קציצות טופו ברוטב חמוץ מתוק

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

אם תהיתם פעם מה עושים עם הטופו הזה שמבצבץ במדפי המקררים בסופר, אז הנה משהו מוי טעים להכין איתו, בלי טעם של עונש בכלל!! (זה לא כולל את הכרובית והטופו ברוטב תפוזים שלי, אחת המנות הכי המושלמות אוור) היתרון של הקציצות האלה על קציצות מבשר/עוף: הן זולות יותר, לא צריך לעמוד בתור לקצב בשבילן, ולא צריך לחטא ידיים וחצי מטבח אחרי שלשים את התערובת. הרוטב ההיסטרי הופך אותן לחגיגה של ממש (ולא, אל תחשבו אפילו על לטעום אותן בלי רוטב), ובאופן כללי יהיה לכם קשה לא לעמוד ולזלול את כולן אחת אחת ישירות מהסיר. המתכון, שפורסם השבוע במדור שלי בזמנים מודרניים, הוא עיבוד רופף למרשם שמצאתי בפורום בישול טבעוני בפייסבוק והוא במקור נכתב על ידי יעל מנור, שהיא השפית/בעלים של מסעדת יולי'ס לאנצ' בוקס בחיפה (עוד לא ביקרתי, אבל נראה שווה ממש). אה ואם אתם תוהים לכם, אז לא, לא הפכתי לטבעונית פתאום. אבל בהחלט נהנית להשתעשע במתכונים מהתחום!!1 הכמות: 20 קציצות, או 3-4 מנות.

  • לקציצות:
  • 300 גר' טופו (חב' אחת)
  • 1 גזר ענק
  • חצי כוס קמח עדשים אדומות (להשיג בחנויות טבע)
  • חצי כוס פירורי לחם
  • 1 כף אבקת שמרי בירה (לא חובה)
  • לרוטב:
  • 3 כפות ריבה (מומלץ משמש)
  • 1 כף חומץ
  • 3 שיני שום
  • 3 ס"מ שורש ג'ינג'ר
  • 1 כוס מים

עלות משוערת:

21 שקלים

עבודה נטו:

18 דקות

ההכנה

למה עיבוד רופף? כי ראיתי מתכון לקציצות עם טופו, קמח שיבולת שועל, בצל, ושאר ירקות, ופשוט הכנתי אותו עם מה שהיה לי במקרר או במקפיא באותו הרגע. במקום הרטבים שהציעה יעל במקור, אילתרתי רוטב חמוץ מתוק שמזכיר קצת גרסאות אמריקאיות לעוף סיני חמוץ מתוק, על בסיס ריבה (כן!!! זה יוצא מדהים), שבצירוף קצת שום, ג'ינג'ר, מלח וחומץ, מניבה רוטב סמיך, מתובל, וממכר ברמות בינלאומיות.

בקציצות עצמן יש ארבעה מרכיבים בלבד (הידד! למרות שיש עוד מרכיב אופציונלי), ובגרסה שהתפרסמה בכתבה התבססתי על תיבוליות ביתיות גם בקציצות וגם ברוטב (מכירים את התיבוליות של "דורות"? אז כאלה, רק זולות! סקרנים? אתם יכולים לקרוא את הכתבה המקורית כאן בגרסת האונליין שעלתה בידיעות אמריקה. דפדפו עם החיצים לעמ' 28. זה הזמן להזכיר שכמעט כל שבוע עולות הכתבות שלי מ"זמנים מודרניים" לידיעות אמריקה ("חוף מערבי") של אותו השבוע ונמצאות באותו טווח עמודים).

כדי לחסוך פצ'קריי השארתי רק שום וג'ינג'ר קצוץ ברוטב. הקציצות הרבה יותר פשוטות להכנה ככה, והרוטב נותן מספיק טעם לפיצוי.
אני כן רוצה להזהיר אתכם שלא לצפות ליותר מידי אם אתם מעיזים לטעום את הקציצות לבד. זה לא מומלץ. הן טעימות מאוד בתוך הרוטב. לבדן, ככה בלי כלום, הן קצת נחנחיות. ראו הוזהרתם (הגרסה מהכתבה, לעומת זאת, שכרוכה ביותר עבודה, עומדת בזכות עצמה גם בלי רוטב).

טופו אפשר להשיג היום בכל סופר או מכולת. אני ממליצה מאוד להשתמש בטופו תוך יום-יומיים מתאריך רכישתו, כי הוא מהר מאוד מקבל ריחות לא נעימים. קצת כמו בשר! הכוונה הכאן היא כמובן לטופו רגיל, ולא לטופו "משי" מהסוג הרך שנמכר בקרטונית (ולאחרונה קצת קשה למצוא גם), אלא לטופו הדחוס המאט שקצת דומה במרקם שלו לגבינת פטה ובמראה שלו ליציקת גבס.

קמח עדשים אדומות אפשר להשיג בחנויות טבע (ניצת הדובדבן, עדן טבע מרקט, וכו'). הוא עשוי, למעשה, מעדשים אדומות שנטחנו דק דק עד שהפכו לקמח (וזה אומר שאם יש לכם מטחנת תבלינים או בלנדר מסוג ויטמיקס, אתם יכולים לטחון עדשים אדומות ולהכין קמח ביתי לבד! זה חומר גלם מעולה. שימו לב, בלנדר רגיל לא עובד כאן כי הוא סתם יגרוס את העדשים גס ולא יתקבל קמח דק כדרוש). סביר להניח שגם קמח חומוס יעבוד במקומו, או אפילו קמח שיבולת שועל, כמו במתכון המקורי.

בתפקיד הריבה השתמשתי בסוג האהוב עלי – סאן דאלפור, שהוא לכאורה בלי סוכר (שזה די בולשיט, כי רכז פרי הוא די שם מכובס לסוכר טהור, אבל זה טעיםםםםםם!). אפשר בהחלט להשתמש בריבה מהזן הפשוט והזול ביותר, ללא חשש. הריבה היא על תקן הסוכר בתוך החמוץ מתוק כאן. היא פשוט נותנת טעם יותר מורכב ומעניין מסתם סוכר (אני יודעת מה אתם הולכים לשאול – כן, אפשר להשתמש בסוכר במקום, או אפילו בדבש, אבל חצי כמות – כלומר כף וחצי).

אני לא מחבבת פירורי לחם דקים מהזן הנסורתי, למרות שטכנית הם יעבדו כאן. אני מעדיפה להשתמש בפירורי לחם עבים מסוג "פאנקו", שיש להם מרקם יותר טוב, וזה לרוב מה שיש לי בבית.

חומץ תמצאו בסופר באיזור של השמנים, בבקבוקים דמויי מיץפטל (הממממממממממ!! הנה רעיון! אולי סירופ מיצפטל במקום ריבה, הא?? טוב אולי הגזמתי). החומץ נשמר לנצח במזווה ומעולה לשלל שימושים, במיוחד במתכונים אסיתיים. אפשר להחליף אותו בכמות זהה של מיץ לימון, אם רוצים.

שנתחיל? יעללה
מתחילים עם הקציצות

לוקחים פומפיה, מניחים אותה מעל קערה, ומגררים את הטופו גס פנימה.
זה הזמן לזעקה גדולה בשם כל צרכני הטופו – למה, בשם האלוהים, עושים את האריזה שלו כל כך קשה לקילוף??
אז בקיצור, אחרי שקילפתם את הפלסטיק המעצבן וגיררתם את הטופו גס

את כל השאריות שלא גוררו עד הסוף פשוט מועכים או מפוררים פנימה

באותה הפומפיה מגררים את הגזרים.

אני לא טורחת לקלף.

הקליפה זה סיבים! לא מרגישים אותה.

מודדים חצי כוס קמח עדשים אדומות

זורקים פנימה

מודדים פירורי לחם

זורקים פנימה

מתבלים בנדיבות במלח ופלפל. ועכשיו, אם אתם מטיבי לכת, אתם יכולים להוסיף פנימה כף אחת של שמרי בירה

הכצעקתה?
אוקי, אז מדובר במעין אבקה פודרתית צהבהבה עם טעם שמזכיר קצת פרינגלז בטעם שמנת בצל, וריח שעדיף שלא תריחו. היא עולה כ-25 ש"ח בחנויות הטבע (שגם ככה אתם צריכים לבקר בשביל קמח העדשים, לא?) ומחזיקה לנצח במזווה. והיא מהווה תחליף לא רע לפרמזן מגוררת בהקשרים הנכונים. אה, והבונוס, היא לא תופסת מקום במקרר ולא צריך לגרר אותה. אה ויש עוד בונוס – היא בריאה ועשירה בחלבון!

היא מוסיפה המון טעם לקציצות, אבל היא ממש לא חובה.

מערבבים את הכל עד שהתערובת אחידה,

ואז עוברים ללוש בידיים. זה בלתי נמנע. התערובת מעט לחה, אך לא מאוד דביקה, ואחרי כמה לישות תהפוך להיות גושית ויציבה מספיק ליצירת קציצות.

אפשר בהחלט ליצור קציצות בשתי ידיים או בכף גלידה קפיצית, אבל אני מצאתי ששימוש בכף רגילה כעזר ליצירת הקציצות מאוד מקצר את התהליך. קצת כמו שמכינים פלאפל.

מועכים כמה תערובת שנכנסת על כף אחת עם היד, מקווצ'צ'ים עם כף היד ואז מחליקים את הקציצה שנוצרה מהכף לתבנית מצופה בנייר אפייה, ששימנתם בנדיבות.

חוזרים על התהליך עם שאר התערובת וכמה קציצות שתצליחו לדחוף על התבנית.

אבל קחו בחשבון שככל שתצופפו אותה יותר, ככה הקציצות פחות ישחימו. מניסיון, אין מקום לכולן על תבנית אחת וצריך 2 תבניות כדי לאפות את הכל. שארית הבלילה של הקציצות נשמרת במקרר כמה ימים, אם אתם רוצים לאפות חלק במועד מאוחר יותר.

אופים את הקציצות על 180 מעלות כ-15 עד 20 דקות, או עד שהן שחומות מאוד בשוליים.

בינתיים עוברים להכנת הרוטב.

הרוטב הזה יעבוד גם עם אחד מהשניים (כלומר רק שום או רק ג'ינג'ר) אבל הרבה יותר טעים עם שניהם.
לפעמים כשאני מרגישה עצלנית (זה קורה יותר ויותר לאחרונה. זה החום אשם, אני אומרת!) אני משתמשת ב…. (רחמנא ניצלן) קוביות שום וג'ינג'ר קפואות מוכנות קנויות! אללי!

כף גדושה של שום קפוא (קונים בצנצנות פלסטיק במקפיאי הסופר וזה מחזיק לנצח. הטעם קצת יותר חלש אז צריך יותר כמות משום טרי), וכמה קוביות של "תיבוליות" גינג'ר קפואות, וסגרתי את הבסטה. בלי קיצוציאדה.

אם יש לי קצת מרץ, אני מגררת במיקרופליין א לה נייג'לה.

במקרים אלה אין צורך לקלף את הג'ינג'ר. הקליפה שלו דקה מאוד ולא מורגשת כאן.

רוצים טיפים על איך לקצוץ ג'ינג'ר דק דק? גללו קצת למטה בפוסט הזה

ברגע שהסתדרתם על שום וג'ינג'ר קצוצים דק, מכל מקור מפוקפק באשר הוא, מחממים את המחבת הכי רחבה וכבדה שיש לכם עם קצת שמן על אש נמוכה

מוסיפים את השום והג'ינג'ר הקצוצים ומטגנים על להבה נמוכה למשך כחצי דקה-דקה או עד שניחוחם עולה לאוויר.
שימו לב, הם לא אמורים להשחים או לתפוס צבע, סתם שהצ'קרות שלהם תיפתחנה.

ברגע שזה קורה, מחזיקים חזק ומוסיפים פנימה את הריבה. מערבבים טוב טוב.

ברגע שהריבה קצת נמסה ומבעבעת בטירוף, אפשר להוסיף את המים

(בזהירות, זה יעלה המון אדים רותחים ואולי קצת ישפריץ) ואת החומץ (או מיץ הלימון)

עוברים לאש גבוהה ומגרדים טוב טוב את תחתית המחבת עם כף העץ, כדי לשחרר את כל השום והג'ינג'ר שאולי נדבקו קצת לתחתית

מביאים את העסק לרתיחה. ומתבלים במלח ופלפל.

ברגע שהוא רותח, מתחילים להוסיף את הקציצות האפויות פנימה אחת אחת.

אם במקרה הקציצות עדיין לא מוכנות מכבים את האש ומביאים לרתיחה שוב כשהן מוכנות להכנס לרוטב.

ברגע שהקציצות ברוטב מרתיחים שוב והופכים את הקציצות כדי שיצופו מכל הצדדים.

מבשלים עוד 30 שניות

או עד שהרוטב מסמיך קצת וטיפונת נספג בקציצות.

מסירים מהאש ומגישים מיד. אפשר לסחוט טיפה לימון מלמעלה.

גורפים על הקציצות את כל גושי השום-ג'ינג'ר שהצטברו במחבת, שם נמצא כל הטעם!

זה גם נותן לכל העסק קצת מראה של נאגטס עוף מטוגנים כאלה…

פינת התכלס
מגררים 300 גר' טופו בפומפיה גסה לתוך קערה גדולה. מגררים פנימה באותה פומפיה גם גזר ענק (או שניים בינוניים). מוסיפים חצי כוס קמח עדשים אדומות (להשיג בחנויות טבע) וחצי כוס פירורי לחם, או קמח שיבולת שועל (בונוס למטיבי לכת: מוסיפים כף אחת של שמרי בירה). מתבלים במלח ופלפל ולשים היטב עד שנוצר גוש יציקתי ואחיד. יוצרים קציצות בנפח כף, מסדרים על תבנית עם נייר אפייה, משומנת בנדיבות, ואופים על 180 מעלות כ-15 עד 20 דק', או עד שמשחים.

במחבת רחבה, מטגנים 3 שיני שום קצוצות דק יחד עם 3 ס"מ ג'ינג'ר קצוץ דק (אפשר להחליף את שניהם בגרסאות הקפואות המוכנות לשימוש: כף שום מגורר קפוא, ו-3 תיבוליות ג'ינג'ר) במעט שמן על אש נמוכה. מוסיפים 3 כפות ריבה מכל סוג (משמש או אפרסק מומלצים במיוחד), ובוחשים עד שנמס ומבעבע. מוסיפים כוס מים וכף חומץ (או מיץ לימון) ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הקציצות לרוטב הרותח והופכים. מבשלים עד שהרוטב מסמיך וטיפה נספג והקציצות מזוגגות מכל הצדדים.

אוף טופיק 1
ערן שוורצברד הוא אחד הקונדיטורים הכי מוכשרים בארץ, והיה לי העונג לעבוד איתו על שתי כתבות למדור שלי בעיתון. סתם להמחשה, הנה התמונות, כדי שתבינו עד כמה הבנאדם הזה יצירתי וסופר-גרפי בהגשה שלו:

כתבת סוכריות קנדי קראש (נובמבר 2013) – לחצו כאן לקריאת הכתבה אונליין (דפדפו עם החיצים לעמ' 24)

כתבת מוס השוקולד המושלם (פברואר 2015) – לחצו כאן לקריאת הכתבה אונליין (דפדפו עם החיצים לעמ' 28)

בקיצור! השבוע נודע לי שערן עובד על ספר חדש, שנתמך במקביל בפרוייקט גיוס המונים. רוצו לראות את הסרטון המהמם, ולתמוך! אני די בטוחה שזה הולך להיות ספר מדהים.

אוף טופיק 2
בצק אלים מתרחב! אני מחפשת לשכור חלל עבודה/סטודיו לעבוד ולבשל ולצלם בו פול טיים, בתל אביב, עם עדיפות חזקה לצפון תל אביב. אם אתם מכירים סטודיו כזה, או נניח, חלל גדול שכבר עובדים בו מעצבים או אנשי קריאייטיב ויש בו מטבח גדול ומואר (מואר זה אומר מוצף באור טבעי מחלונות גדולים!), אשמח לשמוע ממכם.



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




48 תגובות בינתיים:

  1. אני עוד רק ברשימת המרכיבים (אבל רפרפתי קצת כדי לוודא שלא כתבת את זה בעצמך) וחשתי צורך לעצור ולהגיד שאם ברשותכן מטחנת קפה ותבלינים פשוטה, אין שום צורך לקנות קמח עדשים כתומות במחיר מופקע, אפשר פשוט לקחת את צנצנת העדשים הכתומות שעומדת במזווה גם ככה, להכניס פנימה במנות קטנות, ולטחון לבד קמח במחיר של 9 שקלים לקילו.
    (אגב, ככה גם אם נתקעים בלי אבקת סוכר, או אם רוצים אבקת סוכר מסוכר חום דווקא. או אם מתחשק קמח אורז. או אם צריך שיבולת שועל גרוסה דק. וכו׳ וכו׳.)

  2. פינת שאלת התחליף המעצבנת: מטעמי דיאטה-מעצבנת-שמותר-בה-כלום, במה אפשר להחליף את פירורי הלחם, ושיהיה נטול גלוטן? וגם מה עם בלי בצל ושום? יש רעיון לתחליף? (הולכת להצטנף בפינה)

    מאיה עונה: תחליף לפירורי לחם אפשר בהחלט קמח שיבולת שועל (או לטחון לבד בבלנדר שיבולת שועל לאבקה). בצל אין במתכון. את השום כתבתי שאפשר להשמיט…

  3. תיאורטית- אני יכולה להחיל את הרוטב הזה גם על קציצות עוף, נכון?
    כמו כן, במידה ואני קונה שמרי בירה וקמח עדשים (אולי הדברים הכי איזוטריים וביזאריים שיפקדו את מטבחי) עוד רעיונות למה עושים איתם?

    מאיה עונה: בפייסבוק לייב משבוע שעבר הכנתי מהקמח הזה לביבות מעולות, ובבלוג של פור מלג יש כמה הצעות כמו החביתה הזו. לגבי שמרי בירה, אפשר לפזר על פסטות ועל תבשילים, ואפילו להוסיף לקציצות עוף רגילות. וכן, המתכון יעבוד גם עם קציצות עוף רגילות, שהן קצת יותר פצ'קריי מאלה, מהסיבות שהסברתי למעלה.

  4. מה המשמעות של ההתרחבות מבחינת הקוראים? או שאין כזאת? :(

    מאיה עונה: שיהיה לי יותר נעים ויעיל לכתוב את הבלוג, שזה בשאיפה אומר יותר פוסטים.

  5. "בלי טעם של עונש!" זה משפט מכירה די הולם למאכל שמתבסס על טופו… אם הרוטב כל כך טעים, לא יהיה טעים יותר לוותר על הטופו (שונא את מוצרי הסויה הללו) ולהכין את הקציצות ממשהו שגם יש לו טעם בלי לכסות ברוטב?

    מאיה עונה: אפשר להכין קציצות עוף או בקר ולבשל ברוטב. במקרה זה אני ממליצה להכפיל את כמויות הרוטב כי הקציצות צריכות להיות מוכנות מבפנים וצריך שיישאר משהו במחבת אחרי בישול של 20 דקות.

  6. יעבוד עם ריבת שזיפים ביתית..?

    מאיה עונה: אומג כן!!!!!!!!!!!

  7. אני רק להגיד שלא צריך לדפדף עם החיצים, אפשר פשוט לכתוב את מספר העמוד הרצוי.

    מאיה עונה: זה מה שאני תמיד עושה. אבל יותר מסובך להסביר מסתם לדפדף ימינה שמאלה.

  8. נראות טוב!! ואהבתי את הטריק עם הריבה ברוטב.

  9. אחרי הרבה נסיונות עם קציצות טבעוניות (ונסיון לאכול קצת פחות עדשים בחיים), התחלתי לרסק את הטופו עם בלנדר מוט (חזק). הטופו המבלונדר משמש כגוש דביק לגמרי אליו אפשר להוסיף טעמים ללא כל צורך במייצבים אחרים.
    אפשר "לרכך" את הקציצה עם שיבולת שועל או ירקות.
    הקציצות האלו כל כך יציבות עד שאפשר לבשל אותן ישירות בתוך רוטב ללא חשש (בכל שיטה אחרת לא הצלחתי להגיע למצב הזה)

    הולכת לנסות עם הרוטב מהפוסט – נראה סוף

    מאיה עונה: אחלה טיפ, אזכור את זה.

  10. הי,
    התערובת יצאה לי ממש יבשה. צריך להוסיף מים?
    וגם, אם אין קמח עדשים אםשר להוסיף עדשים כתומות מבושלות? ביצה?

    מאיה עונה: אפשר עדשים מבושלות ואפשר ביצה

  11. הכנתי את הקציצות ברוטב, יצאו נהדר וחוסלו גם ע״י הלא-טבעונים בשולחן.
    למחרת הכנתי כמות כפולה של הרוטב בלבד, סגרתי בצנצת 3/4 ממנו, ולמה שנשאר בסיר הוספתי חופן נדיב של עלי תרד טריים – מושלם על אורז לבן הכי פשוט.
    ת ע נ ו ג

    מאיה עונה: יאמי!!! אעשה זאת גם

  12. הכנתי!!! לפי השיטה של טלי (מלמעלה), טחנתי את הטופו בבלנדר עם קצת שמן זית עד שנהיה מחית. ובמקום גזר שמתי בטטה. ואת קמח העדשים בקוואקר דק. יצא מושלם! קציצות יציבות וטעימות והרוטב מהמם!!! תודה!!!!

  13. הכצעכתה? באמת?

    מאיה עונה: תוקן

  14. יצא מעולה! אבל לדעתי כמות הרוטב לא מספיקה לכל כמות הקציצות, הייתי מכינה כמות וחצי או אפילו כפולה של הרוטב.
    את הטופו טחנתי במעבד מזון, גם פחות עבודה וגם תורם למרקם של הקציצות…
    תודה!

  15. הקציצות התפרקו ברגע שהכנסתי אותם לרוטב (שאגב לא היה בכמות מספקת לזיגוג משמעותי) :(
    מה עשיתי לא טוב…?

    מאיה עונה: גם אם הן קצת מתפרקות, זה בסדר כי הן עדיין נשארות בגושים די גדולים וזה עדיין כיף לאכילה ויפה למראה. החוכמה היא רק להפוך אותן פעם אחת בתוך הרוטב ולא לערבב יותר מידי.

  16. היי. מקווה שזו לא שאלה מעצבנת אבל יש סיכוי שניסית אותם עם עוד רוטב מומלץ וטעים? לא יכולה את הריבה :(

    מאיה עונה: אפשר רוטב עגבניות או רוטב פסטו. ראי את הקישור למתכון המקורי – היא הכינה עם עוד רטבים…

  17. אחרי קרייבינג של שבוע מבעבעות עכשיו קציצות יפיפיות על האש, ברוטב הדאוני הזה. גיררי את הגזר והטופו דק לקבלת מרקם דחוס יותר, והוספתי קצת רוטב טריאקי. לרוטב הוספתי פלפלים צבהובים ובצל שהקפצתי קודם. קלאסי! תודה!

  18. יצא מדהים. לא הוספתי את הגזר כי לא היה לי..אבל במקום גרדתי עגבניה אחת. שלושת הילדים אכלו הצלחה מסחררת. תודה.

  19. יש חברה של טופו או סוג שאת ממליצה עליו? ניסיתי כמה והיו די גרועים

    מאיה עונה: לצערי אין סוג שמשמעותית מוצלח יותר מהשאר, או שפחות היו איתו תקלות (לפעמים הטופו מסריח בלי סיבה, למרות שהוא טרי לכאורה). שמעתי הרבה דברים טובים על "טופו קדיתא" אבל זה קצת סיפור להשיג אותו.

  20. סורי על השאלה המעט מעצבנת אבל עקב מגורים בקפריסין הנטולת טופו נורמלי נראה לך שיעבוד עם טופו משי טחון במקום מגורר?? אולי להוסיף קצת יותר פירורי לחם או אפילו קצת קמח?

    מאיה עונה: אין לי מושג, כי הוא משמעותית פחות דביק. אני מניחה שתצטרכי להוסיף משמעותית יותר פירורים ואפילו קצת קמח, כהצעתך. ספרי איך יצא!

  21. וואו!! יצא מעולה.

  22. ובינתיים יולי׳ס לאנצ׳בוקס נסגר….

  23. יש לי רק ריבת תות…ונראה לי שזה יהיה די מגעיל ברוטב. יש רעיונות או תחליפים? ממש רוצה להכין היום!

    מאיה עונה: ריבת תות תלך פה מעולה (חפשי בארכיון את העוף שאהב תות, דומה מאוד בקונספט). אל חשש, יצא טעים!

  24. טוב. זה טעים בטירוף! אני רק קצת חוששת שהכנתי אותן מוקדם מדי ושעד שהילדים והבעל חוזרים הביתה לא יישאר יותר מדי…

  25. היי מאיה, תודה על התשובה המהירה. רק מעדכנת שהכנתי עם ריבת תות ובלי ג'ינג'ר (כי לא היה לי) ויצא מעולה. טחנתי עדשים במטחנת תבלינים ולא השתמשתי בשמרי בירה. טעים! תודה על המתכון המעולה!!!

  26. פתחתי את הלינק למתכון מ'ידיעות אמריקה' כדי לעשות את הגרסה שטעימה גם בלי הרוטב, אך אללי!! רזולוציה בלתי קריאה בעליל.
    ניתן למצוא במקום נוסף?

    מאיה עונה: ניתן להקליק על הכתבה ולעשות זום

  27. וואו! כבר הרבה זמן לא אכלתי מנה טבעונית טעימה כל כך. אשכרה עוף בלימון. תודה!!

  28. תאמינו להייפ! יצא מעולה!
    שאלה קטנה לגבי חימום השאריות- איך מומלץ? (מתארת לי שהן יוצאות פחות טוב מהמיקרו)

    מאיה עונה: אין בעייה לחמם במיקרו בכלל. אני גם עושה את זה

  29. הי! אפשר במקרה להחליף את הקמח עדשים בקמח רגיל/מלא? תודה :)

  30. יצא מושלם. ללא ספק מתכון הטופו הטוב ביותר שיצא לי לאכול.

  31. אז אחרי שלפני שנה הפכתי לטבעונית ממש שימח אותי לראות שהעלית מתכון לקציצות. ידעתי שאם יש מישהו שימציא פטנט להכנת קציצות טבעוניות שלא מתפרקות זאת את!
    הקציצות יצאו די טעימות ואכן לא התפרקו אבל קצת התייבשו לי בתנור. נראה לי שלהבא אנסה להוציא להן קצת נוזל (ממרח סויה או מיונז טבעוני יעבדו לדעתי)
    תודה!

  32. יצא מעולה!! הייתי סקפטית, כי היה לי מעט מדי קמח עדשים ואז החלטתי להוריד בכמויות… בכל זאת, יצא מצוין. תודה!

  33. היי מאיה,
    אם משתמשים בעדשים מבושלות במקום בקמח עדשים (שאחרי ביקור בכמה חנויות טבע הרמתי ידיים להשיג), כמה עדשים מבושלות יחליפו את הקמח? האם זה אחד לאחד? כלומר לבשל חצי כוס עדשים?

    מאיה עונה: לא הייתי ממליצה על זה כתחליף. עדשים מבושלות ממלאות יותר תפקיד דומה לטופו מאשר לקמח. הייתי מחליפה בפירורי לחם או בשיבולת שועל טחונה דק (קמח שיבולת שועל), או בשיבולת שועל אינסטנט.

  34. הי מאיה, המתכון נראה מושלם, הקציצות בתנור עכשיו. אם אני מעוניינת להקפיא אותן, איך היית ממליצה? בנפרד מהרוטב? תודה! 3>

    מאיה עונה: דווקא עם הרוטב. הן נוטות להתייבש בלעדיו.

  35. הכנתי כבר כמה פעמים. נטרף מהסיר. מתכון נפלא. תודה רבה.

  36. לא יודעת יצא לי דוחה… שמתי קמח חומוס במקום עדשים וריבת שזיפים ברוטב…
    מבאס ממש

    מאיה עונה: לקמח חומוס טעם מאוד דומיננטי של… חומוס. לא כולם אוהבים את זה. ממליצה לך לנסות עם קמח עדשים ויצא לך בוודאות הרבה יותר טעים.

  37. אז ניסיתי עם ריבת תות…כי זה מה שהיה. ונראה לי שעם תות זה קצת מעפן אבל בכללי יצא נחמד! הוספתי כוסברה לדעתי זה מתאים :)

  38. טוב אני רק חייבת לעדכן – לא לעשות עם תות, לפחות לא ריבה זולה יחסית שהיא לא קונפיטורה. אחרי 2 ביסים הבנתי שזה לא אכיל ): ואני דווקא מחובבי הז'אנר החמוץ מתוק

  39. הכנתי עם כמות גדולה של רוטב ויותר תיבול (פעם ראשונה שהכנתי היו חסרים לי טעמים בקציצות וברוטב) והקציצות נטרפו!!! נראה לי שזה הולך להיות מתכון שבועי אצלי בבית!

    למי שאין קמח עדשים ו\או פירורי לחם בבית, אני הוספתי כוס שלמה של קמח שיבולת שועל במקום שניהם ויצא מצויין אז אפשר להחליף ללא חשש. אני מעדיפה שיבולת שועל במקום פירורי לחם בגלל הערך התזונתי.

    מבחינת תיבול הוספתי אבקת שום (בערך כפית שטוחה), מלח, פלפל, טיפה כורכום ופטרוזיליה טרייה. בנוסף לגזר גם גירדתי בצל קטן כי אין אצלי דבר כזה קציצות בלי בצל! חחחח. רק צריך להוציא את כל המים מהבצל המגורד לפני שמוסיפים לתערובת.

    לרוטב הוספתי 9 שיני שום (!), 2 בצלצלים, בערך 1 ס"מ ג'ינג'ר (כי הבן זוג לא אוהב הרבה לצערי), 4 כפות ריבת משמש, 3 כפות חומץ לבן, פלפל גרוס וכוס מים. אני חושבת שבגלל שכל ריבה שונה מבחינת כמות פרי וסוכר, צריך לטעום את הרוטב ולתקן תיבול. אני הייתי צריכה להוסיף יותר חומץ בשביל לאזן את הריבה.

    תודה רבה על המתכון מאיה! אני מתכוונת להכין את הלחם מהפוסט החדש יותר שלך הסופשבוע.

    מאיה עונה: ווהו, תודה על הדיווח!

  40. הכנתי עם קמח שיבולת שועל וריבת תפוזים וג'ינג'ר ויצא מצוין! תודה על המתכון

  41. וואו יצא פצצה. קבלי את השידרוגים שלי: החלפתי את פירורי הלחם בקצת פחות מחצי כוס קמח שקדים מטעמי גלוטן. קצצתי לתערובת הקציצות גם בצל ירוק . וקצת כוסברה ברוטב , כי מתבקש ;-)

    ויצא מהמם.
    אפילו בעלי התלהב , ובדרך כלל הוא לא אוהב אוכל מתקתק.

  42. אתמול הכנתי את הקציצות, ומעבר לזה שהן מושלמות ביותר השתמשתי בטופו רך במקום לגרד טופו רגיל וזה יוצא ממש נחמד! וחוסך קצת זמן עבודה של גירוד.

  43. יצא מצוין. השתמשתי בריבת תאנים.
    בת ה9 אהבה מאוד וביקשה עוד.
    תודה

  44. הכנתי אתמול עם ריבת תפוזים, יצא טעייייים מאד מאד, מתכון מעולה. תודה רבה (:

  45. אוף כל כך פינטזתי שזה יצא מושלם אבל הן ממש התייבשו לי יתכן שאפיתי אותן קצת יותר מידי??
    בתכלס צריך כמות גדולה יותר של רוטב

  46. אמנם זה פוסט ישן אבל גיליתי את הקציצות האלה לפני כמה חודשים ומאז זה הפך להיות המתכון מספר 1 שלי, אין הרבה מתכונים שאני מכינה שוב ושוב ועל המתכון הזה אני לא אוותר בחיים בתור צמחונית עצלנית שלא אוהבת לבשל. תבורכי

  47. אם אין לי קמח עדשים, מה אפשר לשים במקום? קמח כוסמין יעבוד? המלצת שכדאי גם להוסיף ביצה לבלילה?
    תודה :)

  48. למה את קוראת לטופו "טעם של עונש"? זה אוכל של אנשים, של הרבה אנשים שאפילו לא חייבים להיות קשורים לטבעונות.משתמשים בזה המון בבישול אסייתי וגם במאכלים בשריים, ו-וואלה, אני אוהבת את הטופו שלי ככה, בלי כלום ועם טעם של עונש. זה מזלזל ומעליב, ובעיקר מעיד על כמה את צרת אופקים וסטיגמטית. עם כל הכבוד, לא משנה עד כמה המתכון שלך טעים, ברגע שאת משתמשת במשפט כזה את שורפת את עצמך. חבל.



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!