים יצרה קצף אורירי וכשערבבתי את שתי התערובות יצא מרקם דומה למעדן של "דניאלה". הריח פחת אבל עדיין מורגש.
    האם אני בכיוון הנכון?

    תודה. חג שמח !

    מאיה עונה: הריח הלא נעים של הג'לטין נעלם עם הקירור, את בכיוון הנכון. חג שמח!

  72. הי מאיה, אני יודעת ששאלו כבר לפני אבל אשאל שוב.. אפשר להקפיא את העוגה עם הקצפת? ואת התותים להוסיף מיד לפני ההגשה? תודה!

    מאיה עונה: אפשר להקפיא את העוגה אבל בלי הקצפת. מוסיפים אותה ברגע האחרון לפני ההגשה יחד עם התותים (אחרת הקצפת תהפוך לנוזלית ודלוחה אחרי ההפשרה)

  73. היי מאיה. אני מעוניין להכין את העוגה בצורת טארטלטים אישיים. יש לי תבנית סיליקון של 12 מאפינס. האם לדעתך זה יחזיק? ואצליח לחלץ אותם לאחר קירור? תודה

    מאיה עונה: לדעתי לא תהיה בעייה. נסי ליצור קראסטים דקים במיוחד כדי שהם לא יהיו דומיננטיים מידי. הייתי ממליצה להקפיא לילה שלם לפני החילוץ, ולשמור לאחר מכן במקרר להפשרה.

  74. היי מאיה. קודם כל, הכנתי את העוגה אתמול והיא קטפה אין ספור מחמאות. יצא פשוט מדהים!
    רציתי להתייעץ איתך. כשאני מכינה מוסין, בדרך כלל אני עושה את רותה בלילה, אבל מקפלת פנימה קצפת ולא קצף ביצים. האם נראה לך שזה יעבוד גם פה?

    מאיה עונה: כן. רק יצא יותר כבד בבטן.

  75. סיימתי להכין את העוגה עכשיו והאמת שאני ממש חוששת. מעולם לא עבדתי עם ג׳לטין והריח שלו היה ממש לא נעים. מהרגע שערבבתי את האבקה במים היה ריח לא טוב. בהתחלה לא הבנתי ממה זה ואז הבנתי שזה הג׳לטין.

    כרגע בעיני לבלילה של העוגה יש ריח לא טוב ואני חוששת להגיש את זה שזה לא מקולקל. המרנג גם לא יצא מאוד טוב, קצת התפרק. מבאס :(

    מאיה עונה: לג'לטין חם יש ריח לא נעים. הריח נעלם כשהוא מתקרר ומתמצק, במיוחד כשהוא בתוך בלילות. הקצפת יתר של מרנג זה אכן בעסה. מקווה שהצלחת להשלים את הקיפול בשלום.

  76. העוגה נראת טוב וכבר במקרר מהבוקר… הבעיה שיש אפטר טייסט של ביצים כשאני טועמת את הקצף … יש סיבה או שאני סתאם רגישה לטעם?

  77. הכנתי את העוגה על אותו רעיון רק שאת הבסיס העשרתי בחצי כוס אגוזים טחונים חששתי קצת מטעם הביצים אז הורדתי את הג'לטין ואפיתי אותה עם המלית יצא פאי לימון משגע אף אחד לא האמין שהוא פרווה

  78. ניתן להחליף את מיץ הלימון במיץ תפוזים?

    מאיה עונה: לכאורה כן, אבל זה ידרוש התאמות של כמויות הסוכר. בעיני עדיין יהיה צורך של לפחות 30% מיץ לימון, גם אם את שאר הכמות הופכים למיץ תפוזים, אחרת יצא מתוק מידי והטעם ההדרי ילך לאיבוד.

  79. ?אם לא מיץ תפוזים אולי מחית פרי כל שהיא

    מאיה עונה: מניחה שכל מיני מחיות פרי קפואות יעבדו. הייתי מחליפה חצי ממיץ הלימון. אשמח לדיווח איך יצא!.

  80. לא מתוקה מידי כמובן

  81. פורים שמח מאיה:-)
    שאלה לגבי העוגת מוס לימון. כמה ימים אפשר להשאירה במקרר? הכנתי אותה ביום חמישי ורק ביום שני אני מציגה אותה לאורחים:-)

  82. היי
    בסדר הבנתי קראתי עד הסוף…

  83. היי מאיה, יצאה לי עוגה מושלמת, עפים איתה לעננים:-) אני מתה שתראי אותה…
    כנסי לפייסבוק שלי רחל זיונץ

  84. הי מיה, הקרם קוקוס שלימלא מקציף! מסתבר שיש בו רק 17% שומן, אולי זה זה? האם יש איך להציל אותו?

  85. האם יש מתכון לבצק אחר שניתן להכין? לא בצק מעוגיות, אלא ממש בצק פריך שיתאים.
    והאם אפשר להכין את זה כפאי?
    שני

    מאיה עונה: כל בצק פריך יעבוד, הריצי חיפוש אחר "פאי" או "טארט" בבלוג ותמצאי כמה וכמה. אפשר להכין בתור פאי, אך תישאר לך מלית ספייר (יכולה לחלק בין כוסות). קשה לי להעריך כמה. הייתי מהמרת על 25-30% ספייר.

  86. שלום
    אני רוצה להכין את העוגה לאישה בהריון שלא אוכלת ביצים חיות
    אפשרי להכין עם מרנג איטלקי/שוויצרי?
    תודה

    מאיה עונה: לדעתי לא אמורה להיות בעייה.

  87. היי מאיה,

    מיליון תודות על מתכונים נפלאים (ועל המלצות רבות מפריז- חזרתי עכשיו מטיול והייתי כמעט בכל מה שכתבת ובפייר הרמה 3 פעמים… מיי גאד.)
    רציתי להתייעץ כי הכנתי את העוגה ואני כנראה עומדת להכין שוב מאפס):

    הדבר היחידי שטריקי בשבילי זה העניין של קצף החלבון (ברור).
    הקצפתי והוא יצא יפה ואז שילבתי ממש בעדינות ובקיפול את קרם הלימון ולאט לאט התערובת נפלה.
    אני לא יודעת אם זה אולי קשור בג'לטין שלא מספיק עשה את עבודתו? (יש משהו טריקי שעלי לדעת בהקשר הזה? עקבתי אחר כל שלב במתכון)
    או שאולי עדיף היה לקפל את הקצף לקרם ולא להפך?

    תודה רבה רבה

    מאיה עונה: זה אמור להסתדר אחרי הצינון. התערובת מאבדת חלק מהנפח שלה אחרי הקיפול והופכת לקצת נוזלית, וזה בסדר.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!