ריבועי שוקולד וולקנו

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

מתכונים אמריקאים הם מגעילים. מלאים בחמאה, גדושים בסוכר, וחסרי כל ערך תזונתי. פשוט זבל טהור. אבל כשעומד מולכם מגש של ריבועים שכאלה, all zevel aside, קשה לעמוד בפיתוי. יש גם נחמה – ריבוע קטנטן וצנוע ישביע אתכם לחלוטין – הם כל כך עשירים, שקשה לאכול מהם יותר מידי. באנגלית נקראים chocolate revel bars, הם נחשבים למתכון מושלם ל-bake-sale (דוכני עוגות בירידים ובאירועי כנסיות, אך לא רק). וכי למה? הם קלים להכנה (מלכלכים רק קערה, כוס וכף), נפרסים בקלות לריבועים חתיכיים – והכי חשוב: כולם אוהבים אותם. לשונאי השוקולד הצעתי ווריאציית דובדבנים מעולה – בתחתית העמוד. המתכון פורסם לראשונה במדור שלי ב"זמנים מודרניים". הכמות: כ-20 ריבועים.

  • לבצק:
  • 170 גר' חמאה
  • 1 וחצי כוסות סוכר חום
  • 2 כפיות תמצית וניל
  • 1 כפית סודה לשתייה
  • 2 ביצים
  • 2 וחצי כוסות קמח
  • 2 וחצי כוסות שיבולת שועל (אפשר רגילה ואפשר גם טחונה דק, "אינסטנט")
  • קורט מלח
  • למלית השוקולד:
  • 200 גר' שוקולד מריר
  • 1 פחית חלב מרוכז (400 גר')
  • 30 גר' חמאה
  • 1 כפית תמצית וניל
  • לווריאציית דובדבנים:
  • במקום שיבולת שועל: חצי כוס קמח תירס + חצי כוס קמח רגיל
  • 1 צנצנת שימורי דובדבנים, כולל הנוזלים (680 גר)
  • שליש כוס סוכר
  • 1 כפית מיץ לימון
  • 1 כף שטוחה קורנפלור
עלות משוערת:

35 שקלים

עבודה נטו:

18 דקות

ההכנה

הכל מתחיל מקערה בה אתם מניחים 170 גר' מהחמאה שלכם (כל הכמות במתכון מסתכמת ל-200 גר', בדיוק חבילה גדולה), וממיסים אותה בעדינות במיקרוגל. מה זה אומר בעדינות? 30 שניות כל פעם, ולערבב בין לבין. מי שלא עושה את זה ישמע פתאום פיצוצים מהמיקרו ויגלה שהחמאה בעבעה והשפריצה לכל עבר.

ברגע שיש לכם חמאה מומסת, הוסיפו פנימה את הסוכר וערבבו היטב.

מערבבים עד שהסוכר נספג ונוצרת תערובת חומה וסמיכה. אם אין לכם סוכר חום, אפשר להחליף בסוכר לבן. מומלץ לעבוד עם כף עץ, ולא עם המטרפה המגניבה של ציליס שבתמונה.

מוסיפים פנימה את הביצים, הסודה לשתייה והוניל. סודה לשתייה מגיעה בקופסה קטנה שעולה שקל וחצי, ומוצאים אותה בסופר באיזור האפייה. היא מספיקה להמון זמן ומאוד שימושית במטבח, לא רק לאפייה (אפשר, נניח, לערבב אותה עם חומץ ולהשתמש בזה כדי להבריק את הכיור).

מערבבים היטב עד שהתערובת אחידה לחלוטין, וקצת פחות סמיכה ממקודם. מערבבים פנימה גם את המלח.

מוסיפים את הקמח ומערבבים. מגיעים למסקנה שלערבב עם מטרפה זה אומנם פוטוגני אבל לא מעשי בעליל, כי הבצק הסמיך נתקע בפנים ולא יוצא. עוברים למרית.

כשהקמח נבלע חלקית בבלילה, אבל לא לגמרי (כמו בתמונה פה למעלה), מוסיפים את שיבולת השועל. אפשר להשתמש בשיבולת שועל שלמה, או בכזו טחונה דק ("אינסטנט", שמשמשת בעיקר לדייסה, וכזו לרוב יש לי בבית). אחרי שמוסיפים שיבולת, התערובת מתחילה להיות סמיכה מאוד, ועושה רושם כאילו יש יותר מידי שיבולת שועל, אבל ממשיכים.

שוברים את המרית. מקללים ועוברים ללוש בידיים בלית ברירה. מגיעים למסקנה שעדיף היה פשוט לעבוד עם כף עץ כמו שמאיה אמרה בהתחלה ולא להתחכם. בין אם מערבבים עם כף עץ או לשים בידיים, לא מתעסקים עם זה יותר מידי. רק עד שכמעט כל הקמח והשיבולת שועל נבלעים, ועוד לא נוצר בצק אחיד לגמרי. אם תערבבו יותר מידי או תלושו יותר מידי, הבצק יצא קשה ולא רך ונימוח כמו שהוא אמור להיות.

עכשיו שומרים בצד כוס אחת של בצק כדי שנפזר אותו על קרם השוקולד בסוף. פשוט משתמשים בכוס שאיתה מדדתם. ממלאים אותה בבצק עד הסוף ומניחים בצד, ליד המרית השבורה שלכם.

את הבצק עצמו מעבירים לתבנית ומשטחים עם ידיים רטובות. למה רטובות? כי הבצק נדבק לידיים וזה מבאס. מכינים קערית קטנה עם מים בצד וכל פעם שהבצק קצת נדבק מרטיבים אותן.

אני תמיד מכינה בתבנית מלבנית סטנדרטית של עוגה (כזו בגודל של בערך 33 על 27 ס"מ). הגודל הזה מספק בעיני את היחס המושלם בין עובי הבצק לקרם השוקולד. אם רוצים להשתמש בגודל קטן יותר או בתבנית עגולה, זה גם עובד, אבל הבצק יצא יותר עבה ויצאו לכם פחות פרוסות.

אחרי שסיימנו לשטח את הבצק ופינינו את הקערה, מפנים אותה בזריזות משאריות פירורים ובצק (לא צריך לשטוף) ומכינים בה את קרם השוקולד. לפני-כן, מתחילים לחמם את התנור ל-180 מעלות, כדי שהוא יהיה חם כשנסיים עם הבצק וזמן האפייה יהיה מדוד.

מרוקנים פנימה לקערה פחית אחת של חלב מרוכז. שימו לב, חלב מרוכז אפשר גם להשיג בשפורפורות (כמו משחת שיניים) של 150 גר' האחת. ב-"סופר בונוס" ליד אוניברסיטת תל אביב יש פחיות חלב מרוכז ב-5.99 שזה הכי זול שמצאתי (הן קצת יותר קטנות מ-400 גר', אבל המתכון עדיין עובד והן מגיעות עם מכסה פלסטיק, שזה טאצ' נחמד).

מוסיפים לקערה את שארית החמאה שנותרה ממקודם (30 גר') ואת 2 חפיסות השוקולד, שבורות לקוביות. מחממים דקה אחת במיקרוגל ומערבבים היטב. החמאה אמורה להיות רכה מאוד וכמעט מומסת, וגם השוקולד מתרכך.

אחרי בערך חצי דקה של ערבוב התערובת תיצבע בצבע חום ולאט לאט תתחיל להסמיך.

אחרי בערך דקה וחצי של ערבוב נוצר קרם חלקלק, סמיך, ומבריק מאוד.

אפשר גם להכין את התערובת בסיר על הכיריים, אבל זה לוקח קצת יותר זמן ומייצר יותר כלים מלוכלכלים, אז חבל.

שופכים את קרם השוקולד על הבצק ששיטחנו בתבנית.

מפזרים אותו באחידות על הבצק ומשתדלים שלא ייגע בקצוות התבנית (החלקים שנוגעים בתבנית נוטים קצת להתקרמל יותר מידי באפייה וקשה לנקות אותם אחר כך).

אחרי ששיטחנו את קרם השוקולד לוקחים את הבצק ששמרנו בצד בכוס, יוצרים גושישים שטוחים ומפזרים מלמעלה. פעם הייתי פשוט מפוררת את הבצק כמו שהוא בלי יותר מידי להשקיע, אבל אחרי כמה נסיונות גיליתי שאם מועכים את הגושים של הבצק כך שיהיו שטוחים המרקם שלהם יוצא יותר קריספי, והריבועים יוצאים יפים יותר.

אופים את הריבועים כ-22 עד 25 דקות עד שהבצק משחים, והקרם מסמיך אך עדיין מבריק. היזהרו לא לאפות יותר מידי – הקרם עלול להיקרש (נוצרים בו מעין בקעים כאלה, כמו עוגה), והבצק עלול לצאת דחוס ויבש.

מומלץ להמתין שהריבועים יצטננו מעט לפני שחותכים אותם. השוקולד רך ופאדג'י וקצת מלכלך, אז הגישו עם מפיות. אפשר לשמור את הריבועים במקרר ואז הם קצת יותר נוחים לאכילה, אבל הם נשמרים גם מחוץ למקרר לבערך שבוע.

לא בא לכם על שוקולד? הנה ווריאציה מצויינת:

במקום קרם שוקולד, פשוט מכינים מלית לפאי דובדבנים. אפשר להשתמש בדובדבנים טריים בעונה, אבל הם מאוד יקרים, וצריך לגלען אותן, שזה סיפור מהתחת. אז אני פשוט משתמשת בדובדבנים מקופסה – כולל הסירופ!

פשוט שופכים את תוכנה של צנצנת שימורים גדולה של דובדבנים (סה"כ 680 גר', כולל הנוזלים) לקערה, ומוסיפים סוכר, מיץ לימון, וכף שטוחה של קורנפלור. מערבבים טוב טוב עד שהתערובת מלבינה מעט ואין יותר גושים של קורנפלור בכלל.

בנוגע לבצק – השיבולת שועל קצת צרמה לי עם הדובדבנים (לשאר הטועמים זה לא הפריע). אז עשיתי עוד ניסוי והשמטתי אותה. הבצק יצא קצת רטוב אז תגברתי בעוד קצת קמח רגיל, והוספתי גם קמח תירס – כהשראה ממתכון מעולה של דב. זאת אומרת: בנוסף ל-2 וחצי כוסות הקמח הרגילים במתכון, במקום שיבולת השועל, מוסיפים עוד חצי כוס קמח רגיל וחצי כוס קמח תירס צהוב (לא קורנפלור!! קמח פולנטה צהוב!) השילוב גאוני ויוצא טעים ומיוחד.

מלית הדובדבנים, שנראית תחילה נוזלית מאוד, מסמיכה במהלך האפייה וקצת נספגת בבצק, וקמח התירס מוסיף נגיסות מעניינת.

שימו לב,  יוצאת כמות קצת יותר קטנה, כי אין את הנפח של שיבולת השועל (כאן בתמונה הכנתי חצי כמות, בשביל הניסוי). אם משתמשים בדובדבנים טריים מצמצמים את כמות הקורנפלור לכפית אחת בלבד.

חלק מהפוסט צולם בביתו המשגע של אודי ויינשטיין שבתל אביב. אני רוצה להודות לאודי ואסף על האירוח הנפלא במטבחם המואר והיפה, ומקווה שנהניתם ושבעתם!! ובכלל, לכל שאר קוראי "בצק אלים": אם יש לכם מטבח גדול ומואר בצורה יוצאת דופן ואתם נמצאים בטווח נסיעת אופניים ממני (באיזור תל אביב), אשמח לבוא לבשל (ולצלם) אצלכם את הפוסט הבא. צרו קשר לפרטים.

פינת התכל'ס
ממיסים 170 גר' חמאה בקערה ומערבבים היטב עם סוכר חום. מוסיפים וניל, סודה לשתייה ו-2 ביצים ומערבבים היטב. מערבבים פנימה גם מלח. מוסיפים את הקמח ומערבבים עד שהוא כמעט נטמע. מוסיפים את שיבולת השועל ומערבבים רק עד שנוצר בצק כמעט אחיד (הזהרו לא לעבד יותר מידי). שומרים כוס של בצק בצד ומשטחים את השאר בתבנית. מנגבים את הקערה ומערבבים בה את החלב המרוכז, שארית החמאה (30 גר') ואת השוקולד המריר. מחממים בערך דקה במיקרוגל ומערבבים היטב למשך דקה-שתיים עד שהשוקולד נמס ונוצרת תערובת חומה, מבריקה, וסמיכה מאוד. מורחים על בסיס הבצק ומפזרים את שארית הבצק ששמרנו בכוס. אופים כ-22 עד 25 דקות בחום של 180 מעלות, עד שהבצק מזהיב מעט והקרם מסמיך, אך לא נסדק.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




70 תגובות בינתיים:

  1. גרסת הדובדבנים אדומה כל כך ומכילה גם קמח תירס- שאני חושבת שאין מנוס מלנסות :-)

  2. גאוני! מחכה כבר לסופ.ש הבא כדי להכין את שניהם! יש לי פאי תפוחים ענקי בבית…

  3. היי
    "מתכונים אמריקאיים הם מגעילים" קצת קיצוני לא? בהתחשב בעובדה שלא פעם ולא פעמיים שכתבת בבלוג הזה מתכון של בלוגרים אמריקאיים מצוינים כמו simply recipes. זאת גם הכללה די נוראית, בגלל שבשנות ה80 הגישו בארץ רק פשטידות וכדורי גבינה אז גם המתכונים שלנו מגעילים? יש לי אוסף די גדול של ספרי בישול אמריקאיים ואני אשמח להמליץ לך על כמה לנסות לשנות את דעתך. מתכונים בריאים, מודרניים, הגיוניים, וטובים מאוד.

    מאיה עונה: היי ליאור. זו הייתה ציניות :) כמעט כל המתכונים שאני קוראת ומנסה הם אמריקאיים, ואני תמיד נהנית מהם מאוד. את המתכון הזה שיפרתי והרזיתי כדי שיהיה קצת פחות שמן וקצת פחות מתוק. נסה ותהנה!

  4. נראה מושלם, אהבתי בעיקר את גירסת הדובדבנים.. שווה אולי לנסות להוסיף גם אגוזים טחונים לבצק, נראה לי שזה יתן טעם מעניין יותר. תודה ושבוע מקסים:-) נטלי

  5. אהבתי את שני המתכונים.אנסה בקרוב!!
    ביחוד אהבתי את נוסח ההסבר….
    משעשע ביותר
    תודה

  6. נראה נהדר! הם יוצאים יפים כל כך!

  7. יש דבר כזה, "שונאי שוקולד"???
    ואגב, תודה שהעלית את זה פה, כי לצערי אבדתי את הדף מהעיתון :-)

  8. מאוד משעשע! אני במקום לשבור לי את המרית, להתאמץ לשלוף שאריות מתוך המטרפה, או להזיעה מעל לכף העץ עשיתי דבר מאוד פשוט: השתמשתי במערבל הבטון של השכן, ובלי מאמץ יצקתי את התערובות לתבנית (אפילו שאריות הבטון לא נשרפו). כמה ילדים שברו את שיני החלב שלהם, אבל בתכל'ס יצא סבבה!

    אפשר לשמור את זה בפריזר כי נראה שזה יהיה טעים קר (כמובן אחרי האפייה) וזה יהיה מתאים לחום הכבד.
    לא אכזבת (כרגיל), תזמון מושלם אגב, עזרת לי לשרוף שעה מהחופש הגדול!

  9. טוב סליחה, בד"כ מד הציניות שלי יותר אמין… אולי זה בגלל שהייתי צריך לשים את האוטו במוסך בבוקר. בכל מקרה סחתיין על הבלוג המושקע, זה הבלוג הישראלי היחידי שאני עוקב אחריו. ליאור.

  10. הצילו! איזו צרה המתכון הזה!!
    נראה כ"כ טוב שזה כבר בתחום הרע…

  11. פחחחחח…… המרית……. אהבתי. מדליק

  12. אפשר להכין את הבצק בבלנדר?

    מאיה עונה: כן. אבל חשוב מאוד מאוד לא לערבב יותר מידי אחרי שמוסיפים את הקמח. אולי אפילו שווה להוסיף קודם את השיבולת עד שהיא נטמעת, ואז להוסיף את הקמח בפולסים.

  13. נומ נומ

  14. טוב….נראה לי שאני יודעת איזה מתכון ינוסה כשאמא לא תהיה בבית והשעמום יתקוף… נראה נפלא ,מהסוג שגורם לך כאב שיניים מרוב שזה מתוק.

  15. היי,

    אני נהנית זה זמן רב לקרוא את הבלוג שלך, ויש לי אף קישור קבוע אליו אצלי.

    אהבתי בעיקר לא רק את המירשמים שאת נותנת – אשר כבודם במקומו מונח, אלא את דרך הצגתם בתמונות נאות וצבעוניות המעוררות תיאבון מיידי.

    מצדיקה בגדול את הכינוי: "ממטבחה של מעצבת".

    המשיכי לתת עוד ועוד מרשמים טעמים…… יאמי…..

  16. מבריק!
    אילו רק היה לי עוד זמן פנוי.

    אהבתי נורא.
    את יודעת, אני גרה בחו"ל. אני לא קוראת כאן את העיתונים מהארץ, לדאבוני. ככה שאני לא קוראת את הטור שלך.
    אבל כל פעם כשאני קוראת את המתכונים שלך בא לי לחזור לארץ ולהתחיל לבשל לאלתר! דווקא בארץ, כי כאן אני לא יודעת איפה קונים סודה לשתיה! אני אפילו לא יודעת איך קוראים לזה בשוודית. את חייבת להפסיק לגרום למינימרקטים ישראלים להישמע כל כך מפתים. :) בבקשה??? :)

    מאיה עונה: חיפוש זריז בגוגל גילה שסודה לשתייה נקראת בשוודית Bikarbonat (אבקת אפייה, לעומת זאת, Bakpulver). שניהם ניתנים להשגה בסופר.

  17. בתור מעריצה של הבלוג,
    אני עומדת בפני רגע מכריע, אומנם קשה לי לומר זאת…ובכ"ז…
    מאיה,
    חשבת פעם על פראנץ'-מניקור? אין לי אינטרסים,
    אבל אם כבר יש לך ציפורניים, והן מצטלמות, אז למה לא הדבקה של כמה אבנים?

    מאיה עונה: לדאבוני, הציפורניים שלי נוטות להישבר כל יום שני וחמישי. בנוסף, תמיד כשיש תמונות של ידיים אני מעדיפה להשתמש בדוגמני ידיים, אותם אני משיגה מסוכנות מיוחדת בלוקסמבורג שמתמחה בנושא. הדוגמנים מקבלים תשלום באוכל. אם אין דוגמנים בנמצא אני נאלצת לדגמן בעצמי…

  18. 2 שאלות:
    1. באחת התמונות נראה כי את מרפדת את התבנית בנייר כסף, הבצק לא נדבק אליו?
    2. סתם מסקרנות, כמה פעמים ניסית את המתכון (עם השוקולד) לפני שפרסמת אותו?

    בלוג מקסים!
    דני

    מאיה עונה:
    1. הבצק לא נדבק לנייר כסף. מה שכן קצת נדבק זה הרוטב, אם הוא גולש מהצדדים. אבל לא ביג דיל.
    2. את גרסת השוקולד ניסיתי חמש פעמים (שתיים מתוכן צילמתי, כפי שניתן לראות לפי צבע הקערות). את גרסת הדובדבנים פעמיים (אחת עם שיבולת שועל ואחת עם קמח תירס).

  19. היי, גם לי יש מרית כזו (אצלי הוא עוד שלמה)
    נראה מתכון מגניב. כמו שהציעו פה – גם לי נראה מגניב לשים אותם בפריזר.
    חוצמזה נראה לי שווה לנסות עם קצת אגוזים, שיאזנו את המתיקות (לא שיש לי משהו נגד מתיקות, אבל גם שוקולד וגם חלב מרוכז..)

  20. אני מצטרפת ליעל משוודיה :) כל מה שהצלחתי להכין בטוקיו עם טוסטר אובן ובלי מיקרו נוסה, וגם אני כבר מצפה לשוב לארץ על מנת להכין את כל השאר…תודה!

  21. הי מאיה, נראה מצוין, אני הולכת לנסות עכשיו.
    יש רק כמה שאלות שלא היו לי ברורות:
    1. באיזה שלב מוסיפים את תמצית הוניל לרוטב השוקולד- לפני או אחרי החימום במיקרו? נראה ששכחת אותה במהלך ההסבר…
    2. לגבי התבנית- משומנת\ לא משומנת\ נייר אפיה\ נייר כסף? לא כל כך הבנתי מה ההמלצה שלך.
    זהו, וחוץ מזה, לכי מחיל אל חיל!!! תודה על בלוג נהדר :-)

    מאיה עונה: לא כזה משנה מתי מוסיפים את הוניל. אפשר לפני ואפשר אחרי. גם לגבי התבנית – הכנתי את זה גם עם נייר אפייה, גם ישירות על התבנית (בלי לשמן, וזה לא נדבק), וגם על נייר כסף, ובכולם נחלתי הצלחה מרובה.

  22. מתכון פוטוגני ביותר, ומשעשע לקרוא על תלאות צלמי המטבח במהלך הכנתו (:

    (אח, גורם לי להצטער שהמטבח שלי נמצא אי שם באזור השרון)

  23. ישנה טעות במתכון!
    כתוב כי:ריבוע קטנטן וצנוע ישביע אתכם לחלוטין – הם כל כך עשירים, שקשה לאכול מהם יותר מידי.
    אז, אתמול הכנתי ולאחר ארוחת צהריים, החלטנו לטעום ו….
    השארנו פחות משליש תבנית (רק בעלי ואני אכלנו)!
    ???

  24. נראה מעולה!
    יש מצב להשתמש בתחליף חמאה?
    מאפים עם חמאה תמיד כבדים לי מידי והמשפחה שלי שומרת כשרות אז עדיף משהו פרווה..

    מאיה עונה: אם את מסוגלת לסבול את הטעם, נסי להחליף את החמאה במחמאה.

  25. תודה על המתכון (ועל הבלוג…)
    יש תחליף פרווה לחלב המרוכז?

    תודה!

    מאיה עונה: אני מניחה שאת יכולה לנסות פשוט להשמיט אותו. אבל השוקולד חייב להיות מעורבב עם שומן כלשהו, אחרת הוא יישרף, לדעתי.

  26. נראה סוף
    מזכיר לי מתכון שהיינו עושות בניו יורק אני והשותפה שלי…
    חבילת אגוזי פקאן
    חבילת שוקולד צ'יפס
    חבילת קוקוס
    מפזרים בשכבות בתבנית
    יוצקים מעל פחית חלב מרוכז
    ולתנור
    חותכים לריבועים ביציאה ומקררים

    מאיה עונה: כן, גם אני ניסיתי. ראיתי את זה אצל מרת'ה וישר רצתי לנסות. מה שיצא היה קצת מאכזב (אני אודה, השתמשתי רק בפחית אחת חלב מרוכז במקום אחת ושלושת-רבע כמו שאמרו), השכבה העליונה פאדג'ית ומתוקה, אבל כל מה שמתחת יבש ומבאס לגמרי. הם התפרקו ברגע שניסיתי לחתוך / להרים / לנגוס. heck, רק מהמבט שלי הם התפרקו. ובאמת שרציתי לאהוב אותם – זה הרי מתכון קלאסי לבצק אלים – מפזרים קוקוס, שופכים חלב מפחית ואופים – הכי קל בעולם. אפילו ערן ועידית לא הצליחו להתאפק ועדיין פרסמו… אבל לא יודעת, לא מספיק שכנע אותי… כמה חלב מרוכז את שמה? 

  27. בד"כ אני מסתובב בין בלוגים מתחום המזון ומחלק תלונות והתקטננויות, אבל פה הכל נראה מדהים.
    מחר (שבת) יאכלו בביתי ריבועי שוקולד וולקנו!

    מאיה עונה: שמע, הבלוג שלך מעולה (והאימייל לא עובד)

  28. אוי, האופציה עם הדובדבנים נראית מעולה. אני חוששת שדובדבנים משומרים בסירופ זה קצת יותר מידי מתוק בשבילי, בדרך כלל זה סוכר עם קצת גושי פרי… :)
    יש מצב לדעתך להכין אותה עם פרי רך אחר, שחותכים לקוביות (אפרסק, אגס, משהו כזה)?

    מאיה עונה: הדובדבנים, האמת, לא כל כך מתוקים – והכל תלוי בכמות הסוכר שאת מוסיפה. כי הסירופ שלהם בעיקר חמוץ. את יכולה להשמיט כף או שתיים של סוכר מהכמות הכללית של הציפוי וזה יצא מצויין. לא ניסיתי עם פירות אחרים, אבל את מוזמנת לנסות ולדווח!

  29. טוב, מצאתי משהו אחר בבלוג הזה: http://thepioneerwoman.com/cooking/2008/05/apricot-bars-are-they-for-breakfastor-dessert/
    נראה לי גם כמו סוג של חטיף עמוס ודביק, אבל על בסיס ריבה. אולי שווה לבדוק את זה, גם כי זה טיפה פחות שומני

  30. שאלה- האם ניתן להכין גנאש במקום השוקולד עם החלב המרוכז?

    מאיה עונה: אם תמרחי גנאש ותנסי לאפות אותו הוא ייקרש ולא יצא טוב. אבל הזכרת לי מתכון אחר בכלל, שפירסמתי בזמנים מודרניים, של פאי שוקו מרשמלו. המלית של הפאי היא להכין גנאש מ-200 גר' שוקולד ושקית אחת של שמנת מתוקה, לצנן לגמרי, ולערבב פנימה ביצה אחת וקורט מלח. אם את שואלת אותי, זה יעבוד מצויין גם כאן, כולל הבצק שמטביעים בקרם מלמעלה. אבל כדאי לך להגביה קצת את השוליים של הבסיס כדי שהמלית לא תישפך בצדדים ותישרף. בנוסף, חשוב שתצנני את העוגה היטב לפני שתחתכי, כי המלית תהיה פחות יציבה מאשר עם החלב המרוכז. כתבי לי וספרי איך יצא!!

  31. ניסיתי להפחית בכמות הסוכר. עשיתי עם כוס אחת בלבד ויצא מעולה (אפילו קצת מתוק), לדעתי לא צריך יותר, אבל זה ממש עניין של טעם.

    מאיה אני אצטרף למהללים והמשבחים! רק חבל שזה לא מתעדכן יותר בתכיפות… :)

  32. הי מאיה
    יצא מעולה,מדוייק וקליל ביותר, כמו הרבה מתכונים שלך
    תודה!
    שתי הערות לי:
    1. השתמשתי רק בכוס אחת של סוכר וזה מספיק בהחלט.
    2. כמות של כוס בצק לא הספיקה לי על מנת ליצור איים משמעותיים ויפים מעל השוקולד, בפעם הבאה אשאיר בצד ביותר בצק.
    נ.ב. את מוזמנת להציץ בבלוג שלי הוא הוקם הרבה בהשראתך.
    יום טוב
    הגר

  33. השתמשתי בכף עץ כמו שאמרת, והצלחתי לשבור גם אותה…
    ניסיתי את הגנאש, ולדעתי מספיק חצי מכמות השמנת (הצמחית). תודה רבה.

  34. איזה תחליף (גם חלבי) אפשר למצוא במקום חלב מרוכז?

  35. יצא מעולה!
    אני שמתי שלושת רבעי כוס סוכר ועדיין לדעתי אפשר להוריד עוד סוכר (החלב המרוכז מאוד מתוק).
    תודה רבה על המתכון :)

  36. הי מאיה!
    את חושבת שהמתכון יכול להצליח עם מלית ריבת חלב אולי?
    אם כן, האם זה אפשרי לאפות ריבת חלב?

  37. איך נקרא חלב מרוכז באנגלית ? (אני חיה בארה"ב)
    איפה אני יכולה למצוא את זה ? בכל סופר ?

    תודה

    מאיה עונה:  Sweetened Condensed Milk. אמור להיות בכל סופר גדול.

  38. היי מאיה!
    קודם כל, אני מאוהבת בבלוג שלך! אני נכנסת אלין אפילו כמה פעמים ביום בתקווה שתפרסמי משהו חדש.

    מכל המתכונים שפרסמת, אני חייבת להגיד שהריבועים האלו קרצו לי במיוחד. לא יודעת למה…

    בכל מקרה, השאלה שלי היא אם יש אפשרות למילוי של אפרסקים או שזיפים (טריים או ליפתן)? כי אני ודובדבנים לא מסתדרים כל כך טוב ושוקולד לא בא לי טוב.

    מקווה שתעני לי כי אני רוצה כבר להכין את זה!!!

    מאיה עונה: יש מצב שזה יעבוד, למרות שזה יצא משהו אחר לגמרי. תקחי 2-3 אפרסקים גדולים, תגלעני ותחתכי לפרוסות קטנות. תערבבי עם קצת סוכר ומיץ לימון וטיפ טיפה קורנפלור (חצי כפית בערך). וואו, אפרסקים זה כזה סבבה.

  39. האם שיבולת השועל קריטית? אי אפשר להחליף אותה בקמח רגיל/תופח?
    בדר"כ אין לי בבית שיבולת שועל ולא קמח תירס (אני מחליפה אותו לקורנפלור)

    מאיה עונה: אם את לא מכינה עם שיבולת זה כבר "סתם עוגה". ואם כבר – הסתם עוגה המנצחת שלי היא עוגת הנקטרינות העסיסית. תוכלי להכין אותה בלי נקטרינות ולצפות אותה בקרם השוקולד המוצע כאן (אני הייתי הולכת על חצי כמות).

  40. שלום, אתר מעולה נהנית לקרוא בו כל פעם מחדש .:)

    האם יש דרך להמיר \ לוותר על החלב מרוכז ? אם כן במה אפשר להמירו ?

    תודה מראש
    גלי :)

    מאיה עונה: כפי שהשבתי כאן לשאלה אחרת, את יכולה להכין גנאש משקית אחת של שמנת מתוקה ו-200 גר' שוקולד מריר, לצנן, ולהוסיף פנימה ביצה. זה לא יצא אותו דבר, אבל זה עדיין יצא טעים מאוד.

  41. מאיה היקרה.
    העוגה יצאה מדהים! זה פשוט עונג מושחת…
    צדקת לגבי כך שמלית השוקולד ידבק לתבנית, ניסיתי שזה לא יקרה אבל בסוף נדבק ):
    יש לי הצעת יעול, אפשר ליצור בעזרת הבצק מין חומה מוגבהת כזו הצמודה לדפנות התבנית שמונעת ממלית השוקולד להידבק.

    את אלופת העולם!
    המשיכי כך!

  42. כמו שתיארתי לעצמי, יצא מעולה :-)

    הכנתי את גרסת הדובדבנים, אבל במקום השתמשתי בנקטרינות ושזיפים אדומים, שבישלתי עם סוכר ,מעט מים ומקל קינמון, עד שהתרככו והצטמצמו לכמעט ריבה. כשהצטננו הוספתי גם אגוזי מלך קצוצים.

    בזמן שהפירות התבשלו הבנתי שאין לי קמח לבן בבית אלא רק קמח תירס ושיבולת שועל אינסטנט. הוספתי להם סוכר, ביצים, שמן (גם חמאה לא הייתה לי) וגבינה לבנה 5% (מתנהגת יפה מאד באפיה, ומפיגה ארומה ביצתית).

    אפיתי בצורת שיש (בצק, מלית, בצק) עד שהחלק העליון של הבצק התקשח והשחים בצדדים.
    כיף לאכול גם חם מהתנור, ועם בזיקה של מעט אבקת סוכר זאת עוגה מנצחת לסופשבוע.

    תודה על המתכון והרעיון,
    יערה

  43. יצא מעולה! תודה תודה :)

  44. לאופציה לא חלבית אפשר להחליף את החלב המרוכז בחלב קוקוס. שופכים 1 פחית חלב/קרם קוקוס (400 מ"ל) לסיר קטן ומחממים על הגז. אחרי רתיחה עדינה מנמיכים ללהבה בינונית ומחכים שהנוזל יצטמצם לחצי מהכמות ההתחלתית (סה"כ 200 מ"ל). כשהחלב קוקוס מסמיך ובעודו חם שופכים אותו על קוביות השוקולד, ממתינים 2 דקות ומערבבים, עם החמאה. ההמשך כמו במתכון.

    את הבצק אפשר לעשות עם מחמאה. ניסיתי, וטעם המחמאה לא משתלט. יוצא טעים בהחלט לקינוח פרווה.

  45. […] ההמלצה השבועית מתכון נהדר בבצק אלים […]

  46. יצא מעולה. רק מה? כנראה עשיתי בתבנית קטנה מדיי כי היה ממש קשה לחתוך את זה בגלל העובי.

    אנחנו מתחילים עכשיו דיאטה אז כנראה שנתנזר מזה לכמה זמן…

  47. hey
    …im in the stats at the moment
    and i got "eveporated milk" by mistake
    do u know that? can it work or should i get condensed

    the site is amazing!!! just found it yesterday, and i cant stop baking/cooking

    thank you

  48. במה אפשר להחליף את השיבולת שועל או שזה חובה?
    ראיתי את התחליף עם הדובדבנים אבל אני לא אוהבת דובדבנים והגרסא עם השוקולד מאוד נראית לי.
    אשמח לתשובה במהרה

  49. פעם ראשונה עם הדובדבנים יצא מתוק מידי (מסתבר שיש עוד סוג של הצנצנת דובדבנים שהיא לא חמוצה… אז צריך להזהר), ואז ניסיתי עם קוביות קטנות של תפוחים ירוקים (סמית), מים, לימון וקורנפלור ויצא אדיר! הקוביות היו קצת יותר קטנות מסנטימטר מרובע.

  50. היי כבר חצי שנה אני במערכת יחסים ממש עם הבלוג הזה והנה
    אזרתי אומץ לשאול את השאלה הראשונה שלי:
    יש לי תבנית 36*22, האם עלי לשנות משהו במתכון כדי שהבצק לא יצא עבה מידי כמו שאת מזהירה? תודה

  51. אני מתה על האתר הזה!!! כל מתכון בובה, רק הערב קטנטנה- למה אי אפשר להדפיס את המתכונים באופן חסכוני?

  52. מה עם שוקולד לבן? זה גם צריך לעבוד בסדר?

  53. השוקולד המריר צריך להיות 70% או 60% או שזה לא משנה…
    תודה

    מאיה עונה: לא משנה. ככל שתשתמשי בשוקולד עם יותר אחוזי קקאו התוצר הסופי יהיה עשיר ומעט מר יותר. גם 52% עובד מצויין.

  54. לפני כמה ימים הכנו בפעם הראשונה את המתכון, אחרי שכבר ממש מלא זמן אנחנו מתכננים לעשות אותו.
    בסופר לא הייתה שיבולת שועל נקייה והשתמשנו בתערובת עם אגוזי לוז.
    האגוזים מוסיפים לזה קראנץ' כיפי!

    יצא מ-ו-ש-ל-ם ומושחת בטירוף!
    נום!

  55. אין לי אפשרות להשיג חלב מרוכז בסביבה. יש לך רעיון לתחליף? שמנת מתוקה? שמנת לבישול? ריצ' לבישול (אם אצליח להשיג את האוצר היקר הזה שבלעדיו עוגת הגבינה שלי איננה עוגת גבינה…).
    זה יסייע לי גם להכין קוקילידה.

    מאיה עונה: במתכון הזה ספציפית את יכולה להחליף את החלב המרוכז בשמנת מתוקה + חלמון אחד של ביצה. זה תחליף שיעבוד רק במתכון הזה, ובשום פנים ואופן לא יעבוד בקוקילידה. מתכון הגלידה בקוקילידה כולל שני מרכיבים בלבד, ואי אפשר פשוט להחליף אחת מהם במשהו שונה לגמרי ולצפות שמהתכון עדיין יעבוד. תצטרכי למצוא מתכון אחר לגלידה, או להשתמש בגלידה קנויה מרוככת.

  56. שלום רב,
    הכנתי את המתכון ויש לי כמה הערות:
    1. מלבד כוס, קערה וכף עץ, מלכלכים גם כפית (לתמצית וניל ולסודה לשתייה), סכין (לחתוך את החמאה), כף רגילה (להעברת הסוכר החום מכלי אל הכוס ודחיסתו, כנ"ל שיבולת שועל וחלב מרוכז ועוד שימושים נוספים במהלך ההכנה), מרית (להוציא את כל השוקולד המומס מהכלי ולשטח אותו בתבנית), קערה נוספת (למים להרטבת הידיים), תבנית (ובמקרה שלי גם תבנית מאפינס- מיד תביני למה).
    2. ברשימת החומרים כתוב תמצית וניל גם בקרם שוקולד, ואילו בתיאור ההכנה וגם בפינת התכל'ס אין התייחסות למרכיב זה.
    3. כתוב שאפשר גם להכין בתבנית עגולה, פשוט הבצק יהיה יותר עבה ויהיו פחות פרוסות אבל זה עובד. עשיתי בתבנית עגולה וזה לא ממש מתאים. כמות החומרים גדולה מידיי לתבנית עגולה. לא רק הבצק יוצא עבה, כל העסק יוצא משובש. הכוס עם הבצק ששמרתי בצד, רק כ-10-20 אחוז מזה שימש לפיזור העיגולים על השוקולד למעלה, אחרי שממש הפרזתי בכמות העיגולים ובקושי השארתי שוקולד חשוף.
    נתקעתי עם יותר מ-3/4 כוס בצק. אז שיטחתי אותו בתבנית מאפינס סיליקון 6 שקעים, ועל זה שמתי נוטלה חמה מעורבבת עם פירורי עוגת שוקולד. נראה מה ייצא לי.

    מאיה עונה: כל הכבוד על התושיה והאלתור! לא זוכרת שניסיתי אף פעם את המתכון הספציפי הזה בתבנית עגולה, אבל אף פעם לא היו לי בעיות באפייה של עוגות בתבניות מלבניות/עגולות. ההבדל היחיד הוא היחס של רוחב/גובה שבמקרה זה לא רק גורם לזה שיהיה יותר בצק, אלא גם יותר קרם. ואז אפשר לעשות גם שכבות, או לאפות תבנית נוספת. אה, וקערה עם מים לא צריך לשטוף אז זה לא נחשב :)

  57. היכן ניתן להשיג חלב מרוכז?
    חיפשתי בשלושה סופרים שונים בעירי(ראשלצ) אך אין בנמצא.. :(
    חיפשתי ביינות ביתן ובסניפים שונים של שופרסל..

    מאיה עונה: ניסית לחפש ליד הקפה והחלב העמיד? אם לא מצאת, נסי במכולות של רוסים, או במעדניות או אצל קצבים מאובזרים.

  58. הכנתי היום. באמצע המתכון גיליתי שאין לי שיבולת שועל (הנחתי שיש לי זה מוצר די בסיסי אצלנו), ומכיוון שכבר התחלתי, שמתי במקום קוקוס באותה כמות כמו שמצוין (למען האמת הכנתי חצי כמות כי גם היתה לי רק שפופרת של 150 של חלב מרוכז). יצא מעולה ממש.

    מאיה עונה: טוב לדעת, תודה על הדיווח!

  59. יצא לי לא טוב… איזה באסה, ניראה מאוד מבטיח והטעות ללא ספק היתה שלי (לו רק ידעתי מה היא…) יצא קוועטצ' לתפארת, מאוד טעימה אבל עיסה אחת שלמה!!!

  60. בגרסה הדובדבנית, המרקם הגרגירי של קמח התירס נשאר? כי יש לי איזה בעיה איתו, הוא אף פעם לא נעלם…

    מאיה עונה: טיפה. לא משהו היסטרי. בעיני זה נורא טעים…

  61. הכנתי כבר בשתי הגרסאות ויצא מעולה (השוקולד מנצח בעיני). אבל הבצק יצא נורא רטוב והייתי צריכה להוסיף די הרבה קמח. גם אצלך הבצק יוצר מאד לח ודביק או שעשיתי משהו לא נכון?

  62. מאיה- העוגה הזו (גרסת השוקולד) הפכה לאהובה עלי וכבר שנתיים רצוף שהיא מככבת כעוגת היומולדת שלי לעצמי… מושלמת!
    השבוע קיבלתי קילו של דובדבנים חמוצים ישר מהעץ של חברים, אז חשבתי לאזור אומץ ולנסות את הגרסה השניה. מה לדעתך הכמות הנכונה לדובדבנים טריים (חצי קילו בערך)? והאם צריך למצוא פיתרון/תחליף לעניין הסירופ החסר?
    אשמח לעצתך ומבטיחה לדווח איך יצא.

  63. הכנתי. נחטף, חוסל, וקצר מחמאות על הדרך.

  64. היי מאיה!
    רציתי לשאול, האם יש תחליף כלשהו לשיבולת שועל?

    מאיה עונה: ממממ, לא נראה לי. זה המרכיב המרכזי בעוגה הזו.

  65. הכנתי מהבצק עוגיות שוקולד צ'יפס.

    יצא לא ייאומן. רך, ומנחם.

    תודה לך!

  66. יותר מאשר נהניתי מהמתכון, נהניתי מהניסוח ופשוט צחקתי לבד על אופן ההסבר, יישר כוח על הכל.
    אני חייבת לנסות את המתכון.

  67. האם התכוונת לסוכר חום רגיל או דמררה?

  68. יש דרכים מעניינות להוספת חמאת בוטנים לעסק?
    נראה לי שיתאים :)

    מאיה עונה: הימור שלי זה להחליף את החמאה במלית ב-2 כפות גדושות חמאת בוטנים.

  69. כבר הכנתי פעם אחת ויצא ממש טעים, אבל מבחינה ויזואלית קצת פחות. בזמן החיתוך לריבועים השוקולד והבצק נדבקו לסכין והשוליים של הריבועים יצאו מקווצ'צ'ים עם חתיכות בצק שהתפזרו על השוקולד. יש לך רעיון איך לשפר את זה? לקרר לפני החיתוך? להקפיא? הקפאה תהרוס את המרקם של השוקולד?

    מאיה עונה: לדעתי ישאר רך ופריס בהקפאה, כל עוד זה לא עובר הקפאה של יותר מכמה שעות ברציפות…

  70. אפשר להחליף כוס משיבולת השועל בכוס שקדים טחונים?

    מאיה עונה: סביר להניח שכן.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!