ריבת שזיפים ביתית

נחשב אצלי: להכין ולשמור

plum-jam.jpg

אחרי שתכינו ריבה בפעם הראשונה תוכלו רשמית לקרוא לעצמכם סבתא ברכה. ועכשיו ברצינות – אחרי שטועמים יצירה שכזו על קרואסון טרי (שקונים במאפייה טובה שמכינה אותם עם חמאה ולא מרגרינה) אי-אפשר לחזור אחורה. פשוט לא תוכלו להסתכל לריבה מהסופר בעיניים. בלי שום קשר, צנצנת ריבה היא שי נפלא למישהו שעבר דירה או שבר רגל. יחד עם שני בגטים עם מגבת מטבח יפה וסרט מסולסל – המתנה הכי שווה בעולם. וזה די פשוט. אין הרבה עבודה. בעיקר לקלף את הפרי ולשמור שלא יגלוש. וכשכל הסופרים והשווקים מלאים בפירות קיץ עסיסיים שפשוט מתחננים לגמור אצלכם בסיר, ועוד דקה נגמרת העונה – זו הדרך המושלמת לשמר את הקיץ בקופסה. והטריק הכי שווה הוא העיקור של הצנצנות. וככה הריבה תחזיק לכם עד החורף ומעבר.
הכמות: בערך קילו ריבה.

  • 1.3 קילו (שוקלים אצל הירקן) של פירות קיץ עסיסיים
  • קילו סוכר (עדיף קצת פחות)
  • 3-4 צנצנות נקיות
  • מיץ מחצי לימון
  • אופציה להסמכת הריבה: כמה ליבות של תפוח (האיזור עם החרצנים)
  • אופציה: קינמון, אגוז מוסקט, ג'ינג'ר
עלות משוערת:

10 שקלים

עבודה נטו:

10 דקות

ההכנה

הולכים לירקן ושוקלים אצלו בערך 1.3 קילו של שזיף אדום. השזיף האדום הוא לא באמת אדום, הוא לרוב סגול. בחרו דווקא את הקשים ולא את הרכים, כי יש בהם הרבה יותר טעם. כמובן שאפשר להכין ריבה מעוד סוגים של פירות, וזה יצא נפלא. הפירות שבטוח הולכים הם תפוח ירוק חמוץ, אפרסק, נקטרינה, שזיפים, ומשמשים (פירות אחרים לא ניסיתי). המשקל הדרוש לריבה מסתכם לבערך 8-9 תפוחים או 12-15 שזיפים או 9-10 נקטרינות. על כל קילו ושליש של פרי (נטו בלי גרעינים זה יוצא קצת פחות) שמים קצת פחות מקילו סוכר. מתכונים רבים שנתקלתי בהם דורשים יותר (יחס של אחד לאחד, בדרך כלל), אבל אני בכוונה מכינה עם פחות, כי עם היחס הזה הריבות יוצאות מתוקות להחריד. אבל אתם יכולים לשים את כל הקילו ולראות איך יצא.

לגבי הצנצנות, אם אתם לא אוספים צנצנות ריקות של קפה או חמוצים או גפילטע פיש, אפשר לקנות צנצנות ריקות ונקיות בסופר בסביבות ה-7 שקלים האחת. לא תמיד אפשר למצוא, ובמקרה הזה אפשר לקנות צנצנות עם משהו בפנים ופשוט לרוקן אותן, לקרצף היטב ולהוריד את המדבקות (גיל חובב ממליץ לקרצף מדבקות עקשניות עם קולה, טיפ מעולה!). אני מצאתי צנצנות קטנות עם ריבה ב-9 שקלים, שטפתי אותן, והן יצאו יפהפיות.

plum-jam2.jpg

חתכו את הפרי שלכם לרבעים והפטרו מהגרעין. תפוח אפשר לחתוך לפלחים (לא לשכוח לקלף קודם), ועבור משמש אפשר פשוט להסתפק בלבצוע אותם לשניים. לחתוך שזיף (וגם נקטרינה) לרבעים זה מאוד פשוט: עוברים עם הסכין לאורך הפרי וחוצים אותו באמצע. תופסים אני שני החציים חזק ומסובבים אותם בכיוונים מנוגדים כדי להפריד ביניהם. חוזרים על הפעולה על החצי שנשאר עם הגרעין: מעבירים סכין במרכזו כדי לחצות אותו לשניים ומפרידים ביניהם בתנועה סיבובית. אם הגרעין עדיין נשאר דבוק לאחד מהרבעים אפשר להרחיק אותו עם סכין. מעבירים את כל הפרי לסיר, שופכים מעליו את הסוכר, וסוחטים פנימה מיץ לימון. אפשר להוסיף תבלינים מעניינים: קינמון ו/או אגוז מוסקט (הולכים טוב במיוחד עם תפוח) ואפילו קצת ג'ינג'ר מגורר.

מה שתמיד הדהים אותי זה איך תערובת פשוטה של פרי וסוכר הופכת אחרי זה לג'לי. הסוד לעניין הוא חומר שנקרא פקטין, שמופיע ברוב הפירות בצורה טבעית. בחלק יש יותר בחלק קצת פחות. תוך כדי בישול הפקטין עוזר בהסמכה של הריבה. פירות עשירים במיוחד בפקטין הם לימון וחרצניו, ותפוח וחרצניו. גם בסברס יש המון פקטין. אז אם אתם רוצים שהריבה שלכם תהיה סמיכה במיוחד, הוסיפו לה חצי תפוח (אפשר לדוג אותו החוצה בסוף הבישול. הוא מאוד טעים!) עם הליבה והחרצנים. אפשר גם לשים רק את הליבה של שניים שלושה תפוחים, כדי להיות בטוחים. פקטין ניתן להשגה גם באבקה, אבל לא באמת צריך את זה. אני אישית אוהבת ריבות שהן סמיכות, אבל לא ג'לי לגמרי (כמו האלה הפושטיות בסופר). ככה הן יותר ביתיות בעיני. וגם יוצא לכם דליל קצת, לא נורא. זה עדיין טעים!!

לוקחים שתי כפות גדולות ומערבבים את התערובת היטב בתוך הסיר עד שכל הפרי מצופה היטב עם סוכר. עושים את זה לפני תחילת הבישול כי זה קשה לערבוב, וככה נוודא ששום חלק לא יתחיל להתקרמל לנו לפני הזמן. אל תתפתו להוסיף לתערובת מים, כי זה מאוד ידלל לכם את המוצר הסופי. ברגע שנתחיל לבשל הסיר יתמלא בהרבה נוזלים, אל דאגה.

plum-jam3.jpg

שמים טיימר לשעה ועשרים דקות בול. מתחילים את הבישול על אש גבוהה ומערבבים מידי פעם, עד שמצטבר נוזל שקוף יחסית. זהו השלב הראשון בבישול. כשהתערובת רותחת מנמיכים לאש נמוכה. אל תתרחקו יותר מידי, כי פה יש סכנת גלישה רצינית. הריבה מבעבעת בטירוף ובלי כל התראה מוקדמת היא פשוט מטפסת על דפנות הסיר ומתפזרת לכל עבר (אפקט הסאונד שמתלווה לזה הוא בדרך כלל: טצצצצצצצצ הולך וגובר – זה אמור להדליק נורה אדומה). אם זה קורה פשוט מנמיכים את הלהבה.

plum-jam4.jpg

מערבבים מידי פעם, כדי שהתחתית לא תישרף. אבל באיזי, כי כל ערבוב גורם לפירות להתפרק ולהימעך. ואם אתם רוצים ריבה עם חתיכות זה לא טוב בשבילכם.

בזמן שהריבה מתבשלת, שמים בפריזר צלחת נקייה, שתקפא לה היטב ותשמש אותנו בעת הצורך. תכף תבינו למה.

plum-jam6.jpg

עוד משהו לטפל בו בזמן שהריבה מתבשלת – עיקור הצנצנות. מה זה עיקור? חיטוי מחיידקים. גם אם קירצפתם את הצנצנות בטירוף עם סבון עדיין נשארים שם כל מיני אורגניזמים. וכשהריבה תופסת עובש אחרי ארבעה ימים זה די בעסה. ריבות שמאוכסנות בצנצנות מעוקרות היטב יכולות להחזיק כמה שנים (היה פעם בתכנית של גידי גוב איזה זקן חביב ששימר כל פרי וירק שאפשר לחשוב עליו, והיו לו צנצנות סגורות בנות 20 שנה!). בשביל הפרוצידורה הזו תצטרכו להצטייד במכשיר מיוחד לעיקור צנצנות. אפשר להשיג אותו בחנויות מתמחות, ויכול להיות שיש לכם כזה – הוא נקרא סיר בישול. ממלאים אותו במים רותחים מהקומקום. שמים אותו על אש גבוהה. מניחים את הצנצנות הנקיות בפנים בלי המכסה (את המכסה מניחים בפנים בנפרד). מבשלים במים הרותחים 10 דקות בדיוק. מוציאים החוצה בזהירות עם מזלג או כף עץ ארוכה (זהירות זה חם!), ומניחים בצד עד שהריבה מוכנה. הצנצנות עכשיו סטריליות ואסור לגעת בהם מבפנים עם הידיים – זה יחרבש לנו את כל העבודה הקשה.

plum-jam8.jpg

אחרי שעה ועשרים בערך הריבה סמיכה וכהה. בודקים אם היא מוכנה: מוציאים לרגע את הצלחת הקפואה מהפריזר, מטפטפים עליה מעט ריבה, מחכים כמה שניות, ומעבירים אצבע. אם נשאר שביל באמצע הריבה מוכנה. אם השוליים חוזרים מהר כמו גלים של ים סוף, בשלו את הריבה עוד כמה דקות ובדקו שנית. בכל מקרה, אין לבשל את הריבה מעבר לשעה וחצי-שעה וארבעים, כי היא מצטמצמת מאוד והופכת לקרמל כהה ואז היא לא טעימה.

plum-jam9.jpg

כשהריבה מוכנה מכבים את אש, מסירים את הקצף הלבן שהצטבר, ומיד מוזגים לצנצנות. חשוב למזוג אותה כשהיא עדיין רותחת לגמרי כדי לחזק את האפקט של העיקור. כשהיא מתקררת היא גם מסמיכה וקשה יותר למזוג אותה. אפשר למזוג עם מצקת, ואפשר להעביר לכוס מדידה עם פיה, כדי למזוג יותר בנוח. סוגרים את המכסים של הצנצנות חזק, והופכים אותן על הראש. משאירים ככה ומצננים לטמפ' החדר. אחרי כשעתיים של קירור נוצר וואקום בתוך הצנצנות (שזה פלא בעיני, לא ברור לי איך זה קורה בכלל! נראה לי קשור לזה שהופכים אותם על הראש). הריבות אמורות להחזיק כמה חודשים טובים, תלוי בכמה טוב עיקרתם אותן. בכל מקרה, לאחר שפותחים את הריבה (ושומעים "שלאק!!", כי הוואקום השתחרר), מומלץ לשמור במקרר, כדי למנוע עובש.

plum-jam10.jpg

מגישים עם סקונס חמים מהתנור, או קרואסון, או סתם על פרוסת חלה.

פינת התכל'ס
חותכים את הפרי לרבעים (תפוח חותכים לפלחים, משמשים אפשר פשוט לקרוע לשניים) ומערבבים בסיר עם הסוכר ומיץ הלימון. אפשר להוסיף ליבות תפוח כדי לסייע להסמכת הריבה ולהסירן לקראת סוף הבישול. שמים טיימר לשעה ועשרים דקות. מביאים לרתיחה על אש גבוהה (זהירות, זה גולש!), ולאחר מכן מנמיכים לאש נמוכה ומערבבים מידי פעם. מעקרים את הצנצות הנקיות ע"י הרתחה בסיר עם מים רותחים (גם הפקק, בנפרד) לעשר דקות. מטפטפים מהריבה על צלחת קפואה מהמקפיא ובודקים אם היא מתקשה ומוכנה. כשהריבה מוכנה ועדיין חמה מאוד מוזגים אותה לצנצנות, סוגרים את הפקק, ומצננים כשהן הפוכות על הראש. לאחר פתיחת הפקק יש לשמור במקרר.

plum-jam11.jpg

אוף טופיק
השבוע בספיישל "שקט מצלמים" ב – YNET: עומק שדה. התוכלו לספור כמה פעמים מופיע הביטוי במאמר? בין הפותרים נכונה יוגרל קרואסון. בשבוע הבא – איך מצלמים עם תאורה מלאכותית.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




59 תגובות בינתיים:

  1. תענוג כרגיל. וכרגיל, הבקשה לאינדקס (או לאפשרות חיפוש לפי מרכיבים).

  2. מקסים.. מה דעתך על ריבה מכמה סוגי פירות יחד? הולך?

  3. זוהי קוניפיטורה אמיתית…. לא סתם ריבה ובכלל מה שיש בסופרים זה סתם ג'לי עם חומרי טעם וריח מון שאפו!

  4. זה, כרגיל, נראה ונשמע כל כך טוב ומעורר חשק, שללא ספק מחר תתבצע קניית שזיפים מסיבית אצל הירקן שלי… :-)

  5. חשוב בנושא העיקור- כשמוציאים את הצנצנות מהסיר כדאי להניח אותן ה-פו-כות על מגבת (נקיה, נקיה), כדי שלא ינשרו חיות (אורגניזמים) מהאויר לתוך הצנצנות המעוקרות למופת.
    ורק לטובת המדע, הואקום נוצר כי האויר שהיה בצנצנת (ולמעשה גם הריבה) התקרר והנפח שלו קטן. זה שמניחים אותן על הראש זה כדי לעקר היטב גם את המכסה.
    כרגיל, כיף לקרוא אותך!

  6. וטיפ קטן בנושא הצנצנות, בחנוית "הכל בדולר" למינהן, יש בדרך כלל צנצנות הרבה יותר שוות מאלה שבסופר ולרוב הן גם עולות פחות.

  7. והטיפ של אמא שלי (אשפית הריבות) הוא למלא את הצנצנות לגמרי לגמרי לפני שסוגרים את המכסה. אמנם נשפכת קצת ריבה (משתמשים במגבת רטובה במקום כפפה), אבל זה משפר את יצירת הואקום שתיארת, כיוון שכמות האוויר שנשארת בצנצנת היא זעירה.

  8. אה, ולגבי הפירות, הפרי שאני מכורה לריבה שמכינים ממנו הוא כמובן תותים. הבעיה היחידה היא כמובן המחיר המטורף של התותים, אבל זה לא משנה, אני חייבת לקבל את המנה שלי :-)

  9. תענוג גדול ונותן השראה:) תודה רבה!

    שאלה: האם יש אפשרות להשתמש בסוכר חום לבישול ריבה?

    מאיה עונה: לא ניסיתי אף פעם עם סוכר חום ולא שמעתי על מישהו שניסה. לדעתי זה יצא קרמלי מידי ולא יעבוד טוב. 

  10. לאחר תקופה ארוכה של הכנת ריבות ביתיות, מספר טיפים:
    1.ניתן להשתמש בהרבה פחות סוכר (כמעט 300 גרם לקילו פרי). הריבה אמנם נשמרת לפחות זמן (לא יותר מחצי שנה במקרר), אבל מתוקה באותה מידה. השיטה היא לחתוך את הפירות כפי שתואר בכתבה, לכסות בסוכר ולהשאיר ללילה שלם. לאחר הלילה לבשל את הריבה כרגיל.
    2.ניתן להשיג בחנויות תבלינים פקטין טבעי. לא יקר במיוחד (12 שקלים ל-50 גרם), ו-2 כפיות בד"כ מספיקות
    3. על מנת להשיג להבה מספיק נמוכה אני משתמש בתחתית מפזרת חום (משמשת לעיתים גם לבישול אורז)

    בהצלחה לכולם

  11. מאיה….תענוג!!!!
    הריבה נראית נ-ה-ד-ר!

    להתראות מחר…..

  12. בארכיון של "על השולחן" (גליון 173, יולי 2005 )
    ישנה כתבה על הכנת ריבות, בעיקרון אלו אותם כללים שמאיה ציינה והנה עוד כמה
    (אגב, אנחנו מיישמים את הכל עם סוכר קנים אורגני, ויוצא סבבה)
    א. הפרי לא חייב להיות בשל
    ב.הקסם עובד עם קצת סוכר (כמו שכבר נאמר לפני) מדובר על 300-200 גרם.
    ג.בישול קצר ומהיר חצי שעה -שעה.

  13. ט-ע-י-ם!
    במיוחד על טוסט עם חמאה, או סתם עם כפית ישר מהצנצנת מול המקרר הפתוח, בלי שאף אחד רואה

  14. שלום לכולם

    הייתי מבקשת איך ניתן לעשות את הריבה דיאטטית מלבד הרעיונות הנהדרים שציינתם , אשמח לקלב רעיון

  15. מאיה – אפשר להציע לך חברות?
    הכנתי עכשיו את הריבה (אני! שלא הסכמתי אפילו לטעום ריבה עד לפני שנה!), ויצא אליפות. מלבד זאת – האתר כולו מאמם ב-א' רבתי. תודה.

  16. תודה רבה! מתכון מעולה. עקבתי אחרי ההוראות ויש לי צינצנות ריבת שזיפים (מהעץ של השכנה) על השיש שמתקררות עכשיו.

  17. הכנתי שנה שעברה ואני מכינה שוב. יצא מעולה.

  18. […] רתיחה. טוב, אני רצינית לגבי זה, ואלו הנחיית שנכתבו בדם: שימו לב מה קורה עם הסיר אחרי שמרתיחים את הריבה. זה גולש תוך שניה. קראתי על זה בפוסט המעולה של מאיה על ריבות, ואז המשכתי לשוטט באתר שלה ולקרוא על עוד דברים, ובינתיים הריבה גלשה לי על חצי מהמטבח. לא יאמן כמה דביק זה הופך להיות. […]

  19. […] רתיחה. טוב, אני רצינית לגבי זה, ואלו הנחיית שנכתבו בדם: שימו לב מה קורה עם הסיר אחרי שמרתיחים את הריבה. זה גולש תוך שניה. קראתי על זה בפוסט המעולה של מאיה על ריבות, ואז המשכתי לשוטט באתר שלה ולקרוא על עוד דברים, ובינתיים הריבה גלשה לי על חצי מהמטבח. לא יאמן כמה דביק זה הופך להיות. […]

  20. אני לא יכולה לחכות עד שאני אכין את הריבה!

  21. עשיתי אתמול את הריבה ויצא מצוין אבל…..
    היום נזכרתי ששכחתי לשים את המיץ לימון :(
    האם זה קריטי? מה לעשות?

    מאיה עונה: לא קריטי. רק מאזן קצת את הטעם של הריבה ועוזר לה להקריש.

  22. אפשר לעקר צנצנות בתנור ביתי על מגש של עוגה עם ניר אפיה מיתחת לצנצנות זהירות לא לגעת עם יד חשופה. יש להשהות בתנור בחום 180 מעלות כ10 דקות

  23. הכנתי ריבה ממנגואים, ולאחר חיפוש "ריבת מנגו" ראיתי שכל המתכונית אותו דבר ועשיתי.
    רק באמצע התהליך נזכרתי להיכנס לבדוק אם יש משהו באתר שלך – איזו טעות שלא חיפשתי קודם!! כמו שכתבת, המתכון היה מפוצץ בסוכר (יחס של אפילו יותר מ1 ל-1), ולמרות ששמתי פחות סוכר ממה שכתוב (כמו שאני תמיד עושה), הריבה יצאה ממש מתוקה. אחרי הרבה מיץ לימון זה מעט איזן את העניין.
    בקיצור, פעם הבאה – ישר מהאתר שלך!! והרבה פחות סוכר.

    ושאלה קטנה – ראיתי בהרבה מתכונים שמומלץ להכניס קליפות (של הפרי ממנו עושים את הריבה ושל לימון) – מה עושים איתן אחרי זה? צריך להוציא אותן? כי זה קצת קשה לנבור בריבה עם חתיכות פרי ולאתר קליפות.. :\

    תודה רבה!

  24. אפשר לעשות גם עם סוכר חום? או שילוב של שניהם?
    אין לי קילו סוכר לבן :-\

    מאיה עונה: אפשר, אין בעייה.

  25. וואקום אינו פלא, אם לוקחים בחשבון את תיאורית האטומים. את מוזמנת לקרוא על לחצים וחימום בכל קישור ויקיפדיה. הקשר היחידי להיפוך הצנצנות על הראש יכול להיות באיטום מלא של המכסה, שלא מאפשר לאוויר לחדור בשעה שהריבה מצטננת. אם תחממי את הצנצנות, תגלי שהלחץ בתוך הצנצנת משתווה ללחץ האטמוספרי, וה"ווקום"(תת הלחץ) מתפוגג באותו הקסם שבו נוצר.

  26. כמו בכל שנה, הכנו ויצא מעולה! (יש לנו עץ שזיפים שפשוט מתפקע מפרי… הכנו בערך 10 צנצנות)

  27. מאיה,תודה על פירוט הסברים על הכנה ריבות, אני מכינה שנים . אבל תהליך העיקור שלך חידש לי משהו, אנסה גם. רק רציתי להוסיף שאני משתמשת בצלופן לכיסוי הצנצנות ועז הריבות נשמרות
    הרבה זמן במקום קריר ואפל

  28. היי… רציתי רק לשאול בנוגע לריבה… סיפרת על הטכניקה שלך לדעת אם הריבה מוכנה או לא ובכן… גם אחרי שעה וחצי+ היא עוד הייתה נוזלית. ואמרת גם שמוטב לא לבשל יותר מדי אחרת היא תשרף… מה לעשות היא יצאה נוזלית מדי למרות שעקבתי אחרי הכמויות שלך?

    מאיה עונה: יש פירות שאין בהם הרבה פקטין. לא ציינת באיזה פרי השתמשת… אני מניחה שאם היית מוסיפה כמה ליבות של תפוח ו/או לימון על קליפתו, זה היה מוסיף מספיק פקטין…

  29. חייבת להציע טיפ קטן לשדרוג ריבת השזיפים הנפלאה הזאת, במיוחד לאוהבי טעמים עיראקיים: מוסיפים בעת הבישול 4-5 עלים של גרניום לימוני – מוסיף "עוקץ" לימוני וטעם של פעם :)

  30. מעולה כרגיל, הכנתי בדיוק לפי ההוראות ויצא מעולה.

  31. […] חשובה : הכנתי את הריבה בהצלחה רבה לאחר שקראתי את המתכון לריבת שזיפים ביתית באתר המעולה 'בצק אלים' , את הכמויות קיצצתי בחצי  (בכל זאת פעם ראשונה שאני מכינה […]

  32. וואו, יצא מדהים. כרגיל, האתר הזה מצליח להסיר אצלי מחסומי בישול רבים ומגוונים. תודה!

  33. ועוד משהו קטן (אולי בעצם לא כ"כ קטן). עכשיו אחרי שלמדנו להכין ריבת שזיפים אלוהית, לא הגיע הזמן ללמד אותנו להכין קרואסון חמאה? :) בכל זאת, ריבה כ"כ טעימה מתחננת לקרואסון חמאה.

  34. תודה על מתכון מהסרטים…
    הסבר מפורט וברור !!!

    זו פעם שניה שאני מכינה ריבה ביתית.
    פעם ראשונה, ריבת ענבים…שלא נדע…יצאה אבן !!!
    פעם שניה, ריבת שזיפים…יצאה טובה וטעימה אך מעט סמיכה
    פעם שלישית תצא מיוחדת יותר מאשר בחנות….

    טיפ קטן… ( עצת חמתי..)
    במקום ליבת התפוח….קורט מלח לימון ( נותן את ההסמכה )

  35. יצא אלוהי!!!

  36. ממש ממש מעולה. כמי שמכינה ריבות בבית המתכון מדוייק כתוב בצורה נעימה אבהסי, יישר כוח

  37. על השייש 4 צינצנות מצאות והפוכות על הראש.
    תכף גם אני מתהפכת על הראש מרוב צפייה …..
    לקח שעה ו20 על השעון,
    מדהים.

    עשית לי את החג !
    תודה

  38. היי!
    את חושבת שצריך לקלף את האפרסקים בשביל הריבה?

    תודה,
    הילה!

    מאיה עונה: ממש ממש לא.

  39. אכן מתכון והוראות מצוינים. אפשר לעקר את הצנצנות בתנור: שמים את הצנצנות בתוך התנור מכוונים ל 100 מעלות ומשאירים כ 15 – 20 דקות.
    תודה!

  40. יצאה הריבה הכי טעימה שאכלתי בחיים שלי…
    תודה..

  41. […] חשובה : הכנתי את הריבה בהצלחה רבה לאחר שקראתי את המתכון לריבת שזיפים ביתית באתר המעולה 'בצק אלים' , את הכמויות קיצצתי בחצי  (בכל זאת פעם ראשונה שאני מכינה […]

  42. הי מאיה,
    משהו!!
    פעם ראשונה שאני מכינה ריבה ויצא מעלפת ומאלפת.
    בעצם לא פעם ראשונה, הראשונה הייתה ריבת אתרוגים שלא הצליחה. הנה אתגר בשבילך.

    רק דבר אחד קטן: בזמן שאני קוראת שצריך להזהר מבישול יתר, ריבה'לה שלי התבשלה יתר וכמעט התקרמלה (פחות משעה לקח).
    וגם הגזמתי עם התפוח – שמתי 2 חצאים ועכשיו יש לי בלוק שזיפים במקרר (אבל טעים סוף הדרך).

    איך אני מרככת לפני שימוש?

    המון תודה!
    (סחפתי את כל המשפחה בהתלהבות שלי)
    מרים

    מאיה עונה: רככי במיקרוגל או בסיר קטן על אש קטנה.

  43. הכנתי היום את הריבה מתותים טריים. היא יצאה נפלאה!! האזהרה היחידה שלי, מנסיון לא נעים- להשתמש בצנצנות עם הברגה עמוקה (3 "קומות" הברגה). שלי היו רק עם "קומה" אחת ואחת הצנצנות לא נאטמה טוב. רק אחת מתוך 5, אבל עדיין קצת חבל.

  44. יצא לי מסטיק בטעם תות! בגלל שהכנסתי חצי תפוח (לחצי קילו תותים)-זה הסמיך אותה יותר מדי,נכון?

  45. היי מאיה,
    מתה על הבלוג הזה! את כותבת ומצלמת מדהים וכל כך עושה חשק להיכנס למטבח.

    הכנתי את הריבה אבל את עיקור הצנצנות לא עשיתי.
    אין סכנה שצנצנות הזכוכית יתנפצו להן בעת הבישול במים רותחים?

    מאיה עונה: מניסיוני, הצנצנות מתנפצות רק בשינויי טמפ' קיצוניים. ז"א אם הן יוצאות מהמקרר, לדוגמה, ונזרקות לסיר עם מים רותחים, או לחלופין יוצאות מהסיר הרותח ומנסים לשטוף אותן במי ברז. כל עוד הכל נעשה באופן הדרגתי אז הכל יהיה בסדר. אם את חוששת ממש, את יכולה להניח את הצנצנות במים פושרים ורק אז להדליק את האש עד שהכל רותח, להרתיח טוב 2 דקות, ולתת לזה להתקרר לטמפ' החדר. זה ייקח יותר זמן אבל אז אין סכנת ניפוץ.

  46. שנה שנייה של תענוג.המון תודה.

  47. תודה על האתר המחכים.

    ריבה, כל ריבה שהיא, מבשלים לא מכוסה או מכוסה חלקית?

    מאיה עונה: בישול עם מכסה יהיה איטי יותר וייקח יותר זמן. אני לרוב מבשלת ריבות ללא מכסה.

  48. שימו לב שאני קניתי צנצנות ממש דומות לאלו שבתמונה ובתהליך העיקר הסתבר לי שהמכסים שלהם מפלסטיק והם נהרסו.. הייתי צריכה לעטוף את הצנצנות בנייר אלומיניום כך שלא נראה לי שהריבה תחזיק הרבה זמן. מלבד זה יצא לי אחלה ריבה, רק ששילבתי עם מתכון של חמותי שלפיו צריך להשאיר את השזיפים והסוכר בקערה לילה לפני ורק אז לבשל

  49. קודם כל הצילומים כל כך מרהיבים שאי אפשר לא לנסות..מתכון מעולה. יצא מותק של ריבה! (ובהחלט אפשר להסתפק בקצת יותר מחצי קילו סוכר) מדהים!!

  50. יאמי שזיפים! נשמע מעולה ונראה מעולה עוד יותרר :)
    במידה ומשתמשים באבקת פקטין/ג'לטין/שניהם, יש אפשרות להוריד את הסוכר לגמרי ולהסתמך על הסוכר של הפרי + הפקטין? אם כן – בכמה גרם פקטין משתמשים על קילו פרי?

  51. סוכר חום זה טוב. סבתא שלי תמיד רוקחת את ריבותיה עם סוכר חום. הטעם יוצא יותר "עמוק". בהרבה מתכונים הכנת הריבה נעצרת בסיר. מצאתי אצלך את ההסבר המקיף על הצינצנות והעיקור כולל העמידה על הראש. תודה רבה!

  52. היי מאיה,

    מצטרפת למחמאות על הפוסט המעולה כרגיל :)
    חולה על הבלוג שלך, נועד בדיוק לחסרות ישע כמוני.

    בקשר לעיקור הצנצנות, אני מעקרת בסטריליזטור של בקבוקים לתינוק. 3 דקות במיקרוגל וזה מוכן…

  53. […] מלא ויסודי להכנת ריבה כולל תמונות תמצאו בבלוג בצק אלים. […]

  54. שאלה… מה עם שזיפים אדומים קטנים שמאוד מסובך להוציא מהם את הגרעין. האם אפשר לבשלם עם הגרעין?

    מאיה עונה: אפשר, ואז יש שתי אפשרויות. לספור כמה גלעינים יש ואז לצוד אותם החוצה בסוף הבישול, ו/או להעביר דרך מסננת ולמעוך היטב, כך שהגלעינים ישארו בחוץ.

  55. יופי של הוראות לריבה. רציתי רק להוסיף שאני נוהגת במשך שנים רבות לרסק תפוח עץ ירוק לכל סיר ריבה שאני מכינה. על קליפתו בפומפיה גדולה. זה מוסיף את הטעם החמצמץ ועוזר עם הפקטין.
    בתיאבון לכולם.

  56. הריבה שלי לא הסמיכה, בפעם הבאה ינוסה עם תפוח בפנים. ואולי גם האש היתה נמוכה מדי?
    לא שאכפת לי במיוחד, הריבה הזאת כ"כ טעימה לי שאני אוכלת אותה בתור ציפוי על המאפינס שהרגע הכנתי וממש לא אכפת לי כמה היא נוזלית :)
    תודה על המתכון!

  57. עדכון: הריבה הסמיכה אחרי שהתקררה קצת, הכל טוב
    זהו, התמכרתי סופית, אני הולכת להכין ריבות מעכשיו ועד החורף :)

  58. היי מאיה, מתכון מעולה!!
    איזה יחסים היית בוחרת בשביל ריבת ענבים שחורים?

  59. הפירות נשארו לי בחתיכות גדולות. כלומר נוזל +פרי. צריך למעוך אותם? או להפריד מנוזלים? או פשוט לשים כך וזה יסתדר כשיתקרר? תודה



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!