עוגת פרי עם קרם ופירורים

נחשב אצלי: קפה ומאפה

חולה על פירות ועל עוגות פרי, ואם יש איזשהו יתרון לקיץ החם והנוטף הזה – הוא פירות הקיץ הבשרניים שלרוב תמצאו אותי זוללת על המרפסת, מכוסה במיץ עסיסי כמו ילדה בת 2 עם כתפיות. זו עוגה נהדרת להכין אם נמאס לכם לאכול את הפירות סתם כך. היתרון שלה על עוגות פרי אחרות (במיוחד כאלה עם פירורים למעלה), היא העובדה שלא צריך להכין בצק קראמבל קפריזי עם קוביות חמאה קרה, ולא צריך להקציף חמאה רכה להכנת העוגה עצמה. הבצק והפירורים הוא אותו בצק, ואת המלית מרכיבים תוך שניות ספורות כבר באותה הקערה, ולא, לא צריך לשטוף.

הבסיס הוא בצק שחום וקריספי, ובפנים מלית קרם וניל רכה ועשירה, שבתוכה צפות קוביות עסיסיות של פירות קיץ, שנאפו רק עד שהתרככו קלות והחלו להתבוסס בעסיס של עצמם, אבל לא קוואטץ מוחלט. אז איזה פירות הולכים פה? כל מה שבעונה עכשיו: דובדבנים, משמשים, נקטרינות, פירות יער (עוד מעט גם שזיפים), ואם יתמזל מזלכם והצלחתם למצוא – הרוברב (פירוט בהמשך). פינוק מענג לצד כוס קפה, או קינוח מפואר לארוחה קיצית – תמצאו לכם תירוץ, ותכינו. שימו לב, יש גם ווריאציה טבעונית למטה. המתכון פורסם במקור במדור שלי בזמנים מודרניים, והוא עיבוד שלי על מתכון מספר ה-Pies an Tarts של דודה מרת'ה. הכמות: 8-10 מנות, בתבנית 24 ס"מ עגולה.

  • למלית:
  • 3/4 כוס חלב + 1 כפית תמצית וניל
  • 1 ביצה
  • 1 חלמון (הצהוב)
  • רבע כוס סוכר
  • רבע כפית קינמון
  • קורט אגוז מוסקט (לא חובה)
  • 3 כוסות פרי קצוץ (נניח דובדבנים ונקטרינות)
  • לבצק ולפירורים:
  • 150 גר' חמאה מומסת
  • שליש כוס סוכר
  • 2 כוסות קמח
  • שליש כפית מלח
  • חצי כפית קינמון

עלות משוערת:

28 שקלים

עבודה נטו:

22 דקות

ההכנה

אז מה צריך?

ההערה היחידה שיש לי כאן היא כזו: במקום 2 כוסות קמח רגיל (לא קמח תופח… אין בעוגה הזו חומרי התפחה), אפשר (ומומלץ!) להחליף כוס אחת בקמח מלא, זה מוסיף טעם "ביסקוויטי" מעולה לבצק. אני מניחה שאפשר לעשות פה כל מיני קונצים עם הקמח, נניח להחליף חלק בקמח כוסמין.

בגרסה הזו הכנתי את העוגה עם 2 כוסות דובדבנים מגולענים וכוס אחת של נקטרינה קצוצה (בערך 2 בינוניות). אפשר להחליף בשלל פירות קיץ לבחירתכם, טריים, קפואים, או משומרים, כל עוד הם עסיסיים, קצוצים גס, ומגיעים לכמות של 3 כוסות קוביות פרי. לפירות אחרים אפשריים, ראו מטה בפינת התכל'ס.

מוכנים? לעבודה.
העוגה עצמה מוכנה ב-5 דקות בערך. הקטע הקשה מתחיל אם רוצים להשתמש בדובדבנים טריים, שמגיעים עם גרעינים מעצבנים שצריך לגלען. אם אין לכם כוח לטררם, פשוט תשתמשו בדובדבנים משומרים מצנצנת (רק תסננו אותם היטב מהנוזל, כן?)

אבל לא. אל תוותרו לי בקלות כל כך. זה שווה את זה.
הנה, הנה, תראו, אפילו אספתי בשבילכם שלל מגלעני דובדבנים!!! חלקם מאולתרים, וחלקם קניתי בשווקי פשפשים פה ושם. בזמן שמגלענים חשוב להגן על הבגדים היטב, או לעבוד בתוך הכיור או בקערה רחבה. המיץ של הדובדבן מאוד מכתים בגדים ולא תמיד יורד בכביסה.

א. תאמינו או לא, אפשר לגלען עם פיית זילוף (משוננת או חלקה). פשוט מלבישים אותה על אצבע אחת (כמו אצבעון של תופרות), ועם היד השנייה משפדים את הדובדבן על הפיה בחוזק, עד שהגלעין נדחף החוצה מהצד השני. אחרי כמה דקות אימון תהיו כבר מיומנים באיתורו הממוקד והמהיר של הגלעין הממזר:

ב. מהדק נייר – כל מה שצריך לעשות זה לפתוח אותו חלקית, ולהשתמש בו כדי "לחפור" החוצה את הגלעין. הוא קצת יותר מסורבל, אבל עושה את העבודה. או כמו שהפתגם אומר, באין ציפור שיר גם התחת זמיר:

ג. צ'ופסטיק או שיפוד במבוק עבה (שיפוד דק לא עובד) – עובדים איתו בדיוק כמו הפייה. דוחפים אותו שוב ושוב לדובדבן דרך איפה שהגבעול היה מחובר, עד שהגלעין נדחף החוצה.

ד. מגלען מצ'וכלל מחנות THRIFT בסן פרנסיסקו, 50 סנט:

ה. מגלען טרה-שיק משוק הפשפשים בדרום פריז, 1 יורו.

ו. יש מגלענים מקצועיים שאפשר לקנות בחנויות מתמחות, אבל הם די יקרים, טובים רק לשימוש אחד, וסתם תופסים מלא מקום במגירה, עדיף לאלתר עם ההצעות לעיל.

כדי לחתוך נקטרינה לא טורחים להפריד אותה במרכז מהגרעין. אני פשוט חותכת בצורה הכי עצלנית. בחתכים ישרים מסביב לגלעין. לא נשמעו תלונות מהנקטרינה.

אז אחרי שטיפלתם בפירות שלכם, קצצו אותם לקוביות גסות, כדי שיתפזרו באחידות בעוגה.

ועכשיו לבצק והמלית.
אויש, זה כל כך קל, שזה כמעט מביך.

לוקחים קערה חסינת חום שאפשר לחמם במיקרוגל, וממיסים בה 150 גר' חמאה.

כשהחמאה נמסה מוסיפים לה את הסוכר (אפשר גם סוכר חום, אם רוצים), המלח (כן!), הקינמון, והקמח.
שימו לב, כמות הסוכר מניבה עוגה עם מתיקות עדינה (זה כמובן תלוי במתיקות הפירות שלכם). אם אתם אוהבים מתוק, או אם הפירות שלכם ממש חמוצים (כמו שזיפים קשים או רוברב, ראו הסבר בהמשך), שימו חצי כוס סוכר במקום שליש.

מערבבים עם מזלג עד שנוצר בצק במרקם של קובבה. מוודאים שלא נשארו פירורי קמח יבשים בשוליים או בתחתית.

עכשיו לוקחים בערך 2/3 מהבצק ושמים בתבנית.

זו יכולה להיות תבנית עוגה עגולה מתפרקת, או לא מתפרקת בקוטר 24 ס"מ, אבל הכנתי את העוגה גם בתבנית טארט בקוטר 24 וגם 26 ס"מ, וגם בתבנית מלבנית של 30 על 20 ס"מ. הכל עובד פרפקט.

את שאר הבצק שומרים בצד בשביל הפירורים שיבואו למעלה.

משטחים את הבצק לשוליים ולתחתית של התבנית כך שתיווצר שכבת בצק בעובי של כחצי ס"מ, או אפילו פחות. אם אתם לא רוצים ללכלך את הידיים (למה?!?! זה כיף!!) אפשר להשתמש בתחתית של כוס מדידה ואיתה "למרוח" את הבצק לרוחב עד שהוא מצפה את התבנית. בעיני הכי כיף / קל / מהיר לעבוד עם האצבעות.

זה הולך צ'יק צ'ק. פשוט טופחים חזק על הבצק עם קצות האצבעות, ו"מסיעים" אותו במעלה השוליים עד שזה נראה ככה.

שימו דגש על החלק העבה שיווצר לכם בין השוליים לתחתית –

בדיוק באמצע שם, יש לו נטיה לצאת עבה – אז קחו את הבוהן ופשוט תקוצ'צ'ו אותו, והבצק יטפס לבד על השוליים.נסו שהבצק יהיה בעובי דק ואחיד לכל אורך התבנית, גם בחלקים התחתונים שלה. ככה הוא יצא הכי פריך, וככה גם יספיק לכל התבנית. אם אתם לחוצים ש"אין מספיק בצק" כדי לכסות את כל התבנית, אל חשש, פשוט תלחצו יותר עם קצות האצבעות ותעשו אותו דק יותר, כך שהוא יתפשט יותר בתבנית. או שתגנבו קצת מבצק הפירורים ששמרתם בצד.

יופי, אז בסיס בצק יש? יש.
(לא צריך לאפות אותו בנפרד, אל תדאגו).

מפנים את הקערה מהפירורים ומכינים את המלית. אין צורך לשטוף אותה בין לבין (את הפירורים שימו בקערה קטנה, או אם אתם רומנים כמוני, שימו על שקית ניילון נקייה של סופר, כדי לחסוך כלים).

שמים בקערה את החלב, הביצה והחלמון (יענו, רק צהוב של ביצה שהפרדתם בצד. את החלבון שמרו בצד לחביתה או משהו. לא להתפתות להוסיף אותו! כמו-כן, נא לא להתפתות להוסיף כאן מלפפון חמוץ, אבקת כביסה, או אבקת מרק), ומוסיפים גם את הסוכר, הוניל, הקינמון (לא חובה. לי בדיוק נגמר אז שמתי בהרט. מוהאהא. עדיין יצא טוב!), ואם מתחשק לכם, אז טיפונת אגוז מוסקט (לא חובה).

מערבבים את הכל טוף טוף טוף עד שנוצרת בלילה צהובה וחלקה לגמרי. הכל עם אותו מזלג, כן? וזה בסדר אם נשארו על הקערה קצת פירורים מהבצק מקודם, אני לא אספר לאף אחד.

שימו לב, אין במלית הוניל צורך בחומרי הסמכה כמו קמח או קורנפלור, הוא מסמיך יופי טופי בפני עצמו. אז צ'יל-אקס, יס?

יופי, אז כמעט סיימנו.
כעת, נבצע סינטזה בין הבצק, הפרי, המלית והפירות, כך שתיווצר סינרגיה פודינגית אינטר-גלאקטית הומוגנית.

לסינרגיה מושלמת, הניחו תחילה את הנקטרינות הקצוצות בתוך בסיס הבצק העוד-לא אפוי.

מעליהן פזרו בתנועה אורביטאלית סיבובית את הדובדבן הקצוץ.

וכעת, מעל הכל, מזגו את מלית הפודינג כך שתתפזר לה בתוך הקלתית. זה כבר נראה יאמי.

חיים קשים יש לנו.

לוקחים את שאר פירורי הבצק ששמרנו בצד על השקית, מועכים אותם יחד לגוש, ואז מפוררים אותו לפירורים בינוניים וזורים אותם מעל הפרי שצף לו בקרם הצהבהב.

מנסים לפורר בצורה אחידה כך שתתפזר לכל רוחב העוגה. לא צריך להקפיד יותר מידי על הסידור, רק לפזר באחידות יחסית, ושלא יהיו גושים גדולים מידי.

דוחפים את כל העסק הזה לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות טורבו (אני אופה הכל על טורבו! וצריך לחמם מראש כדי שזמן האפייה יהיה מדוייק. כשהנורה של רוב התנורים נכבית זה אומר שהם סיימו להתחמם). אופים בין 30 ל-40 דקות, או עד שהפירורים מזהיבים, הבצק אפוי, והמלית תופחת ומסמיכה כך שהיא רק רוטטת קלות במרכזה כשמטלטלים את התבנית. אל תתפתו לאפות יותר מידי, כדי שהמלית תהיה רכה ועסיסית, ולא צמיגית.

צננו לטמפ' החדר לפני הפריסה והאכילה (נראה אתכם), כדי שלא יתפרק.

העוגה נשמרת בטמפ' החדר כשלושה ימים (לאחר מכן יש סיכוי לעובש כי זו עוגה מאוד עסיסית ורטובה), או במקרר כשבוע וחצי. אבל נראה אתכם נותנים לה לשבת ככ הרבה זמן.

עוד פרי מטריף לשיקולכם – רוברב

הפרי הנהדר הזה (המכונה גם רברבר, או לפעמים "ברבר" בשווקים, באנגלית rhubarb או ribs באנגליה), שנראה קצת כמו סלרי ורוד וחייזרי, מתאפיין בחמיצות בולטת ולכן ערב לחיכם של כל יוצאי מזרח אירופה ודומיהם (גם באמריקה הוא חזק, ובאביב צצים לו בהמוניהם שלל מתכונים במגזיני כרומו מלוקקים). בכל הטיול בפולין/בודפשט/ווינה החזקתי את עצמי בלבן של העין כדי להתאפק מלהעמיס 2 קילו לתיק בכל פעם שנתקלתי בו. צריך להוסיף לו הרבה סוכר כשמשתמשים בו, אבל הוא כל כך טוב, שזה שווה את זה. לא קל להשיגו, אך קיבלתי דיווחים שלפעמים אפשר למצוא אותו אצל ירקנים מאובזרים במיוחד, ובחלק מהסניפים הגדולים של רשתות השיווק. אני מצאתי אותו בדוכן "כרמלה" לקראת סוף שוק הכרמל, ושילמתי 20 טבין וטקילין בעבור כקילו וחצי. אספקה לקיץ שלם.

לפני השימוש חובה להסיר את העלים, כי הם רעילים. ותכל'ס גם אין להם טעם אז אתם לא צריכים אותם. גוזמים גם את החלקים היבשים מהקצוות והפרי מוכן לשימוש.

לשם המתכון נזדקק לכמות של 3 כוסות פרי פרוס דק. זה יוצא בערך 4-5 גבעולים עבים של רוברב. אם הגבעול עבה במיוחד, אפשר לתת לו חיתוך באמצע. ואז פשוט פורסים כמו שהייתם פורסים סלרי, נניח.

לפני שהרוברב יהיה מוכן לשימוש, צריך לתת לו טיפול קצר של סוכר וקמח כי הוא מאוד חמוץ ומאוווווווד מימי (את שאר הפירות, כפי שראיתם, אין צורך לערבב בנפרד עם סוכר או קמח. רק הרוברב דורש טיפול מיוחד). עכשיו אפשר לשטח על הבצק בתבנית, למזוג מלמעלה את מלית הוניל ולפזר את הפירורים. זמן האפייה זהה.

גרסה טבעונית
האח הידד, היא יצאה מטריפה!

אז ככה: במקום חמאה מומסת בבצק משתמשים בחצי כוס שמן רגיל (לא זית… וכן, זה פחות שומן מהחמאה, אבל משום מה הכמות הזו מספיקה כדי "לתפוס" את הבצק. יש מצב שאפשר לרמות ולהכין את הבצק הרגיל גם עם 100 גר' חמאה. אבל הוא כל כך טעים לי, שלא טרחתי לנסות). במלית, במקום החלב והביצים משתמשים בקרטונית אחת של שמנת סויה 5%, מעורבבת עם 2 כפות שטוחות של קמח. סה טו. כל השאר זהה.

המלית יוצאת לבנבנה יותר (כי אין בה חלמונים), אבל מסמיכה כמו בובה לקרם וניל רך וחתיכי.

לא יאמינו לכם שהעוגה הזו טבעונית. חברתי תמי הכינה אותה לחברה טבעונית שלה למסיבה, והעוגה פשוט חוסלה. הערה: לא ניסיתי עם שמנת צמחית, אבל אם אתם הולכים על זה תצטרכו לצמצם את הסוכר כי שמנת צמחית היא בדרך כלל כבר ממותקת.

פינת התכל'ס
מערבבים בקערה 150 גר' חמאה מומסת יחד עם שליש כוס סוכר, 2 כוסות קמח, שליש כפית מלח וחצי כפית קינמון. משטחים 2/3 מהבצק לתבנית בקוטר 24 ס"מ ואת השאר שומרים בצד. אין צורך לאפות את הבצק אפייה ראשונית. מערבבים באותה הקערה 3/4 כוס חלב יחד עם 1 ביצה, 1 חלמון, 1 כפית תמצית וניל, רבע כוס סוכר, רבע כפית קינמון (ל"ח), וקורט אגוז מוסקט (ל"ח). מניחים בתחתית הבצק 2 כוסות דובדבנים מגולענים קצוצים + 2 נקטרינות קצוצות גס, ומוזגים מעליהם את המלית. מפוררים מלמעלה את שאר הבצק ואופים על 180 מעלות בין 30 ל-40 דק', או עד שהפירורים מזהיבים והמלית יציבה אך רוטטת מעט במרכז. מצננים לפני שפורסים.

רוצים פירות אחרים?
במקום הדובדבנים והנקטרינות אפשר להחליף בשלוש כוסות של פרי קצוץ (טרי, משומר, או קפוא ומופשר) מכל הבא ליד: תפוחים, משמשים, אפרסקים, פירות יער (כולל תותים), שזיפים, קיווי, או רוברב (במקרה זה ספציפית מערבבים אותו בנפרד עם 2 כפות סוכר וכף שטוחה קמח). אם הפרי חמוץ במיוחד השתמשו בחצי כוס סוכר בבצק במקום שליש). תתפרעו ולכו על כל קומבינציה שבא לכם!



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




130 תגובות בינתיים:

  1. התמונות וההסברים כרגיל מקסימים. נראה נהדר, מחכה שיהיה תירוץ להכין :)

  2. כן, כזה אני רוצה!

  3. איך באת לי בזמן !!! אני מחפשת מתכון בלי קרם אינגלז מסובך כבר יומיים שלמים. יום הבוחר הוא היום ומחר אספר תוצאות…

    תודה רבה !!!

  4. מה העמדה שלך לגבי אננס מקופסא?

    מאיה עונה: חיובית פלוס!!!

  5. אוהבת את הכתיבה שלך. נותן כל כך הרבה ביטחון למי שאין לו ונראה שהכל פשוט ויוצא מעולה. תודה רבה!

  6. בדיוק מסוג המתכונים שאני מחפשת. נראה מצויין!

  7. אני כל כך הולכת לנסות את הגרסה הטבעונית. שנים אני מחפשת גרסה טבעונית לפאי פירות קרמי. לא שחסרות כאלו, אבל רק מקריאת המתכון אני יודעת שזה לא זה. אבל העדות של חברתך תמי די משכנעת.
    אני תוהה אם זה יעבוד עם ענבים שחורים? פשוט אתמול מצאתי בשוק העלייה ענבים שחורים אמיתיים – לא סתם סגולים – וקניתי יותר ממה שבא לי לאכול.

    מאיה עונה: אחלה רעיון! לכי על זה

  8. כרגיל – מקסים!! הסברים – נהדרים!! והתוצאה מובטחת :-)

    די קשה למצוא מתכונים טבעוניים טובים, אבל אם זה אצלך, בטוח יצא להיט!! תודה רבה על הגרסה הטבעונית!

  9. רשמת להוסיף את "הסוכר, הוניל.." אבל במצרכים אין וניל :(

    מאיה עונה: כתוב, כתוב. תקרא טוב

  10. עוד טיפ: אפשר לגלען דובדבנים עם קשית שתיה. הפשוטות שבאות בחבילה של 100 ב-5 ש"ח. עדיף את הסוג בלי האקורדיון, כי אז נוח להשתמש ב-2 הצדדים של הקשית.
    מגלענים עוד ועוד דובדבנים עד שהפיה של הקשית נמעכת ואי אפשר להשתמש בה יותר, ואז עוברים לצד השני/לקשית הבאה.

    תהנו :-)

    מאיה עונה: אחלה טיפ, תודה!

  11. אפשר להחליף את החלב בשמנת? קניתי בטעות שמנת 10% לבישול, הדבר הזה לא מסמיך בחימום ואני צריכה דרך להפטר ממנו.
    ותודה, אני מריירת על המסך ומחר אקנה פירות

    מאיה עונה: אין בעייה להחליף את החלב בשמנת מתוקה בכל מגוון אחוזי השומן, גבוהים או נמוכים.

  12. נשמע כיף :)

    יש אפשרות לצמצם עוד בכמות השומן ולהחליף חלק מהכמות ברסק תפוחים?

    מאיה עונה: נראה לי שרסק תפוחים יהרוס את ה-custardiness של העוגה הזו. כדי לחסוך בשומן הייתי ממליצה 2 דברים: א. להכין את הגרסה הטבעונית [או להכין רק את המלית הטבעונית], ב. לנסות להכין את הבצק עם 100 גר' חמאה בלבד ולדווח לי איך יצא.

  13. יש טעם להשקיע ולשים בתחתית שמן קוקוס במקום שמן לגרסה טבעונית?? ישפר את המרקם לדעתך או שאין טעם לטרוח?

    מאיה עונה: סביר להניח שיצא הרבה יותר טוב והרבה יותר דומה לחמאה. שמן קוקוס הוא מוצר גלם נהדר, אבל הוא פשוט יקר מידי, אז אני לא טורחת להשתמש בו. יש לי צנצנת שיושבת כבר שנתיים בארון ואני לא נוגעת בה.

  14. תודה על הגרסא הטבעונית – אני מנועה מאכילת ביצים וחלב אז מוצאת את עצמי מחפשת הרבה מתכונים טבעוניים לאחרונה (אם כי חמאה לשמחתי אין לי בעיה לאכול). נראה לך שילך טוב עם "חלב" צמחי כמו שקדים או אורז? לשמנת הצמחית מסויה רשימת מרכיבים ארוכה של כימיקלים וטעם לוואי בהתאם (לטעמי האישי)

    והבצק נשמע נהדר – מזכיר את בצק הפאי ה-מ-ע-ו-ל-ה של דיוויד ליבוביץ (מאז שניסיתי אותו – לא מכינה אף בצק פאי אחר)

    תכננתי השבוע להכין לסופ"ש עוגה כלשהי עם תפוחים ופירות יער – נראה לי שננסה את זאת.

    תודה שוב!

    מאיה עונה: הסיבה שהחלפתי את החלב דווקא בשמנת היא בעיקר העובדה שאני מוותרת על שני חלמונים שהם emulsifiers מעולים ומוסיפים עושר טעמים ושומן, ועל זה מפצה השמנת במקום החלב דל השומן יחסית. אני חוששת שאם תחליפי בחלב (במיוחד אם בחלב אורז/שקדים שהם הרבה יותר דלילים מחלב סויה) הפודינג יצא לך דלוח. אולי תנסי קרם קוקוס, כמו שהציעו כאן מתחתייך? גם חלב קוקוס עשוי להיות בסדר, אבל קרם קוקוס בטוח יהיה יותר טוב. לא לשכוח לשקשק היטב את הפחית ולא להשתמש בה ישירות מהמקרר.

  15. מיה. את חגיגה ״על-הבוקר״ בכל מזג אויר !! אנחנו בחופשה כאן, מקליפורניה הרחוקה וכרגע פשוט מתחשק לי לרוץ לסופרמרקט ולקנות את כל המצרכים ולהכין ! מתוקה ממש כמו העוגות הנפלאות שלך.. רחלי

  16. אגב.. הייתי מנסה להכין עם קרם קוקוס

  17. נראה מאד מוצלח, ינוסה כנראה הערב.
    במה לדעתך אפשר להחליף את החלב (עבור מי שיש לו בעיה עם מוצרי חלב?)
    המתכונים שלך תמיד עושים חשק ומה שניסיתי מתוכם תמיד יוצא מוצלח.
    תודה רבה.
    כבר מחכה לחוברת הבאה…

  18. הי,
    כמה ימים הפאי יכול להישמר במקרר?

  19. נראה מעולה! אני הולכת להכין את זה עם הרוברב (יש לי פה בשפע בריגה :-)) שאלתי היא – חשוב לקנות את האדומים יותר? כי שמתי לב שיש כאלה שרק הקצה טיפה אדום. זה ישפיע על הטעם? יהיה פחות מתוק? פחות טעים?…

    מאיה עונה: תמיד תעדיפי לקנות את האדומים יותר סתם כי הם יוצאים יותר יפים בעוגה. לדעתי אין הבדל בטעם (וגם לטענת המוכר). מבפנים כולם ירוקים, אגב. אני בחרתי לצילום את הענפים הכי וורודים, רוב האלה בחבילה היו ירוקים כביום היוולדם :(

  20. הכנתי את הפאי עם תפוחים ונקטרינות, כי זה מה שהיה בבית. חבילת חמאת עיזים ואולי עוד 20 גר' של חמאה רגילה. כעת התוצאה מתקררת והריח משגע !!! בטוחה שהקרם הזה יחזור על עצמו בגרסאות פרי שונות במשך הקיץ.

    חוזרת ומודה לך מאד !!!

  21. אפשר ענבים ודובדבנים? או שזה ממש מוזר?

    מאיה עונה: נראה לי סבבה.

  22. היי,
    אם מכינים את העוגה רק עם תפוחים – יש צורך "לטפל" בהם קודם? (לרכך או משהו בסגנון..) או שכרגיל ?

    מאיה עונה: אין צורך. רק קצצי אותם לקוביות בגודל 1.5 ס"מ בערך.

  23. נשמע מתכון אדיר!! תודה!
    אפשר לדעתך להכין את העוגה (בגירסה הטבעונית) ערב קודם? או שזה מגיר נזולים והופך לג'יפה רטובה?

    מאיה עונה: אין שום בעייה. המלית האפויה יציבה דיה ולא הופכת שומדבר לג'יפה.

  24. היי מאיה,
    יש לי מקלות וניל ואני רוצה להשתמש בהם במקום תמצית. איך עושים את זה?
    תודה :)

    מאיה עונה: חוצים אותם במרכזם, ואז גורפים החוצה את הגרגרים השחורים באמצעות סכין חדה וקטנה. את יכולה לחפש ביוטיוב how to use vanilla bean ולמצוא סרטוני הדגמה בטח.

  25. נראה מדהים!
    תודה על הגרסא הטבעונית והפוטוגנית לא פחות!

  26. הכנתי עם נקטרינות. הגדלתי טיפה את כמויות הסוכר. יצא מדהים!!! מאמצת :) תודה

  27. טוב, הפעם התעלית על עצמך!!!
    אפשר בבקשה גם גרסת פרווה. כלומר, אני רוצה אותה לשבת ואני שומרת כשרות. איני אוהבת להשתמש בסויה. אני מעדיפה שמנת צמחית של השף הלבן נניח ואין לי בעיה עם ביצים..

    תודה רבה, מירי.

    מאיה עונה: פחות או יותר ענית לעצמך על השאלה. פשוט החליפי את החלב בכמות זהה של שמנת צמחית והשתמשי בפחות סוכר (אין לי ניסיון עם עוצמת המתיקות שלה… תצטרכי לאלתר. הייתי מתחילה מחצי כמות), ובבצק שימי שמן.

  28. נראה קיץ! (וזאת הפעם היחידה שקיץ יכול להתקשר לדבר טוב…)
    דרך אגב,יש מצב להחליף במלית רק את החלב לחלב סויה?(ז"א להשאיר את הביצים) כי אני שומרת כשרות ואני רוצה את זה אחרי בשרי..

    מאיה עונה: לדעתי לא תהיה בעייה.

  29. כמעט כל הפירות הגוססים במקרר זכו לגאולה! איזה כיף :)
    הלכתי על הגרסה הרבע טבעונית, החלפתי את החמאה בשמן. במכולת השכונתית אין שמנת סויה ואחרי שקראתי את רשימת הרכיבים על קרטון השמנת הצמחית בחרתי בחלב וביצים (חופשיות כמובן)…
    לבצק הרגיש לי שחסר קצת שמן, הוא התפורר, אז הוספתי.
    המלית יצאה ממש נוזלית והפירורים קצת טבעו בתוכה.
    15 דקות והיא בתנור.
    מחר נדע איך יצא…

  30. קודם כל תודה על המתכון הוא בא לי בזמן כי לי דווקא יש שזיפים ואפילו רכים. מחר הם יבואו על תיקונם.

    לגבי שמן הקוקוס שמחכה לך כבר שנתיים: חבל עליו, כדאי לך להשתמש בו כקרם פנים. מאז שניסיתי אני לא קונה שום דבר אחר. הוא מזין, מרכך ונותן הרגשה נפלאה! אם הריח של הקוקוס מפריע אפשר למרוח איתו טיפונת קרם לחות ריחני.

  31. הי, ליצ׳י מקופסא גם יעבוד פה?

    מאיה עונה: כן.

  32. סתם דרך אגב – רוברב בעברית נקרא ריבס.

  33. שלום מאיה :)
    העוגה נשמעת מאוד מעניינת, את חושבת שאפשר לשים קצפת מעל או שזה לא ממש יעבוד עם הטעם של העוגה?

    מאיה עונה: על כל עוגה אפשר לשים קצפת בסוף :) כל עוד לא התכוונת לפני האפייה.

  34. היי מאיה, תודה רבה על המתכון המעולה והקייצי, הכנתי כרגע שתי עוגות כאלו אחת אחרי השניה אפילו בלי לטעום את הראשונה, רק מלהכין היא נראתה לי מעולה. ואכן היא יצאה יפה וטעימה עד מאוד. תודה רבה ושבת שלום!

  35. אני גרה בדרום מערב גרמניה וזו כבר פעם שניה שאני נכנסת לבלוג הקסום הזה ואת כותבת מתכון שמתאים בדיוק לעונה ולפירות שלה. בפעם הקודמת כאשר העץ בגינה כמעט קרס מרוב תפוחים, נכנסתי לבלוג ובדיוק כתבת על רסק תפוחים (ועוד בלי סוכר!!!) ובזכותך קיבלתי מספר טפיחות על השכם מחמותי הגרמניה (זה הישג אמיתי!) ועכשיו כשהעץ בגינה מלא דובדבנים והרברבר נשפך פה מכל המדפים שוב הגעת עם המתכון המושלם! פשוט נפלאה!

  36. טוב אז התחלתי לחתוך את הפירות ובינתיים הלכתי להניק, התחלתי לסדר את הסלון וכבר מאוחר מדי להכין את העוגה (רציתי להגיש אותה כשהיא יוצאת מהתנור). אז מה עדיף? לשמור את הפירות החתוכים למחר (או שהם כבר יהיו מגעילים?) או לאפות את העוגה בכל זאת ולאכול אותה מחר…?

  37. מאיה,
    את העוגה הזו הכנתי כבר בזמנו כשפרסמת אותה בזמנים מודרניים [רק עם דובדבנים, ומצנצנת, כי נזכרתי באיחור כבר אחרי שנגמרה העונה] וכבר אז היא הייתה הצלחה מסחררת. בהזדמנות אחרת השתמשתי רק במתכון של הבצק לטובת פאי תפוחים [מרחתי ריבה על התחתית, פיזרתי אגוזים, ותפוחים מבושלים בקצת מים עם לימון, וניל ומעט סוכר] ויצא מצויין.

    היום הכנתי שוב את העוגה בגרסת הדובדבנים [רק דובדבנים מצנצנת, כי הדובדבנים יקרים נורא :(], ואמנם עוד לא יצא לי לטעום, אבל כל כך קל להכין אותה שזה מדהים.

    באמא שלי, מגיע לך פרס.
    ושאפו על הכתבה במעריב! את מלכת הבלוגים בארץ, וכנראה שגם בחו"ל.

  38. במה אפשר להחליף את הסוכר?

    מאיה עונה: הדבר היחיד שבוודאות יעבוד זה תחליף "כמו סוכר". בנוגע לדבש / סילאן / מייפל – אין לי מושג, אבל אני לא הייתי מהמרת על זה.

  39. עשית לי כל-כך חשק להכין, שהלכתי וקניתי דובדבנים, נקטרינות ושזיפים ורצתי למטבח.
    הטיפ של פיית הזילוף הוא גאוני! הגלעינים פשוט נשלפים החוצה. את ענקית!

    אבל יש לי עכשיו בעיה דחופה – הצילו!
    הכנתי את הבצק עם כוס אחת קמח מלא כמו שהמלצת ועם שמן במקום חמאה. העוגה כבר 40 דקות בתנור על 170-180 מעלות בטורבו. הקרם התייצב והפירות נראים יאמי, אבל הפירורים למעלה פשוט נשארים במרקם בצקי ולא מזהיבים. איפה טעיתי ומה עושים עכשיו?

    מאיה עונה: אם הם לא משחימים יכול להיות שגוף החימום העליון שלך חלש. את אופה על טורבו? הוציאי את העוגה לחצי דקה ונסי לטעום את אחד הפירורים. אם הוא עשוי (כלומר, קשה, ולא רך כמו הבצק המקורי), את יכולה להוציא את העוגה.

  40. שלום מאיה,

    אני מאוד נהנת מהמתכונים ומהאתר הנוח והמפתה כבר זמן רב.
    יש לי הצעת יעול שאולי תשקלי להכניס באתר.
    המתכונים עם התמונות יוצאים מאוד ארוכים, ואז נוצר מצב שצריך כל פעם לגלול חזרה למעלה על מנת לראות שוב את המצרכים. למשל שאת כותבת – נערבב את החלב עם הסוכר…- צריך לגלול למעלה בשביל לראות כמה חלב וכמה סוכר בדיוק.
    (נכון שיש את פינת התכלס, שזה יופי, אבל הרבה פעמים יותר נוח לעקוב אחרי ההסברים והתמונות).
    קיצור,
    ההצעה שלי זה או שתכנסי כל פעם את הכמות המדוייקת למשל- עכשיו נערבב שלושת רבעי כוס חלב עם שליש כוס הסוכר, ואז לא אצתרך לגלול מעלה. או, וזה יותר מגניב, תסדרי את האתר כך שגם כשגוללים למטה עדיין נראה את המצרכים (כמו שמקפאים שורה עליונה בקובץ אקסל.

    סליחה על החפירה, כמובן שהאתר אחלה גם ככה :) אבל אם כבר, אז כבר.

    תודה רבה,
    יעל

  41. תודה על התשובה. אכן אפיתי על טורבו, ומעולם לא נתקלתי בבעיה כזאת לפני כן (למרות שהתנור הזה די ישן). באיזשהו שלב הוצאתי את העוגה וטעמתי. לפירורים עדיין היה מרקם של בצק, אבל זה היה ממש ממש טעים, אז לא המשכתי לאפות כי חששתי שהעוגה תיאפה יתר על המידה.

    כשאכין אותה שוב אנסה להשאיר בתנור לזמן רב יותר (או לשים על חום גבוה יותר?).

    העוגה, כאמור, יצאה טעימה בטירוף. הפירות בשילוב עם הקרם פשוט אלוהיים! מי שמתכוון להכין את העוגה – שלא יוותר על הדובדבנים. זה וואו.
    ומאיה – את כרגיל מלכה. תודה!

  42. תבורכי על פרסום גרסא טבעונית!
    הולכת למצוא שמנת סויה עכשיו…

  43. וואוו זה נראה ונשמע כל כך טוב!! אני מאוד רוצה לנסות את הגרסה הטבעונית.

  44. העוגה יצאה מדהימה עם שזיפים ודובדבנים מסוכרים קצוצים. הורדתי 50 גרם חמאה והחלפתי בשמן, אבל הפירורים לא יצאו רכים כמו אצלך. אני, אגב, עם הצעות הייעול של יעל מלמעלה לגבי נוחות השימוש באתר.

    תודה על המתכון!

  45. היי מאיה,
    קודם כל תודה רבה על הבלוג והמתכונים המעולים!
    הכנתי את עוגה, והיא יצאה לי לא טוב בכלל. אולי תוכלי להסביר לי איפה טעיתי?

    השינויים שעשיתי(במתכון החלבי) היו שהכנתי כמות כפולה מהכל כי רציתי להכין עוגה גדולה יותר בתבנית גדולה יותר. אז בקיצור הכפלתי את כל המצרכים של כל חלקי העוגה למעט כך שהשתמשתי בבלילה בשתי ביצים וחלבון אחד (במקום שתי ביצים ושני חלמונים). עד כאן הכל נראה בסדר ובערך כמו בצילומים שלך, עד שהוצאתי את העוגה מהתנור (היא היתה בפנים משהו כמו 55 דקות והחלק העליון הפך קריספי ומוכן בעליל): העוגה יצאה רטובה לגמרי מבפנים, כאילו החום של התנור לא השפיע בכלל על מה שקורה בפנים, ולמעלה, בין חתיכות הבצק, נוצר קרום ביצים שנראה כמו שוליים של חביתה. למה זה קרה?
    נראה לך שהעוגה נשארה לא מוכנה בפנים בגלל שהשתמשתי בחלמון אחד פחות? אולי הייתי צריכה לתת לה יותר זמן בתנור עם נייר אפייה? אולי הנקטרינות היו צריכות טיפול מסור יותר? הצילו..
    אשמח לשמוע מה את חושבת, וכמובן תודה!
    נטע

    מאיה עונה: קרו אצלך שתי בעיות –
    א. ההחלפה של שני חלמונים בחלבון אחד הביאה למרקם החביתתי (לא סתם כתבתי במתכון לא להתפתות להוסיף את החלבון של החלמון הנוסף… החלמון מסמיך ונותן מרקם קטיפתי. החלבון נותן מרקם ביצתי/חביתתי).

    ב. לא ציינת את מימדי התבנית החדשה שאפית בה. אם מדובר בתבנית 28 ס"מ, נניח, זמן האפייה היה אמור להתארך אך הגיוני היה לאפות באותה הטמפ' כי גובה הבצק והבלילה היה דומה, ולא עבה מידי. אני מניחה שמה שקרה זה שאפית בתבנית קטנה יותר מ-28 ס"מ ולכן גובה הבצק והבלילה היה משמעותית יותר גבוה מבמתכון המקורי. במקרים כאלה **חובה** להנמיך את טמפ' האפייה ל-160 מעלות, אחרת קורה בדיוק מה שתארת – העוגה משחימה ונאפית מלמעלה, אבל בגלל העובי שלה, החום לא מספיק לחדור פנימה והיא נשארת לא אפויה מבפנים. בקיצור – מה למדנו? לא "לאלתר" עם מתכונים ולחפף במרכיבים אם אין ניסיון קודם מבלי להתייעץ איתי לפני-כן, ואם אופים עוגה גבוהה בתבנית קטנה יחסית, אופים על טמפ' נמוכה יותר ולמשך זמן ארוך יותר. אם לא זרקת את העוגה, את יכולה לחמם עכשיו את התנור ל-160 מעלות, לזרוק אותה פנימה לחצי שעה (כשהיא מכוסה בנייר אלומיניום), ואולי תצליחי להציל אותה. בהצלחה!

  46. הי מאיה,
    כשרשום כוס (קמח/סוכר)מה הנפח? על כמה גרם מדובר?

    מאיה עונה: 240 מ"ל. לגבי גרם, זה משתנה בהתאם לחומר הגלם.

  47. מאיה יקרה,
    מיהרתי להכין את העוגה, אז קפצתי ישר לפינת התכל'ס.
    ועכשיו עם פרוסת עוגה עסיסית וכוס קפה ליד, ישבתי לקרוא את הבלוג במלואו ולהנות מהכתיבה הנהדרת שלך. נורא מצחיק לקרוא מתכון רק כדי להתבדר!
    הקלות הבלתי נסבלת של העשיה והטעם המעולה אינם עולים בקנה אחד, אבל למי אכפת??…
    במקום חלב, השתמשתי בחלב קוקוס, ובמקום דובדבנים השתמשתי בכל הפירות שצעקו הצילו אצלי במטבח: נקטרינות, תפוחים ומשמשים. יצא אחלה! העוגה חוסלה תוך פחות משעה אבל הספקתי לצלם (http://www.panorama-alonim.blogspot.de/).

  48. נראה מעולה וקל להכנה גם לאחת עם אפס ניסיון באפיה. תמונות נפלאות תודה

  49. הי מאיה,
    ניסיתי להכין את הגרסה הטבעונית (אני לא טבעונית, פשוט לא יכולה לאכול מוצרי חלב). הבצק יצא טעים מאוד, אבל המלית יצאה לי במרקם מוזר וקמחי, כאילו הקמח לא התערבב טוב עם שמנת הסויה. יש לציין שכשהכנתי את המלית, הקמח באמת עשה קצת גושים, אז העברתי את המלית דרך מסננת כדי להיפטר מהם. הבלילה נראתה חלקה אחרי זה.
    יש לך מושג מה עשיתי לא נכון? תודה! :)

    מאיה עונה: להבא פשוט לטרוף טוב טוב עד שאין גושים. כמות הקמח לא גדולה במלית וכל גרגיר נחשב. כשסיננת אותם החוצה פגעת בהסמכת השמנת. אם המזלג לא מספיק, פשוט עוברים למטרפה.

  50. אוקיי, הכנתי את העוגה שוב. הפעם הכנסתי שני שינויים בבצק:
    1. הכנתי אותו עם חמאה ולא עם שמן.
    2. ערבבתי אותו עם מזלג ולא בידיים.

    הפעם הפירורים נאפו כמו שצריך והעוגה יצאה אלוהית.

    האם הסיבה לכך שזה לא הצליח בפעם הראשונה היתה העובדה שהכנתי את הבצק בידיים ולא ערבבתי במזלג?

    מאיה עונה: לא נראה לי שאמור להיות הבדל. כל עוד הבצק מעורבב היטב ומגיע למרקם הנכון, אפשר לערבב אותו גם עם מגרפת גינון וזה יצא אותו דבר.

  51. אם אני רוצה לאפות בתבנית פאי 28? בכמה להגדיל את הכמויות או שאפשר קצת למתוח?

    מאיה עונה: ל26 ס"מ אפשר למתוח, ל-28 הייתי מכינה כמות וחצי לפחות.

  52. מאיה אין עליך!
    רציתי לשאול:
    1. מישהו ניסה עם 100 גרם חמאה? איך יצא?
    2. אפרסק, נקטרינה וענבים ילך?

    מאיה עונה: 2. כפי שכתבתי בפוסט ובתגובות, כן.

  53. יש!
    פעם ראשונה שאפיתי עוגה.
    יצא טעים!
    [השתמשתי בתבנית קצת יותר עמוקה, הייתי יכול לדחוף את הבצק קצת פחות גבוה…]

    תודה!

  54. מאיה, שלום!! תודה רבה מכל הלב על הוורסיה הטבעונית של המתכון; ינוסה בהקדם (אחרי תקופת המבחנים…). יאמי.

  55. היי מאיה,
    מה את אומרת על להחליף חלק מהקמח בשקדים טחונים? אני אוהבת את הטעם… יילך לדעתך?
    אם כן, כמה להחליף?

    מאיה עונה: בטח! במתכון המקורי השתמשו בקמח אגוזי לוז. לכי על שליש כוס, או אפילו חצי כוס. הייתי מוסיפה חצי כפית תמצית שקדים למלית, במקרה זה.

  56. היי מאיה. קחי לך עוד דלק. את ממש מתוקה וגם "מצחיקולה",נעים לקרוא את ההסברים והתגובות שלך.
    דרך אגב ללא קשר למתכון הנ"ל, האם אפשר להשתמש בריבת חלב במקום חלב מרוכז?

  57. מאיה, את אלופה!

    לא יאומן כמה קצר זה היה להכין את העוגה הזו… הכנסנו לתוכה שזיפים כהים ובהירים, אז היא יצאה חמצמצה וטעימה (אפילו שהוספנו עוד סוכר לבלילה…).

    הקפה / תה של מחר (היא לא תשרוד יותר מיומיים…) הולכים להשתדרג פלאים!

    תודה :)

  58. אני קוראת אותך כבר כל כך הרבה זמן אבל משום מה אף פעם לא יצא לי להגיב, למרות שניסיתי כבר כל כך הרבה מתכונים וכולם היו מצויינים :)
    המתכון הזה נראה נהדר ומצטלם נהדר! בהחלט הולך לככב כעוגת סוף השבוע שלי!

  59. כבר אמרנו שאת אלופה?
    הנה השני סנט שלי – הכנתי את הבצק רק עם קמח כוסמין מלא ושמן קוקוס, השתמשתי בנקטרינות ומשמשים ובמלית שמתי שמנת סויה וביצים. יצאה עוגה מעולה!
    תודה!

  60. הכנתי כשעתיים לפני הארוחה והעוגה יצאה קצת רטובה ודייסתית אבל למחרת היא הייתה טעימה נורא. לדעתי היא מהסוג המשתבח במקרר. או שפישלתי במשהו בתהליך.
    התברר גם שאגסים ונקטרינות זה שילוב מוצלח מאוד. לא ידעתי.
    תודה על המתכון ועל הבלוג בכלל.

  61. מאיה-יצא אדיר! החלפתי כוש של קמח אחת בכוס קמח שקדים, והכנתי עם שמנת פרווה ויצא מעולה!
    באמת,אחרי שהעוגה שהתה במקרר היא השתבחה!
    רק שאלה אחת-תחתית הבצק יצא מעט רטוב,לא כדאי לאפות את הבצק לפני?

    מאיה עונה: ייתכן ושווה לך להעלות את חום התנור שלך טיפה. לי התחתית יוצאת פריכה להפליא…

  62. עם שזיפים אדומים וקצת נקטרינות- יצא פשוט פגז!! תודה מאיה, את נהדרת! :)

  63. דרך אגב ללא קשר למתכון הנ"ל, האם אפשר להשתמש בריבת חלב במקום חלב מרוכז?

  64. עשיתי את זה בתבניות קפקייקס, יצאו שמונה, אבל שחכתי להשאיר לפירורים אז אלתרתי עוד קצת בצק.
    זה בתנור.
    עדכונים בהמשך.

  65. הזלתי ריר על הפוסט הזה, ובכך אסתפק. אם אכין את פאי הפירות הזה, אוכל אותו בעצמי עד תומו…

    מאיה עונה: מניסיון, להוריד 2 כוסות מים לפני כל פרוסה עושה פלאים.

  66. מאיה הכנתי, עם נקטרינות,שזיפים וקצת דובדבנים, יצא פשוט מדהים! תודה ושבת שלום :)

  67. יש לי רק סברס, מעניין עם זה יעבוד?

  68. בדרך כלל לא מגיבה אבל היום הכרחי: יצא נפלא!! טעים, פריך, קל להפליא וצבעוני.
    תודה רבה על מתכון נהדר.

  69. נראה מדהים!!
    אני מתה להכין אבל אין לי קמח מלא
    אפשר להשתש רק בקמח לבן?

    מאיה עונה: כתבתי בבירור שהחלפה של חלק מהקמח במלא היא רק המלצה. במרכיבים כתוב רק קמח לבן.

  70. השתמשתי בנקטרינות ושזיפים. המתכון כל כך פשוט ויצא מעולה: הבצק פריך והמלית רכה ועסיסית. גרף המון מחמאות! תודה!!

  71. הי מאיה,

    כרגיל, אני מאוד אוהבת את המתכונים שלך. הכנתי בצק עם שמן והשאר רגיל. שמתי בתבנית פאי מתפרקת והבלילה דלפה עוד לפני שהכנסתי לתנור. למה זה קרה?

    מאיה עונה: לפעמים תבניות מתפרקות ממקורות מפוקפקים (כלומר, לא של מותגים יקרים) נוטות לדלוף. מספיק שלא הידקת את הבצק כמו שצריך והיה חור קטן ליד השוליים, ושלום על ישראל. ממליצה לך לא להשתמש בתבנית הזו לעוגות נוזליות, או פשוט לעטוף את התחתית שלה בשתי שכבות נייר אלומיניום בפעם הבאה. הבצק, כעקרון, אמור להחזיק את המלית מניסיוני, אבל בשביל זה צריך להדק אותו בצורה אחידה ללא חורים.

  72. היי,

    העוגה בגרסתה הטבעונית כרגע בתנור ולא ברור למה, הבצק לא נאפה, הוא כאילו נשאר קמחתי כזה. אוווף. מה עושים? בלכתי לפי כל השלבים.

    מאיה עונה: עולים שלב ומעלים את טמפ' התנור ב-20 מעלות. יכול להיות שגוף החימום שלך לא אחיד או שהוא לא על טורבו.

  73. הכנתי את העוגה כבר פעמיים (!)
    בפעם הראשונה עם שזיפים אדומים חמצמצים וענבים ובפעם השנייה עם תפוח ירוק ותאנים (אהבת חיי). יצא ריחני, יפייפה וטעים בטירוף! תודה על כל המתכונים המעולים, חלקם הגדול כבר הפכו להיות קלאסיקות אצלנו בבית. מחכים לחוברת הבאה!!

  74. טוב אז לי קרה משהו מוזר.
    עשיתי בתבנית פאי 26- אני יודעת שכתבת שבעקרון זה ל-24 אבל לא הגדתי כמויות כי זה הבדל קטן, וגם אמרתי לעצמי שלא נורא שלא יהיו פירורים למעלה מבחינתי.
    אז קודם כל- בקושי הספיק לי בצק לתבנית כולה :O ממש על הגרגר.
    המילוי וניל לא הגיע עד לדפנות למעלה אבל זה כנראה כי לא הגדתי כמויות. אז אוקיי. אבל הוא נאפה ממש בחלקו החיצוני [שקרוב לדפנות התבנית] ולא מספיק באמצע. גם הקלתית בצדדים נאפתה יותר מדי- לא נשרפה אבל כבר נאלצתי להוציא את העוגה. אתמול בערב זה עוד לא ממש היה יציב אבל אכלתי עכשיו והמילוי יציב ואחלוש- אבל קצת רטוב מדי, בטח בגלל שהשתמשתי בדובדבנים משומרים בלפתן, ולא יכלתי לייבש אותם לגמרי, למרות שניסיתי להגיר מהם כמה שיותר נוזלים לפני שהכנסתי לפאי…
    לא יודעת, סתם רציתי לשתף! אין מסקנה סופית.

  75. הכנתי לארוחת ערב שבת עם חברים, והם עפו על זה בקטע אחר.
    השתמשתי בשזיפים ואפרסקים, ולדעתי אכן אפשר היה להוסיף קצת יותר סוכר.
    מה שכן – החמאה לא הספיקה בכלל לבצק. הייתי צריך להוסיף עוד איזה 50 גרם חמאה ואפילו עוד קצת שמן,עד שזה קיבל מרקם שאפשר לרדד אותו כמו שצריך.
    עכשיו אני הולך לנסות להכין את הגירסה הטבעונית כי אני צריך להביא קינוח פרווה. אדווח בסיום.
    כפרה עליך כרגיל, מאיה.

  76. יצא מדהים וגרף המון מחמאות

  77. הכנתי כמה עמים ויצא מדהים!
    חשבתי, אולי להוסיף קקאו לבצק או לבלילה, משהו כזה.
    מה דעתך?

    מאיה עונה: ניסוי אמיץ! לא רואה בעייה עם זה, אבל הייתי משנה את הפירות בהתאם לכאלה פחות חמוצים, או משתמשת בכאלה שהולכים עם שוקולד, נניח דובדבנים.

  78. כמה זה שלוש כוסות פרי? נגיד אם אני מכינה עם שזיפים? אני רוצה לדעת כמה לקנות…
    תודה

    מאיה עונה: בערך שישה-שבעה שזיפים יספיקו.

  79. טוב, תוך כדי שזה בתנור (דובדבנים ואפרסקים), נדכרתי שלא הוספתי תמצית וניל למלית. יש איזה טריק לפתור את זה?

    מאיה עונה: לא קריטי. יצא טעים גם בלי.

  80. היי מאיה.
    העוגה יצא נחמדה אבל פחות טוב משציפיתי. היו לי 2 בעיות ואשמח לתגובתך.
    הבצק יצא ממש גרגרי ולא מגובש. ממש לא בצקי ורטוב כמו אצלך בתמונה, אז הוספתי חמאה. אבל גם אחרי האפייה הוא היה חולי כזה.
    הדבר הנוסף שהרגשתי תחושה של קצת חביתה ולא קרם וניל. אולי כך זה אמור להיות.
    דייקתי במרכיבים נורא. מה לדעתך אפשר לעשות להבא כדי לשנות? להוסיף נוזלים לבצק? לטרוף את הביצים עם סוכר קודם כדי שיהיה אוורירי?
    תודה!

    מאיה עונה: מה שנותן מרקם/תחושה של חביתה לרוב זה בד"כ החלבון. אני לא נתקלתי בבעייה הזו, ויכול להיות שמדובר במקרה שלך באפיית יתר, או שהתנור חם מידי. אבל בכל אופן, כי לצמצם את הסיכוי לתופעה שכזו בעתיד, פשוט החליפי את הביצה השלמה בשני חלמונים (צהובים). לגבי הבצק, אם הוא לא מספיק לח כדי להדק אותו לתבנית, אפשר להוסיף עוד חמאה מומסת, או אפילו חלמון של ביצה.

  81. הכנתי עם שזיפים. יצא טעים מאד. המלית לא התייצבה והבצק נשאר קצת רטוב למרות שהשארתי עוד זמן בתנור ושהעליתי טמפ (אני אופה בטורבו). נראה לי שקשור לכמות הנוזלים שהפירות הגירו. איך לפתור בפעם הבאה? האם כדאי לערבב את השזיפים בכף קמח? 

    מאיה עונה: אני חושבת שדווקא זה שהעלית טמפ' פגע באפייה. עדיף בעיני להשאיר את העוגה בתנור עד שהיא מוכנה. מסקנתי מלפחות 7 פעמים שהכנתי את המתכון הזה הוא שהמלית לא צריכה קמח. זה יהפוך אותה ליציקה.

  82. עוגה מדהימה! עשיתי עם תאנים מהגינה, שזיפים ואפרסקים וזה פשוט משגע! שמתי 2 חלמונים וממש מעט מחלבון הביצה והקרם יצא מדהים! אין על המתכונים שלך…

  83. אה וגם לא היה לי קמח רגיל ולא מלא אז השתמשתי בקמח תופח ויצא פריך, לא נראה לי שמרגישים בהבדל…

  84. תודה על המתכון, יצא מעולה עם שזיפים וענבים.
    3/4 כוס מהקמח המרתי בפתי בר גרוס שנשאר מבסיס לעוגה אחרת ולא התאפקתי והוספתי לרוטב הוניל גם קצת הל פשוט כי הוא תמיד מתאים עם קינמון ואגוז מוסקט.

    יש לי שאלה כללית על אפיה: יש לי בבית טוסטר אובן גדול יחסית אבל קטן ביחס לתנור. עדיין לא מצאתי המרה נכונה לזמני אפיה או טמפרטורות ויוצא שהעוגות שלי נאפות מבחוץ אבל פחות מבפנים. זה אומר שאני צריכה להוריד טמפרטורה ולהשאיר יותר זמן? זה תמיד נכון לטוסטר אובנים?

    מאיה עונה: מניסיון שלי עם טוסטראובנים, בגלל הקרבה לגוף החימום, לפעמים יש צורך בהורדה של הטמפ' כדי להשיג את אותו האפקט. ולכן, הייתי ממליצה להוריד בלפחות 20-30 מעלות באפייה ולהשאיר יותר זמן.

  85. הכנתי עכשיו את המתכון ב-2 הגירסות (גם טבעוני וגם רגיל). נראה לי שהגירסא הרגילה תהיה טובה יותר כי הטבעונית בתנור כבר 45 דקות והמילוי עדיין לא נקרש. אם מחדירים סכין לבאמצע של העוגה הוא יוצא לגמרי רטוב ומיד יוצא "שפריץ" של שנמת סויה. חוץ מזה הבצק פירורים עם השמן משמעותית פחות מוצלח מהרגיל.
    זה הנסיון הראשון שלי באפיה טבעונית ונראה לי שלא יהיה נסיון שני… אולי כשלעצמה העוגה בסדר אבל כשמים אותה ליד העוגה הרגילה – אין מה להשוות! (גם בריח)

  86. וואו. הכנתי הבוקר את הגרסה כמעט טבעונית- כשרה (ביצים כן, שמנת סויה, שמן), השבת עוד לא נכנסה ושליש העוגה כלא היה, בצירוף הכרזות של בעלי שזו העוגה הפעימה ביותר שהכנתי אי פעם.
    בקיצור, לא שורדת זמן רב על השיש. טעימה, קלה לאללה להכנה יפייפיה. ונהנתי במטבח איתה!!
    ו..התחלתי לאפות הכל על טורבו כעצתך. איך חייתי קודם?
    תודה רבה, תודה, תודה

  87. תודה רבה על הגרסה הטבעונית. זה ינוסה, עוד הסופ"ש הקרוב!

  88. היי
    אפשרי לדעתך הצירוף דובדבנים ואגסים אלו הפרות שיש לי הוא ששווה להשקיע וללכת לקנות פירות אחרים?
    תודה !

    מאיה עונה: אין בעייה עם השילוב הזה, נשמע לי אחלה

  89. חשבתי להכין את זה לראש השנה, בגירסה הפרווה. ילך לדעתך עם תפוחים ותוספת של מעט דבש במלית? אה, ויש לי גם שקדים פרוסים שחשבתי לפזר יחד עם הפירורים למעלה..

    מאיה עונה: אחלה, לכי על זה. החליפי חצי מכמות הסוכר בדבש.

  90. שוב אורחים, שוב אין כלום בבית, שוב מתכון מבצק אלים, שוב מחמאות… (על בסיס שירה המדהים של אפרת גוש ;)

  91. אני עשיתי ניסוי והגעתי למסקנה שהרבה יותר מרשים לעשות בלי הפירורים מלמעלה- ככה זה נראה ממש כמו עוגה בקונדיטוריה :)

  92. היי, יש לי שאלה: כשמכינים עם פירות חמוצים כמו שזיפים, למה אמרת להכניס עוד סוכר לקלתית? עדיף למלית, לא?

    מאיה עונה: אין צורך להוסיף סוכר, כי המלית והבצק מתוקים דיים ומאזנים את הפרי החמוץ.

  93. תודה, יצא מעולה!
    הכנתי עם כוס קמח לבן וכוס שיבולת שועל ויצא פשוט מעולה. בשלב הבא אנסה להחליף גם חלק מהקמח הלבן במלא וחלק מהשמן ברסק תפוחים. הקרם יצא מושלם, אף אחד לא האמין לי שזה פרווה!

  94. הכנתי, יצא טעים אבל מתפרק כשפורסים, ובכלל לא מתפרק מתבנית הפאי המתפרקת שהכנתי בה את הפאי.
    מה לא עשיתי נכון?
    זה אמור להתפרק או לא?
    תודה

    מאיה עונה: לא ממש הבנתי את השאלה שלך. תחליטי, זה מתפרק לך או לא? :) זה לא אמור להתפרק בכלאופן.

  95. היי מאיה!

    אני ממש רוצה להכין את העוגה אבל יש לי רק 50 גר' חמאה…אפשר לשלב בינה לבין שמן או שזה כבר ממש לא משנה ולא יהיה מורגש?
    תודה על התשובה ועל שאר המתכונים הנהדרים!! :)

    מאיה עונה: אפשרי.

  96. היי מאיה.
    הכנתי את העוגה בשתי הגרסאות. החלבית יצאה מעולה!! אבל הטבעונית יצאה עם טעם לוואי של השמן והשתמשתי כמובן לפי ההוראות בשמן קנולה (לא זית)… מה יכולה להיות הסיבה?

    המון תודה!

    מאיה עונה: ממממ… קשה לי לחשוב על סיבה מלבד יותר מידי שמן.

  97. תודה על המתכון המעולה והפשוט. קצר מחמאות היסטריות בארוחת ערב מאוד חגיגית ורבת משתתפים.

  98. מאוהבת בעוגה הזאת! ניסיתי גם לעשות גם גרסה מלוחה ומושחתת שלה (יעני פשטידה) ויצא מ-ד-ה-י-ם. את החמאה בבצק החלפתי בחמאה מלוחה, פירות בירק כמו ברוקולי ובטטה והוספתי קוטג'.

  99. הי מאיה
    הצילומים שלך מדהימים ותענוג לקרוא את המתכונים שלך.. תמיד עושים חשק :-)
    הכנתי בתבנית 26, את התחתית אפיתי לפני ששמתי את המילוי ואח"כ אפיתי את הכל 30 דקות ב180 מעלות טורבו.
    ציפיתי שהמילוי יצא קצת יותר דומה לרפרפת (קארד) , אבל הוא יצא יותר כמו בצק רטוב..

    יש לך מושג למה?
    תודה מראש!

    מאיה עונה: כנראה אפית יותר מידי. זה ההימור שלי. המלית אמורה לצאת קרמית ופודינגית…

  100. הכנתי עם תפוחים ירוקים ודובדבנים מקופסא. יצא נ ה ד ר !!
    תודה מאיה

  101. היי מאיה כמובן שהכנתי את העוגה מס פעמים והיא פשוט חוסלה עם ים מחמאות.
    השאלה שלי חשבתי לנסות אותה כפשטידה מלוחה עם פטריות וכרישה אפשרי? במידה וכן מה תהיה המלית אשמח לטיפים

  102. הכנו, מאוד התאכזבנו לגלות שהעוגה נגמרת מהר מידי.. :)
    החלפנו את החלב בחלב קוקוס וכוס אחת של קמח לכוסמין.
    חוץ מזה נצמדנו למתכון..
    יצא מעולה!!!

  103. היי מאיה,
    הכנתי כבר פעמיים, עם כל מיני פרות "עייפים" שהיו לי במקרר (אגסים/שזיפים/אפרסק/תפוחים) ויצא מעולה!
    תודה על המתכון.
    שבת שלום,
    יוליה

  104. הי מאיה,
    שנים שאני סקפטית לגבי הפרי/ירק החייזרי הזה, רוברבר. אני רואה אותו פה בברלין בכל הסופרים מיד כשמגיע הקיץ וכמובן בשווקים, הברלינאים לועסים את העוגות האלה בכל מאפייה שמכבדת את עצמה, ואפילו מכינים ממנו תה.
    הפעם החלטתי שאני חייבת לתת לזה צ'אנס, הוא מצטלם כל כך יפה, ובכ"ז מאיה כתבה שיש לזה טעם נפלא ואני סומכת על טעמה…
    יצא מהמם! פחדתי מהחמיצות, אז בכל פעם שהיה כתוב סוכר, הוספתי עוד טיפה סוכר. איזה שילוב מרקמים נהדר בין הפודינג בפנים והקריספיות בחוץ, והחמיצות של הרוברבר הולכת מעולה עם המתיקות של הפודינג. שוב צדקת. עוד מתכון שלך אומץ!
    שלחתי לך גם תמונות למייל.
    תודה!

  105. כדאי להחליף את החלב בשמנת מתוקה? או להוסיף שקדים קצוצים לקראמבל?

    מאיה עונה: אפשר את שניהם.

  106. אם אני רוצה להכין גרסה פרווה, לא טבעונית- אז לא עם חלב, כן עם ביצים. האם להשתמש בחלב סויה או שמנת סויה? וצריך אז להוסיף עדיין את 2 כפות הקמח?

    מאיה עונה: קראי שוב את המתכון, התייחסתי לכך.

  107. היי, אפשר לשלב שזיפים מיובשים עם תפוחים ו/או נקטרינות?

    מאיה עונה: כן. ממליצה להשרות אותם במים רותחים כמה דקות לפני השימוש, ולצמצם את הסוכר במתכון ב-2-3 כפות.

  108. הי מאיה, זה נראה פגז!!!!
    זו עוגה שתהיה טעימה אם הוכנה יומיים קודם וחיכתה במקרר? צריכה אותה לשישי בבוקר ומנסה לייעל זמנים.

    מאיה עונה: אין שום בעייה להכין מראש, העוגה נשמרת טעימה להרבה זמן.

  109. הי מאיה,
    יש לי בבית רק קמח תופח ורוצה להכין את העוגה כעת- האם לדעתך יקלקל?
    תודה!

    מאיה עונה: טכנית, זה אפשרי, אבל לא מומלץ, כי התפיחה תגרום לבצק לצאת שברירי ולא פריך.

  110. היי מאיה,
    הכנתי את העוגה הנפלאה כבר שלוש פעמים עם אפרסקים ונקטרינות (כדי להתמודד עם השפע של העצים בחצר והעונה הקצרה). בכל פעם יצא נפלא ונהדר.
    או. עכשיו החלטתי לחזור על ההצלחה עם תאנים והתרחש משהו מאוד מוזר. כל המלית נשארה נוזלית וכשהזזתי את התבנית מצד לצד, גם אחרי 40 דקות אפייה, כל המלית זזה לה מצד לצד. ניסיתי להנמיך את התנור ולאפות עוד קצת, אבל באיזשהו שלב הבצק כבר התחיל להשחים יתר על המידה והוצאתי בתקווה שהעוגה תתייצב כשתתקרר.
    בינתיים ערכתי תחקיר בתגובות וראיתי שכמה אנשים כבר הכינו עם תאנים ולא דיווחו על בעיות מיוחדות. כמו כן העוגה מתקררת לאיטה ומתחילה להראות נורמלי.
    למה את חושבת שזה קרה? אולי התאנים בשילוב עם הסוכר מגירות יותר מדי נוזלים? או שבגלל ששטפתי את התאנים ולא יבשתי מספיק טוב?
    תודה רבה וכמובן (זה כבר בנאלי לכתוב אבל) תמיד כיף לקרוא את האתר, להתבונן בתמונות ולהנות מהמתכונים.

    מאיה עונה: לא נראה לי שתאנים הם יותר JUICY מנקטרינות. יכול להיות שהאלה הספציפיות שנפלת עליהן היו JUICY מידי, או שהן היו נוטפות מים מהשטיפה. בכל אופן, מה שעשית היה נכון מאוד, ואם הבצק משחים, מכסים בנייר אלומיניום וממשיכים לאפות עוד, בלי להתבייש.

  111. וואו, טעימה כל כך, יש לי כוויה בפה כי לא התאפקתי. החלפתי את החמאה בשמן קוקוס, כל היתר זהה, יצאה אלוהית…

  112. לדעתי העוגה נראית ממש מדהימה בלוג מעולה.

  113. אהלן… הכנתי את הפאי הזה כבר כמה פעמים וכל פעם מלקקים את האצבעות.
    היום אני רוצה להכין קיש מלוח והשאלה היא האם אפשר לעשות את הקלתית באותו אופן בדיוק, פשוט להחליף את הסוכר במלח בבצק? (וכן, אני יודעת שיש לך מתכון נפרד לקלתית של קיש מלוח ובכל זאת.. אי אפשר להתחרות עם הקלות שבה עושים את הבצק הזה :))
    תודה!

    מאיה עונה: אההעעעעע שליש כוס מלח זה יותר מידיייייייי!!!! אני מניחה ששווה לנסות להכין את זה מלוח, אבל את יכולה להסתפק בחצי כפית מלח ובכפית אחת סוכר (צריך טיפה). דווחי איך יצא!

  114. היי מאיה האם אפשר להכין עם ריבה במקום הפרי?

    מאיה עונה: כן. משיישים אותה לתוך הקרם. זהירות לא לשים יותר מידי, והייתי מצמצמת את כמות הסוכר בקרם ב-30%

  115. היי מאיה, לתבנית בקוטר 28 להכפיל כמויות? אין לי קטנה יותר.. תודה מראש

    מאיה עונה: כן, להכפיל

  116. היי מאיה, ילך עם ליצ'י או שהטעם שתלטני מדי?

    מאיה עונה: ילך וגם ילך! להיפך, הטעם שלו עדין למדי.

  117. היי, חדשה באתר שלך אבל כבר מאוהבת! אני סוכרתית ומחפשת מתכונים טובים ללא סוכר. האם אפשר להחליף בפאי את הסוכר בכמו-סוכר??

    מאיה עונה: בהחלט

  118. הי!
    שאלה קצת דחופה.
    אני רוצה להכין את העוגה הזו היום (ליום ההולדת של אמא) ורק עכשיו שמתי לב שזאת אפייה בטורבו. מסתבר שבתנור שלנו הטורבו לא עובד. איך אופים רגיל? 180 מעלות לכמה זמן?

    נראית עוגה מושלמת!

    מאיה עונה: אין בעייה, זה פשוט ייקח יותר זמן אפייה. קשה לי להגיד כמה, זה מאוד משתנה מתנור לתנור. פשוט שימי לב לסימנים שכתובים בהוראות – השחמה, רטט קל ביותר, וכו'.

  119. העוגה הזאת נהדרת, עשיתי אותה כבר פעמיים, משילוב של דובדבנים ושזיפים ויצא סוף…שאלה- האם ניתן להשתמש בתאנים כפרי או שלא מומלץ?

    מאיה עונה: אין לי ניסיון עם תאנים באפייה בתוך עוגות אבל רואים את זה מידי פעם במתכונים. מניחה ששוה ניסוי. אנא חזרי לדווח!

  120. שלום,
    נראה מעולה, שאלה דחופה: אני רוצה להכין עם קצפת ריצ' במקום חלב. כל שאר המרכיבים [ביצים, קינמון, ת.וניל] אותו דבר?

    תודות, שנה טובה

    מאיה עונה: יש להפחית את כמות הסוכר בלפחות 20% כי הריצ מאוד מתוקה

  121. היי מאיה,
    אז במקרה לגמרי עלה בחכתי רוברב ואני ממש רוצה למצוא מתכון טוב של הירק/פרי הזה כי אני יודעת שיש לו שם מעולה אבל כשהכנתי סוג של קרמבל ממנו יצא יותר מדי חמוץ (מודה שקצת התקמצנתי על הסוכר, כי אני מעדיפה מתכונים פחות מתוקים בדרך כלל…)
    כתבת לגביה רוברב שהוא מצריך טיפול מיוחד בסוכר וקמח… למה הכוונה? מה זה טיפול מיוחד? לא ברור כל כך…
    אשמח לתשובה מהירה, רוצה להכין עוד היום. תודה!!!

  122. היוש11 אחלה את מאיה אחלה אחלה.
    שאלה, במקום וניל, אפשר לקמבן עם אינסטנט פודינג וניל?

    מאיה עונה: אין בעיה. הוא צריך לבוא במקום סוכר אבל, כי הוא מאוד מתוק.

  123. היי מאיה,
    עכשיו כשאני גרה בגרמניה, אני רוצה להכין את העוגה עם רברבר (שבהתחלה ממש שנאתי ולמדתי לאט לאט לאהוב).
    רק שאלה: בכמה קמח וסוכר יש להשרות אותו?
    תודה!

  124. הכנתי עם תוספת קקאו לבצק, והפירות היו בננות ודובדבנים עם עוד כוס שבבי שוקולד על תקן פרי….. עכשיו בתנור נחכה ונראה :)

  125. היי מאיה,אני בדיוק עומדת להכין את עוגתך המופלאה עם רובארב ורק רציתי לוודא שלא צריך לבשל את הרובארב לפני האפייה…
    הלוואי שתגיבי לפני שאכניס את העוגה לתנור…
    אוהבת אותך ועוקבת אחרייך כבר כמה שנים,פשוט מופלא שכל מתכון שלך יוצא משובח נוטף אושר ושמנמנות.תודה!!

  126. טוב, אז במילה אחת: מושששש!!!

    הכנו את הגרסה הטבעונית עם אפרסקים ונקטרינות ושאר שאריות מהמקרר שידעו ימים יפים יותר, השתמשנו במעדן אלפרו כי לא היתה לנו שמנת, הוספנו קצת שקדים מולבנים לפני בזיקת הבצק והכל נזלל בתאווה גדולה! הידד ותודה על (עוד) מתכון מופלא :)

  127. תודה מאיה על המתכון. יצא טעים מאוד! הילדים ליקקו את האצבעות.
    הכנתי את העוגה עם על הפירות הישנים שנשארו לי במקרר (3 שזיפים, 4 אפרסקים קטנים ושני אגסים).
    הבעיה היא שכנראה הפירות הגיאו הרבה נוזלים כך שלא ממש קיבלנו קרם/פודינג ביניהם אלט הכל יצא מעט נוזלי…
    מה ניצן לעשות בפעם הבאה כדי שזה לא יקרה?

    מאיה עונה: יש כמה אפשרויות: הקלה יותר היא לערבב את הפירות החתוכים בכף או שתיים של קמח לפני שמפזרים אותם על הפודינג. עוד אחת היא לערבב את הפירות בצד עם קצת סוכר ולהשהות 30 דק' בצד, לסנן היטב, ולהוסיף למלית כפית או שתיים נוספות של קמח ולאפות כרגיל. את הנוזל שמסננים החוצה מהפירות המושרים אפשר לצמצם בסיר על אש קטנה ולהשתמש בזה כזיגוג לעוגה.

  128. איזה מתכון מושלם! תמיד תמיד מצליח. אני גרה בגרמניה, שלא חסר בה רברבר, ואני ממש שמחה, כי זה פשוט הפרי המושלם למתכון הזה.

  129. וואו נראה מעולה, אפשר לדעתך עם בננה ומלון קפואים? לא הוזכר באופציות הנוספות

  130. הכנתי ויצא מעולה, תודה רבה!!! עשיתי מיקס של פירות, אבל המשמש ספציפית יצא להיט במיוחד



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!