גלידת שוקולד ביתית (ללא מכונה)

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

chocolate-gelato.jpg

אז מה עובר עלי עם סערת השוקולד הזו, אתם תוהים? גם אני. לא בנאדם של שוקולד בדרך כלל – רגע אחד אני מתכננת פוסט מושקע על כרובית צלויה וברגע הבא אני מריירת על הגלידה הזו כאילו לא היה כלום מעולם. במקום המקורי בו מצאתי אותה (אחלה בלוג שבעולם, אגב) היא לא מכונה בכלל גלידה אלא ג'לטו – המילה האיטלקית המקורית לגלידה (Gelato). ג'לטו, מסתבר, הוא הזן המקורי המשוכלל יותר של גלידה "רגילה", ובמקור מכינים אותו באיטליה מחלב וללא שמץ של שמנת. ותאמינו או לא, אין שום צורך במכונת גלידה, אפילו לא צריך לערבב את התערובת שקופאת לה לאיטה בלילה במקפיא. המרקם שלה נשאר רך ומושלם ונימוח (בניגוד לגלידות אחרות, אם ניסיתם אי פעם להכין – אני ניסיתי – שהפכו מקרם רך ונימוח לגושים קפואים מלאי קרח ובעסה). היא קרמית ופאדג'ית ושוקולדית ומתוקה בדיוק במידה הנכונה, והיא אפילו לא נמסה לשלולית כשהיא מחוץ למקפיא. היא שומרת על צורתה החתיכית ועל מרקמה הפאדג'י בגאווה רבה. ומבחינת הטעם? היא לא תבייש שום דלי של האגן דאז או בן אנד ג'ריס ובשליש מן הקלוריות. אני גאה להציג את גלידת השוקולד היחידה שהסכמתי לטעום בחיי. אין לכם שום תירוץ. קדימה לעבודה.

  • לגלידה:
  • 1 פחית חלב מרוכז ממותק
  • כוס וחצי חלב רגיל
  • 60 גרם שוקולד מריר משובח
  • כוס אבקת קקאו (לא שוקולית)
  • 4 חלמונים
  • קורט מלח
  • תוספות ושדרוגים:
  • 4 עוגיות אוריאו מפוררות גס
  • פקאנים קצוצים גס
  • אגוזי לוז קלויים קצוצים גס
  • כפית גרידת תפוז + כפית ליקר תפוזים
  • כף וויסקי או ברנדי משובח
עלות משוערת:

22 שקלים

עבודה נטו:

25 דקות

ההכנה

אם יצא לכם לדוש קצת במתכוני גלידה, הם לרוב כוללים הרבה הקצפות. חלבונים, שמנת מתוקה, ואחרי זה גם קיפולים, והרבה כאב ראש. וזה עוד לפני שניגשנו לעניין מכונת הגלידה – הפיל הלבן (והכבד) שישב לכם על השיש כל השנה עד שתזיזו את עצמכם להשתמש בו. ובתכל'ס כשמסתכלים על זה, זוהי מכונה לייצור שומן טהור – שומן שמתיישב לכם בירכיים ולא נעלם לעולם. טוב, ברור לכולנו שאני משקרת לעצמי ובהזדמנות הראשונה שתהיה לי אני אקנה שתיים – אחת לי ואחת לאמא שלי. אבל בינתיים אני בלי וצריך פתרון. אז הנה – מתכון לא מי יודע מה מסובך שדורש ממכם השקעה וריכוז לכ-20 דקות בלבד ויזכה בכל-כך הרבה מחמאות וגניחות-עונג שאתם כבר תסמיקו. מבשלים בסיר תערובת ריחנית של שני סוגי חלב ושוקולד וקקאו, ומסמיכים אותה עם חלמונים (צהובים של ביצה). ואז מקפיאים. זה כל הסיפור. והתוצאה, רבותי, הייתה שווה גם מאמץ משולש ממה שנדרש כאן. נסו והיווכחו.

chocolate-gelato1.jpg

פותחים פחית של חלב מרוכז (פחית = כוס אחת = 400 גרם = 240 מ"ל) הכוונה כאן היא לפחית ולא לשפורפרת, בדרך עלל יש עליהן ציור של פרה והן יושבות ליד החלב העמיר בסופר. אם אתם בשום פנים ואופן לא מצליחים למצוא חלב מרוכז, אפשר להחליף אותו בכוס של חלב רגיל + 3/4 כוס פלוס שתי כפות של סוכר. אבל זה יצא הרבה פחות רך וטעים.

chocolate-gelato2.jpg

שופכים לסיר בינוני את כל תוכן הפחית של החלב המרוכז. מוסיפים כוס וחצי של חלב רגיל (3% שומן – אפשר פשוט למדוד בפחית הריקה ולהוסיף פחית וחצי). שימו לב שלא הוספנו סוכר, כי החלב המרוכז מאוד מתוק בפני עצמו, כך שאין צורך.
chocolate-gelato3.jpg

מדליקים את האש ומבשלים על להבה גבוהה. בהתחלה צריך לערבב היטב כדי לאחד את החלב המרוכז הקרמי יחד עם החלב הרגיל הנוזלי. ממשיכים לערבב עד שהתערובת אחידה ומגיעה לסף רתיחה (מתחילות קצת בועיות קטנטנות בקצוות. לא לתת לזה להתבשל מעבר ובטח שלא לרתוח כי הטעם נדפק). זה לוקח פחות משתי דקות. אם אתם פחות מלאי בטחון תוכלו לבשל את זה על אש נמוכה ואז זה ייקח יותר זמן אבל תהיו יותר רגועים עם כל עניין הרתיחה כי היא לא תצוץ ותפתיע אתכם משומקום.

chocolate-gelato4.jpg

בינתיים כשהתערובת מתחממת לה על הגז תמדדו לכם כוס אחת של קקאו (מומלץ למלא אותה כף אחרי כף, כי אם תנסו לשפוך קקאו פנימה הרוב יגמור על השיש, וזה קורה גם לבשלנים המנוסים ביותר), ותמדדו לכם גם 60 גרם של שוקולד מריר משובח-ביותר. והפסקה קצרה כאן לכמה מילים על שוקולד וחשיבותו בגלידה הזו.

chocolate-gelato5.jpg

אין פה הרבה מרכיבים. מה שאומר שאת הטעם הסופי מגדירים מעט מאוד דברים. מה שיבדיל בין גוש שוקולד קפוא ומשעמם לגלידה איטלקית עשירה ומרתקת הוא השוקולד, רבותי. המתכון המקורי מורה על שימוש באבקת קקאו הולנדית משובחת. יכול להיות שאפשר למצוא כזה דבר במעדניות משובחות ובחנויות של קונדיטורים, אבל אם אני לא מוצאת את זה במכולת או מ-קסימום בסופר הגדול שליד הבית שלי, תכל'ס אי אפשר להשיג את זה. אז הסתפקתי בקקאו פשוט של עלית (שעולה 7 שקלים לחבילה). אבל פיציתי על כך בשוקולד משובח עם מינימום 70% מוצקי קקאו והתוצאה הייתה נפלאה.

chocolate-gelato6.jpg

יש של לינדט והוא עולה 17 שקל לחפיסה, ויש גם של עלית והוא יעלה קצת פחות מ-11 שקל לחפיסה. שניהם מצויינים והניבו גלידות קרמיות ונפלאות במידה שווה. במתכון הפונדנט הקודם העירו המגיבים שאפשר לקנות שוקולד משובח לפי קילו במחירים משתלמים מאוד. אני אישית לא מתה על שוקולד ולא נראה לי שיהיה לי מה לעשות עם שני קילו, אבל לכל אחד יש שיקול אחר.

chocolate-gelato7.jpg

ובחזרה לענייננו. שני סוגי החלב מתחממים ומתערבבים להם על הגז, ואתם מתכוננים לפעולה עם כוס של אבקת קקאו אותה אתם מודדים בזהירות, ואת השוקולד המריר הכהה והריחני שמתחלק לו לקוביות קטנות. לינדט עשו את זה קל והטבלה מחולקת בדיוק לחמש שורות כך ששישים גרם זה ארבע שורות. עלית התחכמו וחילקו לשש שורות. אז תעשו קצת חשבון מתוחכם או שתשתמשו במד-משקל.

chocolate-gelato8.jpg

כשהתערובת חמה ומעלה אדים אך לא מבעבעת או רותחת (!) מסירים אותה מהאש ומוסיפים פנימה את קוביות השוקולד. מחכים כמה שניות וטורפים היטב עד שהשוקולד מתחיל להינמס. בהתחלה הקרם הלבן יצבע בנקודות קטנות של שוקולד מומס, ואז לאט לאט הוא ייצבע בצבע חום בהיר כזה של שוקו.

chocolate-gelato9.jpg

זורקים פנימה את כל הקקאו בבת אחת ומערבבים היטב עד שהתערובת כהה מאוד, חלקה ואחידה, ואין בה כמעט גושים. בשלב זה מוסיפים קורט של מלח (כן! מלח!) ומערבבים היטב. המלח מאזן את המתיקות והמרירות של הגלידה לכדי שלמות טוטאלית ובשום פנים ואופן אין לוותר עליו. אל תדאגו, לא תרגישו אותו בגלידה.
chocolate-gelato10.jpg

מניחים את הסיר בצד לרגע. עכשיו נסמיך את התערובת עם חלמונים של ביצה. אבל ליתר בטחון, נחמם אותם מעט ע"י "השוואת טמפרטורות" כדי שהם לא יהפכו לחביתה כשנזרוק אותם פנימה.

chocolate-gelato11.jpg

מפרידים ארבע ביצים. את החלמונים שימו בקערה, ואת הלבנים תשמרו לכם במקרר בכוס גבוהה מכוסה בנייר כסף מהודק. אפשר להכין מהם אומלטים משגעים, קצף למרנג, ולהשתמש בהם כתחליף לחלק מהביצים השלמות במתכונים של עוגה. לוקחים מטרפה ומקציפים את הצורה לחלמונים הצהובים שבקערה, עד שיהיו תפוחים ובהירים ואווריריים ככל האפשר. אפשר לעשות את זה גם עם מיקסר ידני וגם במיקסר רגיל אבל אפשר להשיג את הנפח הזה גם עם מטרפה בלבד.

chocolate-gelato12.jpg

מניחים את הסיר קרוב לקערה, ותוך כדי טריפה מתמדת של החלמונים, מתחילים להעביר פנימה כף אחרי כף של תערובת השוקולד החמה. ממשיכים לטרוף את החלמונים בלי הפסקה כי הם מתחילים להתחמם עכשיו ואם לא נשים לב לשנייה הם עלולים להתבשל ולהפוך לחביתה. עושים את זה עד שהתערובת הצהובה של החלמונים הופכת להיות בצבע חום כהה ומבריק.

שופכים את הכל בחזרה לסיר עם שאר השוקולד ומחזירים אל הכיריים על אש נמוכה ומערבבים היטב. שוב, מה שעשינו עכשיו נקרא "השוואת טמפרטורות". אם היינו שופכים את קצף החלמונים ישירות לתוך השוקולד הרותח היינו מקבלים פתיתים של חביתה בתוך שלולית של שוקולד וזה לא היה יוצא גלידתי במיוחד. אז קודם חיממנו אותם בהדרגה ובעדינות ורק אז הוספנו פנימה לתערובת החמה.

chocolate-gelato13.jpg

מי שמצוייד במדחום של קונדיטורים (הכוונה היא לא לזה שאתם מודדים איתו חום כשיש שפעת) מבשל את התערובת עד שהיא מגיעה לטמפ' של 160 מעלות פרנהייט (לא צלסיוס!!). שארית עם ישראל יתספק בתושייה אנושית בריאה ויבשל את התערובת עד שהיא סמיכה ומעלה אדים – בערך שש דקות. רבותי – אל תעזבו את הסיר אפילו לשנייה. כל הזמן מערבבים וכל הזמן מגרדים היטב את קרקעית הסיר כדי לוודא ששום דבר לא נדבק ונשרף והתערובת הומוגנית וחלקה. אחרי שש דקות בערך אפשר להסיר מהאש.

chocolate-gelato14.jpg

מומלץ לשפוך לקערה חדשה ונקייה דרך מסננת, כדי לוודא שלא נשארו גושים מהבישול (תמיד נשארים קצת). מצננים את התערובת במקרר לשעתיים לפחות. אם אתם מרגישים חרוצים במיוחד, תוכלו לטבול את הסיר החם בקערה גדולה עם מי קרח צוננים לצינון זריז יותר (אפרופו מי קרח צוננים, את זה כבר ראיתם?!). בכל מקרה – אל תשאירו את התערובת בחוץ להצטנן יותר מ-10 דקות, כי היא מכילה ביצים לא-מי-יודע-מה מבושלות, וזה לא רעיון טוב להשאיר כאלה דברים מחוץ למקרר.

כשהתערובת קרה לחלוטין מעבירים למקפיא (עדיף לכסות קודם בנייר אלומיניום או להעביר לקופסת פלסטיק עם מכסה. בכל מקרה לא לזרוק את זה ככה למקפיא לא מכוסה כי זה יקבל טעם של שניצל צמחי בן שנתיים). מחכים 6 שעות כמו ילדים טובים (אפשר גם לילה, אפשר אפילו שני לילות, היא עדיין נשארת רכה ונהדרת). מוציאים החוצה 10 דקות לפני ההגשה ומתענגים.

chocolate-gelato15.jpg

הגלידה הזו ממש לא זקוקה לשידרוגים, והיא מספקת היטב כמובילה בתפקיד הראשי. אבל דגדג לי בכל זאת לנסות משהו. פעם אחת ניסיתי לקפל פנימה קצת קרמל ובוטנים לתערובת הקרה לפני ההקפאה. התוצאה הייתה מתוקה מידי ולא מוצלחת במיוחד. שברי עוגיות אוריאו, לעומת זאת, היו הצלחה מסחררת ותרמו הרבה עניין וקראנצ' לעסק, מבלי לגנוב את ההצגה יותר מידי.

chocolate-gelato16.jpg

עוד תוספות מוצלחות: כף של ליקר שוקולד או וויסקי או ברנדי משובח, אגוזי לוז קלויים או פקאנים קצוצים גס, כפית גרידת תפוז (שהולכת מצויין עם טיפ-טיפה ליקר תפוזים).

chocolate-gelato17.jpg

אז אם אתם בעניין, ערבבו את התוספת פנימה אל התערובת הקרה ממש לפני שהכל נכנס להקפאה. תרגישו חופשי לנסות כל מיני דברים (אבל תמיד תנסו לחשוב קדימה איך התוספת שלכם תתנהג אחרי הקפאה ארוכה. רוב הנוזלים, חוץ מהאלכוהול, יהפכו להיות מוצקים).

מומלץ להוציא את הגלידה החוצה 10 דקות לפני ההגשה כדי שתתרכך קצת.

chocolate-gelato18.jpg

פינת התכל'ס
מחממים בסיר פחית של חלב מרוכז עם כוס וחצי חלב רגיל לסף רתיחה. בינתיים מודדים בצד 60 גרם שוקולד וכוס קקאו. כשהתערובת חמה מאוד מסירים מהאש ומערבבים פנימה את השוקולד, וכשהוא נמס מוסיפים את הקקאו ומערבבים לתערובת אחידה. מוסיפים קורט מלח (חשוב!). מפרידים 4 ביצים ושמים את החלמונים בקערה. מקציפים עד שהם נהיים אווריריים (אפשר ידנית). מבצעים השוואת טמפרטורות: מעבירים כף אחר כף מתערובת השוקולד החמה אל תוך החלמונים תוך כדי טריפה מתמדת עד שתערובת החלמונים אחידה וכהה מאוד. מחזירים לסיר, מחזירים אל הכיריים ומבשלים על אש קטנה כשש דקות עד שהתערובת מסמיכה מעט (או עד שהתערובת מגיעה ל-160 מעלות פרנהייט [לא צלסיוס!]). לא עוזבים את הסיר לרגע, אסור לתת לזה לרתוח. מסננים לתוך קערה, מצננים במקרר כשעתיים ומעבירים למקפיא לכ-6 שעות או לילה שלם. אם רוצים תוספות מערבבים אותן פנימה לתערובת הקרה לפני ההקפאה.

אוף-טופיק א'
נקטר&לייט הוא בלוג צילומים מדהים. אני גם רוצה פולרויד.

אוף טופיק ב'
אני מצמצמת נוכחות כאן לשבועיים עקב נסיעה לכנס האינטראקטיב SXSW בטקסס. אז חוץ מלהתהולל עם מעצבי הווב של העולם הגדול, אולי יצא לי לשחק קצת פוקר ולזלול איזה טאקו או שניים. מה שכן, אחרי שבדיוק צפיתי לאחרונה בשני סרטים מלבבים מטקסס שעוסקים בדברים קצת פחות מלבבים, את הלילות שלי אבלה במלון מאחורי דלת נעולה בקרשים, ומנעול שיצופה בהרבה סופרגלו. אז אתם תהיו ילדים טובים, ונתראה בקרוב.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




58 תגובות בינתיים:

  1. חכיתי לפוסט הזה בימים האחרונים, ולא התאכזבתי. מדהים!
    נסיעה טובה ובטוחה, סעי בשלום ותחזרי בשלום (עם מטעמי Tex Mex).

  2. המתכון נראה מעולה וממש בא לי לנסות אותו, אבל לצערי אסור לי כרגע ביצים לא מבושלות לגמרי. באסה :(

    התמכרתי לבלוג שלך טוטאלית.

  3. תמונות פנסטסטיות ומעוררות תיאבון שגורם לי לרייר כמו הומר סימפסון על המקלדת. צילומים נהדרים כרגיל אצלך, יש לומר, אבל כשמדובר בשוקולד אין אצלי מתחרים לו. הגלידה תנוסה בקרוב.

  4. יעל, דווחי לי איך יצא! אני גם מת לנסות את זה, כשוקוהוליסט ותיק.

    מאיה – תיהני ב-SXSW!!! אם את יכולה, נסי להישאר גם לפסטיבל המוזיקה שנערך באותו מקום ותחת אותה הכותרת.

  5. הלינק לקירור מיידי מוביל ל 14 סרטונים בסה"כ, שנקראים Sprintcuts (כנראה פרסומת של חב' התקשורת האמריקאית) – שווה לראות את כולם: http://www.youtube.com/profile_videos?user=sprintcuts

    אה, ו SXSW זה מגניב…

  6. פוסט מורכב מידי בשבילי- ;0

    ושתהייה לך נסיעה טובה ובטוחה.

  7. היי מאיה
    לאחר מה שראיתי בפורום והתוספות האפשריות
    ניראה לי שגם אני לא יאחר ואכין..מה שילך בטוח אצלי זה יהייה
    עם העוגיות הבנות בטוח יאמצו[אני אישית היתי מעדיפה גרירת תפוז]
    נסיעה מהנה ומעשירה וחיזרי מהר…
    ביי
    שונט

  8. נראה כרגיל מעולה! באסה למי שלא יכול ביצים חיות (כמוני…)

    בכל מקרה, תהני בטקסס! אני באוסטין, אז תדעי שיש לך שם קוראים…

  9. היי מאיה

    התמכרתי לאתר שלך….כל מה שניסיתי יצא מעולה ואני בהחלט מתכוונת לנסות את הגלידה בקרוב

    התרגשתי לשמוע שאת מגיעה לאוסטין. אנחנו פה כ- 8 חודשים והעיר מאוד מעניינת ונחמדה

    תהני

    ענבל

  10. !!

    Anyway about the movies, you should also try 'Sweeny Todd' to complete the evilness :)

  11. אה, אז יש לך סוג-של-באג: מה ששמים בתוך סוגריים משולשות פשוט נעלם.

    כתבתי בשורה הראשונה [סופרלטיבים אקראיים]!! צריך לנסות..

  12. תקשיבי מאיה, יש לך בלוג אוכל נורא פופולרי. אם כבר את מציגה את עצמך כ"פודית" אז לפחות לצילומים בבלוג תשתמשי בשוקולד איכותי (כמו בחצי מהפוסט הזה ושלא כמו בפוסט הקודם. בבית תכיני מה שבא אבל בבלוג כדאי להיג את עצמך כפיין שמעקרית. דבר נוסף, את באמת מצלמת יופי אבל תחשבי על לתת מקום גם לצילומים שחורגים מהמיקרו לשם הגיוון.

  13. תקשיבי מיכל, יש סיבה שהבלוג אוכל הזה נורא פופולארי. והיא בדיוק שמאיה לא מציגה את עצמה כמשהו שהיא לא, ושהיא לא מנג'סת לאנשים להשתמש בחומרים "מתוחכמים" אם לא מרגישים את זה בכלל בטעם הסופי.
    ואכן, היא באמת מצלמת יופי.

  14. מאיהל'ה, יופי של מתכון, והלינק לבלוג של של מליסה אכן שווה ביותר. רק טעות קטנטונת:

    אם בחפיסה של לינדט יש בדיוק חמש שורות, והחפיסה שוקלת בדיוק מאה גרם, אז שישים גרם הם שלוש שורות, ולא ארבע.
    (ולא שאני חושבת ששמונים גרם שוקולד יהרגו את המתכון, אבל את יודעת – הדיוק).

    נסיעה טובה ותאכלי הרבה טקס-מקס. כמה שמן, ככה טעים.

  15. אוי. אלוהים ישמור. הגלידה עוד לא מוכנה אבל אני והחבר טעמנו וכמעט נפלנו מהרגליים. הוספתי כף או שתיים של גרירת תפוז וזה כל – – כך טעים. תודה :)והצילומים מהממים.

    רק דבר אחד. השוקולד לא נמס! הוא נהפך לטיפות שוקולד קטנות אבל לא משנה כמה זמן היה על האש (והוא היה, אולי עשר דקות שלמות), הוא לא נמס. אולי זה בגלל שהאחוזי קקאו היו מעל 70 אחוז? או וול. גם לא הצלחנו לגמרי להעלים את הגושים של הקקאו, נשארו די הרבה. אבל לא נורא! מדהים! פעם הבאה אולי ייצא יותר טוב :)

  16. ואם כבר סרטונים
    איך אפשר שלא להציג איך המדריך הזריז להכנת סורבה?

    http://www.youtube.com/watch?v=oFI4OrCDKS0&feature=user

  17. פעם ראשונה שלי פה – הגעתי (במקרה) דרך המלצה של google reader והתאהבתי… בלוג נהדר!!! (ותמונות אוכל יפהפיות!)

    אומץ לרשימת ה-RSS שלי :-)

  18. יופי של מתכון חיכיתי כל השבוע כדי להכין אותו, ואפילו הלכתי במיוחד לטיב טעם בכדי לקנות חלב מרוכז. כמה הערות, למרות הסינון עדיין נותר חספוס כשהו בלשון, כנראה מהשוקולד המריר. לי זה פחות הפריע כפריק של שוקולד. אבל האם איזה אפשרות לתקן?

    ודרך הגב מישהו ניסה להכין גלידה בטעם אחר?

  19. מאיה, הגלידה נראית ונשמעת נפלא! והצילומים – עוצרי נשימה, כמו תמיד.

  20. מדהים ומגרה כתמיד.את נפלאה.תהני בטקסס.זה גם זמן מצויין לטוס.

  21. פעם ראשונה שאני מבקר בבלוג שלך. התאהבתי. מתכונים נהדרים. תודה לך

  22. אהלן
    קוראת נאמנה שלך – יופי של בלוג.

    הגלידה היתה קלה להכנה וטעימה.

    הערות – המרקם טיפה מחוספס, אולי זה החלב המרוכז? השתמשתי בסוג אחר משלך, אולי זה עשה הבדל בטעם ובמרקם.
    וגם – לטעמי בלבד – קצת מידי מתוק וכבד.
    הבן המכור למתוקים שלי לא נתפס, למרות שהתרגש מהקסם של להכין גלידה בבית, אבל הוא בן 5, שוקולד 70% זה באמת לא בשבילו.
    מעניין אם יש וריאציות על פירות או כל מיני טעמים אחרים בפשטות הכנה כזאת.
    תודה בכל אופן – על המתכון הזה, וגם על אחרים (ממה שאני זוכרת עשיתי ריבועי לימון, חזה עוף לימוני ועוד כמה – אחלה מן אחלה!).
    אוהבת את הגישה שלך לעניינים. סומנת כחברה….

    מאיה עונה: בדיוק היום נתקלתי בספר חדש מבית "על השולחן" של מתכונים לחגים. מצאתי שם מתכון לגלידה ביתית (בסגנון הודי כזה, שכחתי את השם) שמורכבת מפחית של חלב מרוכז שמקפלים אל תוך 500 מ"ל שמנת מתוקה מוקצפת לקצפת רכה. שווה לך לאתר את הספר ולראות במה מדובר, יכול להיות שזה שווה. ובלי שום קשר, אם הבן שלך בקטע של להכין גלידות – חובה עלייך להכין איתו גלידה בשקית (שימי לב לוידאו). עוד לא ניסיתי בעצמי אבל זה נראה ממש ממש מגניב ואפילו טעים, וזה מוכן לאכילה תוך 10 דקות.

  23. גלידה בשקית – וואו!
    heavy cream זה שמנת מתוקה 38%?
    נרוץ לנסות, נראה ממש שווה – ניסוי בפיזיקה לגרגרנים… בדיוק בשביל הבן שלי…

    בקשר לגלידת השוקולד, אגב, אחרי קצת יותר זמן בפריזר החיספוס היה מורגש פחות והטעמים ממכרים יותר. יכול להיות שפשוט טעמנו לפני הזמן. היה מעולה – ונגמר בצ'יק.

  24. אמנם עבר זמן מאז שהכנתי את הגלידה הזו, אבל חשבתי שאומר תודה בכל זאת. :) יצא נפלא מכל הבחינות – קל, טעים, ואפילו מעורר פחות רגשי אשמה מגלידה רגילה (מה, זה בכלל בלי שמנת!).
    מתחשק לי לנסות מתישהו עם השוקולד-צ'ילי של לינדט, ולראות אם ייצא כמו גלידות השוקולד-צ'ילי שאכלתי באיטליה…

    שתי שאלות בעקבות קריאת המתכון המקורי באתר שקישרת אליו:
    * שם היה כתוב גם חלב מרוכז וגם סוכר – אני מסכימה בהחלט שבמתכון שלך אין צורך בסוכר נוסף, אבל תהיתי מה הסיבה להבדל. האם החלב המרוכז בארה"ב הוא לא ממותק (על הקופסא שקניתי, שאגב הכילה 397 גרם בדיוק ולא 400 – לא שזה שינה – היה כתוב 'חלב מרוכז ממותק'), או שמא הם פשוט העדיפו טעם מתוק יותר?
    * היא מסבירה שהכמות הגדולה של הקקאו היא מה שעוזר לגלידה לשמור על המרקם שלה גם בלי מכונה ובלי כלום. ושאלתי: האם עולה במוחך איזשהו תחליף שימלא את אותו תפקיד ויאפשר להכין גלידה גם בטעמים אחרים? ניסיתי לחשוב ולא מצאתי כלום… מן הסתם יש כאן מקום לניסויים קולינריים נרחבים יותר מאלה שאני מסוגלת לבצע.

    מאיה עונה: לדעתי חלב מרוכז ממותק יותר קשה להשגה בארה"ב, אבל יכול להיות שאני טועה. לגבי טעמים אחרים – בספר של הראשון של ג'יימי אוליבר יש מתכון מאוד מפתה למה שנקרא: "סמי-פרדו" ("חצי-קפוא" באיטלקית) שמזכיר במרקמו גלידה. אני אנסה את המתכון הזה בקרוב ואדווח (הוא קצת ניג'וס כי יש בו המון הקצפות – גם קצף ביצים וגם קצפת). כל החוכמה פה היא לעשות משהו שלא מצריך מכונת גלידה, כדי לשמור על העסק פשוט להכנה בכל בית.

  25. אתמול ניסינו את הגלידה הזו, יצא מצוין וממכר. יש טיפה תחושה של הקקאו, אולי אני אוריד קצת את הכמות. בנוסף תהיתי איך לעשות אותה קצת פחות מרה וקצת יותר מתוקה. אולי להחליף חלק מהקקאו בשוקולית? או להקציף את החלמונים עם קצת סוכר?
    לנו יש מכונת גלידה, אז אחרי הקירור שמנו את הגלידה במכונה ויצא מעולה. אגב מכונת גלידה – זה הרבה יותר פשוט ממה שאת מציגה, קנינו מכונה קטנה שיושבת בפריזר ב300 ש"ח, ואנחנו מכינים גלידות כמה פעמים בחודש, גם בחורף, המתכונים פשוטים וטעימים וחלק אפילו בריאים (גלידה מחלבונים וגבינה, ללא כולסטרול ועם אחוזי שומן נמוכים…) שלוקחים בערך רבע שעה עד שמכניסים למכונה.
    לבשלניות כבדות שלא יכולות לוותר על המקום בפריזר, זה בעייתי קצת. אבל חוץ מזה – מומלץ.

  26. הי, קודם כל רציתי לשבי את הבלוג המדהים שלך פשוט כל הכבוד על ההשקעה.
    עשיתי את הגלידה במתכון המתואר ולמרות שהמתכון פשוט והמרקם של הגלידה מעולה – המתיקות של החלב המרוכז פשוט בלתי מתקבלת על הדעת, גם במתכון של הTWIX המתיקות היתה קצת יותר מידי, האם יש דרך לדלל את החלב המרוכז ? אולי עם עוד חלב רגיל ?

  27. שלום.
    רק רציתי לשאול האם החלב המרוכז הוא כשר כי לא מצאתי אותו בחנויות הכשרות בהן אני קונה. מצד שני מצאתי שפורפרת של חלב מרוכז עם כשרות. האם ניתן להחליף ולהשתמש בשפורפרת? ובאיזה כמות?

    מאיה עונה: אם מצאת אחד כשר בשפורפרת, אז גם בפחית הוא יהיה כשר. לדעתי יש בשפורפרת 100 גרם, אז תקני פשוט ארבע…

  28. הי.
    ראשית באמת אתר יפה.
    איך אני יכול להפוך את הגלידה הזו לגלידת וניל?
    תודה.

  29. הי,
    ניסיתי את המתכון זה פשוט נהדר למי שאוהב את הטעם של שוקולד מריר, אני מאוד אהבתי. מה עם טעמים אחרים? יש לך מתכונים אחרים לגלידות בטעמים אחרים?
    תודה.

  30. לשירה-
    על הפחיות של חברת וילי-פוד (אלה ששוקלות "397 גרם"..) כתוב: "כשר חלבי לאוכלי א. חלב חו"ל בהשגחת הרב יעקב דב בלייך ובאישור הרבנות הראשית לישראל".

    ולמאיה- אין מילים, כמו תמיד..

    תודה רבה!
    :-)

  31. יצאה גלידה מצויינת!
    הכנתי פעם אחת, חילקתי לשתי קופסאות לפני ההכנסה לפריזר- לאחת הוספתי ליקר ואת השניה השארתי ככה.
    אבל- באמת נשארת תחושת חספוס, מעין טקסטורה אבקתית..
    מישהו גילה דרך לפתור את הבעיה?

    וליעל- (היעל השניה מלמעלה)
    גם לי בהתחלה השוקולד לא נמס אלא התפצל לאלפי נקודות מיקרוסקופיות של חום כהה, ואחרי שנתפסה לי היד מרוב ערבובים- עברתי למקציף הזה, כמו שיש בתמונות של מאיה.
    פתר את הבעיה.
    :-)

  32. בוקר טוב מאיה
    אחרי שבוע של נסיונות מוצלחים של מתכוני בצק אלים
    היום אבדוק את גלידת השוקולד
    שאלתי היא:
    יש לי שני חלמונים במקפיא, ניתן להשתמש בהם בגלידה זו ובכלל הם ניתנים לשימוש כלשהוא?
    תודה ושבוע טוב
    הגר

  33. הי מאיה
    באיחור גדול הכנתי את הגלידה הזו, שאני זוממת עליה מאז שפרסמת את המתכון שלה… והיא מעולה!!!
    רציתי רק להעיר לך על דבר אחד שכתבת, והוא לחלוטין לא נכון: הגלידה הזו היא ממש לא שליש מהקלוריות של גלידה רגילה. בפחית חלב מרוכז יש 1300 קלוריות בערך, שזה המון, וכ-30 גר' שומן – לא מאוד רחוק משמנת. חוץ מזה גם לקקאו, שנראה תמים ולא מזיק, יש ערך קלורי מאוד גבוה – כ-350 קלוריות לכמות שצריך בשביל המתכון. תוסיפי את השוקולד המריר, החלב והחלמונים, ויוצא שהכמות הזאת שווה קצת פחות מ-2500 קלוריות. זה הרבה בכל קנה מידה, ולדעתי – כדאי לציין את זה, כי אחרת אנשים יחשבו בטעות שמדובר במתכון דל-שומן.
    זהו. חוץ מזה הבלוג שלך מקסים, ותודה.

    מאיה עונה: את צודקת, יש מצב שהגזמתי קצת. בכל מקרה, תודה על ההערה…

  34. אני רק חייבת לציין לטובת המתלבטים- שהכנתי את הגלידה הזו לא פעם והיא פשוט נהדרת.
    תכינו. עכשיו.
    המרקם הקרמי הזה נדיר כל כך בגלידות שעושים ללא מכונה.
    ובעניין הסמי-פרדו של ג'יימי: יצא לי לאכול, ולא לגמרי נגנבתי על זה. אולי מה שהכנו לא כל כך הצליח, אבל זה לא יצא מרקם של גלידה, אלא של קצפת קרה מאוד…

  35. מאיה, תודה. הגלידה יצאה טעימה מאד מאד!@ אי אפשר להפסיק ללקק אותה.
    איזה מתכון חכם!

    בפחית החלב המרוכז שלי היו רק 8% שומן, אז אני לא יודעת מה הפסדתי, אבל היא כל כך טעימה, שאדבוק בגרסה הזו.

  36. מאיה היי,
    שאלה קטנה ,כי נראה לי ששכחת…..אבל במתכון המקורי (הקישור מצביע אליו ) יש ברשימת המצרכים של gelato No.2
    3/4 כוס סוכר חום ….
    לא שכחת אותו פה ?

    מאיה עונה: ממש לא, כי במתכון המקורי היא משתמשת ב-evaporated milk שאינו ממותק, ואין להשיגו בארץ. במתכון שלי השתמשתי בחלב מרוכז ממותק, ולכן אין צורך בתוספת סוכר במתכון, כי הוא מאוד מתוק גם ככה.

  37. אני כותבת מהמטבח, מייד לאחר הניסיון הראשון שלי לפוסט הנוכחי.
    הייתי יכולה לחכות למחר ולבדוק איך יצא, אבל חסרת סבלנות שכמותי, אני רוצה לדעת מה מידת הנזק…
    דבר ראשון, השתמשתי במעט פחות מחצי פחית (מה שנשאר אחרי הטוויקס), וניסיתי לשמר את היחס בין כל החומרים, ללא הצלחה לדעתי (יצא מאוד גושי ולא עבר במסננת מי יודע מה…)
    והחטא הגדול ביותר שלי-
    את שני החלמונים הראשונים שלי שכחתי להקציף (!!!)
    ולהוסיף מכה על חטא- ניסיתי להקציף חלמון נוסף.

    אז מה גזר הדין?

  38. מאיה היי ,
    ניסיתי את שני המתכונים כאשר החלב המרוכז שקניתי הוא לא בדיוק החלב שמופיע בתמונה אלא חלב עם תווית כחולה ( בד"כ ניתן לקנות בחניות של עולים מרוסיה ).
    את הגלידה הקפאתי במכונת גלידה של לילו ( מכונה איטלקית ) עם קומפרסור מובנה.
    בגלל השימוש בחלב המרוכז הנ"ל , שמתי לב שחייבים להוסיף סוכר ע"פ המתכון המקורי , כי הוא לא מספיק מתוק ( ע"פ דעת הטועמים ) .
    אגב השוקולד המריר היה של חברת בלקוד מבלגיה , % 70 מוצקי קקאו.
    בכל מקרה תודה על המתכון.
    נ.ב.
    לשבועות יש לי מתכון לעוגת גבינה מעולה , רק הבעיה שאני מחפש לה פיתרון כרגע הוא כיצד ל"מלא" את הסדקים שנוצרים בעוגה ולעשות לה "שפכטל" כמו בקונדיטוריות ( וכן אני משתמש במים בזמן הבישול של העוגה ) . אם יש לך פיתרון לדבר אשמח ללמוד.

  39. וריאציה נוספת: אפוגאטו.
    מקציפים שלושה חלבונים עם 3 כפות סוכר למרנג ו250 מ"ל שמנת מתוקה לקצפת. מקפלים אחד בשני. מערבבים עם 300 גרם שוקולד לבן ומערבבים גם את זה. מקפיאים.

    אפשר לאכול ככה, ואפשר להוסיף אספרסו חם כרוטב או קצת פירות יער מבושלים לרוטב עם קצת מים וסוכר.

    יוצא מדהים וסופר קל,
    מהספר של דורעם גונט.

  40. יש אפשרות במקום שוקולד מריר לשים שוקולד חלב?
    אני אישית מתה על שוקלד מריר אבל בן זוגי לא וממש לא בא לי להשמין לבד…אז בתור אחת שאני מסתמכת על המתכונים שלה בעיניים עצומות(כי את פשוט אלופה) יש אפשרות להכין אותה משוקולד חלב או תחליף אחר לשוקולד מריר שזה גם יצא טעים?

  41. אני ממש מקווה שהתגובה הזו תמצא אותך אפילו שעבר מ-ל-א זמן מאז הפוסט..
    אני פשוט חושבת להכין את הגלידה לשבת הקרובה, ואני גרה בחו"ל ככה שאין לי כאן חלב מרוכז וכשר- מה שכן, הבאתי איתי שפופרת של חלב מרוכז מהארץ כי זכרתי שתמיד יש לך מתכונים איתו (אבל כנראה שהתבלבלתי :) ) אז השאלה שלי היא האם אפשר- כדי לא לפספס את הטעם הייחודי לחלב המרוכז והריכוך- להשתמש בשפופרת כ100 ג' ולהחליף את 300 הג' הנותרים במשהו אחר כמו החלב עם סוכר שהצעת..?

  42. הכנתי את הגלידה שלשום למחנה קיץ שאני עובד בו, יצא מצוין והילדים מרוצים! רציתי לדעת עם יש לך רעיון לגבי גלידה וניל על אותו בסיס, אולי פשוט להוריד את השוקולד+קקאו ולהחליף בתמצית וניל? המרקם עלול להשתנות?

    מאיה עונה: סתם וניל לא יעבוד כי הגלידה תהפוך לקרח בלי הקקאו והשוקולד. אתה יכול להשמיט את הקקאו ולהשתמש בשוקולד לבן במקום, ואז לצנן את התערובת ולקפל לתוכה ארבעה חלבונים מוקצפים היטב (ללא סוכר, זה מתוק בטירוף גם ככה), וקצפת משקית אחת של שמנת מתוקה. ואז להקפיא. כל העניינים המוקצפים ישמרו על המרקם של הגלידה אוורירי. הייתי מוסיפה עוד קורט מלח פנימה גם.

  43. כמה גלידה יוצאת (פחות או יותר)?

  44. יצא מהמם!!! התמונות שלך יותר יפות מהמציאות…

    נ.ב. – מישו ניסה עם מנטה? נשמע אלוהי…

    נ.ב.2 – בבלוג טולטולים (היא לא יודעת לצלם כמוך ויש לה חיבה תמוהה משהו לצבע סגול, אבל מלבד זאת אחלה בלוג.) יש מתכון לגלידה ביתית בטעם וניל. קצת יותר מורכב ממה שפה, אבל נראה לי שאפשר לפשט בקלות.

  45. היי, אני מתכוונת כרגע לנסות לראשונה את הגלידה, אדווח איך ייצא רק שאלה.

    אמרת שאת התוספות יש להוסיף לפניי ההקפאה, זה כולל את הוויסקי?
    או שאותו להוסיף לפניי המקרר?

    הרבה תודה :)

  46. טוב, אז הגלידה פצעה אותי, שמנת רותחת קפצה לי על היד המערבבת (ממש בערבוב של ה6 דקות על האש אחרי הוספת הביצים) והאינסטינקט המיידי היה לנער את היד מהשוקולד הרותח וזה קפץ לי על הרגל!
    משום מה שכבר הגעתי לשלב האחרון חשבתי שיצאתי בזול בלי שום פקשוש עד כה.
    אין ספק שאני מוכשרת! :)
    התערובת כבר כשעה וחצי במקרר, אני מחכה ומצפה לראות האם היא תהיה שווה את הפציעה המכוערת הזאת.
    :)

  47. לכמה זמן הגלידה שורדת במקרר? לאחר כמה זמן היא מתקלקלת?

    מאיה עונה: הייתי אומרת שהגלידה תשרוד במקרר בין 4 ימים לשבוע. אבל כדי להגיש אותה חייבים להקפיא שוב.

  48. שלום למאיה הגאונה! אם אני רוצה לעשות גלידת קפה, מה יחס ההמרה בין הקקאו לאבקת קפה?
    תודה וחג שמח, רותם :-)

    מאיה עונה: אין יחס המרה, פשוט הוסיפי שתי כפיות גדושות של קפה יחד עם הקקאו.

  49. נורא התחשק לי גלידה, ובגלל שאצלי זה או האגן דאז או כלום, רציתי משהו פשוט מחומרים שיש בבית, ועוד בדיוק נגמרה לי השמנת… יצא מ-ד-ה-ים, בדיוק כמו בתמונה, טעם מעלף, ובפעם הבאה אני משלשת כמויות מראש :)

    אגב השתמשתי בחלב רגיל+סוכר כי לא היה לי מרוכז ויצא סבבה – 5 דקות מחוץ למקפיא וזה יוצא פגז.

    מצטרף לארסנל המתכונים המהירים והמנצחים שלי, תודה!!!

  50. האם אני יכולה להשתמש בכוס וחצי של שמנת מתוקה במקום חלב? פשוט חלב אני לא קונה ושמנת במקרה יש

    מאיה עונה: כן, אפשר.

  51. שלום מאיה :)

    האתר שלך מושקע וראוי לכל הערכה!
    את צעדי הראשונים והמהוססים כמבשלת ואופה, כאישה נשואה, עברתי דרכך בהצלחה! (3 שנים וקצת!)

    הקרדיט כולו שלך!

    מאחר ובחודש האחרון יצא שוב לשוק החלב המרוכז המהדרין של "קומידה", התפרעתי על כל סוגי המתכונים הכוללים אותו ובינהם זה שמופיע כאן.

    יש לי שאלה –
    הכנתי את הכל כמו במתכון, התוצאה הסופית אחרי המקפיא היתה נראית ונטעמת יותר כמו מוס שהיה במקפיא- לאחר ההפשרה או כמו טראפלס, טיפה דחוס.

    הטעם משגע, רק רציתי להוסיף יותר אוריריות על מנת שזה יהיה באמת יותר כמו גלידה.
    ניסיתי להקציף אותו פעמיים בהפרש של 50 דק', זה הפך את זה קרמי יותר (עכשיו זה כבר יותר מזכיר מעדן 'קרלו' סמיך) אבל לא נראה עדיין כמו גלידה.

    מה את מציעה לי לעשות?
    אני ממש אשמח שתתני לי עיצות (אל תחוסי על הזמן וההשקעה) כדי להפוך את זה יותר גלידתי ואוורירי במצב הנוכחי..

    אשמח לקבל תשובה בכל עת.

    תודה רבה לך!

    מאיה עונה: הביאי את הגלידה לטמפ' החדר, וקפלי לתוכה קצפת משקית אחת ו/או קצף ביצים מ-2 חלבונים מוקצפים עם 2 כפות סוכר. זה יהפוך את הגלידה להרבה פחות דחוסה ויותר רכה.

  52. היי מאיה,
    הגלידה יצאה מעולה. קצרה מחמאות בטירוף. בכלל, כל מה שאני מכינה מהאתר שלך יוצא מעולה תודות להסברים המפורטים והתמונות הנהדרות שממחישות את הכל. כבר מזמן רציתי לכתוב לך שהבלוג שלך הוא בלוג האוכל האהוב עלי:) בזכותך אפייה ובישול הפכו לקלים ומהנים מאוד, תודה רבה רבה!
    ענבל

  53. הכנתי את הגלידה המדהימה הזו המון פעמים, ועכשיו קיבלתי אתגר – ג'לטו וניל וחלבה. לדעתך אפשר לאלתר על המתכון הזה ולהחליף את השומן של השוקולד בטחינה גולמית?

    מאיה עונה: הייתי פשוט מערבבת פנימה שערות חלווה בסוף. לטחינה יש התנהגות קצת אגרסיבית כשמערבבים אותה לתוך בלילות והיא הופכת כל דבר ליציקה.

  54. הכנו לשבועות את הגלידת שוקולד ואת הגלידת וניל (בלי העוגיות). יצא מעולה מעולה ואנחנו רק מחכות לתירוץ להכין עוד.

    התמכרנו.
    תודה.

  55. שלום ותודה על המתכון שקצת הרס לי את החיים, פשוט מעולה לשוקוהוליסטים חובבי גלידה בגמילה משורולד פאדג׳ של בן אנד ג׳ריז, מערבבת חלב מרוכז על האש בחרדות ואהבה (פעם אחת הצלחתי לשרוף והבנתי למה זה רע).

    יש לי בקשת עזרה משונה: יש דרך לטבען את המתכון? זה מתכון מוזר לטיבעון אבל יש נסיבות שבהן כל אחד זקוק למסה של שומן ושוקולד.
    את החלב נדמה לי שקל להחליף בקרם קוקוס וסוכר, עובד לי ברוב המתכונים. אבל במה אפשר להחליף את הביצים?
    אשמח לעצה :)

    מאיה עונה: אני חושבת שאפשר להחליף את הביצים בעוד קרם קוקוס – אבל לצנן אותו היטב עד שהוא קשיח ואז להקציף כמו קצפת, אבל רק את החלק הלבן הקשיח, בלי המים השקופים (אותם אפשר לשתות או לשמור לשימוש אחר). את הקרם הזה אפשר לקפל לתוך תערובת השוקולד כשהיא מתקררת. מניחה שיעבוד, אם כי המרקם יצא קצת פחות עשיר, סביר להניח.

  56. מאיה שאלה קשורה/לא קשורה שמגיעה לפה בזכות החיפוש של גוגל :)
    ידוע לך במקרה אם אפשר להשגיג כיום evaporated milk איפשהו בארץ?

    מאיה עונה: אני ראיתי בשני מקומות בארץ – בחנות "ספייסס" (spices) בנאות אפקה (מניחה שיש גם בסניפים אחרים) וב"מזרח ומערב" בשוק הכרמל. מצד שני, עשיתי ניסיון לא רע בכלל להכין בעצמי – פשוט בישלתי 3 כוסות חלב רגיל על אש נמוכה תוך כדי בחישה למשך כ-45 דקות עד שהם הצטמצמו לכוס אחת. הטעם והריח מאוד מאוד דומים, ובמתכון שהשתמשתי בהם (ממרח לוטוס ביתי בהליכי פיתוח), יצא מעולה וזהה לגרסה עם החלב המשומר הקנוי.

  57. תגובה באיחור של כמה שנים אבל רק שתדעי יש מתכונים הרבה יותר פשוטים לגלידה ברחבי האינטרנט שמורכבים סהכ מחלב מרוכז ושמנת בלי מכונה ויוצאים מצוין

    מאיה עונה: מכירה את אלה, הגלידה שיוצאת מהם יותר מזכירה גלידת קקאו כמו של ארטיקים (שכבודה במקומה מונח). לגלידה הזו יש טעם חזק ועשיר של שוקולד משובח. זה שני דברים שונים לגמרי.

  58. הכנתי, יצא מעדן, תודה רבה!!!



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!