3 מתכונים קצרצרים עם משמשים

נחשב אצלי: מתוק ומושחת

בכל שנה אנחנו בוכים ובוכים שעונת המשמשים כל כך קצרה, אבל לדעתי לא עושים מספיק כדי לחגוג אותה. אהרוני כתב לפני כמה שבועות שהמשמשים השנה מבאסים לו ת'תחת ואני דווקא לא מסכימה – אני אוהבת משמשים חמוצים ומוצקים! ברגע שהם הופכים לרכים הם מבחינתי פיכסה. ולכן הנה 3 רעיונות סופר-דופר פשוטים להנות משבועותיו האחרונים הממשמשים ובאים. אה וטיפ – כל המתכונים האלה יעבדו עם אפרסקים ונקטרינות גם.

בראון בטי משמש


מדובר בגרסה סופר-עצלנית וחפיפניקית של קראמבל, בה הפרי מתבשל מטה, ומלמעלה, במקום פירורי בצק פריך, משתזפים להם פירורי לחם במעט חמאה. המקור הגיע ממרשם ישן של everyday food ז"ל, מגזין האוכל האהוב עלי (קבלו את הסרטון הוינטג'י שלו עם שרה קארי הצעירונת!). במקור הכינו עם אפרסקים קפואים, אך המתכון עובד מעולה עם כל פרי קיץ, טרי או קפוא. פירורי הלחם לא מומתקים וזו לא טעות!

15 משמשים (בערך 850 גר')
חצי כוס סוכר
2 כפות קמח
3 כפות מיץ לימון
4 פרוסות לחם (או לחמניית חלה גדולה, או שליש בגט)
50 גר' חמאה

מומלץ להשתמש בלחם או לחמניה יבשושיים וישנים, יהיה יותר נוח להפוך אותם לפירורים. אם ממש רוצים להתעצל, אפשר להשתמש בפירורי לחם מסוג "פנקו" (עבים ופריכים שכאלה. להשיג בכל סופר. אל תשתמשו בפירורי לחם "נסורת" שמשתמשים לשניצל! זה יצא נורא).

חוצים ומגלענים את המשמשים ואם הם גדולים במיוחד, חותכים כל חצי באמצע. שמים אותם בתבנית אפייה עגולה בקוטר 24 ס"מ או מרובעת בקוטר כ-20 ס"מ (או כל תבנית בנפח יחסית דומה שיש לכם. הגודל לא מאוד קריטי). מוסיפים את הסוכר, הקמח ומיץ הלימון ומערבבים טוב טוב עד שהכל מצופה ואחיד.

בשלב זה אפשר לערבב פנימה שני שדרוגים אפשריים שהם לא חובה: קורט נדיב של מלח, וכפית אחת של תמצית וניל. טעיםםם!

טוחנים את הלחם לפירורים בפוד פרוססור

או קורעים בידיים וקוצצים עם סכין עד שהם דקים דקים (כאן במיוחד עוזר להשתמש בלחם ישן, הוא יהיה הרבה יותר קל לחיתוך ופירור).

מפזרים את פירורי הלחם על המשמשים שבתבנית

פורסים את החמאה לפרוסות דקות ומפזרים מלמעלה באחידות.

עוטפים בנייר אלומיניום ואופים בתנור שחומם מראש ל190 מעלות. אופים כ-25 עד 30 דק' כשזה מכוסה (זה הזמן שלוקח למשמשים להתחיל להתרכך ולהפריש מיץ, ואנחנו לא רוצים שהפירורי לחם יישרפו בינתיים ולכן מכסים רוב הזמן). מסירים את האלומיניום ומוודאים שהמשמשים התחילו להתרכך ומתחיל להיווצר רוטב בתחתית התבנית (אם לא, מכסים בחזרה ואופים עוד כמה דק' ובודקים שוב). מחזירים לתנור ואופים עוד עד שהפירורים למעלה זהובים ושחומים וחתיכים

כ-6 עד 10 דק' נוספות.

מצננים קצת לפני שאוכלים.

אגב, זה משתדרג פלאים עם קצת גלידת וניל או קצפת. יאמייי!!

פססט: הקינוח הזה יעבוד גם עם נקטרינות / אפרסקים, כל עוד הם בשלים וריחניים, וגם עם דובדבנים מגולענים. כל סוג של פרי קפוא גם יעבוד כאן!

מוס משמשים פטנט

המוס הזה התחיל בתור spoom – גלידת פטל מרנג קפואה, שפרסמה מרתה סטיוארט והייתי מכינה בתכיפות כשגרתי בקליפורניה בקיץ 2010 (הייתי בהתמחות קיץ בגוגל שם) – הפטל באמריקה היה בזיל הזול והנקטרינות הקליפורניות המיסו את ליבי. בדירה שהייתי בה היה מיני פוד פרוססור קטן וחמוד, והכנתי את המתכון הזה המון פעמים, וכל פעם הוספתי קיצור דרך אחר (חחחחח סירופ סוכר, עאלק. הוספתי את הסוכר ישירות לפירות הטחונים והשמיים לא נפלו! אפילו התגובה המקורית שלי מאז עדיין שם, תחת השם smoothness). באיזשהו שלב נפל לי האסימון שהקונספט של המתכון הזה מאוד מאוד דומה למוס התותים האלמותי של אמא שלי, ועכשיו החלטתי להכין אותו עם משמש מרוסק טרי וזה מושלםםםםם. גם סתם קר מהמקרר וגם קפוא (זה מקבל מרקם באמצע בין סורבה לשרבט. או פשוט מוס קפוא אם אתם רוצים לקרוא לו כך. בכל אופן, הוא נשאר רך בהקפאה).

7 משמשים
1 כוס סוכר
2 כפות מיץ לימון
2 חלבונים

הקטצ' היחיד שיש במתכון הזה הוא שחובה להצטייד בבלנדר / פוד פרוססור / בלנדר מוט. ניסיתי להכין בשיטה של המוס של אמא שלי, בה לא חותכים את התותים ונותנים לכוח המקצפים של המיקסר לרסק אותם עם הסוכר – אבל המשמשים לא מתרסקים כמו שצריך ונוצר בעצם מרנג דליל שצפות בו חתיכות (בעיקר קליפות) ספוגיות של משמש. לא מומלץ. צריך לרסק את המשמשים למחית חלקה ורק אז מתחיל החלק הקל של המתכון.

בקיצור, מגלענים את המשמשים וטוחנים אותם לרסק חלק יחד עם הסוכר. אפשר בבלנדר / פוד פרוססור / בלנדר מוט. שיהיה כמה שיותר נוזלי וחלק!

שמים את רסק המשמש בקערה גדולה יחד עם החלבונים ומיץ הלימון

מקציפים במיקסר ידני או עומד למשך 10 דקות תמימות.

מתאזרים בסבלנות כי זה לוקח זמן!

לאט לאט התערובת תתחיל לתפוס נפח ולהתבהר

כשהיא ממש כמעט ממלאת את כל הקערה והיא סמיכה ותפוחה בטירוף, היא מוכנה.

אפשר לאכול את זה כמוס בקערות אישיות

ואפשר:

להעביר לתבנית אינגליש קייק גדולה, ולהקפיא

ואז לקבל מוס קפוא (שהוא נחמד, אבל בעיני דווקא הלא קפוא יותר מוצלח).

קחו בחשבון שאחרי כמה שעות שהמוס יושב במקרר הוא מאבד מהנפח שלו, הופך לקצף קצת יבשושי, ושוקעים מטה חלק מהנוזלים. ואז אפשר להקציף מחדש ולקבל את המרקם המוסי בחזרה כמו חדש.

פססט: התגלית העיקרית במתכון הזה הוא שאפשר להוסיף לחלבונים כל רסק פרי טעים (כל עוד הוא לא שומני), בכמות זהה, ולהקציף אותם למרנג אוורירי כרגיל, וכך לקבל מוס פרי טעים. זה אומר שהרסק הזה יכול להיות עשוי מכל פרי, וזה יכול להיות גם מחית פרי קנויה (ניסיתם את השוות המצוננות האלה של ponthier? גיליתי אותן בקוקסטוק [בן יהודה 141, ת"א] בטעמים מנגו, פסיפלורה, תות, ופטל)

אייס תה משמש

המרשם המקורי שייך לאהובתי דנה שולץ ומשתמש באפרסק. אבל גם עם משמש יוצא מושלם. המתכון הזה הוא למעשה לסירופ תה-משמש שיכול לשמש, אבל לא רק, להכנת קנקן גדול של אייס תה שאתם יכולים לשמור במקרר כל הקיץ ולהרוות את נפשכם הצמאה בכל עת שתחפוץ בכך. אבל בפועל הסירופ יכול להימזג כרוטב לכל קינוח שעולה על השולחן שלכם הקיץ – בין אם זה סתם קערה של גלידת וניל / עוגה בחושה / פנקייקס / דייסת שיבולת שועל / המוס פה למעלה, וזה יכול להמתיק כל משקה חם או קר (גם סודה!)

7 משמשים
1 כוס סוכר
1 כוס מים
4 שקיקי תה מכל סוג שאוהבים (אני השתמשתי בתה ירוק לימונית לואיזה והוא מדהים!)

*אפשר להשתמש בכל ממתיק שאוהבים במקום הסוכר, כמו דבש / מייפל (על סילאן פחות ממליצה כי הטעם שלו יאפיל על המשמשים)

מגלענים את המשמשים ופורסים לפרוסות דקות. שמים בסיר יחד עם הסוכר והמים.

מביאים לרתיחה על אש גבוהה. ברגע שהמים רותחים מסירים את התערובת מהאש ומוסיפים את שקיקי התה. מערבבים היטב ומועכים קצת את השקיות ואת המשמשים על שולי הסיר עם כף (או מזלג, אבל בזהירות לא לנקב את השקיות) כדי לשחרר את הטעם.

מחכים 5 דקות ומסירים את שקיקי התה (אל תתפתו להשאיר מעבר לכך, כי הסירופ יצא מריר). נותנים לסירופ לספוג טעמים ולהתקרר לחלוטין לטמפ' החדר, כ-20 דק' ועד שעתיים. מסננים ומעבירים לצנצנת (את פיסות המשמשים אפשר לשמור בנפרד ולהוסיף ליוגורט. הן טעימות! כמו קומפוט).

אני התפתיתי להוסיף לסירופ קצת מחית וניל (אפשר גם תמצית וניל)

אבל בעיני זה קצת השתלט על הטעם ועדיף היה לתת למשמשים להיות השחקן המרכזי.

שומרים את צנצנת הסירופ במקרר (היא נשמרת לפחות חודש, אם לא יותר). להכנת אייס תה מוסיפים לכל כוס מים קרים בערך 2-3 כפות גדושות סירופ (או יותר, לפי הטעם). אם מתחשק, מעולה גם לסחוט פנימה קצת לימון ולקבל מעין לימונדת משמש טעימה!

עוד רעיונות עם משמשים בשלוף
ריבת משמש מהירה פטנט (על בסיס פקטין) – מהפוסט הקודם
טארט טאטן משמש
דאמפלינגז אפויים ברוטב ספרייט (עם משמש בפנוכו!)



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




15 תגובות בינתיים:

  1. תודה על המתכונים.
    ניראה מעולה. אך מדוע הכמויות בכוסות וכפות. איך עובדים כך? שופכים לכוס? מה הבעיה לתת כמויות בגרמים, כך קל ומדוייק. כמו שאפייה צריכה להיות…

    מאיה עונה: קהל היעד של הבלוג הזה הוא מאותגרי מטבח, ולרובם אין משקל בבית. באופן כללי לרוב האנשים בישראל אין משקל בבית, בניגוד למה שהקונדיטורים ושאר בעלי המשקל מנסים לשכנע. אם חס וחלילה אפרסם במדור שלי בעיתון מתכון עם גרמים (וזה קרה בעבר), מיד אקבל שצף קצף של מכתבי נאצה מוצדקים. בקיצור, סורי. ככה זה וככה זה יישאר.

  2. היי כבר זמן רב שאני עוקבת ולפעמים נהנית מהמתכןנים המעולים, רוצה לתייג בפינטרס, פליז פליז תוסיפי כפתור

  3. תודה נראה ממש מגרה
    אבל מה עושים עם הסלמונלה
    בביצים חיות (כמו במתכון המוס)?

    מאיה עונה: למיטב ידיעתי רק החלמון הוא בעייתי כשהוא נא. חלבונים יכולים להשאר בטמפ' החדר שעות רבות ואף ימים שלמים מבלי להתקלקל, ובטוחים לאכילה (כל עוד לא בהריון, כמובן). לצערי מי שנרתע מביצים נאות יצטרך או לוותר על המתכון, או לנסות להשיג חלבונים מפוסטרים (נמכרים בקרטונים כמו של חלב בחדרי כושר ואולי גם במקומות אחרים, צריך לברר).

  4. בשביל אייס תה אפרסק בכמה אפרסקים מחליפים את המישמשים?
    תודה רבה!

    מאיה עונה: שניים גדולים

  5. Yay! You're back!

  6. הנה הסבר בנוגע להמלצה "לא" לצרוך ביצים חיות ובכללן חלבונים חיים למוס ובכלל

  7. הי מאיה, בהמשך לתגובה הראשונה, הייתי רוצה לציין שבמשך השנים שהבלוג הנהדר שלך קיים, מאותגרי המטבח שאליהם הבלוג פונה התפתחו בבישול ובאפיה.
    זה לא יהיה נכון לחשוב על הקוראים שלך (ואני ביניהם) כאנשים שלא יודעים להתנהל במטבח ושצריך לפשט עבורם הכל.

    מאיה עונה: ואכן במתכונים בשנים האחרונות אני הרבה פחות נכנסת לפרטים ספציפיים שחוזרים על עצמם ממתכון למתכון שוב ושוב, אבל בלי קשר לכך, גישתי בנוגע לשימוש במידות בגרמים לא תשתנה בקרוב… במתכונים בהם זה סופר קריטי (כמו עוגיות מקרון) – אני מוסיפה גם מידות בגרמים.

  8. מאיפה כל הכוסות המהממות של כל המתכונים? אלה של המוס משמש ממש הורסות.
    הציפורניים המלוכלכות, לעומת זאת, פחות מעוררות תאבון :(

  9. היי,

    הסירופ תה-משמש נראה מהמם, האם הוא יוכל להתאים למשקאות אלכוהוליים למינהם כמו סנגריות? אם כן אז לאילו את ממליצה?

    אגב… זה קצת אוף טופיק אבל רק רציתי הלגיד שהמתכונים שלך (והסיפורים שמלווים אותם) נהדרים ונתנו לי השראה במהלך השנתיים האחרונות לאפות ולבשל (את מתכון הפאדג' בראוניז שלך אני מחלק לכל מי שמבקש כששואלים מאיזה מתכון אני מכין בראוניז כל-כך טעימות) ובסופו של דבר לפתיחת בלוג אישי עם מתכונים אהובים וואריאציות אישיות, אז תודה רבה רבה ^^

  10. מאיה יקרה, למה את נותנת מתכונים עם ביצים חיות (להלן מוס אפרסקים…..)

  11. משהו שמע על החמצת מישמש?

  12. היי מאיה,
    שאלה לא כ"כ קשורה, את יכולה להמליץ לי על מטרפה ידנית איכותית? כזאת שתעמוד בערבוב של בלילות סמיכות בלי להתעקם…

    תודה.

    מאיה עונה: זאת של איקאה טובה מאוד ומחזיקה שנים (עשויה ממתכת עם ידית מתכת). אם את רוצה אחת פנסי שמנסי אז גם זאת עם ידית הפלסטיק הלבנה של ציליס מעולה (להשיג בחנויות מתמחות לבישול ואפייה).

  13. היה לי מאוד מעניין כי אני ממש נהניתי מזה ואני מאוהבת לבשל אוכל
    אני ממש נהניתי כי פשוט נתנתי לי הרבה מתקונים חדשים
    תודה רבה

  14. האוכל טעים מאוד ובאלי לנסות אותו …. היה לי מאוד מעניין נתן הרבה עצות אני אובת לבשל אוכל חדש כל פעם אני מאוד מתעניית ורוצה לנסות משו חדש
    ותודה רבה מאווד

  15. וואו תקשיבי, הכנתי את מוס המשמש הקפוא… טעיםםםם ומרענן איזה כיף!! תודה



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!