סירופ להכנת שוקו משובח

נחשב אצלי: קפה ומאפה

ביום בהיר אחד, לפני חודש or so, קפצתי לביתה הקט של דניאלה פולק (הלוא היא חלק מצמד החמד, יחד עם נעה קדמי הצלמת המוכשרת, שמאחורי הבלוג היפהפה "פרפראות", שהכירה לי אפרת) לבשל, לפטפט, ולהכיר. החלטנו שנכין דברים שוקולדיים יחדיו, וכך עשינו. בין לבין שנעה מפצירה בי להחליף כבר את המצלמה המצ'וקמקמת שלי (וכך עשיתי). הדחף להכין דווקא דברים שוקולדיים הגיע בעקבות הספר המרהיב והיפהפה של mast brothers שנחת על מפתן דלתי וכל עלעול בו העביר בי רטטים תת הכרתיים בלתי מוסברים.

המתכון שבחרתי מהספר נראה לכאורה מיותר, לאור האבקות התעשייתיות להכנת שוקו שנפוצות בכל מזווה ישראלי מצוי. אבל! אני מבטיחה שהתוצאה כאן הרבה יותר טעימה, יותר נוחה להכנה (אין צורך למוסס גושים מעצבנים, אם כי יש אנשים שאוהבים לאכול גושים רטובים צפים שכאלה [ואני מסתכלת עלייך, הגב' שני גרייף]) ואפילו קצת יותר בריאה – כי אתם שולטים על כמות הממתיק וסוגו, ואין פה כל מיני תוספים תעשייתיים עלומי שם. הטעם ממש דומה לשוקו בשקית שכולנו מכירים, רק יותר מתוחכם ואצילי. אם אתם רוצים שיצא מתוק כמו השוקו בשקית, הוסיפו 2-3 כפות נוספות של סוכר. הכמות: 2 כוסות סירופ (מספיק להכנת 2 ליטר שוקו. וקנקן נאה וענקי שכזה יתחסל במהרה בכל ארוחה משפחתית).

  • 2 כוסות מים
  • חצי כוס אבקת קקאו (לא שוקולית)
  • חצי כוס סוכר
  • 25 גר' שוקולד מריר
  • חצי כפית תמצית וניל

עלות משוערת:

10 שקלים

עבודה נטו:

5 דקות

ההכנה

אז קודם כל מה הלך במטבח של דניאלה? חוץ מהעובדה, כמובן, שהסירופ גלש לי וטינף את כל הכיריים (לא פלא שאמא שלי לא נתנה לי לגעת במטבח שלה).

פשפוש מהיר בארונות העלה שלל קמחים מיוחדים ותמציות עלומות שם (מסומנות כולן כדי שלא תוסיפו שמן שומשום לעוגה שלכם במקום תמצית וניל – כי שניהם בבקבוק זהה!) ועוד מוצרי מסקרנים כמו שוקולד 100% שמרוב שהוא מר הוא כבר חמוץ, ודניאלה הכריזה שהיא רוכשת אותו במרוכז באיזשהו קואופרטיב מאפיונרי שבחיים לא יקבל בני תמותה כמוני שמכניסים סוכר לבן הביתה (סתם סתם, יקבל).

ולענייננו, הסירופ! זה עניין מהיר.

אם אתם רוצים, אפשר להחליף את הסוכר בכמות זהה של סוכר חום, סוכר קנים (פחות מעובד – זה מה שמופיע כאן בתמונה), או שליש כוס סירופ אגבה / סירופ מייפל / דבש / סילאן.

שימו לב – מדובר באבקת קקאו, ולא שוקולית!!

שמים בסיר קטן את המים.

מוסיפים פנימה גם את הסוכר

וגם את הקקאו (שאר המרכיבים מחכים לסוף).


טורפים את התערובת הזו לאט לאט עם מטרפה או עם כף עץ (בזהירות, שלא יעוף לכל עבר!) עד שנוצר נוזל חום כהה, אחיד וסמיך מעט.

מביאים לרתיחה על אש גבוהה. עוברים לאש קטנה ומרתיחים את העסק 2 דקות רצוף עד שהוא מתחיל להסמיך קצת.


נזהרים, אם אפשר, שזה לא יגלוש ויעלה על גדותיו. אם זה מתחיל לקרות (וזה בדרך כלל מלווה בצליל אופייני של: "פסססססצצצצ" – כמו הצליל של הרכבת שבאה לדרוס אתכם), פשוט מסירים לרגע מהאש עד שנרגע, ומחזירים לאש קטנה. אבל בואו אני ארגיע אתכם: בכל אחת מארבע הפעמים שהכנתי את הסירופ הזה הוא תמיד גלש לי על הכיריים. אז אל תצפו שלכם זה לא יקרה – פשוט תכירו בזה ואז לא תהיו מופתעים.

אחרי שהסמיך קצת מסירים מהאש ומערבבים פנימה את השוקולד המריר (כן, זו כמות ממש קטנה – אבל היא מוסיפה המון, ואפשר גם להכפיל אותה אם רוצים).

ואת הוניל (אותו אני מודדת בפקק של הבקבוק). אני מוסיפה גם קורט מלח בשלב זה, אבל לא חובה. זה מבליט את הטעם של השוקולד (לא יוצא מלוח!).

מערבבים טוב טוב עד שהכל אחיד, ומעבירים לצנצנת. מצננים סופית, חותמים בפקק, והופ למקרר.

וכל פעם שמתחשק שוקו? עושים רבע כוס סירופ, ו-3/4 כוס חלב.

אפשר גם חלב חם (מחממים בסיר קטן או במיקרוגל – זהירות שלא יגלוש).

ניסיתי את זה גם עם חלב שקדים וזה יוצא מעולה. אם רוצים גרסה שהיא יותר קלה על הבטן – אפשר להכין חצי חצי עם חלב ומים. עדיין טעים להפליא.

אפשר תוספות מלמעלה? ברור. אבל לא חובה כמובן. אפשר קצפת רכה שהקצפתם בקערה קטנה צ'יק צ'ק עם מטרפה (2 דקות של טריפה נמרצת ויש. מומלץ להוסיף טיפטיפונת וניל וסוכר).

מרשמלו (מיני-מרשמלו אם אתם בקטע של לגזור אותם לפיסות קטנות עם מספריים מקומחות בקורנפלור) גם יתקבל בברכה. יאמי.

אוקיי, אז איך אפשר להגיד ולו מילה רעה אחת על ספר עם כפולות שכאלה?

אפשר. תהיה יפה ותשתוק.


כמעט אף אחד מהמתכונים שניסיתי מהספר לא הצליח. ניסיתי את עוגיות השוקולד וחמאת הבוטנים והן יצאו כמו קובבות שחורות ודחוסות, שלא השתטחו כמובטח.

כל ביס מהן עשה לי פלאשבק לילדותי העשוקה שבפרובאנס לתחרויות לעיסת הקרקר הצבאי שהרצנו בבה"ד. וחוצמזה, מי מוסיף לבצק עוגיות את חמאת הבוטנים יחד עם הקמח? ומי מנסה להקציף פרוסטינג משמנת חמוצה ומתוקה יחד ואשכרה מצפה שיצא משהו שהוא לא מרק לבן ומימי?! ומי מנסה בכלל להכין פסטה על בסיס ציר עוף, יין אדום, תועפות חמאה, ומוסיף לזה שוקולד? (אני וגל, כמובן. וגל היה סופר מנומס כשהפטיר: "לא משהו, זה").

המתכונים קצרים, לקוניים, לא בדוקים בעליל, ונטולים כל שביב של עריכה קולינרית בסיסית. האחים המשופמים החמודים האלו כנראה חיים בלה-לה-לנד, ומישהו בהוצאת הספרים היה צריך לשים להם גבולות.
והקטע הוא  שהאזהרות היו שם, ואני בחרתי להתעלם מכולן כי הייתי כ"כ smitten עם המקום הזה. ואיך אפשר שלא?!

אבל למזלי – דווקא המתכון הראשון שניסיתי מהספר – הסירופ הזה – היה שוס – ולפחות מזה הרווחנו. אז תנסו אותו ותספרו לי איך יצא.
הסירופ נשמר היטב במקרר למשך חודש כל עוד הוא סגור בצנצנת אטומה, ומספיק להכנה של בערך 8 כוסות שוקו (2 ליטר).

אצל דניאלה תמצאו עוגת טארפל שוקולד תפוז ללא קמח, אפייה או סוכר, ולפי הטעם של הבלילה – היא שוס לא פחות מכך.


מקווה שתסלחי לי על הקטע הזה עם הגז, כן? בסוף ניקיתי! שזה לא ימנע מכם, אנשי המטבחים המוארים והשווים להזמין אותי לבוא לבשל אצלכם!

פינת התכל'ס
שמים בסיר 2 כוסות מים יחד עם חצי כוס אבקת קקאו (לא שוקולית), חצי כוס סוכר (אפשר גם טיפה יותר אם אוהבים מתוק) ומביאים לרתיחה (נזהרים שלא יגלוש!), מרתיחים 2 דקות, מסירים מהאש, ומערבבים פנימה 25 גר' שוקולד מריר (אפשר להכפיל אם רוצים), חצי כפית תמצית וניל, וקורט מלח (לא חובה). מצננים ושומרים בצנצנת אטומה במקרר. להכנת שוקו: מוסיפים 3/4 כוס חלב קר או חם על כל רבע כוס סירופ מוכן.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




34 תגובות בינתיים:

  1. מעולם לא חשבתי שמתקן הכביסה שלנו יכול להיראות כה חינני, עד שראיתי אותו מצולם אצלך.

    הכיריים שלי לא מתרגשות מדברים שנשפכים עליהן, הן הכי רגילות. מוזמנת לבוא לשפוך עליהן מה שתרצי בכל עת, בתנאי שגם תתני לי לטעום.

  2. מאיפה ניתן לרכוש את המיני מרשמלוז האלה? אני מחפש אותם בנרות!

  3. וואווו מתכון כייפי ומקורי.רצה להכין….

  4. יש אפשרות להחליף את הסוכר בממתיק מלאכותי שמתאים לבישול ואפייה (כדי שיתאים גם לסוכרתיים)?

    מאיה עונה: לא רואה סיבה שלא

  5. יש את המרשמלו הקטנים האלה בראשון לציון. חנות שנקראת מתוק.נט ראיתי אריזה שלהם בשישי האחרון בחנות :)

  6. וואו נראה מעולההההה!
    אם אני רוצה טעם יותר שוקולדי (ופחות שוקו-בשקית) אז לא להוסיף את כל הממתיק? או להוסיף יותר שוקולד או קקאו? או הכל יחד…?
    תודה!
    מהמם!

    מאיה עונה:לשוקו שמכינים מהסירופ הזה יש טעם הרבה יותר שוקולדי משוקו בשקית. אבל אם בא לך – אתה יכול להכפיל את כמות השוקולד המריר – את כל השאר תשאיר אותו דבר.

  7. הסיפור שלך על הספר מזכיר לי את חוויותי עם ספר הבישול של קונדיטורית Baked. גם שם יש מתכון אחד מעולה (בראוניז מדהימים – למרות שאני מכינה את הגרסה שפורסמה בסמיטן עם תבלינים) והרבה שאחרי לא מעט עבודה פשוט יוצאים לא משהו. לעומת זאת, אי אפשר להגיד שהמתכונים שם לקוניים – בכל אחד יש תריסר או שניים מרכיבים (תמיד עם לא פחות מ-300 גרם חמאה) ושלושה-ארבעה דפים של הוראות, ובסוף יוצאת עוגה נחמדה אבל לא שווה את המאמץ.

  8. לא קראתי את הספר, אבל השוקולד שלהם הוא הכי טעים בעולם.

  9. הקשים האלה! אפילו פה לא ראיתי. ותמיד אמרתי שפירורי במבה הם השטן. גם לא ניתנים לניעור וגם…

  10. מעולה מעולה מעולה, מאוד אוהבת את הטעם הלא-תעשייתי. הולך להיות קבוע בבית :)http://postimg.org/image/74eicdrpb/

  11. וואו לא סובלת שוקו וממש אבל ממש בא לי להכין עכשיו ( למרות הסיכון של לנקות את הגז אחרי זה

  12. אוף מאיה, זה היה פוסט כזה חביב עד שהגעתי לתמונה האחרונה וגיליתי שגם את נפלת לטרנד ההיפסטרי הזה של mason jars… איך נפלו גיבורים

  13. איך שומרים את הסירופ?

  14. מאיה – לגבי המייסון ג'ארז – כל מי שאי פעם נכנס לפינטרסט :)
    אם כי אני בכל אופן חושבת שזה טרנד חביב דווקא…

    וחוצמזה רציתי להגיד שהתמונות נפלאות.
    אני בד"כ מכינה שוקו פשוט מקקאו וסוכר, כמו שמכינים נס קפה, ואז נשאר בכוס משקע של קקאו. אז אולי יום אחד אני אהיה מספיק לא-עצלנית כדי לעשות את זה בדרך המתוחכמת יותר…

  15. ואו, התעליינת עם המייסון ג'אר… כל מי שיש לו זיקה לרבע חיבור לאינטרנט וזיקה לבלוגי בישול באנגלית יודע מה זה. ויש מייסון ג'ארס בארץ… רק צריך לדעת איפה לקנות. אני קניתי את שלי בארץ.

    המתכון נראה שווה בטירוף :)

  16. גם לי יש צנצנות מייסון ג'ארז ועוד בצבע אקווה. קניתי אותן ביריד החלומות במתחם התחנה בת"א, יש עוד אחד בסוף השבוע הבא.

  17. שככה יהיה לי טוב

  18. אגב, יש לנו בבית קטע של להכין שוקו מחלב שקדים, זה יוצא ממש ממש טעים (וכמובן מוצלח בשביל טבעונים או רגישים ללקטוז). אני מבשלת על הגז קקאו טוב עם חלב שקדים ומוסיפה קצת שוקולד. זה בערך כמו מה שהכנת פה אבל בלי שלב הסירופ ובלי סוכר. וככה גם יוצא חם כי מבשלים את החלב שקדים. עם חלב סויה או קוקוס או שיבולת שועל זה משמעותית פחות טעים, אז רק חלב שקדים עובד פה לדעתי :)

  19. אני מאמינה לך שבסוף ניקית. את יכולה לבוא.
    :)

  20. שתי הערות קלות – האחד היא שהאחים מאסט הם אחד מיצרני השוקולד בין-טו-בר הנחשבים בעולם, והשוקולד שלהם הוא מהיקרים שאני מכיר.

    ההערה השניה היא בקשר לציטוט "מוצרי מסקרנים כמו שוקולד 100% שמרוב שהוא מר הוא כבר חמוץ". שוקולד טוב נמדד היום לא במרירות שלו ולא באחוזי המוצקים שלו, אלא בין השאר בחמיצות שלו. יש מגוון שוקולדים ברמות מוצקים שונות שמשחקים על הגבול הזה של חמיצות שונה בשוקולד. ושוקולד 100% זו תפלצת. ברמת העקרון – אפשר לקחת אבקת קקאו טובה ולהוסיף לה חמאת קקאו – וקיבלת שוקולד 100%. בסופו של דבר מה שחשוב הוא האיכות של המוצר, ואת זה לא מודדים באחוזים.

  21. את גדולה! הכי שווה עם דניאלה ונועה (;

  22. היי מאיה, הכנתי את הסירופ ויצא ממש מעולה! הרבה יותר שווה מכל אבקה קנויה. לקחתי לתשומת לבי את עניין הגלישה והשתמשתי בקלחת עמוקה – בזכותך נמנע הרבה לכלוך על הכיריים שלי:)
    תודה!

  23. היי!

    1) כוס = 240 מ"ל?
    2) לא הצלחתי להבין איזה סוכר הכי מומלץ אחרי סוכר קנים (שאת זה אין לי)

    תודה,
    קרן!

    מאיה עונה: סוכר רגיל, איי גס. וכן, כוס זה 240.

  24. אפשר אולי במקום מים להכין עם חלב?? אני מכינה שוקו רק מחלב ושונאת שוקו עם מים..
    אגב, הכנתי את המקרונים מהמתכון בבלוג ויצא מושלם. פעם שנייה שלי בפעם הראשונה יצא ממש גרוע ממתכון אחר..

    מאיה עונה: בפעם הבאה ספרי מה המתכון שלא הצליח… לגבי החלב – לא ממליצה, כי זה יתקלקל ממש מהר. אם תכיני את השוקו המוכן מהסירופ וחלב רגיל זה יצא סופר עשיר וקרמי – אל דאגה.

  25. המתכון של המקרונים היה של מיקי שמו. המתכון עצמו נראה לי טוב, אבל היה לי חסר את הדגשים שהחו אצלך.. בכל מקרה, מחר אני יכין עוד פעם מקרןנים מהמתכון הראשון, ונראה מה יצא

  26. זה נראה ממש טוב, רציתי לישאול איפה אפשר להשיג את המייסון גאר בארץ?

    מאיה עונה: אני אישית לא ראיתי. כל המייסונים שלי מחנויות יד שנייה בארה"ב.

  27. אני מכינה לאחותי שוקו כל יום, ובדר"כ מאבקת שוקולית שאני לא אוהבת להכין לה. הכנתי לה עם חצי סטיביה וחצי סוכר לבן ויצא מעולה! תודה רבה !

  28. צריך גם לשים את השוקו בכוסות ונקנקנים מתאימים

  29. אני בן 9 וחצי!!!

    מאיה עונה: כבוד!!!!! :)

  30. וואו! איזה שוקו!!
    מחכה לחורף.. להתכרבל מתחת לפוך עם שוקו חם וקצפת!!!

  31. היי,
    קודם כל רציתי להגיד שבתור מכורה לשוקו מכל סוגיו, הכנתי ויצא מעולה.
    יש לי שתי שאלות שאשמח לדעת –
    1. כמה זמן לדעתך נשמר במקרר?
    2. האם אפשר לשתות את זה ישר לאחר הבישול? כלומר, לא לחכות שיתקרר
    תודה!

    מאיה עונה: שבועיים לפחות אם לא יותר. מניחה שהתכוונת ללהכין את זה מיד אחרי הבישול? יענו, לערבב עם חלב. התשובה היא כן, אין צורך לחכות שיתקרר.

  32. היי, המתכון נראה מעולה, והצילומים מדהימים.
    רציתי לשאול אם יש איזה דרך להוסיף נוטלה לסירופ, ואם כן כמה ומתי?
    תודה!

    מאיה עונה: לא הייתי ממליצה. צמיגי, מתוק, ושומני מידי. הייתי ממליצה לבשל טיפונת את הנוזלים של הסירופ עם חופן נדיב של אגוזי לוז קלויים, לתת להצטנן למשך שעה, לסנן, ולהכין את המתכון כרגיל. תקבלי את הניחוח הלוזי בלי הנוטלה.

  33. וואי ניראה מווושלם רצה להכין!!!!!!❤❤

  34. את מצחיקה!
    כיף לקרוא את הבלוג שלך



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!