גאלט ביסקוויט תפוח פטנט

נחשב אצלי: קפה ומאפה

כל המצברוח הסתווי הזה בחוץ מציף בדחף עז לקינוחי תפוחים, ובצירוף מקרים מפתיע, מציף את כל הפינטרסט והאינסטגרם באוברלוד תפוחים גם הוא! אז בואו נעשה משהו בנידון? ואם כבר נכנסנו למוד של קילוף, גלעון ופריסת תפוחים, די כדאי שכל שאר הקינוח יהיה ממש בקלי קלות, נכון? אבל הכי סבבה יהיה אם אפילו לא יהיה צריך לקלף ולגלען, אז וויתרתי לכם גם על זה וצירפתי טכניקה פשוטה ומגה-רומנית (לא לא אין שקית ניילון) לגלעון מהיר של תפוחים. הטארט הפשוט הזה, שצורתו נקראת "גאלט", נאפה ללא צורך בתבנית מיוחדת (הידד!). בצק הפטנט המהיר (חמאה מומסת, יעס!) חוסך את הטררם של הבצק הפריך המסורתי. הכל מתערבב לו יחדיו בקערה אחת, ופירורי הביסקוויט (אפשר להחליף בקורנפלקס) מוסיפים לבצק פריכות היסטרית שמתעלה אפילו על בצק פריך תקני. המתכון הוא שפצור על בסיס מרשם מבון אפטיט, ופורסם במקור במדור שלי ב"זמנים מודרניים".

  • לבצק פטנט:
  • 100 גר' ביסקוויטים (בערך 13) או קורנפלקס (בערך 3.5 כוסות)
  • 100 גר' חמאה מומסת
  • 1 ביצה
  • 3 כפות סוכר
  • 2/3 כוס קמח
  • קורט נדיב מלח
  • למלית:
  • 3 תפוחים ירוקים גדולים (או אגסים או כל פרי אחר, כ-400 גר')
  • רבע כוס סוכר
  • מיץ מחצי לימון
  • אופציה: 20 גר' חמאה ו/או ביצה טרופה

עלות משוערת:

18 שקלים

עבודה נטו:

25 דקות

ההכנה

קצת קשה לפצח מה הופך דבר פושטי כמו ביסקוויט לכזה מעדן ממכר. בימים האחרונים אני מוצאת את עצמי גונבת מהחבילה הפתוחה בכל הזדמנות ומנשנשת במבט אשם (בדרך כלל תוך טבילה בכוס חלב). הגעתי למסקנה שזה הטעם של הלתת. לא זוכרת עד כמה חפרתי לכם על זה כבר, אבל לתת (שנהגה כך: letet, ובאנגלית נקרא "מאלט" – malt), בניגוד למה שטוענת כריסטינה טוסי על אבקת החלב, הוא *הוא* למעשה המונוסודיום גלוטומט של עולם האפייה. זה המרכיב הסודי בקורנפלקס, בבייגלה, בוופלות, ובגביעי גלידה, וזה מה שהופך את כל הנ"ל לכל כך טעימים. וזה מה שהופך את הקרקר הצנוע הזה לאפיטום שממצה את טעם הילדות שלנו (טוב, חוץ מערגליות). בעבר הוספתי ביסקוויטים לבצק הפריך שמצפה את אקלרי העוגת גבינה, מה שנתן להם טעם כה עוגת-גבינתי. זה סוד הטעם המטריף של הבצק הזה.

במקור בון אפטיט הכינו עם תותים, אבל עד שהם יחזרו לעונה נסתפק בתפוחים. הכנתי גם פעם אחת עם פטל קפוא ויצא שוס

(בגלל שהפטל הקפוא, ובאופן כללי פירות יער קפואים, מגה נוזלי, הוא צריך להתערבב עם כף אחת של קמח בקערה בנפרד כדי שבמהלך האפייה המלית לא תהפוך את הפאי למרק נוזלי).

נתחיל בבצק, שאל ווי?

טוחנים את הביסקוויטים לאבקה דקה. הכי מהיר לעשות את זה בפוד פרוססור או בבלנדר (לוקח בדיוק 10 שניות לנקות אחר כך, אז בעיני זה מוצדק). אם אין, אפשר גם לשים בשקית עמידה ולחבוט ולמעוך ביסודיות באמצעות מערוך או קופסת שימורים.

אבל הפעם ניסיתי גישה אחרת – שמתי את הביסקוויטים בקערה גדולה, והשתמשתי בקערה קטנה כדי למעוך אותם, קצת כמו הקונספט של מכתש ועלי.

עבד לא רע בכלל.

מועכים את הביסקוויטים עד שרובם אבקתיים, אבל זה בסדר אם יש פירורים יותר גדולים פה ושם. את אותו הדבר עושים אם משתמשים בקורנפלקס.

מודדים כמות של כוס אחת של אבקת ביסקוויטים מרוסקים (שזה בערך 100 גר')

בקערה בינונית שמים את החמאה וממיסים אותה במיקרוגל (דקה בערך).

מערבבים פנימה את הסוכר

מוסיפים את פירורי הביסקוויטים או הקורנפלקס לקערה

יחד עם הביצה והקמח ומתבלים בקורט נדיב של מלח (כן!).

מערבבים

עד שנוצר בצק אחיד ויציקתי, ולא מאוד דביק.

במרקם של קובבה טיפה רטובה
אני יודעת שאני אומרת את זה על כל בצק כבר אבל אתם תאמינו לי אם אגיד לכם שסופית סופית זה הבצק הנא הכי טעים אוור??

מניחים את גוש הבצק על נייר אפייה ומניחים נייר אפייה נוסף מעליו (אותו הטריק מהפוסט הקודם ובאופן כללי טריק משובח לרידוד כל סוג של בצק).

משטחים קלות עם הידיים

אין צורך לקמח כי המרקם הקובבתי והטיפונת רך של הבצק מונע ממנו להדבק

מרדדים את הבצק לעיגול גדול ודק שמכסה כ-80% מנייר האפייה. אם אין מערוך אפשר להשתמש בבקבוק זכוכית כלשהו. זה בסדר אם שולי הבצק לא יוצאים עגולים חלקים, בסוף יצא יפה.

שמים את הבצק המרודד, כשהוא עדיין עטוף משני הצדדים, בצד בטמפ' החדר (לא מכניסים למקרר! הוא אמור להשאר רך, אחרת יהיה קשה לקפל אותו סביב המלית אח"כ)

אני מצאתי שהטארט יוצא אחלה בחלה בלי לטרוח לקלף את התפוחים (למרות שאם בא לכם, אפשר לגמרי לקלף, ואז אפשר לערבב את הקליפות עם סוכר וקינמון ולאפות בתנור על חום נמוך כשעה ולקבל צ'יפס תפוחים סופר ממכר, כמו שהסברתי כאן בפוסט של רסק התפוחים. יש שם גם בונוס, סיפור מילדותי העשוקה)

בין אם קילפתם ובין אם לא (עזבו עזבו, חבל על הזמן שלכם) לפחות זמן על הגלעון אפשר לחסוך בכיף

פשוט חותכים את בשר התפוח מסביב לליבה. ככה

מסירים את שתי הלחיים הרחבות, ואז את שתי הלחיים הצרות.

ואז כל לחי פורסים לפרוסות דקות עם סכין חדה חדה
מומלץ לגזום ולהעיף הצידה את השוליים הנמוכים יחסית של הלחיים הרחבות (ראו חץ לבן!), כדי שהפרוסות יצאו יחסית אחידות בגודל שלהם (ככה הטארט יצא יותר יפה ודקורטיבי. אם הפרוסות משתנות מאוד בגודל זה עושה קצת סמטוכה בעין). זה דווקא טוב כי ככה אתם יכולים לנשנש תוך כדי.

כל מלאכת הפריסה תיקח כ-10 דק'. שימו לכם איזה אודיובוק נחמד ברקע על חיידקים מועילים במעיים (זה טוב גם כשמיעת רקע לפקקים, לספונג'ה, ולכלים)

מסירים את נייר האפייה העליון. הבצק לא אמור להידבק בגלל המרקם הקובבתי שלו. ואם חס וחלילה קורה שנדבק, דוחפים לפריזר ל-10 דק' וזה יפתור את הבעייה.

אם ממש ממש מפריעים לכם השוליים המקורזלים, אפשר לגזום ולהלוות ממקום למקום כדי לעשות צורה קצת יותר אחידה.

פשוט חותכים עם סכין או עם מספריים, ומהדקים לאיפה שצריך באצבעות.

עכשיו מודדים רבע כוס סוכר שתשמש למלית. מפזרים חצי ממנה יחסית במרכז הבצק (כלומר, 2 כפות).

מסדרים מעל את פרוסות התפוחים בצורת מניפה כך שיכסה בשכבה אחידה כמעט את כל הבצק, למעט 3 ס"מ של שוליים.

מתחילים בעיגול חיצוני,

ואז עוברים פנימה לעיגולים פנימיים יותר ויותר.

אחחח, כמה קל זה לסדר את זה יפה! רק צריך קצת סבלנות (ואודיובוק ברקע)

גם אגסים הולכים פה מעולה. ולמעשה כל פרי עסיסי (שזיף, אפרסק, תות, אננס מסונן מקופסה, פירות יער קפואים, וכו').

במתכון המקורי הברישו את שולי הבצק במעט ביצה טרופה אבל כשמכינים עם פרי יציב כמו תפוחים או אגסים זה לא חובה. כשמכינים עם פרי עסיסי כמו תותים או פטל, למשל, שמפרישים הרבה מיצים נוזליים במהלך האפייה, אני מניחה שהביצה שומרת על הבצק מקופל וסגור יפה כך ש"בריכת" המיצים לא תישפך החוצה. במקרה של פירות קפואים אני ממליצה לערבב אותם (כמות של כ-400 גר') בקערה בצד עם כל כמות הסוכר של המלית וגם כף אחת של קמח, כדי שהמלית תסמיך ותתייצב ולא תהפוך למרק.

נעזרים בנייר האפייה התחתון ומקפלים באמצעותו פנימה את שולי הבצק החשופים (זוכרים? ה-3 ס"מ החיצוניים שהשארנו בלי פרי עליהם) כך שיכסו את שולי התפוחים.

זה לא אמור להיות מדוייק או מסודר במיוחד, וגם אם הבצק קצת נקרע או לא ישר זה בסדר גמור.

אפשר גם למעוך ולתת קצת צורה עם האצבעות אחר כך כי הבצק לא דביק. הוא מספיק דביק כדי להידבק לעצמו ושהקיפולים שלכם יישארו סגורים, אבל לא נדבק לנייר אפייה וזה עזר מעולה לקיפוליאדה של השוליים.

אם רוצים מראה מבריק ומתפצפץ במיוחד, אפשר להבריש את הבצק המקופל פנימה בעוד ביצה טרופה ולזרות מלמעלה עוד טיפונת סוכר.

סוחטים מלמעלה את הלימון (לקצת אקסטרה קרדיט, אפשר לנקד בכמה פרוסות דקיקות של חמאה, שיעשירו את הטעם של המלית עוד יותר).

מפזרים גם את שארית הסוכר (יענו, עוד 2 כפות)

אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-20 עד 25 דק' או עד שהבצק והתפוחים משחימים.

למראה מפתה במיוחד ניתן להבריש את התפוחים במעט ריבה מחוממת במיקרוגל (או שאפשר להרתיח בסיר פצפון 3 כפות סוכר יחד עם 3 כפות מים למשך דקה אחת, ואז להבריש. באחת הפעמים ערבבתי לתוך הסירופ הזה כפית שטוחה אחת של מחית מיסו וזה היה מעולה!! נתן טעם של קרמל מלוח)

להשלמת הלוק וההגשה אפשר בכלל להשתגע ולהגיש עם קצת גלידת וניל

 

אם מתחשק לכם להשקיע ממש, תוכלו להכין רוטב טופי סופר מהיר: להרתיח בסיר קטן רבע כוס סוכר חום כהה יחד עם רבע כוס שמנת מתוקה ו-30 גר' חמאה. מרתיחים למשך 2 דקות וטורפים היטב נונסטופ עד שהרוטב מסמיך.

הנה גרסת הפטל שהכנתי עם 400 גר' פטל קפוא, מעורבב עם כל כמות הסוכר (רבע כוס) וכף אחת של קמח בקערה נפרדת לפני שערמתי אותו בתוך הבצק.

יצא שוס, כאמור

אה ועוד טיפ –

הבצק הזה מעולה גם להכנת עוגיות טעימות לקפה. מרדדים באותה הדרך, קורצים עוגיות ואופים כ-10 דק' על 180 מעלות או עד שמשחים. יאמי!

פינת התכל'ס
טוחנים 100 גר' ביסקוויטים או קורנפלקס (13 ביסקוויטים או 3.5 כוסות קורנפלקס) לאבקה ומערבבים עם 100 גר' חמאה מומסת, קורט נדיב מלח, ביצה אחת, 3 כפות סוכר, ו-2/3 כוס קמח, עד שנוצר בצק קובבתי. מרדדים בין שני ניירות אפייה לעובי כ-4 מ"מ.

חותכים ופורסים 3 תפוחים ירוקים לפרוסות דקות. מודדים רבע כוס סוכר. מפזרים חצי מהסוכר על הבצק, מעליו מפזרים את הפרוסות במניפה צפופה ומשאירים את 3 הס"מ הקיצוניים של הבצק פנויים. משתמשים בנייר האפייה התחתון כדי לקפל את הבצק פנימה כך שיכסה חלק מהתפוחים. מפזרים את שאר הסוכר מלמעלה וסוחטים מיץ מחצי לימון (אפשר לנקד בכמה קוביות חמאה). אופים על 180 מעלות כ-20 עד 25 דק' או עד שהבצק והתפוחים מזהיבים.

שינויים ושדרוגים: אפשר להחליף את התפוחים באגסים או בכל פרי עסיסי אחר. אם משתמשים בפרי קפוא (כ-400 גר') מומלץ לערבב אותו בנפרד עם הסוכר ולהוסיף גם כף קמח.

אוף טופיק
ביום רביעי הקרוב בערב אשתתף בפאנל בלוגרים ב"בית הנסן" בירושלים במסגרת אירועי "מסעדות פתוחות". הכניסה חינם, אך יש להרשם מראש. בואו לשמוע את הגיגיי הרומניים ולהגיד שלום!



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




57 תגובות בינתיים:

  1. גדול. אחלה רעיון.אוהבבבבת

  2. וואווווו מכינה ברגע שיהיו מי שיאכלו את השמחה הנהדרת הזאת. תודה רבה לך

  3. כל כך יפה ומפתה!

  4. מקסים! תמונות מושלמות!

  5. נראה נפלא! מחכה להזדמנות להכין :]

    תודה רבה מאיה!

  6. היי!
    אני ממש רוצה להכין את זה, אבל בגלל שאני שומרת שבת אשמח לדעת מה לדעתך הדרך הכי טובה לחמם את זה? (תנור/ פלטה) ואם בתנור אז כמה מעלות ולכמה זמן?
    דרך אגב, נראה מעולה!

    מאיה עונה: אפשר לאכול בכיף בטמפ' החדר, אבל אם רוצים לחמם אפשר כ-10 דק' על 150 מעלות. עם פלטה אין לי ככ ניסיון לצערי.

  7. יעבוד עם קמח מלא?

    מאיה עונה: יש מצב, אבל הייתי מפחיתה כף במקרה זה. הוא סופח יותר נוזלים מקמח רגיל.

  8. נראה מעולה! ינוסה בקרוב ממש! אפשר להשתמש בשמן קוקוס במקום חמאה?

    מאיה עונה: סביר להניח שכן.

  9. הכנתי אתמול עם פטל (וקצת אוכמניות כי באריזה של הפטל היה רק 300 גר'). יצא מעולה!
    אם כי למרות שערבבתי עם כף קמח יצאו מלא נוזלים מהפטל. הייתי צריכה לספוג אותם עם נייר סופג. מה לדעתך אפשר לעשות להבא? עוד קמח?
    וצדקת, הבצק הנא כל כך טעים! בקושי עצרתי את עצמי מלסיים את כולו.

    מאיה עונה: פשוט יותר קמח! 2 כפות להבא. ואת לא לבד! גם אני חיסלתי כמעט חצי בצק ומהמעט שנשאר גיליתי שאפשר לאפות עוגיות

  10. ניסתי…יצא…ייאאמממיייייקקק וגם זה נראה ממש טוב על הצלחת. ממש מומלץ להגשה כקינוח לאורחים

  11. אום ונום נום נום. בא לי על זה עם הפטל

  12. ניסיתי ויצא מושלם!

  13. היי, אפשר להכין עם סוכר חום? האם לטעמך זה יוסיף או יוריד?

    מאיה עונה: אפשר בהחלט. זה ייתן טעם יותר קרמלי.

  14. אפשר עם תפוחים אדומים

    מאיה עונה: אפשר עם תפוחים בכל צבע!!!!

  15. מתכון מדהים….יצא מוש…..

  16. את! מלכה!!

  17. היי היי, הכנתי פעמיים (פעם אחת עם דובדבנים ופעם אחת עם תפוחים) ויצא מ-ע-ו-ל-ה! נטרף מייד. עכשיו אני רוצה להכין את הגאלט עם דובדבנים כמה ימים מראש. אפשר? כדאי? איפה לשמור?
    המון המון תודה על כל המתכונים המעולים שלך!

    מאיה עונה: ממליצה להקפיא לפני האפייה. במקרה זה ממליצה לערבב את הדובדבנים עם כפית או שתיים ספייר של קמח לפני שמניחים בפנים, כי אחרי ההקפאה הם יגירו יותר נוזלים. אפשר לאפות ישירות מהפריזר ויש להוסיף כ-10 דק' לזמן האפייה.

  18. וואו!!!!! תקשיבו! מתכון מוצלח ביותר. הכנתי בפעם הראשונה בדיוק לפי המתכון ויצא פגז, ובפעם השניה הפכתי את העוגה לפרווה טבעונית ועדיין נשארה טעימה להפליא!!! טעים!

  19. את חושבת שאפשר להפוך את המתכון לכשר לפסח – להחליף את הפתי בר בעוגיות יין כשל"פ?

    מאיה עונה: את החלק של הביסקוויטים כן, אבל את החלק של הקמח יהיה קשה. זה בצק פריך – די טריקי להפיכה לכשל"פ

  20. היי מאיה,

    מאוד נהנית מהבלוג שלך!
    רציתי לשאול את את חושבת שמתאים לפזר קצת קינמון על הבצק והתפוחים?

    תודה,
    ורד

    מאיה עונה: ברורר, נשמע מעולה!

  21. וואו חייבת לנסות… אחזור לספר

  22. מאיה, חייבת להגיד לך:
    מצחיק, נכנסתי לאתר כדי למצוא מתכונים ואני לפתע קולטת את עצמי מתמכרת לבלוג הזה מכיוון אחר. מרותקת לשפה המטורפת שלך, לסגנון ההומוריסטי, הציני והשנון שלך. מודה- טרם הכנתי מתכון מהאתר, אבל יושבת וקוראת שעות את היופי הזה אגב בהייה בלתי מודעת בצילומים ההורסים.
    את מלכה.

    מאיה עונה: ♥

  23. אין דברים כאלו, הייתי מזמין אותך להדגים בחברה שאני עובד להראות מתכונים כאלו שברקע מטבחים שיש לי בתצוגה.

    ממש מדהים, כל הכבוד, מתכון מדליק!!!

  24. היי מאיה,

    נראה מתכון מדהים.

    אם אני מכינה את העוגה כמה שעות לפני ההגשה האם היא שומרת על הקריסיפיות שלה?

    או שעדיף להקפיא ?כמו שהמלצת כאן באחת התגובות.

    תודה!!

    שלומית

  25. אני ממש רוצה להכין את זה, אבל אין סיכוי

  26. נראה ממש פשוט, מהיר וזול כספי. אחלה מתכון. תודה מאיה)

  27. אם יש פטל טרי או (ארה"ב) אפשר לוותר על הקמח?

    מאיה עונה: אם זה פטל טרי אפשר להסתפק בכפית אחת של קמח, אבל לא לוותר לגמרי. אם הוא קפוא אז צריך את כל הקמח.

  28. פשוט וואו! זה המתכון נראה לי הכי מפורט שראיתי ומושקע שנתקלתי בו. כל הכבוד לך על ההשקעה!

  29. אלופת עולם את…באמת שאין עלייך

  30. נשאר לי בצק עלים וחיפשתי מה לעשות איתו, במקרה הגעתי לפה.. וואו! שאפו על האתר, ממש מעניין ונפלא

  31. ענקיים אתם כל הכבוד תמשיכו ככה

  32. אמליץ לחברים שלי תודה רבה

  33. טוב, זה נראה טעים סווווווווווף, לא יכולה לחכות עד שאחזור הערב הביתה ואנסה להכין את זה!!!

  34. זה נראה טעים

  35. וואו זה נראה טעים

  36. הכנתי את זה עכשיו עם פירות קיץ (אפרסקים ומשמשים) והריח בבית מחרפן. אבל. משהו מוזר בכמויות של הבצק. אני לא אופה הרבה ואין לי משקל מזון, אבל התחלתי עם קצת פחות מחצי חבילה של לוטוס שמכילה 250 גר', כלומר 100 גר', וקצת פחות מ-100 גר' חמאה, מעריכה שבסביבות ה-80 גר'. עם כל שאר המרכיבים הבצק יצא ממש – אבל ממש רטוב. המשכתי להוסיף עוד ועוד ביסקוויטים עד שבסוף הכנסתי את כל ה-250 גר' (ועוד טיפת קמח כי נגמרו הביסקווויטים) לפני שהבצק התחיל לקבל מרקם "קובבתי". לא יודעת, איפה טעיתי?
    ובהזדמנות זו, איפה חותמים על העצומה להחזרת מאיה?

  37. חייבת לומר שהכנתי את זה ויצא לי מדהים. וואו איזה מתקון אדיר.

  38. אתמול הכנתי את המתקון הזה, ממש יצא לי מדהים, ממש מתקון מנצח, שילבתי בזה קצת פירות, לקחתי השראה מ https://www.lychee-fruits.co.il/ וממש יצא מדהים.

  39. f6z4ilgn

  40. 7ex8qx

  41. kl6eaw3

  42. mdpncoq8

  43. ניסיתי ויצא מושלם! הילדים התאהבו

  44. חייב לציין שרמת הפירוט מושלמת וגם התמונות – מריחים את ריח המאפים במהלך הקריאה!!!

  45. !I love this recipe

  46. כל התהליך מושלם! והכי חשוב הטעם המיוחד.

  47. e4dnql

  48. tjfwys

  49. unwmvz

  50. bj6uc3

  51. k2gmrr

  52. nicmq3

  53. cxx7nw

  54. 7nujw7

  55. 6ifr9b

  56. ktgni8

  57. 0gplo8



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!