תורת המיץ הסחוט הביתי

נחשב אצלי: השקעה

את המיץ הזה אני מכינה בחודשיים האחרונים, כמעט כל בוקר, בחדווה רבה. על כל טרנד המיץ הירוק הזה אפשר היה לשמוע לאחרונה אם פתחתם קצת אוזניים, אבל בחיים לא חשבתי שאני אהיה הטיפוס שמכין את השטויות האלה. אני לא מחוברת לצ'קרות שלי, לא מתחברת ליוגה, ובטח ובטח שאין לי בבית מכונה מפלצתית שהופכת כל עצם דומם למיץ סחוט טרי. עד שנתקלתי בפוסט הזה בבלוג פורטוגזי ממיס לבבות.

"עזבו שטויות," הפוסט אומר, פחות או יותר, "תתחילו מכמה דברים בסיסיים: תפוח, קצת תרד, ומים. תטחנו אותם בבלנדר ותסננו". תקבלו מיץ ירוק יפהפה עם טעם שהוא קרוס בין מיץ תפוחים ללימונדה. התרד לא מורגש בעליל, והגוף חוגג על כל הוויטמינים והמינרלים. שדרוגים למתכון הבסיס הזה יש עד בלי די, ואפשר גם לעשות אותם בהדרגה, לאט לאט, ורק אם מתחשק. בקיצור, התמכרתי, ונפתח לי עולם שלם של מיצים מעולים בצבעים מתעתעים.

אנשי השאנטי תמיד אומרים "החיים זה עניין של איזון", וכך גם ההתעסקות עם המיצים האלה. הפוסט הזה יספק תחמושת לבריאותנים, שתכף יגיעו וירטנו שהבלנדר בכלל מחמצן את הירקות יותר מידי, הרבה יותר ממסחטת הניו אייג' בשיטת הצנטריפוגה האיטית שקנו ב-1300 ₪ בשבוע שעבר. ומה החוכמה להוסיף סוכר וממתיקים למיץ בריא להפליא? וכי למה מוסיפים מים ומדללים את המרקחת המרוכזת והיקרה מפז? ומה בדבר כל הריסוס והג'יפה שמרססים על עלי הסופרמרקט שלנו היום? אז כל זה נכון והגיוני, אבל גם אם לא תכינו את המיץ הזה מירקות אורגנים שקטפתם זה עתה מהחצר, וגם אם לא תצרכו אותו כל יום לפנות בוקר עם שיעור הטאי צ'י מול הזריחה, הוא עדיין יעשה לכם טוב ולגוף שלכם עוד יותר. גם אם תכינו אותו רק פעם בשבוע, מירקות פשוטים מהסופר. אז זה לא יהיה זהה למיץ שבספא המעצבים האורגני ההוא מחוץ ללוס אנג'לס, אבל זה יהיה נפלא. ועדיף קצת בריאות מבלי בריאות בכלל. ואם המיצים צריכים קצת תגבור מתוק חיצוני, זה בסדר, נזרום. המתכונים פורסמו לראשונה במדור שלי ב"זמנים מודרניים".

 

אז מתכון הבסיס, כאמור, מבוסס על פטנט שאמור להפטר מהצורך במסחטת המיצים היקרה והאימתנית שתופסת נדל"ן יקר במטבח, ומצריכה גם שטיפה מסורבלת ומייגעת אחרי כל שימוש. הפתרון הוא שימוש בבלנדר (ואם אין, גם פוד פרוססור יהיה תחליף סביר) – טחינת כל מרכיבי המיץ עם קצת מים, ואז סינונם דרך בד כותנה דקיק כלשהו. המיץ המתקבל מדהים בטעמו ובצבעו, ואחרי שלוק אחד ממנו כל מה שתרצו זה רק לגמור את כל הכוס בבת אחת וכבר להתחיל לתכנן על איזו ווריאציה תכינו בפעם הבאה. האפשרויות הן אינסופיות:

השטיק עם הבלנדר והסינון מאפשר להפיק מיץ ממרכיבים שלא חלמתם אפילו לסחוט מהם מיץ. והעובדה שאנחנו משתמשים בבסיס טעמים טוב (תפוח + לימון + מים, על משקל המיץ תפוחים/לימונדה), מאפשרים לכם להנות מכל היתרונות הבריאותיים של דברים שאתם לא תמיד טורחים לצרוך בארוחה רגילה. נסו לגגל על היתרונות הבריאותיים של תרד / פטרוזיליה / סלק / כרוב / קייל (או באנגלית KALE – כרוב העל האובר-היפסטרי שהחל לבצבץ גם בארץ לאחרונה) – ותבינו.

אבל כדי לעשות לכם קצת סדר, הנה ההמלצה הראשונית והכי פשוטה, שיוצאת גם הכי טעימה ועדינה:

אני אוהבת להוסיף לנוסחה גם חצי לימון שאני מעיפה לו את כל הקליפה עם סכין קטנה (כולל החלקים הלבנים) – תכף יגיע הסבר.

על בסיס הנוסחה הזו אפשר להתחיל להשתגע ולהוסיף מכל הבא ליד.
אוקיי, אוקיי, אז בואו נעצור רגע לשאלות ביניים –

אז למה בכל זאת מוסיפים מים?
כי בניגוד למסחטת הירקות הקשים היקרה והמסורבלת, לבלנדר המצוי קשה להתמודד עם כל כך הרבה מוצקים בבת אחת. קצת מים על ההתחלה יעזרו לו להתחיל עם הטחינה כך שהתערובת לא תיתקע כל שנייה ותצטרכו לחלץ אותה מהשוליים. כל הטעם והויטמינים של הפירות והירקות יוצאים החוצה למים (כי הרבה מהויטמינים מסיסים במים, ואלה שמסיסים בשומן יצאו גם הם אם תוסיפו קצת שומן לתערובת המיץ – נניח כמה אגוזי מלך, או טיפה חמאת בוטנים או שקדים). עוד תפקיד חשוב שהמים ממלאים הוא איזון טעמים. מיץ טהור של פטרוזיליה או תרד לא יערב לליבם של רוב בני האנוש שאני מכירה. אבל כשמדללים אותו עם קצת מים, ומאזנים אותו עם טעם מוכר ומתוק של מיץ תפוחים ביתי, הוא הרבה יותר ידידותי למתחילים כמונו.

חדשים בעסק? מפחדים מהטעם?
אל דאגה. בחרתי את המתכונים הללו בדיוק כך שיאזנו בין בריאות לטעם חמוץ-מתוק עדין ונהדר, שיערב גם לחיכם של לאנשים שחושבים שהם לא אוהבים "מיץ ירוק". אם אתם בכל זאת רוצים לרכך את המכה ולהתחיל יותר באיזי, הדרך הכי טובה לאזן את טעמו של המיץ הוא פשוט לקרב אותו יותר לטעם של לימונדה – ולהוסיף אקסטרה מיץ לימון וסוכר (או דבש, או מייפל, או אגבה) לפי הטעם. רוצים שהילדים יתחברו? הגניבו פנימה כמה טיפות וניל, ושווקו את המיץ תחת שמות יצירתיים כמו "המפלצת הירוקה" או אפילו "מיץ פטל מלכותי של נסיכות / מסיבות תה" (אנא עארף?). את התוספות המיוחדות כמו פטרוזיליה וקייל, יוסיפו המתקדמים שלא מסתפקים ברק "קצת בריא".

יתרונות המיץ הסחוט
בגלל הסינון, והעובדה שכל הסיבים נשארים בחוץ, המיץ טס בטיל דרך מערכת העיכול וכל הוויטמינים והמינרלים שלו נספגים במהירות שיא. תהליך הטחינה והסחיטה גם מאפשר לכם לצרוך בקלות כמות גדולה של ירקות ופירות שהייתה יכולה להיות מייגעת לאכילה סתם כך, במיוחד אם אתם לא חובבי ירקות באופן כללי. שימו לב שהמיץ הבסיסי מתוק באופן טבעי בגלל התפוח ולא צריך להוסיף לו סוכר.

הטריק של סינון הרסק הטחון במגבת מדמה את הפעולה שמבצעת מסחטת פירות קשים מקצועית. הכי פשוט לסנן עם בד כותנה (כמו מגבת מטבח, או בד חיתול, או חולצת טריקו ישנה ונקייה) ופשוט לכבס אחרי (במכונה, או ידנית תוך 2 דקות). אבל אם אתם מחפשים פתרון יותר פרקטי ויום-יומי, השתמשו במגבות נייר רב-פעמיות, כדוגמת "סנו רב מגבת" (כ-15 ₪ לגליל שיספיק לכם לכ-60 כוסות מיץ ענקיות) , או החיקוי המקביל הזול שלו של מותג הסופרמרקט החביב עליכם. המגבות הנ"ל נמכרות בזיל הזול בגלילי ענק, עומדות בגבורה בלחץ הסחיטה, ונזרקות לפח בתום השימוש (אם מתעקשים, אפשר לנקות אותן ולהשתמש כמה פעמים).

מגבות נייר חד פעמיות רגילות לא מתאימות כאן כי הן נקרעות (גם אם משתמשים בכמה שכבות, זה פשוט לא עובד טוב). אם אין לכם בד או מגבת כדי לסנן, אפשר פשוט להעביר דרך מסננת דקה רגילה מבלי ללחוץ על המוצקים כדי שהמיץ יישאר חלק ונעים לשתייה. בלי הסחיטה האינטנסיבית עם המגבת תאבדו קצת מיץ בדרך, אבל זה עדיף מלנסות לשתות רסק דלוח מלא גושים. לא כיף.

שימו לב – מומלץ לשתות את כל המיצים תוך 20 דקות מרגע הכנתם כדי להנות ממקסימום וויטמינים ומינרלים (ועדיף על בטן ריקה. אבל לא חובה). אם אתם רוצים לחסוך זמן, חתכו מראש את כל הירקות ושימו בקערת הבלנדר במקרר ערב קודם. למחרת רק הוסיפו מים, טיחנו וסננו. אם לא יעזור בית דין ואין לכם זמן לדברים כאלה על הבוקר, סחטו מראש ושמרו במקרר. חלק מהוויטמינים ילכו לאיבוד, אבל זה עדיין עדיף על כלום.

תאלתרו!
התייחסו למתכונים הללו רק כנקודת התחלה. הוסיפו או החסירו מרכיבים ותוספות לפי הטעם ולפי המצאי במקרר: ג'ינג'ר (טרי או מסוכר), פטרוזיליה, בזיליקום, אגוזים מכל הסוגים, פירות יבשים, ושלל פירות וירקות (גזר! אפרסק! סלרי! מנגולד! אגסים! תפוזים!). רק לטחון עם מעט מים (ולקלף, אם הקליפה מרה), לסנן, ולשתות לרוויה. אני ממליצה תמיד לכלול תפוח וכוס מים בבסיסו של כל אלתור.

פרי + נענע + לימון = חגיגה!
אם אתם לא בעניין של מיצים יוצאי דופן או בריאים יותר מידי, לכו על הנוסחה המנצחת לעיל והכינו לכם מיץ אננס (אפילו מאננס משומר), אבטיח, או ענבים טרי וביתי. יאמי! פשוט טוחנים עם קצת מים (או מיץ פרי), נענע ולימון מנוקה מהקליפה (תכף הסבר), מסננים כרגיל, ושותים בכיף.

אז איך תכל'ס עושים את זה? הנה ככה:

מיץ ירוק בסיסי למתחילים
כמה שלוקים מהשיקוי המרהיב ותרגישו כאילו הכניסו לכם בטריות. מדובר במשקה אנרגיה לכל דבר – והטעם? כמו לימונדת עשבי תיבול מרעננת. תרגישו חופשי להוסיף או לגרוע לפי המצאי בבית, או לפי הבטחון. בהתחלה קצת מפחדים, אבל אחרי שרואים שזה טעים, אפשר להתחיל לאלתר ולהוסיף עוד דברים ירוקים! הכמות המתקבלת: כ-2 כוסות מיץ (בשבילי זו מנה אחת).

המרשם הראשוני הבסיסי שראיתם למעלה הגיע מהבלוג הנ"ל, אבל בעיני תוספת של חצי לימון עושה את כל ההבדל (מומלץ!!!!). כל השדרוגים (+) אופציונלים לגמרי:

חותכים גס תפוח ירוק גדול.

אין צורך להסיר את הקליפה או את הגרעינים, אבל את הגבעול כן צריך להעיף. לחתוך מספיק רק שיהיה לבלנדר קל יותר להתחיל לעבוד.

נסיר את הקרום מחצי לימון כך שישאר רק בשר הפרי. קודם מתחילים עם השפיץ על ידי כך שפשוט מנסרים את כל הכיפה העליונה (בערך ס"מ):

ואח"כ פשוט מנסרים לגובה הפרי כדי להעיף כמה שיותר מהקליפה (כולל החלק הלבן המר), ולבזבז כמה שפחות מבשר הפרי עצמו:

אל תפחדו מהגרעינים ואל תעבדו קשה מידי על להעיף אותם. בסוף נשארים עם כזה דבר:

אפשר במקום זה גם לסחוט את המיץ של הלימון ולהוסיף למיץ, אבל בעיני הרבה יותר יעיל פשוט לקלף עם סכין ולטחון, כי הרי הכל עובר סינון בסוף.

שמים בבלנדר את קוביות התפוח ובשר הלימון יחד עם כוס אחת של מים. אני אוהבת ג'ינג'ר ולכן מוסיפה גם פרוסה דקה ממנו. לא חובה!

המים יעזרו לעסק להטחן כמו שצריך:

אחרי כמה שניות, כשכל הקוביות התרסקו, אפשר לעצור רגע ולדחוס לתוך הרסק את הירוקים.

הבסיס הוא כוס אחת דחוסה של עלי תרד (מומלץ בייבי תרד, הרך והעדין, אם מוצאים. אבל עובד עם תרד רגיל), אבל אני מוסיפה גם פטרוזיליה (לא חובה).

טוחנים את הכל טוב טוב יחד:

וממשיכים לטחון עד שהוא חלק וירוק, כ-15 שניות.

עכשיו מכינים בצד קערה (כאן אני משתמשת בקערת המיקסר), מניחים מעליה מסננת מכל סוג:

מרפדים את המסננת בבד כותנה נקי או במגבת רב פעמית:

אם אין בד או מגבת לסינון, כאמור, אפשר להסתפק רק במסננת דקה, ומבלי לדחוס את המוצקים דרכה יותר מידי. משיג את אותה מטרה, רק יתקבל פחות מיץ.

מוזגים פנימה את הרסק.

בזמן שהמיץ מתחיל לטפטף לו דרך המגבת אני בדרך כלל ניגשת לכיור לשטיפה מהירה של מיכל הבלנדר. אפילו לא חובה סבון. כל עוד עושים את זה מיד הוא נשטף פרפקט תוך פחות מ-10 שניות.

אוספים את שולי הבד או המגבת, חופנים אותם בהידוק של אגרוף, וסוחטים היטב את המיץ לתוך קערה.

מועכים ולשים קצת את המוצקים שבמגבת כדי לסחוט מקסימום מיץ לתוך הקערה. בסוף מה שנשאר במגבת נראה ככה:

קצת דומה לסיבים שנשארים במסחטת המיצים המקורית. הם די יבשים וחסרי טעם, ומרת'ה אפילו פעם אמרה שהיא ניסתה לתת את זה לתרנגולות שלה והן לא נגעו בזה (מרת'ה גם שותה מיץ ירוק כל בוקר, איך לא). אני יודעת שאתם מצפים שאתן פה איזה שימוש קסם לסחל'ה הזה, אבל אין לי. אם אתם מתעקשים, מניחה שאפשר להוסיף לזה ביצים וקמח וללבב לביבות. לא, אני לא באמת אמרתי את זה הרגע.

בקיצור, את המיץ המתקבל מוזגים מהר מהר לכוס יפה וגבוהה. שותים ואומרים "אהההה".

שדרוגים (למתקדמים)! אני מכינה את המיץ הזה כל בוקר, והתחלתי להוסיף לשלי גם חופן נאה של פטרוזיליה (כולל גבעולים, בערך רבע חב' פטרוזיליה – סופר בריא!), פרוסה דקה של ג'ינג'ר (אין צורך לקלוף) ואם במקרה יש לי, אז גם עלה גדול של קייל (בלי הגבעול). טעים! אפשר גם להחליף את כל התרד בכמות זהה של קייל קצוץ דק, או מנגולד, אבל התרד הכי עדין בטעמו. אפשר גם להחליף את כוס המים בשני מלפפונים (אין צורך לקלוף), אבל טעמם יהיה מורגש יחסית, אז קחו זאת בחשבון.

מיץ סלק והפתעות

מילים רבות נכתבו בשבחו של הירק הפחוס והכעור, ועל כמה שמדובר למעשה בסופר-ירק, שבכוחו לרפא כל מחלה וכל מכאוב. אך צבעו המתעתע של המיץ היפהפה הזה די מוכר את עצמו. הטעם המתקתק הטבעי של הסלק משתלב עם הלימון והתפוח למעין משקה חמוץ-מתוק מתובל, מרווה להפליא, וממש "רגיל" ולא מוזר בטעמו. התוספת הקטנה של הכרוב הסגול לא חובה, אך כמעט ולא מורגשת בטעם ומוסיפה המון בריאות וצבע. הכמות המתקבלת: כ-2.5 כוסות מיץ. טוחנים בבלנדר חצי סלק בינוני, קלוף וחתוך גס, יחד עם תפוח ירוק גדול חתוך גס, חצי לימון מנוקה מקליפתו, וכוס מים. כשנוצר בבלנדר רסק קוצצים דק דק רבע כרוב סגול קטן (או שמינית כרוב סגול גדול) וטוחנים פנימה. מרפדים מסננת בבד כותנה נקי או במגבת רב פעמית ומוזגים פנימה את הרסק. אוספים את שולי הבד או המגבת וסוחטים היטב לתוך קערה. אם יש הרבה רסק ורואים שהוא הולך למלא את הבד לגמרי, מוזגים רק חלק ממנו, סוחטים, נפטרים מהשאריות היבשות, ואז מוזגים וסוחטים את השאר. מוזגים את המיץ המתקבל לכוס יפה וגבוהה ושותים לרוויה.

שדרוגים! פרוסה דקה של ג'ינג'ר תלך פה נהדר. אפשר גם לזרום עם המוטיב הסגול ולזרוק פנימה חופן נאה של פירות יער טריים או קפואים (ובמקרה זה מומלץ לאזן אותם עם קצת סוכר או דבש). גם גזר קלוף וקצוץ גס יתקבל בברכה!

מיץ מלון ומלפפון
אחרון חביב, גרסת הלייט של מיצי הירקות, עם טעם עדין, מתקתק, ומרענן כהוגן. צבעו הצהצהב וטוב המראה ירכך גם את ליבם של סרבני הבריאות הקשוחים ביותר. ואם יש ספק, אז כמה כפיות דבש וכמה טיפות תמצית וניל יעלו את סיכויי ההצלחה. הכמות המתקבלת: כ3.5 כוסות מיץ. קולפים וחותכים לקוביות חצי מלון קטן ובשל (אין צורך להפטר מהגרעינים, להיפך – הם מעשירים את המיץ בחלבון וחומצות שומן בריאות שיסייעו בספיגת הוויטמינים), ומסירים את הקרום מחצי לימון כך שישאר רק בשר הפרי (אפשר גם לסחוט את המיץ ולהוסיף במקום). חותכים מלפפון אחד בינוני גס (אין צורך לקלוף). טוחנים את קוביות המלון, המלפפון והלימון בבלנדר יחד עם חצי כוס מים. אם רוצים, אפשר לטחון פנימה גם חופן נאה של עלי נענע / בזיליקום / לואיזה, אם יש. מרפדים מסננת בבד כותנה נקי או במגבת רב פעמית ומוזגים פנימה את הרסק. אוספים את שולי הבד או המגבת, וסוחטים היטב לתוך קערה. אם יש הרבה רסק ורואים שהוא הולך למלא את הבד לגמרי, מוזגים רק חלק ממנו, סוחטים, נפטרים מהשאריות היבשות, ואז מוזגים וסוחטים את השאר (אם מנסים לסחוט כמות גדולה מידי בבת אחת, הרסק ימצא דרך לברוח החוצה לתוך הקערה). מוזגים את המיץ המתקבל לכוס יפה וגבוהה ושותים בהנאה.

שדרוגים! אפשר להחליף את חצי כוס המים בחצי כוס מיץ שאוהבים (עדיף 100% מיץ ולא הנקטרים המסוכרים והדביקים שנמכרים בקרטונים) – נניח, תפוזים, תפוחים, או אפילו לימונדה.

ולסיכום –
מילה אחרונה בשבחם של המיצים המעולים הללו – ממליצה בחום על הסרט "שמן, חולה, כמעט מת" של איזה בחור אוסטרלי אחד שהחליט יום בהיר אחד שנמאס לו להיות שמן וחולה אז החליט לעשות את מה שכולם עושים היום – הלך להסתובב ברחובות אמריקה, וראיין אנשים רנדומליים לדוקומנטרי שעשה על עצמו. תוך כדי שהוא בדיאטת מיצים רצחנית. הסרט רחוק ממושלם, ואפילו יורד קצת נמוך, אבל יש בו כמה קטעים מבריקים שמצדיקים לגמרי את הצפייה.

יש גם את הבלונדה הזו כריס קאר, שטוענת שניצלה מסרטן בזכות המיץ הזה, אבל היא קצת הזויה בעיני (והופ! בדיוק תרגמו את הספר שלה לעברית).

מצאתם עוד אלתורי מיץ מגניבים? ספרו לי בתגובות!

פינת התכל'ס
להכנת מיץ בסיסי, קוצצים גס וטוחנים את כל המרכיבים בבלנדר יחד עם כמות המים המצויינת, מוזגים בהדרגה למסננת מרופדת בבד כותנה או נייר מגבת רב פעמי (חד פעמי לא עובד), סוחטים היטב, משליכים את השאריות היבשות ושותים את המיץ לרוויה.

מיץ ירוק: 1 תפוח + 1 כוס דחוסה תרד טרי + 1 כוס מים (אפשר גם חצי לימון מקולף / פרוסת דקה ג'ינג'ר / חופן קטן פטרוזיליה)
מיץ סגול: 1 תפוח + חצי סלק קלוף + חצי לימון קלוף + כוס מים (אפשר גם ג'ינג'ר ונתח קטן של כרוב סגול קצוץ דק)
מיץ צהוב:  חצי מלון קטן קלוף, כולל הגרעינים + מלפפון אחד + חצי כוס מים (אפשר גם חופן עשבי תיבול).

אוף טופיק
אני בהפסקה של 10 ימים מרוטינת המיץ הירוק שלי כי אני כרגע בעיצומו של סיור קולינרי בטייפה באירוח ממשלת טאיוואן. אם יש לכם המלצות בשבילי (בהמשך לבקשתי בפייסבוק) לדברים טעימים בעיר שהסיור עשוי לפספס, אשמח לשמוע בתגובות!



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




67 תגובות בינתיים:

  1. תודה. ינוסה בקרוב ובכלל מעריצה את הבלוג שלך.

  2. טיפ לטיוואן: למרות כל החששות לא לדלג בשום אופן על הטופו המסריח שמוכרים ברחובות בחביות. זה מריח בערך כמו קיא, כי זה תסס יופי כמה חודשים, אבל אנא אנא סתמי את האף ואת השכל ותודי שזה מעדן.
    וזכרי שזה בדיוק מה שהטיוואנים חושבים על הגבינות שלנו עם העובש.
    אם בגרנד הוטל מגישים דים סאם גם בימי חול (כי זה עתה עבר יום ראשון) לא לפספס בשום אופן. זוהי טרנספורמציה מיידית לגן עדן.
    תעשי חיים ותבלי היטב.

  3. הפוסט לא מופיע בפיד הרסס (עדיין?)

  4. היי מאיה,
    נתקלתי בבלוג הזה כשחיפשתי חומר על טייוואן, לקראת טיול, ומצאתי את עצמי קוראת כל פוסט ופוסט! רוב הפוסטים הם על אוכל ועם המון תמונות שועשות חשק לאכול :-)

    http://ovdimzarim.blogspot.co.il/p/blog-page.html

  5. עוד כמה רעיונות ומתכונים http://simplegreensmoothies.com

  6. היה שווה לעצור הכל באמצע העבודה ולקרוא את הפוסט רק כדי לדעת שהקייל הגיע לארץ!!

    ממליצה בחום לחמם תנור לחום גבוה, לפזר בתבנית על נייר אפייה את העלים של הKale עם קצת ספריי שמן, מלח, פלפל ושום ולתת לו כמה דקות, עד שהוא הופך למעין "צ'יפס" מדהים וכמעט נטול קלוריות. תענוג!!

  7. היי מאיה
    מהמם כרגיל ואפילו יותר.
    יעבוד עם בלנדר מוט? או שזה רצחני מידי בשבילו?

    מאיה עונה: יש סיכוי שיעבוד! ייתכן ותצטרכי לשנות את כמות המים בהתאם ליעילות תהליך הטחינה. אשמח לשמוע איך יצא!

  8. יופי של פוסט, קולע גם להתמכרות שלי בזמן האחרון. עוד דברים שמתאימים מאוד לשייק ירקרק טעים וטרי: אגס, כף טחינה גולמית, כפית (או יותר) של "שקדימון" (ממרח שקדים, די יקר, מישהו יודע איך מכינים לבד?), זרעי פשתן, עלי נענע, עלי כוסברה.

    אני לא יודע למה להסתבך כל כך עם שלב הסינון. אם יש מספיק מים או נוזלים אחרים בבלנדר, בעיניי לא צריך בכלל לסנן. כן, זה קצת סמיך, אבל בהחלט אפשר לשתות את זה.

  9. אני לא יודעת אם זו ממש המלצה, אבל אם את בענייני מסעדות ביזאריות יש אחת בטייוואן ש… טוב, נדמה לי שכבר כתבתי עליה קצר ולעניין בעבר:
    http://yael.haoneg.com/general/283
    (הפסקה שמתחילה בכבשה הראשונה)

  10. ממליצה להיכנס לאתר של קריס קאר – יש שם המון וורסיות למיצים מכל הסוגים והקומבינציות
    http://kriscarr.com/recipes/juices-smoothies/

    ובכלל למי שמחפש אוכל טבעוני..

  11. לנו דווקא יש מסחטת מיץ מירקות של Breville שירשנו ממישהי שלא השתמשה בה. האיש שלי מכין בה בחורף מיצי גזר-תפוח-סלק-תפוז ונשבע שבזכות זה הוא בריא כל החורף בלי חיסונים ותרופות.

    כבר חודשים שאני קוראת/רואה/שומעת על כל ה-green smoothies האלה בכל הבלוגים האמריקאים ואפילו קניתי בייבי תרד כמה פעמים ועדיין לא הגעתי לנסות אף שייק כזה (התרד כרגיל הלך למוקפץ ירקות, שם מקומו הטבעי אצלנו). יכול להיות שהפוסט הזה יהיה מה שישכנע אותי…

    ולגבי הקייל – הכי טעים בתור צ'יפס אפוי (קצת שמן זית, קצת מלח ים אטלנטי והופ לתנור עד שקשיח אבל לא שרוף. אפשר לגוון עם פפריקה ספרדית חריפה מעושנת).

  12. סתם טיפ לניקוי הבלנדר.
    בתום השימוש לשטוף אותו במים מעט, לשים בפנים טיפה של סבון כלים וקצת מים. להפעיל אותו לכמה שניות והוא מנקה את עצמו
    :-)

  13. Can one use a coffee machine filter instead of a towel/ paper towel? I've got a bunch of them ..

    מאיה עונה: כן. אם הם דקים ונוטים להקרע שימי שניים או יותר אחד על השני.

  14. המלצה למיץ ירוק בטייפה – גרין טי לאטה.

  15. אוף. לא יצא לי טעים.
    שמתי מה שיש:
    תפוח, ליים קטן,
    כוס מים, כמה עלי חסה, קצת פטרוזליה,
    עלה קייל ששרד, קצת גינגר,
    וקצת עלי מליסה.

    איפה טעיתי???

    (גם עם תוספת סוכר נשאר טעם מריר)

    מאיה עונה: לא ניסיתי עלי חסה וגם לא המלצתי… מניחה שהחלק הבהיר שלהם עלול להיות קצת עצי ומריר בטעם. להבא תרד!!! כמו-כן, את הפטרוזיליה והקייל שמרי לפעמים מתקדמות יותר. את המיץ הראשון תכיני כמה שיותר ידידותי למשתמש.

  16. מאיה את אלופה! זהו

  17. נראה אליפות.

    יש המלצת לבלנדר שהוא גם יפה וגם אופה? (וגם לא יקר)

    מאיה עונה: לי יש את הדגם הכי פשוט של פיליפס (שמגיע עם תוסף מטחנת תבלינים), לא יקר ועובד מצויין.

  18. בא לי בדיוק במקום. אחרי חודשיים של קפה קר דבר ראשון על הבוקר, התחשק לי קצת בריאות…
    אז ניסיתי את הסלק+תפוח+לימון+כרוב סגול, יצא מהמם ומגרה, הטעם קצת פחות… כנראה שמתי יותר מידי כרוב וביחד עם הארומה של המרכך כביסה מחיתול הבד ששמתי לסינון זה לא כ"כ הוסיף… בפעם הבאה בסופר אצטייד ברב מגבת, אבל בנתיים, איך נפטרים מהטעם והארומה של המרכך כביסה??

    חוצמזה, מצאתי שימוש רומני נהדר לשאריות – בר-בצק לילדים! ורוד זרחני ומפתה עם מרקם רך ונעים וסופסוף אין חשש שינשנשו פלסטלינה רעילה…

  19. מה עם סלק קלוף בואקום? הויטמינים בו בסדר?

    מאיה עונה: נוטה להאמין שכן, אבל אני לא סמכות. גוגל.

  20. אז, בהתאם לתגובתי הקודמת, הכנתי עם בלנדר מוט ויצא ממש טוב. הייתי צריכה להוסיף עוד קצת מים אבל זה לא הפריע במוצר המוגמר.
    רק צריך לשים לב לחתוך לחתיכות קטנות יותר את כל הרכיבים כדי שמשהו ייטחן שם (אלא אם כן הבלנדר מוט שלהם רוצח סדרתי…).
    הדר

  21. היי,
    בערך קשור, איך משיגים קייל באיזור השרון?

    מאיה עונה: מצאתי בשופרסל דיל בעזריאלי, אז מניחה שיהיה במקביל לו באיזור השרון. אפילו אצל הירקן השכונתי שלי בת"א יש.

  22. לפי מה שאני יודע חשוב להוסיף שמן כדי שהגוף ידע לספוג את כל הוויטמינים והמינרלים…

    אני תמיד מוסיף שמן זית או שמן המפ (לא יודע אם אפשר להשיג בארץ…) למיצים טבעיים, מישהו יכול לגבות את זה?

    בנוסף אני ממליץ להוסיף זרעי המפ לכל תערובת, נותן טעם אגוזי משהו ובעל ערכים תזונתיים שאין לאף מקור צמחי אחר!
    ממליץ לקרוא בנושא.

  23. שמתי מלפפון, תפוח, לימון ועלי בייבי (זה מה שהיה לי). הכל במעבד מזון (אין לי בלנדר)… יצא די איכס. טחון גס מדי, וצריך להמתיק.

    לעומת זאת, הנה תמונה של דוכן מיצים ב Borough Market בלונדון, שם שתיתי Wheatgrass Smoothie מ-ע-ו-ל-ה. המתכון בתמונה.
    http://imageshack.us/photo/my-images/268/kxkm.JPG/

    מאיה עונה: אני לא משתגעת על מלפפון במיץ הזה, הטעם שלו מורגש מידי. למרות שלכאורה הוא מושלם למיצים האלה כי יש בו המוווון מים. גם עלי בייבי קצת מרירים לטעמי. מקווה שתנסה את הגרסה המקורית עם מים ותרד! היא מעולה!

  24. Tip for Taiwan- don't leave without eating at Din Tai Fung. You don't know me, but please trust me on this one. You will LOVE it, I promise! Enjoy your trip, Tali

  25. מאיה – קניתי בלנדר נורמלי, וניסיתי שוב עם תרד תיקני, באמת יצא יותר טוב.

  26. איתי (שמעריץ את מאיה)

    ואוו – שיחקת אותה!
    הכנתי את המיץ הבסיסי (אבל עם תרד רגיל, כי בשוק לא היה בייבי) ויצא מ ע ו ל ה!!!
    טעים, מרווה וממלא במרץ.
    זה יעזור לי לקבל את הויטמינים שאני מפספס ותמיד מרגיש עם זה רע.

    רק שאלה קטנה – האם להסיר את הגבעולים מהתרד או לטחון איתם (הפעם הפרדתי, אבל זו מלא עבודה :) ).

    ממני איתי, שמעריץ את מאיה!!!

    מאיה עונה: אפשר להשאיר את הגבעולים הקטנים שעל העלים עצמם, אבל את האלה הממש עבים שמחברים הרבה עלים ביחד, עדיף להעיף הצידה. אבל לא קריטי!

  27. אני מכינה לי שייקים כבר כמה זמן אבל כל הזמן רוצה להתקדם למשקאות בריאות ואז הגיע הפוסט המדהים שלך!

    הכנתי מחצי תפוח, אגס, עלי בייבי תרד, וכ-10 ענבים (בשביל המתיקות), כמובן הוספתי מים. אני די המומה מכמה שזה יצא טעים וגם ההכנה לא היתה מסובכת מדי.

    תודה!

  28. לגבי הסח'לה – אפשר לשים בקומפוסטר, ואם אין – פשוט לפזר בגינה (או לאסוף בדלי קטן שיכול לעמוד על אדן החלון ופעם בכמה ימים יורדים לפזר בגינה).
    זה משדרג נהדר צמחי תבלין או כל מה שגדל אצלכם (ואם לא מגדלים שום דבר – פשוט מחזיר מרכיבים חיוניים לאדמה ומקטין את נפח הפסולת שצריך לפנות).

  29. ניסיתי עם חברה שלי את המיץ הירוק בתוספת לימון, והיה קצת חמוץ לטעמנו. ניסינו שוב בלי הלימון, ועדיין חסרה לנו קצת מתיקות.

    מה אפשר להוסיף לתרד-תפוח שייתן קצת מתיקות? את חושבת שגזר אולי יתאים?

    מאיה עונה: כפי שכתוב – דבש/סוכר/אגבה. או פשוט עוד תפוח.

  30. את מדהימה !!!! תודה על זה :)

  31. היי מאיה,
    אתר מקסים, תמונות עוד יותר. ניסיתי את "סלק והפתעות" ויצא מדהים!! הכנתי כמות כפולה ולקחתי בכוס עם קש לעבודה. כולם קינאו בי.
    בקשר לתמונה ההיא שבה מישהו סוחט את המיץ הירוק, זה בכוונה בשקית? או שזו רק אני?

    מאיה עונה: זה לא שקית, זה סנו רב מגבת :)

  32. הי מאיה,
    דווקא הסיבים ("הפאלפ") שהשארת בחיתול הבד מאוד בריאים. אם טוחנים מספיק זמן הם נחתכים לפיסות זעירות ואז ממש לא נורא לשתות אותם כך. קצת סמיך וגבשושי אבל בריא! :)

  33. את השאריות מהסחיטה של המיץ אפשר לזרוק לקומפוסט, כמו בספר הזה : http://goo.gl/0bxY4q

  34. נתקלתי בפוסט הזה אתמול ואצתי רצתי לנסותו. בעבר ניסיתי להוסיף קייל לשייקים הרגילים שלי (נגיד, מיץ תפוזים + פירות יער + + בננה + קייל). מה שהיה קורה זה שפיץ ואבו פיץ היו שותים להם שייק נחמד בלי קייל, שהכנתי מראש עבור שניהם, ואני הייתי מעקמת את הפרצוף סביב מרקחת ירוקה ולא נחמדה בכלל, ומשננת כמנטרה בין לגימה ללגימה: "זה נורא בריא! זה נורא בריא!"
    בקיצור, לא היה קייל במקרר (הפך לצ'יפס בתחילת השבוע) אבל היו ערימות של כרוב! אז חצי כרוב + שלושה גבעולי סלרי + ליים + תפוח ירוק = שתי כוסות של מיץ ירוק בהיר, שגם טעים ו(כנראה) גם בריא לשתות.

  35. עדכון קצר: בתוספת קצת חלב קוקוס ועוד תפוח, הצלחתי לגרום לסרבן ירקות טריים בן 16 חודשים לשתות מיץ כרוב, הידד!

  36. יש חוסר אחידות בידיים שמציגות את התהליך
    לרגע נבהלתי כשראיתי אצבעות עם ציפורנים ואחר כך ידיים עם שערות… ברררר….

    מאיה עונה: קצת קשה לדגמן לעצמי תוך כדי צילום אם צריך לסחוט בשתי ידיים, לא? :)

  37. יש לי אלרגיה הזויה לתפוחים… יש לך הצעה לפרי אחר שיכול להיות הבסיס להכל (מבחינת מרקם+טעם)??
    כל כך בא לי ירוק ואני מכינה רק שייקים מלאי שוקולד (מסכנה שכמותי).

    מאיה עונה: אגס! ענבים כל עוד יש!

  38. מאיה הפוסט מהמם!
    אבל רציתי בעיקר להודות לך על הקישור לסרט הזה-שגם הוביל אותי לאתר הזה:http://www.rebootwithjoe.com/
    שהוא לגמריי מהמם,עם המון רעיונות למיצים,מנות צמחיות טעימות ובעיקר-smoothies טעימים מאד!
    כרגע מתמקדת בעיקר ב-smoothies כי אין לי סוחט מיצים אבל כשאקנה רב מגבת אנסה גם את המיצים!
    ויש שם גם רעיונות למה אפשר לעשות עם שאריות הירק מהמיץ.(מרקים וכאלה).

    אז תודה!

  39. ניסיתי את שילוב התפוח-תרד-לימון-ג'ינג'ר.
    יצא חביב, אבל לא מדהים… קצת חסר מתיקות. אני תוהה אם היה עלי להשתמש בתפוח מתוק יותר (השתמשתי בגרני סמית). בפעם הבאה נדע :-)

    אבל השאלה שלי היא דוקא על ה"רב מגבת". השקעתי וקניתי גליל של סנו רב מגבת ג'מבו. 75 יחידות במחיר עושק של 20 שקלים. ניחא.

    הבעיה היא שהמגבת לא עמדה בלחץ הסחיטה ונקרעה. פעמיים!
    יכול להיות שמיהרתי לסחוט? אולי קודם לתת לכל המיצים להתסנן באופן טבעי, ורק לאחר מכן לסחוט?

    מאיה עונה: אני נותנת לזה להתנקז לבד למשך דקה בזמן שאני שוטפת את מיכל הבלנדר צ'יק צ'ק. החוכמה היא לסחוט באיטיות ולהפעיל לחץ הדרגתי מתגבר. בהתחלה ללחוץ ממש בעדינות באיזור שאוספים מלמעלה עם יד אחת, ואחכ לאט לאט להוסיף את היד השניים ולהתחיל לקווצ'ץ את התערובת כדי לסחוט עוד ועוד מיץ.

  40. השייק על בסיס תרד פשוט להיט, התחלתי לשתות כל יום, מגוונת מידיי פעם עם פירות אחרים ופטרוזיליה/נענע…אני לא מסננת, זה טעים גם ככה!

    את הסלק והפתעות ניסיתי והטעם של הסלק היה דומיננטי מידיי שנאלצתי לדלל במיץ תפוחים…

    תודה רבה!

  41. סוף סוף אזרתי אומץ וניסיתי מיץ תרד-תפוח בסיסי. יצא מעולה!
    אבל הסנו רב מגבת התפוצץ לי פעמיים בזמן הסינון – מה עושים?

    מאיה עונה: א. מסננים חצי כמות כל פעם, כדי להקטין את הלחץ על הדפנות. ב. מתחילים לסחוט מלמעלה למטה. אוספים את הכל לשק ולוחצים רק על הלמעלה שלו (איפה שכל הכפלים), ולאט לאט מתחילים ללחוץ לכיוון מטה. כשהטפטופים נחלשים מתחילים לקווצ'צ' עם היד השנייה.

  42. אני רק..טיפ ניקויי
    ולומר שהפוסט מקסים…
    בדיוק ביוני התחלנו עם השקיים
    ניקוי הכי פשוט…..גמרנו לעבוד? שמים קצת מים וקצת סבון…
    ו..מפעילים את הבלנדר לדקה..הכל מתנקה …נשטף בשניות אחרי זה…
    כל הפינות..
    מקסימום עוד פעם סיבוב נוסף
    וזהו..

  43. תמיד רציתי לנסות אך, נורא חששתי עם הצילומים והסברים הנהדרים האלה החלטתי לנסות פעם ראשונה, את המשקה הירוק למתחילים. וואלה נהדר ובזכות הלימון באמת אין קושי לשתות את זה אז לכל מי שרצה עד היום לנסות זה הבסיס מכאן אפשר רק לזרום כל הכבוד.

  44. טיפ קטן שחוסך המון לכלוך,
    המרתי את הסחיטה בהעברה למסננת ברזל (פשוטה עם רשת מיקרוסקופית)והידוק/ערבוב של התערובת עם כף. חוסך הרבה בלאגן ושפריצים ומסנן 98℅ מהפאלפ.

    חוץ מזה יש לי ואריאציה מצוינת למיץ אדום,
    סלק שלם, תפוח אדום, ענבים שחורים (ללא גרעינים), אוכמניות, לימון ושלושה תפוזי דם. אני מוסיף חצי כוס מים בערך וזה יוצא כמעט ליטר.
    הטעם (והצבע) מדהים.

  45. הכנתי את הסלק, לא היה לי לימון אז החלפתי בחצי אשכולית אדומה, הורדתי את כל קליפות השקופות שלא יהיה מר. יצא מהמם!!

  46. ניסיתי היום את המיץ הירוק הבסיסי (לימון, מים, תרד ותפוח), קצת חששתי כי יש לי בלנדר מוט ולא האמנתי בו, אבל יצא מעולה!!! הכל תיקתק לפי ההסברים שלך ויצא מאד טעים :)

  47. היי מאיה,
    מקווה שתראי..
    מדובר על סלק מבושל או נא ופשוט מקולף?

    תודה!

    מאיה עונה: נא!

  48. יפה מאד א ה ב ת י !

  49. טוב את גאון זה כולנו יודעים! והמיצים האלו באים לי בול עכשיו! רק תהיה אחת קטנה לי יש. לפי מיטב זיכרוני משיעורי ביולוגיה בתיכון הוספת לימון מחמצנת ויטמין סי(לא יודעת לגבי הויטמינים האחרים). אני פשוט זוכרת ניסוי שעשינו עם סלט ועם מדידה של כמות הויטמין סי לאורך זמן! אז אם הפרי מלא בויטמין סי כמו תותים אולי שווה לא להוסיף לימון. אבל זה שווה בדיקה כמו שמנחם נוהג לומר. בכל מקרה אני בדרך להכין לי שייק ולהגיד אההההה. סיונרה ♥

  50. אני מאוהב בך! האתר מדהים!! אבל תשימי מכסה על המיקסר שלא יוריד לך איזה אצבע!!

  51. היי מאיה,

    יש לך מושג תוך כמה זמן מומלץ לשתות מיץ ירוק?
    אני מכינה לי מיץ ירוק כל בוקר, ומרגע שהוא מוכן ועד שאני שותה אותו חולפות להן
    30 דקות בהן הוא מונח במקרר, האם בורחים לי כל הויטמינים בחצי שעה הזו?

    המון תודה, מתכוני המיץ שלך נהדרים

    מאיה עונה: לצערי אני לא יודעת מה הם קבועי הזמן. אני אישית שותה את המיץ תוך 2 דק' (שזה הזמן שלוקח לי לשטוף את הכלים שהשתמשתי בהם). אני חושבת שקראתי איפשהו שמומלץ לשתות את המיץ תוך לפחות 20 דק' מרגע הכנתו. אני מניחה ש-30 דק' לא עושה כזה הבדל משמעותי, וזה כמובן עדיף מלא לשתות מיץ בכלל! לבריאות!

  52. וואו תודה על הרעיון של בלנדר ומסננת!
    מקווה להתמיד עד לעשרה ימים.

  53. מאיה זה נהדר אני מרגיש כול כך בריא
    שאלה קצרה את הגינגר את מוסיפה קלוף ?

    מאיה עונה: חס וחלילה! שום דבר לא קלוף למעט הלימון.

  54. היי מאיה
    יש לי מסחטת מיצים חשמלית כזו שאוכלת כל פרי וירק קשוח ככל שיהיה
    במקרה הזה היית ממליצה לשלש כמויות ירק/פרי ולוותר על המים? או רעיון אחר?
    (בא לי ללכת על השילובים שכתבת..)

    מאיה עונה: אין לי מספיק ניסיון עם מסחטות כדי להגיד, אבל הייתי מתחילה עם אותה כמות של ירק/פרי. תצא כמות יותר קטנה של מיץ אבל הוא יצא סופר מרוכז.

  55. […] אותו לפרצוף שלי באותה שמחה וחדווה בה אני שואבת את המיץ הירוק שלי על הבוקר. טוב, כמעט. בן הלוויה המושלם לעסק הזה הוא […]

  56. למי שעוד לא נשואה!!!

    לשים כוסברה על הראש וללחוץ חזק כל הלילה!!!,יום אחרי תמצאו חתן.

    מאיה עונה: כמו-כן, ריבת אתרוגים כסגולה לצאצאים ממין זכר!!!1

  57. חושבת שיעבוד עם בלנדר מוט ידני?

    מאיה עונה: כבר דיווחו כאן כמה וכמה על הצלחה עם בלנדר מוט. לכי על זה

  58. הי
    לא רוצה להלחיץ, אבל אולי שווה בדיקה, קראתי איפשהו לא מזמן שגרעיני תפוח טחונים הם רעילים.

    מאיה עונה: יש בהם כמות מיניאטורית של ציאניד. אבל מיניאטורית ברמה שצריך לאכול קילו של גרעינים בבת אחת כדי שיהיה לזה איזשהו אפקט… בכל אופן, אני כבר שנתיים וחצי שותה מיץ ירוק 5 פעמים בשבוע ואני בריאה ושלמה, אם זה אומר משהו :)

  59. ניסיתי השבוע כמה פעמים, היום עם סלק, גזר, מלפפונים, חצי לימון, חצי תפוז, תפוח, גינגר ונענע היה ממש טעים ואפילו לא הייתי צריך להוסיף מים ויצא הכי טעים עד עכשיו.. באחת הפעמים כשסחתטי את המטלית, התערובת חוררה את המטלית הרבפעמית ופגעה לי בול בפנים, מאז עברתי לטישרטים ישנים

  60. היי מאיה,
    אני שותה מיץ ירוק כל בוקר , לפי הוראת הרופא (בגלל הכבד). הבעיה היא שנמאס לי קצת
    להתעסק עם זה והתחלתי לחפף… אני מכינה לי כמות לשלושה ימים ומחזיקה במקרר. האם נשאר משהו איכותי במיץ אחרי יום ויומיים? תודה על תשובה מחכימה :)
    דנה

  61. שבת שלום, ותודה!
    כרגע שתיתתי את הכוס הראשונה
    כל כך פשוט, כל כך נגיש
    תודה על ההסבר המפורט
    דלית

  62. עדיף לשמור על הסיבים בתוך המשקה.
    הכנתי השבוע בפוד-פרוססור בננה, אגס (בלי גרעינים), תפוח (בלי גרעינים), רבע עד חצי סלק נא, פטרוזיליה, בייבי תרד וכוס מים – בלי לסנן.
    טעים ממש (לא טעם בריא שצריך להתרגל אליו, אלא טעים של פינוק), עם קצף כייפי, נראה ורוד ומפתה והחתיכות ניתנות לשתיה בלי לעצבן. אני מקווה שבקרוב יהיה לי בלנדר ואז החתיכות יהיו עוד יותר קטנות ובלתי מורגשות. יצאו שתי כוסות גדולות ומזינות.

    החסרון המרכזי מבחינתי, הוא הרעש שעושה תהליך ההכנה: אני לרוב יוצאת מהבית כשכולם עדיין ישנים… פתרונות יתקבלו בברכה.

  63. אני מחשיב את עצמי לבשלן טוב ועל כך יעידו מכרי ובני ביתי
    מאז שנגלה לי האתר שלך הבנתי שיש לי עוד הרבה מה ללמוד
    מוריד את הכובע בפנייך
    המתכונים נפלאים ברורים וטעימים להפליא יישר כוח

  64. היי מאמוש כמה זמן אפשר לשמור במקרר מיץ סלק גזר תפוח ירוק וכו? ושישמיר על כל הערכים כמובן

  65. היי כמה זמן אפשר לשמור מיץ במקרר?

    מאיה עונה: 3-4 ימים בלי בעייה, אבל עדיף לשתות כמה שיותר מהר כי הוא מתחמצן ומאבד את רוב הטוב שבו.

  66. כתבה מצוינת.
    לעניות דעתי אפשר לוותר על כל הטישויים למיניהם. אפשר לקנות מסחטה לא יקרה על בסיס סחיטה עם חלזון סוחט את הפרי והירק בצורה טובה מאוד, עם הפרדת הנוזל מהמוצקים המהירות איטית ושומרת על הערכים התזונתיים.
    מקווה שתרמתי חשיבה נוספת.
    גמר חתימה טובה וצום קל.
    ויצמן יצחק גבעת יואב.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!