עוגיות מרציפן וריבה

נחשב אצלי: קפה ומאפה

עוגיות הן דבר שבאופן כללי קשה להפסיק לאכול, אז לא יעזור אם אכתוב כאן שהעוגיות האלה ממכרות ברמה שקשה להפסיק לאכול. אבל זה נכון. הטעם המרציפני מגיע, איך לא, ממרציפן (שתורם גם לרכות העסיסית של הבצק), והשטיק הגאוני של הרכבת העוגיות מאפשר הכנה של כמות גדולה במינימום עבודה (בניגוד לעוגיות ה-thumbprints המפורסמות עם שלולית הריבה שבתוכן, שאותן צריך לגלגל ולקרוץ אחת אחת). הבצק מוכן תוך דקות ספורות בקערת המיקסר / פוד פרוססור (כן, כן, אפשר גם ידנית עם מזלג! ראו הוראות בסוף הפוסט) והמטבח שלכם יתמלא במהרה בריח מתקתק ועסיסי. אם לא אוהבים ריבת פרי אפשר להשתמש בריבת חלב, ואילתרתי גם מלית חלווה מעולה. המתכון המשגע הזה מגיע מגליון דצמבר של everyday food ואחראית עליו אחת המתכונאיות המוכשרות שבחבורה שם, שיש לה גם בלוג מרהיב משלה – סמנת'ה סנויראטנה. הכמות: 4 רולדות של 15 עוגיות כ"א = המון.

  • 100 גר' חמאה
  • חצי כוס סוכר
  • חבילת מרציפן (100 גר')
  • 2 ביצים
  • 1 כפית אבקת אפייה
  • חצי כפית קינמון (לא חובה)
  • קורט נדיב מלח
  • 2 ורבע כוסות קמח רגיל
  • למלית:
  • חצי כוס ריבה מכל סוג שאוהבים (או ריבת חלב או מלית חלווה, ר' בסוף)
  • לזיגוג:
  • חצי כוס אבקת סוכר
  • כפית מי ברז / חלב / מיץ לימון

עלות משוערת:

20 שקלים

עבודה נטו:

25 דקות

ההכנה

במתכון המקורי דרשו שימוש ב-almond paste – "מחית שקדים" – שאינה נפוצה בארץ אך מזכירה קצת מרציפן (ופחות מתוקה). בגלל שמרציפן יש להשיג בכל סופר (הזול ביותר שמצאתי עלה בערך 10 שקלים לחבילונת קטנה של 100 גר'), פשוט החלפתי ביניהם והפחתתי קצת מכמות הסוכר במתכון. מדובר, חבר'ה, באחד מבצקי העוגיות הכי טעימים שאכלתי. וזאת, אומרת לכם זללנית בצקי עוגיות מדופלמת. אז תסמכו עליה, הא?

חוץ מהמרציפן, שאר המרכיבים די סטנדרטים:

אם מכינים במיקסר או בפוד פרוססור, קחו בחשבון שהחמאה צריכה להיות רכה / בטמפ' החדר כדי להתערבב כמו שצריך. מספיק להוציא אותה מהמקרר כשעה לפני הכנת המתכון (בחורף אפשר אפילו שעתיים). אם קר בחוץ והחמאה לא ממש מתרככת אפשר להניח אותה בקערה ולתת לה זץ של 10 שניות במיקרוגל. להפוך צד, ושוב זץ, ואז שוב. זצים מאוד קצרים כדי שהיא לא תימס. אבל מניסיוני, גם טמפ' החדר של חורף מספיקה כדי להקציף את החמאה, גם אם היא לא רכה וענוגה כמו כשמשאירים אותה בחוץ בקיץ.

את המרציפן מפוררים לפיסות קטנות כדי שיהיה יותר קל לעבד אותו פנימה:

להכנה במיקסר / פוד פרוססור:

קורעים את המרציפן לכמה חתיכות גסות ושמים בקערת המערבל עם הסוכר.

מערבלים (אם זה במיקסר אז על מהירות נמוכה בהתחלה) עד שהמרציפן נשבר לפירורים דקים יחסית.

מוסיפים את החמאה הרכה וממשיכים לערבל עד שנוצרת תערובת רכה.

בהתחלה התערובת תהפוך לגוש, ואז הגוש יתחיל להתמוסס ולהמרח על השוליים.

הנה ככה:

מוסיפים את שתי הביצים וממשיכים לערבל.

מומלץ לגרד את שולי המיקסר פעם או פעמיים, במיוחד אם החמאה לא ממש רכה – יש לה נטייה פשוט להמרח על השוליים ולא להתערבל עם תערובת הביצים הנוזלית יחסית.

ממשיכים לערבב עד שהתערובת אחידה.

מוסיפים פנימה את אבקת האפייה:

וגם קורט נדיב של מלח (לא לוותר!) ואת הקינמון (לא חובה, למרות שהניחוח האופייני שלו לא מורגש. הוא משדרג בטירוף).

התערובת מעורבלת מספיק כשהוא רכה ואוורירית במרקם של חומוס רך, עם כמה שפחות גושישים. אם היא לא בדרגה כזו פשוט תנו לה עוד דקה-שתיים ערבול.

מוסיפים פנימה את הקמח (מומלץ לגרד את השוליים עם מרית קודם):

ומערבבים *במהירות נמוכה*.

אחרת לא יהיה טוב.

אחרי שמנקים את כל המטבח והסלון מענני הקמח ממשיכים לערבב רק עד שנוצר בצק ומנסים לא לערבב מעבר לכך. ערבוב יתר יפגע במרקם העוגיות. ברגע שנוצר בצק ורוב הקמח נספג בו, עוצרים. את שאר הקמח אפשר להספיג בערבוב אחד או שניים. במיוחד אם נשאר קמח בתחתית הקערה (תבדקו).

בשלב זה הבצק לא דביק מידי. המתכון המקורי אומר לדחוף אותו למקרר (עדיף לפריזר, כמובן, כי זה לוקח לפחות זמן) אבל אני ברוב המקרים עשיתי החלטה אסטרטגית להמשיך לגלגל את העוגיות ולקחת צ'אנס של לכסות את כל הידיים והפרצוף שלי בבצק עוגיות נא (תמיד סיכון, אבל דבר רע?!?!?! לא ממש. זה בצק ממש טעים).

הבצק נוח לעבודה ואין שום סיבה לא להמשיך בהכנת העוגיות כבר עכשיו! אבל אם אתם מפחדים מהידבקות (לא כזה ביג דיל אם אתם עושים את זה בשיטה הרומנית שלי. מה, חשבתם שיהיה פה פוסט אפייה שהניילון לא יככב בו?! שקיות ניילון איז מיי לייף, ביצ'ז) – דחפו לפריזר ל-20 דק'.

כל מה שאמרתי עכשיו לא תקף אם הכנתם את הבצק ידנית מחמאה מומסת. הוא יוצא הרבה יותר דביק והוא די דורש מנוחה במקרר. אל תתפתו להוסיף לו עוד קמח.

אז כאמור, ניילון. מהסופר. נקי. לוגו פונה כלפי מטה (שלא ייגע בבצק שלכם).

פורשים על השיש ושופכים עליו את כל הבצק. מקפלים מעליו את שולי הניילון ומועכים עם כפות הידיים עד שנוצרת צורה קוהרנטית. מנסים לא לזלול מהבצק יותר מידי (זה קשה, כי הוא טעים, ויש לו טעם של מרציפן ואתם רק תרצו להתכרבל איתו בלילה).

הכמות הזו מספיקה לארבע נגלות של עוגיות. יענו, ארבע רולדות שנאפות בגוש אחד ונפרסות לעוגיות דקות ושטוחות.
עכשיו זה הזמן להתחיל לחמם את התנור ל-180 מעלות טורבו.

הנה חצי נגלה (מספיקה לשתי רולדות) שהכינותי מראש.
אגב, אנא הכירו את ידידי הטוב, ה-bench scraper (איך קוראים לו בעברית? איןלישמץ. הדבר הזה שהוא כמו סכין חדה רק לא חד, ויש לו ידית עץ מלמעלה). זה המולטי-טסקר המושלם לכל צרכי האפייה שלכם. בין אם אתם רוצים למרוח משהו באחידות, להרים בצק שמרים שנדבק לשיש, להסיר חתיכות דביקות ממשטחים, או לחתוך גושי בצקים לחלקים שווים – זה החבר הכי טוב שלכם.

עכשיו צריך להפוך כל מקטע בצק למעין נחש שטוח שכזה. איך עושים את זה בלי ללכלך את הידיים? ככה!

מגלגלים את הבצק בפיסה קטנה של ניילון נצמד כך שלא תהיה דביקה (אפשר גם עם שקית הניילון שלכם, ושאר חתיכות הבצק יחכו בצד).
מועכים את חתיכת הבצק לצורה של גליל ארוך ומתחילים לגלגל קדימה ואחורה תוך כדי מעיכה בצ'אפכות עד שהיא מתחילה לזרום איתכם בגלגולים.

כשנוצר גליל אפשר להפסיק למעוך אותו ופשוט לגלגל קדימה ואחורה.

עכשיו צריך להביא את הגליל לצורה כזו:

מסירים את הניילון ומניחים את הגליל על נייר האפייה. מגלגלים אותו ביד אחת, וביד השנייה מחזיקים את הנייר מהכיוון שהפוך לגלגול. הפעולה הזו תרחיב אותו לנחש יותר ארוך.

חזרו על הגלגול שוב ושוב עד שהוא בערך ברוחב של כ-30 ס"מ (הדיוק לא קריטי).

משטחים את הנחש עם האצבעות לרוחב של כ-5 ס"מ ועובי של בערך ס"מ. קחו בחשבון שהוא תופח באפייה.

אם רוצים עוד, אפשר לאפות עד שלוש פיסות בצק על נייר אפייה אחד. אנחנו עושים לבצק אפייה חלקית לפני שמוסיפים את המלית – שצריכה אפייה מאוד קצרה כדי להתייצב.

אופים את הבצק כ-8 עד 10 דקות או עד שהוא מתייצב טיפה ומתחיל קצת להזהיב בקצוות (לא יותר מידי). הוא לא אמור להיות מוכן מבפנים ועדיין צריך להיות קצת רך.

לוקחים כף עץ עם ידית עגולה ומשתמשים בה כדי ליצור מעין "מסילה" (או גומחה) במרכז הבצק בעובי של בערך 1.5 ס"מ. המסילה לא צריכה להגיע עד לשני הקצוות של פיסת הבצק הארוכה. מצמידים את הכף לבצק ודוחפים רק את החלק של הידית כדי למעוך את האמצע של הבצק (לא לוחצים על החלק של הכף עצמה).

כל פעם עושים את זה על חלק אחר כך שכל הבצק יקבל "עמק" אחיד במרכזו.

ממלאים את העמק בבערך 2 כפות מלית (זה יכול להיות ריבה מכל סוג שאוהבים, ביתית או קנויה, וזה יכול להיות גם ריבת חלב, או מלית חלווה שתכף אפרט עליה. לצערי נוטלה / שוקולד השחר מתאבנים לגמרי באפייה ולא כל כך מומלצים כאן). מורחים את המלית בצורה אחידה לכל אורך המסילה שבבצק. לא ממלאים יותר מידי כי המלית מבעבעת באפייה ועלולה לגלוש ממקומה.

מחזירים את הבצק לתנור ואופים עוד כ-8 דקות, או עד שהמלית מבעבעת והבצק שחום.

מצננים ומכינים ציפוי: מערבבים חצי שקית אבקת סוכר עם בערך כפית אחת של חלב או מים (אם רוצים זיגוג חמצמץ אפשר גם מיץ לימון במקום – מומלץ! משתלב היטב עם כל המליות ומאזן את המתיקות!). צריך לערבב עם מזלג כי אמורה להיווצר משחה סופר סמיכה. ברגע שאי אפשר לערבב יותר אפשר להוסיף עוד כמה טיפות נוזל כדי להגיע למרקם של משחה.

אם תוסיפו יותר מכמה טיפות (נניח חצי כפית או חס וחלילה כפית שלמה) בבת אחת, הזיגוג יצא נוזלי מידי והוא יהפוך להיות שקוף אחרי שיתייבש וזה לא מה שאנחנו רוצים. הזיגוג בסמיכות הנכונה כשהוא בקושי נוזל מהמזלג בהתחלה, אבל אחרי כמה שניות מצליח.

מזגגים בזיג זג את הבצק האפוי וממתינים כמה דקות עד שהציפוי מתקשה.

חותכים לפרוסות בעובי 2-3 ס"מ. מנסים לא לזלול יותר מחמישה בבת אחת.

מליות!
אני ניסיתי כמה:

(א) – ריבת משמש ביתית ששכחתי שבכלל יש לי. מצויינת! (ב) – ריבת תותים הכי זולה שמצאתי בסופר. אחלה בחלה. (ג) – ריבת חבושים מדהימה שהבאתי מצרפת. יש לה טעם של יין צרפתי עתיק ומשובח.

הכי מוצלחת היא ריבת החבושים! הו געד, היא מעולהההה. אבל כל ריבה תעבוד. אפשר ריבה מהסוג הכי פושטי, ואפשר גם מרמלדה מושקעת או "מעדן" כזה של סט' דלפור. ריבת חלב גם עובדת כאן מצויין, כאמור.

ואם אתם רוצים מלית חלווה אז תעשו ככה: קחו כף אחת של טחינה גולמית (לא ממרח טחינה מוכן חס ושלום!), ערבבו אותה עף כף אחת של דבש (אפשר גם מייפל או סילאן, אם כי פחות עדיף כי הטעם שלו דומיננטי מידי), וכף אחת של שמנת מתוקה (לא משנה איזה אחוז שומן), ערבבו עד שנוצר ממרח רך:

ומלאו כרגיל את המסילה שבבצק.

יוצא מדהים. הכמות הזו מספיקה למילוי רולדה אחת. הכפילו כמויות לפי הצורך.

להכנה ידנית ללא מיקסר
הבצק יוצא קצת יותר דחוס בשיטה הזו, אבל עדיין טעים מאוד וכמעט לא מרגישים בהבדל. מה שכן, הוא יוצא יותר דביק מהגרסה המוקצפת, ולכן הוא חייב מנוחה נדיבה בפריזר עד שהוא מפסיק להיות דביק כל כך.

חותכים את החמאה לחתיכות גסות ושמים בקערה חסינת חום יחד עם הסוכר והמרציפן, שבור לחתיכות. מחממים במיקרוגל בערך דקה אחת, מוציאים ומערבבים:

ומחממים עוד חצי דקה עד דקה עד שהחמאה נמסה והמרציפן מתרכך לרמה שאפשר לערבב אותם עם מזלג לתערובת אחידה.

אחרי דקה או שתיים של ערבוב התערובת גם תתקרר ותהפוך להיות יותר אחידה (השלולית של החמאה תיספג קצת).

מערבבים פנימה את הביצים, טורפים טוב טוב עם המזלג ל-2 דקות עד שהתערובת חלקה לגמרי וללא גושים (מוודאים שלא נדבק כלום לשוליים ולתחתית). ממשיכים עם המתכון כרגיל רק שבמקום לערבל עם מיקסר טורפים טוב טוב עם המזלג. יש!

פינת התכל'ס
מערבלים חצי כוס סוכר יחד עם חבילת מרציפן (100 גר') שבורה לחתיכות עד שהמרציפן מתפורר היטב. מוסיפים 100 גר' חמאה רכה ומקציפים לתערובת אוורירית ואחידה. מוסיפים 2 ביצים ומקציפים שוב עד שנוצר קרם חלק ואוורירי במרקם של חומוס. מערבבים פנימה קורט מלח נדיב, 1 כפית אבקת אפייה, וחצי כפית קינמון (לא חובה). מוסיפים 2 ורבע כוסות קמח רגיל ומערבבים רק עד שנוצר בצק. מחלקים את הבצק לארבע חתיכות ומעבירים למקפיא ל-20 דק' (לא חובה אם הבצק נוח לעבודה ולא דביק). מגלגלים כל חתיכת בצק לנחש באורך 30 ס"מ ומשטחים לרוחב 5 ס"מ. אופים 8-10 דק' על 180 מעלות או עד שהבצק עדיין רך אך משחים מעט. יוצרים "מסילה" במרכז הבצק עם ידית של כף עץ וממלאים ב-2 כפות ריבה לכל גוש בצק (סה"כ נזדקק לבערך חצי כוס ריבה לכל הכמות). אופים 8-10 דק' נוספות או עד שהבצק משחים והריבה מבעבעת. מצננים ומזגגים בחצי כוס אבקת סוכר מעורבבת עם טיפונת מים/חלב/מיץ לימון למרקם משחתי סמיך. ממתינים שהציפוי יתקשה ופורסים לעוגיות.

מלית: כל ריבה מכל סוג / טעם / מרקם שאוהבים, או ריבת חלב, או מלית חלווה: 1 כף טחינה גולמית + 1 כף דבש (או מייפל או סילאן) + 1 כף שמנת מתוקה. יאמי! נוטלה ושוקולד השחר לא מומלצים כי הם לא משתטחים ונשארים גוש יציקתי באפייה.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




68 תגובות בינתיים:

  1. יאמי…חבל שאין לי אחת לידי עם הקפה של הבקר. חייבת לנסות אותן היום….רעיון מעולה תודה מאיה. שאלה יש עוד רעיון למליות?-הילדים שלי לא אוהבים ריבה/חלבה/ריבת חלב….

  2. המממ. זה נראה ממש טעים הבעיה שלא מתים על מרציפן בבית.
    יש מצב להוריד אותו מהמתכון? ולשים קצת יותר ממשהו אחר?

  3. הי מאיה!
    למרות שאני לא מתה על מרציפן לבדו, אני חייבת לנסות את המתכון הזה.
    רק שאלה- באיזה וו למיקסר להשתמש? את כותבת "לערבל" ואחר כך "להקציף", וזה מבלבל אותי :-)

    תודה!

    מאיה עונה: וו גיטרה

  4. וואו זה נראה אדיר (וקולע בול לשורשים התורכיים חובבי המרציפן)!! ננסה ונחזור לדווח :)

  5. מעולה! רק חבל שהקריסמס מאחורינו :( אלו עוגיות קלאסיות באירופה לקריסמס..

    תודה על הרעיונות המגניבים ביותר!

  6. נראה טוב. עוד שאלה – אפשר להקםיא את הבצק/עוגיות מוכנות?
    תודה!

    מאיה עונה: עוגיות מוכנות לא בטוחה, אבל הבצק יישמר במקפיא בכיף לאיזה חודשיים שלושה.

  7. יו הד מי אט מרציפן…
    מחית שקדים זה לא מה שמוכרים בארץ בשם "שקדיה"? זה מוצלח, אבל יקר לאללה.
    ואפרופו ריבות – למישהו יש מושג איפה מוצאים בארץ ריבת ורדים? הקופסה הענקית שהבאתי מטורקיה נגמרה. :(

    מאיה עונה: "שקדיה" זה חמאת שקדים (על משקל טחינה, לא מחית מוצקה). ריבת וורדים יש בשוק הכרמל ולפעמים במעדניות של רוסים.

  8. מדהים, טעים וממכר

  9. אין. אין. רק אצלך יכול קורא של בלוג אוכל לפרוץ בצחוק באמצע הקריאה.
    ושוב תודה על המתכון, על האסתטיקה ועל ההתייחסות הנכונה.

  10. המממ נהדר!

  11. אימצתי בחום!!!!!!
    אלוהים כמה טעים!
    והזיגוג- חובה חובה חובה לימוני, זה משנה את כל התמונה.

    תודה מאיה!

  12. היי,
    נראה מעולה!
    אם אני מכינה עם מרציפן שהכנתי (75% שקדים, בדרך כלל יש סביב 33% שקדים), נראה לך שאני צריכה להוסיף עוד סוכר?
    תודה וסופ"ש מהנה!

    מאיה עונה: הייתי מכינה את המתכון כלשונו (עם חצי כוס סוכר) ובודקת את הבצק בטעימה קטנה.

  13. מת על הבלוג! שתי שאלות / הצעות: חשבת להוסיף גרידת לימון לבצק? זה בטח מביא אותה בשידרוג. ובנוגע למלית שוקולד: אולי סוג של גנאש עדין יצליח להיות יציב (שוקולד מומס עם קצת חמאה פלוס חלב או שמנת מתוקה).

    מאיה עונה: אפשר להחליף את הקינמון בקליפת לימון, זה בטח יהיה מעולה. לגבי שוקולד – מניחה שהגנאש צריך איזה חלמון כדי שלא ייתפרק באפייה. עוד אפשרות זה לערבב נוטלה עם שמנת מתוקה, אבל לא ניסיתי. אשמח לדיווח!

  14. למרות שאני לא אוהבת מרציפן, נראה מסקרן מאוד! יהיה מוכן אצלנו בקרוב מאוד.
    שאלה שקצת לא קשורה- במקרונים, האם אפשר להשתמש בסור שטחנתי אצלי בבית בתור אבקת סוכר? יש הבדל בין זה לבין אבקת סוכר שמוכרים בסופר?

    מאיה עונה: כן. אבקת הסוכר הזו לא עובדת בזיגוג הזה. היא עדיין גסה מידי (!!) והוא יוצא גרגירי.

  15. ברור שכבר הכנתי!
    שתי רולדות במילוי ריבת חלב ושתיים בריבת פרי…
    כבר בהתחלה יצרתי גומה לאורך הרולדה והמשכתי לפי ההוראות..
    טוב, זה כ"כ טעים שהביסים רצים פה :)…
    תודה רבה על מתכון מפנק וקל להפליא.
    שבת שלום!

  16. אני יכול רק לספר שממש רבנו על השאריות של העוגיות האלה.
    המלצה חמה, זה אדיר!

  17. אם לוקחים שקדים מולבנים וטוחנים במג'ימיקס, אחרי מספיק זמן השקדים משחררים שמן וכל העניין הזה הופך לגוש אחד, שהוא למעשה מרציפן בלי סוכר, או במלים אחרות "מחית שקדים".

    אפשר להתחיל משקדים רגילים, לא מקולפים ולהתחיל בהשריה שלהם ללילה במים, וקילוף. ההמשך כמו מקודם.

  18. מצד אחד – זה נראה מעולה ופשוט להכנה, ומצד שני – אני ממש שונאת מרציפן. אני וקלת לנסות להכין את זה עם מחית ערמונים במקום מחית מרציפן, ולקוות לטוב (אם כי אני קצת חוששת לסכן כך חומר גלם שמביאים לי מהונגריה פעם במליליון שנה….)

  19. מעלף , כרגיל

  20. bench scraper בעברית מכונה "קלף אופים" (להבדיל מ"קלף קונדיטורים" שהוא הסוג הגמיש שעשוי פלסטיק). ללא ספק אחד מהכלים השימושיים .
    אני מזילה ריר כבר חמש דקות מול המסך. ינוסה בקרוב.

  21. הי מאיה, שאלה: האם שלב החיתוך הסופי לא מפורר את העוגיות? העוגיות מספיק רכות (לאחר אפייה מלאה וצינון) כך שזה לא יקרה?

    מאיה עונה: העוגיות לא רכות אלא קשות, אבל לא מתפוררות ומתנהגות יפה מאוד בחיתוך! גם אם אופים אותן יותר מידי (מניסיון :)

  22. אז הכנתי את הבצק (ידנית) אתמול בצהריים והנחתי למנוחה במקרר, ולדאבוני נזכרתי בו עכשיו כשפתחתי את המקרר… הוא נראה מיובש לגמרי. האם וכיצד ניתן להושיע אותו?

    מאיה עונה: לא נראה לי שתהיה בעייה. תאפי אותו כרגיל. את יכולה מקסימום קצת ללוש אותו כדי להחזיר לו את הלחות.

  23. אם אני לא אוהבת מרציפן, יש סיבה להכין את זה?
    המרציפן הוא עד כדי כך מורגש?
    זה מרגיש כמו העוגיות מרציפן הרגילות?

    כי העוגיות נראות נהדר, והמתכון פשוט פשוט (במיוחד שאפשר גם בלי מיקסר..) אבל לא בא לי להכין ולהתאכזב.

    וכמובן.. נהנית מכל מתכון פה. בקרוב אבקש תמלוגים על הפצת האתר שלך לכל אישה עובדת נטולת זמן לבשל.

    תודה לך!

    מאיה עונה: יש להן טעם נעים של שקדים. לא יודעת אם זה מרציפני בטירוף או לא… הן מאוד מאוד טעימות ולא פגשתי במישהו שלא נפל מהן.

  24. אני כל כך אוהבת מרציפן!
    ברגע שראיתי את הפוסט לא יכולתי להתאפק ומיד הכנתי. היה לי מרציפן מעולה שהבאתי מגרמניה, וזה יצא פשוט מושלם!!! הכנתי גם עם ריבת פירות יער וגם עם ריבת משמש. להבא רק אוסיף גרדת לימון בבצק..
    המון תודה :)

  25. האם ניתן להחליף את החמאה בשמן ו/או משהו אחר? העוגיות נראות מעולה ואני מעוניין בגירסה שאינה חלבית.

    מאיה עונה: לא ממליצה להחליף בשמן. האלטרנטיבה היחידה היא מרגרינה לצערי.

  26. שלום מאיה,
    גם אני שואל לגבי החמאה – האם את חושבת ששמן קוקוס יתאים כאן? (בדרך כלל אני מנסה להשתמש בו כתחליף חמאה, או חצי קוקוס חצי קנולה – 3/4 כמות שמן לעומת חמאה) אבל עם עוגיות חמאה אין לי ממש נסיון…

    מאיה עונה: לדעתי שמן קוקוס יעבוד, אבל לא ממליצה להכניס לפה שמן צמחי. יצאו לך עוגיות עבאדי.

  27. היי, תודה רבה!
    זה יעבוד בבלנדר? בעיקרון הוא מסוגל לבצקי עוגיות פשוטים, אבל כשניסיתי פעם להכין בו בצק שמרים הוא קרטע עד שיצא ממנו עשן שחור (הוא הוחלף מאז כמובן). אז… זה עשוי להביא לאותה תוצאה לדעתך?

    מאיה עונה: אף פעם לא היה לי ניסיון חיובי עם בלנדרים וכל משהו שהוא לא שייק או רוטב נוזלי כלשהו. לא מומלץ.

  28. זה נראה נהדר! אני ממש רוצה לנסות!

    אני נמצאת בארה״ב, ונראה לי שפה אולי דווקא יהיה קל יותר למצוא מחית שקדים (לא ממש נתקלת במרציפן בסופר). יש איזה סוג מומלץ שכדאי לחפש? ומה צריכה להיות כמות הסוכר במקרה כזה?

    מאיה עונה: בארה"ב השתמשי ב-almond paste והגדילי את כמות הסוכר ל-3/4 כוס.

  29. היי מאיה,
    אני מתכננת להכין מחר אז אשמח אם תעני- חמאת בוטנים תעבוד כמלית? צריך להוסיף לה משהו?

    תודה על המתכון שנראה נפלא!

    מאיה עונה: בפני עצמה בטוח לא, וניסיתי קצת לשחק איתה עם תוספת של חלב מרוכז, וגם לא הצליח מי יודע מה. אולי שמנת מתוקה תעדן את המרקם.. אחרת יציקתי מידי.

  30. היי מאיה היקרה
    בדרך כלל את משתדלת לתת אופצייה טבעונית כלשהי.. לצערי הפעם אין (דווקא כשכל כך רציתי)
    את החמאה אפשר להחליף בשמן קוקוס, בזה אני בטוחה. עשיתי את זה בהמון בצקים של עוגיות וזה יוצא מדהים ולא נופל מטעמה של חמאה אמיתית בכלל. הבעייה היא בשתי הביצים…
    יש לך איזשהו רעיון?
    אם יהיה לך רעיון אפשרי אסכים להיות הנסיינית של ציבור הטבעונים ולחזור לדווח לכולם (ואני בטוחה שיש רבים כאן)
    תודה!

    מאיה עונה: אני מטבענת כשזה לא פוגם בתוצאה. מניסיוני, בצקי עוגיות מסוג זה יוצאים הרבה פחות טוב בוריאציה טבעונית. אי אפשר לטבען בכל מחיר. עדיף במקרה הזה לחפש מתכון טבעוני מוצלח מראש ולא לבזבז מרכיבים יקרים.

  31. The Vegan alternative for eggs:
    Flaxseed
    (1 tablespoon of flaxseed oil+ 3 tablespoons water = 1 egg)
    ,I honestly don't know if they are available in Israel
    maybe Eden Teva Market?

  32. היי מאיה (המדהימה!),
    כתמיד – פשוט ת-ע-נ-ו-ג לקרוא!
    שאלה – האם ממרח לוטוס יתאים כמילוי? מה דעתך?

    תודה מראש!
    איתי (שמשוגע עליך ומחכה כבר למתכון הבא :-) )

    מאיה עונה: ממרח לוטוס, בדומה לחמאת בוטנים, יציקתי מידי למטרתנו ולא טוב כאן כי הוא לא נמס והופך למאובן. אפשר לנסות "לטמפרר" אותו עם שמנת מתוקה ו/או חלב מרוכז, בדומה למלית חלווה.

  33. תודה רבה :)
    גם טעים מאד וגם מהיר :)
    (כמו כל המתכונים שניסיתי מהאתר)

  34. הצלחה מטורפת! אני לא אוהבת מרציפן אבל הטעם שמתקבל הוא שונה מבצקים אחרים ולא בהכרח ״מרצפני״ . מומלץ! באמת שקל וטעים בצורה מיוחדת!!

  35. מהמם! מחכה להכין!
    ומצטרפת לשאלה שנשאלה פה..
    אם לא אוהבת מרציפן ורוצה להכין ממרח שקדים יש לך רעיון כמה ומה ואיך?

  36. הכנתי את העוגיות עם מרציפן איכותי ביותר שהבאתי מדנמרק!עם ריבת תפוחים עם הל!!!יצא מדהיייםםםם
    אין על מרציפן!!!!
    תודה לך מאיה על בלוג מעניין שאפשר לחפור בו ש-ע-ו-ת בזמן לימודים מתישים:)

  37. היי מאיה!
    יש מצב להחליף את הקמח או חלקו?
    נגיד שליש מלא שליש כוסמין שליש לבן?

    מאיה עונה: לדעתי יעבוד.

  38. וואו, פשוט וואו!
    הייתי קצת סקפטית כי אני לא מחובבי המרציפן אבל הכנתי לבעלי וזה פשוט טעין וממכר!
    תודה על המתכון..

    מזמינה אותך לבשל אצלי במטבח אם את בוינה, אוסטריה במקרה.

  39. אחחח… אני פשוט מתהה עלייך!

    אבל… מה אפשר לשים במקום מרציפן? מטעמי אלרגיה וכאלה

    מאיה עונה: המרציפן הוא מרכיב עיקרי בעוגיות ובלעדיו הן לא מצליחות. את מוזמנת לנסות גרסה אחרת של בצק thumbprints, נניח של מרת'ה כאן. מניחה שהוא יעבוד באותה שיטת אפייה.

  40. נראה מעולה.. ננסה בקרוב…
    תודה רבה על המתכונים המעולים… חלק גדול מהם עולה על שולחננו בקביעות..
    אפשר למלא את העוגיות גם בממרח שוקולדי כלשהוא? או משהו עם קקאו?

  41. היי מאיה,
    הכנתי היום עם ריבת תות וריבת חלב ויצא מעולה! ממכר! אכלתי איזה עשר חתיכות :) וזו פעם ראשונה שאני נוגעת/אוכלת מרציפן.
    את האמת לקח לי הרבה זמן, אבל מניחה בגלל שזו פעם ראשונה…בהחלט יכנס למתכונים הקבועים!
    תודה ושבת שלום
    יוליה

  42. אוהבת מאד את האתר המתכונים והצילומים המרהיבים.
    התנסיתי ברבים מהם ואני מאד נהנית ללמוד ממך.
    יד אחת (או שתיים) עם ציפורניים לא מטופחות ארוכות/קצרות מפתיעה אותי מאד, אפילו מקלקלת קצת לטעמי את התיאבון..וחבל. כי באמת (!!!) יש פה שפע של כשרון. אוצר גדול. קחי הערה זו באהבה. :)

  43. שלום, איך מאחסנים אותן ?

    מאיה עונה: בקופסה.

  44. מעולה! ממש אהבתי את התמונה של הכף עם אבקת האפייה – זה מכניס קצת דרמתיות לעלילה של המתכון :). מסקרן! בהחלט נכנס לרשימת המתכונים להכין. תודה :)

  45. הכננו את העוגיות עכשיו, יצא מעולה. אנחנו הוספנו גם פודינג וניל בתור ציפוי.
    הבעיה היחידה היא שהעוגיות מאבדות מהפריכות יחסית מהר…

  46. הכנתי היום ויצאו מעולות. תודה על מתכון קל וטעים.

  47. יצא מעולה! לשאלת השוקולד – הכנתי עם גנאש שמורכב משוקולד ושמנת ביחס של 1:1 ויצא סוף!
    העוגיות פריכות והמלית רכה וטעימה.
    תודה על הבלווג המעלף ושבת שלום!!

  48. אדיר ונהדר! ביחוד למכורי המרצפן.

  49. אני בעיקר בהלם מכמות המגיבות/ים כאן שלא אוהבים מרציפן ,
    כי פשוט אין על מרציפן (גם הפשוט), ומרציפן איכותי זה כבר ממש אלוהי…
    אני כל כך הולכת להכין אותן ולא עומדת ברמת הפיתוי כאן !!! נראה לי שאלך על ריבת תאנים של סן דלפור
    (מעניין אם בבקע יכולה לעבוד איזו מחית אגוזים עסיסית..תוהה)

  50. עם כוס תה זה פשוט מעולה. שילוב מנצח.

  51. הדג עם ציפוי תפוציפס אדיר. טעים למבוגרים ולילדים שהם אמיתיים בתגובתם. אני מכינה דג סול ולא חותכת לאצבעות ותמיד יש ילד שמבקש עודץ אז שאפו גדול

  52. סוף סוף היה לי גם זמן וגם מרציפן והצלחתי להכין את העוגיות המהממות האלו!
    עוד רעיון למילוי : היתה לי עוד חבילת מרציפן, שחתכתי לפס צר ואז לחתיכות קטנות והנחתי יפה בטור בגומחה וזה פשוט ממממממ!!! (ואז ויתרתי על האייסינג).
    תודה מאיה ושבת שלום.

  53. היוש, אפשר להשתמש בסוכר חום/דמררה? נגמר לי הלבן וממש בא לי להכין :)

    מאיה עונה: כן. יהיה לך טעם קצת קרמלי…

  54. שבת שלום, הבצק כרגע במקרר, אני לא מצליחה לעבוד איתו, הוא פשוט רך מידי. האם חסר קמח? מדדתי כוס כ200מל? תודה

    מאיה עונה: שימי בפריזר חצי שעה, ואם עדיין לא תצליחי, פשוט תוסיפי קצת קמח או שתעבדי עם ידיים רטובות.

  55. הכנתי עם מילוי ריבת משמשים ועם מחית ערמונים שהבאתי מפריז (יש גם כאן בסופר, רק עולה פי שתיים) ויצא מעולה! בן זוגי שיחיה תקוע בתוך התבנית מאתמול. תודה!

  56. התמונות נפלאות כרגיל (ובגלל הסרטון כמעט נחנקתי מהקורנפלקס ברוב חן), והמתכון נראה מפתה במיוחד. למרבה הצער, לא הצלחתי למצוא מרציפן בסופרים הקרובים. יעבוד גם עם 100 גר' שקדים טחונים? צריך להוסיף עוד סוכר/נוזלים?

    תודה מראש וחג שמח וכאלה :)

  57. נורא מתחשק לי להכין (מרציפן עושה לי את זה לגמרי), אבל אני מחפשת עוגיות "בלתי מלכלכות" שאוכל לתת לקטנה שלי להחזיק מבלי לחשוש שכל הסלון יתמלא ריבה. ולכן, שאלה – נראה לך שזה יסחוב גם כעוגיות "רגילות"? שאעצב כדורים ופשוט אאפה ככה, בלי מילוי? כמה זמן לדעתך יהיה צריך לאפות? תודה….

    מאיה עונה: מניחה שתצטרכי לשטח את העיגולים (או לקרוץ מבצק מרודד – לשם כך יש לצנן אותו היטב, אחרת הוא רך ודביק) – הייתי מתחילה עם 10 דק' אפייה ובודקת מה המצב – כשהן משחימות בשוליים אפשר להוציא.

  58. עוגיות מופלאות!!

    לגבי המרציפן- לכל החוששים, אני גם לא חובבת, אבל אין לעוגיות בכלל טעם או מרקם 'מרציפני'.

    לגבי חמאת הבוטנים- יש חמאת בוטנים טבעית של B&D, שהמרקם שלה נוזלי. יוצא מוצלח!

    תודה מאיה :)

  59. תודה על המתכון. אנחנו ממש אוהבים מרציפן, העוגיות יצאו מצויינות אבל ללא טעם של מרציפן. והיתה ציפייה לזה :-) .
    חשבתי להוסיף אמרטו או תמצית שקדים לטעם מרציפני, מה דעתך?

    מאיה עונה: אפשר להוסיף חצי כפית תמצית שקדים – בזהירות איתה כי יש לה טעם סופר דומיננטי.

  60. היי

    אני מאוד אוהבת מרציפן ומצפה להכין את העוגיות אבל יש לי רעיון קצת שונה..

    חשבתי להכין בצורת סהרונים בלי המלית.. האם יתאים?
    שאלה נוספת האם ניתן לדעתן לשלב בפנים קוקוס טחון? יתאים? ואם כן איזה כמות להוסיף?

    תודה.

    מאיה עונה: אפשר. לא הייתי מוסיפה לעוגיות עצמן כלום, אבל אפשר בהחלט לגלגל אותן חיצונית בקוקוס לפני האפייה.

  61. יצא מעולה!
    הכנתי אחד עם נטלה ולמרות מה שכתבת לא התקשה לי והיה טעים ממש, גם הכנתי אחד עם חמאת בוטנים.
    כולם חיסלו את השאריות של הבצק מהקערה מרוב שהיה טעים והמראה סופר מגרה. תודה רבה :)

  62. אה ולמרות שהכנסתי את הבצק לפריזר כן יצא לי קצת דביק אז במהלך הגלגול הוספתי קמח

  63. הי מאיה,
    יצא נפלא, כולם מבקשים מתכון ואני מפנה אותם לאתר שלך.
    הקרדיט כולו שלך.
    תודה רבה

  64. חבר שלי אומר שהן יצאו טוב, לדעתי הריבה קצת הרסה את הטעם, היא עשתה את העוגיה לרטובה והוציאה ממנה את המרציפניות שציפיתי שתהיה, וגם בגלל הרטיבות העוגיות נשברו כשחתכתי אותן (כי הסכין נרטבה מהר מניגוב לניגוב)
    מתכון אחלה :) תודה שאת הופכת את המטבח למקום מצחיק וטעים שכיף להתנסות בו.. אחלה ניסוחים ותמונות. תודה.

  65. היי, יש לי שתי שאלות-
    1. אפשר לדעתך לקפל פנימה קצת שקדים מרים טחונים?
    2. אפשר אולי לאפות חצי אפייה ואז למלא בפרנג'יפן ולהחזיר עד השחמה מלאה?

    מאיה עונה: 1. אפשר, אבל בזהירות עם הכמות. 2. טכנית אפשר, אבל זה לא יצא מאוד מעניין בטעם. סתם "עוגיות מרציפן". החמיצות של הריבה מוסיפה המון עניין.

  66. היי.
    ציפיתי להכנת העוגיות הללו זמן מה מכיוון שאני מכורה למרציפן. לצערי אין להן בכלל טעם של מרציפן…השם מאוד מטעה. שמתי חצי כפית קינמון כמו שהמלצת,בטענה שזה לא משתלט על הטעם, אך לצערי לעוגיות יש טעם קינמוני מובהק ואף לא קמצוץ טעם של שקדים/מרציפן…מה עושים עם כל העוגיות האלה עכשיו? :(

    מאיה עונה: מאיה עונה: את יכולה להשאיר אותן בחוץ שיתייבשו, ואז לפורר אותן (כן, יחד עם הריבה), ולהוסיף אותן כבסיס לבצק פריך עם שקדים טחונים. עוד אפשרות זה להוסיף עוד זיגוג אבקת סוכר ולתבל אותו במעט תמצית שקדים.

  67. היי מאיה! יצא מעולה! המון תודה!
    הרגשתי שלא מספיק מרגישים את המרציפן… נראה לך שבפעם הבאה אפשר לשים כמות גדולה יותר?
    תודה(:

  68. קניית במשקל 200 גרם מרציפןם גולמי שאלתי כמה זמן מקסימום אפשר להחזיק במקרר או בחוץ



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!