ריזוטו פתיתים בעגבניות ועוף

נחשב אצלי: ארוחה זריזה

אני חייבת להזהיר מראש – ריזוטו זה שם יפה למנה הזו, שכל מטרתו היא לשווק בצורה ערמומית ובמילים יפות – פתיתים ברוטב עגבניות עם עוף בפנים. אבל!!! כשהוא יורד מהאש חם וטרי יש לו באמת מרקם של ריזוטו (שנעלם עם הצינון הראשוני ולא חוזר לעולם. אח"כ זה פשוט גוש פתיתים). ויחסית לחמש המרכיבים שהוא, וחמש הדקות שלוקח להכין אותו – הוא מניב ארוחה סופר טעימה, אפילו לאנשים ששונאים פתיתים ורסק עגבניות. אז בפעם הבאה שאתם חוזרים הביתה עייפים ומרוטים, על רגל אחת נדבק לכם החתול שרוצה צומי, ועל רגל שניה נתלה לכם בן משפחה או שותף רנדומלי – רוצו למטבח והכינו את הסיר המהביל הזה. ההשראה הראשונית הגיעה ממתכון מבריק של נייג'לה, שהשתמש במים רותחים ובבייקון ואפונה במקום. לא שילוב רע בכלל, האמת. הכמות: 3-4 מנות.

  • 200 גר' עוף טחון (לא חובה)
  • 2 שיני שום
  • 1 כוס פתיתים (בכל צורה)
  • 2 כוסות מיץ עגבניות
  • חצי כוס מים
  • שליש כוס פרמזן

עלות משוערת:

17 שקלים

עבודה נטו:

12 דקות

ההכנה

במקום מים במתכון המקורי, אני משתמשת במיץ עגבניות, שאפשר להשיג בסופר איפה שכל קרטוני מיץ הפירות יושבים. קרטון אחד מספיק לכמות כפולה של המתכון הזה, והוא נשמר לזמן רב במקרר. תכלס, הוא המיץ היחיד שם על המדף שמלוח בין כל המתוקים, והאמת, אני עדיין לא מבינה מה הוא עדיין עושה על המדף. יש מישהו בארץ ששותה בלאדי מרי חוץ מהמשפחה שלי?!

בקיצור, אני מוצאת שהתוצאה עם מיץ העגבניות מעודנת בהרבה משימוש ברסק עגבניות מדולל במים (שזה מה שרוב האנשים עושים כשהם מכינים פתיתים ברוטב עגבניות, וזה גם קצת יותר זול ככה). תוספת העוף אופציונלית לגמרי, אבל הופכת את העסק למנה עיקרית של ממש. הקצב לא אמור לעשות לכם בעיות עם קניה של כמות קטנה של עוף טחון (200 גר' זה יחסית מעט). אם כן עושים לכם בעיות, ומספרים סיפורי מעשיות ש"זה לא מספיק כדי לעבור במכונה" אז א. תשקלו להחליף קצב, ב. תקנו 400 גר' ותבקשו מהקצב לחלק לשתי חבילות שוות בגודלן. את השנייה אפשר לשמור לעוד נגלה של פתיתים, או להכין ממנה חצי כמות של פירורי עוף בבוטנים. (אפשר להשתמש כאן גם בבשר פרגיות טחון, הודו טחון, ואפילו בשר בקר טחון)

בפוסט הזה הייתי עצלנית ממש ולא היה לי כוח להסתיר מכם את דרכיי הנלוזות לאחרונה – בניגוד להרגלי, התחלתי להתעצל לחתוך שום ואני משתמשת בשום קפוא מצנצנת של דורות (אאעעעעע). הוא יותר חלש משום טרי וצריך יותר ממנו, אבל תרגישו חופשי לשבת ולקצוץ שום טרי. לגמרי. אני לא אעצור אתכם.

מתחילים עם טיגון העוף.
משתמשים בסיר בינוני, כזה שיהיה לכם נוח להוסיף אליו את הפתיתים ואת כל הנוזלים אח"כ ולערבב בלי שישפריץ. מומלץ להשתמש בסיר עם תחתית כמה שיותר כבדה, זה מוריד את הסיכוי שדברים יישרפו לכם בתחתית.

אם זוכרים, מומלץ להוציא את העוף מהמקרר כ-20 דק' לפני ההכנה. ההשחמה שלו תהיה יותר טובה ככה, ויצא יותר טעים.

מחממים את הסיר על אש גבוהה ומוסיפים בערך 2 כפות שמן (זית או קנולה או חמניות, לא משנה).

מוסיפים את גוש העוף הטחון פנימה

(אם רוצים להכין בלי עוף, פשוט מוסיפים לתוך השמן הזה את הפתיתים והשום במקום)

מתבלים בנדיבות במלח ופלפל

לוקחים שתי כפות עץ ומפרקים את גוש העוף לפתיתים קטנים. מידי פעם מגרדים את תחתית הסיר כדי שהעוף לא יידבק יותר מידי (הוא ינסה להידבק), ונותנים ערבוב. ממשיכים לפרק את העוף לגושים קטנים.

אם חלק מהעוף נדבק לתחתית ונוצר קרום, אפשר לשפשף את הקרום חזק חזק עם כף העץ וזה אמור לשחרר אותו (זה מוסיף המון טעם לרוטב אחר כך, כל המשקעים האלה).

ברגע שנוצרו פתיתי עוף קטנים והם מקבלים טיפה צבע, אפשר להוסיף את השום

(אם אין מספיק שמן בתחתית הסיר אפשר להוסיף כפית אחת, כדי שהשום לא יישרף)

עוברים לאש קטנה ומערבבים כ-30 שניות.

עכשיו זה כבר מתחיל להריח טוב, בייבי!

מוסיפים פנימה את הפתיתים ומערבבים טוב.

עוברים לאש גבוהה ומטגנים 30 שניות נוספות או עד שאתם שומעים את הפתיתים מתחילים לעשות "פסססצצצצצ".

מוזגים בצד את מיץ העגבניות

ומוסיפים אותו פנימה.

2 כוסות מיץ ועכשיו מוסיפים עוד חצי כוס מי ברז.

tועכשיו זה המקום לתהות – באיזה עוד "מיצים" אפשר להשתמש כאן במקום מיץ עגבניות? מיץ גזר א לה גל (קונים במיצוציה השכונתית)

ומה עם מיץ ירוק? לא, אני לא מתכוונת למיץ ירוק מיץ ירוק (למרות שזה ניסוי מעניין), אני מדברת על לטחון בבלנדר 2 כוסות מים עם חצי כוס ירק ירוק כלשהו – נניח ברוקולי קצוץ (יוצא מדהים!! ראו למטה תמונה), או תרד. ואם כבר לטחון עם ירק, למה לא לטחון את המים עם סלק מבושל ואז לקבל ריזוטו סגול? oh, the places you'll go

טוב, בחזרה למציאות –

מוסיפים את המים פנימה ומביאים לרתיחה.

מתבלים בנדיבות במלח ופלפל ועוברים לאש קטנה.

ועכשיו מערבבים בתכיפות למשך 4 דקות. לא צריך לערבב נונסטופ, אבל לפחות כל 20 שניות. כי הפתיתים סופגים את הנוזלים ועלולים להידבק לתחתית.

ברגע שנגמרות ארבע הדקות האלה אמור להיות בסיר משהו שמתקרב במרקם שלו לריזוטו (הידד! לא צריך לעמוד ולערבב 20 דקות רצוף! למרת שגם לפעולה כזו יש את הקסם שלה), או טיפה יותר דליל.

גם אם יש לכם בסיר משהו שיותר דומה למרק, זה בסדר – כי עכשיו מגיע השוס של המתכון –

מערבבים פנימה את הפרמזן המגוררת,

מכבים את האש, שמים מכסה, ומניחים לסיר לשבת (שימו לב, האש צריכה להיות כבויה. זהו, נגמר שלב הבישול), מבלי לפתוח ובלי להציץ ובלי לערבב, למשך 10 דקות תמימות.

בזמן הזה הפתיתים ממשיכים לספוג נוזלים והמרקם שלהם אמור להגיע בול למרקם של ריזוטו –

שזה אומר, כן, מרקם של מעין דייסת אורז סמיכה וסופר קרמית, שבמסעדה לוקחים לכם עליה 50 או 60 ש"ח.

אם חס וחלילה נוצר מצב שאחרי ההמתנה המכוסה נוצרת יציקה סמיכה מידי, שיותר דומה לגוש הפתיתים שהגישו לכם לצהרים בגן בילדותכם העשוקה, אפשר לערבב פנימה כמה כפות נוספות של מיץ עגבניות / מים / שמנת מתוקה (אחד מהשדרוגים האפשריים, מיד פירוט) עד שהמרקם מתאים.

קחו בחשבון שעכשיו זה הזמן היחיד לאכול את המעדן הזה בצורת ריזוטו.

ברגע שהוא יושב בסיר ומתקרר שאר הנוזלים נספגים והוא הופך לגוש פתיתים לא משנה מה תעשו. כנ"ל אחרי המתנה במקרר וחימום מחדש במיקרוגל.

אבל אחרי שזה קורה אתם זוכרים כבר את הטעם, והמרקם הגושי כבר לא אמור להרתיע אתכם. ולילדים נראה לי שלא אכפת ככה או ככה (או שכן? תקנו אותי אם אני טועה).

אם רוצים אפשר ממש להיות פנסי-שמנסי ולזרזף קצת שמן זית ולבזוק בזיליקום טרי. כי למה לא!!!

שדרוגים
אפשר להוסיף יחד עם השום כפית אחת של תבלין אורגנו (או כל תבלין ירוק אחר שאוהבים. טימין, נניח??). יאמי!

אפשר לערבב פנימה לתוך הריזוטו כמה כפות של שמנת מתוקה (בכל אחוז שומן) יחד עם הפרמזן. משדרג פלאים.

אפשר להשתמש בפתיתים מקמח כוסמין (נמכר בחנויות טבע. יקר יחסית)

אפשר להשתמש בציר עוף במקום מיץ העגבניות (או אפילו במים רגילים! העוף נותן מספיק טעם), ובמקרה זה, אפשר כבר להוסיף פנימה כ-3/4 כוס ירק כמו אפונה קפואה, או ברוקולי קצוץ דק. מוסיפים את הירק לסיר מיד אחרי שכל הנוזלים רותחים.

הווריאציה הכי טעימה שיצאה לי היא עם מעין "מיץ ברוקולי" מאולתר שהכנתי מ-2 כוסות מים שטחנתי בבלנדר עם חצי כוס ברוקולי קצוץ דק, עד שנותרה תערובת ירקרקה וחלקה יחסית, והשתמשתי בה במקום ה-2.5 כוסות נוזל במתכון. השאר כרגיל. מיד לפני שכיסיתי את הסיר והסרתי מהאש להמתנה של עשר הדקות שלו, ערבבתי פנימה חופן פרחי ברוקולי קצוצים דק דק (לא צריך לבשל אותם מראש. ההמתנה בתוך הריזוטו החם מבשלת אותם בול, כל עוד הם קצוצים דק). לפני ההגשה הוספתי כפית מיץ לימון כדי לאזן את טעם הברוקולי. יצא טעיםםם!! ככה זה נראה (עם "מיץ" ברוקולי, פרחי ברוקולי, טיפונת לימון ופתיתים מקמח כוסמין):

(דני אהב אפילו יותר מהגרסה העגבנייתית)

פינת התכלס
מטגנים בסיר בינוני במעט שמן כ-200 גר' עוף טחון ומפוררים היטב עם 2 כפות עץ. נזהרים שלא יידבק ויישרף בתחתית. מוסיפים 2 שיני שום קצוצות דק (או כפית מחית שום קפואה מוכנה, או 2-3 קוביות שום קצוץ קפוא מוכן), מטגנים 30 שניות (מוסיפים מעט שמן אם נדבק). מוסיפים 1 כוס פתיתים (בכל צורה) ומטגנים 30 שניות. מוסיפים 2 כוסות מיץ עגבניות (או מים או ציר עוף) וחצי כוס מים. מתבלים במלח ופלפל ומביאים לרתיחה. עוברים לאש קטנה ומבשלים 4 דק'. מערבבים מידי פעם כדי שהתחתית לא תידבק ותישרף. מכבים את האש, מערבבים פנימה שליש כוס פרמזן מגוררת ומכסים במכסה. מניחים בצד 10 דק' (על אש כבויה, כאמור) מבלי לגעת. הפתיתים יספגו את הנוזלים בסיר ויגיעו למרקם של ריזוטו (מעט דייסתי, ככה זה אמור להיות). אם יציקתי מידי, מוסיפים כמה כפות מים / מיץ עגבניות / שמנת מתוקה. מגישים עם בזיליקום ומזרזפים מעט שמן זית, וטיפה פרמזן.

אוף טופיק 1
ביום רביעי הקרוב (16.3) אעביר סדנת קינוחים מושחתים ב4שף קרליבך בשיתוף עם ליאור משיח (הקונדיטורית של פרונטו, שנתנה לבלוג שלה גם שם חדש) – נשארו 2 מקומות פנויים בלבד בסדנה – כל הקודם זוכה. כל המקומות אזלו – תודה לכולם!

אוף טופיק 2
אחת מהפטיסריז שנסגרו לאחרונה בתל אביב עורכת מכירת חיסול להמון המון ציוד וכלים שנשארו להם בקונדיטוריה (תבניות סיליקון בשלל גדלים וסוגים, תבניות פלסטיק ופוליקרבונט לפרלינים, רינגים, תבניות אפיה, ואפילו מיקסר ומכונת אספרסו מקצועית!) המכירה תתקיים ביום שישי הקרוב לצערם הרב של הבעלים, בשל סיבות טכניות, המכירה לא תוכל להתקיים בסוף, ולכן בוטלה :(



תגובות משמחות אותי מאוד, אז אל תתביישו!




20 תגובות בינתיים:

  1. קצת סולדת ממיץ עגבניות :/ יש תחליף? אולי פאסאטה?
    תודה! :))

    מאיה עונה: מעבר לתחליפים שציינתי, את יכולה פשוט לדלל רסק עם מים.

  2. נשמע מעולה!
    נראה לך שאפשר להכין את זה (בלי העוף) בסיר אורז חשמלי?
    בא לי להכין את זה לצהריים בעבודה אבל לא בא לי להכין בבית ולחמם.
    אולי אני אעשה את זה בתור תוספת לחזה עוף או משהו.

    מאיה עונה: לא ממליצה להכין פסטות בסיר החשמלי (ופתיתים הם למעשה פסטה! רק פצפונת!) כי הקטע שלו הוא בישול ארוך וככל שהפתיתים מתבשלים יותר זמן / יושבים יותר זמן, המרקם שלהם רק מידרדר.

  3. אם רוצים שיהיה כשר ולא לוותר על הבשר, מה אפשר לשים במקום הגבינה כדי שישמר מרקם של ריזוטו?

    מאיה עונה: אפשר לוותר על הגבינה. אם בכל זאת רוצים טעם גבינתי אפשר להוסיף כף או שתיים של שמרי בירה, שהם מעין אבקה "בטעם גבינתי" צמחי לגמרי שניתן להשיג בחנויות טבע, והיא תחליף לא רע בכלל (וגם יותר בריא).

  4. מתה על האתר שלך….אני מכינה משהו דומה, רק עם חתיכות חזה עוף במקום העוף הקצוץ. המקור של המתכון שלי הוא ב"תבשיל פסטה זריז עם עוף" שלך שיום אחד הילדים ביקשו עם פתיתים והוא מעולה, אבל זה אחלה גיוון נוסף וכמובן שינוסה בקרוב מאד (אגב אני גם עברתי לבולונז עם פתיתים….), אז תודה :)

  5. עליתי על משהו בעניין גוש הפתיתים…
    אני שונאת כשהפתיתים הופכים לגוש אחיד, אני צריכה להכין אותם ממש לפני ההגשה ולא תמיד יש זמן.
    לפני כמה זמן קניתי במקרה פתיתים בתוספת בורגול.לא הייתי נופלת מעניין הבריאות, סה"כ 12 אחוז בורגול, אבל מה- הפתיתים יוצאים כמעט אחד אחד, גם אחרי חימום מחדש! למי ששונא את גושי הפתיתים שאפילו מזלג טוב לא מפריד בניהם, שווה לנסות.

  6. בדיוק היום טעמתי לראשונה את המיץ הזה, טעים אבל מלוח מדי וחבל (בעיקר מבחינה בריאותית).

  7. יש לי תחושה שאפשר להחליף את מי הברז/תמי4 במי קוקוס. הכל יקבל תפנית תאילנדית…

    מאיה עונה: מגניב! ואפשר גם להוסיף ג'ינג'ר…

  8. איך זה יעבוד לדעתך עם V8?

    מאיה עונה: לדעתי יעבוד טוב.

  9. הכנתי פעמיים, גם בלי עוף וגם עם טחון מן הצומח של טבעול ויצא מעולה (עם הטחון אולי אפילו יותר מוצלח). תודה!

  10. ואני חשבתי שרק אצלי פתיתים שמתקררים הופכים לגוש בלתי אפשרי לניתוק! איזה כיף לדעת שאני לא היחידה…
    ואני לגמרי בעד התחליף למיץ עגבניות בדמות רסק ומים. יש לי סלידה מהמיצים האלה, ובחיי שאני לא יודעת למה. תודה!

  11. יצא טעים מאוד! הכפלתי כמויות ובכל זאת הכל נגמר (שלושה אנשים).
    במקרה שלי אחרי 10 דקות הכל עדיין היה ממש מרקי, אז המשכתי בעוד קצת בישול על אש בינונית כדי להגיע למרקם יותר של ריזוטו. תודה!!!

  12. מה כדאי להכניס לגרסה צמחונית, שלא כוללת תחליף טבעול?

    מאיה עונה: פטריות קצוצות דק? בצל + גזר + סלרי קצוצים דק?

  13. מה אפשר במקום פרמזן לטובת אוכלי הכשר ביננו?

  14. היי!
    יצא פרפקט!
    מודה הוספתי קצת יותר פרמזן…
    מתכון מעולה, קליל ומהיר!

  15. הכנתי את הגרסה בלי העוף (המטבח שלי כשר) ויצא מעולה!
    לא היה לי מיץ עגבניות אז סחטתי עגבניות במסחטת מיצים והוספתי משהו כמו 20 גרם חמאה עם הפרמז'ן כדי "לסגור" קצת את הטעמים (אני לא מאמין כשכתבתי את זה הרגע)… תודה!

  16. האם אפשר להחליף את הפתיתים בקינואה?

    מאיה עונה: לצערי לא, כי זמן הבישול שלה ארוך יותר ויבשל את העוף יותר מידי וגם יצריך יותר נוזלים.

  17. לכל מתוסכלי הפתיתים שאני רואה כאן בתגובות, אז יש פטנט קל מאוד והוא פשוט מאוד, לאחר בישול הפתיתים להשאיר את המכסה סגור, כמו בבישול אורז, למשך 10 דקות. אח"כ לפתוח ולערבב היטב, הפתיתים נשארים אחד אחד.
    לחילופין אפשר מיד לאחר הבישול לתת ערבוב במזלג להפרדת הפתיתים כל כמה דקות, הוא הופך גושי אבל לא להתייאש, להמשיך כל כמה דקות עד שהוא נכנע ונשאר אחד אחד גם לאחר קירור וחימום מחדש.
    תודה על המתכון אני רוצה לנסות אותו!

  18. מאיה, את אלופה!! יופי של מתכון!!! סופר לייק על הבלוג שלך!

  19. יצא פשוט מעולה

  20. לדעתך אפשר לטגן חתיכות בייקון במקום העוף? שואל בגלל שאני מפחד שהמים יהרסו את הבייקון ויהפכו אותו למגעיל אחר כך..



קראתם? נהנתם? הכנתם? (חליתם? נפצעתם?)
תגובות זה הדלק שלי!